|
شهادت پرچمدار جبهه مقاومت
1 امتیاز در مورد رشد تورم و عدم تطبیق دستمزد گزارش میدهد؛
ایجاد فرصتهای برابر بـرای همه مردم
5 وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛
ضرورت بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
1 سرمقاله
آقایان انتخاب میدان با ماست
به نظر میرسد ما امروز با یک تصمیم مهم مواجه هستیم که آیا در کنار مقاومت قرار خواهیم گرفت یا منتظر شیطان برای رسیدن به حریم تهران خواهیم شد. حمله حساب شده و سنگین رژیم صهیونیستی با ۸۳ بمب هزارکیلویی و به شهادت رساندن دبیرکل حزبالله، شروع یک روند تازه در جنایات آنها نبوده است؛ این مسیر طی ماههای گذشته آغاز شده است و پس از ویرانگریهای گسترده در غزه، روند انتقامگیری از حزبالله لبنان که از شروع طوفانالاقصی حامی مقاومت بوده، شدت گرفتهاست. اقدامات رژیم با ترور فرماندهان میانی و سپس عالی رتبه حزب الله آغاز شد و انفجار پیجرهای اطلاع رسانی حزب الله فرصت مغتنم برای گسترش آن را فراهم ساخت بهگونهای که در روز جمعه ۳۱ شهریورماه، شهید ابراهیم عقیل به همراه ۱۵ نفر از فرماندهان یگان رضوان در حمله هوایی جنگندههای رژیم صهیونسیتی به شهادت رسیدند. پیش از این نیز همزمان با به شهادت رساندن فواد شکر در لبنان، اسماعیل هنیه رهبرحماس که برای مراسم تحلیف ریاستجمهوری ایران به کشور ما آمده بود در تهران ترور شد. از همان زمان مشخص بود که رژیم از همه خطقرمزهای ممکن عبور کردهاست و بقای خود را در تثبیت خشونتبار و سرکوبگر خود در منطقه میبیند. این مسئله در مورد آینده سیاسی نتانیاهو نیز عامل بسیار مهمی به شمار می آید چرا که هرگونه شکست در این جنگ به منزله پایان دوران فعالیت سیاسی او خواهد بود. رژیم و به طور ویژه نتانیاهو دریافتهاند که تنها در صورت اینکه افکار عمومی در سرزمینهای اشغالی آنها را برنده بلامنازع این جنگ بداند، مشروعیت سیاسی رژیم و کابینه جنایتکار او تضمین خواهد شد. به همین دلیل در نبردی که آن را به منزله مرز حیات و ممات خود میداند بدون ذرهای تردید و بیتوجه به همه اصول پذیرفته حقوق بینالملل هرگونه ترور یا نسلکشی را هدف مشروع میشناسد.یکی از موضوعاتی که در ماههای نخست حمله رژیم به غزه پس از طوفان الاقصی از سوی سیاستمداران و کارشناسان بین الملل مطرح میشد، تلاش برای درگیر کردن ایران در این جنگ و گستردهتر کردن ابعاد آن برای کسب حمایتهای بیشتر بود. بر این اساس رژیم به دنبال آن بود تا درگیری با ایران را بهانه مداخله بیشتر آمریکا در جنگ نماید و در کنار حمایتهای گسترده تسلیحاتی و لجستیکی از حمایتهای رزمی مستقیم آمریکا برخوردار گردد. با عبور از بحران ماههای اول طوفان الاقصی و بازاحیای پایههای ثبات سیاسی رژیم و همانگونه که پیشتر توضیح داده شد رژیم با پذیرش تصویر شیطانی از تله جنگ به عنوان تابویی که در برابر زیادهخواهیهیش برای جبهه مقاومت محدودیت ایجاد کند استفاده کرد. رژیم به این نتیجه رسیده است که تله جنگ به عاملی برای پرهیز از جنگ گسترده بدل شده و یا بهانهای است برای توجیه دست خالی ایران در برابر اعمال وحشیانه آنها و به همین دلیل حداکثر استفاده را از شرایط موجود میکند. به نظر میرسد حال با ماست که تصمیم بگیریم تا کجا میخواهیم خود را با این استدلال قانع و متوقف کنیم. به نظر میرسد ما امروز با یک تصمیم مهم مواجه هستیم که آیا در کنار مقاومت قرار خواهیم گرفت یا منتظر شیطان برای رسیدن به حریم تهران خواهیم شد.
