

|
نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ را معرفی کنید
درحالی کمتر از ۵۰ روز به پایان مهلت اعلام اسامی نمایندگان کشورها به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ باقیمانده که تنها سه کشور ایرلند، سوئیس و کره جنوبی، نمایندگان خود را معرفی کردهاند. ایران که طی دهه اخیر، معمولا در زمره آخرین کشورهایی است که نماینده خود را معرفی میکند، از هماکنون باید سازوکار انتخاب نماینده امسال را فراهم آورد.
اگرچه شرط نمایش یک هفتهای، ویترین شروط معرفی نمایندگان سینمای یک کشور به آکادمی اسکار است اما تجربه نشان داده که هر چه زودتر نماینده ایران به آکادمی معرفی شود، زمینه برای تبلیغات بینالمللی آن فیلم و حضور موثرتر در فصل جوایز فراهم میشود.
درحالیکه توان و بضاعت هر کشور برای اسکار، تا به امروز مشخص شده، بنابراین باید با انتخاب زودهنگام، اولا ابعاد تبلیغات رسانهای و فضای مجازی برای فیلم مدیریت شود و ثانیا آنکه با آغاز فصل جوایز، از هماکنون، زمینه را برای یک حضور پرقدرت فراهم آورد.
این دو عامل، بازوهای پرقدرتی هستند که ضریب موفقیت یک فیلم را در رقابتهای اسکار توانمندتر میکنند. زمانی که تبلیغات رسانهای خوبی برای یک فیلم شکل بگیرد، زمینه برای نمایش باشکوه بینالمللی فراهم میشود و جشنوارههای کوچک و بزرگ بسیاری، با عنوان «نماینده رسمی یک کشور در اسکار»، به استقبال آن رفته و همین مساله سبب میشود تا درصد پذیرش آن فیلم، به میزان قابلتوجهی افزایش یافته و بدینترتیب، فعلیت رسانهای خوبی در ابعاد جهانی برای فیلم رقم میخورد.
باید به این نکته مهم توجه داشت که ۱۰ هزار و ۶۶۵ عضو آکادمی، هیچگاه فرصت و حوصله تماشای حدود ۹۰ فیلم با زیرنویس انگلیسی را نمییابند و ملاک بسیاری از آنها، موفقیت فیلم در فصل جوایز یا در جشنوارههای مورد وثوق آنها است و اینجاست که اهمیت حضور پرقدرت یک فیلم در فصل جوایز و ارتباط آن با افتخارآفرینی در شب اسکار مشخص میشود.
بنابراین برای امسال که آکادمی تصمیم گرفته تا زمان پایان معرفی نمایندگان کشورها را بهمانند سالهای پیش از کرونا، تا سوم اکتبر (۱۱ مهر) برگرداند، ضروری است که نماینده سینمای ایران، حداکثر تا اوایل شهریورماه معرفی شود.
وقتی بضاعت سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳، از هماکنون مشخص است و تعداد فیلمهایی که میتوانند گزینه خوبی برای افتخارآفرینی در این رویداد باشند، بین ۲ تا ۳ اثر است، آنوقت چه دلیلی وجود دارد که این مهم، به هفته آخر شهریور یا هفته ابتدایی مهر موکول شود؟
وقتی نماینده سینمای ایران در اواخر شهریور یا اوایل مهر معرفی شود، مدتی طول میکشد تا آن فیلم با برخورداری از وجوه استاندارد جهانی، بتواند تمرکز خود را بر فصل جوایز معطوف کند حال آنکه تا آن زمان، نیمی از فصل جوایز سپری شده و آن فیلم نتوانسته همتراز با بسیاری از رقبا، از ظرفیت رسانهای و تبلیغاتی موثر بهرهمند شود.
بنابراین لازم است از هماکنون بهمانند هر سال، هیات انتخابی تشکیل شده و با ارزیابی فیلمهای موجود که البته تعدادشان زیاد هم نیست، نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شود تا دیگر فرآیندهای تبلیغاتی و رسانهای اثر، با تاثیرگذاری بیشتر و در یک زمان مقتضی صورت بگیرد؛ روندی که سبب میشود تا نماینده ایران با پشت سر گذاشتن موفق فصل جوایز، بتواند به افتخارآفرینی در اسکار امسال نزدیکتر شود.
