|
درخصوص وضعیت «معلمان بازداشتی» صحبت میکنم
2 اینترنت امسال گران نمیشود
3 وزیر ارشاد در نشست هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات اظهار امیدواری کرد؛
تحول جهشی در صنعت نشر
7 ایرانیها؛ غمگینترین مردمان جهان!
2 وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
درخواست مجردها در مسکن دولتی برخلاف وعده وزیر، رد شد
وزیر راه و شهرسازی همچنین از مصوبه شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد خبر داد و گفت: به زودی در این رابطه اطلاعرسانی خواهیم کرد.
در حالی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از امکان ثبتنام افراد مجرد در نهضت ملی مسکن خبر داده بود که درخواست این افراد در سامانه ثمن رد میشود.
نیمه آبانماه سال جاری رستم قاسمی در حاشیه همایش قیر و آسفالت از امکان ثبتنام افراد مجرد در نهضت ملی مسکن بدون محدودیت سنی خبر داده و گفته بود: دوشنبه آینده (۲۴ آبان ۱۴۰۰) جلسهای با حضور رئیس جمهور دراینباره برگزار میشود و با شرط اینکه در زمان تحویل متقاضیان متأهل شوند میتوانند در نهضت ملی مسکن ثبتنام کنند.
وی هفته گذشته نیز با اشاره به ثبتنام نهضت ملی مسکن در سامانه ثمن اظهار کرد: تاکنون حدود ۳ میلیون نفر در این سامانه ثبتنام کردهاند که به زودی در شهرهایی که مشکل زمین داشتیم سامانه بازگشایی خواهد شد در این صورت پیشبینی میکنیم تقاضا برای نهضت ملی مسکن به ۴ میلیون ثبتنام افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از مصوبه شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد خبر داد و گفت: به زودی در این رابطه اطلاعرسانی خواهیم کرد.
ضرورتِ اصلاح نظام یارانهپردازی؛
رفع «فقر مطلق» با یارانهی نقدی یا انرژی
با توجه به اینکه مجلس، نتیجه گرفته که میتوان یارانه حاملهای انرژی را به تمام خانوارها اعم از صاحب خودرو یا فاقد خودرو پرداخت کرد و یارانه کالاهای اساسی را هم به ۷ دهک متصل کرد، تقریبا میتوان اطمینان حاصل کرد که دولت برای تامین نظر مجلس باید ساختار جدول تبصره ۱۴ را تغییر دهد.
این روزها که لایحه بودجه ۱۴۰۱ به جهت چکشکاری به دست نمایندگان، از پاستور به بهارستان متصل شده است، خبرهای زیادی از کم و زیاد شدن ارقام یارانهها به گوش میرسد..../ صفحه 3
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول دلالی خودرو در ۳ سال گذشته پرداخت شد
خودروسازی تا زمانی که از انحصار بیرون نیاید، کیفیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت آن نیز سامان داده نمیشود و برای حمایت از خودروسازی باید این صنعت از انحصار خارج شود.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک چهارم قیمت تمام شده خودرو هزینه های سربار است، گفت: تا زمانی که صنعت خودرو از انحصار بیرون نیاید، کیفیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت آن نیز سامان داده نمیشود.
