|
گزارش «امتیاز» درباره ساختمانهای نا ایمن از نظر سازه؛
همه تخلفهای پرفایده!
2
وزارت راه سامانهای برای کنترل بازار اجاره بهای مسکن طراحی کند؛
قیمتسازی مشاورین املاک
3 رییسجمهور در اولین سالگرد ریاست جمهوری:
آمدم تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کنم
3 برنامه مجلس برای تبدیل وضعیت معلمان آموزشوپرورش
کنکور تا ۳ سال آینده حذف خواهد شد
2 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام کرد:
قیمت مرغ زنده با ارز نیمایی کیلویی ۴۵ هزار تومان
3 مصطفی شجاعی در گفت وگو با روزنامه «امتیاز»:
باید به عطایی زمان داد
4 معاون حقوقی وزارت فرهنگ در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره سریال های خانگی؛
مسئولیت تولید و نظارت بر سریالهای نمایش خانگی بر عهده صدا و سیما است
8 ورود چرخ های مترو خرید تجهیزات کنترل کیفیت هوا
معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران از خرید چرخ های مورد نیاز متروی تهران خبر داد. ابوالفضل فلاح در مورد خرید تجهیزات مورد نیاز مترو توسط شرکت سرمایه گذاری شهر گفت: در سال ۱۴۰۰ قراردادی با شرکت بهره برداری مترو به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در راستای تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز مترو شامل خرید چرخ های مورد نیاز مترو منعقد شد. وی با بیان اینکه شرکت بهره برداری مترو درخواست خرید ۲۰۰۰ چرخ را داشت، افزود: شرکت سرمایه گذاری شهر با برگزاری دو مناقصه عمومی نسبت به خرید۲۰۰۰ عدد چرخ مورد نیاز مترو اقدام کرد که به طور میانگین ۳۵ درصد کاهش قیمت به نسبت خریدهای قبلی و به عبارتی دیگر به طور مستقیم ۲۷ میلیارد تومان کاهش قیمت ایجاد شد و برهمین اساس برنده مناقصه تعیین شده است. فلاح با تاکید بر اینکه برای خرید ۲۰۰۰ چرخ مبلغ ۶۲ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰۰ چرخ در دو نوع مختلف و در سه پارت جداگانه علیرغم تحریم های ظالمانه وارد کشور شده که این تعداد ترخیص وتحویل شرکت بهر برداری مترو شده و مابقی نیز طی هفته های آتی وارد کشور خواهد شد. ضمن اینکه با تمهیدات و تدابیر انجام شده و تسریع و تخصیص اعتبارات لازم در پرداخت ها باعث شد اولین محموله در حدود ۱۰۰ روز زودتر از موعد قرارداد وارد کشور و سپس تحویل انبار مترو شد. افتتاح دو دسترسی جدید به ایستگاههای خط ۶ مترو در تیرماه
مجری خط ۶ مترو تهران گفت: در راستای تسهیل دسترسی شهروندان پایتخت به ایستگاههای مترو، دوامکان جدید حمل و نقلی در خط ۶ ظرف تیرماه سال جاری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.علی مزینانی مجری خط ۶ مترو تهران گفت: به موجب پیگیریهای صورت گرفته و در راستای تسهیل دسترسی شهروندان پایتخت به ایستگاههای مترو، دوامکان جدید حمل و نقلی در خط ۶ ظرف تیرماه سال جاری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی افزود: به دنبال افتتاح ورودی شرقی ایستگاه شهید رضایی که مهر ماه سال گذشته انجام شد، تلاشهای زیادی در چند ماه اخیر صورت پذیرفت تا دسترسی مسافران از خیابان شهدای ۱۷ شهریور به این ایستگاه تأمین شود که خوشبختانه این امر مراحل پایانی خود را سپری میکند تا در تیرماه به بهره برداری برسد. ایجاد دسترسی جدید برای ایستگاه شهید رضایی ضمن تسهیل رفتوآمد مردم، ضریب ایمنی استفاده از این ایستگاه را افزایش میدهد.
