|
سرمقاله
ساترا باید در انتظار
شنیدن نقدها باشد
صدیقه غریبی پژوهشگر رسانه
«پلتفرمها یا سامانههای نمایش ویدئویی درخواستی که آرزوی دیرینه سینمادوستان برای ایجاد شبکههای خصوصی تماشای فیلم و سریال است، محقق کردهاند، امروزه بازیگران اصلی صنعت سینمای ایران هستند. آنها از دیرباز خواهان آن بودند تا جایگاه مناسبی در میان مخاطبان کسب کنند اما سازمان صداوسیما به عنوان یک رقیب رسانهای قدرتمند مانعی اصلی بر سر راه آنها بود. اما اکنون فقط طی چند سال، سازمان ساترا توانسته است، بر عملکرد اکثر پلتفرمهای فیلم و سریال نظارت کند و آن را سامان دهد و علاوه بر نظارت نقش حمایتی خود را نیز ایفا کند. ساترا علاوه بر تسهیل در دیده شدن این پلتفرمها، فضای رقابتی سالم و پویایی را برای سکوهای تولید و انتشار ویدئو ایجاد کرده است که علاوه بر رشد چشمگیر پلتفرمهای باسابقه، پلتفرمهای تازهوارد هم قادر هستند به معرفی خود اقدام کنند و در مسیر توسعه و پیشرفت بر قطار پویا و تخصصی صنعت فیلم و سینما سوار شوند.
امروزه، ساترا بعد از یک دهه فعالیت رو به جلو، باید در انتظار شنیدن نظرات منتقدان داخلی و خارجی بسیاری باشد که نه تنها عملکرد ساترا را تحلیل بلکه آن را نقد نیز میکنند. آنها دلایل بسیار جامع و کاملی برای نظرات خود دارند که از جمله آنها میتوان به مبحث فیلترینگ و عدم دسترسی مخاطبان به پلتفرمهای بینالمللی و خارجی اشاره کرد. گروه دیگری از منتقدان از اساس با نظارت و محدودسازی شبکه نمایش خانگی مخالفند، اما شواهد و پایشهای صورت گرفته نشان میدهد که اکثر منتقدان با کلیت وجود نظارت مخالف نیستند، بلکه آنها خواهان اصلاح سازوکار نظارت هستند.
با توجه به نقدهای مختلف باید یادآور شد که دلایل گوناگون همانند آشفتگیهای نظری و مفهومی در تعاریف، تعلل در سیاستگذاری و عدم ارائه قانون جامع ارتباطات و رسانهها سبب شده است تا حضور و فعالیت ساترا جهت انسجامبخشی، مفهومسازی الگویی، کاستن از فاصله بین تولیدکنندگان و مخاطبان با موانعی از منظر حکمرانی مواجه شود.
اما نکته مهم اینکه، ساترا از پلتفرمهایی حمایت میکند که مجوز فعالیت گرفتهاند و از تولیدات و نمایشهای آنها حمایت میکند تا بدون مانعی از تولید تا انتشار فعالیت خود را ادامه دهند. افزایش تولیدات و رشد صدور مجوز پلتفرمها گویای این مطلب است که طی آن ضروری است تا رویکردی نو اتخاذ شود.
ازجمله، در این شرایط موضوع تعدیل یا پالایش محتوا و گزارشهای کاربران در مورد محتواهای مخاطرهآمیز، برجسته خواهد شد و واگذاری نظارت به سمنها یا سازمانهای مردمنهاد نیز اهمیت پیدا خواهد کرد. بهاینترتیب با اهمیت پیدا کردن مسئله نظارت در بعد کلان، حتی نیازمند دیدگاهی متکثر خواهیم بود.
دستور وزیر راه برای پیگیری سریع سانحه قطار باری هرمزگان
4 امتیاز در مورد چرایی توسعه کریدورها گزارش میدهد؛
ارتقاء جایگاه ایران با ایجاد بازار منطقهای
5 توجه به محیط زیست انسانی؛ عمده مطالبه مردم از مسئولان
1 تیتر اخبار
عبداللهی: ایران با پدیده «فقرای شاغل» مواجه است
چهار عامل گسترش فقر در ایران شناسایی شد
صفحه 4
تاختن اسکوچیچ به ستارههای خودی بعد از اولین باخت فصل؛
ربیعی دست به دامان مدیران ذوبآهن شد!