حجت الاسلام «سید جواد حسینی کیا» در گفت و گو با ایرنا از ارائه طرحی در مجلس خبر داد که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، انحصار را از صنعت خودرو رفع و کیفیت تولیدات داخلی را افزایش می دهد. وی افزود: بر اساس این طرح مصرف کنندگان به محصولات ستاره می دهند. مثلا اگر ۵ هزار نفر خودرویی را تایید کردند آن خودرو یک ستاره کسب میکند در غیر این صورت آن خودرو پلاک گذاری نخواهد شد. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در بخش عوارض و مالیات خودرو هم باید کاری کنیم تا شکاف و فاصله ای که بین واحد تولیدی و بازار وجود دارد به دست مصرف کننده برسد و برای مبلغ کمی هم که میماند برای آن تکلیف ایجاد کنیم. مثلا بخشی از آن به ساخت راهها برود، بخشی به سمت اصلاح بیمههای خودرو هدایت شود و بخش دیگر هم صرف بهبود تجهیزات پلیس شود. وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به چالشهای بخش توزیع خودرو و عوامل مرتبط در این بخش اظهار کرد: بخشی از عوامل اخلال در بازار خودرو مربوط به واردکنندگان خودور است. بخشی دیگر مربوط به قطعه ساز است که هم از قطعه سازی، هم از سهام و هم از التهاب بازار سود میبرد. بخشی از مشکل هم به فقدان قانون مربوط است.حسینی کیا با بیان اینکه دولت به جای سیاستگذاری در شرایط فعلی بنگاه داری میکند، اظهار داشت: دولت هیچوقت بنگاه دار خوبی نبوده و اندیشمندی میگوید که اگر ریگها بیابان را به دولت بدهیم پس از مدتی کم خواهد شد که دلیل آن مدیریت بد دولتی است.
انحصارطلبی و دلالی بلای جان خودورسازی شده است
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره نقش نظارتی مجلس و طرحهای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و اینکه نتیجه و دستاورد این تحقیق و تفحصها تاکنون چه بوده است، گفت: به هر حال یکی از امکانات و ظرفیتهایی که نمایندگان مجلس در اختیار دارند، تحقیق و تفحص است. وقتی مجلس توضیحات دستگاه و ارگان مربوطه را کامل نمیداند با تحقیق و تفحص به وظیفه نظارتی خود عمل می کند. وی با بیان اینکه هزینه های سربار خودرو حدود یک چهارم قیمت آن است، اظهار داشت: عدم شفافیت در هزینه های ساخت خودرو یکی از عواملی است که نماینده را ناچار می کند به سمت تحقیق و تفحص برود. ما معتقدیم هزینه های بالاسری خودرو یک چهارم است اما خودروساز این موضوع را نمیپذیرد.علاوه بر این هزینه صرف شده در بخش R&D کمتر از ۲ درصد است در حالی که در کشوری مانند آلمان این عدد ۲۴ درصد است. وی با بیان اینکه وضعیت در صنعت خودرو طوری است که هم دولت، مردم و هم خودروساز ناراضی هستند، درباره چرایی نتیجه بخش نبودن درخواستهای تحقیق و تفحص از این صنعت گفت: یکی از علل نتیجه بخش نبودن درخواست تحقیق و تفحص کوتاه بودن عمر مجالس بوده است. در دوره قبل مجلس شورای اسلامی گزارش مربوط به تحقیق و تفحص از خودروسازان در مدت فقط ۵ دقیقه قرائت شد و در نهایت هم مردم متوجه اصل مطلب نشدند. حسینی کیا در ادامه عدم تعادل در عرضه و تقاضا و فقدان رقابت را از مشکلات بازار خودرو در کشور عنوان کرد و گفت: موضوع دیگر این است که خودرو از یک کالای مصرفی به سمت کالای سرمایهای سوق داده شده است.به هر حال بخشی از نقدینگی موجود در جامعه که حدود ۴۰ هزار هزار میلیارد تومان است سمت خودرو رفته است که این بخش را دچار چالش کرده است و این در حالی است که نقدینگی باید به سمت تولید و اشتغال برود.
۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول خودرو به دلالها داده شده است
وی با بیان اینکه در ۳ سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول خودرو به دلالها داده شده است، ادامه داد: خودروسازی تا زمانی که از انحصار بیرون نیاید، کیفیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت آن نیز سامان داده نمیشود و برای حمایت از خودروسازی باید این صنعت از انحصار خارج شود. البته این به معنای مقابله با خودروسازی نیست بلکه در راستای حمایت از خودروسازی است. چرا که اگر رقابت نباشد، کیفیت بهبود پیدا نخواهد کرد در نتیجه خودرویی ارزان نخواهد شد و امکان صادرات خودرو هم محقق نمیشود.
