|
آماده باش برای آلودگی هوا؛
بودجه آلودگی هوا کاهش یافت
2 امتیاز در مورد مالیات بر سوداگری گزارش میدهد؛
تورم پــــــولهـای سرگردان
3 پایتخت میزبان 1000 متکدی حرفهای
2 سرمقاله
سینما سینماست
مفید آهی
برگزاری جشنوارههای گوناگون هنری برای حوزه فرهنگ و هنر کشور مفید است. جشنواره فجر، حقیقت، عمار، شهر و... هرکدام ویژگی و شاخصههای خود را دارند و قطعا اگر کارکرد مثبتی برای سینمای ایران نداشتند، در همان دورههای اول برگزاری حذف میشدند اما خوشبختانه جشنوارههای موضوعی در کشور با شناسایی خلأهای موجود در جامعه، آثاری را در موضوعات موردنظر تولید کردند که بین مردم بسیار مقبول واقع شد. درست در ایام ابتدایی 6 ماه دوم سال حوادثی پیش آمد که دستمایه اعتراضاتی شد که تلاش داشت تا جشنواره را به سمت حواشی ببرد. تلاشهای ضدهنری که در مورد جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره مستند حقیقت نیز به کار گرفته شد اما نتیجه آنکه هر دو جشنواره با حضور هنرمندان و مردم برگزار شدند. اما در هر صورت مسائل جاری تا حدودی جشنواره را تحت تأثیر خود قرار داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ایام اخیر در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه مراسمهای گوناگون از حضور و شرکت فیلمهای گوناگون و با تعداد بالا در جشنواره فیلم فجر خبر میداد و مشخص بود که این دوره از جشنواره برخلاف حواشی ایجاد شده جشنوارهای با مهمانانی از سراسر کشور در هنر هفتم خواهد بود. اسماعیلی چند روز بعد هم در گفتوگو با رسانهها درباره تحریم جشنواره فجر گفت که این حرفها مربوط به چند رسانه مزدور و و خارجنشین است که حیات و مماتش در این کارهاست و هنرمندان ما با شور و شوق در صحنه هستند. باید نظرات مختلف را شنید و استدلال آورد. اگر کسی فکر میکند که بر حق است، پس نباید میدان را خالی کند. تا زمانی که راه گفتوگو باز است، تحریم معنایی ندارد، مگر اینکه کسی بخواهد به قول معروف قلدری کند. با این هدف که یا به حرفی که من میزنم، عمل میکنید یا من فلان جا نمیآیم. این روش دیگر در چارچوب دیالوگ قرار نمیگیرد و حالت مونولوگ به خود میگیرد. جالب است که افراد در فضای روشنفکری ادعای دموکراسی دارند اما معمولا وقتی وارد فضای مخالف میشوند، تاب و تحملشان اندک میشود. برگزارکنندگان جشنوارههای مختلف سینمایی در کشور طی یکسال باید با هنرمندان ارتباط دائمی داشته باشند و برای فعالیت هنری آنان بسترسازی کنند. اگر مرکزی تاسیس شود که طی سال بهعنوان حلقه واصل بین هنرمندان و مسئولان درست عمل کند، هنرمند با امنیت خاطر بیشتری فعالیت میکند و فراهم آوردن چنین بستری بر فعالیت هنرمندان بهعهده مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در نهایت هم نباید از عدم مشارکت سینماگران غربزده در فجر امسال خم به ابرو آورد. دیکتاتورهای عرصهی فرهنگ باید بدانند که جایشان با افراد باسواد و جوان از سراسر کشور پُر میشود و دیگر انحصاری به ایشان تعلق ندارد که بهواسطهی آن برای صاحب خانه چشم و ابرو بیایند. جشن بزرگ فرهنگی انقلاب اسلامی جایی برای عرض اندام سلبریتیها نیست.