مجری خط ۶ مترو در ادامه به افتتاح قریبالوقوع ورودی دوم ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی اشاره کرد و افزود: ورودی نخست ایستگاه مذکور، اسفند ماه سال ۱۳۹۹ در اختیار شهروندان قرار گرفت و در کمتر از ۲ سال، ورودی دوم که در ضلع شمال خیابان پیامبر قرار دارد، بزودی به روی مردم گشوده خواهد شد؛ این ورودی دارای آسانسور و۴ رشته پله برقی بوده و چهارمین ورودی جدید ایستگاههای خط ۶ است که در دوره کنونی مدیریت شهری به بهره برداری میرسد. هزینه ساخت و تجهیز ورودی دوم ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی، مبلغی در حدود ۵۵ میلیارد تومان بوده است.
جلسه بررسی وضعیت مسکن و اجاره در تهران با حضور شهردار
جلسه بررسی وضعیت مسکن و اجاره در شهر تهران به ریاست علیرضا زاکانی برگزار شد.
جلسه بررسی آخرین وضعیت مسکن و اجاره آن در شهر تهران و ضرورت ها، الزام ها و راهکارهای تامین مسکن استطاعت پذیر صبح امروز با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت و تعدادی از معاونان شهردار برگزار شد.
در ابتدای جلسه حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران پیرامون ضرورت ها، الزام ها و راهکارهای تامین مسکن استطاعت پذیر گزارشی ارایه کرد.
نبود بانک اطلاعاتی جامع در حوزه مسکن شهر تهران، شناسایی زمین و ظرفیت های حریم تهران، افزایش هزینه تولید، کاهش قدرت خرید خانوارها، پایین بودن سهم تسهیلات بانکی در قیمت تمام شده مسکن، افزایش نقدینگی و نرخ تورم و تاثیر آن بر قیمت مسکن از جمله موضوعاتی بود که در بخش مسائل مسکن تشریح شد.
در ادامه جلسه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به تشریح راه حل های مسکن استطاعت پذیر، ضرورت طرح مسکن استطاعت پذیر و راه حل های تکمیل بانک اطلاعاتی مسکن در شهر تهران پرداخت.
یادداشت
علاقه خالصانه دکتر احمد مهدوی دامغانی به اهل بیت(ع)
️ حسن انصاری
درگذشت شادروان استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی به حق ضایعهای بزرگ است. او از آخرین افراد نسل دانشمندانی بود که روزگار ما سخت به وجود آنان نیازمند است و متأسفانه کمتر شاهد بروز و ظهور آنان هستیم. نخستین بار با نام استاد احمد مهدوی دامغانی در دائرة المعارف بزرگ اسلامی شاید حدود سی و سه چهار سال پیش از طریق آشنایی با تصحیح کتاب کشف الحقائق عزیز نسفی آشنا شدم؛ تصحیحی خوب و با مقدمهای مفید. بعد از آن از طریق استادم مرحوم محقق طباطبایی زمینه آشنایی من با استاد مهدوی بیشتر شد و آن هم از طریق آشنایی با تصحیح کتاب المجدی تألیف ابن الصوفی العمری بود که با همت محقق طباطبایی و با کوشش استاد مهدوی دامغانی با مقدمهای به فارسی و مفصل منتشر شد. تصحیح کتابی در نسب آن هم در پایه کتاب المجدی که از اصول کتب انساب است البته کار آسانی نیست و به دلیل مشکلات نسخهای آن نیازمند تلاش بسیار است. استاد در تصحیح متن نهایت تلاش خود را کردند و تصحیح مورد اقبال اهل فضل قرار گرفت؛ گرچه به تدریج عالمان طراز اول این رشته همچون آیت الله شبیری زنجانی و علامه روضاتی و اخیرا علامه عبدالستار حسنی حواشی و اصلاحاتی را بر متن کتاب ارائه دادهاند. به گمانم سال هشتاد و یا هشتاد و یک شمسی بود که دوستی بزرگوار که متصدی امر چاپ بود نسخه تازه منتشر شده تصحیح مجلد اول نسمه السحر فیمن تشیع و شعر به کوشش استاد مهدوی دامغانی را که در طبقات شعرای شیعی و از نویسندهای یمنی و امامی مذهب است در اختیارم گذاشت تا اشکالات چاپی/ تایپی آن را که به دلیل عجله ناشر در چاپ اول آن رفته بود گزارش کنم. بلافاصله بعد از آن چاپ دیگری از همان مجلد اول دیگر بار از سوی ناشر در تهران و باز همراه با اصلاحات و اضافات تازه استاد مهدوی منتشر شد.
