|
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد:
پرداخت ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات ازدواج، فرزند آوری و ودیعه
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال تا ۱۰ بهمن ماه به یک میلیون و ۷۱۰ هزار متقاضی وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.
به گزارش امتیاز و به نقل از بانک مرکزی، مهدی صحابی گفت: در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت از ۱۰ فروردین تا تاریخ ۱۰ بهمن ماه امسال، شبکه بانکی کشور به ۸۰۸ هزار نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۱۱۱ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است که این میزان رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
صحابی همچنین افزود: از تاریخ ۳۱ فروردین تا ۱۰ بهمن ماه سال جاری تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز به ۷۰۴ هزار نفر به مبلغ ۲۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
مدیر اداره اعتبارات تصریح کرد: بر اساس این گزارش، از تاریخ ۶ تیر (زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانکها) تا ۱۰ بهمن ماه نیز در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۱۹۸ هزار نفر به میزان ۱۱ هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.
آمار کشتههای تصادفات به یک درصد کاهش یافت؛
توضیحات عجیب وزیر صنعت درباره ایمنی خودروها
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که تعداد فوتیهای ناشی از تصادفات از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به یک چهارم رسیده و علیرغم افزایش بیش از ۷۰ درصد وسائل نقلیه شاهد کاهش فوتیهای تصادفات هستیم.
سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید که «برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر ۵۹ خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا ارادهای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟»
وی توضیح داد: در ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ تعداد کشتهها در تصادفات به یک چهارم رسیده است طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۹ در هر ۱۰۰ تصادف، ۴.۴ فوتی و این عدد در سال ۱۴۰۰ یه یک رسیده است. البته که یک نفر کشته و فوتی تصادفات هم زیاد است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه ۷۰ درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا کرده است اما شاهد کاهش تعداد فوتیهای تصادفات هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تصادفات عوامل مختلفی دارد، گفت: علت ۴۹ درصد از تصادفات عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو است؛ در طول ۱۰ سال گذشته کارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی اس انجام شده است. زمانی که در ستاد تبصره ۱۳ بودم خودم پیگیر تصویب الزام ترمز ضد قفل بودم که این از سال ۱۳۹۰ اجباری شد و از سال ۱۳۹۳ هم کیسه هوا اجباری شده و به تدریج در طول ۱۰ سال اقداماتی صورت گرفت.
فاطمی امین با بیان اینکه به سمت کاهش کشتههای ناشی از تصادفات حرکت میکنیم، به موضوع تصادف جاده بهبهان - رامهرمز اشاره و اظهار کرد: در دیماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو تصادف کردند اولین خودرو کامیونی بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد و کیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از ۵۸ خودرو، ۳۸ خودرو سواری بوده است که فقط ۱۰ تا از آنها فقط کیسه هوا داشتند.
وی یادآور شد: بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی کردیم در حضور دادستان تاکید کردم که هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و کیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در کمیسیون ایمنی راههای وزارت راه مورد رسیدگی قرار گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مکاتبهای داشته و هشت موضوع را مطرح کردم یک محور آن مربوط به ایمنی بود که آن موارد را اجرایی کردیم.
فاطمی امین توضیح داد: ما در یک سال گذشته در ۶ محور متمرکز بر بهبود کیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بنسازها و پلتفرمها است. ما خودروهایی با پلتفرمهای قدیمی داریم که بهروز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حرکت جدی برای تغییر پلتفرم صورت گیرد که این کار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم که از جمله آن محافظت از عابر پیاده است.
وی ادامه داد: ایجاد مراکز آزمون در کشور کاری است که باید انجام شود متاسفانه زیرساخت کافی برای مراکز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به کشورهای دیگر روند در نتیجه تا یک سال این پروسه طول میکشد. بحث بعدی شبیهسازیهای تصادف، کنترل کیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصالپذیری است که میتواند پیشگیری قبل از تصادف کند.
تکلیف وامهای قرضالحسنه چه میشود؟
توضیح بانک مرکزی درباره نرخهای جدید سودبانکی
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت مصوبه نرخهای جدید سود توسط بانک مرکزی برای بانکها ارسال شده و از سه شنبه اجرایی میشود.
