

|
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد؛
تمامی پروژههای راکد سازمان نوسازی شهر تهران فعال میشود
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در بازدید از پروژههای متوقف و رها شده این سازمان،گفت: در این دوره مدیریت شهری هیچ پروژه رهاشده و متوقفی نخواهیم داشت.
به گزارش امتیاز؛ مهدی هدایت ابتدا از پروژه یاس که مجموعه تجاری-اداری این سازمان در منطقه ۱۵ بود، بازدید کرد. این پروژه که قرارداد آن از سال ۹۱ منعقد شده از سال ۹۲ به دلیل پارهای از مشکلات متوقف شده است که مقرر شد به منظور احقاق حقوق شهرداری تهران فرآیندهای حقوقی انجام کار تسریع شود.هدایت در ادامه از پروژههای طوبی و ارغوان که از گودهای پر خطر سازمان نوسازی در سنوات گذشته بود دیدن کرد. این پروژهها با تدابیر اتخاذ شده در این دوره مدیریت شهری، با انتخاب شریک (شرکت مهستان) در حال اجرا است که سرپرست سازمان نوسازی در این بازدید تصمیمهای لازم به منظور تسریع اجرای پروژهها را اتخاذ کرد.سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران همچنین از پروژه مسکونی- تجاری و اداری «آ. اس. پ»بازدید کرد که در این بازدید راهکارهای رفع اختلاف با شریک مورد بررسی قرار گرفت. بخش پایانی بازدید هدایت به موضوع پروژه ۱۷ شهریور، راهکارهای مشارکت با سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان مالک زمین و تکمیل این پروژه اختصاص داشت.
سرپرست وزارت کار علت تاخیر افزایش حقوق بازنشستگان تشریح کرد:
اعلام موعد پرداخت و افزایش حقوق بازنشستگان
سرپرست وزارت کار گفت: ما در تفاهمنامه خود با وزارت راه و شهرسازی تعهد کردیم که امکان ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را فراهم کنیم.
محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) در جلسه کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را با حضور بازنشستگان، اعضای کانون و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد.
براساس این گزارش، نمایندگان بازنشستگان در نشست سرپرست وزارت کار که در بندر انزلی برگزار شد، به توافق درباره چگونگی افزایش حقوق بازنشستگان دست یافتند.
زاهدی وفا طی سخنانی در این نشست با اعلام این مطلب که «احکام اصلاح شده از شهریورماه اعمال شده و افزایش مطابق با مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد» گفت: دولت در این زمینه میخواست تصمیم دوباره در مجموعه سازمان تامین اجتماعی گرفته شود و به همین جهت کار را به وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی سپرد.
وی با بیان اینکه دولت برای سایر اقشار و بهبود وضع معیشت آنها نیز برنامه دارد با اشاره به وجود محدودیت بودجهای دولت گفت: دولت براساس پیشبینیها در انتهای سال، کسری بودجه ۳۲۵ هزار میلیارد خواهد داشت بنابراین برای هر تصمیمی که وزرای هیات امنای تامین اجتماعی باید اتخاذ می کردند نیاز به کار کارشناسی دقیق بود تا در نهایت توانستیم سقف آنچه در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی آمده اعمال کنیم که همان مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره تامین اجتماعی بوده است.
سرپرست وزارت کار اعلام کرد: احکام اصلاح شده بر این مبنا از شهریورماه ماه در پروفایل بازنشستگان تامین اجتماعی اصلاح و حقوق براساس آن از همان ماه، جاری خواهد شد. علاوه بر این از بازنشستگان تامین اجتماعی کمک میخواهیم تا در هر استانی یک شرکت سرمایهگذاری برای پیشرفت ایران تاسیس کنند و اولویت پذیرهنویسی در آن شرکت سرمایهگذاری، بازنشستگان و سپس کارگران هستند. پیش بینی شده تا بانک رفاه آورده اولیه برای هستههای این شرکت را فراهم کند و بازنشستگان و کارگران و کارمندان ما میتوانند به صورت یک جا و قسطی سهام آن را تهیه کنند.