مطالعه نسمة السحر و پیچیدگی کار روی متنی ادبی مانند این کتاب این بنده نا آگاه به ادب عربی را بیش از پیش دلبسته مقام علمی و ادبی استاد مهدوی دامغانی کرد. مدت زمانی بسیار کوتاه بعد از آن، هنگامی که نویسنده این سطور رهسپار پاریس برای ادامه تحصیلات شدم این اقبال را داشتم که برای نخستین بار به زیارت ایشان مشرف شوم. خوب به دلیل آشنایی و رفاقت ایشان با مرحوم پدرم و نیز با داییام مرحوم محقق طباطبایی و همچنین آشنایی مختصر این بنده ناچیز با اخوی ایشان مرحوم آیت الله شیخ محمد رضا مهدوی دامغانی چندان سخت نبود که مورد لطف استاد مهدوی قرار بگیرم. در سالهای پاریس مکرر این توفیق برای من حاصل شد تا محضر ایشان را درک کنم و در مجالس مختلف از ایشان و به ویژه به جهت شنیدن خاطرات ایشان بهرهمند شوم. همچنین گاهی آن مرحوم برای مناسبتهای مذهبی به دو زبان فارسی و فرانسه برای جمع ایرانیان پاریس مباحثی را افاده میفرمودند و من هم توفیق استفاده داشتم.
باری این دیدارها موجب شد که به خواندن آثار ایشان بیشتر علاقهمند شوم و به ویژه چند مقاله بسیار خوب ایشان که درباره مباحث ادبی و تاریخی مرقوم فرمودهاند و بیش از آن مقالات و یادداشتهایی که در تجلیل از دانشمندان برجسته سده گذشته و به مناسبتهای مختلف و آن هم با قلمی بسیار روان و شیرین از خود به یادگار گذاشتهاند. من با وجود اینکه برخی از این مقالات مانند آنچه درباره مرحوم علامه قزوینی و یا مرحوم فروزانفر و یا احوال و تاریخ حوزه علمیه مشهد مقدس به قلم تحریر آوردهاند، نه یکبار که چند بار خواندهام اما هر بار که باز به مناسبتی یکی از این چند مجموعه مقالات ایشان را که به همت شاگردان و علاقهمندان ایشان منتشر شده به دست میگیرم بی اختیار باز شروع میکنم به خواندن مکرر این نوع نوشتههای ایشان که حقیقتا برای بازنویسی تاریخ فرهنگی و مذهبی و علمی ایران در سده چهاردهم قمری از منابع دست اول به حساب میآید.استاد مهدوی دامغانی به ویژه در سالهایی که در ایالات متحده رحل اقامت افکند بسیار فعال در حوزه تصحیح و تألیف کوشا بودند و علاوه بر آن سالها برای تنی چند از دانشجویان دکتری و پست دکتری دانشگاههای هاروارد و پنسیلوانیا درسهایی را ارائه میدادند و متونی در ادب فارسی و عربی و گویا فقه و عقاید تدریس میکردند. نفس حضور ایشان در آمریکا و فعالیت در قالب تدریس برای شماری از دانشجویان و همچنین ارائه سخنرانیهای مذهبی بی تردید در ترویج فرهنگ و ادب و زبان فارسی در میان ایرانیان و علاقهمندان به فرهنگ ایران و اسلام در آمریکا و همچنین تبیین مبانی تشیع تأثیر تمام داشت.
استاد مهدوی علاوه بر زبانهای فارسی و عربی از آثار فرانسه نیز به دلیل آشنایی خوبشان با این زبان بهرهمند بودند و من خود مکرر سراغ دارم که در نوشتههای خود به برخی منابع فرانسوی ارجاع دادهاند و چنانکه گفتم به این زبان صحبت و حتی سخنرانی میکردند. از ویژگیهای مهم استاد مهدوی دامغانی علاقه بی حد و اندازه و خالصانه نسبت به مقام مقدس اهل بیت عصمت و طهارت بود؛ و خداوند او را با موالی کرام محشور فرماید. در گفتار و در نوشتار بسیار به آداب اسلامی و ایرانی پایبند بودند و چنانکه گفتم حقیقتا آثارشان شیرینی و لطافت خاص خود را دارد.
فقدان این استاد برجسته که یادگار عصر بزرگان ادب و فرهنگ ایران زمین بود ضایعهای است سنگین. امیدوارم ایران عزیز ما باز هم قادر باشد فرزندانی به شایستگی او تربیت کند؛ رضوان خداوند بر او باد.