قربانی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که نرخهای جدید سود بانکی از چه زمانی در بانکها اعمال میشود؟ اظهار داشت: راجع به بحث سیاستهای پولی اخیر، شورای پول و اعتبار اخیرا مصوبه نرخهای سود را تصویب کرد و این مصوبه امروز در جلسهای که با مدیران عامل بانکها داشتیم به آنها ابلاغ شده و رسماً توسط بانک مرکزی برای بانکها ارسال شده و از سهشنبه اجرایی میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که با این مصوبه سود تسهیلات بانکی، از جمله تسهیلات سرمایه در گردش و قرض الحسنه چه تغییری میکند؟ عنوان کرد: تسهیلات قرض الحسنه هیچ تغییری ایجاد نمیشود و آنها تابع شرایط قبلیشان هستند، ولی سود سرمایه در گردش و سایر تسهیلاتی که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که قبلا ۱۸ درصد بود به ۲۳ درصد تغییر پیدا کرده است.
قربانی همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورتی که بانکی از این نرخها تخطی کند چه برخوردی میشود؟ تصریح کرد: راجع به بحث رعایت نرخها از مهمترین مواردی است که مد نظر بانک مرکزی است، چون عدم رعایت اینها هم لطمه به صنعت بانکداری میزند هم باعث ایجاد ناترازی و اضافه برداشت بانکها میشود و هم به اقتصاد کشور لطمه میزند، لذا ما در این زمینه با بانکها صحبت کردیم و تذکرات لازم داده شده است.
وی متذکر شد: تمامی بانکها ملزم به رعایت دقیق مصوبه شورای پول و اعتبار هستند، هر بانکی اعم از شعبه، مدیران میانی و یا خود هیات مدیره و مدیر عامل بانک اگر تخلفی در زمینه نرخهای سود دیده شود حتما برخورد انتظامی لازم از سوی بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بانکها انجام خواهد شد.
قربانی تاکید کرد: اگر در بانکها تخلفی در این زمینه مشاهده شود این را میتوانند به روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع دهند و این موضوع به حوزه نظارت ما منعکس میشود اگر شماره تلفن خاصی هم در این زمینه تعبیه شود حتماً روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع رسانی خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که اندیشیده ایم هم خود بانکها و هم بانک مرکزی ملزم به رعایت هستند، در این زمینه شاهد تخلفی نباشیم البته معمولا تخلف زمانی صورت میگرفت که ما نرخها را میخواستیم کاهش دهیم الان با این تعبیری که وجود دارد انتظارمان این است که بانکها دیگر آن تخلف را نداشته باشند که نرخهای بالاتر میدادند، ولو اینکه هر نرخ بالاتری را با شدت برخورد میکنیم، و اختیارات لازم برای برخوردهای سلبی لازم با هیات مدیره و مدیران میانی بانکها به بانک مرکزی داده شده و از ابزار نظارتی جدیدمان با قدرت تمام استفاده خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی:
با ابلاغ رییسجمهوری، ستاد تنظیم بازار باید افزایش نرخ بلیت را تایید کند
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: نه تنها مسیرها و مقاصد پروازهای اروپایی ایران ایر کاهش پیدا نکرده و هیچ مقصدی حذف نشده بلکه مقاصد اروپایی ایران ایر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
محمد محمدیبخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتقاد ایرلاینها درباره ورود ستاد تنظیم بازار به تعیین قیمت بلیت هواپیما و در پاسخ به این سوال که آیا ستاد افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را لغو کردهاست، اظهار داشت: ورود ستاد تنظیم بازار به افزایش قیمت بلیت هواپیما قانونی است و ابلاغ رییس جمهوری است که هر گونه افزایش قیمتی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار قابلیت اجرایی دارد.
وی با اشاره به تصویب افزایش قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی گفت: شورای عالی هواپیمایی هم یکی از چرخههای قیمتگذاری برای بلیت هواپیما است. قبل از ابلاغ این دستور رییس جمهوری، شورای عالی هواپیمایی مطابق قانون افزایش قیمت بلیت را ابلاغ میکرد و شرکتها هم آن را به اجرا میرساندند. اما پس از ابلاغ این دستور رییس جمهوری، افزایش قیمت بلیت هواپیما حتما باید با طی فرایند در ستاد تنظیم بازار تایید شود که درباره بلیت هواپیما بخش عمدهای از این فرایند طی شده و تنها منتظر تنفیذ و ابلاغ ستاد تنظیم بازار ماندهاست.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: درباره احتمال لغو افزایش 30 درصدی بلیت هواپیما اطلاعی ندارم و من یکی از اعضای شورای عالی هواپیمایی هستم و این موضوع یک تصمیم جمعی است.
