printlogo


کد خبر: 14510تاریخ: 1395/4/26 00:00
۲ هزار اقامتگاه بومی در برنامه ششم توسعه ایجاد می‌شود

مدیرکل کمیته طبیعت‌گردی گفت: اکنون ۲۷۴ اقامتگاه بوم‌گردی در کشور فعال است. ما بنا داریم که این تعداد اقامتگاه بومی را در برنامه ششم توسعه به ۲ هزار واحد در ۵۰۰ روستای هدف گردشگری برسانیم.
محمدعلی فیاضی درباره ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور و تسهیلاتی که به این اقامتگاه‌ها داده می‌شود گفت: مدتی پیش دستورالعمل ایجاد اقامتگاه‌های بومی را تدوین کرده و آن را به اداره‌های کل میراث فرهنگی استان‌ها ابلاغ کردیم. بر اساس این دستورالعمل اکنون ۲۷۴ اقامتگاه بومی در کشور ایجاد شده است. ما اعتقاد داریم که ظرفیت ایران با وجود مناطق روستایی بسیار زیاد است و هر روستا در کشور می‌تواند یک اقامتگاه بوم‌گردی برای معرفی فرهنگ‌های جوامع داشته باشد.
وی افزود: ۵۰۰ روستای هدف گردشگری انتخاب شده است که پیش‌بینی می‌شود اگر در هر روستا ۴ اقامتگاه بومی ایجاد شود، در برنامه ششم توسعه به ۲ هزار اقامتگاه بومی نیاز است. در صورتی که بالغ بر ۳۸ هزار روستا در کشور داریم و معتقدیم هر روستا می‌تواند یک اقامتگاه بومی داشته باشد، چون هر کدام از این روستاها ظرفیتی دارند که نسبت به روستاهای دیگر متفاوت است، بنابراین این قابلیت وجود دارد که ۳۸ هزار اقامتگاه بومی داشته باشیم. فقط باید آنها به سمتی هدایت شوند که به هدف غایی ما برسند. این هدف یکی بحث آموزش و دیگری صیانت از طبیعت و توانمندسازی جوامع محلی است.
مدیرکل طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی گفت: تاکنون ۶۸ نفر از تسهیلات وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد استفاده کرده‌اند. متقاضیان برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی حتی می‌توانند یک اقامتگاه را ۵ ساله اجاره و بازسازی کنند. کارشناسان طبیعت‌گردی استان‌ها نیز به این سرمایه‌گذاران مشاوره خواهند داد.
فیاضی ادامه داد: در این اقامتگاه‌ها می‌توان اصالت‌هایی که حتی برخی از آنها منسوخ شده‌اند را احیا کرد. این اقامتگاه‌ها واحدهایی هستند که نشردهنده فرهنگ مردم هستند. می‌توان با دستاورد مشخصی آموزش را سرلوحه کار قرار داد. اکنون بسته آموزشی روستاهای هدف گردشگری مشخص شده و بناست در ابتدای نیمه دوم سال آموزش‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی را در دستور کار قرار دهیم. در یکی از بندهای آن آمده که حتما باید برای اقامتگاه‌ها مدرک آموزشی صادر شود. بناست برای آموزش اقامتگاه‌ها اساتید مجرب در این حوزه تربیت شوند. یک نظارت عالی نیز در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که بر تاسیسات گردشگری و فعالیت استان‌ها نظارت می‌کند.


Page Generated in 0/0328 sec