|
سهمیه دوم بنزین تغییر کرد؛
اعلام میزان جدید سهمیهها در کارتهای سوخت
مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارتهای سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.
جلیل سالاری در جمع خبرنگاران گفت: این طرح در ماه جاری این طرح اجرایی شده است و اکنون کارتهای سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.وی با بیان اینکه در کارت سوخت شخصی هر فرد یک سهمیه نرخ اول ١٥٠٠ تومان و یک نرخ ٣٠٠٠ تومان که ٢٥٠ لیتر است، وجود دارد گفت: با بررسی که انجام شد، خودروهای داخلی در ١٠٠ کیلومتر به طور میانگین بیشتر از ١٠ لیتر مصرف نمی کنند، طبیعتا زمانی که در یک کارت شخصی حدود ٣١٠ لیتر بنزین داریم، عدد بزرگی است.معاون وزیر نفت افزود: هیچ خودرویی نیست که بیش از ١٠٠٠ کیلومتر در ماه تردد داشته باشد، ضمن اینکه کارت جایگاهها نیز وجود دارد. وی با بیان اینکه پس از بررسی مشاهده کردیم که تراکنش عمدتا در سهمیه دوم بر اساس کارتهای جایگاهدار اتفاق می افتد تصریح کرد: این کاهش در کل کشور است و صرفا مربوط به استان سیستان و بلوچستان نیست.دامه داد: سهمیه دوم در کل کشور به ١٥٠ لیتر کاهش پیدا کرده است و افراد می توانند از کارت جایگاه داران استفاده کنند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی:
بازار ارز را آرام کردیم؛ قیمتها ارزان شد؟
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تورم کشور یعنی نرخ رشد قیمت کالاهای مصرفی و خدمات در مناطق شهری که در شهریورماه سال گذشته ۵۹.۳ درصد بود به ۴۰.۱ درصد در مردادماه سال جاری کاهش پیدا کرده است.
پیمان قربانی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه اصولاً بانک مرکزی تنها مرجعی است که از سال ۱۳۱۵ سری زمانی آمارهای تورمی را اعلام می کند، افزود: علت استناد به این ارقام هم همین است که می شود در طی زمان این اعداد را مقایسه کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اقداماتی که توسط دولت محترم به عمل آمد خوشبختانه در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ماهانه به ۲۹.۵ درصد رسید و با توجه به اقداماتی که در طرح مردمی کردن یارانه ها انجام شد که یک افزایش موقتی تورم ماهانه را داشتیم.
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: تورم ماهانه که در اردیبهشت به ۵.۱ درصد و در خرداد به ۱۰.۶ رسید در تیرماه به ۴.۳ درصد و در مرداد هم ۲ درصد کاهش پیدا کرده است و همین امر در واقع باعث شد که یک مقدار افزایش در اوایل سال داشته باشیم.
قربانی با اشاره به اینکه این حدود ۱۰ واحد درصدی که تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاها داشته تورمی نیست که مربوط به عملکرد دولت سیزدهم باشد، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال ۱۳۹۷ در اقتصاد بود برای مثال اگر فرضا در اواخر سال ۹۹ دولت قبل این را حذف می کرد قاعدتاً این ۱۰ واحد درصد خودش را در آن سال بروز می داد، مثلا در سال گذشته تورم بجای ۵۹ درصد حدود ۷۰ درصد می بود والان به ۳۰ درصد می رسید . لذا این در واقع یک اصلاح تورمی است و یک اصلاح قیمتی است و اکنون الحمدالله شاهد هستیم که نرخ تورم ماهانه ما به نحو مناسبی کم شده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: علت اصلی این روند ناشی از اقداماتی است که صورت گرفته است. در سال گذشته رشد پایه پولی و نقدینگی در پنج ماهه اول به شدت بالا بود خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی به عمل آمد و برای مثال رشد پایه پولی که در مردادماه سال گذشته ۴۲.۶ درصد بود در پایان تیرماه امسال به ۲۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات شامل اقدامات بانک مرکزی در زمینه تنظیم روابطش با بانک ها ، مدیریت رشد پایه پولی و نقدینگی از طریق برنامه پولی، کنترل ترازنامه بانک ها ، اجرای طرح حکمرانی ریال، مدیریت مناسب بازار بین بانکی بوده است. همچنین یک بخش مهم آن هم ناشی از تنظیم رابطه بانک مرکزی با دولت بوده است که در سالجاری دولت از تنخواه استفاده نکرده است و از سپرده های خودش استفاده کرده است.