سرمقاله
از لامبورگینی عبدالملکی
تا هواپیمای رییسی
هومن جعفری
نوشتن مطلب در ایران روزبه روزآسان تر می شود. فقط کافی است نگاهی داشته باشی به عناوین اخبار که همه شان برای خود یک پا سرمقاله هستند. نه فقط سرمقاله که یک پا گزارش و پرونده کامل هم هم از آنها تولید می شود. مثلا اصرار آقای رییس جمهور به تولید هرچه سریع تر هواپیمای 72 نفره! طبیعتا همین سوژه به اندازه کافی برای یک روزنامه هشت صفحه ای کافی است. هم می توانی در موردش به صورت اقتصادی بحث کنی و هم می توانی نگاه طنز داشته باشی. حتی می توانی نگاه جدی داشته باشی و یادت بیاید که هواپیماهای قبلی ساخت کشورمان چگونه رکورد سقوط را زدند!
با این همه این سوژه زوایای دیگری هم دارد. پیش از این حجت عبدالمالکی گفته بود که می توان در ایران لامبورگینی تولید کرد و من دیده ام که جوانانی این کار را کرده اند.
حرف ایشان اگر مصداق واقعی داشته باشد غلط نیست کما اینکه هواپیما را هم می توان تولید کرد. چرا نتوانیم؟ اگر سرمایه و وقت و دانش کافی باشد می توانیم همه این ها را بسازیم. سوال اصلی اینجاست که نمونه ما از هر نظر با نمونه واقعی چقدر تفاوت دارد؟
اگر شما یک ساندویچی فلافل فروشی را هم اداره کرده باشید می دانید که بین ایده ای که قرار است به صورت گلخانه ای انجام شود با ایده ای که امتحانش را در مقیاس صنعتی پس داده، چقدر تفاوت وجود دارد. آیا یک خانواده سه نفره می توانند فلافل تولید کنند؟ بله! آیا می توانند با فلافلی محل رقابت کنند؟ خیر! چرا؟ چون فلافلی محل از شما نیرو و تجربه و مشتری و مرجعیت بیشتری دارد.
آیا ما می توانیم لامبورگینی تولید کنیم؟ شاید. باید نمونه محصول را ببینیم و در موردش قضاوت کنیم اما سوال اینجاست. لامبورگینی ما با لامبورگینی اصلی چقدر تفاوت قیمت دارد؟ چقدر تفاوت کیفیت دارد؟ سوال بعدی و مهم تر! لامبورگینی به همه کشورهای دنیا صادر می شود. لامبورگینی ما را کجا می خرند؟ به چه قیمتی می خرند؟ پراید و سمند ما را در کشورهای مختلف چند می خرند؟ هواپیمای ما را کدام کشور دنیا می خرد؟
ما می توانیم هواپیما تولید کنیم. سوال اصلی اینجاست که چطور هواپیمایی تولید کنیم که سقوط نکند، امن باشد، نیاز ناوگان هوایی ما را برطرف کند و موجب سربلندی ما شود؟ پاسخ! هیچ طور! با وضعیت تحریم ها، با فرسودگی دستگاه های تولید، با گران بودن قطعات به دلایل تحریم ها و با همه موانع مختلف، محصول نهایی یا کیفیت ندارد و یا صرفه اقتصادی!
نگاه ما به صنعت، هنوز نگاه و بحث غلط خودکفایی است. نگاه دنیا به تجارت، نگاه درست صرفه و توجیه اقتصادی است. در گاراژ خانه می شود لامبورگینی تولید کرد اما هنر آن است که شما خودروهایی بسازی که ایربگشان باز شود!
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106509
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106510
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106511
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106512
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106513
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106514
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106515
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106516
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106517
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106518
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106519
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30474/106520
|
- همه تخلفهای پرفایده!
- قیمتسازی مشاورین املاک
- آمدم تا با ساختارهای فسادزا مبارزه کنم
- کنکور تا ۳ سال آینده حذف خواهد شد
- قیمت مرغ زنده با ارز نیمایی کیلویی ۴۵ هزار تومان
- باید به عطایی زمان داد
- مسئولیت تولید و نظارت بر سریالهای نمایش خانگی بر عهده صدا و سیما است
- ورود چرخ های مترو خرید تجهیزات کنترل کیفیت هوا
- افتتاح دو دسترسی جدید به ایستگاههای خط ۶ مترو در تیرماه
- جلسه بررسی وضعیت مسکن و اجاره در تهران با حضور شهردار
- یادداشت
- سرمقاله