|
عمو قناد پس از یک دهه سکوتش را شکست
مجید قناد توضیح چرایی توقف و تعطیلی برنامه فیتیله، جمعه تعطیله بیان کرد: همه کاستیها و نواقص لزوما از صدا و سیما نیست. در برخی موارد، ایراد، خود ما هستیم. برنامه خودم را مثال می زنم. وقتی چهارچوب رعایت نمی شود، بروز مشکل طبیعی است. چهارچوبها حدودی است که تلویزیون برای خودش دارد و اگر رعایت نشود، آن برنامه مسلما با موفقیت روبرو نشده و به مشکل خواهد خورد و هر برنامه هم برای خودش چهارچوبی دارد.
وی افزود: شاید اگر این چهارچوبها رعایت میشد، برنامه فیتیله، جمعه تعطیله می توانست سالیان سال ادامه پیدا کند اما متاسفانه عزیزانی که در کنار من بودند، به چهارچوبها پایبند نبودند.
این مجری و تهیهکننده تلویزیون ادامه داد: من چون کارمند سازمان بودم، نمی توانستم حد و حدود سازمان را رعایت نکنم و در نتیجه امکان تخطی نداشتم اما این دوستان عزیز، چون وابستگی به تلویزیون نداشتند، اهتمامی هم در رعایت اصول نداشتند. ما چون در این رسانه کار می کنیم، باید چهارچوب ها را رعایت می کردیم. در نتیجه، من در این مورد به صدا و سیما حق می دهم که این برنامه باید قطع می شد و نباید ادامه پیدا می کرد. هرچیز در جایگاه خودش کارکرد دارد و مصلحت آن زمان صدا و سیما این بود.
دبیر بیست و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تهران-همدان اظهار داشت: وقتی قاضی می تواند قضاوت کند که هر دو طرف حاضر باشند. نمی شود صرفا چیزی که من دوست دارم را مثبت بگویم. یعنی باید جایی باشد که در این باره نظر دهد؛ مجمعی از صاحب نظران منتسب به صدا و سیما و گروه های هنری باید بنشینند و درباره چنین نقصانهایی صحبت کنند.
قناد گفت: شما وقتی یک میکروفون یا قلمی در رسانه دارید، می توانید با یک کلمۀ جابهجای من، من را مقصر کنید یا در موضع حق قرار دهید؛ به همین دلیل کار شما بسیار سخت است. چرا که یک قاضی هستید که باید آن چه می شنوید را از هر دو طرف اعلام کنید.
این مجری صدا و سیما خاطرنشان کرد: من راجع به این موضوع صحبت نکردهام. چون عقیده دارم کسی صحبت های درون خانه اش را بیرون نمی برد؛ چون تلویزیون برای من خانه است و چیزهایی که باید گفته شود نیاز به حضور هر دو طرف دارد. به همین دلیل در این سالها ترجیح دادم در مورد این موضوع صحبت نکنم. چرا که مردم خودشان بسیار آگاه هستند و تصویر را خوب می بینند.
قناد در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود به دلیل یک دهه اجرای این برنامه، از توقف و تعطیلی آن صرف نظر میشد، بیان کرد: این مسئله را شکل دیگری می بینم. پدر و مادری بعد از ۲۵ سال زندگی مشترک از هم جدا می شوند و اطرافیان می گویند که زندگی به این خوبی نباید تمام می شد اما شما از دل آنان خبر ندارید؛ اگرچه از سویی بچه دوست ندارد پدر و مادرش از هم جدا شوند اما به صلاح است که آنان از هم جدا شوند. در نتیجه فکر می کنم قطع شدن این برنامه به صلاح بود. چرا که دیگر برای کودک نبود و برای بزرگترها اجرا می شد.
بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم در کره جنوبی؛
۲ فیلم ایرانی در جشنواره زنان سئول
بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول میزبان دو فیلم کوتاه از سینماگران ایرانی خواهد بود. دو فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و «نظربازی» ساخته مریم تفکری در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول در بخش فیلمهای کوتاه آسیایی به رقابت میپردازند. بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول ۲۵ آگوست تا اول سپتامبر ۲۰۲۲ (۳ تا ۱۰ شهریور) در سئول برگزار میشود و در بخش فیلمهای کوتاه آسیایی در مجموعه ۲۰ فیلم کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.جشنواره بین المللی فیلم زنان سئول یکی از معتبرترین جشنواره فیلم زنان در سطح بینالمللی محسوب میشود که آثار فیلمسازان زن را از سراسر دنیا در بخشهای رقابتی و غیررقابتی به نمایش میگذارد. این جشنواره یک رویداد است که ارائهدهنده ارزشها و آلترناتیوهای نوینی از منظر فمینیستی در کنار جشنواره های بینالمللی فیلم کُره است که هر سال، اواخر تابستان در شهر سئول پایتخت کره جنوبی برگزار میشود. بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول با هدف ترویج برابری جنسیتی در صنعت فیلم، رسانه و فرهنگ جهانی و داخلی، با کشف و نمایش فیلم های ساخته شده توسط زنان و درباره زنان، از فیلمسازان زن حمایت می کند. این جشنواره به پیشرفت ارزشهای مثبت زنان کمک میکند و در ایجاد یک شبکه ارتباطی بین کشورهای آسیایی و بقیه کشورها نقشی اساسی ایفا میکند. جشنواره فیلم زنان سئول به وسیله کشف و حمایت زنان در صنعت فیلم، راههایی را برای ارتقا و نمایش فیلمهای زنان کرهای برای خارج از مرزهای کره نیز فراهم میکند. از مطرح ترین فیلمسازان زن ایرانی ادوار گذشته این جشنواره میتوان به رخشان بنی اعتماد، منیژه حکمت، انسیه شاه حسینی، مرضیه مشکینی، تهمینه میلانی، مانیا اکبری، منیر قیدی و فرنوش صمدی اشاره کرد.
رونق کنسرت، پیشتازی پاپ؛
کنسرتهای موسیقی در بهار ۱۴۰۱ به روایت آمار
روابط عمومی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، برخلاف بهار دو سال گذشته که اجراهای صحنهای به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین و برخط برگزار شد، ۱۲۶ اجرای صحنهای مجوز دریافت کردند و تعداد دفعات اجرای این برنامهها به ۳۲۸ نوبت اجرا رسید.
از این تعداد ۹۶ اجرا در ژانر پاپ، ۱۳ اجرا در گونه ردیف دستگاهی، ۶ اجرا در گونه تلفیقی، ۸ اجرا محلی و ۳ اجرا موسیقی کلاسیک بوده است.
با توجه به تفویض اختیار در بخش اجرای صحنهای به اداره کل ارشاد استانها، این آمار فقط مربوط به مجوزهایی است که توسط دفتر موسیقی صادر شده و مجوزهای صادره توسط ادارات کل استانها را شامل نمیشود. آمار سراسری نیز به زودی و به تفکیک استانها اطلاعرسانی میشود.
در مدت یاد شده، ۲۱ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کرده است. از این تعداد ۹ آلبوم در ژانر پاپ، ۲ آلبوم سنتی، ۵ آلبوم تلفیقی، یک آلبوم محلی و ۴ آلبوم در ژانر موسیقی کلاسیک بوده است. ۸۰ تک آهنگ و ۵۱ نماهنگ نیز در این مدت از دفتر موسیقی مجوز انتشار دریافت کرده است.
حضور رسمی سه گروه موسیقی ایرانی در خارج از کشور و حضور چهار گروه خارجی برای اجرا در ایران و صدور مجوز انتشار ۱۴ کتاب گویا از دیگر اقدامات دفتر موسیقی در سه ماهه نخست امسال بوده است.
در سه ماهه نخست امسال در بخش تأسیس و تمدید مجوز مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری و استودیوهای صدابرداری، ۱۳ مجوز صادر شده است.
