

|
امکانات برای حضور زنان در ورزشگاهها بیشتر شود
آزادی به شرط اشتغال زنان زندانی تهران
2 «امتیاز» در مورد روش های ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش گزارش میدهد؛
معیشت فرهنگیان رو به بهبود پلکانی
2 رئیسجمهور در نشست خبری پاسخ داد؛
«حقوق کارگران»، «گشت ارشاد»، «اینترنت» «ساخت مسکن» و دیدار با بایدن!
3 سرمقاله
بی نظمی در اقتصاد و سیاستهای مالی
محمد هدایتی
یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ نظام های سرمایه داری مدرن در غرب، تاسیس بانک های مرکزی بود. ایده اصلی پشتیبان این تاسیس انضباط مالی، کنترل نقدینگی و اساساً استقرار نظم پولی بود. با افزایش مبادلات تجاری در اروپا و سراسر جهان نیاز به نهادی بود تا قواعد کنس اقتصادی را را روشن سازد، و در هنگامه بحران های اقتصادی نوعی مدیریت متمرکز را ممکن سازد. در واقع هدف برقراری نوعی «نظم پولی» بود. نظم، نه فقط به معنای انضباط که به معنای الگوهای کلی کنش. بعدها کسانی همچون کارل پولانی تاسیس بانک های مرکزی را واکنش جوامع به کالایی شدن هرچه بیش تر پول قلمداد کرد که داشت بحران های جدی ایجاد می کرد. اما بنیاد این نظم پولی چیست؟
در نظام های اقتصادی مختلف، با توجه به اهداف نظام سیاسی، سیاست های پولی و مالی مختلفی اجرا می شوند. اما چیزهایی هست که مخرج مشترک هر نوع نظم پولی/مالی کارا است. یکی اینکه در برابر تخصیص اعتبارات مالی، سرمایه یا اعتباری باید از جانب متقاضی ارائه شود و دیگری که بسیار مهم است این است که «بدهی» و «اعتبارات» را باید بازپرداخت کرد. این دو اصل ساده پایه های هر نوع نظم پولی هستند.
مروری بر تحولات چند دهه اخیر اقتصاد ایران نشان می دهد که در نظام پولی و مالی ما به صورت سیستماتیک از این دو اصل تخطی می شود. احتمالا مورد صندوق های قرض الحسنه شاهدی خواهد بود برای نشان دادن ویژگی های نظم پولی کشور. مهم ترین چالش برای نظم پولی در ایرانِ پس از انقلاب رشد حیرت انگیز صندوق های قرض الحسنه بودند. مورد این صندوق ها یکی از آشکارترین تجلیات بی نظمی پولی در کشور است. هنوز هم و پس از چند دهه درباره اینکه چه نهاد یا سازمانی باید بر این صندوق ها نظات کند اختلاف وجود دارد. مسئله تا حدی سیاسی هم هست. گردانندگان این صندوق ها آنقدری نفوذ سیاسی دارند که بتوانند در برابر خواسته ها و نظارت دولت های مستقر مقاومت کنند. آن ها خیلی راحت نظارت بانک مرکزی را تاب نمی آورند. مسئله دیگر اینکه منطق این صندوق ها از آغاز بر این مبنا بوده که «خلق پول» نکنند. اما این صندوق ها، پس از یک دوره با پیشنهاد سودهای عجیب و تسهیلات به متقضیان، عملا مبادرت به خلق پول کردند. از طرف دیگر چون از نظارت بانک مرکزی خارج بودند، فعالیت های آن ها را نمی شد در چارچوب نظم مستقر گنجاند. مهم تر اینکه پس از مدتی برخی از آن ها، بدهکار شدند، اما به واسطه نفوذ سیاسی از بازپرداخت بدهی شان ابا کردند. در نتیجه دولت مجبور شد بدهی های آن ها از خزانه عمومی پراخت کند. احتمالا کمتر کسی تردید دارد که بخشی از آشفتگی های پولی سال های اخیر را می توان به فعالیت های درازدامنه و در مقیاس گسترده آن ها نسبت داد. اما بررسی نظم پولی را با این اصل مهم ادامه دهیم که بدهکار باید بدهی خود را پرداخت کند. نظام بانکی و مالی ما در حال حاضر در چنبره انبوه بدهکارانی است که اعتبارات کلان دریافت کرده اند، و از همان روز اول برنامه ای برای بازپرداخت آن نداشته اند. در واقع این اصل که بدهی را باید پرداخت کرد دیگر مشروعیت اش را از دست داده است، خیلی ربطی هم به وضعیت اقتصادی یا احیانا ورشکستگی وام گیرندگان ندارد. وقتی این پدیده به مرور زمان به یک رویه و حتی به یک هنجار بدل شد آن وقت است که می توان از اضمحلال نظم پولی/مالی صحبت کرد. برای احیای این نظم، تنها جابجایی مدیران کفایت نمی کند. قواعد بازی از نو باید نوشته شوند و اصلاحاتی لازم است که تنها اقتصادی/ مدیریتی نیست، بلکه سیاسی هم هست.
