|
مسدود شدن گلوگاههای فساد با اجرای طرح اقتصادی دولت
2 ایران پیشتاز در راهاندازی شبکه ملی اطلاعات
3 گزارش «امتیاز» در مورد جایگاه دانشجوفرستی ایران؛
آنهایی که «میروند» و آنهایی که «میمانند»
3 آیا قاچاق کالاهای اساسی دلیلی بر گرانیهاست؟
1 دولت، مصوبه افزایش 25 درصدی حملونقل عمومی را باطل کرد؛
اختلاف جدید دولت و شهرداری پایتخت
معلوم نیست خسارتی که از دستورالعمل شهرداری تهران مبنی بر افزایش نرخ کرایههای وسایل حمل ونقل عمومی به شهروندان وارد شده چگونه جبران خواهد شد؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به معاون اول رییس جمهور با موضوع افزایش نرخ حمل و نقل درون شهری پایتخت یادآوری کرده که این افزایش نرخها با ستاد تنظیم بازار هماهنگ نشده و محمد مخبر نیز دستور ابطال افزایش نرخها را صادر کرد.
10 روز است که نامهای به رییس شورای شهر تهران رسیده که براساس آن افزایش نرخ 25 درصدی کرایههای حمل و نقل عمومی باید باطل شود.
این نامه از سوی محمدرضا صمیمی، مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور نوشته شده است که درآن نامه محمدخانی رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور در خصوص اظهار نظر مخبر درخصوص نامه وزیر صمت با موضوع افزایش نرخ کرایههای درون شهری تهران است که در پیوست آن نوشته شده است: «جناب آقای فاطمی امین مکتوب آن را ابطال فرمایید.»
در نامه وزیر صنعت و معدن و تجارت در ارتباط با افزایش نرخ حمل و نقل درون شهری آمده است که: به استحضار میرساند حمل و نقل درون شهری شهر تهران از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر تهران و تایید وزارت کشور به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که مطابق مصوبات ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰ حمل و نقل درون شهری مسافر مشمول نرخگذاری پیشینی بوده و هرگونه تغییر نرخ باید با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این موضوع قبل از طریق وزارتخانه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به اطلاع وزیر کشور و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شرکتها و سازمانهای تابعه رسیده است.
هنوز شهرداری تهران به این ابلاغیه واکنشی نشان نداده است. همچنین معلوم نیست خسارتی که از دستورالعمل شهرداری تهران مبنی بر افزایش نرخ کرایههای وسایل حمل ونقل عمومی به شهروندان وارد شده چگونه جبران خواهد شد؟
آیا قاچاق کالاهای اساسی دلیلی بر گرانیهاست؟
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و پاکستان گفت: وقتی کالای اساسی این طرف ارزان باشد و آن طرف گران، خانوادههای لب مرز یا افرادی که در مرزها تردد میکنند، ممکن است به میزان کم با خود کالاهایی را ببرند اما این موضوع تاثیر چندانی در گرانی کالاهای اساسی در کشور نمیتواند داشته باشد.