تیتر اخبار
وزیر میراثفرهنگی و گردشگری:
گردشگری نیازمند وفاق است؛ صنایعدستی هدیه ایران به دنیا
8
وجود ۱۹ هزار اتوبوس فرسوده در کشور
2
تیتر اخبار
کارشناس تعلیم و تربیت در گفت و گو با امتیاز:
نظام آموزش و پرورش به حوزه آموزشی بیشتر از پرورشی توجه میکند
1
رئیس کل گمرک:
چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران
4
تدبیر نشود، ناترازی برق به ۳۰ هزار مگاوات میرسد؛
تجدیدپذیرها ناجی میشوند
5
کمدیها دوباره میتوانند شیرین باشند اگر...!
8
حزب الله لبنان در پی شهادت حسن نصرالله پیام صادر کرد؛
شهادت پرچمدار جبهه مقاومت
حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل این جنبش را تایید کرد.
حزب الله لبنان در بیانیه ای از شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان خبر داد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«باید کسانی که زندگیِ زودگذرِ دنیا را با سرای جاویدان آخرت مبادله می کنند، در راه خدا بجنگند. و هر که در راه خدا بجنگد و کشته شود، یا بر دشمن پیروز گردد، پس پاداش بزرگی به او خواهیم داد.»
راست گفت خداوند بلند مرتبه و بزرگ
جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به صف رفقایش، شهدای بزرگ و جاویدانی پیوست که مدت سی سال آنها را از پیروزی به پیروزی رهبری کرد. ایشان جانشین سید شهداء مقاومت در سال ۱۹۹۲ شد و آزادی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پیروزی الهی در سال ۲۰۰۶ و دیگر نبردهای شرافت و ایثار شد و نبرد یاری و ملت فلسطین و غزه و ملت مظلوم فلسطین را رهبری کرد. این مصیب وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سید علی خامنه ای دام ظله، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین امت مقاوم و ملت صبور و مبارز لبنان، امت اسلامی و مستضعفان دنیا و خانواده شریف و صبور ایشان تسلیت عرض می نماییم. به جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله رضوان الله علیه، نائل شدن به بالاترین درجه الهی یعنی مدال امام حسین (ع) و برآورده شدن گرانبهاترین آرزوها و بالاترین مراتب ایمان و اعتقاد خالصانه و شهادت در راه قدس و فلسطین را تبریک می گوییم. همچنین به رفقای شهیدش که به کاروان پاک و مقدس بر اثر حمله ناجوانمردانه به ضاحیه بیروت پیوستند، تبریک و تسلیت می گوییم.
رهبری حزب الله با بالاترین، مقدس ترین و گرانقدرترین شهید در سفری آکنده از جانفشانی و شهدا عهد می بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهد. ای رزمندگان و مجاهدان شریف، و قهرمانان مقاومت اسلامی پیروز و ظفرمند، شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیر ناپذیرش و تاج دلاوری و جانفشانی ایشان بودید رهبر ما جناب سید حسن همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و شما بر سر عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و جانفشانی تا پیروزی هستید.
