|
راهاندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاهها
2 گزارش «امتیاز» در مورد تکمیل راهآهن رشت-آستارا؛
۸۰۰ میلیون یورو برای ۱۴۰ کیــلومتر
3 «امتیاز» خبر حذف ایران از جام جهانی را بررسی کرد؛
حذف ایران در دستور جلسه فیفا نیست
4 سرمقاله
داستایوسکی، پرسشها و رازها
محمد هدایتی
لوکاچ ویژگیِ آثار داستایفسکی را در این نکته میداند که طرحِ «پرسش» میکنند: پرسشهای فلسفی، اخلاقی و معنوی. البته که این پرسشها با عبارات یا اصطلاحات فلسفی بیان نمیشوند، بلکه پرسشهایی شاعرانهاند. و این ویژگی آثار برجسته ادبی است، که روح حاکم بر یک زمانه را، یا مسیر آینده را استشمام میکنند و در کشاکش میان شخصیتهای داستانیشان میکشانند. داستایوسکی پرسشهای عصر مدرن را پیشتر و بهتر از هرنویسنده دیگری مطرح کرد؛ و طرح پرسش، حتی مهمتر از پاسخها است و این است راز غرابت و نبوغ داستایوفسکی. اینکه او چه پاسخهایی داده اهمیتی ثانویه دارند، حداقل خودِ لوکاچ معتقد بود که غالب پاسخهای داستایوفسکی به پرسشهای سیاسی و اجتماعی غلط یا حتی ارتجاعی بودهاند. ارتجاعی از آن جهت که او از حدود آزادی آدمی، حتی از کنشهای جمعیشان میترسید. اما او در آثارش به وجوهی ژرف پرداخت نادیدهشده، که زمان باید میبرد تا حتی موضوع تاملات فلسفی شوند. میگویند نیای بزرگ اگزیستانسیالیستها است. والتر کافمن کتاب مشهورش درباره اگزیستانسیالیسم را با داستایفسکی آغاز کرده است. داستایفسکی از مخمصهی انسانی میگوید، انسان جدید، انسان پس از انقلاب فرانسه، انسان پس از ناپلئون، مگر نه اینکه با ناپلئون موانع انگار برداشته شدند و « هر آدم مستعدی در کولهپشتی خود چوبدستی مارشالی حمل میکند»، آثار داستایفسکی از آدمی در عصری افسونزداییشده میگویند، انسان عصری که گویا خدا در آن مرده است. حقیقت چیست؟ آیا میتوان از کنش اخلاقی صحبت کرد؟ نسبت فرد با این نظامهای اخلاقی مفروض چیست؟ و تا به کجا میتواند فراتر رود. داستایوفسکی این کار را به شیوهای کوبنده انجام میدهد. آثار او با وجود روایت زندگیهایی بعضاً رقتبرانگیز، که شاید اشک به چشمانمان آورند، بیرحماند، تا جایی که آن تکانهی حاصل از خواندنشان، یا همذاتپنداری با شخصیتهایشان رهایمان نمیکند. این شخصیتها به قول ویچسلاف ایوانف منتقد روس « با گذشت زمان از ما دور نمیشوند، پیر نمیشوند، به قلمرو اثیری الهگان هنر کوچ نمیکنند تا در آنجا موضوع تامل تماشاگرانه ما شوند...در شبهای بیخوابی و تاریک بر در میکوبند، به بالیمان میآیند و محرمانه در گوشمان نجوا میکنند و ما را به گفتگوهای پرتشویش میکشانند»
داستایوفسکی خود از پرسشها و رازهای عصر مدرن است. هم او و هم شخصیتهایش انگار که در آزمونی خطیر درگیرند، مثل راسکولنیکوف، که همچون خود نویسنده در پیِ آن است تا «روحش را امتحان کند». از این جهت مواجهه با اثری مثل «جنایت و مکافات» و تلاش برای دست و پنجه نرم کردن با آن، تلاشی است برای نزدیکشدن یک راز است، هم راز داستایوفسکی، و هم راز جنایت.
