|
درخواست تهیهکننده «شب داخلی دیوار» برای بازبینی
حضور «جنگ جهانی سوم» و «بیرویا» در جشنوارههای جهانی مشکلی ندارد
فیلمهای «جنگ جهانی سوم» و «بی رویا» برای حضور در جشنوارههای جهانی مشکلی نداشته اما «شب داخلی دیوار» اخیرا درخواست مجوز داده و هنوز بازبینی نشده است.
به گزارش امتیاز؛ مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در خصوص حضور فیلم های ایرانی در جشنواره ونیز و پرسش رسانهها در خصوص اخذ پروانه نمایش این فیلمها افزود: پس از هر بار حضور فیلمها در جشنوارههای بینالمللی، اغلب حرف و حدیثهایی پیرامون وجود یا عدم وجود مجوز نمایش فیلم در جشنوارها و محافل بینالمللی مطرح میشود.
وی ادامه داد: بنده قبلا هم گفتهام نفس حضور در جشنواره و افتخارآفرینی سینمای ایران نه تنها هیچ منع و مشکلی ندارد بلکه ارزشمند و باعث خوشحالی دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر و بویژه سینما است و میتواند موجب بالندگی و رشد آن شود اما موضوع از لحظهای پیچیده و مشکلدار میشود که یک فیلم بدون طی مراحل قانونی و پیش از اقدام به دریافت مجوزهای لازم، در جشنوارهها شرکت میکند. چنانکه در آیین نامه مربوط به نمایش آثار سینمایی آمده، فیلمها برای حضور در جشنوارهها یا هر فضای نمایشی الزاما باید پروانه نمایش داشته باشند بنابراین هرگونه تخطی از این امر تبعات سنگین و جریمههای خاصی را در پی خواهد داشت.
به گفته وی، در بین فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره ونیز دو «فیلم جنگ جهانی سوم» و «بی رویا» مشکلی برای حضور در جشنوارهها ندارند چرا که از چند ماه پیش درخواست خود را ثبت کرده و در تعامل با سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش پیش رفتهاند. اما فیلم «شب داخلی دیوار » جهت اخذ پروانه نمایش دیرتر اقدام کرده و طبق اعلام تهیه کننده با توجه به آماده نبودن فیلم، نسخه نهایی را ارائه نداده است.
سهرابی عنوان کرد: با توجه به اطلاعیههای مداوم و مصاحبه ریاست محترم سازمان مبنی بر ضرورت رعایت قوانین نمایش فیلمها و شرکت در جشنوارهها، لازم است این فیلم یا هر فیلم دیگر مراحل قانونی حضور در جشنوارههای بینالملی را طی کنند.
وی اضافه کرد: به نظر بنده تبعات و خسارتهای عدم تمکین به قوانین موجود و مصوب و تخلف در نحوهی عرضهی آثار، حتما بیشتر از دستاورد احتمالی حضور در یک یا چند جشنواره خواهد بود.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توصیه و تاکید کرد: فیلمسازان محترم از ارائه و نمایش فیلم خود در محافل و جشنوارهها، پیش از اخذ مجوز لازم جدا خودداری کنند تا تعاملی که سازمان سینمایی با سینماگران در پیش گرفته است، خدشهدار نشود.
وی گفت: البته، فیلم دیگری که از ایران در جشنواره مذکور حضور دارد اساسا پروانه ساخت یا شناسنامهای ندارد که بخواهم درباره آن اظهار نظر کنم و از شواهد پیداست بیشتر نمایش یک سیاسی بازی است تا حضور یک فیلم سینمایی.
اخبار
وقتی آفتاب پرست
در شلوغی ابوعطا می خواند!
مناقشه بر سر مالکیت پروژه های شبکه نمایش خانگی بالا گرفته و دو طرف دعوا برای سهم خواهی بیشتر از این بستر درآمدزا، دایره گچی قفقازی را ترسیم کرده اند که گویا این بار هیچکدام قصد رها کردن دست کودک را ندارند.
دوگانه های متضاد «ساترا و پلتفرم ها» یا «ارشاد و صداوسیما» این روزها دیگر به همین مرزبندی ساده خلاصه نمی شود و نزاع بر سر مالکیت پروژه های شبکه نمایش خانگی حتی به رقابت بین خود پلتفرم ها هم کشیده شده است.