زاهدی وفا با بیان اینکه «تکلیف جدی ما این است که حتما بازنشستگان و کارگران تا پایان این دولت واجد خانه ملکی باشند» افزود: در هر استان دنبال آن هستیم صندوقهای زمین و ساختمان را طبق ماده ۵ قانون جهش تولید مسکن تاسیس کنیم و دوستان میتوانند سهام آن صندوقها را تهیه کنند و در ادامه با افزایش سرمایه میتوانند سهام خود را به مسکن تبدیل کنند و این کمکی به پروژه ملی مسکن است که براساس تفاهمنامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت مسکن، راه و شهرسازی است.
وی با بیان اینکه «ما در تفاهمنامه خود با وزارت راه و شهرسازی تعهد کردیم که ۵۰۰هزار واحد مسکونی ارائه دهیم» اظهار کرد: ما هم مصالح و مواد اولیه را داریم و هم شرکتهای تولیدکننده پیمانکار آماده در این زمینه وجود دارند، لذا در صورت هم افزایی بین دستگاهها و اقشار هزینه این کار برای ما کمتر خواهد بود و این باعث میشود افراد فاقد مسکن در این مکانیزم خانه دار شوند یا اگر خانه دار هستند، برای فرزندان خود خانه تهیه کنند.
عضو هیات دولت با بیان اینکه «ما در این زمینه از تجربه ۳۰ساله بازنشستگان تامین اجتماعی استفاده میکنیم و قرار است این شرکتهای سرمایهگذاری به صورت تعاونی اداره شوند» گفت: ما تکلیفی بنابر قانون داریم تا بخش تعاون را گسترش دهیم و این شرکتهای تعاونی زیر نظر مقامات هر استان باید تشکیل شود و استانداران بر کیفیت مدیریت این تعاونیها نظارت داشته باشند و قرار نیست منابع فقط از مرکز به استانها تزریق شود بلکه خود استانها باید بتوانند در زمینه سرمایهگذاری مولد شوند.
سرپرست وزارت کار با اشاره به تاخیر دولت در زمینه تصویب حقوق بازنشستگان گفت: ما در زمینه پرداخت حقوق افزایش یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تامین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تاخیر انجام شد تا پرداختها انجام شود. براین اساس بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، عین مصوبه شورایعالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.
وی با بیان این مطلب که «دولت اگر بخواهد سهامی را از فروش املاک و اموال خود عرضه کند، اولویتش بازنشستگان و کارگران هستند» ادامه داد: این داراییها قطعا حکم دارایی بین نسلی را خواهد داشت و برای فرزندان بازنشستگان باید بماند و به همین دلیل برای حفظ این داراییها در صندوقهای مشارکتی، لازم است همه دوستان بازنشسته مشارکت کنند و در تمامی استانها با ما همکاری داشته باشند. لذا در ماجرای مدیریت تعاونیها و صندوقها حکم این نیست که دولت یک طرف میز باشد و بازنشستگان یک طرف بلکه همه باید دور یک میز به مشارکت در زمینه مدیریت برنامههای توسعهای و سرمایهگذاری بپردازیم.
زاهدی وفا در پایان تصریح کرد: طبق توصیههای مکتب اسلام ما باید همواره شأن و منزلت بزرگان را رعایت کنیم و این مسئله باید خود را در عمل نشان دهد لذا در بسیاری مواقع بنده تمایل داشتم به جای واژه بازنشسته از واژه «پیشکسوت» برای بازنشستگان عزیز استفاده کنم و امیدواریم در ادامه آرامش و رفاه بیشتری برای این جوانان گذشته و امید بیشتر به تداوم زندگی فراهم شود.