در نشست معاون خدمات شهری عنوان شد؛
بازگشت سطلهای زباله و آموزش ۱۶ آتش نشان زن
2 دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان جشن هفته وحدت
آشنایی با 12 قوم ایرانی در حاشیه دریاچه چیتگر
7 رئیس دستگاه قضا عنوان کرد؛
باید باب گفتگو را در کشور بسط دهیم
2 وزیر کشور خبر داد؛
خرید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری از بخش خصوصی
2 رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس؛
اگر اسقاط خودرو پولی شود ۳۰ هزار کارگر بیکار می شوند
2 تاکید بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها
8 یادداشت
کریدور راه آهن ترانزیتی
شمال-جنوب
️ فریبرز ناطقی الهی
بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران
بیش از یک سال پیش توصیههایی برای وزارت راه و شهرسازی در قالب یادداشتی نوشتم.
تیر ماه ١٤٠٠ چند توصیه کلیدی از نگاه یک معلم در رشته راه و ساختمان به وزیر راه و شهرسازی برای بهبود عملکرد وزارت در خبر انلاین نوشتم. اصل مقاله اینجا،
چند توصیه به ویزیر راه و شهرسازی آینده
و سپس با گله زیاد دوباره بعد از ۹ ماه نوشتم:
توصیه ای که ۹ ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم
این مقالات که حاصل جمع بندی چند مقاله قبلی بود، تحت عنوان توصیه هایی برای وزیر راه و شهرسازی آینده قبل از انتخاب ایشان به سمت وزارت تهیه و نوشته بودم. در مقاله دوم حتی گله از تاخیر در اجرای برخی از توصیه های بحق و منطقی خود کرده بودم ؟ در اینجا به دو نکته حساس از این مقالات اشاره می کنم که تاکید مواکد بنده بود:
الف) خطوط ریلی و درهای بهشت کشور
ب) سیاست های منطقه ای همیشه یکسان نمی ماند
بارها در گذشته در مقالات خود تاکید کردهام که با توجه به شرایط جنگ اوکراین و اهمیت ترانزیتی این کریدور، همواره باید بدنبال راه اندازی این خط ریلی و کلیدی و استفاده از منافع سرشار آن باشیم. الحمدالله امروز در خبر ها دیدم که بلاخره پس از عبور از مشکلات عدیده سیاسی آن، گویا امروز در اجلاس ٢+٦ توافق نهایی برای فعال سازی این کریدور ریلی بسیار حیاتی و سود آور برای کشور، حاصل شده است که جای بسی خوشحالی دارد. تنها امیدوارم برنامه ریزی های کاملی برای فعال نگاه داشتن این خط آهن ترانزیتی در دستور کار دولت محترم باشد. عین خبر:
توافق تهران، مسکو و باکو برای فعالسازی راهآهن کریدور شمال- جنوب
ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در اجلاس ۲+۶ ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه در زمینه فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال- جنوب به توافق رسیدند.
در گردهمایی مدیران کل استانی وزارت اقتصاد مطرح شد؛
وزیر اقتصاد از بیانضباطی مالی در برخی بانکهای خصوصی انتقاد کرد
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: متاسفانه شاهد عدم توجه به انضباط مالی در برخی بانکهای خصوصی هستیم و در سامانه کدال میبینیم که نرخهای مصوب را صراحتاً پشت سر میگذارند. خاندوزی افزود: گزارش عملکرد کل سال و مواردی نظیر سرمایهگذاری، مولدسازی بخشی از ظرفیت تبصره ۱۸ بودجه که در ۱۴۰۱ و تا آن زمان به شما تعلق میگیرد تا اسفند باید ارائه شود و این موضوع مستلزم آن است که تا ۱۲۰ روزی که فرصت دارید همکاران را با سرعت بیشتر برای تعیین تکلیف مواردی که تاکنون باقی مانده است به همکاری دعوت کنید. وزیر اقتصاد خطاب به مدیران استانی گفت: به نظر من موضع وزارت اقتصاد باید در کنار استاندار موضع مطالبه کننده باشد، بدانید فعالان اقتصادی، تجار، تولیدکنندگان و عامه مردم با شما همکاری خواهند کرد و این نارضایتی را از عملکرد بانکهای خصوصی در اکثر استانها دارند.وی ادامه داد: عملکرد بانکهای استان از لحاظ رعایت تکالیف را ماهانه و به صورت متناوب اعلام کنید، اسامی بانکهای با عملکرد ضعیف و خوب را اعلام کنید، زمانی که ماهانه و به صورت متناوب این کار صورت گیرد آرام آرام جامعه حساس میشود و میتوانیم این مطالبه را از بانکهای خصوصی داشته باشیم.خاندوزی تاکید کرد: برخی بیانضباطیها را در بانکهای خصوصی رسماً در سامانه کدال مشاهده میکنیم که نرخهای مصوب را صراحتاً پشت سر میگذارند، این جزو کار ویژههای جدی و جدیدی است که خوب است در استانها بخش نظارت بر بیمه و بانکها را تقویت کنیم. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد:
پرونده مالیاتی ۲۰۰ شرکت بزرگ در انتظار حسابرسی ویژه
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پرونده مالیاتی ۲۰۰ شرکت بزرگ که گمان کم اظهاری درآمدها و بیش اظهاری هزینهها در آنها میرود، «حسابرسی ویژه» میشوند.