یادداشت
موانع بازآفرینی
در حوزه خدمات و زیرساخت
سید مهدی هدایت
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران
موانع بازآفرینی در حوزه خدمات و زیرساختعدم تحقق بازآفرینی بافت فرسوده باوجود تلاشهای بیشماری که تاکنون صورت پذیرفته، از جمله موضوعاتی است که همواره در هالهای از ابهام قرار دارد.نسبت به اهمیت موضوع، بررسی اجمالی برخی از عوامل نشان میدهد یکی از موانع بازآفرینی بافت فرسوده شهر تهران، حوزه خدمات و زیرساخت است.حل موانع این حوزه به علت نیازمندی به انجام هزینه یکطرفه، معمولاً در اولویت تأمینکنندگان بودجه قرار نمیگیرد. از این رو، شاهدیم که در حال حاضر تعداد ۳۵۰۰ پلاک در شهر تهران در معرض برق فشار قوی قرار دارند. از علل دیگر میتوان به اصلاح فرایندها اشاره داشت که با حل آنها بسیاری از مشکلات این حوزه همچون قرار گرفتن تیر برق در معابر باوجود عقب نشینی املاک که موجب استمرار نفوذناپذیری دوسوم از معابر بافت گردیده است، قابل مرتفع کردن است. بدیهی است لحاظ نگاه و رویکرد حل مسأله در اصلاح فرایندهای این حوزه، از ملزومات مداخله سازنده میباشد. از این گذشته، میزان سرانه خدمات هفتگانه آموزشی، فرهنگی، مذهبی، درمانی، فضای سبز، تفریحی و اقامت در بافت پایین بوده یا فرسوده هستند. از آنجایی که هزینه نوسازی این خدمات بالا است برای حل این مشکل میبایست با مشارکت نهادها و دستگاههای ذیمدخل به سمت مولدسازی (تبدیل به احسن منابع بلااستفاده) آنها حرکت کرد تا از محل املاک متعلقه، تأمین مالی مورد نیاز در جهت حل مسأله محقق گردد. مشارکت جامعه میتواند تأثیر بسزایی در نوسازی بافتهای فرسوده شهری داشته باشد. هنگامی که اعضای جامعه در فرایند تصمیمگیری و طراحی پروژههای نوسازی مشارکت دارند، به احتمال زیاد نسبت به نتیجه، احساس مالکیت و مسئولیت دارند که این امر میتواند منجر به افزایش رضایت و پذیرش پروژه شود.
در اینجا چند راه وجود دارد که مشارکت اجتماعی میتواند بر نوسازی بافتهای فرسوده شهری تأثیر بگذارد:
۱- افزایش شفافیت و پاسخگویی: مشارکت جامعه میتواند به افزایش شفافیت و مسئولیتپذیری در فرایند نوسازی کمک کند و به اعضای جامعه اجازه میدهد تصمیماتی را که گرفته میشود درک کرده و در آن مشارکت داشته باشند.
۲- همسویی با نیازها و خواستههای جامعه: مشارکت جامعه به اعضای جامعه اجازه میدهد تا نیازها و خواستههای خود را بیان کنند. این میتواند این اطمینان را حاصل کند که پروژه نوسازی با نیازها و خواستههای جامعه همسو است.
۳- راهحلهای طراحی بهتر: مشارکت جامعه میتواند با ترکیب دانش محلی، فرهنگ و سایر عوامل خاص جامعه در فرایند طراحی به راهحلهای طراحی بهتر منجر شود.
۴- افزایش حمایت جامعه و جلب مشارکت: با مشارکت دادن اعضای جامعه در فرایند تصمیمگیری و ایجاد احساس مالکیت و مسئولیت در قبال نتیجه، میتواند حمایت جامعه و جلب مشارکت را برای پروژه افزایش دهد.
۵- احساس اجتماعی بیشتر: مشارکت اجتماعی میتواند با گردهم آوردن مردم حول یک هدف مشترک و ارتقای انسجام اجتماعی، حس اجتماعی بیشتری را تقویت کند. توجه به این نکته ضروری است که ممکن است میزان مشارکت جامعه و روشهای خاص مورد استفاده، بسته به جامعه و پروژه خاص، متفاوت باشد. مشارکت مؤثر جامعه مستلزم ارتباط شفاف، مشارکت معنادار و همکاری مؤثر بین جامعه و تصمیمگیرندگان است.
چرا بانکها پرداخت وام را متوقف کردند؟
توضیحات وزیر اقتصاد درباره نرخ جدید سودبانکی
وزیر اقتصاد درباره اینکه چرا بانکها پرداخت وام را متوقف کردند و این به معنی انتظار برای افزایش نرخ سود بانکی تا ٢٣ درصد است؟ گفت: این موضوع را از رییس کل بانک مرکزی بپرسید. تنظیمگری شبکه بانکی کشور بر عهده بانک مرکزی است.
سید احسان خاندوزی در آیین روز جهانی گمرک و رونمایی از سند راهبردی و تحول گمرک ایران، اظهار داشت: آمار ۱۰ماهه امسال نشان دهنده شکسته شدن رکورد صادرات غیرنفتی است که این روند صعودی تجارت نیاز به حمایت دارد.
