|
گزارش اختصاصی «امتیاز»:
دراگون تخریبگر!
4 سرمقاله
ال کلاسیکو به مثابه تاریخ اسپانیا
محمد هدایتی
هفت صبح امروز به وقت تهران، الکلاسکویی در آمریکا برگزار می شود که دیدن دارد. به بهانه این دیدار، سرمقاله را اختصاص دادیم به ترجمه ای جذاب و خواندنی.
با پایان یافتن جنگ های داخلی در سال 1939، نیروهای ناسیونالیستِ ژنرال فرانسیسکو فرانکو کنترل کشور را در دست گرفتند. بعد از اشغال مادرید در 28 مارس تا پایان جنگ، ال جنرالیسمو(لقب فرانکو) کوشید دولتِ تازه شکل گرفتهِ اسپانیا را متحد گرداند. وی به کرات از سیاست هایی چون قتل، شکنجه و فشار سیاسی برای سرکوب احساسات ضدناسیونالیستی استفاده کرد. جدایی طلبان در نواحیِ پیشتر خودمختار، به ویژه در کاتالونیا بیشتر از همه برای او دردسرساز بودند. چرا که با سیاست های مرکزگرای فرانکو مخالف بودند. در همان زمان فوتبال اهمیت و دلالت فرهنگی زیادی پیدا کرده بود. از این رو فرانکو از فوتبال به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای رژیم جدید استفاده کرد. وی کوشید در کارِ بارسلونا که نمادی برای غرور کاتالان بود خلل ایجاد کند و همزمان از تیم پایتخت، یعنی رئال مادرید که رقیب دیرینه بارسلونا بود حمایت کند. فرانکو در واقع اشتیاقی حقیقی به فوتبال نداشت و تنها می کوشید از رئال مادرید به عنوان ابزاری در جهت سیاست های دولت استفاده کند فرانکو به دفعات در فوتبال اسپانیا دخالت کرد. برای مثال به منظور تثبیت ممنوعیت شدید زبان های منطقه ای، فرانکو خواست که نام باشگاه از اف سی بارسلونای زبان کاتالانی به معادل اسپانیاییِ آن یعنی بارسلونا سی اف(Barcelona CF) تغییر کند. به لحاظ نمادین چنین تغییری نوعی دلالت فرهنگی بود که نشان می داد حکومت جدید، کاتالان ها را تحمل نخواهد کرد. داستان دیدار نیمه نهایی جام جنرالیسیمو(جام پادشاهی سابق) در 1943 دخالت آشکار دیگری را نشان می دهد. بارسلونا بازی رفت را در خانه به راحتی سه بر صفر برد و به نظر می رسید کنترل اوضاع را در اختیار دارد. با اینحال در سفر به پایتخت، مسئول امنیت کشور به دیدار بازیکنان بارسا رفت. گفته می شود او به بازیکنان بارسا بخشندگی و مساعدت دولت را یادآور شده است که به آن ها اجازه می دهد در کشور بمانند؛ و از این رو به طور ضمنی آن ها را تهدید کرد. بازیکنان نکته را دریافتند و بازی را 11-1 واگذار کردند با اینحال فرانکو کنترلی بر فیفا نداشت و این ارگان، لیگ غیر رسمیِ کلمببیا را نادیده گرفت و قرارداد بارسا را تایید کرد و حتی به دی استفانو اجازه داد در دوبازی دوستانه برای بارسا به میدان رود. فرانکو اما کنترل دولت را در اختیار داشت. زمانی که بارسا به نهایی شدن توافق نزدیک شد، حکومت اسپانیا قانونی را به تصویب رساند که خرید بازیکن خارجی را ممنوع می ساخت. این قانون اوضاع را دوباره در کنترل فرانکو قرار داد. در راستای این قانونِ مضحک دولت خود در نقش واسطه و دلالِ قرارداد وارد بازی شد و مقرر کرد دی استفانو هر سال در یکی از این دو تیم بازی کند. کاریتو به گونه ای حیرت آور تسلیم این نظر شد، شاید بدین خاطر که به هر جهت تحت امر ال جنرالیسیمو بود. اگرچه وی پس از مدتی زیر فشار سنگینی که از تمام کاتالونیا به او وارد می شد استعفا داد، هیئت مدیره موقت بارسا سپس در عوض بازپرداخت پول پرداخته شده ی ابتدایی به رویورپلاته همه امتیاز و حقوق دی استفانو را به رئال واگذار کرد. دی استفانو در دوران بازی اش 216 گل برای رئال به ثمر رساند، هشت لیگ داخلی را فتح کرد و 5 عنوان پیاپی قهرمانی باشگاه های اروپا را به دست اورد.