هنوز مشخص نیست خسارت به مشتریان را چه فرد یا نهادی باید پرداخت کند
نماینده مردم سنقرکلیایی استان کرمانشاه در مجلس درباره اینکه آیا موضوع تحقیق و تفحص شامل خودروهایی ثبت نامی که به دست مشتریان نرسیده هم می شود،گفت : برخی از خطهای تولید خودرو در زمان تحریم تعطیل شدند و برخی دیگر از خطها مسیر تولید خود را از سرگرفتند.در بخش خودروهای سنگین حدود ۷ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد بیش از ۵ هزار آن تحویل داده شد و خودروسازان حدود یکهزار و ۴۰۰ خودرو هنوز به مشتریان بدهکار هستند.
وی خاطرنشان کرد: خودرو ساز در آن زمان از مشتری مبلغ ۵۰ میلیون تومان دریافت کرده و در نهایت با ۱۵۰میلیون تومان باید خودرو را تحویل می داده است. ولی الان ۷ تا ۸ میلیارد تومان قیمت تمام شده خودرو است و اینکه چه فردی باید این خسارت را پرداخت کند، هنوز روشن نیست.
تفاهم نامه همکاری بانک گردشگری و فدراسیون ورزشهای همگانی امضا شد؛
رونمایی از کارت هواداری ورزشهای همگانی
تفاهمنامه همکاری بانک گردشگری و فدراسیون ورزشهای همگانی با حضور اعضای هیات مدیره بانک و رئیس فدراسیون مذکور امضا شد.
به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، مراسم رونمایی از کارت هواداری ورزش های همگانی با حضور حسین رحمتی قائم مقام بانک گردشگری و افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی برگزار شد و طی آن تفاهم نامه همکاری طرفین به امضا رسید.
قائم مقام بانک گردشگری در مراسم رونمایی از کارت هواداری ورزش های همگانی گفت: ورزش همگانی در کشور به سطحی از ارتقا و بالندگی رسیده که با زندگی مردم آمیخته شده و حرکت رو جلوی خود را ادامه خواهد داد.
حسین رحمتی با بیان اینکه ورزش همگانی در سال های اخیر در بخش تکنولوژی و علمی متحول شده است، افزود: امروز ورزش همگانی یک پیاده روی ساده نیست و به سمت ورزش های گروهی سوق پیدا کرده و لذا همه باید به این موضوع مهم توجه کنند.
وی ادامه داد: بانک گردشگری اثرگذاری خود در حوزه ورزش را در رشته های والیبال و فوتبال(تیم پرسپولیس) نشان داده و کمک ها و حمایت های لازم را داشته است . اکنون نیز در نظر داریم از ظرفیت های بانک در کمک به تامین سلامت مردم استفاده کنیم.
قائم مقام بانک گردشگری گفت: به دنبال تعامل و همکاری دو طرفه هستیم تا بتوانیم از ظرفیت ورزش همگانی کشور 20 میلیون عضو جذب کنیم و شرایط را برای بهتر شدن ورزش همگانی در بین مردم فراهم کنیم.
رئیس فدراسیون ورزش های همگانی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت توسعه ورزش همگانی در کشور از همکاری و حمایت بانک گردشگری تقدیر کرد و گفت: تمام اقداماتی که از سوی فدراسیون ورزش های همگانی و بانک گردشگری صورت خواهد گرفت، در جهت ساختن آینده ای روشن برای مردم ایران است که بتوانیم با همکاری یکدیگر به سمت توسعه پایدار ورزش همگانی در کشور حرکت کنیم.