وی افزود: این پیشرفتها در شرایطی ایجاد شده که برخی به دنبال اثبات رکود در پی فشارهای خارجی و تحریم هستند، اما آمارها حاکی از آن است که در شرایط کنونی نیز ارقام اقتصادی صعودی هستند.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه پنجمین شریک تجاری ایران یک کشور اروپایی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که در توسعه تجارت محدود به کشورهای منطقه و همسایه نیستیم، اما همچنان نیاز به تحول در گمرک و همراهی سایر دستگاهها برای پیشرفت تجارت خارجی در کشور داریم.
خاندوزی تصریح کرد: برنامه راهبردی گمرک برای دستیابی به اهداف سازمانی طراحی شده و از سوی دیگر به دنبال ایفای مطلوب نقش گمرک در پیشرفت تجارت خارجی کشور است تا شاهد یک پوستاندازی برای رسیدن به رشد و شکوفایی باشیم.
وی با بیان اینکه باید خودمان را با فناوریهای جدید تطبیق دهیم، تصریح کرد: اجرای بخشی از فناوری میسر است، اما به طور کامل خود را در مسیر پیشرفت نشان نمیدهد؛ در حال حاضر چندین دستگاه در بحث تجارت حضور دارند؛ اما فناوریهای متناسب با توانمندی لازم ایجاد نشدهاند.
وزیر اقتصاد با اشاره به ضرورت تزریق نیروی انسانی جدید به گمرک کشور، اظهار داشت: سرمایههای انسانی در گمرک انباشت تجارب ارزشمند هستند، اما باید ظرفیتهایی اضافه شود.
خاندوزی افزود: حدود ۶٠ گمرک اجرایی کشور امروز به ١۶٠ جایگاه گسترش یافته و برای این میزان گمرکات اجرایی جدید نیاز به نیروی جدید داریم و ظرفیت فعلی سرمایه انسانی کافی نیست و تا چند ماه آینده هوای تازه وارد گمرک میشود.
وی با بیان اینکه جامعه هنوز پیشرفتهای حاصل شده را حس نکرده است، تاکید کرد: دستگاههای طویل و عریض در داخل و خارج از کشور به دنبال نادیده انگاشتن اقدامات دولت و پیشرفتها هستند.
وزیر اقتصاد گفت: پمپاژ اخبار ناامیدکننده ادامه دارد و اساساً کار دشمن این است که این اخبار را منتشر کند و باید دستگاههای اجرایی سیاست ویژه و اثرگذار برای بحث اطلاعرسانی در افکار عمومی و جامعه نخبگانی داشته باشند.
به گفته وزیر اقتصاد، همان مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری درباره قوانین رقابت و انحصار بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بانکها پرداخت وام را متوقف کردند و این به معنی انتظار برای افزایش نرخ سود بانکی تا ٢٣ درصد است؟ گفت: این موضوع را از رییس کل بانک مرکزی بپرسید. تنظیمگری شبکه بانکی کشور بر عهده بانک مرکزی است.
خاندوزی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه پیش از این گفته بودید نرخ جدید سود بانکی مصوب شده و ابلاغ خواهد شد، گفت: همین الان هم میگویم نرخ جدید سود بانکی اعلام میشود اما زمان آن را باید رییس کل بانک مرکزی اعلام کند.
آلودگی هوا تمام میشود؟
حذف بنزین معمولی و یورو 2 در تهران
با توجه به تداوم آلودگی هوا در تهران، سخنگوی اتحادیه جایگاهداران سوخت از ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا و جایگزینی آن با بنزین یورو 4 خبر داد. تهران دیگر به جولانگاهی برای آلایندهها تبدیل شده و تفاوتی با اتاق مونوکسید گوگرد ندارد. هر چند تمام شواهد و قرائن مازوتسوزی کارخانهها را تائید میکنند، اما همچنان انگشت اتهام مسئولان سمت مردم و استفاده آنها از خودروست!تعطیلکردن کلانشهرها نیز تنها راهکار آنها برای مبارزه با آلودگی هوا بوده است. البته گمانههای دیگری هم برای علت افزایش آلودگی هوای کلانشهرها مطرح میشود. با این حال راه حل جدید برای مبارزه با آلودگی هوا پاسخی به همان آدرس غلطِ استفاده از خودروها و سوزاندن بنزین است.