عبور از شوک قیمتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛
تورم تیرماه 5/40 درصد شد
3 گزارش «امتیاز» در مورد سامانه ملی باروری سالم؛
خدمات هوشمند به مادران باردار
2 در تبلیغات «استفاده ابزاری» از زنان ممنوع است، نه حضور زنان
1 نماینده مردم مرودشت در مجلس:
باید با قانونشکنان در برگزاری کنسرت اهواز برخورد شود
8 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
توسعه صادرات صنایع خلاق ماموریت اصلی رایزنان فرهنگی است
7 در دیدار رئیس سازمان سینمایی با سفیر ایران در عراق بررسی شد؛
لزوم همکاری سینمایی ایران و عراق
1 خرید های بزرگ بارسلونا با باعث تعجب است؛
خریدهای بزرگ با وجود مشکلات مالی
5 تعداد جان باختگان به 22 نفر رسید؛
جزئیات وقوع سیل در استهبان فارس
2 لزوم همکاری سینمایی ایران و عراق
رئیس سازمان سینمایی در سفر به بغداد با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار و به تبادل نظر و بررسی مسائل فرهنگی و سینمایی دو کشور ایران و عراق پرداخت.
به گزارش امتیاز، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در دومین روز از سفر خود به بغداد، با محمدکاظم ال صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار، و در نشستی مشترک به تبادل نظر و بررسی مسائل فرهنگی و سینمایی دو کشور ایران و عراق پرداخت.
در این دیدار محمد خزاعی با اشاره به جایگاه منطقه ای و ظرفیت های سینمای ایران به اهمیت توسعه فعالیت های فرهنگی و سینمایی بین دو کشور عراق و ایران اشاره کرد و گفت: توسعه دیپلماسی هنر و سینما برای تسهیل و تقویت روابط سیاسی ملت ها باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: سفارتخانه ها می توانند نقش اساسی در بازار منطقه ای و بین المللی برای معرفی ظرفیت های سینمایی و رونق اقتصادی و تحرک در چرخه اکران فیلم ها داشته باشند.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه دیپلماسی تصویر و سینما یا فرهنگ در تقویت مناسبات بین المللی ملت ها حائز اهمیت است خاطر نشان ساخت: استفاده از محصولات سینمایی برای دوستی و نزدیکی ملت ها و گسترش سایر مناسبات از برنامههای دستگاه دیپلماسی و رایزنی های فرهنگی است کهخوشبختانه شما با اهتمام ویژه ای به این حوزه نگاه می کنید.
خزاعی با اشاره به اینکه موفقیت دستگاه دیپلماسی با ظرفیت های فرهنگیمحقق و تضمین می شود افزود: هر جایی که فرهنگ و هنر به کمک دیپلماسی آمده است، دستاوردهای پایداری شکل میگیرد.
وی اضافهکرد: متاسفانه ما فرصت های زیادی را در سال های گذشته به دلیل غفلت نسبت به نقش بی بدیل فرهنگ و سینما از دست داده ایم.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه چه ابزاری مانند سینما می تواند کشورها را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نزدیک تر کند گفت: خوشبختانه بین دو ملت ایران و عراق تعاملات فرهنگی و هنری خوبی در حال گسترش است و دو کشور به دلیل اشتراکات دیرینه دینی و تمدنی قابلیت های بسیاری برای گسترش همکاری دارند.
در این دیدار محمدکاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با استقبال از حضور رئیس سازمان سینمایی در بغداد گفت: زبان هنر زبان بلیغی است و با توجه به اشتراکات فرهنگی و تمدنی و دینی دو کشور می توان از ظرفیت سینما و سریال برای تقویت و تعمیق همکاری ها و مناسبات استفاده کرد.
وی با اشاره به جایگاه هنرمندان و سینماگران خاطرنشان ساخت: کشورهای شرق دور به خاطر نقش هنرمندان در دیپلماسی عمومی به همه هنرمندان کشورش گذرنامه دیپلماتیک داد و این اهمیت و تاثیرگذاری هنرمندان را نشاندیم دهد.