قربانی تصریح کرد: ما در یکسال گذشته حدود ۴۰ درصد تورم داشتیم ولی وقتی الان نگاه می کنیم به تغییر رشد پایه پولی(به میزان ریالی آن) در چهار ماهه اول سال گذشته رقم افزایش پایه پولی ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده و الان در چهار ماهه امسال ۴۹ هزار میلیارد تومان است. یعنی علیرغم ۴۰ درصد تورم میزان مطلق افزایش پایه پولی کاهش پیدا کرده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات متنوعی را در کمیته پایش پایه پولی و کمیته نقدینگی در زمینه مهار نوسانات اضافه برداشت ها و نیز حکمرانی ریال شروع کرده است، افزود: اینها اقداماتی مستمر خواهد بود و انشالله با هماهنگی و تعامل مثبتی که بین دولت و بانک مرکزی و همچنین نظام بانکی هست ما حتما مهار رشد نقدینگی و پایه پولی را ادامه خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی هم که در کاهش تورم موثر بود ایجاد ثبات و آرامشی است که در ماه های اخیر در بازار ارز ایجاد شده است که این هم ناشی از تلاش های بانک مرکزی در زمینه مکانیزیم توافقی و تامین ارز بوده است.
قربانی تاکید کرد: البته کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاها نیست بلکه به معنای کاهش شتاب رشد قیمتها است. در زمان تورم بالا اصولا طبقات ضعیف و متوسط جامعه فقیرتر می.شوند و پولدارها پولدارتر می شوند.
وی در پایان افزود: در دو بخش پایانی سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی مناسب معادل ۴.۷ و ۵.۷ درصدی داشتیم و با اقداماتی که در زمینه ترمیم یارانه ها و افزایش درآمدهای ارزی و افزایش درآمد های جامعه صورت گرفته است از یک طرف انشالله درآمدها افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر با کاهش تورم نهایتا در واقع درآمد خانوار هم ترمیم خواهد شد.
«امتیاز» در مورد ضرورت توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات گزارش میدهد؛
نردبان بلند خدمات در اقتصاد دیجیتال
️ لاله نیک چهره
چهارمین دوره از انقلاب صنعتی، بدون انقلابی دیجیتال هرگز شروع نمیشد. گسترش نفوذ اینترنت و فناوریهای نوین دیجیتال به زندگی مردم، اقتصادها را وارد عصر جدیدی کرده است. «اقتصاد دیجیتال» اصطلاح نسبتا تازهای است که اولین بار سال 1995 شنیده شد. حالا به اندازهای در این حوزه ارزش افزوده خلق میشود که هیچ دولت و سرمایهگذار عاقلی حاضر به چشمپوشی از آن نیست. ارزشی که سهم آن در تولیدات ملی کشورها سال به سال در حال افزایش است.
حمایت دولت سیزدهم از توسعه اقتصاد دیجیتال و کاربردهای فناوری اطلاعات
«عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت سیزدهم تمام قد پشتیبان توسعه اقتصاد دیجیتال و کاربردهای فناوری اطلاعات است و ما ثابت کردهایم با همت جوانان ایران عزیز و حمایت دولت میتوانیم با ایجاد اشتغال فناوری پایه، علاوه بر کاهش نرخ بیکاری و تامین نیازمندی صنایع داخلی، زمینه صادرات این محصولات را به خارج از کشور نیز فراهم کنیم.زارعپور تاکید کرد: بزودی اخبار خوشی از صادرات محصولات فناورانه ایرانی اعلام میشود.