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛
ضرورت بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای بازگشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل، همه ظرفیتهای قانونی را پای کار خواهیم آورد. علیرضا کاظمی اشاره به اینکه باید شاهد هدفگذاری دقیق و نقطهای از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشیم، گفت: برای انجام این مهم باید نقشه راهی ترسیم شود زیرا یکی از اساسیترین ماموریتهای آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی خلاصه میشود. وی افزود: در دوره ابتدایی دانش آموز به سطحی از مهارتهای لازم برای یک زندگی خوب و مطلوب در جامعه نیازمند هستند و در دوره متوسطه باید به دنبال آموزش تخصصی آنها باشیم، این بدین معناست که دوره آموزش ابتدایی، بنیادیترین و موثرترین دوره تحصیلی در نظام آموزشی هر کشوری محسوب میشود؛ زیرا تمام چالشهایی که در دوره متوسطه با آن مواجه میشویم ناشی از غفلت به دوران ابتدایی است. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در دوره ابتدایی هویت و شخصیت دانش آموز شکل میگیرد ادامه داد: ما مکلفیم در این دوره به مباحث هویتی و شخصیتی دانش آموزان توجه داشته باشیم در عین حال استعدادهای دانش آموزان را در این پایه نیز شناسایی کنیم زیرا با انجام این کار؛ مسیر هدایت شغلی و تحصیلی نیز مشخص خواهد شد. کاظمی گفت: بنابراین ضرورت دارد در این حوزه؛ هرآنچه سرمایه مورد نیاز است؛ پای کار آورده شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ معلم پایه ابتدایی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخودار باشد. وی بر توجه ویژه به دانش آموزان عشایر تاکید کرد و افزود: توجه به دانش آموزان عشایر؛ بارزترین و عینیترین مصادیق عدالت آموزشی محسوب میشود و توسعه این بخش نشان دهنده توجه به عدالت آموزشی است. وی به جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره و بیان کرد: اولین گام برای تربیت، حضور در مدرسه است و هیچ خدمتی از این بالاتر نیست زیرا دانش آموزی که از چرخه باز میماند و وارد چرخه آسیبهای اجتماعی میشود. وی تاکید کرد که دانش آموزان بازمانده از تحصیلی در مقطع ابتدایی باید به صفر برسد. کاظمی ادامه داد: باید برای انجام این ماموریت مهم؛ برنامه عملیاتی و اجرایی دقیق داشته باشیم. وزیر آموزش و پرورش مهمترین راهبرد معاونت ابتدایی را جذب و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل دانست.وی به سه شاخص، عدالت، کیفیت و هویت اشاره کرد وگفت: عدالت در پوشش صدرصدی و برخورداری از امکانات آموزشی و نصیب برابر آموزشی خلاصه میشود. ارتقای کیفیت نیز به مولفههایی چون معلم توانمند و با انگیزه، آموزش منطقهای واستانی و ثبات مدیران و… تاکید دارد. درخصوص هویت نیز باید روی مولفههای فرهنگی، انگیزشی و پر جاذبه کار کرد. وزیر آموزش و پرورش بر تهیه اطلس ابتدایی جهت شناسایی نقاط ضعیف و کمبرخودار آموزشی نیز تاکید کرد. وی به تدوین لایحهای جهت الزام بازگردانندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی اشاره کرد و افزود: با تمام توان پای این کار هستیم و از هر مسیری که امکان داشته باشد جهت بازگرداندن دانش آموزان تلاش خواهیم کرد و همه ظرفیتهای قانونی را پای کار خواهیم آورد.
گپ و گفت
کارشناس تعلیم و تربیت در گفت و گو با امتیاز:
نظام آموزش و پرورش به حوزه آموزشی بیشتر از پرورشی توجه میکند
یک کارشناس تعلیم و تربیت در گفت و گو با امتیاز عنوان کرد: مشکل نظام آموزش و پرورش این است که با وجود اینکه سهمی از بودجه صرف حوزه پرورش میشود، خروجی قابل مشاهده ای ندارد و متأسفانه هوش هیجانی و مسئولیتپذیری اجتماعی دانش آموزان آن گونه که باید رشد نمی کند.
زهرا بنی اسد ادامه داد: متأسفانه ما در دستگاه تعلیم و تربیت کشور در حوزه پرورش و تربیت دانش آموزان موفقیتی کسب نکردهایم، به قدری که دانشآموز را فقط فردی میبینیم که در رقابتهای تحصیلی باید پیشرفت کند، ولی در حوزههای اخلاقی، هنری، عاطفی، هیجانی عقب افتادهایم و متأسفانه وجود کنکور سبب شده که هدف عبور از آن باشد و هدف دیگری برای دانش آموزان متصور نباشیم. این کارشناس تعلیم و تربیت افزود: وقتی سیاستگذاریهای کشورهای پیشرفته در حوزه تعلیم و تربیت را مرود بررسی قرار دهیم مشاهده میکنیم که آنها هدفهای آموزشی خود را برای توسعه روندهای اجتماعی و اقتصادی انتخاب کردهاند، بهخصوص در حوزه اجتماعی اهمیت بسیار فراوانی قائل هستند ولی ما متأسفانه هنوز درگیر نمرات امتحان نهایی و چگونگی عبور دانش آموزان از سدی به نام کنکور هستیم.