افشین ملایی با بیان این که توجه و نگاه رسانه ها به سمت ورزش قهرمانی است، خاطرنشان کرد: باید به سلامت مردم که در سال های گذشته مورد توجه قرار نگرفته، بیشتر از گذشته اهمیت داد و با داشتن برنامه های تاثیرگذار این خلا را پر کرد تا ورزش همگانی و تامین سلامت مردم در اولویت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: ائتلاف فدراسیون ورزش های همگانی و بانک گردشگری به سود ملت ایران خواهد بود و با پتانسیلی که این دو نهاد دارند، قطعا اتفاقات خوبی برای سلامت مردم رقم خواهد خورد. این تفاهم نامه نقطه عطفی در تعامل فدراسیون با بانک گردشگری محسوب خواهد شد و امیدوارم بتوانیم گام های موثری در این راستا برداریم.
ثبتنام وام ازدواج ۳۰۰ هزار تومان آب میخورد!
در شرایطی که متقاضیان وام ازدواج باید برای دریافت این وام مدتها برای ثبتنام در سامانه مربوطه معطل باشند تا بتوانند اطلاعات هویتی خود را ثبت و بانک عامل را انتخاب کنند؛ یک سایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته روند ثبتنام در سامانه وام ازدواج را با هزینهای تقریبا ۳۰۰ هزار تومانی انجام میدهد.
زوجهای ایرانی برای وام ۷۰ میلیونی ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله ابتدا باید در سامانه مربوطه به نشانی ve.cbi.ir اطلاعات هویتی خود را ثبت و بانک عامل را برای پرداخت این وام انتخاب کنند. البته، برای زوجهای زیر ۲۵ و ۲۳ سال واجد شرایط، وام ازدواج میتواند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. اما طبق اعلام متقاضیان، سامانه تعبیه شده جهت ثبتنام وام ازدواج، مشکلات عدیدهای برای این افراد ایجاد کرده است که روند ثبتنام را برای آنها زمانبر و فرسایشی میکند. یکی از مشکلات پرتکراری که بارها زوجها به ایسنا اعلام کردهاند، پذیرفته نشدن مکرر کُد امنیتی ورود به سامانه برای تکمیل فرآیندهای ثبتنام است که باید چندین بار این کد را وارد کنند تا سرانجام وارد سامانه شوند. همچنین، اعتبار نداشتن بانکها برای پرداخت وام ازدواج از دیگر مشکلات متقاضیان این تسهیلات است که به عنوان مثال یک زوج مدتهاست که برای ثبتنام وام ازدواج تلاش میکنند اما سامانه به آنها اعلام میکند که هیچ بانکی در استان شما اعتبار لازم برای پرداخت این وام را ندارد. در شرایطی که روند ثبتنام برای وام ازدواج زمانبر و طاقتفرسا شده است، سایتی وجود دارد که مدعی است در کوتاهترین زمان ممکن وام ازدواج شما را برای هر بانک و شعبهای که بخواهید ثبت نام میکند اما این ثبتنام برای افراد معادل ۲۸۸ هزار تومان آب میخورد. ثبتنام وام ازدواج از طریق این سایت اینگونه است که ابتدا بانک موردنظر و استان خود را انتخاب میکنید سپس با پرداخت مبلغ ۲۸۸ تومان به مراحل بعدی چون تکمیل اطلاعات، دریافت کد رهگیری و تعیین شعبه منتقل میشوید و تمامی تحولات ثبتنام از طریق پیامک به اطلاع شما میرسد. بنابراین، فارغ از عبور کردن زوجهای ایرانی از هفتخوان رستم برای دریافت وام ازدواج چون معرفی ضامن به بانک و سختگیری بانکها باید به منظور ثبتنام این وام نیز مبلغی را هزینه کنند، در حالیکه ثبتنام در سامانه وام ازدواج رایگان است اما با مشکلات فنی این سامانه مردم ترجیح میدهند تا این مبلغ را بپردازند تا سریعتر بتوانند وام خود را دریافت کنند.
