printlogo


کد خبر: 11137تاریخ: 1395/2/26 00:00
اخبار

همزمان با سقوط قیمت نفت ؛
طرح خرید کشتی اکتشاف نفت و گاز در ایران کلید خورد
همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت و ارزان شدن بهای انواع شناورهای نفتی، طرح جدید خرید کشتی اکتشافی نفت و گاز در صنعت نفت کلید خورد.
در روزهای پایانی سال ۱۳۸۴ کشتی لرزه نگاری پژواک ایران به طور مشکوکی در دریای خزر دچار آتش سوزی شد و از بین رفت.
بر این اساس با گذشت بیش از یک دهه از حریق و سوختن کامل تنها کشتی لرزه نگاری نفت و گاز ایران، طرح جدید خرید یک فروند کشتی اکتشافی نفت و گاز ایران در صنعت نفت کلید خورده و حتی مذاکراتی بین شرکت‌های بین‌‌المللی و یکی از شرکت‌های نفتی نیمه دولتی ایران برای خرید کشتی لرزه نگاری آغاز شده است.
از سوی دیگر با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت خام و کاهش قیمت انواع شناورهای تخصصی بخش بالادستی صنعت نفت در بازار، ایران قصد دارد از این فرصت برای خرید ارزان قیمت یک کشتی لرزه نگاری نفت و گاز استفاده کند.
در صورت خرید این کشتی لرزه نگاری قرار است پروژه‌هایی توسط شرکت ملی نفت ایران به این کشتی لرزه نگار داده شود تا بخشی از هزینه‌های خرید این کشتی تامین شود.
همزمان با برنامه‌ریزی برای خرید اولین کشتی لورزه نگاری و اکتشاف نفت و گاز توسط ایران، سال گذشته یک فروند کشتی ویژه اسیدکاری چاه های نفت و گاز به ارزش تقریبی ۳۲ میلیون دلار توسط شرکت‌های ایرانی خریداری شده بود.
در شرایط فعلی حجم ذخایر اثبات نفت خام ایران در خلیج فارس بالغ بر یکصد میلیارد بشکه برآورد می‌شود که توسعه فعالیت های اکتشاف نفت و گاز در حوزه خلیج فارس می‌تواند اطلاعات کامل تری از حجم دقیق ذخایر هیدروکربوری در اختیار صنعت نفت ایران قرار دهد.
از سوی دیگر حجم ذخایر گاز طبیعی ایران هم به استثنای ذخایر گاز میدان مشترک پارس جنوبی حدود ۱۸۷ میلیارد فوت مکعب در منطقه خلیج فارس برآورد شده است.

همکاری همه جانبه NPC برای واگذاری پتروشیمی دماوند
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای واگذاری طرح پتروشیمی دماوند هیچ گونه مخالفتی تاکنون نداشته است، گفت: برای واگذاری پتروشیمی دماوند کمال همکاری را با سازمان خصوصی سازی داشته ایم.
مرضیه شاهدایی، در حاشیه بیست و ششمین اجلاس مدیران شرکتهای تولیدی صنعت پتروشیمی، یکی از بزرگترین عوامل نفروختن پتروشیمی دماوند را سرمایه گذاری سنگین در این طرح دانست و افزود: واحدهای مصرف کننده تولیدات پتروشیمی دماوند که خواهان خرید سهام این مجتمع مدعی هستند که قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست.
وی یکی دیگر از مشکلات طولانی شدن واگذاری طرح پتروشیمی دماوند را نحوه بازپرداخت بخشی از سرمایه گذاری که دولت انجام داده است دانست و گفت: هر مشتری که سهام پتروشیمی دماوند را بخرد باید این سرمایه گذاری را در یک بازه زمانی با نرخ موثر تعیین شده به سازمان خصوصی سازی برگرداند.معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: در واگذاری طرحهای پتروشیمی همچون مجتمع پتروشیمی دماوند، لازم است طبق قانون ٧٠ درصد از ارزش واگذاریها برای سرمایه گذاری در توسعه صنعت و ایجاد زیرساختها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازگردانده شود، اما تاکنون واحدهای فروخته شده پیشین بازپرداختی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نداشته اند. معاون وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی سازی و خریداران است، گفت: از زمانی که طرح واگذاری به سازمان خصوصی سازی واگذار شده همه تلاشمان را در زمینه تکمیل اطلاعات و همیاری در برآوردهای کارشناسی انجام داده ایم.

صادرات ٨٠ هزار تن MEG به بازارهای جهانی
مدیرعامل پتروشیمی مروارید گفت: مجموع صادرات واحد MEG پتروشیمی مروارید به مرز ٨٠ هزار تن رسید. غلامرضا جوکار اظهار کرد: واحد MEG  از دیماه پارسال فعالیت خود را آغاز کرده است و در مجموع تا پایان اسفند ماه تولید رقم ٥٥ هزار تن را برجای گذاشت و امسال نیز تاکنون بیش از ٧٠ هزار تن تولید داشته ایم.وی ادامه داد: برنامه ریزیهای لازم برای صادرات ٤٠ هزارتن محصول در روزهای آتی انجام شده و مهمترین مقصد صادراتی ما آسیای جنوب شرقی است.
مدیرعامل پتروشیمی مروارید با بیان این که واحد MEG  بزودی بطور رسمی افتتاح خواهد شد افزود: در صورت تامین خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی مروارید می توانیم با بالاترین ظرفیت اقدام به تولید کنیم.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، جوکار گفت: روزانه نیازمند دریافت ١٩٩٠ تن اتان هستیم اما به طور میانگین روزانه ١٦٥٠ تن دریافت می کنیم و امسال با افزوده شدن فازهای جدید پارس جنوبی به چرخه تولید امیدواریم خوراک بیشتری را دریافت کنیم.مقدار خوراک این واحد ٣٤٠ هزار تن اتیلن و ٣٦٨ هزار تن در سال اکسیژن است و محصولات تولیدی آن شامل: ٥٠٠ هزار تن در سال منو اتیلن گلایکول، ٥٠ هزارتن در سال دی اتیلن گلایکول (DEG) و  ٣,٤ هزار تن در سال تری اتیلن گلایکول (TEG) است.
 


Page Generated in 0/0207 sec