اخبار
حضور ۵ فیلم فارابی
در جشنواره فیلم مسکو
به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم مسکو امسال از تاریخ ۲۶ آگوست لغایت ۲ سپتامبر برابر با ۴ تا ۱۱ شهریورماه سالجاری برگزار میشود. بنیاد سینمایی فارابی با فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی در بخش مسابقه اصلی و «رمانتسیم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغزاده، «پسران دریا» ساخته حسین قاسمی جامی و افشین هاشمی، «بچه گرگهای دره سیب» ساخته فریدون نجفی و «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش خارج از مسابقه این رویداد حضور خواهد داشت.این رویداد نخستین حضور بینالمللی ۲ فیلم «بدون قرار قبلی» و «رمانتیسم عماد و طوبی» است.
نمایش عروسکی «مشکهای خالی» در تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
از بیست و سوم مردادماه تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری کانون استان قم نمایش عروسکی «مشکهای خالی» را در تماشاخانه سیار اجرا میکند. نمایش «مشکهای خالی» با نویسندگی سجاد بهرهمند و کارگردانی زهرا مریدی روایتی از بچههای کربلاست درباره کوچکترین آنها علیاصغر تا رقیه و علیاکبر. روایت تشنگی آنهاست و ظلمی که بر آنها روا شد در حالیکه کودک بودند و حکایت مشکهایی که نتوانستند آنها را سیراب کنند.این نمایش سال ۹۲ تولید و طی سالهای ۹۲ و ۹۳ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پارک لاله، سینماتئاتر کانون، سالن مهر حوزه هنری تهران و شهرری اجرا شده است. الهه زادهمحمدی، محسن قصری، زهره قاسمی، نرگس صفامنش، سجاد بهرهمند و هوتن آزادی بازیدهندگان عروسک، زهرا مریدی و سارا دبیری طراحی عروسک، سارا دبیری، دنیا قاسمی ساخت عروسک و انوش معظمی، سعید صادقی، الهام فتاحی و علی صفامنش صداپیشگان این نمایش هستند و امیرمحمد انصافی انتخاب موسیقی و تنظیم آن را برعهده داشته است. تماشاخانه سیار از ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در استان قم حضور دارد و معرفی کتابهای عاشورایی، قصهگویی با موضوعهای عاشورایی، پخش انیمیشن «خیمه خورشید سوخت» و تئاتر عروسکی «مشکهای خالی» از جمله برنامههای آن خواهد بود.
برنامههای این تماشاخانه به این ترتیب است: یکشنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۸ شهر قائم، منطقه اسماعیل آباد و ساعت ۲۰:۳۰ در شیخ آباد، بوستان گلها؛ دوشنبه ۲۴ مرداد ساعت ۱۰ صبح مجتمع پردیسان کانون، ساعت ۱۸ روستای جنتآباد و ساعت ۲۰:۳۰ روستای قنوات، بوستان شهدای گمنام؛ سهشنبه ۲۵ مرداد ساعت۱۸ روستای خورآباد و ساعت ۲۰:۳۰ شهرستان کهک، پارک لاله.
اعضای هیات انتخاب سوگواره «تصویر دهم» معرفی شدند
روابط عمومی رویداد، محمد رهبر دبیر سومین رویداد «تصویر دهم»، اعضای هیات انتخاب این رویداد فیلم کوتاه را معرفی کرد.اعضای این هیات به ترتیب حروف الفبا عبارتند از حمید بهرامیان کارگردان سینما، محمدحسین پویانفر کارشناس مذهبی، حامد جوادزاده تهیهکننده، برنامهساز و مدرس رسانه، سیاوش حقیقی تهیهکننده، فرهاد قائمیان بازیگر، محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما و هادی نائیجی کارگردان سینما.اعضای هیات انتخاب سومین رویداد فیلم کوتاه به ریاست محمد رهبر دبیر رویداد «تصویر دهم» علاوهبر انتخاب فیلمهای کوتاه، ایدههای داستانی رسیده به جشنواره را برای حمایت از تولید بررسی خواهند کرد. شیوه انتخاب آثار، بر اساس امتیازدهی اعضای هیات انتخاب خواهد بود.مهلت دریافت آثار سومین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با مدیریت مجید مجیدی تا ۳۱ شهریورماه در ۲ بخش فیلم کوتاه و ایدههای داستانی ادامه دارد.رویداد فیلم کوتاه «تصویر دهم» توسط خیریه راه ایمان و با مشارکت عتبه مقدس حسینی علیه السلام برگزار میشود.
پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو
به برزیل رفت
«قانون ۳۴» از برزیل به عنوان برنده پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ انتخاب شد.
جولیا مورات فیلمساز برزیلی با فیلم «قانون ۳۴» درباره دنیای سیاه یک دانشجوی زن حقوق و فریب قربانیان اجتماعی در مرکز سوژه فیلم، برنده این جایزه شد.
برنده «پلنگ طلایی» جایزه نقدی ۷۵ هزار فرانکی را دریافت میکند که بین کارگردان و تهیهکننده تقسیم خواهد شد.
«من رویاهای برقی دارم» ساخته والنتینا مورل جایزه بهترین کارگردانی را برد. این فیلم که درباره دختری ۱۶ ساله است که با طلاق والدینش روبه رو میشود برای بازی دانیلا مارین ناوارو و رینالدو آمین گوتیرز که نقش پدرش را در این فیلم بازی کرده جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره را از آن خود کردند. جایزه ویژه هیأت داوران در بخش بینالمللی نیز به «ماجراهای جیجی» به کارگردانی آلساندرو کومدین ایتالیایی اهدا شد.
نمایش آثاری از هنرمندان تجسمی در «نامههایی بر دوش تندباد»
روابط عمومی نمایش، «نامههایی بر دوش تندباد» کار تازه علی اتحاد که از بیستم مرداد ماه در بوتیک تئاتر ایران اجراهای خود را آغاز کرده اثری چند رسانهای است که با مختصات تئاتری معاصر اجرا میشود.
اتحاد در اجرای تازهاش از موسیقی، آیین، اجرای تعاملی، اینستالیشن-آرت، نقاشی و ویدیو-آرت استفاده کرده است.
«نامههایی بر دوش تندباد» اثری مکان محور است که در چهار طبقه بوتیکتئاتر ایران ارائه می شود و مخاطبان در چند ده اتاق و راهرو و راهپلههای این ساختمان قدیمی حرکت میکنند و تکه تکه نمایش و آثار نصب شده در فضا را می بینند.
این پروژه همچون نمایشی کیوریتوریال آثاری از دیگر هنرمندان معاصر را نیز گرد آورده است. از میان هنرمندانی که آثارشان در این پروژه به نمایش در میآید سه اثر متعلق به شقایق مهاجری است.
در نمایش «نامههایی بر دوش تندباد» دو اینستالیشن-آرت مستقل و یک حجم پوشیدنی از مهاجر به نمایش در میآید.
دیگر هنرمند تجسمی حاضر در این اثر نمایشی فاطیما حسیننژاد است. حسینینژاد بخشی از بدنه اجراست و خود در میان آثارش که در فضای کار چیدمان شده مشغول نقاشی است.
اشکان گلهداری که طی هشت سال گذشته طراحی پوسترهای تمامی آثار اتحاد را بر عهده داشته با وجود بیش از یک دهه فعالیت در حوزه گرافیک دیزاین، چند سالی است که به عنوان هنرمند رسانه دیجیتال مشغول فعالیت است. یکی از آثار دیجیتال اشکان گلهداری هم در بدنه کار علی اتحاد جای گرفته و به این ترتیب سه هنرمند کارشان را در بستر این نمایش ارائه کردهاند.