در روزهایی که با رشد یکباره قیمت کالاهای اساسی در کشور مواجه هستیم ، برخی مسئولان دلیل این افزایش قیمتها را حذف ارز ترجیحی و راهکار مقابله با قاچاق کالا عنوان میکنند. به اعتقاد این صاحب نظران این ابتکار دولت باعث میشود تا با کاهش و جلوگیری از قاچاق کالاهایی که از ارز ترجیحی بهره میبردند، یارانه به صورت مستقیم به دست مردم و سفره آنها برسد. سوالی که در اینجا مطرح شود این است که در شرایطی که مردم با بالارفتن یکباره قیمت کالاهای اساسی در کشور برای تامین آن دغدغههایی دارند، چرا باید قاچاق کالا به راحتی در کشور وجود داشته باشد و یکی از دلایل برداشتن یارانه از کالاهای اساسی از سوی برخی از مسئولان عنوان شود؟ و چرا با هزینه قاچاق کالا را اقشاتر فرودست جامعه باید بپردازد؟
یحیی آلاسحاق درباره قاچاق برخی کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه و عراق گفت: این حادثه به دلیل اختلاف قیمتی است که کالاهای اساسی در ایران که به صورت یارانهای هستند، با دیگر کشورها دارند.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه تاکید کرد: در همه کشورهای اطراف ما کالاهای اساسی به قیمت بازار جهانی است که این اختلاف قیمت با ایران خیلی بالاست. نه فقط عراق بلکه مجموعه 15 کشوری که اطراف ما هستند به دلیل کمبود مواد کالای اساسی و موادغذایی که در دنیا هست و اساسا نبود این کالاها، اتوماتیکوار این فضا در آنها وجود دارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: یعنی اگر از خروج کالاهای اساسی به کشورهای اطراف درست مراقبت نشود ما در حوزه مواد غذایی یک جمعیت 400 میلیونی را باید مدیریت کنیم نه 80 میلیونی. لذا این خطر به صورت عادی برای ما وجود دارد و این خروج کالاهای اساسی به صورت صادرات نیست بلکه به صورت قاچاق است.
آلاسحاق با اشاره به برخی از این کالاها خاطرنشان کرد: این کالاها شامل آرد، ماکارونی، شکر و روغن و همه کالاهای مایحتاج عمومی مواد غذایی مثل مرغ و تخم مرغ میشود. چون همه اینها در کشور ما قیمتش نسبت به این کشورها خیلی پایین است. این کالاها به جز عراق به پاکستان، افغانستان و حتی ترکیه هم قاچاق میشوند.
وی تاکید کرد: به عنوان یک کار جدی باید از قاچاق این کالاها مراقبت کرد تا آثار سوء آن در کشور نباشد. تفاوت قیمت کالاهای اساسی ما در این کشورها چندین برابر ایران است. در فروشگاههای پاکستان حتی بعضی کالاهای تاریخ تولید روز ما را دارند، برای مثال روغنی که هفته قبل در ایران تولید شده در بعضی فروشگاههای آنها یافت میشود.
آل اسحاق درباره راهکار مبارزه با خروج غیرقانونی این کالاها از کشور تصریح کرد: راهکار مبارزه با قاچاق این کالاها به کشورهای همسایه تقویت نظام نظارتی ما است که در مرزها و سازمانهای مربوطه باید دقت لازم داشتهباشند. چنین حادثهای اکنون در کشوروجود دارد و راهکار مبارزه با آن را نهادهای نظارتی بهتر میدانند. آنها باید قدرت تصمیمگیری و اختیارات و امکاناتشان را طوری تنظیم کنند که بتوانند از این اتفاق در کشور جلوگیری کنند.
اگر قاچاقی وجود دارد باید با آن برخورد شود
در ادامه عضوهیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان درباره خروج غیرقانونی کالاهای اساسی کشور به پاکستان گفت: برخی از کالاهای اساسی ما همچون سوخت، آرد، روغن، شکر و غیره به پاکستان به صورت غیرقانونی میروند اما اینها دلیل گرانی این کالاها در کشور نمیتواند باشد. این کالاها معمولا به صورت مرزی و به میزان کم خارج میشوند.
محمود تهیدست در پاسخ به اینکه چرا کالاهای دیگربه کشورهای اطراف نمیرود و فقط این چهارکالا قاچاق میشوند، بیان کرد: وقتی کالای اساسی این طرف ارزان باشد و آن طرف گران، خانوادههای لب مرز یا افرادی که در مرزها تردد میکنند، ممکن است به میزان کم با خود کالاهایی را ببرند اما این موضوع تاثیر چندانی در گرانی کالاهای اساسی در کشور نمیتواند داشته باشد.
