|
معاون وزیر صمت اعلام کرد؛
ورود ۳ هزار مگاوات برق به شهرک ها و نواحی صنعتی تا پایان ۱۴۰۲
معاون وزیر صمت گفت: با حمایت وزارت نیرو تلاش میشود که تا پایان سال آینده ۳ هزار مگاوات برق وارد ناحیه شهرکها و نواحی صنعتی کشور شود.
به گزارش امتیاز و به نقل از وزارت صمت، علی رسولیان اظهار کرد: در ماههای آتی ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین زیرساختهای در شهرکها و نواحی صنعتی تخصیص داده میشود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تأکید کرد: همچنین، ۵۵ طرح در استان یزد در حال افتتاح است که مسئولان استانی ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه تأمین خواهند کردند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته در زمینه تأمین برق صنایع وجود داشت، گفت: با حمایت وزارت نیرو تلاش میشود که تا پایان سال آینده ۳ هزار مگاوات برق وارد ناحیه شهرکها و نواحی صنعتی کشور شود.
معاون وزیر اقتصاداز آغاز به کار کالابرگ از مهرماه خبر داد؛
کاهش ٣٢ درصدی درآمد سرانه مردم
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: در طی یک دهه گذشته بین سالهای ١٣٩١ تا ١۴٠٠ نرخ رشد اقتصادی حدود یک درصد بود که اگر سال ١۴٠٠ را مورد محاسبه قرار ندهیم، نرخ رشد اقتصادی به نیم درصد میرسد.
به گزارش امتیاز؛ هادی سبحانیان در نشست خبری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در شروع کار دولت سیزدهم اظهارداشت: در طی یک دهه گذشته بین سالهای ١٣٩١ تا ١۴٠٠ نرخ رشد اقتصادی حدود یک درصد بود که اگر سال ١۴٠٠ را مورد محاسبه قرار ندهیم، نرخ رشد اقتصادی به نیم درصد میرسد.
وی با بیان اینکه درآمد سرانه کشور هم در یک دهه شیب نزولی داشت، گفت: در مدت زمان مذکور؛ درآمد سرانه کشور تا ٣٢ درصد کاهش داشت که نشان میدهد طی یک دهه گذشته فشار اقتصادی بر مردم افزایش یافته است.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در این مدت تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات و ساختمان هم نزولی بوده و به ٨ درصد برنامه ریزی شده نرسید و برنامهها محقق نشد.
سبحانیان تاکید کرد: در این بازه زمانی نرخ تشکیل سرمایه ثابت خالص هم شیب نزولی داشت و در برخی از سالها از جمله سالهای ٩٨، ٩٩ و ١۴٠٠ میزان استهلاک در کشور به حدی پایین بوده که سرمایه موجود هم حفظ نشده است. این در حالی است که متغیرهای پولی در این مدت افزایش قابل توجهی را داشتند.
معاون وزیر اقتصاد افزود: در ١٠ سال گذشته هم پایه پولی و هم نرخ رشد نقدینگی به شدت افزایش بوده بطوری که نقدینگی از ۶٣٩ هزار میلیارد تومان در سال ٩٢ به ۵ هزار هزار میلیارد تومان رسید.
وی با بیان اینکه به دلایل مختلف در طول این مدت با افزایش کسری بودجه مواجه بودیم، گفت: به دلایل مختلف از جمله دستاندازی نظام بانکی در این مدت با افزایش پایه پولی مواجه بودیم که آثار آن را در افزایش نرخ تورم دیدیم به ویژه اینکه در ۴ سال گذشته شیب نرخ تورم افزایشی و صعودی بود و این روند هشداردهنده به مسئولان بود که اگر نتوانیم ساختار و ریل گذاری را اصلاح کنیم شرایط تورمی حادتر میشود.
سبحانیان با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر میانگین افزایش نرخ تورم از ٣٠ سال گذشته بیشتر بوده و اگر مسیر اصلاحی را پیش نمیگرفتیم اعداد بالاتری را در تورم تجربه میکردیم.
وی با بیان اینکه در سال ٩٩ نرخ تورم به ۵٠ درصد رسید در حالی که نرخ رشد اقتصادی حدود ۴ درصد بود، ادامه داد: در این مدت کشور رشد بسیار بالای نرخ نقدینگی و حجم نقدینگی را تجربه کرد.
