|
این اندازه فشار روانی دور از انصاف است
محمد میر علی اکبری در آستانه اجرای نمایش تازهاش میگوید هرچند از کار کردن با گروههای جوان لذت میبرد اما در حال حاضر فشارها و اضطرابی مضاعف به گروههای نمایش تحمیل شده که کار را سخت میکند.
این کارگردان و مدرس تئاتر مدتی است که عمده فعالیت خود را بر آموزش هنرجویان جوان متمرکز کرده و حاصل این کارگاههای آموزشی را در قالب آثار نمایشی روی صحنه میبرد.
او که از سوم مرداد ماه تازهترین نمایش خود را با نام «متل قو» اجرا میکند(این نمایش هر روز راس ساعت ۱۷ روی صحنه میرود.) از چند و چون اجرای این نمایش و مشکلاتی که این روزها بسیاری از گروههای تئاتری با آن دست و پنجه نرم میکنند، میگوید.
میر علی اکبری توضیح میدهد: نمایش «متل قو» در راستای کارگاههای آموزشی اجرا میشود که مدتهاست برگزار میکنم. آذر سال گذشته کارگاهی را برگزار کردم که نتیجه آن، آمادهسازی همین نمایش است که از سوم مرداد روی صحنه میرود.
او که در این کارگاهها بر شیوه هایپر ریالیستی تمرکز دارد، درباره مضمون نمایشنامه «متل قو» میگوید: ماجراهای این نمایش در روز اول عید و در ویلایی در متل قو اتفاق میافتد. در این نمایش ۷۵ دقیقه بدون قطع شاهد رفت و آمد و روابط بین افراد در این ویلا هستیم و در واقع زمان نمایش منطبق بر زمان واقعیت بیرونی است به این معنا که در این اثر به زمان گذشته یا آینده نمیرویم و همه چیز در زمان حال رخ میدهد. ضمن اینکه بازیهای آن با بازیهای اغراق شده تئاتری متفاوت است و خیلی رئال است.
میر علی اکبری که ده سالی است آموزش تئاتر را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده، ادامه میدهد: برای کسی مانند من که علاقهمند به تجربهگرایی است، کار کردن با هنرجویان فرصت خوبی است برای آزمودن ایدههایی که در تئاتر دارم. به این صورت که همواره پیش از برگزاری هر کارگاه، ایدههای خود را درباره تئاتر یادداشت میکنم و در طول دوره آموزشی، آن را به بوته آزمون و خطا میگذارم. اجرای چنین سبک و سیاقی با بازیگران حرفهای بسیار سخت و حتی نشدنی است چون بسیار زمانبر است در حالیکه مشغله بازیگران حرفهای بسیار بیش از آن است که بتوانند برای تمرین و آمادهسازی یک نمایش هفت هشت ماه وقت بگذارند. با این حال، هر دو سه سال یک بار کاری را بازیگران حرفهای روی صحنه میبرم و سال گذشته هم در تئاتر شهر اجرا داشتم.
او درباره شیوه نگارش متون اجرایی خود نیز توضیح میدهد: نمایشنامهها را بر اساس شخصیت هنرجویان مینویسم و حسن این کار این است که بچهها به خوبی در نقش خود جا میافتند.
این کارگردان درباره علاقهمندی خود به کار با هنرجویان میگوید: حس میکنم بر نسل جدید بهتر میتوان در زمینه تئاتر تاثیر گذاشت. این تاثیرگذاری برایم بسیار مهم است. ضمن اینکه فکر میکنم ده پانزده سال آینده قرار است همین بچهها روی صحنه بروند و میتوان از حالا به پرورش آنها پرداخت تا نتیجه بهتری بگیریم. البته به جز خودم دوستان دیگری هم در این پروژهها حضور دارند و در واقع ما یک تیم آموزشی هستیم.
او در ادامه از سختیهایی میگوید که بسیاری از گروههای نمایشی با آن رو به رو هستند، گیر و گرفتهایی که در بخش نظارت و ارزشیابی، کار را برای گروهها دشوار کرده است.
باید با قانونشکنان در برگزاری کنسرت اهواز برخورد شود
رئیس کمیته امنیت کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اینکه عده ای بخواهند با قانون شکنی و با ادعای انقلابی گری در جامعه دو قطبی ایجاد کنند پذیرفتنی نبوده و باید با آنان برخورد شود.
جلال رشیدی کوچی ، با اشاره به ممانعت عده ای از برگزاری کنسرت در اهواز، بیان کرد: به طور کلی زمانی که متولی امر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز برگزاری کنسرت را صادر می کند، یعنی این مجوز همراه است با هماهنگی لازم با فرماندار استان و ائمه جمعه. و اگر شرایط حساس باشد تایید شورای تامین استان نیز گرفته می شود. یعنی تمام این مراحل طی می شود و بعد مجوز برگزاری کنسرت داده می شود. پس زمانی که مجوز صادر شده یعنی تمام هماهنگی های لازم به عمل آمده است.
