|
اجرای گروههای موسیقی پالت و لیان در هفته نخست مرداد
برنامه اجراهای نخستین هفته مردادماه سال جاری تالارهای تحت مدیریت بنیاد رودکی شامل تالار وحدت، تالار رودکی، تالار حافظ و فرهنگسرای نیاوران اعلام شد. بر این اساس گروه موسیقی پالت یکشنبه دوم مرداد ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا داشت و تالار رودکی نیز ساعت ۲۱ پذیرای گروه موسیقی سازبند بود.
دوشنبه سوم مرداد ماه گروه موسیقی آلنام (آذری) ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به صحنه رفتند و رسیتال فلوت نیز ساعت ۲۱ در تالار رودکی اجرا کردند.
گروه موسیقی لیان امروز سهشنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸ و ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهند داشت. همچنین گروه موسیقی هوران در این روز ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به صحنه خواهند رفت. کنسرت آنسامبل سازهای بادی و زهی مرکز آموزش بنیاد رودکی نیز ساعت ۱۷ و رسیتال فلوت ساعت ۲۱ در تالار رودکی اجرای موسیقی دارند. گروه تنبورنوازان چریکه با نوازندگی و آهنگسازی داوود آزاد چهارشنبه پنجم مرداد ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت کنسرتی اجرا خواهند کرد. در این روز گروه موسیقی خلیجفارس ساعت ۲۱ در تالار رودکی به صحنه میآیند و فرهنگسرای نیاوران نیز ساعت ۲۱ میزیان گروه موسیقی لیان خواهد بود.همچنین پنجشنبه ششم مرداد ماه ساعت ۲۱ گروه موسیقی لیان در فرهنگسرای نیاوران به صحنه میروند.
چرا «غلط ننویسیم» هم غلط شد؟!
شاید اغراقآمیز نباشد اگر بگوییم غلطنویسی و در واقع غلط ننوشتن، بیش از هر کس با نام ابوالحسن نجفی پیوند خورده است. او کتاب غلط ننویسیم را که به بررسی غلطهای مختلف در زبان فارسی و شکل صحیح آنها میپردازد، با عنوان فرعی فرهنگ دشواریهای زبان در سال ۱۳۶۶ منتشر کرد.
کتابی که هرچند در همۀ این سالها یادآور نام ابوالحسن نجفی بوده است، چندی پیش نامی ناآشنا را به خود دید. ماجرا اینطور روایت شده است که رییس دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، در مراسم معارفۀ حمیرا زمردی، بهعنوان مدیر جدید موسسۀ لغتنامۀ دهخدا، از شخص دیگری بهعنوان نویسندۀ غلط ننویسیم یاد کرده است.
فرهاد قربانزاده، فرهنگنویس و ویراستار در روایت این ماجرا (در توییتی) نوشته است: «... رییس دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، از دکتر سعید نجفیاسداللهی، از مؤلفان مؤسسۀ لغتنامه، برای تألیف کتاب غلط ننویسیم تشکر کردهاند و فرمودهاند ما ادبیاتیها از این کتاب بسیار استفاده میکنیم!
این اتفاق، واکنشهای دیگری را هم ازجمله از جانب معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که خود استاد دانشگاه است، در پی داشت که به نقد این اتفاق و ابراز تعجب خود پرداختند.
نجفی البته «غلط ننویسیم» را به گفتۀ خودش (در آغاز این کتاب) برای عامۀ خوانندگان نوشته بود و نه فقط «ادبیاتیها»؛ شماری که بهنظر میرسد تا امروز، پس از گذشت حدود هفت سال از درگذشت او، هنوز نامش را با این کتاب زنده نگه داشتهاند. برخی از این افراد نیز البته از پژوهشگران و نگارندگان تخصصی حوزۀ زبان و ادبیات فارسی بودهاند که دربارۀ غلط ننویسیمِ او گفتهاند یا نوشتهاند.
فرهاد قربانزاده در بخشی از مقالۀ نقد و بررسی غلط ننویسیم (درست و غلط در زبان از دیدگاه زبانشناسی، ویراست دوم، کتاب بهار، ص ۲۳۳-۲۳۴.) نوشته است: «این کتاب که جامع و ناسخ آثار پیشین است، بر تمامی آثار مرتبط پس از خود تاثیری عمیق گذاشت. گزافه نیست اگر فن ویرایش زبانی فارسی را به دو دورۀ پیش از غلط ننویسیم و پس از غلط ننویسیم تقسیم کنیم. اغلب ادیبان آن را بسیار پسندیدند و دیدگاههای موجود در آن را الگوی خود در نوشتن قرار دادند. از دهۀ هفتاد به بعد، توجه روزافزون به ویرایش نام غلط ننویسیم را بیشتر بر سر زبانها انداخت و در دهۀ نود، با گسترش رسانههای اجتماعی و پیامرسانها، بسیاری از ویراستاران مندرجات آن را در فضای مجازی همرسانی کردند و موجب شهرت بیشتر کتاب شدند.»