محمدیبخش درباره هزینه تمام شده هر صندلی پرواز ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری نظر کارشناسی خود را درباره هزینه تمام شده هر صندلی پرواز اعلام کرده است و اعداد فعلی را تایید نمیکنیم اما در حال حاضر ما تنها یکی از اعضایی هستیم که درباره قیمت بلیت هواپیما میتواند تصمیم بگیرد و نمیتوانیم به عنوان یک عضو نظری را از جانب کل شورا یا جمعی که درباره قیمت بلیت تصمیم میگیرند، اعلام کنیم. سازمان هواپیمایی موضوع را کارشناسی و نظر خود را اعلام کرده و نظرات ستاد تنطیم بازار و شورای رقابت درباره قیمتگذاری بلیت هواپیما تجمیع شده است.
وی درباره عدم فروش بلیت هواپیما از سوی شرکتها تا تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد. آمار پروازهای روزانه نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم پیدا کردهاست.
سود ۴۳ درصدی خریداران پژو پارس و اوراق گواهی سکه در بورس
بازدهی باورنکردنی اوراق سکه، ارز سهمیهای و خودرو
خودرو در بورس میتواند بین شش تا ۳۵ درصد سودآوری داشته باشد. خرید ارز سهمیهای با احتمال کسب منفعت ۵.۵ میلیونی در یک روز روبرو است و بازدهی ۴۳ درصدی در قرعهکشی محصولات ایرانخودرو محتمل بهنظر میرسد
خرید دلار و سکه یکجور ابزار سرمایهگذاری است و خیلیها با همین ترفند هر هفته در طرحهای پیشفروش ایرانخودرو و سایپا ثبتنام میکنند. حالا بانک مرکزی با هدف کنترل قیمتها از آبان امسال عرضه اوراق گواهی سکه مرکزی را کلید زده و از ۱۰ روز پیش فروش ارز سهمیهای با سروشکل جدیدی ازسرگرفته شد و همزمان از اواسط سال شاهد فروش خودرو در بورس هستیم. بررسیهای فرارو مشخص میکند آنهایی که در اولین روزهای عرضه اوراق سکه مرکزی برای خرید آن اقدام کردند، تا اینجا به سود ۴۳ درصدی رسیدند. متقاضیان ارز دولتی با خرید پنج هزار یورو بهعنوان سقف ارز سهمیهای، الان در یک روز ۵.۵ میلیون سود به جیب میزنند و آنهایی که در اولین عرضه پژو ۲۰۷ دستی در بورس سراغش رفتند، حالا میتوانند این مدل را در بازار آزاد ۳۵ درصد گرانتر از قیمت تمامشده بفروشند. از طرفی خریداران پژو پارس سفارشی که در قالب طرح پیشفروش سهماهه آبان تقریبا ۲۰۹ میلیون به حساب ایرانخودرو واریز کردند، با نزدیک شدن به موعد تحویل میتوانند روی سود ۲۷۰ میلیونی حساب باز کنند.
ثبتنام در قرعهکشی فروش خودرو؛ سود ۴۳ درصدی خریداران پژو پارس
فروش خودرو بهشکل قرعهکشی از سال ۹۸ آغاز شد و عرضه محصولات داخلی و مونتاژی به این شیوه، کماکان ادامه دارد. در این شیوه محصولات ایرانخودرو، سایپا و خودروسازان مونتاژی، با نرخ کارخانه به دست مردم میرسد و بههمین دلیل هر از گاهی صحبتهایی درباره شکستن رکورد متقاضیان خرید خودرو در طرحهای پیشفروش خودروسازان مطرح میشود. مثلا در پیشفروش سهماهه آبان ایرانخودرو که موعد تحویل محصولات این کارخانه نیمه بهمن امسال تعیین شده بود، حدود ۶.۵ میلیون نفر ثبتنام کردند تا با احتساب ۳۹ هزار دستگاهی که ایرانخودرو قصد فروششان را داشت، شانس برنده شدن در قرعهکشی یک به ۱۶۶ برآورد شود. از این ۶.۵ میلیون نفر، حدود چهار میلیون نفر روی پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU۷p دست گذاشتند و برندههای خوششانس، بابت آن ۲۰۹ میلیون تومان به حساب ایرانخودرو واریز کردند. حالا با گذشت سه ماه و نزدیک شدن به موعد تحویل، قیمت پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU۷p به حدود ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی برندههای طرح پیشفروش آبان ایرانخودرو بابت خرید و فروش پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU۷p الان چیزی نزدیک ۴۳ درصد کمتر از بازار آزاد دست به جیب شدند.