صفحه 3
تیتر اخبار
پدر مددکاری اجتماعی ایران در گفتوگو با امتیاز؛
چگونه مشکلات نظام تعلیم و تربیت حل خواهد شد؟
صفحه 1
شهردار تهران؛
از تحقیق و تفحص استقبال می کنیم
صفحخ 2
جاده سازی نفت ۶۰ دلاری برای فرود نرم اقتصاد جهانی
ضفحه 5
کمال تبریزی: فساد اقتصادی وارد حوزه هنر شده است
صفحه 8
گپ و گفت
پدر مددکاری اجتماعی ایران در گفتوگو با امتیاز؛
چگونه مشکلات نظام تعلیم و تربیت حل خواهد شد؟
پدر مددکاری اجتماعی ایران در گفتوگو با امتیاز عنوان کرد: خروجی دستگاه تعلیم و تربیت باید انسانهای متعهد، متخصص و علاقهمند به کشور و علاقهمند به خدمت به مردم باشند و محصول دستگاه تعلیم و تربیت، پرورش نخبگان متعهد و متخصص باشد و صدالبته مهمتر خروجی دستگاه تعلیم و تربیت باید انسانسازی و فرهنگ باشد. مصطفی اقلیما بیان کرد: معلم و استاد ما نسبت به تدریس تعهد و وقت لازم را برای کار تعلیم به کار گیرد، دانشجو و دانشآموز ما به دنبال نمره گرفتن صرف نباشند درزمانی که من در دانشگاه تدریس میکردم محیط کلاس را بهگونهای برای دانشجویان خود امن و راحت کرده بودم که آنها بدون دغدغه توانستند معدلهای بالا کسب کنند و به مدارج بالاتر دست پیدا کنند و در کنکور ارشد و دکتری موفق شوند. پدر مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه حساسیت کار تعلیم و تربیت با مسائل اقتصادی متفاوت است، گفت: عیوب دستگاه تعلیم و تربیت پنهان است ولی زمانی که عیب آن آشکار شد درمان بهآسانی میسر نیست و بر این اساس است که روی خصوصیات اخلاقی کسانی که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهدهدارند، خصوصیات نحوه تدریس و شایستگی شخص تأکید شده است. اگر شایستهسالاری و پاسخگویی مدنظر رهبری در کشور حکمفرما شود تمامی مشکلات کشور بهویژه مشکلات نظام آموزش عالی و نظام تعلیم و تربیت کشور حل خواهد شد. مصطفی اقلیما ادامه داد: اگر میخواهیم کیفیت آموزش افزایش یابد باید به فکر بالا بردن درآمد معلمان و اساتید باشیم که بتوانند زندگی خود را بچرخانند. وقتی فردی از سر ناچاری و بیکاری به شغل معلمی حقالتدریسی روی میآورد، چه انتظاری میتوان از او داشت که کیفیت آموزش را افزایش دهد؟! معلم و یا استاد باید وقتی برای برطرف کردن مشکلات درسی شاگردان خود داشته باشد نه اینکه برای کسب مایحتاج روزمره خود به سمت مشاغل دیگر روی بیاورد. پدر مددکاری اجتماعی ایران در پایان گفتوگو با امتیاز عنوان کرد: نباید معلمان را عامل اُفت کیفیت آموزشی کشور دانست چراکه معلمان خود قربانیان سیستم آموزشی کشور هستند، نظامی که اهمیت جایگاه معلمان و استادان را نمیداند. وقتی مدرکگرایی بر نظام آموزشی کشور حکمفرما میشود چه انتظاری از کسانی میتوان داشت که تنها دارایی زندگیشان مدرک دانشگاهی است که بدون کسب تجربه و یا دانش کافی بهدست آمده است. نباید توقع داشت که شاگردان خوبی از زیردست چنین افرادی خارج شوند لذا باید معلمان عشق به ارائه آموزش داشته باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد؛
توجه به محیط زیست انسانی؛ عمده مطالبه مردم از مسئولان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عمده مطالبات مردم از سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه محیط زیست انسانی قرار دارد و ما باید در آینده پاسخگوی مردم در این زمینه باشیم. شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه تکریم و معارفه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که صبح امروز در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، ضمن تقدیر از عملکرد ایرج حشمتی معاون سابق این مجموعه، بیان داشت: امیدواریم با حضور خانم ترابی شاهد تحول جدی در حوزه محیط زیست انسانی باشیم. وی با اشاره به فعالیتهای خود در محیط زیست انسانی و لزوم توجه جدی به این معاونت به دلیل مواجهه مستقیم آن با سلامت مردم، اضافه کرد: معاونت انسانی معاونت راهبردی سازمان است زیرا عمده مطالباتی که در حوزه محیط زیست در کشور وجود دارد مربوط به محیط زیست انسانی میباشد و ما باید در آینده پاسخگوی مردم و افکار عمومی در این حوزه باشیم. انصاری، توجه به سه اصل، حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی را تعهد اصلی خود در دوران مدیریت سازمان دانست و تاکید کرد: امیدوارم همکاران ما در سازمان و به ویژه مدیران سازمان متعهد به این سه اصل باشند و اقدامات و فعالیتهای خود را با این سه اصل مهم هماهنگ کنند. معاون رئیس جمهوری، توجه به جانشین پروری را بسیار مهم دانست و افزود: این امر باید هم در ستاد و هم در استانها مورد توجه قرار گیرد و از نیروهای شایسته ای استفاده کنیم که حلقه بسته مدیریت را باز کنند و مدیرانی را برای آینده تربیت کنند. رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم:
ممنوعالکاری در هیچ دولتی ربطی به ارشاد ندارد
رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم گفت: «ممنوعالکاری هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد در هیچ دورهای از دولت ندارد و باید یک جای قضایی در این زمینه حکمی صادر کند.» محمد خزاعی در برنامه سینمایی هفت گفت: ممنوع الکاری در هیچ دولتی ربطی به ارشاد ندارد.