معاون وزیر اقتصاد با تاکید براینکه ریشه اصلی وضع موجود کسری بودجه و تراز عملیاتی بودجه است، اظهار داشت: در مدت زمان مذکور درآمدهای دولت کفاف هزینهها را نمیداد و این منجر به استقراض از بانک مرکزی شد و استقراض افزایش پیدا کرد و وضع موجود ریشه تاریخی در دولتهای گذشته داشته است.
وی گفت: بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی تا ۶٠٠ درصد افزایش یافت.
سبحانیان افزود: در ده سال گذشته وابستگی صندوق های تامین اجتماعی به بودجه دولت تا ۵٠ درصد افزایش یافت و بدهی دولت به بانکها بیش از ۵٠٠ درصد رشد داشت، حجم نقدینگی تا ٧٠٣ درصد و نرخ رشد نقدینگی تا ۵۶ درصد بالا رفت .
معاون وزیر اقتصاد درباره سرنوشت کالا برگ گفت: مباحث فنی دلیل تاخیر در اجرای قانون کالابرگ الکترونیکی بوده است و در بحث اجرای کالابرگ الکترونیکی دولت براساس قانون عمل میکند و تاخیر در اجرای این موضوع به دلیل مباحث فنی بوده است. مهمترین بحث این است که مردم دچار چالش نشوند و تنها ملاحظه آماده سازی زیرساختها است .
وی از آغاز به کار کالابرگ از مهرماه خبر داد و گفت: کالابرگ الکترونیکی به صورت پایلوت از اول مهرماه با نفع حداکثری انجام میشود و امکان اجرای آزمایشی آن برای بخری اقشار آمده شده است.
وی با اشاره اقدامات دولت سیزدهم در یک سال گذشته گفت: تلاش دولت برای افزایش نظارتها و کنترل بیانضباطیهای مالی بود که موفق شد پایه پولی و رشد نقدینگی را کنترل کند البته دولت سیزدهم با عوامل غیر قابل پیش بینی از جمله افزایش قیمتهای جهانی، جنگ روسیه و اوکراین ، خشکسالی و ... مواجه شد که برنامه های دولت را تحت تأثیر گذاشتند.
سبحانیان درباره سیاست اصلاح یارانه و حذف ارز ترجیحی اظهار داشت:این اقدام هر چند در مقطعی باعث افزایش شاخص قیمت شد اما این افزایش دفعی بود و در نهایت منجر به این میشود که یکی از ریشههای اصلی تورم کنترل شود .
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از مهمترین ابزار کنترل تورم اصلاح تراز نامه بانکی است، ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی پیشنهاد میشود و به صورت تحمیلی از سوی دولت صورت نگرفته است. هر چند برخی معتقدند استفاده از نرخ سود در شرایط فعلی میتواند در کنترل تورم موثر باشد اما عقیده برخی دیگر برعکس آن است.
سبحانیان با تاکید بر اینکه طبق دستور رییس جمهوری قیمت نان و دارو نباید گران شود و تغییری کند، اظهار داشت: در طرحی به دنبال این هستیم که مصرف نان در کشور رصد شود و با استقرار زیرساختها دادههایی در این باره به دست آوردیم. با اجرای این طرح هم از نانواها حمایت میکنیم و هم جلوی خروج آرد از چرخه تولید را میگیریم و هم اجازه افزایش قیمت نان را نمیدهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان ٩۵ درصد تراکنش نان را در اختیار داریم و انجام میشود، افزود: در حال حاضر کارتخوانهای طرح وزارت اقتصاد در بیش از ٧٢ هزار نانوایی نصب شده است.میزان آرد مورد نیاز برای پخت ۱۰۰ میلیون نان در روز ۱۶ تا ۱۷ هزار تن است اما روزانه ۲۴ هزار تن آرد در کشور توزیع میشود. در واقع روزانه ۶۰۰۰ تن آرد به نان تبدیل نمیشود که این رقم در ماه ۱۸۰ هزار تن است یعنی در ماه ۲.۵ تا ۲.۷ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت میشود که تبدیل به نان نشده است.
«امتیاز» در مورد رهاورد دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم گزارش میدهد؛
تخت گاز نفتی در دوران تحریم
️ الیاس حقی
دیپلماسی انرژی به عنوان یکی از شاخههای دیپلماسی اقتصادی، نقشی تعیین کننده در اقتصاد جهانی معاصر دارد که همواره یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه سیاستمداران در کشورهای مختلف بوده است.جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران عرصه انرژی با مشارکت فعال و ایفای نقش راهبردی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پی منافع سیاسی و اقتصادی خود است.