اعتراض های اخیر بر سر تغییر بیلبوردهای «شبکه مخفی زنان» توسط ارشاد به رغم داشتن مجوز از ساترا و انتقاد از نداشتن مجوز برای بیلبوردهای سریال «یاغی»، توقیف «جیران» به دلیل شکایت یک شاکی خصوصی، بازنشر مصاحبه ای قدیمی از مدیر یکی از پلتفرم ها با موضوع تذکر صداوسیما به سریال «خاتون»، همه و همه نمونه هایی مصداقی از مناقشه ای است که شاید «نظارت بر محتوا و کیفیت تولیدات شبکه نمایش خانگی»، آخرین دغدغه اش باشد.
در همین فضا که این روزها بسیاری داعیه دار نظارت بر آن شده اند، پروژه هایی هم فرصت تولید و پخش یافته اند که محتوای آنها به لحاظ میزان خشونت و یا بهره گیری از الفاظ رکیک و شوخیهای جنسی با کمتر استانداردی مطابقت دارد. نکته اینجاست که این سریال ها که به صرف درج رده بندی سنی در توضیحات پروژه بسنده می کنند، به قصد فروش بیشتر اغلب از محتوای طنز و بازیگران محبوبی بهره می گیرند که اتفاقا بیش از همه در بین کودکان و نوجوانان پرطرفدار هستند. ضمن اینکه همین بخش های پرسش برانگیز، در قالب ویدئوهایی کوتاه از طرف خود سازندگان پروژه (به قصد تبلیغ) یا تماشاگران (به قصد شوخی) در فضای مجازی دست به دست می شود تا این صحنه ها برای کمتر کسی از دست رفته باشد!
چگونه آسیب حاصل از سریالها
را به حداقل برسانیم؟
خبرنگار برای پرسش درباره راه های به حداقل رساندن آسیب احتمالی تماشای پروژه های اینچنین، سراغ سهیل رضایی، کارشناس مسایل اجتماعی رفته است که او راهکار طبقه بندی سنی پروژه ها را پیشنهاد می دهد. هرچند که مخاطب بزرگسال هم گاه در مقابل تماشای برخی صحنه های این سریال ها چه به لحاظ خشونت و چه به لحاظ نحوه به کارگیری شوخی های جنسی تاب نمی آورد. ضمن اینکه تجربه اخیر سامانه نمایش آنلاین دیزنی پلاس مبنی بر قرار دادن آثار با درجه سنی «R» (محدود) که با انتقاد شدید شورای تلویزیون والدین آمریکا همراه شد، نشان داد که درجه بندی سنی برای نمایش برنامه های اینچنین شرطی لازم، اما کافی نیست. با این همه رضایی ـ کارشناس مسایل اجتماعی ـ در این زمینه معتقد است: «ما چه بخواهیم و نخواهیم از ادبیات طنز آمیخته با هجو به عنوان یک مکانیسم ارتباطی در فیلم ها و سریال ها استفاده خواهد شد و دغدغه ما میتواند طبقه سنی باشد.»
او اظهار می کند، «ما میتوانیم به نظام فیلمسازی بگوییم طبقه سنی را در نظر بگیرد؛ مثل همهجای دنیا که این کار را میکنند، زیرا این ادبیات در گروه سنی بزرگسال استفاده میشود» و سپس ادامه می دهد: بخشی از طنز، هجو است. بخشی از کمدی و شوخی بزرگسالان همین است و در این طبقهبندی قرار میگیرد؛ البته که آن هم محیط مخصوص به خود را دارد. بعضی میپسندند و بعضی حریم را رد میکنند. این چیزی است که ما از آن خرده میگیریم، در همه مکانها صدق نمیکند و اگر به آن اختیار میدهیم باز در هر ابعاد و موقعیتی صدق نمیکند. این یک تعریف فضا و زمان را شامل میشود و من به این قائل هستم که ماجرا را به شکل کلی صاحب مشکل نمیدانم اما باید قبل از پخشِ این دست سریالها هشدار داده شود. او با اشاره به اینکه تولید مطلب فاخر در کنار تولید عامهپسند وجود دارد، می گوید: باید یادمان باشد که تمام مخاطبان ما، مخاطبان شبکه چهار نیستند. من همیشه این جمله یادم میماند که جامعه اطراف من میتواند فاخر باشد اما باید یادمان باشد که وقتی تولید محتوا در سطح ملی انجام میشود باید تنظیماتی داشته باشد و طبیعتا تعدادی فیلم و سریال وجود دارد که در دستهبندی زرد قرار میگیرد و این به مفهوم بینیازی از آن نیست. وجودشان لازم نیست اما طبیعی است، زیرا نمیتوان در تمام لحظهها فاخر زیست.