به گزارش دانشجو، ممنوعالکاری هیچ ارتباطی با وزارتارشاد در هیچ دورهای از دولت ندارد و باید یک جای قضایی حکمی صادر کند.
خزاعی با حضور در برنامه سینمایی شب گذشته هفت بیان کرد: ما ۳۰۰ نفر ممنوع الکار در سینما نداریم و این خبر را اشتباه اعلام کردند. ممنوع الکاریهای دولت در حوزه سینما ۳۰ نفر هم نمیشوند. از آقای سعید حجاریان میخواهم که سفیدشویی نکنند. نگذارید بگویم که خود آقای حجاریان در آن دوره چه کردند با هنرمندانی مانند بهرام بیضایی و.
رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم افزود: از شما خواهش میکنم مطالعاتتان را بیشتر کنید. زمانی که وارد سینما شدم حدود ۴۰۰ و خرده نفر ممنوعالکار بودند. ممنوعالکاری هیچ ارتباطی با وزارتارشاد در هیچ دورهای از دولت ندارد و باید یک جای قضایی حکمی صادر کند تا براساس آن یک هنرمند ممنوعالکار شود و این یک تصمیم شخصی نیست.
وی در ادامه گفت: ما سعی کردیم تا جایی که میتوانیم اجازه ندهیم دستگاههای امنیتی وارد فضای سینما شوند و ما خودمان با هنرمندان وارد گفتگو شویم. ما خودمان با نزدیک به ۲ هزار نفر از هنرمندان وارد گفتگو شدیم تا مشکلشان حل شود، اما برخی هنرمندان پروندهشان کاملا امنیتی شده بود و از عهده ما خارج بود. در آن شرایط هم خود آقای اسماعیلی بارها جلسات متعددی برگزار کردند تا مشکلات هنرمندان مرتفع شود و با دستگاههای مختلف رایزنی میکردند. یک عدهای از این ۳۰ نفر ممنوع الکار مربوط به هنرمندانی است که کشف حجاب کردند.
برخی از این هنرمندان در خارج از کشور هستند و دائما علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند. به طور مثال در کشور ما #حجاب یک قانونی دارد و ما نمیتوانیم وعده الکی بدهیم تا شخصیت خوبی از خودمان بسازیم. ما بارها اعلام کردیم اگر برخی هنرمندان خانم حجاب را رعایت کنند کاملا فضای کار برایشان فراهم است، اما عدهای قبول نمیکنند. ما هم نمیتوانیم فیلم بدون حجاب روی پرده سینما ببریم. آقای امیر جدیدی ممنوعالکار نیستند و همین الان برای کار جدیدشان قرارداد بستند.
