|
انتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:
مافیای کنکور تبدیل به مافیای آموزشی میشود
2 «امتیاز» صادرات نفت ایران را بررسی کرد؛
شوکهای جدید در راه بازار نفـــت
3 خوشبین بودن به توافق برجام قیمت دلار، سکه و طلا را وارد فاز شدید ریزشی کرد؛
و باز هم سقوط ...
1 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
توسعه کتابخانهها ابزاری برای کاهش آسیب های اجتماعی است
7 زنگنه، نماینده مجلس: از عملکرد دولت در اصلاح قیمتها راضی نیستیم
قیمت ها دیگر به قبل برنمی گردد
3 در نشست خزاعی با مدیران هولدینگ گازپروم مدیا روسیه مقرر شد؛
همکاری با هدف تولید فیلم، سریال مشترک و نمایش فیلمهای ایرانی
7 حمایت فارابی از فیلمسازان اول، تهیهکنندگان را برای سرمایهگذاری راغب میکند
8 سرمقاله
سوانح رانندگی و کنترل نفس
محمد هدایتی
در ایران سالانه نزدیک به هجده هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند؛ که آماری وحشتناک است. هرچند مسئولین می گویند در قیاس با سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. همین چند سال قبل این آمار حدود بیست و شش هزار نفر بوده است. در این سال ها کم از دلایل تصادفات گفته نشده است. داستان زیر ساخت های کشور را که همه کم و بیش می دانیم. می دانیم که خودروهای ما با وضعیت استاندارد فاصله دارند و از نظر شاخص های ایمنی وضعیت مطلوبی ندارند. این امر تلفات تصادفات را افزایش داده است. می دانیم که وضعیت راه های کشور و استاندارهای آن ها مطلوب نیست. برخی مسیرها و جاده های کشور بسیار خطرناک اند. همه این ها هست. اما نگاهی بندازیم به جنبه مهم و شاید اصلی داستان. نقش ما، یعنی کسانی که به عنوان عامل انسانی می توانیم به همه این ویژگی ها جهت دهیم. نوربرت الیاس جامعه شناس آلمانی مقاله ای دارد با عنوان «تکنیک و تمدن» و در آن می کوشد بر اساس بررسی سوانح رانندگی نظریه خود یعنی «فرایند متمدن شدن» را تشریح کند. الیاس در نظریه فرایند متمدن شدن در پی توضیح تغییراتی تدریجی است که طی چند قرن در آداب رفتاری و شیوه های کنش افراد صورت گرفته است، این تغییرات دامنه ای را شامل می شود از مسائل بسیار شخصی تا عمومی. برای مثال از این نکته می گوید که برخلاف دوره های پیشین، مردم در انظار عمومی فین یا قضای حاجت نمی کنند، یا اینکه بسیاری از کارکردها و اعمال بدنی به حوزه خصوصی محدود شده است، و بسیاری مثال های دیگر. الگوی این فرایند و تغییرات و منطق درونی آن ها چیست؟ اینکه افراد کنترل بیشتری بر روی رفتارها و سائق های خود اعمال می کنند؛ خود و غرایزشان را بیشتر کنترل می کنند. در مقاله «تکنیک و تمدن» الیاس به تحولات در تکنولوژی اتومبیل ها می پردازد و رد آن ها را پی میگیرد. همچنین مروری تاریخی انجام می دهد بر روی قوانین ترافیکی(مثل محدودیت سرعت). در نهایت با بررسی آمارهای تصادفات در کشورهای مختلف نشان می دهد که تا چه حد میزان تصادفات با فرایند متمدن شدن، یا همان تنظیم نفس و کنترل غرایز از سوی افراد ارتباط دارد؛ یعنی اگرچه متغیرهای زیرساختی اهمیت بسیار دارند، فناوری و کیفیت قوانین مهم است، اما عامل دیگر که همانا کنترل نفس افراد است هم از اهمیت زیادی برخوردار است. جاده های ما تلفاتِ بسیار می دهند. کیفیت اتومبیل ها پایین است. اما هنوز هم رفتارهای عامل انسانی است که تعیین کننده اصلی به حساب می آید. و بر اساس بصیرت های الیاس می توان گفت که کنترلِ کمِ افراد بر روی سائق ها، غرایز و رفتارهایشان کلید اصلی درک آمار بالای تصادفات در ایران است. اگر شرایط زیرساختی مناسب نیست، اتفاقا باید بیشتر مراقب بود. این ما هستیم که باید مراقب باشیم، ملاحظات ایمنی را جدی بگیریم، و احتیاط کنیم. عناصری که آمار بالای تصادفات نشان می دهد که جدی شان نگرفته ایم.