تهیدست در ادامه تاکید کرد: باید از مسئولان کنترل مرزها پرسید که اگر روی این موضوع نظارت دارند چرا قاچاق انجام میشود و اگر نظارت ندارند، چرا افرادی برای این کار در نظر گرفته شده است؟ به طور دقیق نمیدانم چه اتفاقی افتاده است که این همه برای نظارت مرزها هزینه میشود اما بازهم ادعا برای قاچاق از کشور وجود دارد که باید پرسید چرا این قاچاق انجام میشود؟ باید دید علت آن چیست، آیا از سرمنشاء یا توزیع یا از مسیر که میرود، یا در موارد دیگری ایراد وجود دارد؟ همه این موارد یک زنجیره به هم متصل هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.
وی افزود: در کل این موضوع نمیتواند ملاک گرانی قیمتها در کشور باشد چون در همه دنیا این اتفاقها میافتد و همهچیز در این خصوص مشخص است. دلیل قاچاق کالا باید به صورت ریشهای بررسی شود که چه افرادی و از کجا این کار را انجام میدهند؟ چه مسیری طی میشود که این اتفاقات در کشور میافتد؟ همه این موارد از مسائلی است که در اینباره حتما باید مورد بررسی قرار گیرند.
وی افزود: برفرض اینکه 10 درصد از کالاهای یارانهای کشوراعم ازسوخت و کالاهای اساسی هم قاچاق شوند،این 10 یا 15 درصد تاثیری بر این موضوع ندارد که بخواهد این حجم از گرانیها و به این میزان قیمت کالاهای اساسی در کشور بالا رود. این مساله با قاچاق کالا قابل توجیه نیست. اگر قاچاقی وجود دارد باید با آنها برخورد شود ولی اصل قضیه این نیست.
عضوهیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان با بیان اینکه حذف یارانه کالاهای اساسی برای مردم ایرادی ندارد، تاکید کرد: اما به همان نسبت، باید درآمدهای مردم را حداقل به حدی برسانند که بتوانند زندگی کنند یا کاری کنند که تورم قابل کنترل باشد. پخش کردن پول و این مسائل به صورت مقطعی مشکلی را حل نخواهد کرد. ما 6 ماه دیگر هم دوباره به مشکل خواهیم خورد، چون بازهم ممکن است، گران شود و اتفاقات دیگری رخ دهد. بلکه باید این موضوع ریشهای بررسی و زیرساختهای آن درست شود و سطح درآمدی و رفاه مردم را بالا ببرند، در این صورت اشکالی ندارد نرخ کالاهای اساسی هم بالا برود.
تهیدست با اشاره به نرخ دلار در کشور گفت: یک کار دیگر برای حل این مشکلات این است که تعیین نرخ دلار را در کل به عهده بازار بگذارند. دولت و بانک مرکزی کاری به نرخ دلار نداشته باشد و فقط ناظر باشند و بگذارند نرخ دلار را کف بازار تعیین کند. باید اجازه دهند نحوه واردات به کشور درست و اصولی شود نه اینکه تعرفه به آن ببندند. دولت میتواند در بودجهاش دلار را نیاورد و آن را به عنوان درآمد در نظرنگیرد و بگذارد بازار نرخ آن را تعیین کند. مطمئن باشید که در این صورت نیازی به این تعرفهها و غیره نخواهد بود. وقتی وضعیت ارز در کشور درست شود،همه چیزخود به خود درست خواهد شد.
جنگ مسکو-کییف؛ برای تهران خطرناک شد؟
تغییر مسیر فراوردههای روس به سمت بازار ایران
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: آنچه باعث نگرانی است موضوع فراوردهها است، روسیه روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه صادرات فراوردههایی مثل ، گاز مایع ، روغن پایه ، مازوت و گازوئیل دارد که بازارهای کشورهای همسایه را تحتتاثیر قرار میدهد.
سیدحمید حسینی، درباره تصاحب بازار نفت ایران از سوی روسیه اظهار داشت: اخیرا کپلر که کشتیهای نفتکش را ردیابی میکند، ادعا کرده که صادرات نفت ایران در ماه اوریل 34 درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر خبرگزاری دیگری مدعی شده است که صادرات نفت روسیه به هند که رقم پایینی در حد 20 هزار بشکه بوده، الان به 600 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. همچنین بلومبرگ ادعا کرده که روسیه در هر بشکه نفت 30 دلار تخفیف میدهد.