«امتیاز» در موردآسیبشناسی معماری پس از انقلاب گزارش میدهد؛
استقلال سنتشکنانه معماری ایرانی
️ طلا ترابی
معماری ایرانی در طی تاریخ خود همیشه همراه با اصالت طرح و سادگی توام با پیاده سازی اصول معماری ایرانی بوده و فراز و نشیب بسیاری را طی کرده است، اما همواره با طبیعت دارای کنش و واکنش مسالمت آمیزی بوده و متناسب با نیازهای هر دوره دستاوردهای مثبتی در ارتباط با طبیعت داشته است؛ معماری سنتی ایران در تمامی گستره و شهرها به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی همچون کتاب زنده، اما فرسودهای از تاریخ معماری ایرانی است.
معماری ایرانی بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد که پیشینه آن به حدود هزاره هفتم پیش از میلاد میرسد. از آن زمان تاکنون، پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، به ویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است. معماری ایرانی به عنوان یکی از معروفترین سبکهای معماری در جهان شناخته شده است که در مقایسه با کشورهای دیگر جهان ارزشی ویژه دارد. شکوه معماری ایرانی که هنر معماران ایرانی و عناصر معماری ایرانی را به نمایش میگذارد، به دلیل ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش و رعایت مسائل فنی و علمی در بناهای ایرانی است.
عناصر معماری ایرانی از قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارند. این عناصر از تالار گور دخمهها گرفته تا سقف چهارطاقیها و چهار ایوانیها همواره در دورههای مختلف حضور دارند. عناصر معماری ایرانی نهتنها از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در برمیگیرند، بلکه فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارند.
ضرغامی: معماری ایرانی بعد از انقلاب نابود شده است
عزتالله ضرغامی درخصوص هویت معماری شهرها اخیرا به نکاتی اشاره داشته و بعد از تاکید بر اینکه بعد از چهل سالگی انقلاب باید در مورد معماری پس از انقلاب آسیبشناسی صورت گیرد، گفت: «در طول تاریخ چند هزار ساله ایران، هر گروه و سلسلهای روی کار آمده با تکیه بر سرپنجه هنرمندان ایرانی یک معماری مشخص را رقم زده است، حتی در دوره پهلوی با یک معماری روشن مواجه هستیم، اما بعد از انقلاب معماری ما به کلی نابود شد. من متوجه این خطر هستم و در معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه برنامههایی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در حال تهیه طرحهایی در حوزه معماری شهری هستیم و تلاش بر این است که این آسیب را جبران کنیم.»
تاریخچه معماری ایرانی
خوب است بدانید سیر تکاملی معماری ایرانی ریشه در حوادث تاریخی و همچنین طبیعت اقلیمی ما دارد، فرهنگهای فاتحین و مغلوبین که به ایران وارد شد نیز سهم بسزایی در فرهنگ معماری این مرز و بوم داشته و انعکاس زیبایی از آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیه و اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسلها در معماری ایرانی وجود دارد.
معماری ایران – معماری سنتی ایران
قدمت معماری سنتی ایران به حدود هزاره هفتم پیش از میلاد بازمی گردد و طی گذشت سالهای متمادی دست خوش تغییرات بسیار زیادی شده تا اینکه به شکل کنونی رشد پیدا کرده است، معماری سنتی ایران، تجلی نمادین جهانی ابدی و ازلی است؛ در معماری سنتی برخی ویژگی ها توسط معماران و سازندگان، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد به عنوان مثال تعهد به حفظ پیوند با سبک های پیشین معماری ساختمان، استفاده مجدد از مصالح یا طراحی خانهها و ساختمان هایی که با طرح ساختمانها در منطقه سازگار و یکپارچه است.