وزیر اقتصاد خبر داد:
ارائه اقامت به هر خارجی که ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند
3 رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد:
استفاده از رمزارز برای واردات خودرو امکانپذیر است
3 عملکرد یکساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نگاه:
ارائه 120 برنامه تحولی اقدامی
تسهیل گری درامور فرهنگی وهنری برای نهادینه شدن عدالت فرهنگی
7 روابط عمومی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
سینماها رتبهبندی میشوند
8 معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست
خسارت ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی شیرابههای پسماند به کشور
2 عجیبترین شب طارمی مقابل تیم محبوب!
5 مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد؛
ارسال پیامک هشدار برای پزشکان در صورت عدم استفاده از کارتخوان
مدیر کل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای پزشکانی که مردم برای آنها گزارش فرار مالیاتی ثبت کردهاند، پیامک اخطار ارسال شده است و تمام پزشکان مکلف به استفاده از دستگاه پوز هستند.
وحید عزیزی، مدیر کل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه کتمان درآمد، جرم تلقی شده و مجازات کیفری در پی دارد، گفت: درخصوص کسانی که مرتکب فرارهای مالیاتی کلان می شوند، علاوه بر وصول مالیات و جرایم، پرونده قضایی تشکیل می دهیم.
وی اضافه کرد: برای پزشکان و دندانپزشکانی که مردم برای آنها گزارش فرار مالیاتی ثبت کرده اند، پیامک اخطار ارسال شده است و تمامی پزشکان و دندانپزشکان مطابق قانون مکلف به استفاده از دستگاه پرداخت بانکی (پوز) هستند.
مدیر کل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور عنوان داشت: سازمان امور مالیاتی در صورت لزوم، تمامی حساب های متعلق به پزشکان و دندانپزشکان را بررسی می کند و فقط اینگونه نیست که حساب های متصل به پوز بررسی شود. بر این اساس مبالغ کارت به کارت و واریز به حساب های دیگر مودیان نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. عزیزی تصریح کرد: از حدود ۹۰۰۰ گزارش ثبت شده که در سامانه سوت زنی، حدود ۳۰۰۰ گزارش مربوط به فرار مالیاتی پزشکان و دندانپزشکان بوده است و از این تعداد، برای نیمی از آنها علاوه بر پیامک هشدار، درخواست درج در پرونده مالیاتی و بررسی های بیشتر برای ادارات ارسال شده است.وی اظهار داشت: در سال جاری، اقدامات مقابله با فرار مالیاتی در چارچوب بررسی حساب های بانکی، بازرسی مالیاتی، ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم، افزایش یافته و از تمامی ظرفیت های قانونی برای وصول مطالبه و وصول مالیات حقه دولت استفاده می شود.
بازار خودرو قفل شده است؛
احتمال واردات خودروهای ضعیفتر از تولید داخلی وجود دارد
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تبریز اظهار داشت: امکان این وجود دارد که خودروها از هند یا چین وارد شود و یا دستگاهی وارد کنند که خودروهای داخلی از آن بهتر باشند.
ابراهیم مددیان گفت: بازار منتظر نتیجه مذاکرات، ثبات قیمت دلار (ارز) و واردات خودرو است. در حال حاضر، بازار قفل شده، راکد است و خرید و فروش انجام نمیشود. قیمتها نیز نوسان را تجربه میکنند که این موضوع به قیمت دلار وابسته است. به طور کلی در حال حاضر خریدار واقعی منتظر این است که از واردات خودرو چه خبر جدیدی منتشر میشود تا یک خودروی مناسب به بازار بیاید.
مددیان در ارتباط با پیش بینی بازار خودرو با به نتیجه رسیدن واردات، گفت: با اعداد و ارقام اعلام شده که سقف آن 1 میلیارد یورو است و سقف 10 و 20 هزار یورویی بر هر دستگاه وجود دارد، تعداد خودروها به میزانی نخواهد بود که در بازار تاثیری بگذارد زیرا نیاز داخلی بسیار بیش از این رقم است اما مختصر امکان تاثیرگذاری وجود دارد که این موضوع باعث میشود خریدار به وسوسه بیفتد و منتظر خودروها شود. خودروهای داخلی مختصر افت قیمتی (10-20 درصد) در صورت واردات خودرو خواهند داشت و این کاهش قیمت پایین به کم بودن میزان خودروهای باکیفیت خارجی بازمیگردد.