داود منظور با بیان اینکه فرار مالیاتی در شرکتهای بزرگ عمدتاً به صورت بیش اظهاری هزینهها و کم اظهاری درآمدها است گفت: ما حدود هزار پرونده با این مشخصات داریم که برای امسال، ۲۰۰ پرونده را در دست گرفته تا متوجه شویم کیفیت رسیدگیها تاکنون چگونه بوده و با بررسی صحیح، چقدر میتوان میزان وصولی از آنها را افزایش داد. منظور گفت این حسابرسی ویژه را ممیزان برگزیده از استانهای مختلف، انجام میدهند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به تأمین ۴۸ درصدی درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۱ از محل مالیات و مقایسه آن با رقم ۳۰ الی ۳۵ درصدی سالیان قبل، اظهار داشت: در حال حاضر، دوران گذار مهمی از بودجه متکی به نفت به درآمد مالیاتی را طی میکنیم و این دوره اگر چه سخت، اما بخوبی در حال طی شدن است.
منظور با بیان اینکه در سالجاری، متوسط درآمد مالیات ماهانه کشور معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، این رقم را برای سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ و سال ۱۳۹۹ معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که تحولی مهم محسوب میشود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در شش ماهه امسال میزان درآمدهای مالیاتی کشور معادل ۲۳۱ هزار میلیارد تومان، یعنی ۵۰.۸ درصد کل درآمدهای پیش بینی شده بوده است که با توجه به اینکه عموماً، درآمدهای ما در نیمه اول سال، زیر ۴۰ درصد است، اتفاقی بی سابقه به شمار میآید. منظور افزود: بنابراین ما هیچ نگرانی برای نیمه دوم سال نداریم، چون همواره، درآمدهای ما در نیمه دوم سال، بیشتر از نیمه اول است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد: این در شرایطی است که ما با توجه به شرایط رکودی اقتصاد، بسیار مراعات حال مؤدیان را به لحاظ تقسیط بدهیها، بخشودگی جرایم و دادن تنفس مالیاتی به بنگاههای آسیب دیده مینمائیم.
منظور با بیان اینکه ظرفیتهای مالیاتی کشور، هنوز فراتر از این ارقام است، گفت: در یک سال گذشته، تمرکز اصلی ما عمدتاً بر جلوگیری از فرار مالیاتی و نیز هوشمند سازی بوده است.وی گفت: نتیجه تمرکز بر فرار مالیاتی در این مدت، شناسایی ۲.۲ میلیون نفر، مؤدی جدید مالیاتی و دریافت ۱.۵ میلیون اظهارنامه جدید از اشخاص حقیقی است.
شرکت ملی نفت؛
مذاکره اوجی بامقامهای ارشد ترکیه برای تمدید قرارداد گازی
وزیر نفت در جریان سفر به ترکیه در دیدار با مقامهای انرژی و اقتصادی این کشور، درباره تمدید قرارداد گازی و تجارت انرژی گفتوگو کرد.
جواد اوجی که در رأس هیئتی به آنکارا سفر کرده است با فاتح دونمز و نورالدین نباتی به ترتیب وزیران انرژی و اقتصاد ترکیه و در عین حال رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و شرکتهای بزرگ فعال در حوزه انرژی این کشور دیدار و گفتوگو کرد.
یکی از مهمترین محورهای مورد مذاکره، تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه بود که اصول آن مورد توافق دو طرف است و مقرر شد برای ادامه مذاکرات کارگروهی مشترک برای کار روی موضوع تمدید قرارداد شکل گیرد. قرارداد کنونی ۲۵ ساله صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ میلادی به پایان میرسد. در این سفر همچنین درباره افزایش مقدار صادرات گاز ایران به ترکیه و ساخت یک خط لوله جدید صادرات گاز برای افزایش ظرفیت انتقال گاز از این مسیر مذاکره شد.
