|
توافق با روسیه برای ساخت خودرو به کجا رسید؟
خبر مهم وزیر صنعت درباره واردات خودرو
3 گزارش «امتیاز» در مورد ساماندهی واحدهای صنعتی و معدنی اطراف تهران؛
لکه هایی که نباید پاک شوند!
3 وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
تمدید خودکار قراردادهای اجاره
3 سرمقاله
کرونا و الگوی
سیاست گذاری درمانی
محمد هدایتی
شیوع جهان گستر ویروس کرونا، تلفات بسیار زیاد آن و آسیب پذیری نظام های پزشکی در کشورهای مختلف نشان داد که روندی که از یکی دو دهه پیش در الگوها و قواعد پزشکی نهادینه شده بود تا چه اندازه خطرناک است. مهم ترین ویژگی این روند افزایش اهمیت و جایگاه پزشکی تخصصی به قیمت کاهش کمیت و کیفیت پزشکی عمومی بود. در طی این دو دهه بیمارستان های عمومی و دولتی تضعیف شدند، سرمایه گذاری دولت ها در ارتقا و افزایش این بیمارستان ها کاهش یافته و عملاً بهداشت به بخش خصوصی واگذار شده بود. نتیجه این واگذاری این بود که این «بازار» بود که اولویت ها، خدمات و هزینه های آن را تعیین می کرد.
سیستم های بهداشتیِ خصوصی شده به هیچ رو توان مقابله با موج عظیم کرونا را نداشتند. در واقع عملاً کاری از دست شان بر نمی آمد. در نتیجه دولت ها در موقعیتی انجام شده قرار گرفتند و ناچار شدند به یک باره وارد کار شوند در حالیکه به لحاظ نهادی و همچنین نیروی انسانی آمادگی این مواجهه را نداشتند. بیمارستان های دولتی به سرعت به کار گرفته شدند، تعداد تخت های بیمارستانی با وجود قلت امکانات از روی اجبار بیشتر شد.. دیگر چالش مهم، پرستاران و پزشکان مورد نیاز بود. تعداد پزشکان و پرستان موجود به هیچ روی جوابگوی تعداد مراجعان و بستری های ناشی از کرونا نبود. دولت ها ناچار به استخدام پیمانی یا طرحی پرستاران شدند. به یک باره در رسانه های عمومی و با لحنی حماسی از اهمیت پرستاران گفته شد و وعده هایی برای استخدام دائم آن ها سر داده شد.
بر کسی پوشیده نیست که اگر نبود حضور و به یک معنا فداکاری این کادر درمان مهار کرونا به این زودی ممکن نمی شد. حالا اما داستان دوباره ورق خورده است. کرونا کمابیش مهار شده است و حالا نظام پزشکی از تعدیل دوباره کادر درمان سخن می گوید. در ایران، تنها در یکی دوماه اخیر، با کاهش محسوس آمار بیماران کرونایی نزدیک به پنج هزار پرستار شغل خود را از دست داده اند. دوباره همان استدلال های مربوط به پول و خودکفایی مالی سیستم درمان مطرح شده است. باز از این نکته گفته می شود که سیستم درمان دولتی «زیان ده» است. به نظر می رسد امیدهایی که در دوره کرونا ایجاد شده بود برای اینکه بازنگری در سیاست گذاری درمانی و بهداشتی به وجود بیاید دارد به محاق می رود. حتی در غرب و اقتصادهای سرمایه داری دگرگونی هایی در قبال اولویت نظام درمانی ایجاد شد و درمان عمومی و مسائلی نظیر ارتقای نسبت پرستاران به تخت های بیمارستانی در اولویت قرار گرفته است. در ایران اما گویا سیستم درمان پولی الگوی غالب شده و احتمالاً پرستاران اخراج شده اولین قربانیان این وضعیت باشند و البته در نهایت آسیب را مردم معمولی خواهند دید که توان پرداخت هزینه های تصاعدی پزشکی در بخش خصوصی را ندارند.