خوشبین بودن به توافق برجام قیمت دلار، سکه و طلا را وارد فاز شدید ریزشی کرد؛
و باز هم سقوط ...
کاهش شدید قیمت دلار، بازار طلا و ارز را وارد فاز شدید ریزشی کرد. مشاهدات در بازار نشان میدهد که کاهش قیمت دلار منجر با سقوط قیمت طلا و سکه در بازار شد، به طوری که هر قطعه سکه امامی در بازار تهران سک کانال به عقب رفت.
به گزارش امتیاز؛ ریزش طلا نیز به حدی بود که وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد. به این ترتیب، گزارشها نشان میدهد که هر گرم طلای ۱۸ عیار دیروز در بازار افت ۸۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۱۹۶ هزار تومان به فروش رفت. از سوی دیگر، هر قطعه سکه امامی در بازار در حدود ۹۹۸ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۱۲ میلیون و ۷۷۹ هزار تومان رسید.
بسیاری از تحلیلگران پیشبینی میکنند در صورت تداوم اخبار مثبت از شرایط مذاکرات، احتمال پایین آمدن دلار به کانالهای پایینتر هم وجود دارد. سقوط قیمت دلار در بازار ارز شدت گرفته است و دلیل اصلی این موضوع به باور تحلیلگران، اخبار مرتبط با برجام است.در همین رابطه، یک مقام آمریکایی گفته است، اکنون نسبت به گذشته به حصول توافق در وین نزدیکتر هستیم. به اعتقاد او، پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد.
در این شرایط، به نظر میرسد معاملهگران در بازار ارز به دنبال برجسته کردن اخبار مثبت برجام هستند و در عین حال، بازار ارز سیگنالهای مثبت از برجام را دریافت کرده است.
هر دلار دیروز ۳۰ مردادماه در صرافیهای بانکی با ۱۱۰۳ تومان کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۶ هزار و ۹۳۴ تومان به فروش رسید. هر یورو نیز روز گذشته در صرافیهای بانکی با ۶۴۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۸ هزار و ۳۹۸ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافیهای بانکی دیروز ۲۶ هزار و ۶۶۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۱۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۲۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۶۱۹ تومان معامله شد.
وزیر کشور:
تمدید گذرنامه در مرزها امکان پذیر نیست
وزیر کشور با اعلام اینکه در رابطه با برگه تردد برای سفر اربعین با دولت عراق مشغول مذاکره هستیم، گفت: کار تمدید گذرنامه در مرزها، با توجه به شلوغی آن، امکان پذیر نیست.
احمد وحیدی در پایان نشست کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، افزود: یکی از کمیتههای فعال ستاد مرکزی اربعین، کمیته فرهنگی است که جمع گستردهای از فرهیختگان در آن حضور دارند. برنامه های این کمیته استفاده از ظرفیت های هنری، تهیه کتاب و مقاله پیش از مراسم و همچنین همایش برای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم اربعین است.
وحیدی در خصوص گذرنامه هم گفت: در رابطه با برگه تردد با دولت عراق مشغول مذاکره هستیم اما کار تمدید گذرنامه در مرزها، با توجه به شلوغی آن، امکان پذیر نیست و باید نسبت به تمدید آن پیش از رسیدن به مرز اقدام کنند.
وی با توجه دادن زایران اربعین حسینی(ع) برای ایجاد آمادگی در مواجهه با موج گرمای هوا، اظهار کرد: البته پیش بینی مهپاش شده و همه موکبها باید خنک کننده داشته باشند. وزیر کشور خاطرنشان کرد: اتاق مخصوص برای گرمازدگان و آب یخ برای کمک به آنها، پیش بینی شده است.
وحیدی درباره واکسن کرونا هم تصریح کرد: زائران اربعین، دز یادآور را در صورتی که ۶ ماه از دریافت آخرین واکسنشان گذشته است، تزریق کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران تحلیل کرد
فساد در فولاد مبارکه چگونه رخ داد؟
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران میگوید عوامل مختلفی که در بنیان اقتصاد ایران ریشه کرده، باعث به وجود آمدن شرایطی شده که پرونده فولاد مبارکه یکی از نتایج آن است.