خرید خودرو از بورس؛ سود ۳۵ درصدی خریداران پژو ۲۰۷
عرضه خودرو در بورس شهریور امسال برای اولین بار کلید خورد و با گذشت تقریبا پنج ماه، اغلب مدلهای داخلی به این شیوه فروخته شدند. در همان مرحله اول، شاهین از گروه خودروسازی سایپا با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان عرضه شد و بهخاطر اینکه رقابتی در مرحله فروش آن شکل نگرفت، نهایتا با قیمت پایه بهفروش رسید. البته قیمت تمامشده شاهین در آن مرحله با احتساب هزینههای ناشی از مالیات، شمارهگذاری و ... به حدود ۳۴۴ میلیون تومان رسید. شرایط عرضه شاهین در آن روزها نشان میداد، موعد تحویل این خودرو سه ماه بعد، یعنی اواخر آذر امسال بوده است. بهاین ترتیب متقاضیانی که موفق به خرید شاهین از بورس شدند، میتوانستند این مدل را در آخرین روزهای آذر حدود ۱۰۰ میلیون گرانتر یعنی ۴۴۵ میلیون بفرشند و همین مدل در اولین روزهای بهمن امسال به جمعمدلهای میلیاردی اضافه شد و حالا ۵۱۵ میلیون ارزش دارد. یا مثلا پژو ۲۰۷ فرمانبرقی که پای آن بهعنوان اولین محصول ایرانخودرو در آخرین روز آبان امسال به تالار بورس باز شد و هر هزار دستگاه آن ظرف یک ساعت فروخته شد. آن زمان قیمت پایه پژو ۲۰۷ دستی فرمانبرقی ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت تمامشده برای خریداران به ۳۹۱ میلیون تومان رسید. موعد تحویل این مدلها آخرین روزهای بهمن امسال اعلام شده و تا همین الان که ارزش این مدل در بازار آزاد به ۶۰۰ میلیون رسیده است، خریداران آن از بورس حدود ۳۵ درصد کمتر از بازار آزاد هزینه کردند. ناگفته نماند که در مراحل قبلی عرضه خودرو در بورس، کمترین سودی که نصیب خریداران شده، بابت تارا اتوماتیک بوده و این عدد نزدیک شش درصد محاسبه شده اشت.
اوراق گواهی سکه در بورس؛ سود ۴۳ درصدی
خرید اوراق سکه از بورس بهعنوان ابزار جدیدی برای سرمایهگذاری از ۱۸ آبان امسال امکانپذیر شده است. البته سررسید اوراق سکه ششماهه است و این یعنی خریداران آن باید برای دریافت، حداقل تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ دندان روی جگر بگذارند. با این حال مزیت خرید و فروش اوراق سکه، جذابیت معاملات آن را بالاتر برده است. یعنی کسی که روز ۱۸ آبان برای خرید اوراق سکه اقدام کرده، همین الان میتواند برای فروش دست به کار شود. شخصی که روز ۱۸ آبان هر برگه اوراق سکه را حدود ۱۵۸ هزار تومان خریده، روز دوشنبه ۱۰ بهمن میتوانسته روی عدد ۲۲۶ هزار تومان برای فروش حساب باز کند؛ یعنی در کمتر از سه ماه به سود ۴۳ درصدی رسیده است. از طرفی خریداران اوراق سکه در بورس از پرداخت مالیات معاف هستند، به اشخاص حقیقی اجازه خرید حداکثر ۱۰۰ قطعه تمامسکه معادل ۱۰ هزار برگه اوراق – هر سکه معادل ۱۰۰ برگه اوراق- داده شده و خریداران اوراق سکه میتوانند از آن به عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند.