حال نسبتا خوب اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال در برخی از کشورها، تا ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی آنان را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که هماکنون در کشور ما اقتصاد دیجیتال حدود 4تا 5 درصد است .
بیشتر سالهای دهه ۹۰ برای اقتصاد ایران همراه با تحریم، رکود و رشد منفی بوده. ظرفیتهای تولیدی در داخل تضعیف شده اند، نرخهای تورم سالیانه عددهای بالایی را به ثبت میرسانند، ارزش پول ملی در چندین مقطع، سقوطی آزاد را تجربه کرده است. با این حال آمارها و واقعیتهای قابل مشاهده، راوی رشد اقتصاد دیجیتال در داخل هستند. اما چرا؟
برای بررسی این مسئله باید به چند عامل توجه داشت. یکی از مهمترین علل این پدیده، افزایش میزان دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت است. بنابر اعلام وزارت ارتباطات در سال ۹۶، ۵۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش شبکههای 3G و 4G بودهاند اما امروز تمامی شهرهای ایران به اینترنت 3G و 4G دسترسی دارند. این مسئله انگیزه سرمایهگذاری در بخش اقتصاد دیجیتال را به شکل قابلتوجهی افزایش داده است. استفاده از سرویسهای خدماتی آنلاین بدون اینترنت پرسرعت، کاری دشوار و حتی عذابآور است. تصور کنید میخواستید با اینترنت نسل دومی سیمکارتتان تاکسی اینترنتی بگیرید. هر انسان عاقلی در این شرایط ترجیح میدهد به نزدیکترین آژانس محل زنگ بزند.
اما این همه واقعیت نیست. با وجود رشد سهم اقتصاد دیجیتال از GDP، رشد تولید ناخالص داخلی نیز در سالهای زیادی منفی بوده. رشد اقتصادی منفی در بالا رفتن نسبت اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد موثر بوده است. پیشبینیهای انجام شده توسط سازمان برنامه و بودجه و همچنین صندوق بینالمللی پول برای امسال در شرایط رکودِ تورمی اقتصاد ایران نکته قابل اعتنایی است.
لایههای اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال Digital Economy ، اقتصادی بر پایه فناوریهای دیجیتال است که با ظهور اینترنت ایجاد و با کمک تجارت الکترونیک توسعه پیدا کرد. این روزها اقتصاد دیجیتال با کمک فناوریهای تحولآفرینی همچون هوشمصنوعی، کلانداده، رایانش ابری، بلاکچین و غیره میتازد و سعی در ایجاد ارزش دارد.
دیجی سه لایه دارد، لایه اول که به آن هسته میگویند، فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع مرتبط با آن است. این لایه، لایهی مرکزی نیز نامیده میشود؛ چون، زیرساخت لازم برای سایر لایههای اقتصاد دیجیتال را فراهم میکند. فناوری اطلاعات و ارتباطات چتر بزرگی از فعالیتها را دربر میگیرد مثل توسعه اپلیکیشن و نرمافزار، توسعه سختافزار، خدمات فناوری اطلاعات، مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور. در این لایه طبیعتا پهنای باند، اتصال و خدمات مبتنی بر ابر از اهمیت زیادی برخوردار است.
لایه اول آنقدر جذابیت دارد که شرکتهایی چون آمازون با وجود اینکه جنس کارشان شبیه به این لایه نبوده است، به این لایه وارد شدهاند. آمازون امروزه یکی از غولهای ارائهدهنده خدمات رایانش ابری یا کلاد است.
لایه دوم، دیجیتالزادهاهستند. آنها شرکتهایی هستند که از ابتدا دیجیتالی متولد شدهاند. در این لایه از آنجا که پلتفرمها اهمیت زیادی دارند، برخی نام این لایه را اقتصاد پلتفرمی گذاشتهاند که بیشتر این شرکتها ذیل مدلهای اقتصاد اشتراکی کار میکنند.