طی سفر وزیر نفت به ترکیه درباره دو سناریوی افزایش صادرات گاز از طریق یک قرارداد جدید یا در قالب تمدید قرارداد پیشین بحث و بررسی شد. محورهای دیگر مذاکرات در این سفر فشرده و کوتاه، دعوت از شرکتها و سرمایهگذاران ترکیه برای سرمایهگذاری در پروژههای بخش بالادستی و پاییندست انرژی ایران، رونمایی و تشریح قراردادهای تازه سرمایهگذاری در بخش انرژی و نفت و گاز و تجارت فرآوردههای نفتی بوده است.
منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمیآید؛ جادهسازی برای ورود خودروهای چینی؟
️ مریم فکری
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: نمیتوان زمان دقیقی را برای واردات اعلام کرد، اما میتوان گفت که کارها در حال انجام است. : در حالی شهریورماه امسال سخنگوی وزارت صنعت از زمان ورود خودروهای خارجی در آذرماه امسال پرده برداشت و اعلام کرد که آذرماه باید منتظر دیدن خودروهای وارداتی باشیم، حالا با عقبگردی عجیب، آبی پاکی را به روی دست منتظران ورود خودرو ریخت و اعلام کرد نمیتوان زمان دقیقی را برای واردات اعلام کرد.امید قالیباف گفت: فرآیند واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست، بلکه دستگاههای زیادی از جمله بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و… نیز در این فرایند نقش دارند بنابراین نمیتوان زمان دقیقی را برای واردات اعلام کرد، اما میتوان گفت که کارها در حال انجام است.او همچنین درباره ارز مورد نیاز واردات خودرو عنوان کرد که بانک مرکزی براساس آییننامه اجرایی واردات خودرو باید یک میلیارد یورو ارز اختصاص دهد و در حال حاضر سیاستگذار پولی کشور در یک فضای مثبت مشغول برنامه.ریزی برای تخصیص ارز مورد نیاز واردات خودرو است.قالیباف همچنین در مورد اینکه گفته میشود فقط قرار است از چین خودرو وارد کشور شود، متذکر شد: آزادسازی واردات خودرو بدون هیچ پیش فرضی و صرفا برای تعادلبخشی به بازار تصویب شد. تصویب این قانون و واردات خودرو ارتباطی با مذاکرات هستهای نداشته و اینکه میگویند به دلیل به نتیجه نرسیدن برجام فقط قرار است از چین خودرو وارد کنیم، به هیچ وجه صحت ندارد. این اظهارات در حالی است که سخنگوی وزارت صمت اواسط شهریورماه امسال در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز واردکننده را تامین کند و پس از آن نیز مراحل واردات خودرو انجام و در نهایت نیز خودروی وارداتی باید از گمرکات ترخیص و سپس بهروشهای مذکور در آئیننامه باید عرضه شود.به گفته او، اگر تمام شرایط بهخوبی پیش رود، در آذرماه خودروهای وارداتی وارد بازار میشود.
وزیر صمت: واردات خودرو قطعی است
در این میان، در نیمه مهرماه سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به دریافت ۳۰۰ درخواست توسط شرکتها یا اشخاص حقوقی برای واردات خودرو توسط وزارت صمت و حذف تعدادی در همان ابتدای امر (بنابر عدم مشمول بودن شرایط واردات)، اعلام کرد: درخواستها اخذ شده و در حال پالایش و بررسی است. وی افزود: تا ۱۰ روز ابتدایی مهر ماه، دو مورد از شرکتهای درخواست کننده برای وزارت صمت مسجل شده که حائز شرایط برای واردات هستند، اما قاعدتا بر تعداد آنها افزوده و اسامی آنها اعلام خواهد شد.به گفته او، واردات خودرو قطعی خواهد بود و در آینده نزدیک شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود. همچنین مهلت ارسال و تکمیل مدارک برای واردکنندههای خودرو که تا پیش از این، تا پایان شهریور ماه در نظر گرفته شده بود، تا پایان مهر ماه تمدید شد. وی متذکر شد: گفته شده حداکثر تا پایان مهر ماه اسامی تمام شرکتهای واجد شرایط اعلام خواهد شد.روز شنبه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به قول وزارت صمت، تاکید کرد: براساس آنچه که وزارت صنعت و معدن قول داده است، باید ظرف دو هفته آینده واردات خودرو صورت گیرد.به گفته او، قطعا بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا پایان سال جاری، تا سقف یک میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود. مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را مکلف به واردات خودرو کرده است.