گزارش اختصاصی «امتیاز»؛
استقلالیها وفادارترند یا پرسپولیسیها
4 طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی؛
26 میلیون نفر فقیر در کشور وجود دارد
2 ضرورت احداث ۲۰ هتل پنج ستاره در تهران
ظرفیت ۵ برابری درآمد گردشگری ایران نسبت به ترکیه
7 پرداختن به موضوع بیشناسنامهها شجاعت میخواهد
8 جعل امضای دبیر کل فدراسیون فوتبال در فهرست «ساختگی» تیم ملی!
فدراسیون فوتبال مدعی شد امضای حسن کامرانی فر دبیر کل این فدراسیون در فهرست بازیکنان تیم بانوان زیر ۲۰ سال جعل شده است.سایت فدراسیون فوتبال نوشت: «فهرست و دعوتنامه منتشر شده در برخی رسانههای غیر رسمی تحت عنوان دعوت به اردوی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال در استان فارس به هیچ وجه صحت نداشته و اخبار مرتبط با اردوهای تیمهای ملی در کلیه ردهها و بخشهای مختلف تنها از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اعلام میشود.بر این اساس اقدامات حقوقی لازم در خصوص شناسایی منبع جعل امضای دبیرکل و مهر فدراسیون فوتبال و استفاده از آن در دعوتنامه ساختگی مورد اشاره از طریق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال و مراجع قانونی صورت میپذیرد.» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کرد؛
ساخت ۱۵۵ واگن مترو برای تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با توجه به قراردادی که با شرکت مپنا داشته ایم ساخت ۱۵۵ دستگاه واگن توسط صنعت واگن سازی مپنا صورت میگیرد.
سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ساخت یک خط کامل مترو توسط بخش خصوصی، بیان کرد: تفاهمنامه اولیهای بین شهرداری تهران و شرکت مپنا مبادله شده است محورهای مختلفی نظیر برقیسازی ناوگان، ساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، احداث یک خط کامل مترو و … در این تفاهمنامه گنجانده است.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مهمترین محور این تفاهمنامه، ساخت یک خط کامل مترو به همراه تجهیزات از میان چهار خط باقی مانده است، افزود: شرکت مپنا در حال تصمیمگیری برای انتخاب است تا ببیند ساخت کدام یکی از خطوط باقی مانده (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) با توجه به شرایطشان مناسبتر است.
شفیعی در ادامه تأکید کرد که طبق این تفاهمنامه، ساخت خط مترو به همراه تأمین تجهیزات و ناوگان (قطار) برعهده شرکت مپنا خواهد بود.وی ضمن اشاره به راه اندازی صنعت واگن سازی در این شرکت، گفت: در حال حاضر شرکت مپنا، شرکت واگن پارس را خریداری کرده است و خودشان برای تأمین و تولید قطارهای خط موردنظر، اعلام آمادگی کردهاند.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه یک پروژه دیگر در حال پیگیری از شرکت مپنا است، افزود: غیر از بهره برداری از یک خط کامل مترو، این شرکت پیشنهاد داده تا برای تولید ۱۵۵ دستگاه واگن مترو از طریق فاینانس اقدام کند؛ یعنی تولید این ۱۵۵ دستگاه واگن توسط صنعت واگن سازی خودشان انجام شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106609
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106610
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106611
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106612
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106613
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106614
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106615
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106616
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106617
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9772/30491/106618
|
عناوین این صفحه
- خبر مهم وزیر صنعت درباره واردات خودرو
- لکه هایی که نباید پاک شوند!
- تمدید خودکار قراردادهای اجاره
- سرمقاله
- استقلالیها وفادارترند یا پرسپولیسیها
- 26 میلیون نفر فقیر در کشور وجود دارد
- ظرفیت ۵ برابری درآمد گردشگری ایران نسبت به ترکیه
- پرداختن به موضوع بیشناسنامهها شجاعت میخواهد
- جعل امضای دبیر کل فدراسیون فوتبال در فهرست «ساختگی» تیم ملی!
- ساخت ۱۵۵ واگن مترو برای تهران