وی با بیان اینکه به دلیل مشترکات فرهنگی و آئینی و اعتقادی روابط عمیقی با ملت عراق داریم اظهار داشت: همین اشتراکات موجب شده است که مردم عراق از محصولات سینمایی و سریال های ایرانی استقبال کنند.
وی استقبال گسترده از آثاری چون: مریم مقدس، سریال مختار ،به وقت شام و غیره نشان می دهد که روح حاکم بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی این گونه آثار با جامعه عراق همگن است.
ال صادق با اشاره به اینکه همیشه دنبال ایجاد فرصت برای تولیدات مشترک بوده ایم اضافه کرد: ملت عراق ملتی با محبت، عاطفی و میهمان نواز هستند. وی خاطر نشان ساخت: اشتراکات زیادی بین مردم ایران و عراق وجود دارد موضوعاتی چون: سلمان فارسی، مشترکات تاریخی، غدیر ، حماسه اربعین، داعش و ... که فیلمسازی در رابطه با آن ها تاثیرات مثبت بر پیوند دو ملت می گذارد.
وی پیشنهاد داد: در تولیدات مشترک از عوامل و بازیگران مشترک دو کشور استفاده شود.
سفیر ایران در عراق با بیان اینکه فیلم و سریال میتوانند کمک کنند تا حقایق تاریخی دو ملت حفظ شود، عنوان کرد: از هنر و فرهنگ برای انتقال مفاهیم و مبانی اعتقادی مشترک استفاده شود.
وی از آمادگی سفارت ایران در عراق برای همهگونه همکاری در حوزه فرهنگ و سینما خبر داد.
با تاکید رئیس جمهور؛
مدارس و دانشگاهها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مدارس و دانشگاهها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد، گفت: هیچ بهانهای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاسهای آموزشی شود.
دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شرایط جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: همه مردم باید در اماکن عمومی ضمن استفاده از ماسک به تمام ضوابط بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی توجه ویژه داشته باشند و خصوصاً با توجه به نزدیکی ایام محرم این ملاحظات با دقت بیشتر در هیئت و اماکن زیارتی رعایت شود.اعمال محدودیتها و رعایت کامل دستورالعملها بهداشتی ضروری استآقای رئیسی تزریق دوز یادآور واکسن را نیز مورد تأکید قرار داد و از وزارت بهداشت خواست که به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان، تأمین واکسن مورد نیاز و افزایش مراکز واکسیناسیون را در اولویت قرار دهد.
دکتر رئیسی با قدردانی از دستاندرکاران طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور، اجرای این طرح را در حوزههای آموزش، پیشگیری و غربالگری موفقیتآمیز خواند و لزوم تأمین اعتبارات لازم در این زمینه و تداوم اجرای آن را مورد تأکید قرار داد.
آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه مدارس و دانشگاهها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد، اظهار داشت: همه الزامات برای بازگشایی به موقع مراکز آموزشی مورد توجه قرار گیرد؛ هیچ بهانهای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاسهای آموزشی شود.
وزارت ارشاد:
در تبلیغات «استفاده ابزاری» از زنان ممنوع است، نه حضور زنان
مطابق قوانین و مقررات تبلیغاتِ تجاری در کشور، هرگونه «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان ممنوع است
به گزارش امتیاز؛ دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیهای با استناد به مواد قانونی مربوط به تبلیغات در کشور، بر ممنوعیت «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان در تبلیغات تاکید کرد و نه آنچه که برخی منابع خبری درباره استفاده از زنان در تبلیغات اشاره کردهاند.
در اطلاعیه دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: مطابق قوانین و مقررات تبلیغاتِ تجاری در کشور، هرگونه «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان ممنوع است؛ چنانچه در مجموعه قوانین تبلیغاتی کشور به این مهم بدینگونه اشاره شده: «در تبلیغ کالا، خدمات و محصولات استفاده ابزاری از زنان و مردان و کودکان ممنوع است» همچنین در آییننامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز با صراحت از جمله مصادیق «تبلیغ خلاف واقع و نادرست» آمده: استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا مینماید.
گفتنی است ساعتی پیش تصویر نامه ای به امضای سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در برخی رسانه ها منتشر شد که در آن تاکید شده بود با «نوجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ مصوبات عفاف و حجاب و بنا به ماده 11 آیین نامه کانون های آگهی و تبلیغات «هرگونه استفاده از زن در تبلیغات ممنوع است».