عنوان رویداد ویژه شب پایانی جشنواره روی پرده میرود؛
«ایساتیس» فیلم اختتامیه جشنواره فیلم مستند مسکو شد
مستند بلند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان به عنوان رویداد ویژه شب پایانی دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو «داکر» روی پرده میرود.
به گزارش امتیاز، فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان که دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو «داکر» حضور دارد، به عنوان فیلم اختتامیه پخش میشود. به مناسبت اولین نمایش رسمی برون مرزی این فیلم مستند از پوستر جدید این کار که توسط مجتبی موسوی طراحی شده است، رونمایی و منتشر شد.
جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو «داکر» از مهمترین جشنواره های مستند است که سالانه بازدیدکننده بسیاری دارد. هدف اصلی این جشنواره نمایش مستند های مستقل از سراسر دنیا و ارائه همه ژانرها و بهترین مستندهای جهان در روسیه، ارائه و تحلیل آنها به عنوان یک خط مجزا از سینما با همه تنوع زیبایی شناختی و اجتماعی فرهنگی آنها است. مستند هایی که هم روایت های شاعرانه دارند و هم درباره شخصیت های واقعی دنیای پیرامون هستند و قادرند کلیشه های قدیمی را بشکنند و افراد دارای ذهنیت های نزدیک را دور هم جمع کنند، هر ساله در این رویداد حضور دارند.
دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند مسکو «داکر» از ۱۵ تا ۲۴ آگوست مصادف با 24 مرداد تا 2 شهریورماه 1401 در شهر مسکو برگزار خواهد شد.
فیلم مستند «ایساتیس» پیش از این، جایزه ویژه دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، نامزد سیمرغ بهترین فیلم مستند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، نامزد بهترین فیلم نتپک سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر، نامزد بهترین فیلم و بهترین صداگذاری از جشن مستند سینمای ایران، برگزیده بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی از جشن مستند سینمای ایران، تندیس سیمین بهترین مستند از جشنواره بین المللی فیلم رشد و جایزه بهترین فیلم بخش بینالملل هشتمین جشنواره بین المللی جشنواره شهر را کسب کرده است.
مدیر شبکه نسیم: تلویزیون تصمیم ندارد با «خندوانه» خداحافظی کند
آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
رامبد جوان همزمان با پخش آخرین قسمت از فصل هشتم «خندوانه» متنی را منتشر و با بیان اینکه نمیداند در آینده چه خواهد شد، در عین حال نسبت به ساخت ادامه این برنامه ابراز امیدواری کرده است.پیش از این، اظهاراتی از سوی محمد بحرانی ـ صداپیشه جناب خان ـ هم مبنی بر اینکه «... شاید بعد از این «خندوانه» برای همیشه به تاریخ بپیوندد. معلوم نیست که دیگر «خندوانه» ساخته شود و معلوم نیست اگر ساخته شود من در «خندوانه» باشم ...» این شائبه را برای برخی ایجاد کرده بود که شاید تلویزیون تصمیم به پایان تولید و پخش این برنامه با اجرای رامبد جوان گرفته باشد. این در حالی است که مدیر شبکه نسیم تاکید کرده است: تلویزیون برای خداحافظی با برنامه «خندوانه» تصمیمی ندارد.حال باید دید اظهارات اخیر رامبد جوان درباره آینده مبهم «خندوانه»، صرفا یک بازارگرمی برای سنجش میزان علاقه تلویزیون و مخاطبانش به ادامه این برنامه است یا حاشیه های فصل اخیر، سازندگان را به تعمق بیشتر برای ادامه ساخت آن سوق داده است.