وی تصریح کرد: سیستم آموزشی ما هنوز هم به حوزه آموزشی بیشتر از پرورشی توجه میکند و این موضوع را می توان به خوبی بر اقتصاد کنکور و کتاب های کمک درسی که برای این آزمون روزانه و ماهانه و سالانه تهیه می شود مشاهده کرد.
این کارشناس تعلیم و تربیت در پایان گفت و گو با امتیاز عنوان کرد: به هر روی باید از تجربیات و آموختههای کشورهای موفق برای پیشرفت در نظام تعلیم و تربیت بهره گیری کنیم و نباید از مقوله پرورش و تربیت دانش آموزان غفلت کنیم و امیدوارم در سال تحصیلی جدید و سال های آینده این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
یادداشت
خورشیدی غریب، برخاسته از دریای تبریز
️ طاهره طهرانی
شمس الدین محمد پسر علی پسر ملک داد تبریزی، کسی است که بسیاری از ما او را به نام شمس تبریزی میشناسیم. هرچند «شناختن» برای مردی به غریبی او واژه عجیبی است. میتوان گفت که در تمام طول عمر سعی اش بر این بوده تا در هیچ مرز و لباس و قالبی نگنجد. به همین دلیل برای مردم عادی مردی عجیب و آشفته و برای مخالفانش مردی تندخو، ایستاده در مرز کفر و در عین حال دارای ایمانی عمیق قلمداد می شد. اساساً شناخت فردی نظیر او برای ما بیشتر حاصل ارتباط خاص او با مولوی (جلال الدین محمد بلخی) و تأثیر شگرفش به او است. آنچه درباره او میدانیم حاصل گفتههای خود اوست که توسط شاگردان مولوی و مریدانش (در کتاب مقالات شمس) به طریقی نه چندان منظم گردآوری شده است.
پدر شمس مردی بسیار مهربان و نازکدل بوده است. چنانکه با شنیدن یک سخن اشک از چشمانش روان می شده، هرگز به پسرک -علیرغم رفتارهای غریبش مثل غذا نخوردنهای چند روزه و سخن نگفتنهای پیاپی- خشم نگرفته و همیشه او را با مهر و ناز پرورده و با او همیشه به لطف سخن گفته بود. شمس میگوید: «از عهدِ خُردگی این داعی (دعاگو) را واقعهای عجب افتاده بود، کس از حال داعی واقف نی، پدر من از من واقف نی؛ میگفت: تو اولاً دیوانه نیستی، نمیدانم چه روش داری، تربیتِ ریاضت هم نیست؛ و فلان نیست… گفتم: یک سخن از من بشنو، تو با منی چنانی که خایهی بط (تخم مرغابی) را زیر مرغ خانگی نهادند، پرورد و بط بچگان برون آورد؛ بط بچگان کلانتَرَک شدند، با مادر به لب جو آمدند، در آب درآمدند. مادرشان مرغ خانگی است، لب لبِ جو میرود، امکانِ در آمدن در آب نی. اکنون ای پدر! من دریا می بی نم مرکب من شده است، و وطن و حال من اینست. اگر تو از منی یا من از توأم، درآ در این دریا؛ و اگر نه، برو برِ مرغان خانگی...» این صداقت و صراحت بی رحمانه و مهر بی پایان پدر به او اجازه حفظ فردیت و خودساختگی است. پس راه خود پیش گرفت و پدر را که «نیک مردی بود، الا عاشق نبود. مرد نیکو دیگر است و عاشق دیگر.» ترک گفت و وانهاد.
