|
درباره دو حوزه حمل و نقل و مسکن تهران تصمیم گیری می شود
2 بانک ها پیشقراول گشودن جبهه های جدید در سرمایه گذاری ها باشند
3 رئیس جمهور تاکید کرد:
بازگشایی مدارس و دانشگاهها از آذرماه
2 جایگاه ایران در انتهای زنجیره ارزش آسیاست!
نصف شدن سهم ایران از اقتصاد جهانی است
3 وزیر نفت: مردم عادی نگران نباشند
افزایش قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف بدون شک افزایش مییابد، تصریح کرد: قیمت گاز برای مشترکانی که در سقف الگو و مطابق جداول شرکت ملی گاز ایران مصرف کنند، همانند گذشته خواهد بود. جواد اوجی وزیر نفت پس از پایان نشست در اتاق مدیریت بحران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار کرد: در بخش بالادست صنعت نفت با توجه به پایان تعمیرات اساسی پالایشگاههای کشور به جز پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی که فردا پایان مییابد، آمادگی مطلوبی برای تأمین سوخت زمستانی وجود دارد. وی با اشاره به برنامهریزی شرکتهای ملی گاز و پخش فرآوردههای نفتی برای تأمین سوخت زمستانی اظهار کرد: با توجه به کاهش دمای هوا، مصارف در بخش خانگی بهصورت جزئی افزایش یافته است که از مردم عزیز درخواست میکنم در مصرف سوخت صرفهجویی کنند.
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف بدون شک افزایش مییابد، تصریح کرد: قیمت گاز برای مشترکانی که در سقف الگو و مطابق جداول شرکت ملی گاز ایران مصرف کنند، همانند گذشته خواهد بود. اوجی از آمادگی صددرصدی وزارت نفت برای تأمین سوخت زمستانی در بخش تولید خبر داد و گفت: هماکنون نزدیک به ۳ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاهها و صنایع ذخیره شده که ۴۵۰ میلیون لیتر بیشتر از پارسال است، بنابراین جای نگرانی نیست. امیدواریم با تلاشی که همکاران ما انجام میدهند زمستان بدون دغدغهای را پشت سر بگذاریم.
از سوی وزیر جهاد کشاورزی؛
قیمت خرید حمایتی دام روستایی اعلام شد
3 مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت مطرح کرد؛
قیمت خودرو آزاد نمی شود
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم، گفت: خودروساز نباید با زیان تولید کند از این رو روند کنونی قیمت گذاری به هیچ عنوان نمی تواند تداوم یابد.
سهیل معمارباشی در مورد قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، اظهار کرد: اینکه چه نهادی قیمت گذاری کند خیلی مهم نیست بلکه مهم این است که خودروساز با زیان تولید نکند؛ کسب و کاری که با زیان تولید کند رو به اضمحلال میرود و صنعت خودروی کشور طی ۳ سال گذشته رو به اضمحلال رفته است.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: بحث ما همواره این بوده که قیمت گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش دهنده هزینههای منطقی و معقول صنعت خودرو باشد.
وی ادامه داد: این موضوع در پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش هم در دست پیگیری است؛ البته تمرکز فقط در صنعت خودرو نیست بلکه بر زنجیره همچون قطعه و … نیز است.
معمارباشی گفت: حتماً باید فرایندهای تولید خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه ساز بررسی و اصلاح شود به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف کننده و نهادهای نظارتی باشد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: اینکه شورای رقابت این کار را کند یا هر نهاد دیگری، بستگی به تصمیم نهادهای بالادستی دارد. ولی هدف کامل مشخص است و آن اینکه به طور کلی روند کنونی به هیچ عنوان نمیتواند ادامه داشته باشد.
به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم
معمارباشی در مورد اینکه آیا این مباحث مقدمهای جهت آزادسازی قیمت خودرو است، توضیح داد: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود؛ ما به هیچ وجه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و رفتن به حاشیه بازار نیستیم.
وی گفت: با توجه به بررسیهای انجام شده در صورت اجرای کامل پکیج اصلاح صنعت خودرو همچون اصلاح ساختار قیمت، اصلاح ساختار مدیریتی - مالی، توسعه صادرات صنعت خودرو و … ما مطمئن هستیم که میتوانیم به افزایش تولید، افزایش عرضه خودرو به بازار، کاهش کسریها در تولید خودروهای ناقص، اصلاح فرایند تولید و روابط خودروساز با قطعه ساز کمک کنیم و در نهایت وضعیت بازار را سامان دهیم.