وی در خصوص این که چه خودروهایی به کشور وارد میشوند، گفت: احتمال واردات خودروهای چینی بیشتر است و از 10 برند اول نخواهند بود. چون خودروها از برندهایی نظیر تویوتا، کیا، هیوندای قیمتهای جهانی فراتر از سقف گفته شده دارند و از سوی تا خودروها وارد نشوند، نمیتوان در خصوص وضعیت بازار پیش بینی کرد. امکان این وجود دارد که خودروها از هند یا چین وارد شود و یا دستگاهی وارد کنند که خودروهای داخلی از آن بهتر باشند.
هشدار به مالکان خانههای خالی
اگر نمیخواهید دادرسی شوید، اعتراض مالیاتی خود را ثبت کنید
اگر مالکان خانههای خالی به مالیات تعیین شده اعتراض دارند باید تا دهم شهریور آن را ثبت کنند، چرا که ثبت اعتراض و بررسی آن بعد از تاریخ مذکور وارد فرایند دادرسی خواهد شد.
بر اساس قانون مالیات خانههای خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات میشود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.
وظیفه شناسایی خانههای خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شد و این وزارتخانه با راهاندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آنها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد.
در نهایت سازمان امور مالیاتی در دی ماه سال گذشته فهرستی از اطلاعات خانههای خالی و مالیات آنها منتشر کرده بود که براساس آن معادل ۵۶۸ هزار خانه خالی شناسایی و همچنین اعلام شد که صاحبان خانههای خالی حداکثر تا پایان مرداد ماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند.
وزیر بهداشت؛
نظارت ها در حوزه سلامت باید هوشمند باشد
وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت یکی از وسیع ترین وزارتخانه های کشور است و نظارت در این سیستم، نیازمند فناوری قوی و پیشرفته است.
بهرام عین اللهی گفت: وزارت بهداشت یکی از وسیعترین وزارتخانههای کشور است که نظارت در این سیستم، نیازمند فناوری قوی و پیشرفته است. در این راستا، باید از سیستمهای نظارتی نرم و سخت افزاری پیشرفته بهره گرفت؛ همچنان که در برخی موارد نیاز است از نظارتهای هوشمند استفاده کرد.
وزیر بهداشت عنوان کرد: نظارتهای هوشمند و سیستمی در مواقعی که مشکلی وجود داشته باشد، هشدار میدهد؛ برای مثال، در حوزه پزشکی، نرم افزاری به نام مدیکال اِرور وجود دارد که اطلاعات دارویی و درمانی و نوع و دوز داروی مصرفی در کاردکس بیمار ثبت میشود و چنانچه اطلاعات وارد شده با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، یا دوز اشتباه ثبت شود، دستگاه هشدار میدهد.
به گفته عین اللهی، در حال حاضر سیستمهای هوشمند در دنیا کاربرد زیادی دارند و با این امکان میتوان پایش را در سطح وسیع کشوری به صورت دقیق انجام داد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه اولین گام در هر کاری، «برنامه ریزی» است، خاطرنشان کرد: هر بخشی از وزارتخانه باید طبق برنامه ریزی مشخص و به دور از روزمرگی پیش رود و در حین اجرا، از نظارت نیز غفلت نشود.
یادداشت
حضور زنان در استادیوم، نتیجه فشار فیفا و وجود دولت با اختیار
️ رضا غبیشاوی
فشار فیفا به تنهایی تاثیر گذار نیست. در صورت وجود دولت بی اختیار، فشار خارجی به فرصتی برای مخالفان داخلی برای به شکست کشاندن دولت تبدیل می شود. حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای فوتبال باشگاهی ایران، برای نخستین بار بعد از 4 دهه تنها در نتیجه فشارهای فیفا نیست. فشار فیفا، نیمی از داستان است و نیمی دیگر در وجود «دولت با اختیار» در ایران است. اگر در ایران، مثل سابق، دولت بی اختیار وجود داشت حتی با وجود فشار فیفا، دختری به تماشای فوتبال باشگاهی نمی رسید.وقتی «دولت بی اختیار» وجود داشته باشد و فشار فیفا آغاز شود قدرتمندان خارج از دولت نیز از این وضعیت، به عنوان فرصت سیاسی استفاده می کنند. در این شرایط، صدای مخالفت قدرتمندان خارج از دولت در برابر «حضور زنان در ورزشگاه ها» ، بالا می رود و دولت بی اختیار در میان درخواست فیفا و مخالفان داخلی و انتظار عامه مردم، تحت فشار شدید قرار می گیرد بدون اینکه بتواند تصمیم بگیرد و اجرا کند.