این ویراستار در همین پژوهش بر این باور است که تاثیر شگفتانگیز غلط ننویسیم بر بسیاری از ویراستاران ایرانی موجب شده است آن را «کتاب بالینی» خود بدانند و نوشته است: «شمار زیادی از نویسندگان و مترجمان و ویراستاران نیز، که برای تشخیص معیار و نامعیار یا به اصطلاح «درست و غلط» منبعی جز غلط ننویسیم در اختیار نداشتهاند، دیدگاههای مندرج در آن را الگوی خود در نگارش و ترجمه و ویرایش قرار دادهاند.»
مقالۀ نقد و بررسی غلط ننویسیم نیز گواه این است که برپایۀ این کتاب انبوهی کتاب و مقاله و پایاننامه در زمینه ویرایش زبانی تالیف شدهاست. قربانزاده در پژوهش یادشده دراینباره توضیح داده است: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در «برنامۀ درسی دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، گرایش ویرایش و نگارش» (مصوبۀ هشتصدوپنجاهوپنجمین جلسۀ شورای عالی برنامهریزی آموزشی در تاریخ ۱۶/۶/۹۳، ص ۳۴) برای درس قواعد نگارش، غلط ننویسیم را یکی از منابع اصلی قرار داده است و استادان و مدرسان نیز در دانشگاهها و آموزشگاهها مطالب آن را تدریس میکنند.»
محمدرضا ترکی، استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در مقالۀ در حاشیۀ غلط ننویسیم (نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی (تهران)، پاییز ۱۳۸۷، دوره ۵۹، شمارۀ ۱۸۷، از صفحۀ ۵۵ تا صفحۀ ۶۸.) در توصیف این کتاب نوشته است: «کتاب ارزشمند غلط ننویسیم از زمان انتشار تا کنون، مورد توجه اهل فضل و بهویژه اصحاب ویرایش قرار گرفته و تا به حال، ضمن چاپهای متعدد، نسخههای پرشماری - در حدود دهها هزار نسخه - از آن به فروش رسیده است. غلط ننویسیم، از همان آغاز با نقدهای متعددی رو به رو شد و شماری از زبانشناسان و ادیبان روزگار بر آن حاشیه و تعلیقه نوشتند. این کتاب، اینک با گذشت نزدیک به دو دهه از انتشار آن، همچنان یک اثر بالینی برای ویراستاران و نویسندگان به شمار میآید. غلط ننویسیم، کمابیش یک متن آموزشی نیز محسوب میشود و کم نیستند استادانی که آن را به عنوان یک درسی به شاگردان خویش معرفی میکنند.»
با این همه شاید در عین اختصار، شیواترین توصیف را دربارۀ غلط ننویسیم بتوان در قلم نویسندهاش خواند: «این کتاب راهنمایی است برای مترجمان و معلمان زبان و محصلان و ویراستاران و بهطور کلی همۀ کسانی که برای نوشتن قلم بهدست میگیرند یا، اگر هم اهل نوشتن نباشند، به حفظ و سلامت زبان فارسی، عنصر اصلی وحدت و قومیت ما، مهر میورزند.» (نجفی، ابوالحسن، غلط ننویسیم، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۴۰۰، پیشگفتار)
سفیر ایران در عراق:
سینمای ایران مظهر اخلاق و ارزشهای اسلامی است
هنر و به طور خاص سینما به واسطه تمدن یک ملت، اهمیت پیدا کرده و به عامل مشترکی بین همه ملتهای اسلامی تبدیل شده است.