همایون صالحی، رئیس هیات مدیره کانون جایگاهداران کشور، به تجارتنیوز گفت: در شرایطی که کشور با افت فشار گاز روبهروست و بار اصلی تامین سوخت کشور بر عهده بنزین است چنین تصمیمی توجیهپذیر نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر تولید بنزین در کشور 103 میلیون لیتر و مصرف میانگین 105 میلیون لیتر در روز برآورد میشود. البته رقم مصرفی در بازههای زمانی خاص مانند فصول سرما افزایش مییابد و تا 118 میلیون لیتر در روز هم میرسد. صالحی درباره مصرف روزانه بنزین در تهران توضیح داد: در پایتخت حدود 26 میلیون لیتر بنزین مصرف میشود و ناترازی مذکور پایتخت را هم دربرمیگیرد.او افزود: فارغ از ناترازی تولید و مصرف بنزین در داخل، دولتمردان نیز بر وارد نشدن بنزین و استفاده نکردن از تولیدات خارج از شبکه پالایشی تاکید دارند. با این حساب با کنار رفتن بنزین معمولی و یورو 2، سوخت کشور چگونه قرار است تامین شود؟ نهتنها تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 چالشبرانگیز است، بلکه حتی در زمینه بهبود هوای پاک نیز نمیتواند تاثیرگذار باشد. چراکه تصمیمگیران در برنامهریزی خود غالبا سعی بر کتمان موضوعاتی نظیر مازوتسوزی دارند. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، در این باره گفت: مازوتسوزی از عوامل شدتگیری در آلایندههای تهران برشمرده میشود. همچنین بنا به گفته سخنگوی اتحادیه جایگاهداران سوخت قرار است با حذف بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلانشهرها بنزین یورو 4 و سوپر جایگزین آن شود. این در حالی است که با پیگیریهای تجارتنیوز از چند جایگاه عرضهکننده بنزین، توزیع بنزین سوپر همچنان با کمبود مواجه است. همچنین باید دید کشور ظرفیت تولید بنزین یورو 4 و تکیه صرف بر آن برای تامین سوخت کشور را خواهد داشت؟
یادداشت
سردرگمی یا ناکارآمدی؟
️ حسین انتظامی
اگر خاطرتان باشد چند روز پیش که اسیر چرخه آلودگی هوا، بارش، برودت و افت گاز بودیم و مدارس و ادارات پایتخت هر روز به یکی از این دلایل تعطیل میشد شبانگاه اعلام شد فردا ادارات تهران با ظرفیت یک سوم نیروی انسانی مشغول به کارند. اواخر شب که متولیان به این مضحکه پی بردند اعلام کردند که نخیر، کل ادارات تعطیل است. آنان شنیده بودند که در دوره کرونا چنین تدبیری بهکار بسته میشد اما متوجه این دقیقه نبودند که مبانی، متفاوت است!
این نمونهای از حکمرانی است که این روزها، بهکرات در مراکز حکومتی خود (مجلس، شهرداری و دولت) شاهدیم و هر روز هم چشممان به جلوهای جدید روشن میشود. آه از غمی که تازه شود با غمی دگر. از قول وزیر آموزش و پرورش در مقام واکنش به اعتراض کارشناسان تعلیم و تربیت که به تعطیلی مستمر مدارس هشدار داده بودند چیزی به این مضمون منتشر شد: آقای رئیس جمهور از این واقعه ناراحت شدهاند و فرمودهاند دیگر اجازه ندارید مدارس را به خاطر آلودگی هوا تعطیل کنید.
معنای ضمنی این عبارت، اینها میتواند باشد :
١- مسأله تعلیم و تربیت برای رئیس جمهور به قدری اهمیت دارد که شخصا دخالت میکنند.
٢- سلامت کودکان برای رئیس جمهور اهمیتی ندارد.
٣- رئیس جمهور، وقعی به کار گروه تخصصی ندارد و در جایگاهی است که به خود اجازه میدهد به این کمیته -که نظرات کارشناسی دستگاههای متولی را به صورتی جامع، جمعبندی میکند- دستور دهد.
۴- منِ وزیر، خیلی مخلص و ذوبشده در رئیسجمهور هستم.
۵- رندانه مسئولیت همه اقدامات خود را به گردن رئیس جمهور میاندازیم.
به درستی یا نادرستی این گزارهها کاری نداریم اما بازنمود آن عبارت، همینها است.
در اظهار نظری جدید، آقای وزیر کشور گفتهاند شاخصهای آلودگی هوا را تغییر میدهیم. معنای اولیه و غالب این گزاره آن است که در فرمول رایج دنیا، دستکاری میکنیم و منبعد شاخص آلودگی هوا را با فرمول ایرانی محاسبه میکنیم تا ضمنا برای خودمان مدل خاص و در شأن خود را داشته باشیم و بقیه دنیا هم فرمول خودش را (مثل سیستم متریک و سیستم بریتانیایی که کل دنیا به این دو الگو تقسیم شدهاند) البته منطقا منظور ایشان این نبوده که در نحوه محاسبه شاخص دست میبریم؛ بلکه این بوده که با تغییر در دستورالعملها فهرست اقدامات هر بازه را جابجا میکنیم. یعنی اگر تا به حال، کارشناسان واداده و مرعوب، در دستورالعملهای خود تعریف کرده بودند که به محض مشاهده عدد ١۵٠ مثلا مدارس تعطیل شود حال که ما اهل این سوسولبازیها نیستیم مقرر و مقدر میفرماییم که تعطیلی مدارس فقط در صورتی باشد که شاخص به ٢٠٠ و بلکه ٣٠٠ برسد چون چین عزیز هم که تابع استانداردسازیهای دیگران نیست، کرده و جواب هم گرفته است!