رعایت این موارد باعث شده است تا حس یکپارچگی و پیوستگی خاصی با گذشته برقرار شود و حس خوب و خوشایند ظاهر سنتی حفظ و حس وحدت برای ساکنان محله فراهم شود که این خود امر مهمی است؛ در سبک معماری سنتی ایران، توجه بیشتر دربارهی مصالح کاربردی در ساختمان و چگونگی عملکرد آن هاست. سبک سنتی روشی است که زمان گذشته را دربر گرفته وهمچنان به سوی جلو با موفقیت پیش میرود.
معماری سنتی ایران
ویژگی های معماری سنتی ایرانی، که آن را از سایر هنرهای دیگر متمایز می کند این است که به شیوه اصولی ساخته می شود و درساخت ان از محاسبات دقیق و کاربردی قبل از ساخت و به هنگام طراحی، اهمیت ویژه در رعایت اصولی فنی و حرفه ای درکار، ساخت ایوان ها و ستون های مقاوم ، عطف به درون و رواق هایی بسیار زیبا استفاده شده است.
سازه تخت جمشید به عنوان یکی از بارزترین نمونه های باشکوه معماری ایرانی است. این بنای شگفت انگیز و با عظمت با زیبایی چشم نواز خود تمامی عناصر معماری ایرانی را در نهاد خود جای داده است و جلوه زیبایی را از تکرار ستون ها، شبستان ها، ایوان ها و نقوش برجسته با تکیه بر اصول معماری ایرانی و اصالت این مرزو بوم از خود به یادگار گذاشته است.
تزئینات در معماری ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و می توان ادعا کرد جزء جدایی ناپذیری از معماری ایرانی است در آجرکاری، کاشی کاری، گچبری و آینه کاری ، شاهد تزئیناتی چشم نواز هستیم که فضای معماری سنتی ایران را آکنده از زیبایی معنوی می سازد و این خود زیبایی ظاهری را با خود همگام می سازد.
برخی از ویژگی های معماری سنتی ایران
توجه به ظرایف و ویژگیهای هنر معماری ایرانی در ساخت بناها و نمای بناهای ایرانی همچون خانه ها، حمام ها ،مساجد و امام زاده ها و حرم ها
برون گرایی ،معماری عطف به درون در عین بیرونی بودن
توجه کامل به قرینگی ستون ها، اتاقها و نمای کلی در ساختمان و برجسته کاریهای زیبا در نمای آنها
بهره گیری از نقوش اصیل ایرانی در آرایش معماریها
معماری بومی و سنتی ایرانی برای سازگاری یافتن با شرایط اقلیمی متفاوت است و نوآوری و خلاقیت های فراوانی را نیز به کار می گیرد. قناتها، بادگیرها، یخچالها و مخازن های زیرزمینی آب نمونه هایی از معماری پایدار سنتی ایرانی است.
مینیمالیسم
معماری با نور ،نور طبیعی به عنوان عامل کلیدی در درک بصری در جهان معماری سنتی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است، مفاهیمی همچون سلسله مراتب، مرکزیت، تعادل و وحدت از جنبههای کاربردی معماری با نور است و نور استعارهای از آسمان، خورشید، بهشت و حقیقت در این سبک است.
نقش عناصر معماری سنتی ایران
معماری سنتی در ایران مبتنی بر نیازهای محلی، مصالح بومی، متریال نمای ساختمان و سنت های محلی شکل میگیرد، معماری سنتی بر اساس گذر زمان تکامل و رشدمی کند. بافت محیطی، فرهنگی، فن آوری و تاریخی در معماری سنتی ایران نقش حیاتی دارد؛ ساختمانهای سنتی در برگیرندهی ویژگیهای هوشمند طراحی هستند که در خلال فرایند تاریخی و تطبیق آن با شرایط اقلیمی و عملکردهای اجتماعی رشد کرده و پر و بال گرفته است.
