printlogo


کد خبر: 16468تاریخ: 1395/5/31 00:00
دادستان تهران تجدیدنظر در تصمیم شهرداری تهران را خواستار شد:
شروط مقرر برای پذیرش معتادان متجاهر در کمپ‌ها غیر ضروری است

در نشست دادستانی تهران در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی که به موضوع اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان اختصاص داشت با ریاست دادستان عمومی و انقلاب تهران، مسوولان پلیس و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آسیب‌ها و چند تن از معاونان دادسرای تهران حضور داشتند.
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در این نشست با اعلام این‌که «اعتیاد در بین پنج آسیب مهم کشور، رتبه اول را دارد»، اظهار کرد: در جهت پیش‌گیری از اعتیاد و مقابله با مرتکبان جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان لازم است همت بیشتری به خرج داده شود.
وی چند بُعدی بودن پدیده‌ اعتیاد را دلیل لزوم و همکاری نمایندگان تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع برای رفع مشکل دانست و با خاطرنشان کردن این امر که موفقیت در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، با اقدامات یک دستگاه اجرایی حاصل نمی‌شود، عزم جدی دستگاه‌ها را در این زمینه ضروری خواند.
آسیب‌هایی اجتماعی زیر پوست شهرها
نکت دیگـری که توسط دادستان اعلام شد، میزان اثـرگذاری اقدامات دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در چرخه‌ی مبارزه با اعتیاد بود.
وی با اشاره به این‌که «آسیب‌های اجتماعی باز تولید می‌شوند و دلیل آن وجود ریشه‌های آسیب‌ها در سایر حوزه‌هاست؛ لذا به سرعت قابل رفع نیستند»، افزود: طلاق، بیکاری و... در چرخه اعتیاد اثرگذار است و آسیب‌های اجتماعی زیر پوست شهرها به حرکت خود ادامه می‌دهند.
دادستان تهران هم‌چنین با بیان این‌که «در مبارزه با اعتیاد یک چرخه‌ باطل و تکراری مشاهده می‌شود»، به دور اول اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در سال گذشته اشاره کرد و با اعلام این‌که «در طرح مذکور، تعداد زیادی از معتادان جمع‌آوری و به کمپ‌ها اعزام شدند»، افزود: اما معتادان پس از مدتی از کمپ‌ها خارج، در معابر عمومی ظاهر شدند و مجدداً به دامن اعتیاد پناه بردند.
وی این چرخه‌ باطل را موجب اتلاف وقت و ناامیدی مسؤولان دستگاه‌ها در مبارزه با اعتیاد دانست که نیازمند اقدامات و اتخاذ تدابیر مناسب است.
حضور معتادان متجاهر در معابر عمومی زیبنده نیست
دادستان تهران توجه به ظاهر شهرها به ویژه پایتخت را ضروری به شمار آورد و اظهار کرد: زیبنده نیست که معتادان، متکدیان و افراد ولگرد در معابر عمومی پایتخت رها باشند و در مقابله با این پدیده ، لازم است نسبت به جمع‌آوری و معرفی آنان به کمپ‌ها اقدام شود.
وی با اشاره به دستورالعمل قوه قضاییه پیرامون سیاست کاهش جمعیت کیفری اعلام کرد: به موجب بند ششم این دستورالعمل، دادستان‌ها نباید معتادان را به جز شرایط مقرر در قانون به صرف اعتیاد یا تغییر عنوان آن از اعتیاد به استعمال مواد مخدر به زندان معرفی نمایند.
وی با اشاره به مقرره‌ مذکور اعلام کرد: معتادان باید طبق مواد 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، به مراکز ترک اعتیاد معرفی شوند.
دولت‌آبادی از همه دستگاه‌هایی که بودجه‌های مربوط به مبارزه با آسیب اعتیاد را در اختیار دارند، خواست تا در انجام وظایف پیشگیرانه کوشا باشند و در این راستا نقش پیش‌گیرانه‌ صداوسیما از بعد فرهنگی را قابل توجه خواند و با اشاره به وظایف مقابله‌ای پلیس در این راستا، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جلسات سرآغاز مبارزه با اعتیاد و پیش‌گیری از آن شود.
افزایش کشف مواد مخدر و روان‌گردان در تهران
ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز به ارائه‌ آمار اقدامات مأمورین پلیس تهران طی سال جاری پرداخت؛ از کشف ده تن از انواع مواد مخدر و روان‌گردان خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته افزایش یافته که اگر چه می‌تواند نگران کننده باشد، اما نشان از فعال بودن مأمورین پلیس دارد.
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اقدامات پلیس در اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر طی سال جـاری اظهار داشت: شهـرداری تهران نزدیک به شـش هزار ظرفیت برای نگه‌داری معتادان متجاهر ایجـاد نموده و پلیس می‌تواند روزانه پانصد نفر را جمع‌آوری و پس از غربال‌گری به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی نماید.
وی افزود: برای اجرای این طرح، تهران بزرگ به سه منطقه تقسیم شده و پلیس آمادگی دارد معتادان متجاهر را از تمام مناطق شهر جمع‌آوری نماید.


Page Generated in 0/0166 sec