علی شریعتی، اظهار کرد: یکی از اصلیترین موضوعاتی که ما باید در بررسی پروندههایی مانند فولاد مبارکه یا فسادهای مشابه دیگر مدنظر قرار دهیم، این است که این بررسیها باید با نگاه ملی و فراجناحی انجام شود و این موضوع به یک گروه سیاسی یا برخی افراد محدود نمیشود. در واقع ما باید ریشه این فساد را بشناسیم و برای خشکاندن آن اقدام کنیم؛ در غیر این صورت اگر فضا صرفا برای تسویه حساب شخصی یا گروهی فراهم شود، مشکلی را حل نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه بررسی فساد به شهر یا استان خاصی هم محدود نمیشود، تصریح کرد: متاسفانه از بعضی صحبتها این گونه استنباط میشود که با اصل فساد و رانت کنار آمدهاند و صرفا سوالشان این است که مثلا چرا به حوزه فولاد ورود کردهاید و به دیگر بخشها کاری ندارید؟ یا چرا بنگاهی که در اصفهان قرار دارد مورد بررسی قرار گرفته اما دیگر شهرها بدون نظارت باقی ماندهاند؟ یکی از مشکلات اساسی ما در بررسی فساد و مقابله با آن همین نگاههای جناحی و فردی و گروهی است که کار را برای بررسیهای بیشتر و خشکاندن ریشه دشوار میکند.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حرکت فساد به سمت آلوده کردن دائمی افراد جدید، بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردهاند، اگر با مار فساد مقابله نشود، به اژدهای هفت سر تبدیل میشود. ما مشابه همین اتفاق را در مورد اخیر میبینیم که تلاش کردهاند از دولتیها و نمایندههای مجلس تا دفتر افراد و رسانهها و حتی افراد مختلف را درگیر کنند تا هم سفره فسادشان جمع نشود و هم شانس برخورد با خود را کاهش دهند. در واقع این فساد ریشهای است و باید با ریشهها برخورد شود.
شریعتی ادامه داد: وقتی ما برای سالهای طولانی با موضوعاتی مانند ارز چند نرخی، نامشخص بودن قیمت خوراک کارخانهها و عدم شفافیت در حوزههای مختلف مواجهیم و افراد امکان آن را پیدا میکنند که نزدیکان خود را وارد بازی کرده و نفع شخصی ببرند، قطعا پروندههای فساد بزرگ نیز تشکیل میشود. یا وقتی صحبت از خصوصی سازی میشود اما در عمل هیچ تحول مثبتی رخ نمیدهد، باید خود را برای چنین مسائلی آماده کنیم و تا این بستر فراهم است، امکان سوء استفاده نیز وجود خواهد داشت.
رئیس مرکز ملی فرش تشریح کرد:
جزئیات واردات خودرو در مقابل صادرات فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران ضمن اشاره به اینکه فرشی که گفته شده از طلا بوده و به پوتین هدیه دادیم در نمایشگاه به نمایش گذاشته میشود و خواهید دید که از ابریشم بوده، در مورد واردات خودرو در مقابل صادرات گفت: افرادی که ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته باشند، میتوانند در مقابل آن خودرو وارد کنند.
این مقام مسئول در ادامه از رونمایی از مجموعه فرشهای نفیس در سالن ۳۵ نمایشگاه خبر داد و گفت: فرشهای جام جهانی نیز در مراحل تولید است که که یکی از آنها به فیفا فرستاده میشود. البته فرشی که گفته شد از طلاست و به آقای پوتین هدیه داده شده هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته میشود که ببینید از ابریشم است و طلا نیست. این صحبتها فقط نشان دهنده قدرت و زیبایی فرش ایران است که مردم فکر میکنند از طلا است.
رافع در ادامه با بیان اینکه فرش دستباف یک کالای سرمایه ای و بنابراین گران است، اظهار کرد: فرش دستباف از چند میلیون تا چند میلیارد در ردههای مختلف تجاری و نفیس قرار دارد. هنوز هیچ کس قادر به رقابت با فرش ایران نیست و مدیریت دانش آن در دنیا در دست ایران است که باید حفظ شود.
وی همچنین اعلام کرد که صادرات در مقابل واردات خودرو مجاز است و افرادی که ۷۰ میلیون دلار فرش صادر کنند، میتوانند خودرو وارد کنند.
یادداشت
ماجراهای اسلحه در آمریکا و خودرو در ایران
️ غلامرضا فدائی -استاد دانشکده مدیریت
در بسیاری از موارد ما عیوب دشمن را میگوییم که در بعضی موارد به جاست، اما اگر قرار بر این باشد که از عیوب خود غافل شویم دقیقاً نقض غرض است.