وقتی صحبت از استارتاپهای دیجیتال به میان میآید باید به دو ویژگی منحصر به فرد آنها اشاره کرد: سرعت و مقیاس.
برای ارایه مثال در مورد سرعت لازم است یونیکورنها را بشناسیم. یونیکورن به شرکتی گفته میشود که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد. یونیکورنهای لیست فورچون، به طور میانگین ۲۰ سال طول کشیده که به چنین ارزشی برسند. این عدد برای یونیکورنهای دیجیتال، به طور میانگین ۴.۴ سال است؛ برای مثال فیسبوک ۶.۲ سال، اوبر ۴.۳ سال، ایربیانبی ۲.۸ سال و شیائومی طی ۱.۷ سال یونیکورن شدهاند. طبق آمار «بیزینس استاندارد» در سال ۲۰۱۹ در دنیا حدود ۵۰۰ یونیکورن وجود داشته و جالب است که در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار تعداد یونیکورنهای چینی بیشتر از یونیکورنهای آمریکایی شده است. ۲۰۶ یونیکورن چینی و ۲۰۳ یونیکورن آمریکایی. ۸۰٪ یونیکورنهای دنیای در چین و آمریکا قرار دارند. انگار که یک لیگ برتر اقتصاد جهانی شامل این دو کشور داریم و بقیه تماشاچی، توپ جمع کن و یا بازیکنان لیگ دسته دو و سه هستند.
دیگر ویژگی لایه دوم، مقیاس است. اوبر در سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرد و تعداد محدودی راننده داشت. در سال ۲۰۱۴ تعداد رانندگان اوبر به ۱۵۰۰۰۰ نفر رسید. این عدد یک سال بعد در سال ۲۰۱۵ به ۳۰۰۰۰۰ راننده افزایش پیدا کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۹، ۳۰۰۰۰۰۰ (چیزی حدود ده برابر سال ۲۰۱۵) راننده داشت. این داستان در مورد شرکت ایربیانبی هم صدق میکند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ تنها ۵۰۰۰۰ اتاق داشت و این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰۰۰۰۰ اتاق (حدود ۱۲۰ برابر طی ۸ سال) رسیده است. این جهش در اعداد نشاندهنده مقیاس پذیری است که یونیکورنهای دیجیتال میتوانند به آن دست پیدا بکنند.
در لایه سوم و آخر اقتصاد دیجیتال به سراغ سنتیهای بازار خواهیم رفت. یعنی صنایع و بخشهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (لایه اول) فعالیت نمیکنند و استارتاپ یا دیجیتالزاد (لایه دوم) هم نیستند. اینها قدیمیهای اقتصاد هستند که میخواهند بر موج دیجیتال سوار شوند و برای خود خلق منفعت کنند. نام این گروه را «دیجیتالیشدهها» میگذارم. سنتیهای به راه راست دیجیتال هدایت شده. این شرکتها در گذشته مورد بیتوجهی در حوزه دیجیتال قرار میگرفتند، اما از سال ۲۰۱۹ به آنها توجه شد و تحت عنوان «سرریز دیجیتال» یا دیجیتال اسپیل اُوِرمورد بررسی قرار گرفتند. نباید فراموش کنیم که اقتصاد دیجیتال تنها درباره پلتفرمها نیست بلکه زمانی که زیرساخت درست شود، سنتیها میتوانند با سوار شدن بر آن زیرساخت به خلق ارزش بپردازند. این خلق ارزش یا در قالب «تغییر دامنه با ارائه خدمات جدید» یا «ارتقا بهرهوری» یا هر دو اتفاق میافتد. با چنین نگاهی تمام صنایع اعم از انرژی، توریسم، کشاورزی، آموزش و … همگی در لایه سوم اقتصاد دیجیتال قرار میگیرند.