معرفی فیلمهای بلاتکلیف ازسوی سازمان سینمایی
روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی با ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در حوزه نظارت بر عرضه و نمایش فیلم گفت: طی چهار ماه اخیر در اداره کل عرضه و نمایش سازمان سینمایی اقداماتی انجام گرفته که در پاسخ به تقاضاها و توقعات سینماگران بسیار قابل تامل است. دستاوردهای مدیریت جدید در شرایطی حاصل شده که سینما یکی از بحرانیترین دورههای خود اعم از مسئله خروج از دوران کرونا، بازگشت به زیست طبیعی سینما، حاشیههای پررنگتر از متن همچون حواشی برخی فیلمها، موانع مختلف در تعامل دو سویه بین سازمان سینمایی و برخی صنوف، بیانیه نویسی و ایجاد اختلاف و شکاف را تجربه کرده است.
سهرابی اظهار کرد: این اداره کل بیتوجه به امور حاشیهای و در اقدامی حرفهای و عملیاتی در همه زمینههای تحت اختیار اعم از صدور پروانه نمایش آثار سینمایی و غیرسینمایی، پروانه مالکیتها، مدیریت فضای اکران، نحوه ایجاد تعامل بین سازمان و سینماگران و نظارت بر اقلام تبلیغی، دوره شلوغ و پرترافیکی را طی کرده است.وی درباره تعداد پروانه نمایشهای صادر شده نیز گفت: با وجود حساسیتهای موجود، مجوز نمایش بیش از ۳۸ فیلم سینمایی صادر شده که در میان آنها فیلمهای حساسیت برانگیز و یا متوقف ماندهای چون «علفزار»، «مجبوریم»، «ملاقات خصوصی»، «جنگ جهانی سوم»، بانکزدهها»، «انفرادی»، «تفریق»، «بی رویا» به چشم میخورد. سهرابی در ادامه تاکید کرد: طبق گزارش کارشناسان این اداره کل، مشکل فیلمهای بلاتکلیفی چون «روشن»، «سه کام حبس»، «زنبور کارگر»، «رگهای آبی» و …. نیز در حال حل شدن است و به نظر میرسد طی یک ماه آینده تکلیف تعداد دیگری از فیلمها که به دلایل مختلف اجازه اکران نداشتهاند، مشخص شود.
برگزاری جشنواره فیلم کودک بدون فیلم جدید
تیرماه سال جاری سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بهعنوان دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد. این در حالی است که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی با ایجاد کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک این زمزمه را ایجاد کرده بود که احتمال برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان که از جمله جشنوارههای شناخته شده سینمای ایران در سطح بینالمللی است به صورت دوسالانه وجود دارد.در همین راستا، کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک با پیش فرض برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه شکل گرفت، طی ۲ ماه گذشته نیز مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جلسات هماندیشی را با فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان برگزار کرد تا تصمیم مناسبی در زمینه چگونگی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته شود. اما اینکه چرا بعد از برگزاری سی و چهار دوره از جشنواره فیلم کودک، مدیران دولتی به این نتیجه میرسند تا احتمال برگزاری این جشنواره را بهصورت دوسالانه مورد بررسی قرار دهند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل مورد نظر بحث تولید فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان است.در واقع میتوان گفت تولیدات در سینمای کودک و نوجوان باید در حدی باشد که بتوان حداقل بخش رقابتی یک جشنواره را تأمین کند، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها یک پروانه ساخت سینمای کودک و نوجوان صادر شده و با توجه به شنیدهها، هیچ تقاضایی برای تولید در این حوزه از سینما وجود ندارد.با توجه به پیگیریهای صورت گرفته، متولیان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به این نتیجه رسیدهاند برای اینکه بتوانند چراغ جشنواره را در سالی که تولید مناسبی برای حضور در جشنواره وجود ندارد تا بخش رقابتی این جشنواره شکل بگیرد، روشن نگه دارند، در سال جاری این جشنواره را به صورت یک رویداد چند روزه برگزار کنند، نکتههایی جالب در مورد سریال یاغی که نمیدانستید
محمد کارت بعد از اولین فیلم بلند خود «شنای پروانه» که با استقبال منتقدان و مخاطبان مواجه شد، به نمایش خانگی رفت و اولین سریالش را با نام «یاغی» و با فضایی مشابه فیلمش جلوی دوربین برد.
غیر از شباهتهایی که در حرف اصلی قصه و فضای جنوب شهر، میان «شنای پروانه» و «یاغی» وجود دارد، کارت عمدا پیوند مشترکی میان دو اثر خود ایجاد کرده تا تماشاگر «یاغی» را به «شنای پروانه» ارجاع بدهد.