«خونریزی» در شبکه مستند؛
سقط جنین زیر ذرهبین سیما میرود
روابط عمومی شبکه مستند، «خونریزی» که چهارشنبه ۵ مرداد ساعت ۲۲ و پنجشنبه ۶ مرداد ساعت ۹ در اولین پخش تلویزیونیاش از شبکه مستند سیما پخش میشود، موضوع سقط جنین را زیر ذره بین برده است.خوشدلفر در این باره گفت: «خونریزی» درباره موضوع سقط جنین و قانونی با همین عنوان در آمریکاست که کمتر از یک ماه پیش، بعد از ۵۰ سال، دچار تغییراتی شد. در گذشته و در تمام ایالتها، اگر کسی بعد از ۴ ماهگی برای سقط جنین مراجعه میکرد، نباید مانع میشدند اما در قانون اخیر، هر ایالت میتواند به تنهایی تصمیم گرفته و الزامی از سوی دولت مرکزی برای آنان وجود ندارد.وی افزود: پیشینه تاریخی این قانون و روند تصویب آن، خواست مردم آمریکا و نظرات طرفین مختلف از جمله مهمترین موضوعاتی است که در این مستند به آن پرداختهایم. همانطور که میدانید قانون سقط جنین همواره یکی از موضوعات پربحث بوده و نه تنها در آمریکا، بلکه در تقریباً تمام کشورها محل مناقشه بوده است.خوشدلفر با اشاره به بخش مهم فیلم خود گفت: در کنار اینها، بخش مهمی از این فیلم درباره نمایش بیپرده عمل سقط جنین است و سعی کردیم در مورد چگونگی این کار و اثرات آن روی مادر سخن بگوییم. شاید نگاهها به این اتفاق کمی سادهانگارانه باشد، اما سعی کردیم نشان بدهیم که عمل سقط برای آن جنین، هم زجرآور و هم دردآور است.کارگردان مستند «خونریزی» با اشاره به روند تحقیق و پژوهش این اثر بیان کرد: تحقیق و پژوهش این مستند توسط آقای محمدحسن صادقزاده انجام شد. او وقت زیادی برای این مستند گذاشت و حتی قبل از ساخت این فیلم نیز تحقیقات گستردهای را درباره این موضوع انجام داده بود. بنابراین برای پژوهش کتابخانهای منابع زیادی را زیر و رو کردیم. از سویی دیگر، برای تامین تصاویر آرشیوی زحمات زیادی کشیده شد. جالب است بدانید که تاکنون فیلمهای زیادی درباره سقط جنین ساخته نشده است و به همین دلیل تصویر آرشیوی زیادی در اختیار نداشتیم.
جنایت و جنحه
علفزار با فیلمنامه خوب و درعین حال پیچیده که البته حوصله مخاطب را سر نمی برد، داستانی از بزه کاری، خلاف و حتی مرگ کودکی که به صورت غیر عمد رخ می دهد، را با تسلط فیلمساز به صورت قرینه و موازی به گونه ای بازگو می کند که حس تعلیقی پر تنش ایجاد می کند.
معمولا کار اول فیلمسازان تازه کار و جوان همیشه موفقیت آمیز جلوه میدهد، در اینجا نیز دانشی ورودی کوبنده و هیجان انگیز را تجربه می کند که مخاطب خود را تا آخر راضی نگه می دارد. به عبارتی در مسیر دشواری گام گذارده که اگر چنانچه اهمال یا بی توجهی نماید، حتما در کار بعدی با دشواری و گاه لبه پرتگاه مواجه می شود. دلیل آن نیز آشکار است زیرا سطح و انتظار مخاطب خود را در حد استانداردهای ایده آل بالا برده و در تجربه نوین خود توشه مسیر آینده اش را با برتری جویی باید حفظ کند.
علفزار یک درام دادگاهیست که بر پایه ماجراهای واقعی نوشته شده است. صرف نظر از داستان، عنصری که قابلیت بحث و برتری نسبت به خود قصه و افراد درگیر در فیلمنامه دارد نحوه تقسیم نقشها میان بازیگران و وجود کاراکتر اصلی بازپرس بشارت است که در راس همه آن ها قرار میگیرد و این غافلگیری بزرگ برای مخاطب بود که بعد از ده ها اثر کمدی کپی هم، این بازیگر (پژمان جمشیدی) برای اولین بار توانایی خود را در خلق بازی دراماتیک به نمایش گذارده است.
اکثر سکانسها با کشمکشهای کلاسی و حرف تحقیق و بازجویی و نیز توضیح از سوی متهمین چند پروندهای که فیلمنامه با آن سرو کار دارد، سپری می شود، از پلانهای خرد تا نماهای متوسط، دوربین از اتاقهای نیمه تاریک که به طرزی نمادین به سرنوشت آدمهایش اشاره میکند، اکثرا کادرهای تیره، تصاویری دلگیر کننده که مسیر دادرسیها را دنبال میکند که در دشوارانگاری و فرم منطبق با روایتهای اصلی و پیرنگهای آن در فضای تاریک و محصور نمایش داده می شود، این وسواس از انتخاب زاویه بندی و نوردهی به پلانها بر حس وظیفه شناسی و مهارت فیلمساز دلالت دارد.عناصر پیش برنده درام اثر در سطوح پذیرشی و بینقص با حفظ نقاط عطف و قوت آنها، برای مخاطب باز تعریف میگردد. شخصیتهایی که پای عدالت و قضاوت کشانده شده کاملا واقعی هستند.