چرا نباید همه تخممرغهای سوخت کشور را در سبد بنزین گذاشت؟
درحالیکه پس از بحران سوختی روزهای اخیر تمام توجهها به سمت بحث تقویت امنیت سایبری و به روزسانی سامانه کارتهای هوشمند است، نباید از اهمیت بحث تنوعبخشی به سبد سوختی غافل شد.
با توجه به اتفاقات رخ داده در هفته گذشته و عدم ارائه بنزین در برخی جایگاههای بنزین مشکلات متعددی برای مردم کشور بوجود آمد. این مشکل در جادههای بینشهری نمود بیشتری پیدا کرده بود و استرسی را بابت در راه ماندن به مردم منتقل کرده بود. هرچند تلاش وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش موجب شد از شدت این چالش کاسته شود ولی این اتفاق درسهای بزرگی برای دولت داشت که بایستی مورد توجه قرار بگیرد.
تقویت امنیت سایبری و بروزرسانی سامانه هوشمند کارتهای سوخت مهمترین موضوعاتی بود که در این روزها به آن توجه شد ولی موضوع مهمی که همچنان از آن غفلت شده است، تنوعبخشی به سبد سوختی کشور است. کما اینکه در روزهای گذشته هم مشاهده شد که با وجود پیش آمدن این مشکل گسترده، با فعال بودن جایگاههای CNG خودروهای گاز سوز به مشکل خاصی نخورده و سوختگیری آنها چه در جادهها و چه جایگاههای بینشهری ادامه داشت. در واقع در این سالها تمرکز بیش از اندازه بر روی بنزین و عدم توجه به توسعه صنعت CNG و اتوگاز علاوه بر از دست دادن فرصتهای اقتصادی، موجب افزایش آسیب پذیری هم شده است.
سیاستگذاری صحیح و توسعه همزمان صنعت CNG و LPG، لازمه تنوعبخشی به سبد سوختی
توسعه صنعت CNG از سال ۸۲ که به طور رسمی به عنوان سوخت پاک و در صدر برنامههای وزارت نفت قرار گرفت فراز و فرودهای بسیاری داشته است. از سال ۸۴ تا ۹۱ را میتوان سالهای اوج CNG در کشور دانست و پس از آن روند تبدیل خودروها به دوگانهسوز به شدت کند شد. به منظور جبران عقبماندگیهای این صنعت در سالهای گذشته سندهای مختلفی از جمله قانون «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو به CNG» و همچنین مصوبه شورای عالی انرژی کشور و در بخش دوم «سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰» برای افزایش خودروهای دوگانهسوز در کشور تهیه و تدوین شد اما اقدام عملی به این منظور برداشته نشد.
کارشناسان اصلیترین دلیل کند شدن توسعه صنعت CNG را کمتر شدن اختلاف قیمت گاز و بنزین و از بین رفتن انگیزه مشترکین میدانند. با این وجود دولت میتوانست با سیاستهای حمایتی خود این انگیزه را افزایش دهد. هرچند به گفته محمودیان، رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین، ایران بیشترین تعداد خودروهای CNG سوز در دنیا را دارد ولی باز هم با هدفگذاری انجام شده تفاوت معناداری وجود دارد. بر این اساس پیشبینی صورت گرفته در سند «تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰»، در صورت اعمال حمایتهای ویژه از صنعت CNG میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها بایستی از سالانه ۹.۹ میلیارد لیتر (۲۷ میلیون متر مکعب در روز) در سال ۹۸، به سالانه ۱۹.۴ میلیارد لیتر (۵۳.۲ میلیون متر مکعب در روز) در افق ۱۴۲۰ برسد.
به طور کلی عمده مزیت CNG در کشور را میتوان آلایندگی پایین، صرفه اقتصادی بالا و وجود منابع مکفی در کشور دانست. در خودروهای CNG سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دی اکسید کربن در شرایط بدون ترافیک ۲۵ درصد کاهش مییابد و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵ درصد نیز خواهد رسید. همچنین براساس برآورد صورت گرفته از قبال گازسوز شدن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروهای عمومی، روزانه ده میلیون لیتر بنزین صرفه جویی میشود. اگر قیمت هر لیتر بنزین ۵۰ سنت در نظر گرفته شود از محل گازسوز کردن خودروهای عمومی در کشور، سالانه حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی محقق خواهد شد.