خرید ارز سهمیهای؛ سود ۵.۵ میلیونی خریداران دلار دولتی
فروش ارز سهمیهای با سروشکل جدیدی از هشتم بهمن امسال ازسرگرفته شد. متقاضیان خرید ارز سهمیهای از این به بعد بهجای دو هزار یورو، میتوانند تا سقف پنج هزار یورو یا معادل ارزی آن دریافت کنند و برای خرید، بهجز کارت ملی به مدرک دیگری احتیاج ندارند. البته شرایط خرید ارز سهمیهای مشخص میکند فقط افراد بالای ۱۸ سال میتوانند برای دریافت آن اقدام کنند و به هر متقاضی فقط سالی یک بار سهمیه ارز دولتی تعلق میگیرد. از طرفی قیمت دلار و یورو برای متقاضیان ارز سهمیهای براساس آخرین نرخ صرافیها در سامانه بازار متشکل ارزی محاسبه میشود. شخصی را تصور کنید که روز دوشنبه ۱۰ بهمن به قصد خرید پنج هزار یورو – معادل ۵۴۵ دلار- بهعنوان سقف ارز سهمیهای، راهی صرافیها شده است. این شخص بابت هر دلار تقریبا ۴۳ هزار و ۶۵۰ تومان پرداخت کرده و اگر بتواند در بازار آزاد مشتری پیدا کند، میتواند آن را دو درصد گرانتر بفروشد. بهاین ترتیب سود حاصل از خرید و فروش پنج هزار یورو – پنج هزار و ۵۴۵ دلار- چیزی نزدیک پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه میشود.
اخبار
استفاده از نوع پیامرسان بانکی برای تجار جذاب نیست
بسیاری از قراردادها با روسیه
بر اساس روبل انجام میشود
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: بسیاری از قراردادها بر اساس روبل انجام میشود شاید برخی از اعداد بر اساس دلار فیکس شود اما از طریق سیستم بانکی از طریق روبل جابهجا میشود. همچنین تجاری که قراردادهای بلندمدت دارند نوسانها را بر اساس دلار منعقد میکنند اما تسویه حساب در نهایت با روبل است و اینگونه نوسانها را پوشش میدهند.
کامبیز میرکریمی در پاسخ به این پرسش که سامانههای پیام رسان ملی بانکهای ایران و روسیه به یکدیگر متصل شد آیا این موضوع میتواند زمینههای توسعه صادرات را فراهم کند؟ گفت: رابطه بانکی ایران و روسیه برقرار بود و هست. برای تجار بخش خصوصی این موضوع چندان جذاب، جدید و متفاوت نیست که از کدام سیستم پیامرسان با طرف روس ارتباط برقرار کنند. به نظر میرسد این موضوع برای بانکهای دو کشور اثرات مثبت داشته باشد که در این زمینه مسئولان بانکی باید پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: تعدادی از بانکهای روس مستقیم با ما رابطه کارگزاری دارند و برخی دیگر از طریق بانک ملی و میربیزنس بانک روس به کلیه بانکهای روسیه و سایر بانکها مانند بانک ملت ایروان وصل هستند و تراکنشهای بانکی انجام میشود. آنچه برای فعالان اقتصادی اهمیت دارد نرخ ارز است، عدم تمایل استفاده از بانکها به ارزان بودن نرخ ارز باز میگردد این ارزانی صادرکنندگان را بلاتکلیف کرده است که با چه نرخی محصولاتی که صادر کردند را بفروشند.
این فعال اقتصادی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی، گفت: بنا به این بخشنامه صادرکننده میتواند بهصورت اسکناس ارز را وارد و با نرخ صرافی بانک ملی که فاصلهی چندانی با بازار آزاد ندارد آن را بفروشد؛ نرخ ارز موتور حرکت صادرات است وگرنه رابطه بانکی دو کشور برقرار بود، اگر نرخ مناسب نباشد در صورت اتصال شبکه شتاب ایران و روس تجار و بازرگان از این سامانه استفاده نخواهند کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تجار دو کشور روبل را به عنوان ارز باثبات در مراودات تجاری انتخاب کردند، افزود: بسیاری از قراردادها بر اساس روبل انجام میشود شاید برخی از اعداد بر اساس دلار فیکس شود اما از طریق سیستم بانکی از طریق روبل جابهجا میشود. همچنین تجاری که قراردادهای بلندمدت دارند نوسانها را بر اساس دلار منعقد میکنند اما تسویه حساب در نهایت با روبل است و اینگونه نوسانها را پوشش میدهند.