به گزارش امتیاز؛ محمدکاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی در عراق با حضور در هفته سینمای ایران در بغداد با اشاره به این مطلب، بیان کرد: ما ملتی هستیم که تمدنش در طول تاریخ امتداد داشته، تنوع یافته، عمیقتر شده، تکثیر شده، تطبیق یافته، قویتر و غنیتر شده و در هر عصری شهیدان، مردان خلاق، هنرمندان، علما و انسانهای وارستهای به آن اضافه شدهاند؛ تا این که زمین با نور اسلام بر ملت ما درخشید و به این ملت، موجودیت و هنر و زیبایی و ارزشها و قابلیتهای مشترک همه ملتهای اسلامی بخشید.وی ادامه داد: اهمیت هنر، سینما، تئاتر و انواع کارهای خلاقانه در زندگی مردم به طور کلی و در زندگی اجتماعی ما به طور خاص، از تمدن ناشی میشود. هنر، تئاتر و سینما زبان روزگار در آشکار ساختن عمق فرهنگ ملتها و مهمترین ساز و کار تربیت نسلها و کشاندن آنها به سوی ثبات است. بنابراین، متوجه میشویم غرب به چه دلیل میلیاردها دلار به این موضوع اختصاص میدهد، شهر میسازد، تئاتر و سینما میسازد چرا که این هنر عاملی تأثیرگذار در هدایت اقوام، هویت، فرهنگ، اعتقاد و رهایی به آنهاست. آل صادق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاشهای سخاوتمندانهای برای احیای میراث مشترک بین اقوام اسلامی و بشری انجام داده است. در این میان سینمای ایران مظهر حفظ اخلاق، میراث اسلامی، ارزشها و فرهنگ مسلمانان است. فیلم مریم مقدس و سپس سریال یوسف پیامبر (علیه السلام) و فیلم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) و دهها فیلم و سریال دیگر نیز سرمایههای فرهنگی جهان اسلام محسوب میشوند.
سفیر جمهوری اسلامی در عراق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه چالشها، محاصرهها و جنگها توجه ویژهای به سینما نشان داده است تا به وظیفه دفاع از تاریخ اسلام و بشریت عمل کند. امیدوارم با تلاشهای شما، پیوندها محکم شده و تجربیات بیشتری تبادل شود.
اخبار
سکوت نمایندگان زن مجلس یازدهم در مورد گشت ارشاد شکست!
رویکرد در مسأله حجاب نباید سلبی و چکشی باشد
فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به جماران گفت: در طول این سالها گشت ارشاد بارها مورد آزمون و خطا قرار گرفته است. هر شیوهی برخوردی که کرامت زنان را مخدوش کند، حتما با آن مشکل داریم. امروز هم از سردار اشتری تقاضای وقت کردیم تا در آن جلسه باره ضابطهمند شدن گشت ارشاد گفت و گو کنیم و صحبتهای آنان را بشنویم.
چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی دست به دست چرخید که موجب آزردگی بسیاری از اقشار جامعه شد؛ در آن ویدئو مادری ملتمسانه جلوی ون گشت ارشاد ایستاده بود تا دخترش که بیمار است را نبرند اما مادر افتاد و دختر را بردند.
حال نقدهای بسیاری به نحوه برخورد گشت ارشاد با بانوان به گوش میرسد که چرا با این نوع برخورد جایگاه و شان زنان را خدشه دار می کنند؟!
در این خصوص فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در طول این سالها گشت ارشاد بارها مورد آزمون و خطا قرار گرفته است. هر شیوهی برخوردی که کرامت زنان را مخدوش کند، حتما با آن مشکل داریم. امروز هم از سردار اشتری تقاضای وقت کردیم تا در آن جلسه باره ضابطهمند شدن گشت ارشاد گفت و گو کنیم و صحبتهای آنان را بشنویم. زیرا ما گزارش دقیقی از برخورد کلی گشت ارشاد نداریم؛ گشت ارشاد باید مبتنی بر حفظ کرامت زنان باشد و در بیانیه ۲۱ تیرماه هم این بحث را مطرح کردیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: گشت ارشاد باید مبتنی بر حفظ کرامت زنان باشد/ در مسأله حجاب نباید رویکرد سلبی و چکشی صورت گیرد/ هر رفتاری که در کشور دو قطبی بسازد قابل دفاع نیست/ از سردار اشتری تقاضای وقت کردیم تا درباره ضابطهمند شدن گشت ارشاد گفت و گو کنیم
باید عملکرد گشت ارشاد را هم آسیب شناسی کرد
وی ادامه داد: مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ حجاب که شامل اقدامات فرهنگی و سلبی است برای اجرای مصوبات باید مجموعه کامل آن اجرا شود. اجرا تنها بر عهده نیروی انتظامی نیست بلکه همه دستگاهها باید نسبت به این مصوبات پاسخگو باشند. دو هفتهی قبل با تمام دستگاهها جلسهای داشتیم و گزارش عملکرد دادند؛ باید با مسئله حجاب به صورت جامع مواجهه کرد؛ نمیتوان صرفا رویکرد سلبی داشت. نگاه ما این چنین است و البته باید عملکرد گشت ارشاد هم آسیب شناسی کرد؛ این مطالبه ما است و تمام حرف ما این است که باید حفظ کرامت شود و در عین حال قانون حجاب باید اجرایی شود.