در کنار CNG فراورده دیگری که از آن میتوان به عنوان سوخت پاک خودروها استفاده کرد گاز مایع یا همان LPG است. ویژگیهای مثبت این سوخت از جمله قیمت پایین، استهلاک کم و آلایندگی پایین موجب استقبال بسیاری از کشورهای دنیا، مخصوصاً کشورهای قاره سبز از جمله ترکیه، انگلیس، لهستان، اوکراین و حتی در قاره آمریکا شده است و در حال حاضر طبق آمار در دنیا بیش از ۲۷ میلیون خودرو الپیجی سوز شدهاند. در حال حاضر بر اسا منابع غیر رسمی بیش از یک میلیون خودروی ال.پی.جی سوز در کشور وجود دارد که به طور غیرایمن سوختگیری میکنند. این در حالی است که هدررفت این ماده با ارزش در کشور بیش از ۶ میلیون تن در سال برآورد میشود.
در قانون بودجه سال گذشته برای اولین بار پس از حدود ۱۴ سال، بندی به منظور توسعه این صنعت آورده شد که تا ماه گذشته خبری از تدوین آئیننامه اجرایی آن نبود. در این قانون دولت با رعایت ملاحظاتی ملزم به تسهیل استفاده از LPG با رعایت ملاحظاتی شده بود. ماه گذشته مالک شریعتی، کمیسیون انرژی مجلس خبر با اعلام خبر تدوین آئیننامه قانون فوق و با اشاره به اینکه از توزیع روزانه ۶ هزارتن گازمایع داخل کشور، یک سوم به محل مصرف برنامه ریزی شده میرسد و مابقی بطور غیراستاندارد در خودروها استفاده شده یا قاچاق میشود، افزود: در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم مصارف خانگی و خودرویی ساماندهی شود و از دولت جدید انتظار اجرا و نظارت دقیق داریم.وی همچنین گفته بود: CNG به عنوان سوخت ملی به صورت سراسری توسعه مییابد اما LPG باید خلاءهای CNG را پوشش دهد و در جاهایی مثل خودروهای دیزلی سنگین که اساساً امکان توسعه CNG نیست از LPG به عنوان جایگزین گازوئیل استفاده شود. شنیدهها حاکی از آن است ملاحظاتی از جمله محدوده جغرافیایی جایگاههای LPG، محدودیت ناوگان مورد استفاده و همچنین قیمت گاز مایع در تدوین این آئیننامه رعایت شده تا استفاده از این سوخت را مانع استفاده از CNG نکند.
در پایان لازم به تأکید مجدد است که جلوگیری از بروز اختلالاتی مشابه اتفاق روزهای اخیر فقط نیازمند امنیت سایبری و پدافندی نیست و سیاستگذاری صحیح در زمینه سبد سوخت میتواند علاوه بر ایجاد مزایای اقتصادی و زیستمحیطی، آورده امنیتی نیز برای کشور داشته باشد.
تامین نهادههای دامی همچنان با چالش همراه است
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران شرایط تامین نهاده های دامی را همچنان نامطلوب عنوان کرد و گفت: دولت باید برای این مساله تدبیر جدی بیندیشد.
سید احمد مقدسی درباره آخرین وضعیت تأمین نهادههای دامی مورد نیاز تولیدکنندگان گفت: سهمیه نهاده دامداریهای صنعتی تا ۱۵ مهرماه تسویه شده است.
وی اضافه کرد: سهمیه کنجاله سویای ۱۵ تا ۳۰ مهر ماه نیز در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و دامداران نیز آن را خریداری کردهاند اما بارگیری نشده و به دست آنان نرسیده است همچنین جو و ذرت نیز اصلاً بارگذاری نشده است.
مقدسی مشکل را تأمین ارز از سوی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: هم اکنون در ماه آبان قرار داریم اما هنوز دامداران مطالبات نهادهای مهرماه خود را دریافت نکردهاند و باتوجه به اینکه ما با موجود زنده سر و کار داریم، نمیتوانیم به دامها بگوییم که منتظر تأمین ارز باشید.
وی ادامه داد: به همین دلیل دامداران مجبور به تأمین نهادههای دامی از بازار آزاد با ۲ تا ۳ برابر قیمت مصوب آن هستند.