یادداشت
چرا جزو غمگینترین مردمان جهانیم؟
مصطفی داننده- حال خوب، برف زمستانی نیست که از آسمان ببارد یا نمیشود آن را در دکانی پیدا کرد. حال خوب به تدریج و در یک شرایط به سامان به دست میآید.دکتر حسین محمدی استاد دانشگاه خوارزمی در گفتوگویی اعلام کرد که « ایرانیها جزو غمگینترین مردمان جهان هستند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود، ایران از بین ۱۱۵ کشوری که فاکتورهای شادی در آنها بررسی شده بود در رتبه ۱۰۵ قرار داشت.» با یک سر چرخاندن در اطرافمان میشود فهمید که این استاد دانشگاه پر بیراه نگفته است.مهمترین دلیل این غم را هم میشود در مسائل اقتصادی این سالها جستوجو کرد. جیب خالی، حال خوب برای مردم نمیگذارد. کسی که صبح تا شب مجبور است کار کند تا لقمهای نان سر سفره خانواده خود بگذارد، به سرعت با لبخند خداحافظی میکند.بچهای که خواستههایش توسط پدر و مادر اجابت نمیشود، یک سرخورده همیشه غمگین است که به هیچ کدام از خواسته هایش نرسیده است. برخی فکر میکنند شرایط بد اقتصادی فقط با جیب مردم کار دارد اما اصلیترین تاثیر تورم و گرانی روی روح و روان مردم است. سرپرست خانواده مجبور است به وام و اجاره خانه فکر کند. از روزی که قرارداد تازه خانه را تمدید میکند به فکر سال آینده است که چقدر باید روی پول پیش بگذارد یا کرایه افزایش پیدا کرده را چگونه بدهد؟ مهمانی هم که میروند هم همه حرفها در مورد مسائل کشور و مشکلات است. در بهترین حالت، سرها در گوشی است. حال خوب، برف زمستانی نیست که از آسمان ببارد یا نمیشود آن را در دکانی پیدا کرد. حال خوب به تدریج و در یک شرایط به سامان به دست میآید.پدری که دخترش عروس میشود یا پدری که لباس دامادی به تن پسرش میکند، طبق قاعده باید حال خوب داشته باشند اما فکر کردن به خرید جهیزیه یا تهیه مسکن، حال خوب را به یک وضعیت استرس زا و نگران تبدیل میکند.اینکه مردم همه نگاهش به گذشته است و حسرت زندگی 10 سال یا 20 سال پیش خود را میخورند و از آینده فراری هستند و اصلا دوست ندارند به آن فکر کنند به خاطر همین حال غمگین آنهاست. شدهاند مثل آدمهایی که عزیز از دست دادهاند و با خاطرات آن زندگی میکند.کسی که با هزار آرزو و امید سرمایهاش را به بورس سپرد و آن هم به باد، چگونه میتواند حال دلش خوب باشد. اصلا کدام آدم سالمی، با دیدن کوچک شدن هر روزه سفرهاش، میتواند لبخند بزند؟لبخندی هم اگر باشد، دلمان غمگین است. به خانه و خلوت که میرسیم ماسک خنده را از صورت بر میداریم و در آینه چهره غمگین خود را میبینیم.
امیدوارم که داشتن حال خوب، تبدیل به آرزو نشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102370
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102371
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102372
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102373
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102374
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102375
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102376
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102377
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102378
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9664/29663/102379
|
عناوین این صفحه
- درخصوص وضعیت «معلمان بازداشتی» صحبت میکنم
- اینترنت امسال گران نمیشود
- تحول جهشی در صنعت نشر
- ایرانیها؛ غمگینترین مردمان جهان!
- درخواست مجردها در مسکن دولتی برخلاف وعده وزیر، رد شد
- رفع «فقر مطلق» با یارانهی نقدی یا انرژی
- ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول دلالی خودرو در ۳ سال گذشته پرداخت شد
- رونمایی از کارت هواداری ورزشهای همگانی
- ثبتنام وام ازدواج ۳۰۰ هزار تومان آب میخورد!
- یادداشت