دشمن هم از این غفلت سوء استفاده میکند و گاهی ضربه کاری میزند. روایت است که خدا رحمت کند آن را که عیوبش او را از پرداختن به عیوب دیگران باز می دارد.در اینکه در دنیای امروز از طرف جامعه جهانی به جان افراد بها داده نمیشود و حتی در کاستن تعداد آدم ها تأکید دارند بحثی نیست. کوید 19 یکی از نمونههای اخیر است که به احتمال قریب به یقین از طرف قدرتهای جهانی با موافقت جامعه جهانی! و هزینه های بالا ویروسهای دستساخته را به جان بشر انداخته اند؛ هم آنها را میکشند و هم واکسن های خود را با داروهای جانبی آن با قیمت بالا به کشورها به فروش میرسانند و آنها هم مستقیم یا غیر مستقیم از مردم بیچاره میگیرند.داستان هفت تیر و اسلحه در امریکا را همه شنیده ایدکه دارد از تعداد افراد فزونی میگیرد و خطر جدی برای مردم امریکا است.
داستان خودرو را هم در ایران همه میدانند که نقد زیادی بر آن شده و میشود که به احتمال زیاد دارد شمار خودروها از تعداد آدم های کشور تجاوز میکند.
به نظرم رسید اگر مقایسه ای بین این دو بشود جالب است. این میتواند در نگاه ما به مسایل تغییر ایجاد کند و اگر نقدی به سایر کشورها داریم بدانیم که خود درگیر همان مسایل و حتی بدتر از آن، و لو به شکل دیگر هستیم. اینکه خودرو ایران را با خودرو دیگر کشورها، به ویژه امریکا مقایسه نمیکنم به خاطر قیاس مع الفارق بودن آن است. خودروهای دنیا اولین مزیتشان ایمن بودن است و لذا با خودروهای ایرانی قابل مقایسه نیست! اما با اسلحه در دست افراد قابل مقایسه است. این مطلب که طنز گونه ای است و متکی بر آمار دقیق نیست میتواند از جانب علاقمندان مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد؛ ضمن اینکه تفاوت جمعیت دو کشور هم باید مد نظر باشد.
در رابطه با فزونی تعداد اسلحه در دست مردم امریکا و افزایش بیرویه اتومبیلهای ناکارآمد در کشور ما نقاط اشتراک و افتراقی وجود دارد که از جمله به بعضی از آنها اشاره می شود. اما نقاط اشتراک:
1. هر دو برای ادامه فعالیت خود توجیهاتی دارند. امریکایی میگوید که برای حفظ جان مردم اسلحه تولید میکند و ایرانی میگوید برای آسایش و رفاه زندگی مردم خودرو میسازد. این موضوع سابقة طولانی دارد و به قبل از انقلاب بر میگردد. یادم میآید در کودکی که میگفتند به امید اینکه هر ایرانی یک پیکان داشته باشد.
2. هر دو دست مافیاها است. هر دو اسلحه و خودرو سازی در اختیار مافیاهای قَدَر است که عمدهترین غرض آنها سود است. هیچکس نمیتواند از بافت کاری و ساختاری آنها سر در بیاورد!
3. سردمداران کشورها از هر دوی آنها حمایت میکنند یا ناگزیر به حمایت اند. این غولهای سرمایه داری به قدری قوی هستند و پیچیده عمل میکنند که هیچ دولتی هر چند قوی باشد نمیتواند با آنها مقابله کند. آنها هم در مجلس و هم دولت عواملی دارند که همواره از آنها حمایت میکنند؛ البته اگر خود آنها سهامدار نباشند. این دو صنعت همواره قانون و دولت را دور میزنند و نمیگذارند چیزی بر ضرر آنها تصویب شود.
4. هر دو پاسخگو نیستند. همانطور که گفته شد به خاطر نفوذی که دارند در برابر هیچ مقامی پاسخگو نیستند و اگر برای تحقیق و تفحص قوانینی وضع شود به گونه ای برخورد میکنند تا حق به جانب آنها شود، و اگر هم نشود، و مجازاتی شامل حالشان شود، آن را اجرا نمی کنند.
5. هر دو انحصارگرند. هر دو این صنعتها انحصارگرند و به احتمال قوی نمیگذارند کسی وارد محیط کاری آنها شود یا رقابت کند. داستان دو خودروساز عمده در ایران شاهد بر این مدعاست. قطعاً در امریکا هم اسلحه سازان مشخص اند و در انحصارگری، ممتاز!
6. هر دو به جان مردم توجه نمیکنند. در هر دو این صنعت آنچه مهم نیست جان مردم است. هر دو به کوچک و بزرگ رحم نمیکنند
اما نقاط افتراق
1. آلوده سازی محیط زیست. درمصرف اسلحه آلودگی محیط زیست نیست و اگر باشد به اندازه مصرف اتومبیل مخصوصاً در کشور ما نیست.