اولین نشانه مشترک دو اثر کارت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، نام «یاغی» است. در یکی از سکانسهای فیلم وقتی شخصیت «حجت» با بازی جواد عزتی برای ملاقات با «اشکان» با بازی علی شادمان میرود، روی دیوار نام «یاغی» که با اسپری نوشته شده است، خودنمایی میکند. یکی دیگر از نشانههای سریال که یاد «شنای پروانه» را برای مخاطب تداعی میکند، نام بردن از شخصیت اصلی فیلم یعنی «هاشم» با بازی امیر آقایی است که خلافکار و جزو اراذل و اوباش محله بود. در یکی از قسمتهای سریال، کاراکتر «جاوید» که جوان سر به راه و خوبی است با تهدید میگوید اگر میان او و دختر مورد علاقهاش جدایی بیندازند، او هم تبدیل به فردی مانند «هاشم دادا» میشود.
جدیدترین نقطه پیوند «یاغی» و «شنای پروانه»، کاراکتری به نام «رضا زارع» است. در قسمت دوازدهم «شیما» هنگام جر و بحث با «بهمن»، با گلایه خطاب به این شخصیت گفت او آدمی نیست که خون کسی را گردن بگیرد و با کنایه پیشنهاد کرد «رضا زارع» را اَجیر کند تا او را بکشد. این اسم برای مخاطبان «شنای پروانه» آشناست. آنها میدانند او کسی بود که فیلم خصوصی «پروانه» در استخر از موبایلی که سیمکارتش به نام او بود، منتشر شده بود. در نهایت نیز جستوجو برای پیدا کردن او در میان کارتنخوابها بینتیجه میماند.
«بازی بزرگ» در تالار قشقایی آغاز میشود
روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، «بازی بزرگ» عنوان یکی از تازهترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر است که از روز یکشنبه سی ام مرداد ماه به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا در تالار قشقایی میزبان تماشاگران خواهد بود.
در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۲۰:۱۵ پذیرای دوستداران تئاتر است، (به ترتیب حروف الفبا) آتیه جاوید، فاطیما سرلک، مریم سرمدی، مریم معینی، بهناز نادری، هدا ناصح به عنوان بازیگر حضور دارند. امیر مشهدی عباس طراح صحنه، بهزاد عبدی آهنگساز، رضا خضرایی طراح نور، رضا مهدی زاده طراح پوستر و بروشور، مهدی آروم عکاس، هادی بادپا دستیار کارگردان، عصمت باپیران منشی صحنه، جاوید علیپور ساخت تیزر و اقلام تبلیغاتی، حامد قریب مشاور رسانهای دیگر عوامل اجرایی این اثر نمایشی را تشکیل میدهند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تعدادی زنان زندانی راهی جشنواره تئاتر زندانیان هستند. جایزه اجرای آنها در مقابل رئیس زندان، گرفتن عفو مشروط است. در بین راه اتومبیل خراب میشود و آنها تصمیم میگیرند تا رسیدن وسیله نقلیه کمکی، تئاتر خود را تمرین کنند. آنها هر کدام داستان زندگی خود را بازی میکنند و...
زهره بهروزی نیا از جمله هنرمندان تئاتر کشورمان است که علاوه بر نویسندگی و کارگردانی به عنوان مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر مشغول به فعالیت است. کارگردانی نمایشهای «ستارهای به رنگ آبی» ۱۳۷۶- اجرا در جشنواره تئاتر دانشجویی، «آخرین گل» ۱۳۷۹ - اجرا در جشنواره تئاتر دانشجویی، «هیچ نبود» ۱۳۸۱ - مجموعه تئاتر شهر، «یک رویا» ۱۳۸۶» اجرا در خانه هنرمندان ایران، «گفت امروز بینی و فردا بینی و پس آن فردا» ۱۳۸۹- اجرا در مجموعه تئاتر شهر، «کنار ستارهها بر می گردم» ۱۳۹۳ - خانه هنرمندان ایران از جمله سوابق اجرایی بهروزی نیا در عرصه اجرای آثار نمایشی است -.