دیپلماسی انرژی را می توان بخشی از سیاست کلان انرژی ایران در دوران های مختلف دانست. این امر زمینه های لازم را برای حفظ و افزایش سهم ایران در بازار اقتصاد جهانی فراهم می آورد. انرژی به عنوان یک متغیر ژئوپلیتیک، جایگاه ویژه ای را در روابط قدرت در نظام جهانی معاصر باز کرده و دسترسی به منابع انرژی برای تمامی سطوح سلسله مراتبی قدرت جهان، اهمیتی استراتژیک پیدا کرده است. از این رو، هر یک از بازیگران نظام جهانی به دنبال تعریفی معقول از جایگاه دیپلماسی انرژی خود در جهان می باشند. در این میان، ایران با واقع شدن در مرکز بیضی استراتژیک انرژی جهان و با در دست داشتن دومین منابع نفت خام و گاز طبیعی جهان از جایگاه مهمی در زمینه تحولات انرژی جهانی برخوردار می باشد.
یکی از الزامات رشد و توسعه اقتصادی کشور ها در جهان کنونی، اتخاذ سیاست و دیپلماسی مناسب در راستای تأمین امنیت انرژی شان است. با اینکه نوع نگاه به امنیت انرژی از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی متفاوت است، اما می توان گفت در برخی موارد امنیت انرژی آنها مکمل یکدیگر است؛ یعنی کشورها با آگاهی از سیاست های امنیت انرژی همدیگر، می توانند با اتخاذ سیاست و دیپلماسی مناسب روابط همکاری جویانه و یا حاصل جمع مضاعف را در پیش بگیرند که حاصل آن افزایش بهره وری و سود هم برای مصرف کننده و هم تولیدکننده انرژی است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور تولید کننده مهم انرژی منطقه ای و جهانی است و نخستین کشور در حوزه خلیج فارس بود که نفت در آن کشف شد. از همان ابتدای کشف نفت تاکنون، انرژی مهمترین کالای استراتژیک صادراتی و یکی از عوامل مهم توسعه و رشد اقتصادی و تحولات این کشور محسوب می شود. از اینرو دارا بودن روابط نزدیک با مصرف کنندگان انرژی، برای کسب موقعیت بهتر و سود بیشتر در حوزه انرژی، می تواند برای ایران حائز اهمیت باشد.
افزایش قدرت چانهزنی ایران با بازیابی ظرفیت تولید نفت
در حالی که ظرفیت تولید نفت ایران به دلیل تحریمها در دولت گذشته به زیر ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود، این ظرفیت در دولت سیزدهم به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که قدرت چانهزنی ایران در مذاکرات برجام و همچنین اوپک را افزایش داده است.
ایران بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال تحریمهای یکجانبه آمریکا در دهههای گذشته باعث شده تا میزان تولید ایران بهویژه در دولت گذشته تناسبی با ذخایر کشور نداشته باشد.
از سوی دیگر، با توجه به کاهش ظرفیت تولید نفت در شرایط تحریم به کمتر از ۳ میلیون بشکه در روز، افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به میزان قبل از تحریمها در دستور کار قرار گرفت و این ظرفیت در دولت سیزدهم به ۳.۸ میلیون بشکه در روز با انجام اقداماتی ازجمله تکمیل چاههای جدید، اجرای طرحهای بازسازی و نوسازی تأسیسات و خطوط لوله رسیده است.
تا آنجا که جواد اوجی، وزیر نفت ایران در آخرین جلسه اوپک پلاس با اطمینان اعلام کرد که وضع بازار جهانی نفت بهگونهای است که بازگشت نفت ایران به بازار میتواند پاسخگوی بخشی از مشتریان و کمککننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازارهای جهانی باشد.
وزیر نفت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله تأکید دارد که بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسانهای بازار یک بازی باخت - باخت برای همه بازیگران این عرصه است، ما بهعنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آمادگی داریم در سریعترین زمان ممکن تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریمها افزایش دهیم.
اوجی تأکید کرد: بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت و گاز طبیعی از سوی ایران است، با این حال، استفاده از این ظرفیت، نیازمند اراده سیاسی و تصمیمگیری کشورهای مصرفکننده است.
در کنار افزایش ظرفیت تولید، افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی از طریق انعقاد قراردادهای جدید فروش، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و بهرهگیری از روشهای متنوع فروش ازجمله تهاتر نیز در سال اول دولت سیزدهم محقق شده است.
اقداماتی که باعث شکستن رکورد فروش نفت و میعانات گازی در ۳ سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ماه آخر دولت قبل شده است.