تکنیک ساخت و ساز سبک معماری سنتی ایران بر اساس خلاقیت و دسترسی به مصالح ساختمان شکل گرفته و این سبک در ایران عموما از دیوارهای گلی با اندود گچ و سازه هایی از چوب ساخته شده است که نمای ساختمان را ساده و دلنشین تر می کند، در نهاد ایرانیان همیشه حس ارامش و آسایش در بنا های نقش گرفته از معماری سنتی وجود داشته و معماری سنتی در واقع طرفداران زیادی دارد.
نگرشی بر معماری سنتی روستا در ایران
وجود بستری برای ایجاد آرامش، جز یکی از ویژگیهای اصلی معماری سنتی ایران است و وجود قسمت های مختلف بناهای قدیمی برای ایجاد محلی امن و آرام علت دیگری بر وجود ذوق و قریحه و تبحر معماران ایرانی در طراحی و ساخت این بناهاست. بناهای نقش گرفته از معماری سنتی، دارای فضاهای بسیار وسیعی همچون سکوی جلوی در ورودی، سردرهای خاص، هشتی، دالان یا راهرو، ایوان، حیاط های مختلف، حوض، مطبخ و بسیاری دیگر بوده است.
عواملی نظیر بافت روستا، جهتگیری، طراحی معماری ساختمان و انتخاب مصالح از اهمیت خاصی در معماری سنتی روستا برخوردار است.علاوه بر این ،در معماری سنتی، با توجه به کاربرد مصالح و روش ساخت سنتی آسایش حرارتی و مصرف بهینهی انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
با توجه به اینکه تکنیک های سنتی در معماری روستا ،هزینه کمتری دارد طرفداران بیشتری نیز دارد.طرح معماری نامنظم شکل گرفته در روستاها باعث شده بافت روستاها کاملا ارگانیک باشد ، بنابراین برای حیاط مرکزی در خانههای سنتی روستایی فرم منظم هندسی بایستی در ابتدا مد نظر باشد و سپس چیدمان اتاق ها و دکوراسیون پیرامون حیاط مرکزی در نظر گرفته شود اتاق ها در یک خانه سنتی براساس اهمیت و کاربردشان به صورت دور تا دور حیاط چیده می شدند.
اتاق های تابستانی ، روی ضلع جنوبی قرار می گرفتند ، علت آن هم این بود که در طول روزهای تابستان، کمتر در معرض آفتاب باشند و اتاق های زمستان نشین، روبه روی اتاق های تابستانی و دقیقا روی ضلعی می نشستند که در طول روز، آفتاب بیشتری به آنها بتابد.از بقیه فضای باقی مانده نیز برای کاربرد های گوناگون بنا بر نیاز آنها ،مثل انبار، آشپزخانه و اصطبل در ردیف دوم و پشت اتاق ها معمولا ،جای می گرفتند. نمای ساختمان سنتی مانعی در برابر شرایط ناخوشایند آب و هوایی روستا است.
اصول معماری ایرانی
در هر دوره از دوره های معماری، اصول معماری ایرانی با سبک و شکل و ظاهر متفاوت بکار رفته است، معماری ایرانی از نظر تنوع پهنه وسیعی را در بر می گیرد و در واقع یک هنر مقدس به شما میرود و دارای چند اصل است که هر کدام از این اصول معماری ایرانی ریشه در باورهای مردم دارد.
معماری درون گرایی: باور و اعتقاد به زندگی شخصی و حرمت آن اصل معماری درون گرایی را ایجاد کرد، داشتن اندرونی و بیرونی در سازه ها این اصل را تائید می کند .در واقع اندرونی قسمتی است که مربوط به خانواده است و بیگانگان در آن راه نداشتند بیرونی مخصوص میهمانان و افراد بیگانه طراحی می شد و کاملا جدا از قسمت اندرونی بود.
پرهیز از بیهودگی: پرهیز از اصراف ، پرهیز از کار بیهوده انجام دادن و تنها ایجاد قسمت های اصلی و ضروری یکی منزل در نهاد معماری ایران دیده می شود که به همین اصل معروف است.