طی گفتوگویی تائید شد؛
صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت
صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه و قدیمی سینما و تلویزیون ایران بعد از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
صدرالدین حجازی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ایران که از مدتی قبل به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری و در وضعیت کما به سر میبرد امروز شنبه ۲۴ شهریور در سن ۷۶ سالگی درگذشت. سونیا شکیبا همسر سابق و از همراهان این هنرمند در گفتوگو با خبرنگار مهر با تائید این خبر عنوان کرد: متأسفانه از صبح حال آقای حجازی رو به وخامت گذاشت و پزشکان چند بار مجبور به احیای وی شدند اما در نهایت تلاشها نتیجه نداد و ایشان بعد از مدتها مبارزه با بیماری سرطان ریه دقایقی قبل از دنیا رفت. صدرالدین حجازی متولد ۱۳۲۷ بود که در دوران فعالیتش در فیلم ها و سریال های زیادی به ایفای نقش پرداخت. از میان فیلمهای سینمایی صدرالدین حجازی می توان به نقشآفرینی او در «ناخدا خورشید»، «روز شیطان»، «مزاحم»، «سنتوری»، «تردید» و «خرس» اشاره کرد. «کوچک جنگلی»، «روزی روزگاری»، «تنهاترین سردار»، «تفنگ سرپر»، «زیرزمین»، «ساعت شنی»، «مرد دو هزار چهره»، «چار دیواری»، «مختارنامه»، «نابرده رنج»، «کیمیا» و ... نیز از جمله سریالهایی بود که حجازی در آن ها به ایفای نقش پرداخت.
روزنامه امتیاز درگذشت این بازیگر قدیمی و پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت میگوید.
یادداشت
هشداری برای موج جدید سینمای ایران
️ مهدی سرتاج - کارشناس و منتقد سینما
نقش اساسی سینما در حوزه فرهنگ و تأکیدات مقام معظم رهبری بر نقش کلیدی سینما در فرهنگ، ما را به واکاوی وضعیت فعلی سینما ترغیب میکند تا بدین ترتیب بتوانیم نقاط کور چالشهای پیش رو در این هنر مانا را شناسایی و در جستاری به چگونگی نقش مخاطب در رشد و تعالی سینما بپردازیم.
در سالهای اخیر سینمای ایران در فرا روی سیاستهای خود در تغییر مسیری چشمگیر، با افت شدید در تولید آثار فاخر و ارزشمند مواجه و برای رونق گیشه به حمایت از آثار کمدی روی آورد که در خوشبینانه ترین حالت میتوان واژه سخیف را به آنها اطلاق کرد. بیراهه ای که راه را در تولیدات آثار ارزشمند و جریانساز فرهنگی مسدود کرد.
هر چند بهانه مدیران وقت سازمان سینمایی برای حمایت از تولید چنین آثاری رونق گیشه در پسا اوضاع وخیم منتج شده از کسادی گیشه در دوران کرونا بود ولی بایستی به این نکته اشاره کرد عدم توفیق در جذب نویسندگان طراز بالا در نوشتن فیلمنامههای کمدی و تولید آثار ارزشمند کمدی، موجب شکل گیری مسیری شد که ضربه بزرگی به عیار سینمای ایران وارد کرد. سینمایی که روزگاری خالق آثاری بود که در جشنوارههای جهانی مورد اقبال واقع میشد و حفظ کرامت انسانی را به دنیای وحشی غرب معرفی میکرد، امروز برای بقا خود در گیشه داخلی به تولید آثار بی ارزشی روی آورده که با خلق دیالوگها و حرکات طرد شده در فرهنگ مورد پذیرش خانواده با کرامت ایرانی، یادآور پدیده منحوس فیلم فارسی در اوایل دوران ١٣٠٠ شمسی میباشد که آفتابش در همان سالهای ابتدایی غروب کرد.
از سوی دیگر کارنامه منفی سازمانهای حمایتی سینمایی در سالهای اخیر و عدم توفیق آنها در جریان سازی سینمایی به گونهای که موجب رونق سینمای ایران گردند موجب شد که نقش کمرنگ چنین نهادهایی از سوی سازمانهای منصوبه نیازمند یک بازنگری جدی بشود.
با بررسی اجمالی وضعیت سینمای ایران اینگونه به نظر میرسد عملکرد سازمانهای حمایتی که نقش مهمی در تولید فیلمهای سینمایی دارند آنقدر ضعیف است که موجب شده تا جریان جدیدی در بخش خصوصی منجی گیشه سینما گردد و با تولید فیلمهایی در ژانر کمدی البته با محتوی سخیف و بی ارزش و در بسیاری از موارد ضد ارزشهای فرهنگی و اخلاقی، کم کاریهای مسئولین دولتی را پوشش دهند اما تاریخ اثبات کرده این مسیر بن بست است و مردم به جهت پیشینه فرهنگی و تمدنی که با دین مبین اسلام گرا خورده است، از سینمای ایران توقعشان بسیار بالا است و این رویکرد در فاصله نه چندان دور متوقف خواهد شد.