صنعت نفت در دولت سیزدهم منتظر مذاکرات نماند
تولید نفت که در سال ۹۹ به زیر ۲ میلیون بشکه در روز هم رسیده بود، اکنون در حال رسیدن به رقم ۳ میلیون بشکه در روز است. همچنین فروش نفت و گاز و وصول درآمدهای آنها هم بیشتر شده است.
دولت گذشته کشور را با کمترین میزان تولید و صادرات نفت به آیتالله رئیسی تحویل داد. آمارهای اوپک و نمایههای اقتصادی ایران نشان میدهد که تولید و صادرات نفت در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ صادرات نفت ایران و به دنبال آن درآمدهای این بخش با کاهش همراه شد.
اگرچه صادرات نفت ایران هیچگاه به صفر نرسید اما کاهش چشمگیری را تجربه کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت با وجود تحریمها مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که به گواهی آمارهای اقتصادی، اکنون شرایط صادرات نفت بهتر است. همچنین دسترسی به منابع مالی ایران در خارج از کشور نیز بهبود داشته است.
موفقیت ایران در فروش و صادرات نفت آنچنان چشمگیر بوده که رئیسجمهور آمریکا را وادار به واکنش کرد. رئیسجمهور آمریکا آبان ماه ۱۴۰۰ در سخنانی که در عمل خلاف وعدههای کاخ سفید برای لغو تحریمهای ظالمانه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام است، خواستار کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورهای واردکننده شد. این اظهارنظرها نشان میدهد که ایران در فروش و صادرات نفت خود مسیر درستی را رفته است. آمارهای اقتصادی نیز نشان میدهد که رشد اقتصادی کشور با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون نفت است که حکایت از افزایش درآمدهای نفتی ایران دارد.
با خروج یکجانبه آمریکا از برجام با شعار به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تولید نفت روند کاهشی به خود گرفت و در نهایت تولید نفت در سال ۹۹ تا ۱.۹ میلیون بشکه در روز پایین آمد که پایینترین رقم تولید نفت کشور در ۲۵ سال اخیر محسوب میشود.
عملکرد یک ساله دولت سیزدهم نشان میدهد اگرچه تحریم هزینههای صنعت نفت را در همه بخشها بالا میبرد اما اگر اراده مدیران کشور بر تولید و صادرات نفت میتواند اثرگذاری تحریم را کاهش دهد.
در همین راستا بر اساس آمارهای اوپک، هرچند که تحریمها هنوز به قوت خود باقی است اما تولید نفت به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است و آنگونه که وزیر نفت نیز پیش از این اعلام کرده بود، بخش بزرگی از ذخایر نفت خام و میعانات گازی ایران که در خشکی یا بر روی دریا ذخیره شده بود، حالا به دست مشتریان رسیده است.
افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی از طریق انعقاد قراردادهای جدید فروش، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و بهرهگیری از روشهای متنوع فروش از جمله تهاتر، سیاست دولت سیزدهم در صادرات نفت بوده است.
در نتیجه این سیاستها، شکستن رکورد فروش نفت و میعانات گازی در ۳ سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ماه آخر دولت قبل، محقق شده است.
همچنین شاهد افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور و رشد ۴۳ درصدی صادرات گاز به عراق در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ بودیم. علاوه بر این، افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز مایع کشور و کاهش ۱۰ درصدی گاز مایع سوزانده شده در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل، نیز دیگر توفیق دولت سیزدهم در صنعت نفت بوده است.
۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، نتیجه سیاستهای دولت سیزدهم بود.
همچنین در دولت سیزدهم شاهد وصول ۱.۶ میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت قبل و تسویه تمام صورتحسابهای جاری صادرات گاز ، ایفای کامل تعهدات مالی در بودجه سال ۱۴۰۰، به ترتیب با تامین بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بابت سهم دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای فروش داخلی و صادراتی فرآورده های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی و نیز تسویه مطالبات جاری و سنواتی بابت فروش خوراک میعانات گازی به پتروشیمی ها از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه، افزایش قریب به ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت، میعانات، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ بودهایم.
افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور
همچنین افزایش صادرات گاز طبیعی و گاز مایع کشور در دولت سیزدهم محقق شد.
افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور و رشد ۴۳ درصدی صادرات گاز به عراق در سهماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار میرود.
همچنین افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز مایع کشور و کاهش ۱۰ درصدی گاز مایع سوزانده شده در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل از آن با اجرای طرحهایی جمعآوری بخارات گازی، بازاریابی برای صادرات گاز مایع و تکمیل اسکله پارس سیراف نیز از دیگر اقداماتی است که در ۳۶۵ روز گذشته به دست آمده است.
۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی نفت و گاز
با این حال تنها ظرفیت تولید و صادرات نفت افزایش نداشته بلکه دسترسی به درآمدهای نفتی نیز بیشتر شده است. در دولت سیزدهم؛ وصول حداکثری درآمدهای ارزی و ایفای کامل تعهدات مالی در بودجه ۱۴۰۰ محقق شد.
۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن که در نتیجه آن علاوه بر مدیریت بازار ارز، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اعم از نهادههای دامی و دارو بدون وقفه تأمین شده است.
همچنین در این مدت وصول ۱.۶ میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت قبل و تسویه تمام صورتحسابهای جاری صادرات گاز کشور انجام شده است.
ایفای کامل تعهدات مالی در بودجه سال ۱۴۰۰، به ترتیب با تامین بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بابت سهم دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآوردههای نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی و نیز تسویه مطالبات جاری و سنواتی بابت فروش خوراک میعانات گازی به پتروشیمیها از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه از دیگر اقداماتی است که در یکسالگی عمر دولت سیزدهم میتوان به آن اشاره کرد.
افزایش نزدیک به ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ نیز در همین دولت به انجام رسیده است.
دلیل افزایش خیرهکننده درآمدهای نفتی
صادرات نفت و وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال انرژی افزایشی خیرهکننده داشته است.
برنامههای جواد اوجی، وزیر نفت را که ورق بزنید در بند دوم بخش «اقدامهای اساسی و فوریتدار» در صفحه ۱۱ بر دور زدن و خنثیسازی تحریمها و افزایش صادرات نفت و میعانات گازی تأکید شده است؛ موضوعی که اوجی در عمر حدود ۱۰ ماهه وزارت خود در مسیر آن گام برداشته و موفقیتهای بزرگی را در این زمینه به دست آورده است.
معاونت برنامهریزی وزارت نفت همسو با این موضوع در بخشی از گزارش «اهم اقدامها و دستاوردهای وزارت نفت از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰» به جزئیات اقدامهای وزارت نفت پرداخته است که در ادامه میآید:
** افزایش خیرهکننده مقدار صادرات نفت خام و وصول درآمدهای نفتی کشور از ابتدای استقرار دولت سیزدهم با اتخاذ راهکارهای مؤثر و دیپلماسی فعال برای خنثیسازی تحریمها؛
** تحقق ۱۱۴ درصدی سهم دولت از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتخام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰ (ناشی از افزایش فروش نفت)؛
** تحقق بیش از ۱۵۰ درصدی تعهدهای ارزی وزارت نفت (مطابق مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی) در سال ۱۴۰۰؛
** واریز ۱۱۲ درصد منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ (منابع حاصل از فروش فرآوردههای نفتی در داخل و صادرات) به حساب صندوق هدفمندسازی یارانهها (مقدار تعهد وزارت نفت ۳۱۳ هزار میلیارد تومان و مقدار تحویلی معادل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان) در سال ۱۴۰۰؛
** بهکارگیری روشهای تازه صادرات نفت خام از قبیل تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایهگذاری در کشور و تهاتر نفت خام و میعانات گازی با مطالبات پیمانکاران؛
** فروش نفت با استفاده از همه ظرفیتها و شناسایی بازارهای جدید نفت و ورود به آنها.
اخبار
وزیر صمت: صادرات قطعات خودرو و توربین قدرت ایران را نشان میدهد
وزیر صمت با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه «اتومبیلیتی» مسکو، گفت: صادرات قطعات خودرو یا توربین و دیگر محصولات با فناوری بالا به روسیه نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.
به گزارش امتیاز و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمیامین با اشاره به اهمیت حضور ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، اظهار کرد: بیش از آنکه برای کشورها سود صادرات مهم باشد، این نکته دارای اهمیت است که چه کالایی صادر میکنند.
وزیر صمت افزود: یک شاخص جهانی درباره صادرات وجود دارد به نام «شاخص پیچیدگی» که در آن میان صادرات مواد غذایی با محصولاتی که از فناوری بالا برخوردارند، تفاوت بسیاری وجود دارد.