2. خسارت اقتصادی به کشور. کیفیت خودروها و نحوة تولید بنزین و افزایش مصرف آن به گونه ای است که جز ضرر اقتصادی برای کشور ندارد. زمانی کالا برگ برای مصرف بنزین بود و حال لغو شده است.
3. افزایش تردد و مسافرت و عواقب ناشی از آن. داشتن هفت تیر و مانند آن به افزایش مسافرت منجر نمیشود اما افزایش خودرو در ایران مسافرتهای بی خاصیت را به دنبال دارد و عوارض ناشی از آن را هم باید پذیرفت.
4. علاقه به امور خدماتی به جای کار و تولید. علاقه به خدمات به جای تولید هم بخشی از مسئله است. وقتی اتومبیل زیاد باشد توجه به کارهای خدماتی از قبیل تعمیرات بیشتر میشود. رانندگی جای خود دارد. به قول بعضی بسیاری از رانندگان اسنپها دارای تحصیلات عالی هستند! گویی این افزایش تولید بهانه ای است برای رفع بیکاری و عدم اشتغال که دولت میخواهد مردم سرشان به کار اتومبیلرانی به هر شکل آن گرم باشد.
5. افزایش دلال بازی . شاید در هر دو صنعت دلالی باشد ولی قطعاً در کشوری چون ما این دلالیها بیشتر است.
6. خرید خودرو در اینجا نوعی سرمایه گذاری است درحالی که در آنجا خرید اسلحه برای مردم سرمایه گذاری نیست. به خاطر شرایط بد اقتصادی در کشور ما و پایین بودن ارزش پول ملی، مردم خرید خودرو را نوعی سرمایه گذاری میدانند، و حق هم دارند و به این دلیل است که در هر قرعه کشی شرکت میکنند و هر شرایطی که از طرف خودروسازان تعیین شود را می پذیرند.
7. لوث مسئولیت ها در کشور ما. در مورد امریکا چیزی نمی دانم اما به نظر میرسد لوث مسئولیت کمتر باشد. اما در خودروسازی در ایران مسئولیتها لوث میشود و کشتگان جاده ای را به حق یا به ناحق هر کس به گردن دیگران از جمله قانون، راه، پلیس، بیمه، راننده و مانند آن میاندازند.
8. خطای انسانی یا مهارت در دو مورد متفاوت است. در مورد مسئولیت انسانی در هر دو مورد اگر بر طبق قانون عمل کنند که مشکلی نیست ولی اگر ناشی باشند قضیه فرق میکند. اگر در استفاده از اسلحه کسی ناشی باشد چه بسا تیری به خطا رود و به هدف نخورد ولی اگر راننده ناشی باشد جان بسیاری را به خطر می اندازد.
9. پیشرفت در فناوری در دو مورد متفاوت است. در اسلحه سازی پیشرفتها بسیار سریع است اما در ایران در خودروسازی اگر نگوئیم که در جا میزند دست کم توسعه آن بسیار کند است؛ به طوریکه بعضی مسئولان در ارتش و سپاه مدعی میشوند که ساخت خودرو را به آنها واگذارند تا سریعاً تحول ایجاد شود.
در هرحال، اگر خودرو را اعم از سواری و انواع خودروها در نظر بگیریم همچنانکه هفت تیر هم نمادی برای انواع اسلحه شخصی خواهد بود مسئله ابعاد وسیعتری به خود میگیرد. باید با هر دوی این تفکر مبارزه کرد و در ایران بیشتر.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109623
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109624
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109625
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109626
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109627
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109628
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109629
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109630
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109631
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109632
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109633
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109634
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10815/31841/109635
|
عناوین این صفحه
- مافیای کنکور تبدیل به مافیای آموزشی میشود
- شوکهای جدید در راه بازار نفـــت
- و باز هم سقوط ...
- توسعه کتابخانهها ابزاری برای کاهش آسیب های اجتماعی است
- قیمت ها دیگر به قبل برنمی گردد
- همکاری با هدف تولید فیلم، سریال مشترک و نمایش فیلمهای ایرانی
- حمایت فارابی از فیلمسازان اول، تهیهکنندگان را برای سرمایهگذاری راغب میکند
- سرمقاله
- و باز هم سقوط ...
- تمدید گذرنامه در مرزها امکان پذیر نیست
- فساد در فولاد مبارکه چگونه رخ داد؟
- جزئیات واردات خودرو در مقابل صادرات فرش
- یادداشت