وی افزود: تا زمانی که اروپا نفت روسیه را تحریم نکرده خیلی نگرانی وجود ندارد چون روسیه میتواند 4.5 تا 5 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند که 50 درصد آن به اروپا میرود و همه کشورهای اروپایی نیز این میزان را خریداری میکنند، ممکن است روسیه بازارهایی مثل کانادا و امریکا را از دست بدهد که فعلا هند جایگزین شده و حدود 600 هزار بشکه در روز به این کشور صادر میکند.رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: روسیه یک خط لوله هم به چین دارد که از قبل حدود یک میلیون بشکه نفت را در روز به این کشور انتقال میداد، بنابراین آن میزان نفت روسیه که بدون مشتری مانده و بارگیری شده و به سمت بازارهای جهانی حرکت میکند، رقم عمدهای نیست، اما قیمتهای بازار را دچار مشکل میکند. وی در ادامه بیان داشت: در هر حال قطعا با توجه به اینکه نفت و شرکت نفت روسیه تحریم نیست و امریکاییها هم به چینیها در این رابطه معافیت دادهاند، چون نمیخواهند کمبود در بازار جهانی ایجاد شود، همه این موارد حکایت از این دارند که روسها بالاخره سهم ما را خواهند گرفت و باید هشیار باشیم که در آینده نزدیک هیچ بعید نیست که سهم ما در بازار نفت چین کاهش پیدا کند. حسینی تاکید کرد: آنچه باعث نگرانی است موضوع فراوردهها است، روسیه روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه صادرات فراوردههایی مثل مازوت و گازوئیل دارد که بازارهای کشورهای همسایه را تحتتاثیر قرار میدهد.
وی گفت: بنابراین تحریم روسیه میتواند خطر بالقوه برای بازار انرژی ایران باشد و در این رابطه بهترین فرصت برای ایران این است که توافق برجام را احیا و به راحتی 600 هزار بشکه نفتش را روانه اروپا کند.
جدیدترین توضیحات خاندوزی درباره تصمیمات دولت:
تغییرات یارانهای مقدمه اصلاح اقتصاد ایران است
وزیر امور اقتصادی و دارایی میگوید، با آغاز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی کالاها، شرایط ارزیابی شده و برای گامهای بعدی اصلاح اقتصادی برنامهریزی میشود.
احسان خاندوزی در نشست شورای گفتوگو دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: یکی از اصلیترین خواستههای بخش خصوصی در سالهای گذشته همواره اصلاح برخی سیاستها و از بین بردن اخلالها و انحرافهای قیمتی بوده است و ارز ترجیحی نیز یکی از این موضوعات است.
به گفته وی، آنچه که در رابطه با حذف ارز ترجیحی رخ داده، مقدمه اصلاح اقتصادی کشور است و پس از ارزیابی تغییرات، در ماههای آینده نسبت به دیگر موضوعات نیز برنامهریزیهای لازم انجام خواهد شد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه ارز ترجیحی نان و دارو حذف نشده است، گفت: آنچه که اتفاق افتاده، بخشی از خواسته دولت، مجلس و بخش خصوصی است. قطعا چنین طرحهایی بدون نقص نخواهد بود اما تلاش میشود که با ترمیم سیاستها از مسیر اصلی خارج نشویم.
خاندوزی ادامه داد: اگر اصلاح سیاستهای یارانهای کشور به اهداف خود نرسد، قطعا برای برداشتن گامهای بعدی با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به سالهایی که اقتصاد ایران تورم بالا را تجربه کرده، بیان کرد: بخش مهمی از طرحهای اصلاحی دولت باید با حمایت اقشار مختلف و فعالان بخش خصوصی اجرایی شود. از اینرو جلسات شورای گفتوگو اهمیت زیادی خواهد داشت.