فاطمی امین با بیان اینکه هر چه محصولات صادراتی یک کشور از فناوری پیچیدهتری برخوردار باشد، شاخص جهانی آن کشور ارتقا پیدا میکند، گفت: در تعیین جدول کشورها، به این موضوع نگاه میکنند که چند کشور در جهان در حال تولید آن محصول صادراتی هستند و چند کشور نیز وارد کننده هستند؛ هر چه تعداد تولیدکننده کمتر و واردکننده بیشتر باشد، آن کالا ارزش بیشتری پیدا میکند.
وی حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو را فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری بالا خواند و گفت: وقتی ما پهپاد، دستگاه اکسیژن ساز و ربات جراح به کشورهای مختلف صادر میکنیم، نشان از قدرت ما دارد و به شناخته شدن ما در جهان کمک میکند.
وزیر صمت با بیان اینکه در تجارت با روسیه، پیوندهای اقتصادی اهمیت دارد، گفت: پیوندهای اقتصادی به تحکیم روابط دو کشور میانجامد و همچنین روسیه یک کشور دارای فناوری بالا محسوب میشود و صادرات قطعات خودرو یا توربین و دیگر محصولات با فناوری بالا به این کشور نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.
فاطمی امین تاکید کرد: در تجارت با هر کشور لازم است که کسب و کارها به هم پیوند بخورند و این پیوند فقط با صادرات و واردات ممکن نیست، بلکه باید به تولید مشترک و تأسیس شرکتهای مشترک فکر کنیم تا این پیوندها ناگسستنی شود.
وی در پایان با اشاره به موضوع ثبات در قیمت، کیفیت و مقدار کالای صادرات گفت: حضور در بازارهای بزرگ نیازمند کارهای بزرگ است، شما نمیتوانید در بازار بزرگی مانند روسیه هر روز در کیفیت و قیمت به بهانههای مختلف تغییرات ایجاد کنید، زیرا این امر منجر به بی اعتمادی خواهد شد.
توضیح وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت کالابرگ
خبر جدید درباره زمان حذف یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی
به نظر میرسد اقتصاد ایران به دوران حذف یارانههای نقدی و تولد دوباره کوپن نزدیک میشود.
آنطور که از اظهارات مقامات میتوان برداشت کرد، احتمالا طراح کالابرگ الکترونیکی شهریورماه تعیین تکلیف خواهد شد. به نظر میرسد دولت بیشتر تحت فشار مجلس به این سمت کشیده شده است و همچنان ترجیح به پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دارد.
براساس آنچه بهارستاننشینان بر آن اصرار دارند، دولت باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف و به جای آن برای چهار قلم محدود کالای اساسی کالابرگ الکترونیک توزیع کند که قیمت این کالاها نیز باید براساس شهریور سال گذشته باشد.
برهمین اساس طی هفتههای اخیر دولت و مجلس برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع درحال برگزاری جلسات مختلف در سطوح کارشناسی و مسئولان هستند. این در شرایطی است که نظرات مردمی نشان میدهد آنها یارانه نقدی را بر کالابرگ ترجیح میدهند.
فشار مجلس به دولت
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس بیست و سوم مردادماه امسال در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی که تاکید کرده بود افزایش قیمتها به صورت لجام گسیخته روزانه افزایش مییابد، این در حالیست که کالاهای اساسی باید بر اساس قیمت.های شهریور ۱۴۰۰ به دست دهک های پایین جامعه برسد، تاکید کرده بود: موضع مجلس همان حفظ قیمت سبد خانوارها از طریق کالا برگ مطابق با شهریور سال گذشته است.
رییس مجلس همچنین از عدم تصویب هر گونه تصمیمی در سران قوا برای لغو این مصوبه خبر داده بود.
آخرین وضعیت کوپن الکترونیکی
در این میان، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آخرین اظهار نظر درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفته؛ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.
وی عنوان کرده؛: قرار شده است که با توجه به اجرای آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم گیری شود.
خاندوزی درباره اینکه ارائه کالابرگ به مردم چه زمانی انجام خواهد شد، متذکر شده؛ به نظر می رسد که نتیجه این موضوع در شهریور مشخص شده و قابل اعلام باشد.
طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها نیز در در واکنش به پرداخت یارانه بعدی نقدی یا کالایی عنوان کرده، تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانهها به صورت نقدی پرداخت میشود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10814/31835/109550
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10814/31835/109551
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10814/31835/109552
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10814/31835/109553
|
عناوین این صفحه
- ورود ۳ هزار مگاوات برق به شهرک ها و نواحی صنعتی تا پایان ۱۴۰۲
- کاهش ٣٢ درصدی درآمد سرانه مردم
- تخت گاز نفتی در دوران تحریم
- اخبار