وزیر ارتباطات، دیروز از مجلس کارت زرد گرفت. در بادی امر لابد گمان میکنید نمایندگانی که به حوزههای انتخابیه خود سرکشی کردهاند وقتی حجم بزرگ اعتراضات مردم در اختلالات رایج یا مثلا قطعی اینترنت به خاطر کنکور را دیدهاند تصمیم گرفتهاند حساب خود را از وزیر (همان وزیری که برآمده تفکرات خود آنان و در طراز خودشان است) جدا کنند اما وقتی علت کارت زرد را میبینیم متوجه میشویم به خاطر قصور در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در شرکت مخابرات بوده است.
درباره این دولت و سایر همسویانش در دستگاههای دیگر، دو دیدگاه وجود دارد:
١- افکار عمومی (به معنی دقیق آن، نه فقط عدهای همراه خود) مطلقا پشیزی ارزش ندارد. این نگره میتواند ناشی از خودحقپنداری، اعتمادبهنفس، استظهار به نیروی فرامتنی، خیالْجمعی، بیخیالی، لجبازی یا بیاطلاعی نسبت به اهمیت افکار عمومی باشد.
٢- به بازتاب رفتار خود، حساس است. این فقره خود به چند نتیجه یا واکنش منجر میشود:
الف- و تلاش میکند مثل یک سیستم، با بازخوردگیری، رفتارهای غلط را اصلاح کند. ب- میخواهد که رفتار خود را اصلاح کند اما به هر دلیلی نمیتواند.ج- نمیخواهد (این حالت عملا در الگوی اول یعنی بیارزش دانستن افکار عمومی، جا میگیرد)
با مرور رفتار آقایان، هر دو نمود دیده میشود و لذا نمیتوان به ضرس قاطع گفت دولت، نمایندگان، شهرداری و ... از الگوی اول یا دوم تبعیت میکنند. از سویی تماسهای دوستانه با فعالان رسانهای و سایر کنشگران موثر و تلاش برای روشنگری و خواهش و دعوت به معرفت و مرام، به وفور مشاهده میشود که نشانگر توجه به افکار عمومی (یا نگرانی از افکار عمومی) است؛ یعنی الگوی دوم. حتی واکنش به یک روزنامه که چرا عکس همسر رئیسجمهور را منتشر کردهای (یعنی همان عکسی که خبرگزاریهای دولتی، روی خروجی خود گذاشتهاند) در همین الگو تعریف میشود.
پارهای از رفتار و گفتارها هم در الگوی اول (بیارزش دانستن افکار عمومی) قرار میگیرد که البته مخاطرات بزرگی در پی دارد چون مردم احساس لجبازی (یا حداقل، نبود مفاهمه) میکنند.
این قبض و در واقع اختلال یا لکنت یا سردرگمی اطلاعرسانی، محدود به یک کار و دو کار نیست و متاسفانه تقریبا عمومیت یافته است. چارهیکار، حضور موثرتر افرادی است که فهم درست و تجربه کافی در موضوع افکار عمومی داشته باشند تا شاید به حل بعضی مشکلات و ناکارآمدیها کمک کنند. ناکارآمدی ترکیبی از فقدان دانش، ناآشنایی با بوروکراسی، بیتوجهی به محیط (داخلی و خارجی)، تزاحم دستگاهها، نبود شایستهسالاری، کمبود و در واقع اتلاف منابع، شعارزدگی، تخصصستیزی، اختلال در بازنمودها، درسناپذیری و اصرار به اختراع دوباره چرخ است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115614
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115615
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115616
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115617
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115618
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115619
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115620
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115621
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10921/32749/115622
|
عناوین این صفحه
- بودجه آلودگی هوا کاهش یافت
- تورم پــــــولهـای سرگردان
- پایتخت میزبان 1000 متکدی حرفهای
- سرمقاله
- یادداشت
- توضیحات وزیر اقتصاد درباره نرخ جدید سودبانکی
- حذف بنزین معمولی و یورو 2 در تهران
- یادداشت