رامبد جوان همزمان با پخش آخرین قسمت از فصل هشتم «خندوانه» که پنجشنبه ـ ششم مرداد ماه ـ روی آنتن رفت، در بخشی از مطلبی که در صفحه شخصیاش نوشته آورده است: «سلام، فصل هشتم خندوانه امشب با پخش نهصد و بیست و دومین قسمت از این برنامه به پایان می رسد. در فصل هشتم هم مطابق تمام فصول گذشته در روزگار سخت و در لحظه های تلخ تمام تلاشمان این بود که سهم شادی شما را بیشتر کنیم.» او در بخش دیگری از این مطلب با طرح این پرسش که در این مسیر چقدر موفق بودهایم را نمیدانیم، در ادامه خطاب به مخاطبان آورده است: «اینکه چقدر بعضی از لحظات مجبور شدیم و چقدر بعضی از دقایق خواستههایمان عملی نشد و… را شما نمیدانید!»رامبد جوان در بخش پایانی یادداشت خود با طرح پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آینده چه خواهد شد؟ پاسخ داده است: «نمیدانیم! چارهای جز امید نداریم و امیدواریم و مشتاق دیدار شما خواهیم بود.»
به دنبال بودجه بدوید؛
مرضیه برومند تجلیل شد
روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، جشن سالانه نمایشگران عروسکی چهارشنبه ۵ مرداد ماه با قدردانی از مرضیه برومند در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی روی صحنه آمد و گفت: من از زمان دانشجویی آشوبگر بودم، یادم است میگفتم چرا درخواستهایمان را اینچنین ارائه میدهیم؟ به جایش برویم جلوی مرکز هنرهای نمایشی، خودمان را با زنجیر ببندیدم و بودجه بگیریم؛ میخواهم بگویم سیستم من همیشه تهاجمی بوده تا تدافعی.
۱۰ میلیارد برای جشنواره عروسکی بودجه گرفتیم
وی در ادامه با اشاره به بودجه جشنواره نمایش عروسکی اظهار کرد: بودجه کلی تئاتر در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان است که از این رقم، ۱۵ میلیارد آن هزینه کارمندان میشود، ۲۵ میلیارد آن هم برای برگزاری جشنوارهها و حمایت از گروههای تئاتری باقی میماند. با این حال ما با بودجهای که مصوب کردیم ثابت کردیم رشته تئاتر عروسکی متفاوت از بقیه رشتههاست. ما ۱۰ میلیارد از این ۲۵ میلیارد را برای جشنواره نمایش عروسکی مصوب کردیم ولی امیدوارم در روز اختتامیه اعلام کنم خانواده عروسکی، بدون اینکه یک ریال از بودجه دولتی استفاده کند، این جشنواره را برگزار کرد؛ درواقع تلاش میکنیم این ۱۰ میلیارد تومان را به صندوق دولت برگردانیم.
کارگردان «موقعیت مهدی» با بیان اینکه در این دوره از جشنواره چند تغییر داشته اند، توضیح داد: ما چند آسیب را شناسایی کردیم، ضمن اینکه در نظر داریم خانواده عروسکی را ترغیب به کار کنیم، از سوی دیگر بحث اصلی ما شهرستانهاست از همین رو سفرهایی به استانها آغاز کردیم که اولین آن تبریز بود. ما با دوستان میراث فرهنگی این موضوع را قطعی کردیم که تمام اعضای گروههای تئاتری شهرستان در همه ایام جشنواره در تهران باشند چون این مسئله مهمی است که آنها بتوانند کارها را ببینند پس بهطور میانگین هزار نفر مهمان خواهیم داشت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10800/31721/108949
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10800/31721/108950
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10800/31721/108951
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10800/31721/108952
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10800/31721/108953
|
عناوین این صفحه
- حضور «جنگ جهانی سوم» و «بیرویا» در جشنوارههای جهانی مشکلی ندارد
- اخبار
- «ایساتیس» فیلم اختتامیه جشنواره فیلم مستند مسکو شد
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- مرضیه برومند تجلیل شد