شهردار تهران مطرح کرد؛
کمک به معتادان و کودکان کار از اهداف شهرداری است
شهردار تهران با بیان اینکه 14 دستگاه در قرارگاه اجتماعی شهرداری مشارکت دارند، گفت: هدف ما خدمت به معتادان، کودکان کار و متکدیان است.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آئین افتتاح ۶ مرکز گروه خاص و منع پذیرش آسیبدیدگان اجتماعی با اشاره به قرارگاه اجتماعی گفت: تمامی دستگاههای متولی در این قرارگاه برای مأموریتی خاص جمع شدند تا خدمت را آغاز کنند.
وی ادامه داد: ما باید به معتادان خدمت کنیم و بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که معتاد متجاهر بر مدار خود قرار گیرد و بر همین اساس گام اول در قرارگاه اجتماعی را برای معتادان بنا نهادیم.زاکانی تصریح کرد: هدف ما ترک دادن معتادان و بازگردان آنها به جامعه نبود بلکه در یک فرایند گسترده قصد بازآموزی معتادان در کنار توجه به خانواده آنها را دنبال کردیم.
شهردار تهران با اشاره به آسیبهای اجتماعی دیگر گفت: به دنبال این هستیم تا کودکان کار را ساماندهی کنیم و بستری را فراهم کنیم تا این کودکان بتوانند در جامعه فعالیت کنند و آینده ایران را بسازند.وی با اشاره به مشارکت در تهران بیان کرد: برای تحقق هدفهایمان در قرارگاه اجتماعی ۱۴ دستگاه مشارکت داشتند و دست به دست یکدیگر دادند تا هدفی واحد محقق شود و این ظرفیت ایجاد شده در راستای جمعآوری و پذیرش معتادان باید تبدیل به فرهنگ شود. زاکانی تصریح کرد: در گذشته اعتقادی برای جمعآوری معتادان متجاهر وجود نداشت و این ظلمی بزرگ به معتادان بود اما امروز اراده جمعی برای خدمت به معتادان، کودکان کار، متکدیان و… ایجاد شده است.
یادداشت
گل رز در مترو ، گشت ارشاد در بیرون
️دکتر فردین علیخواه
عضو گروه جامعهشناسی دانشگاه گیلان
اگر میخواهید کار فرهنگی کنید ابتدا «دگرپذیر» شوید، بعد پلیس و دستبند را از کار فرهنگی حذف کنید، و بعد در یک موقعیت برابر و منصفانه آنچه را خوب میپندارید با مهربانی تبلیغ کنید.
در رسانهها خواندم که در برخی از ایستگاههای متروی شهر تهران با هدف «ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی» کیوسکهایی به نام « ایستگاه عاشقی» ایجاد شده است. عکسهایی هم دیدم که در آنها، کارمندانی که در «ایستگاههای عاشقی» کار میکنند و محجبه هم هستند به زنان گل میدهند.
مدیران شهرداری هم در مصاحبه با رسانهها از «راهاندازی» و «بهرهبرداریِ» این ایستگاهها گفتهاند و طبق معمول آمار دقیق هم دادهاند. میتوان حدس زد که مدیران آن کارمندان در پایان هر ماه، در جلسات اداری، به مدیران رده بالاتر گزارش بدهند که چند شاخه گل رز به تفکیک، به چند زن بدحجاب و به چند زن بیحجاب داده شده است.
در این خصوص چند نکته وجود دارد. آن کارمندان، با لبخند به زنان مسافری که آنها(البته شاید) و حاکمیت آنان را بدحجاب یا بیحجاب میدانند گل میدهند. در پَس چنین عملی، پیامی آشکار نهفته است. این پیام با وجود آنکه پنهان است و به زبان آورده نمیشود ولی به روشنی استنباط میشود. در اینجا آن پیامی که به زبان نمیآید مهمتر از پیامی است که در ظاهر قرار است منتقل شود: «ما میخواهیم سبک زندگیای در جامعه حاکم باشد که ما تشخیص دادهایم برای شما درست است.
ما خودمان نشستهایم و از بین سبکهای مختلف زندگی، که پوشش هم جزو آن است، برای شما انتخاب کردهایم. شما هم به هر حال باید انتخاب ما را قبول کنید. به شما لبخند و گل هدیه میدهیم که با حس خوبی، انتخابی را که ما برای شما کردهایم و اطمینان داریم به صلاحتان است بپذیرید. بدون تردید ما خوب، و شما هم خوب؛ ولی ناآگاه هستید. ما در مسیر درست و شما در مسیر انحراف هستید».