اخبار
موافقت شورای صدور پروانه ساخت سینمایی با دو فیلمنامه
شورای صدور پروانه ساخت سینمایی در جلسه اخیر با دو فیلمنامه موافقت کرد.
به گزارش امتیاز؛ فیلمنامههای: «غریب» به تهیهکنندگی سازمان هنری رسانهای اوج و حامد عنقا، کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی حامد عنقا و «آشیل» به تهیهکنندگی سعید شاهسواری و کارگردانی و نویسندگی فرهاد دلارام دیزجی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
بیش از 400 گروه نمایشی در جشنواره تئاتر شهرزاد؛
استقبال خانواده تئاتر از دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
دبیرخانه دومین جشنواره تئاتر شهرزاد، تعداد گروه های متقاضی حضور در جشنواره را بیش از 400 گروه نمایشی از سراسر کشور اعلام کرد.
به گزارش امتیاز؛ بیش از 400 گروه نمایشی جوان و حرفه ای برای حضور در بخش های مختلف صحنه ای و پرفورمنس متقاضی شده اند و مرحله انتخاب آثار با توجه به استقبال بالا و تعداد زیاد آثار کماکان ادامه دارد و هفته دوم مرداد ماه نتایج اعلام میشود. فرهاد مهندس پور،نادربرهانی مرند،علی شمس،اشکان خیل نژاد،سیماتیرانداز و محسن حسینی هیئت انتخاب این جشنواره هستند. تعداد تقاضای حضور در دو بخش صحنه ای و پرفورمنس 432 اثر است و حضور گسترده گروههای شهرستانی امیدوارکننده است.
استقبال گروه های نمایشی از جشنواره تئاتر شهرزاد نشان میدهد که این جشنواره توانسته است در دومین دوره خود را به عنوان یکی از جشنواره های مهم تئاتر معرفی کند. دومین جشـنواره «تئاتر شهرزاد» با طراحی و دبیری مسعود دلخواه و با هدف فعال کردن استعدادها و انرژیهای نهفته در هنرمندان دوران کرونا، کمک به گسترش فرهنگ تئاتر، حمایت از متون نمایشی ارزشمند و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت معرفی و اجرای عمومی آثار برتر برگزار می شود.
لطیفی با همراهی «اوج» فیلم میسازد
محمدحسین لطیفی برای ساخت یازدهمین فیلم سینمایی خود پروانه ساخت گرفت. شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر خود با دو فیلمنامه موافقت کرده که یکی از آنها مربوط به فیلمنامهای به کارگردانی محمدحسین لطیفی است.او قرار است «غریب» را که نوشتهای از حامد عنقا است، به تهیهکنندگی سازمان هنری رسانهای اوج و حامد عنقا بسازد.آخرین فیلم سینمایی لطیفی «مرد نقرهای» بود که سال ۹۸ ساخته و در دوران کرونا اکران شد.
فیلمنامه دیگری که پروانه ساخت آن صادر شده، «آشیل» نام دارد که به تهیهکنندگی سعید شاهسواری و کارگردانی و نویسندگی فرهاد دلارام دیزجی مجوز گرفته است.
همکاریهای بورس و سینما
توسعه پیدا میکند
روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سیدمهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار موضوع سرمایهگذاری در سینما و استفاده از بورس برای جذب سرمایه در تولید آثار سینمایی و همچنین توسعه طرح فارابی در جمعسپاری مالی پروژههای سینمایی مورد بررسی قرار گرفت. در این دیدار مقرر شد که کارگروهی متشکل از کارشناسان فرابورس و سینما برای کارشناسی و تسریع در امور دو طرف از جمله راهاندازی صندوقهای سرمایهپذیری و جمعسپاری مالی تشکیل شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10798/31704/108898
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10798/31704/108899
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10798/31704/108900
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10798/31704/108901
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10798/31704/108902
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10798/31704/108903
|
عناوین این صفحه
- عمو قناد پس از یک دهه سکوتش را شکست
- ۲ فیلم ایرانی در جشنواره زنان سئول
- کنسرتهای موسیقی در بهار ۱۴۰۱ به روایت آمار
- سقط جنین زیر ذرهبین سیما میرود
- جنایت و جنحه
- اخبار