در مسأله حجاب نباید رویکرد
سلبی و چکشی صورت بگیرد
فاطمه قاسم پور تصریح کرد: در مسئله حجاب نباید رویکرد سلبی و چکشی صورت بگیرد؛ بلکه باید برخورد قانونی و ضابطه مند باشد. هر رفتاری که در کشور دو قطبی بسازد قابل دفاع نیست.
با هر چیزی که آبروی زنان را
خدشه دار کند مخالفیم
عضو کمیسیون زنان در خصوص اظهارات وحید یامین پور گفت: من صفحه آقای یامین پور را دیدم و ایشان نیز توضیح دادند که این بحث برای امروز نبوده و در یک جلسه خصوصی صحبت کرده بودند؛ اما هر چیزی که آبروی زنان را خدشه دار کند با آن مخالفیم و البته گوینده این حرف تخطی کرده است.
حجاب تأمین کننده امنیت زنان است
وی در پایان افزود: بخشی از امنیت زنان در گرو حجاب است و در واقع حجاب تأمین کننده امنیت زنان است.
یازدهمین شماره ماهنامه
«آرمان هنر» منتشر شد
یازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی و هنری «آرمان هنر» با مطالب درباره سینما، تلویزیون، موسیقی، روانشناسی، ادبیات و کتاب منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.جلد این شماره از این ماهنامه به گفتوگوی تفصیلی با مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون اختصاص پیدا کرده که در قالب آن به آسیب شناسی عرصه تهیه کنندگی در ایران و اما و اگرهای این حوزه پرداخته شده است. رزاق کریمی در این گپ و گفت تأکید کرده است: «متأسفانه آثاری تولید شده که اصلاً به نمایش در نیامدهاند ولی بنا به دلایلی تهیه کنندگان همان آثار، با پیشنهادهای بعدی مواجه شدهاند- چه در سیستم تلویزیون و چه در سینما شاهد این جریانات هستیم. ولی اگر به کشورهای پیشرو در این حوزه توجه داشته باشیم، میبینیم، تهیه کنندهای که یک فیلم ناموفق داشته باشد شاید فیلم بعدی را نتواند بسازد یا با شرایط بسیار دشواری بتواند فیلم بعدی را بسازد. این به این معنا نیست که تهیه کننده حتماً باید از جیب خودش هزینه کند ولی باید مسئول و پاسخگو باشد.»در پرونده نقد فیلم یازدهمین شماره «آرمان هنر» نیز فیلمهای «هناس» اثر حسین دارابی، «زالاوا» ساخته ارسلان امیری، «روز ششم» حجت قاسم زاده، «طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی و «بی گناهان» اثر «اسکیل فوگت» به بوته نقد گذاشته شدهاند.سینمای مستند و مخاطبین خاص، اهمیت زندگی با معنا، بررسی فصل اول«جوکر»، نگاهی به کتاب تازه منتشر شده Creation: Art Since the Beginning، خاموشی چراغ سینمای کمدی کشور، گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی سلسله انتشارات «چتر دانش» و نگاهی به کتابهای تازه منتشر شده در حوزه رمان، ادبیات و سینما عناوین دیگر مطالبی است که در این شماره «آرمان هنر» به مخاطبین عرضه شدهاند. علاقهمندان میتوانند این نشریه را از کیوسکهای مطبوعاتی خیابان انقلاب از تقاطع خیابان قدس تا میدان انقلاب تهیه کنند. همچنین نسخه الکترونیکی رایگان «آرمان هنر» نیز در اپلیکیشهای «طاقچه» و «جار» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
اینمجله با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10797/31695/108840
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10797/31695/108841
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10797/31695/108842
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10797/31695/108843
|
عناوین این صفحه
- اجرای گروههای موسیقی پالت و لیان در هفته نخست مرداد
- چرا «غلط ننویسیم» هم غلط شد؟!
- سینمای ایران مظهر اخلاق و ارزشهای اسلامی است
- اخبار