بیایید فرض کنیم که برخی از آن زنان که ایستگاه عاشقی آنان را بدحجاب یا بیحجاب تشخیص داده است لبخند بزنند، گل را بگیرند و به راه خود ادامه دهند. وقتی از ایستگاه مترو خارج میشوند چه چیز میبینند؟ یک یا دو ون گشت ارشاد در مقابل ایستگاه به انتظار همان زنان، پارک شده است! پلیس، باتوم، بیسیم، اسلحه، دستبند، و نگاه وراندازانه به همان زنان! پرسش آن است. آخر چگونه میشود فاصله بین این دو اتفاق این قدر نزدیک باشد؟ این زنان چگونه می توانند به آن گل اعتماد کنند؟ چگونه می توانند آن لبخند را باورپذیر بدانند و قانع شوند که قرار است با پدیدههای فرهنگی، به شیوهای فرهنگی (و نه سرهنگی) برخورد شود؟
قبلا بارها و بارها از این نوع برنامهها اجرا شده است. سابقه آنرا به آسانی می توان در اینترنت جستجو کرد. منظور آنکه، برای ترویج «فرهنگ عفاف و حجاب» کارمندانی آمدهاند و در معابر عمومی شهر به زنان گل دادهاند و البته، حداقل طبق شواهد زندگی روزمره، جامعه مسیر دیگری رفته است که اگر غیر از این بود شاهد این میزان از سختگیریها توسط حاکمیت نبودیم.
بدون تردید، وقتی در کنار گل رز، پلیسِ دستبندبهدست به انتظار نشسته است این اقدامات اثرگذار نخواهد بود که هیچ، نتیجه عکس هم خواهد داد. کار فرهنگی در جایی مؤثر است که انسانها امکان انتخاب داشته باشند.
کار فرهنگی در جایی مؤثر است که دو طرف ابتدا همدیگر را به رسمیت بشناسند، همدیگر را در جایگاهی مساوی ببینند و به ویژه نهادهای رسمی به شیوههای مختلف هوادار همهجانبه یکی از طرفین نباشند. در غیر این صورت، همه چیز خواست و امری حکومتی تلقی میشود.
هویت در جهان امروز، موضوعی رقابتی است. هویتها اشاعه مییابند ولی نه با زور و تهدید و ایجاد هراس. گروههای مختلف در سطح جامعه هویتشان را تبلیغ و ترویج میکنند و افراد، میشنوند، میبینند و بعد اگر خواستند انتخاب میکنند یا نمیکنند. اتخاذ سیاست « دگر ناپذیری» و «دگر زدایی» شیوهای غلط در مواجه با دیگرانِ متفاوت است که جز فروپاشی انسجام اجتماعی، اثر دیگری ندارد.
اگر میخواهید کار فرهنگی کنید ابتدا «دگرپذیر» شوید، بعد پلیس و دستبند را از کار فرهنگی حذف کنید، و بعد در یک موقعیت برابر و منصفانه آنچه را خوب میپندارید با مهربانی تبلیغ کنید. انتخاب آنچه شما تبلیغ می کنید را به انسانهای خودمختار و مستقل بسپارید. هر شیوه ای به جز آنچه گفته شد کاملا بیاثر خواهد بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108701
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108702
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108703
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108704
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108705
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108706
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108707
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108710
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108711
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108712
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108713
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108714
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31672/108715
|
عناوین این صفحه
- دراگون تخریبگر!
- سرمقاله
- تورم تیرماه 5/40 درصد شد
- خدمات هوشمند به مادران باردار
- در تبلیغات «استفاده ابزاری» از زنان ممنوع است، نه حضور زنان
- باید با قانونشکنان در برگزاری کنسرت اهواز برخورد شود
- توسعه صادرات صنایع خلاق ماموریت اصلی رایزنان فرهنگی است
- لزوم همکاری سینمایی ایران و عراق
- خریدهای بزرگ با وجود مشکلات مالی
- جزئیات وقوع سیل در استهبان فارس
- لزوم همکاری سینمایی ایران و عراق
- مدارس و دانشگاهها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد
- در تبلیغات «استفاده ابزاری» از زنان ممنوع است، نه حضور زنان
- کمک به معتادان و کودکان کار از اهداف شهرداری است
- یادداشت