وی در ادامه اظهار کرد: اینکه بعد از صدور مجوز شاهد لغو کنسرت باشیم تبعات بدی به همراه دارد. اینکه عده معدودی بخواهند قانون شکنی کرده و با داد و فریاد و چماق کشیدن جلوی اجرای یک کنسرت را که فرآیند قانونی آن طی شده است را بگیرند، در نظام جمهوری اسلامی معنایی ندارد. بدتر اینکه این افراد این رفتار را به اسم اسلام و دین و انقلاب انجام دهند.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این رفتارها مطمئنا نتیجه عکس به دنبال دارد. این رفتارها از سوی هیچ گروهی پذیرفته شده نیست. اگر واقعا عده ای تحت عناوین مختلف سعی کرده باشند که در جامعه دوقطبی ایجاد کنند و با سرو صدا و چماق کشی قصد ممانعت از اجرای کنسرت را داشته اند، باید موضوع با جدیت بررسی شود. اگر مداحی پخش کرده باشند که عذر بدتر از گناه است. چراکه هر چیزی در نظام جمهوری اسلامی جایگاه خود را دارد.
فیلمنامه «چمدان دستی» منتخب دو جشنواره جهانی شد
فیلمنامه کوتاه چمدان دستی به نویسندگی امین مختاری منتخب جشنواره فیلم بریجپورت آمریکا و دهمین دوره جوایز Short-filmz شده است. این فیلمنامه پیش از این در بیست و هفتمین فصل جوایز کارناوال جهانی فیلم سنگاپور برنده جایزه دستاورد برجسته فیلمنامه نویسی شده بود و از رقابت جوایز فیلمنامه هالیوود دیپلم افتخار گرفته بود.جشنواره جهانی مستقل فیلم بریجپورت آمریکا با شعار «انساندوستی از دریچه فیلم» و با هدف کشف و حمایت از فیلمسازان مستقل در شهر بریجپورت ایالات متحده برگزار میشود. این جشنواره از طریق برنامههای مختلفی همچون نمایش فیلمها، کارگاهها و میزگردها به دنبال الهام بخشیدن به فیلمسازان مستقل در سراسر جهان است. جوایز Short-films نیز با هدف حمایت از فیلمسازان مستقل از سال ۲۰۱۲ آغاز بکار کرده است. تمرکز این رویداد بر اصل «داستانگویی» است و سالانه فیلمهای کوتاه برتر را از سراسر جهان به نمایش در میآورد. امین مختاری فارغ التحصیل کارشناسی فیلمنامهنویسی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است. از فعالیتهای هنری وی می توان به نگارش چندین فیلمنامه و همچنین کارگردانی فیلم کوتاه «نمایش رادیویی» اشاره کرد. مختاری همچنین آخرین مقالهی علمی پژوهشی خود را با محور شخصیتپردازی روانشناسانه در نشریه «زن در فرهنگ و هنر» دانشگاه تهران در دست انتشار دارد و کتاب «صنعت سینما در عصر همهگیری کرونا» را به چاپ رسانده است.
در خلاصه یک خطی این فیلمنامه آمده است: در میانه راه، زوج جوان تصمیم میگیرند شب را در خانهی آشنایی در حومه شهر بگذرانند اما هیچ چیز آنطور که باید پیش نمیرود.
هفته سینمای ایران در عراق برگزار میشود
سازمان سینمایی و سمعی بصری، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر به عراق، با استقبال معاون وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس امور سینمایی این کشور روبه رو و با حضور در محل شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به این دو شهید بزرگوار ادای احترام کرد.محمد خزاعی به درخواست حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش همکاریهای دو جانبه در حوزه فرهنگ و سینما، جهت امضای تفاهمنامه همکاری به مدت سه روز به بغداد سفر کرد. وی ظهر امروز در فرودگاه بغداد مورد استقبال نوفل ابورغیف معاون وزیر فرهنگ ، گردشگری و آثار تاریخی عراق، احمد حسن موسی رئیس اداره سینمایی و تئاتر عراق و حمزه نجاتی وابسته فرهنگی ایران در بغداد قرار گرفت. گفتنی است سفر رئیس سازمان سینمایی در راستای تداوم، گسترش و تقویت همکاریهای دو جانبه فرهنگی و سینمایی دو کشور و پیرو دعوت رسمی وزارت فرهنگ و جهانگردی و امور سینمایی عراق صورت گرفت. حضور در هفته سینمای ایران در بغداد، امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه تبادل، نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی «بلند، مستند، کوتاه و بهویژه، کودک و نوجوان»، زمینه سازی برای حضور سینماگران، برگزاری هفتههای فیلم، ارائه دانش فنی و تخصصی از طریق ظرفیت انجمن سینمای جوانان ایران برای اعزام استاد و مربی تخصصی در زمینه آموزش به عراق، تقویت شرایط انجام پروژههای تولید مشترک بر اساس مفاهیم و موضوعات منطقهای و راهبردی، همفکری در زمینه برگزاری هفتههای فیلم مشترک، پیشنهاد برای توسعه زیرساخت سینمایی عراق با بهرهگیری از تجارب موسسه سینماشهر و بخش خصوصی سینمای ایران و غیره از جمله برنامههای پیش بینی شده در این سفر است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31680/108748
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31680/108749
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31680/108750
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10795/31680/108751
|
عناوین این صفحه
- این اندازه فشار روانی دور از انصاف است
- باید با قانونشکنان در برگزاری کنسرت اهواز برخورد شود
- فیلمنامه «چمدان دستی» منتخب دو جشنواره جهانی شد
- هفته سینمای ایران در عراق برگزار میشود