میرکریمی با اشاره به زیرساختهای قابل توجه در بحث تجارت آزاد بین ایران و روسیه، افزود: زیرساختها لجستیک فراهم شده و هر اقدامی که میتوان برای بازاریابی شرکتها انجام داده باید صورت بگیرد یکی از این اقدامها برگزاری نمایشگاههای اختصاصی دائمی است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری متعددی از سوی ایرانیان در روسیه ایجاد شده است، افزود: ایجاد مراکز تجاری زمانی مفید به فایده خواهد بود که هزینهها را دولت پرداخت کند تا بخش خصوصی بتواند در بخش بازاریابی هزینه کند. مرکز تجاری آستاراخان ایجاد شده است، همچنین اتاق بازرگانی گیلان و روس و اتاق تعاون در مسکو فضایی را گرفتهاند اما باید برای این مهم هزینه شود.
۱۴۵ کشور میزبان کالاهای ایرانی؛
چین بزرگترین مشتری
در آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک، بیش از ۴۳ میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی به ۱۴۵ کشور صادر شده است که چین با سهمی حدود ۲۸ درصد بزرگترین مشتری و خریدار این محصولات به شمار میرود.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده گمرک، تا دهم دی ماه امسال بیش از ۹۷ میلیون و ۸۳۴ هزار تن انواع محصولات مختلف ایرانی به ۱۴۵ کشور جهان صادر شده است که به بیش از ۴۳ میلیارد و ۸۷ میلیون دلار میرسد.
این آمار از نظر وزنی ۲.۸۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹.۰۶ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشد داشته است.
گرچه کالاهای غیر نفتی ایران به ۱۴۵ مقصد صادراتی رفتهاند اما بیش از ۸۶ درصد این محصولات به ۱۰ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، پاکستان، عمان، اندونزی و روسیه صادر شده است.
در این فهرست، چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار رتبه نخست را دارد و با سهم ۲۷.۵۱ درصدی در این بازار، بزرگترین مشتری کالاهای ایران به شمار میرود.
پس از چین، عراق، ترکیه و امارات به ترتیب با بیش از هشت میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار، شش میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار و چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سهمی معادل ۲۰.۰۳ درصد، ۱۴.۹۰ درصد و ۱۰.۶۸ درصد را در بازار کالاهای صادراتی ایران از آن خود کردهاند.
پس از آنها هند، افغانستان و پاکستان با خرید بیش از یک میلیون دلار به ترتیب مشتریان پنجم تا هفتم محصولات ایرانی به شمار میروند که البته گرچه این ترکیب تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته است، اما افغانستان و پاکستان همواره یکی از مشتریان پر وپا قرص کالاهای ایرانی در سنوات اخیر بودند که جای خود را با رتبههای پایینتری عوض کردهاند.
نهایتا عمان، اندونزی و فدراسیون روسیه به ترتیب با بیش از ۸۶۸ میلیون دلار، ۶۴۷ میلیون دلار و ۵۶۲ میلیون دلار خرید از بازار صادراتی کالاهای ایرانی رتبههای هشتم، نهم و دهم را به خود اختصاص دادهاند.
البته انتظار میرود با تفاهمنامههای امضاء شده بین ایران و روسیه میزان و ارزش این مبادلات افزایش چشمگیری در آینده داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32791/115851
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32791/115852
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32791/115853
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32791/115854
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32791/115855
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32791/115856
|
عناوین این صفحه
- پرداخت ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات ازدواج، فرزند آوری و ودیعه
- توضیحات عجیب وزیر صنعت درباره ایمنی خودروها
- توضیح بانک مرکزی درباره نرخهای جدید سودبانکی
- با ابلاغ رییسجمهوری، ستاد تنظیم بازار باید افزایش نرخ بلیت را تایید کند
- بازدهی باورنکردنی اوراق سکه، ارز سهمیهای و خودرو
- اخبار