وزیر اقتصاد افزود: یک لایحهی دو فوریتی در هیات دولت به تصویب رسید که ارز مبنای حقوق گمرکی را که برای ماشینآلات و مواد اولیه مورد استفاده قرار میگیرد، همان باشد که برای کالاهای اساسی استفاده میشود؛ که امیدواریم با همکاری مجلس امکان اجرای آن بهزودی فراهم شود.
یادداشت
روش نگهداری نیروی انسانی
بهروز رادین
مهاجرت به معنای حرکت از کشوری به کشور دیگر بهمنظور بهبود شرایط است. امروزه بسیاری از مردم برای داشتن زندگی و کار بهتر تصمیم به مهاجرت میگیرند. فرصتهای شغلی، دریافت خدمات رفاهی و همچنین فقدان فرصتها، دریافت آموزشهای بهتر، رهایی از شرایط بد اقتصادی و سیاسی جامعه از شایعترین دلایل برای مهاجرت مردم هستند.
موضوع مهاجرت بسیار پیچیده است و دلایل بسیار مختلفی برای آن وجود دارد.بسته به جغرافیا محل و تنوع فرهنگی، درخواست های مهاجرت با یکدیگر متفاوت است. جنبه های اقتصادی یکی از پررنگ ترین دلیل مهاجرت مردم کشور ما است. یعنی بیشترین تقاضا از کشور ما به دیگر کشورها به علت شرایط اقتصادی است.
خود اقتصاد، معانی مختلفی دارد. ممکن است فردی به خاطر کسب درآمد بالا قصد مهاجرت داشته باشد. بعضی دیگر از افراد نیز به دنبال رفاه بیشتر هستند، یعنی با مقدار سرمایه خود می توانند در کشور دیگر رفاهی متوسط رو به بالا را برای خود فراهم کنند.
بعضی دیگر از افراد که معمولا شامل دانش آموزان یا دانشجویان هستند، خواهان سیستم آموزشی، بهداشتی و به دنبال محیطی با آرامش بیشتری هستند. دسته دیگری که قصد مهاجرت دارند، به دلیل شرایط آب و هوای مطلوب است.
همچنین داشتن محیطی کم تنش یکی از مهم ترین خواسته مهاجران ایرانی است. از سویی دیگر تبلیغات، اینترنت، اخبار و فضای مجازی به سوق دادن افراد جهت مهاجرت دخیل هستند. یکی از عوامل مهم مهاجرت می توان تبلیغاتی را دانست که در فیلم ها، سایت ها و اخبار راجب کیفیت زندگی در کشورهای دیگر است.
بزرگترین خطری که امروز و فردای ایران را تهدید میکند، ناامیدی و مهاجرت گسترده سرمایههای انسانی است. متأسفانه شاهدیم در سال های گذشته در کنار مهاجرت نخبگان دانشگاهی و علمی، بسیاری از کارآفرینان و سرمایهگذاران هم که خسته و ناامید از چشمانداز اصلاح شرایط شدهاند، درحال خروج از کشور هستند و نگران کنندهتر اینکه این اتفاق در نسل جوان کارآفرین استارتاپی به سرعت رو به افزایش است....
ادامه درصفحه 3
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105698
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105699
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105700
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105701
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105702
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105703
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105704
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105705
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9749/30313/105706
|
عناوین این صفحه
- مسدود شدن گلوگاههای فساد با اجرای طرح اقتصادی دولت
- ایران پیشتاز در راهاندازی شبکه ملی اطلاعات
- آنهایی که «میروند» و آنهایی که «میمانند»
- آیا قاچاق کالاهای اساسی دلیلی بر گرانیهاست؟
- اختلاف جدید دولت و شهرداری پایتخت
- آیا قاچاق کالاهای اساسی دلیلی بر گرانیهاست؟
- تغییر مسیر فراوردههای روس به سمت بازار ایران
- تغییرات یارانهای مقدمه اصلاح اقتصاد ایران است
- یادداشت