مردم واری :یکی دیگر از اصول معماری ایران مردم واری است که به معنای رعایت تناسب بین اجزای ساختمان و بدن انسان است که به این اصل معروف شده است.
خود بسندگی: معماران ایرانی مصالح خود را از نزدیک ترین مکان ها جمع می کنند ، چه در شهر و چه در روستا ار مصالح اطراف خود استفاده می کردند و نزدیک ترین مکان را برای تامین مصالح ساختمانی انتخاب می کردند .مزیت خود بسندگی این است که هنگام بازسازی ساختمان و بنا تمام مصالح در دسترس بود، یکی از شگفتی های این اصل معماری ایرانی ایجاد سقف های گنبدی شکل است که ریشه در خودبسندگی معماری ایرانی دارد. از انجایی که چوب و خشت در همه جا در دسترس نبود اما آجر و خشت به سادگی در دسترس بود ، هنر خود بسندگی در معماری ایرانی خودش را نمایان کرد.
نیارش: دانش ایستایی و فن ساختمان و مصالح شناسی و توجه معماران ایرانی به اصل نیارش قابل ستایش است، جالب است بدانید در معماری ایرانی به اندازه هایی برای پوشش دهانه ها و جزرها رسیده بودند که همه بر پایه نیارش حاصل شده بود.
فلسفه معماری ایران در عهد معاصر
ظهور معماری معاصر ایران مربوط به زمان پهلوی میشود. برخی از معماران مطرح این دوره از قبیل آندره گدار ساختمانهای معروفی همچون موزه باغ ملی ایران را طراحی کردهاند که این بنا بقایایی از تاریخ میراث سبک ایرانی است.
در این بین تعدادی از معماران نیز سعی کردهاند که عناصر سنتی را با آثار مدرن ترکیب کرده و طرحی جدید بسازند. طرح پردیس اصلی دانشگاه تهران نمونهای بارز از این سبک طراحی است.
برخی معماران از قبیل حیدر غیایی و هوشنگ سیحون نیز سعی کردهاند، آثاری خلق کنند که طراحی کامل مستقل از معماری گذشته داشته باشد. برج آزادی نمونهای شاخص از این سبک معماری است.
بهطور کلی در معماری ساختمانهای قبل از انقلاب معمارانی از قبیل هوشنگ سیحون، حسین امانت و کامران دیبا با بهکارگیری عناصر سنتی در معماری مدرن، سبکی متفاوت از معماری سنتی را در طراحیهای خود خلق کردند.
با وجود اینکه در آثار شاخص و بسیار خاصی در معماری معاصر دیده میشود؛ اما معماری معاصر عمدتا مکانی برای جولان معماری تجربی شده است. نتیجه این رویکرد نیز چیزی جز ایجاد آشفتگی در نماهای شهری نیست.
خانه شریفیها از نمونههای بارز معماری معاصر ایران به شمار میرود. این بنای معروف و زیبا ساختمانی ۷ طبقه و متشکل از سه بلوک چرخان است. این سه بلوک حدود ۹۰ درجه چرخش دارند.
معماری ایرانی سبکی جهانی و شناخته در دنیا است. سبکهای مختلفی در دروههای تاریخی مختلف در ایران رواج پیدا کردند. سبکهای پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از جمله سبکهای معماری ایران به شمار میروند. در هر کدام از این سبکها به اصول خاصی توجه شده است. دو سبک پارسی و پارتی مربوط به قبل از ورود اسلام بوده و سایر سبکها مربوط به بعد از ورود اسلام به ایران هستند.
آثاری از قبیل تپه سیلک، زیگورات چغازنبیل و تپه زاغه از آثار معماری مربوط به زمان قبل از ورود آریاییها به ایران هستند.
معماری معاصر ایران مربوط به زمان پهلوی میشود. معماران مطرح معماری معاصر روشهای متفاوتی داشتند. برخی از آنها سعی در سنتشکنی و استقلال کامل از معماری سنتی ایران داشتند. برخی در طراحی از معماری سنتی نیز بهره بردهاند.