سلوک و رفتار فردی شمس رازآمیز و غریب است، و البته که کسی نمیداند به درستی و دقت او چه عوالمی را تجربه کرده و چه شرایطی را از سر گذرانده، اما از آنچه درباره اش میدانیم دست کم این است که شاگردی ابوبکر سلهباف (زنبیل باف) را کرد و پس از پیشی گرفتن از استاد شهر به شهر میگشت در جایی مدت طولانی اقامت نمیگزید و برای امرار معاش کار میکرد، اما در ازای تدریس مزدی دریافت نمیکرد و به محض شناخته شدن ناگهان راه سفر در پیش میگرفت و به شهر دیگری میرفت. این سرگشتگی سالها طول میکشد، طی این سالها و در کاروانسراها سکنی می گزید و به مدرسه و خانقاه نمیرفت، چرا که اهل بحث که شیوه متداول مدارس و خانقاهها بود، نبود.
سرانجام در حدود ۶۰ سالگی (سال ۶۴۲ ه. ق) به قونیه رسید؛ شهری که جلال الدین محمد مولوی در آنجا ساکن بود و در چهار مدرسه بزرگ این شهر درس فقه میداد و از احترام بسیاری برخوردار بود. دیدار شمس الدین با جلال الدین که در آستانه چهل سالگی او بود، تمام ارکان رفتاری مولوی را تغییر داد. کیفیت این دیدار چنانچه نقل شده است با یک سوال ناگهانی آغاز شد. پیرمردی آشفته حال و ناشناس که در بازار ناگهان سر راه مولوی - که بین شاگردانش از مدرسه پنبه فروشان به خانه باز میگذشت- را گرفت و پرسید: «صراف عالم معنا، محمد مصطفی (ص) برتر بود یا بایزید بسطام؟» این سوال دشوار به ظاهر قرار دادن رسول اکرم صلوات الله علیه در برابر کسی که لقب سلطان العارفین را داشت، برای مولوی ضربهای بود که ناگهان او را از دنیای آشنا و همیشگی مُدرس و فقیه بیرون کشید و به ورطه معنی و اندیشه فرو برد، و از آن مهمتر شوکت و غرور عالمانه او را فروشکست.
البته که در کیفیت و چگونگی رخ دادن این دیدار روایتهای متفاوت آمیخته به خیال و قصه نیز مطرح میشود. در هر صورت شیفتگی مولوی به غریبه تندخو و تأثیر پذیرفتن و شاگردی نزد او انکار ناپذیر است. خلوتهای طولانی و ترک شاگردان و مریدان و همنشینی و مصاحبت با شمس به همان اندازه که موجب غور جلال الدین مولوی در عالم معنا میشد، رفته رفته حسادت دیگران را بر میانگیخت. ذات مهربان و لطیف مولوی آمیخته با تندی و سختیِ ذاتی شمس شده بود و این ترکیب و همنشینی هر دو را به وجد میآورد. شمس الدین آیینهای یافته بود که پذیرای ضمیرش باشد و سخنش را فهم کند و جلال الدین شعلهای افروخته که جانش را روشن کند و چشمهای جوشان که روحش را سیراب میکرد. گرایش جلال الدین به سلوک عارفانه و دیگرگونه دیدن و تجربه متفاوت او همانقدر که جانش را به شکوفه و وجد مینشاند، مخالفت مریدان و شاگردان و هم درسان و اهل شریعت را به همراه داشت. در خانه او و میان فرزندانش نیز این مخالفت و حسادت قدرت گرفت، البته ازدواج دختر خوانده جلال الدین -کیمیا خاتون- با شمس نیز مزید بر علت شد و آنقدر حسادتها و آزارها بالا گرفت تا نهایتاً شمس قونیه را ترک کرد.
«آن خطّاط، سه گونه خط نوشتی: یکی را او خواندی، لاغیر. یکی را، هم او خواندی، هم غیر. یکی، نه او خواندی، نه غیر. آن خطّ سوم منم.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144175
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144176
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144177
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144178
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144179
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144180
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144181
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144182
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144183
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/24285/48703/144184
|
عناوین این صفحه
- شهادت پرچمدار جبهه مقاومت
- ایجاد فرصتهای برابر بـرای همه مردم
- ضرورت بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
- سرمقاله
- تیتر اخبار
- تیتر اخبار
- شهادت پرچمدار جبهه مقاومت
- ضرورت بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
- گپ و گفت
- یادداشت