بزرگداشت رادیویی؛
فرانسه یاد برتران تاورنیه را زنده میکند
خبرگزاری فرانسه، یک برنامه ۹ قسمتی درباره برتران تاورنیه کارگردان مشهور فرانسوی، برنامه مخصوص تابستانی رادیو دولتی فرانسه در بزرگداشت این فیلمساز است.
پخش این برنامه در ۹ قسمت یک ساعتی از ۲ جولای شروع شده و تا ۲۷ آگوست ادامه خواهد داشت و هر شنبه ساعت ۱۰ صبح پخش میشود.
در هر اپیزود به یکی از جنبههای کاری و زندگی تاورنیه که سال ۲۰۲۱ از دنیا رفت، پرداخته میشود. تاورنیه کارگردان فیلمهای متعددی بود که «شاهزاده خانم مونپنسیه»، «وزیر فرانسه»، «یکشنبهای بیرون شهر»، «قاضی و قاتل» و «دختر دارتانیان» از جمله آنها هستند.
قسمت اول این مجموعه رادیویی به فیلم «ساعتساز سنپل» اختصاص دارد که به طور کامل در لیون رخ داده و فیلیپ نوآره از بازیگران محبوب تاورنیه در آن بازی کرده بود.
در این مجموعه مستند از آرشیوها و گفتههای اطرافیان کارگردان و هنرمندان دیگر فرانسوی بهره گرفته شده است. ایزابل هوپر، فیلیپ ساردی، ناتالی بای، فیلیپ تورتون، ملانی تیری، ادی میشل، ماری گیلیان و تیری فرمو از جمله افرادی هستند که در این مجموعه درباره تاورنیه با آنها صحبت شده است.
برتران تارونیه که سال ۱۹۴۱ متولد شده بود فروردین سال پیش در ۷۹ سالگی از دنیا رفت.
تاورنیه در لیون به دنیا آمده بود و با اولین فیلمش «ساعتساز سن پل» در سال ۱۹۷۴ با اقتباس از رمانی از ژرژ سیمنون جایزه بزرگ هیات داوران برلین را از آن خود کرد.
سال ۱۹۸۴ تاورنیه برای فیلم «یکشنبه در بیرون شهر» جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن را دریافت کرد و برای «زندگی و دیگر هیچ» (۱۹۸۹) جایزه بهترین فیلم خارجی زبان بفتا و جایزه سزار را به دست آورد. وی سال ۱۹۹۵ فیلم «طعمه» را با اقتباس از رمان مورگان اسپورتس ساخت و توانست برنده خرس طلایی جشنواره برلین شود. وی سال ۲۰۱۵ جایزه دستاورد یک عمر را از جشنواره ونیز گرفت.
بازیگرانی چون فیلیپ نوآره و ایزابل هوپر اغلب در کارهای وی حضور داشتند و خود وی در دوران دبیرستان همکلاس فولکر شلوندورف کارگردان موج نوی سینمای آلمان بود.
آثار تاورنیه ترکیبی منحصر به فرد از فیلمهای عالی تاریخی و درامهای معاصر بود و طرفداران بسیاری را چه در فرانسه و چه در جهان برای وی گرد آورده بود. مضمونهای فیلمهای او بیشتر متوجه بیعدالتی، نژادپرستی و مصیبت بیکاری میشد و وی در آثارش همواره به دفاع از حقوق مهاجران میپرداخت و به عنوان یکی از حامیان سینمای فرانسه در مقابل سلطه هالیوود شناخته میشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109357
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109358
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109359
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109360
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109361
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109362
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109363
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10809/31797/109364
|

- نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ را معرفی کنید
- اخبار
- نمایش آثاری از هنرمندان تجسمی در «نامههایی بر دوش تندباد»
- معرفی فیلمهای بلاتکلیف ازسوی سازمان سینمایی
- برگزاری جشنواره فیلم کودک بدون فیلم جدید
- نکتههایی جالب در مورد سریال یاغی که نمیدانستید
- «بازی بزرگ» در تالار قشقایی آغاز میشود
- فرانسه یاد برتران تاورنیه را زنده میکند