سریال پرماجرای قطع درختان پایتخت؛
قطع ۱۸۷ درخت در «مجموعه ورزشی انقلاب»
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: براساس بررسیهای انجام شده در سال ۹۸ تعداد ۱۳۰ اصله درخت این مجموعه خشک شده و ۵۷ درخت نیز قطع شده است؛ که مجموع آنها ۱۸۷ درخت است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خشکاندن و قطع ۱۸۷ درخت در مجموعه ورزشی انقلاب از وزارت ورزش و جوانان خواست به موضوع ورود کند.
مهدی پیرهادی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره قطع درختان مجموعه ورزشی انقلاب تهران گفت: جریان اخبار قطع درختان در شرایطی که با کمبود فضای سبز کارآمد مواجه هستیم، ناراحت کننده است؛ به ویژه اگر درختان قدیمی و با ارزش اکولوژیک، به دلایل مختلف در معرض آسیب خشکاندن و قطع قرار بگیرند.
وی افزود: تعدادی از درختان مجموعه انقلاب طی سالهای گذشته خشکانده و قطع شده است، اما هیچکس تاکنون پیگیر آن نشده و مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند موضوع را پیگیری و نتیجه را به آنها اعلام کند.
پیرهادی تعداد درختان این مجموعه در سال ۹۸ را ۱۹ هزار و ۵۲۴ اصله درخت عنوان کرد و افزود: این تعداد در حال حاضر به ۱۹ هزار و ۳۲۵ درخت کاهش یافته است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: براساس بررسیهای انجام شده در سال ۹۸ تعداد ۱۳۰ اصله درخت این مجموعه خشک شده و ۵۷ درخت نیز قطع شده است؛ که مجموع آنها ۱۸۷ درخت است.
پیرهادی گفت: موضوع قطع درختان به مجموعه ورزشی انقلاب تهران اعلام شده است، اما این مجموعه تاکنون اقدام خاصی انجام نداده است.وی اظهار داشت: سازمان بوستانها باید نسبت به بررسی مجدد این مجموعه و دلایل خشکیدن و قطع شدن درختان سرعت عمل لازم را داشته و علت این امر را به سمع و نظر شهروندان برساند. باید بررسی احتمالی و الزام به غرس درختان جدید نیز در این مجموعه انجام شود.
پیرهادی ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی و قدمتی که باشگاه انقلاب برای ارائه خدمات ورزشی به شهروندان دارد، از وزارت ورزش و جوانان میخواهم بررسی موضوع را در اسرع وقت انجام داده و دلایل این مسئله را اعلام کنند.
پیرهادی با یادآوری این موضوع که در مجموعهها و سازمانها درختان با بن بالا که دارای ارزش اکولوژیکی زیادی هستند، باید به خوبی حفظ و نگهداری شوند، از شهروندان خواست نسبت به اقدامات مشابه خشکاندن و قطع درختان حساس باشند و موضوع را به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اطلاع دهند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر همچنین با تاکید بر اینکه درختان در مجموعههای عمومی و دولتی نباید مورد بیتوجهی قرار گیرند، افزود: باید نسبت به برخورد قانونی با خاطیان خشک و قطع کردن درختان در اماکن عمومی و دولتی اقدام ویژه صورت گیرد. این کمیسیون موضوع قطع درختان را در سال ۱۴۰۱ به طور جدی پیگیری کرده و خواهد کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10813/31826/109491
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10813/31826/109492
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10813/31826/109493
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10813/31826/109494
|

عناوین این صفحه
- تمامی پروژههای راکد سازمان نوسازی شهر تهران فعال میشود
- اعلام موعد پرداخت و افزایش حقوق بازنشستگان
- استقلال سنتشکنانه معماری ایرانی
- قطع ۱۸۷ درخت در «مجموعه ورزشی انقلاب»