مقدسی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید هر چه سریعتر اقدام به تأمین ارز مورد نیاز نهادههای دامی کند، گفت: اگر دولت تدبیری برای این مساله نیندیشد تولید ملی آسیب جدی خواهد دید.
وی ادامه داد که وضعیت دامداریهای سنتی و روستایی و پروار بندی ها بسیار نامطلوبتر از دامداریهای صنعتی است و آنان در تنگنای بیشتری قرار دارند.
مقدسی در ادامه درباره صادرات دام زنده از کشور نیز گفت: شرکت پشتیبانی امور دام مکلف شده که هر کیلوگرم گوساله نر را به قیمت ۵۹ هزار تومان و گوسفند را نیز به قیمت ۶۲ هزار تومان خریداری کند.
معاون محیط زیست استان تهران خبر داد؛
توقف فعالیت ۱۷ واحد آلاینده
معاون محیط زیست استان تهران، از صدور ۶۲ اخطاریه محیط زیستی به واحدهای آلاینده و توقف فعالیت ۱۷ واحد متخلف خبر داد.
زهره عبادتی گفت: برنامه ویژه پایش های محیط زیست استان تهران از هفته گذشته آغاز و بر اساس این گشت و پایش ها، محیط زیست تهران شبها مورد رصد قرار میگیرد تا از فعالیتهای آلاینده جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: طی یک هفته گذشته ۲۱ محور مواصلاتی در سطح استان از سوی کارشناسان محیط زیست و اکیپهای گشتی، مورد پایش و کنترل شبانه قرار گرفت که در مجموع از ۶۶۸ واحد صنعتی کوچک و بزرگ مقیاس بازدید شد.
عبادتی ادامه داد: در این زمینه ۷۰ مورد بازدید از واحدهای بزرگ مقیاس دارای پتانسیل آلایندگی در شب از جمله نیروگاهها و کارخانجات سیمان به انجام رسید که در این بازدیدها نوع و میزان سوخت نیروگاهها و صنایع بزرگ به صورت شبانه روزی پایش و کنترل شد و از خروجی دودکشهای کلیه نیروگاهها و صنایع نفتی نمونه برداری لازم به انجام رسید.
وی با اشاره به اینکه پایش ۵۹۸ مورد از واحدهای صنعتی کوچک مقیاس در سطح استان از دیگر اقدامات انجام شده در این گشت و پایش ها بود، افزود: پایش ۲۸ مورد مراکز معاینه فنی خودروها به صورت روزانه و همچنین پایش شبانه روزی شهرکهای صنعتی استان به تعداد ۲۰ مورد از دیگر اقدامات انجام شده بود.
معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در پایش های انجام شده مجموعاً ۶۲ مورد اخطاریه محیط زیستی برای واحدهای آلاینده صادر و به مسئولین آنها ابلاغ شد، تصریح کرد: در طی یک هفته گذشته و در جریان پایش های شبانه، فعالیت ۱۷ واحد آلاینده نیز متوقف شد. عبادتی همچنین به بازدید ویژه از معادن شن و ماسه استان اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در طول این مدت کارشناسان محیط زیست در گشتهای شبانه با ۱۰۷ مورد حریق ناشی از ضایعات سوزی و پسماند سوزی مواجه شدند و اقدام به اطفا آن کردند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به پایش های انجام شد همچنان معضل دیرینه آلودگی ناشی از پسماند سوزی در سطح استان به قوت خود باقی است و این موضوع نیازمند این است که برابر قانون مدیریت پسماند، دستگاههای اجرایی ورود بیشتر و بهتری در این خصوص داشته باشند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100939
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100940
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100941
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100942
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100943
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100944
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100945
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100946
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100947
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9620/29359/100948
|
عناوین این صفحه
- درباره دو حوزه حمل و نقل و مسکن تهران تصمیم گیری می شود
- بانک ها پیشقراول گشودن جبهه های جدید در سرمایه گذاری ها باشند
- بازگشایی مدارس و دانشگاهها از آذرماه
- نصف شدن سهم ایران از اقتصاد جهانی است
- افزایش قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف
- قیمت خرید حمایتی دام روستایی اعلام شد
- قیمت خودرو آزاد نمی شود
- چرا نباید همه تخممرغهای سوخت کشور را در سبد بنزین گذاشت؟
- تامین نهادههای دامی همچنان با چالش همراه است
- توقف فعالیت ۱۷ واحد آلاینده