مردم به عنوان بزرگترین حامی و سرمایه سینمای ایران در طول تاریخ از بدو ورود سینما به ایران نشان دادهاند سینما زمانی مورد اقبال عموم واقع شده که تطابق بیشتری با فرهنگ مردم این سرزمین داشته باشد و جرقههایی که به صورت مقطعی در تولید آثار سخیف زده شده عمرشان کوتاه بوده است. به عبارتی زمانی که سینما در ادبیات و در بیان تصویری خود مطابق فرهنگ مورد پذیرش جامعه سخن گفته مورد اقبال عموم واقع شده و سینما در گیشه توانسته موفق عمل کند و این موفقیت پایدار بوده به شکلی که هیچ تاریخ مصرفی برای تولید چنین فیلمهایی نمیتوان در نظر گرفت.
در سالهای بعد از ۱۳۲۲ و در همان دهههای اولیه ورود سینما به ایران فعالیتهای فیلمسازی به دلیل تأسیس چند شرکت سینمایی توسط تعدادی سرمایهگذار و همچنین عمومیتر شدن سینما در بین مردم، گسترش یافت. اما متأسفانه در این موج ایجاد شده توجه به درآمد و سود حاصل از سرمایهگذاری تولید با محصولاتی عوام پسند و بی محتوا بدون در نظر گرفتن فرهنگ مخاطب ایرانی مواجه شد.
اسماعیل کوشان، ساموئل خاچیکیان، هوشنگ کاووسی، فرخ غفاری فیلمسازان مطرح این دوره به شمار میآیند که از این میان اسماعیل کوشان در تثبیت جریان سینمای تجاری عامهپسند ایرانی موسوم به فیلم فارسی نقش عمدهای داشت. امروزه سینمای ایران همچون آن روزهای تاریک در تاریخ سینما، با محصولاتی عوام پسند و فرصتهای پیش آمده به دلیل عدم توفیق مدیریت دولتی، به دنبال بالا بردن آمار فروش گیشه است و در این چرخه آنچه فراموش شده هزینه معنوی هست که سینماگران در لحظات تاریخ ساز سینما برای حفظ و شکل گیری سینمای ارزشمند و فاخر پرداخت کردند این روزها حال سینمای ایران یادآور دوران اوج فیلم فارسی است که گیشه سینمای ایران را بدون در نظر گرفتن فرهنگ مردم ایران، در نوردید و ابتذال کار را به جایی رساند که تماشاگران سینما به صورت خود جوش و بر آمده از تبلور فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بر محور کرامت خانواده، تحریم کردند و گیشه سینما با ریزش مخاطب مواجه شد.
آنچه در آن دوران رکود نجات بخش سینمای ایران شد فیلمسازانی بودند که با دغدغه خلق سینمای هنری پا در عرصه میدان نهادند و سینما را نه ابزاری برای ترویج فساد و کسب ثروت که سینما را عرصهای برای به رخ کشیدن هنر هفتم بر پرده جادویی سینما میدانستند.با ساخت آثاری همچون «گاو»به کارگردانی داریوش مهرجوئی موج نو سینمای ایران متولد شد سینمای داستان گو و اجتماعی که توانسته بود با عامه مخاطبان ارتباط برقرار کند و فصل جدیدی را در سینمای ایران رقم بزند. نگاه یکسویه مدیران فرهنگی و سینمایی به گیشه و عدم توجه به گستره و تنوع فرهنگی و معیارهای مورد تأکید که از دیرباز در اندیشه مردمان ایران زمین مورد توجه بوده است آرام آرام، سینما را از سبد فرهنگی خانواده حذف کرده و اقتصاد سینما را به ورطه نابودی میکشاند. بیم آن میرود در ایام بی توجهی مسئولان سینمایی کشور، جریان موسوم به فیلم فارسی آرام آرام به سینمای ایران نفوذ کرده و شاهد نابودی سینما باشیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143713
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143714
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143715
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143716
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143717
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143718
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143719
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143720
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143721
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143722
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24276/48623/143723
|
- سرمقاله
- دستور وزیر راه برای پیگیری سریع سانحه قطار باری هرمزگان
- ارتقاء جایگاه ایران با ایجاد بازار منطقهای
- توجه به محیط زیست انسانی؛ عمده مطالبه مردم از مسئولان
- تیتر اخبار
- تیتر اخبار
- گپ و گفت
- توجه به محیط زیست انسانی؛ عمده مطالبه مردم از مسئولان
- ممنوعالکاری در هیچ دولتی ربطی به ارشاد ندارد
- صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت
- یادداشت