در نتیجه هم از کارآیی دولت بی اختیار کاسته می شود؛ هم هواداران دولت، ناامید می شوند و هم این دولت منتخب، به سمت شکست حرکت می کند. در یک کلام، دولت، بی آبرو می شود چون حتی جرات نمی کند از بی اختیاری خود هم سخن بگوید. در این وضعیت، دولت بیاختیار در میان این فشارها رها می شود تا حداکثر فشارهای خارجی و داخلی علیه آن وارد شود و به اصطلاح گوشمالی شود. همانطور که در دولت دوم احمدی نژاد و روحانی، دولت در برابر تحریم ها رها شد تا حسابی ضربه بخورد. اینکه بعد از آن چه می شود و این وضعیت، چه تبعات منفی برای ایران و مردم ایران خواهد داشت نه اولویتی دارد و نه اهمیتی. همانطور که در داستان برجام در دولت دوم روحانی روی داد. اما از ویژگی های مثبت حکومت یکدست و دولت بااختیار این است که آبروی دولت مهم می شود و به همین دلیل است که به سرعت راه حلی برای مشکل پیدا می شود گرچه همین راه حل چند ماه قبل و در دولت سابق (دولت بی اختیار) یک فحش آبدار باشد.
قبل از این نیز شاهد بودیم و هستیم که دولت بااختیار (دولت رئیسی)، در دو موضوع واکسن کرونا و برجام نیز در مسیر صحیح حرکت کرد و می کند. در دولت بی اختیار، موضوع بدیهی واردات واکسن کرونا، به چالش بزرگ و باورنکردنی تبدیل شد و دولت در میان فشار روزانه 700 فوتی کرونا و فشار و مطالبه مردم برای واردات واکسن، قرار گرفت و بی آبرو شد اما به محض پایان دولت، واردات واکسن دوباره به موضوع بدیهی تبدیل شد.
مخالفت ها آنچنان فروکش کرد گویی هیچ گاه چالشی به این نام وجود نداشته است. واکسن کرونا با سرعت حداکثری وارد و تزریق شد و بحران بزرگ کرونا به خط پایان رسید. در موضوع برجام هم اگر در زمان دولت بی اختیار، اصل مذاکره زیرسوال بود و وعده خرد کردن دهانی که درباره مذاکره صحبت کند مطرح می شد حالا نه تنها مذاکرات هسته ای برای احیا و بازگشت برجام ادامه یافت و به موفقیت نزدیک و نزدیکتر شده است؛ بلکه ایران و امریکا هم به طور غیرمستقیم گفتگو کردند. علاوه بر این، اگر در دولت بی اختیار، تحریم ها بی اهمیت یا نادیده گرفته می شد حالا اسم مذاکرات هسته ای، «مذاکرات برای رفع تحریم ها» است.
دولت مسوول، در نتیجه وجود دولت بااختیار است و دولت بااختیار، نتیجه وجود حکومت یکدست است. در حکومت یکدست، به دولت، اعتماد می شود و در نتیجه، دولت بااختیار می شود. چون اختیار دارد خود را در برابر برخی موضوعات اساسی جامعه، پاسخگو و مسوول می داند و در نتیجه، به دنبال حل مسئله حرکت می کند. تولد دولت بااختیار و یکدست سازی حکومت، در نتیجه انتخابات 1400 بود. انتخاباتی که به شکل و شمایل 1400 برگزار شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109927
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109928
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109929
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109930
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109931
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109932
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109933
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109934
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109935
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109936
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109937
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109938
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109939
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109940
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10821/31891/109941
|

عناوین این صفحه
- آزادی به شرط اشتغال زنان زندانی تهران
- معیشت فرهنگیان رو به بهبود پلکانی
- «حقوق کارگران»، «گشت ارشاد»، «اینترنت» «ساخت مسکن» و دیدار با بایدن!
- سرمقاله
- ارائه اقامت به هر خارجی که ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند
- استفاده از رمزارز برای واردات خودرو امکانپذیر است
- ارائه 120 برنامه تحولی اقدامی
- سینماها رتبهبندی میشوند
- خسارت ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی شیرابههای پسماند به کشور
- عجیبترین شب طارمی مقابل تیم محبوب!
- ارسال پیامک هشدار برای پزشکان در صورت عدم استفاده از کارتخوان
- احتمال واردات خودروهای ضعیفتر از تولید داخلی وجود دارد
- اگر نمیخواهید دادرسی شوید، اعتراض مالیاتی خود را ثبت کنید
- نظارت ها در حوزه سلامت باید هوشمند باشد
- یادداشت