فرمان آزادسازی واردات خودرو چرا مغفول ماند؟
از اسفند سال گذشته که رییسجمهور فرمان آزادسازی واردات خودرو را صادر کرد تا به امروز حدود هشت ماه میگذرد. قرار بود در این مدت چندین هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود، اما مسایلی مانند ناهماهنگی دستگاههای مختلف با یکدیگر بر سر این موضوع بهخصوص وزارت صمت و بانک مرکزی بر سر مساله تامین ارز، تاخیر در تدوین و اعلام آییننامه و همچنین عدم احیای برجام، اجازه نداده دستور آزادسازی واردات خودرو اجرایی شود.حدود دو ماه از اعلام آییننامه واردات خودرو میگذرد و گمان میرفت با مشخص شدن آن، ورود خودرو به کشور اجرایی شود، اما چالش و مانع بزرگی به نام تامین ارز همچنان اجازه شکسته شدن طلسم واردات را پس از حدود ۴ سال و نیم نمیدهد. وزارت صمت برای آزادسازی واردات خودرو روی توافق ایران و آمریکا بر سر احیای برجام حساب باز کرده بود؛ چه آنکه در صورت حصول توافق، درآمد ارزی کشور افزایش مییافت و بانک مرکزی مشکل و مخالفتی بابت اختصاص ارز به واردات خودرو نداشت.
منتظر خودروهای وارادتی نباشید
این فضا، کارشناسان پیش از این عنوان کرده بودند که شرایط بهگونهای نیست که بتوانیم منتظر خودروهای وارداتی باشیم. امیرحسین کاکایی درباره واردات خودرو گفته بود: قرار بود واردات خودرو اتفاق بیفتد، اما من از روز اول گفتم که امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد. الان هم میگویم تا وقتی برجام درست نشود و تا وقتی روابط بینالمللی درست نشود، وارداتی انجام نمیشود. اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، یک واردات رانتی خواهد بود.وی متذکر شده بود: تا این لحظه که وارداتی انجام نشده و من به شما قول میدهم اگر سلامت اداری وجود داشته باشد، تا آخر سال هم وارداتی صورت نخواهد گرفت و واردات خودرو یک برنامه غیر اجرایی بود. برخی از کارشناسان معتقدند بحث از سرگیری ورود خودرو به کشور در شرایطی مطرح شده بود که به نظر می رسید مذاکرات احیای برجام میان ایران و گروه 4+1 مراحل پایانی خود را می گذراند و در زمانی نزدیک شاهد امضای توافق نامه جدید در این زمینه خواهیم بود.این کارشناسان تاکید می کنند اما حال که طرفین مذاکره بیش از پیش از توافق فاصله گرفته اند و طرف مقابل هم چندان به از سرگیری مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن امیدی ندارد، بانک مرکزی بار دیگر تمرکز خود را روی مدیریت منابع ارزی گذاشته برای همین تخصیص ارز به واردات خودرو را با اما و اگرهایی همراه کرده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111444
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111445
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111446
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111447
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111448
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111449
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111450
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111451
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111452
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111453
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111454
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111455
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111456
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111457
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32155/111458
|
- راهاندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاهها
- ۸۰۰ میلیون یورو برای ۱۴۰ کیــلومتر
- حذف ایران در دستور جلسه فیفا نیست
- سرمقاله
- بازگشت سطلهای زباله و آموزش ۱۶ آتش نشان زن
- آشنایی با 12 قوم ایرانی در حاشیه دریاچه چیتگر
- باید باب گفتگو را در کشور بسط دهیم
- خرید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس شهری از بخش خصوصی
- اگر اسقاط خودرو پولی شود ۳۰ هزار کارگر بیکار می شوند
- تاکید بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها
- یادداشت
- وزیر اقتصاد از بیانضباطی مالی در برخی بانکهای خصوصی انتقاد کرد
- پرونده مالیاتی ۲۰۰ شرکت بزرگ در انتظار حسابرسی ویژه
- مذاکره اوجی بامقامهای ارشد ترکیه برای تمدید قرارداد گازی
- منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمیآید؛ جادهسازی برای ورود خودروهای چینی؟