با حرکت صنایع به سمت دیجیتالی شدن، دامنه آنها تغییر میکند. مرز صنعت تغییر میکند. مرز جایی است که فاصله میاندازد بین آن چیزی که باید انجام شود با چیزی که نباید انجام شود. در دنیای دیجیتال آنچه باید انجام شود روز به روز بیشتر میشود در نتیجه مرز در حال تغییر است. مزیتهای رقابتی تغییر میکنند و با تغییر مزیتهای رقابتی شایستگیهای کلیدی درون شرکت هم باید تغییر کنند و شاهد پیدا شدن سر و کله بازیگران جدید خواهیم بود.
اقتصاد مبتنی بر بلاکچین یکی از حوزههای مهم اقتصاد دیجیتال
حسین خسرو پور رییس گروه اقتصاد دیجیتال مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اظهار کرد: در رابطه با مباحث مرتبط با فناوریهای بلاکچین و رمزارزها، با توجه به نیاز تنظیمگری و ساماندهی این حوزه، موضوعی در دست کار معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در حال پیگیری است که دکتر رضایی در حال پیگیری احکام اجرایی آن بوده و امید داریم که به زودی به سرانجام برسد.
طرحی هم در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم در رابطه با بحث ساماندهی این فناوری و بحث توسعه این فناوری در کشور، شاهد پیشرفت هایی باشیم.
در رابطه با همکاری کشور ما با روسیه باید بگویم که مباحث در حوزه کلان اقتصاد دیجیتال در حال پیگیری است. یکی از حوزههای مهم اقتصاد دیجتال، اقتصاد مبتنی بر رمز ارزها و فناوری های بلاکچین است که دو طرف در رابطه با سرفصلهای همکاریهای مشترک به توافق رسیدند و امید داریم در نشستهایی که در روز پنج شنبه و در حاشیه همایش بین طرفهای ایرانی و روسیه قرار است برگزار شود بتوانیم به توافقات جامعی برسیم تا در حوزه اقتصاد دیجیتال همکاریهای مهمی را شکل دهیم.
گذار به اقتصاد دیجیتال، فرصتی پیش روی صنعت کشور
سیروس وطنخواه، رییس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: امروزه نوآوریهای فناورانه از جنبههای کلیدی صنایع هستند. این جنبه سبب رقابتپذیری بین جوامع شده است. نوآوریهای فناورانه نیازمند بستر لازم است. بستری که امروزه به اقتصاد دیجیتال معروف است.
سیروس وطنخواه توضیح داد: در اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشورها آمارهای مختلفی وجود دارد. فناوریهای دیجیتال مفاهیم اولیه اقتصاد را هم متحول میکند. در سال ٢٠٠٩ و وقتی نخستین بار رمزارزها وارد جهان شد، اینترنت برای نخستین بار جهت انتقال ارزش وارد کار شد.
وی اضافه کرد: تاثیرات این فناوری و کاربرد آن بر اقتصاد کشورها قابل توجه است و حاکمیتها باید تصمیمات مهمی در این باره اتخاذ کنند. این موضوعات سبب میشود تهیه سیاستهای نقش مالی پرمخاطره باشد. به همین خاطر سیاستگذاران و ناظران جهان در تلاشند تا تعادلی بین فین تک و ابزارهای مالی ایجاد کنند.
وطنخواه توضیح داد: گذار اقتصاد دیجیتال کشورها را قادر میکند صنعت را بهبود بخشند و با صرفهجویی در زمان شرایط خود راه به بهرهوری بهتری برسانند. مصرف کنندگان از طریق دسترسی به خدمات بهتر و هزینه کمتر، از شرایط بهتری بهرهمند شده و به همین دلیل اقتصاد دیجیتال امر مهمی در کشورها محسوب میشود.
به گفته وطنخواه، اقدامات صورتگرفته برای برگزاری کنفرانس امروز اقدامات گستردهای بوده است. جلسات متعددی بین نهادهای دولتی کشورهای شرکتکننده در کنفرانس شرکت گرفت. جلسات متعددی بین انجمنهای رمزارز ایران، روسیه و ترکیه انجام شد.
وی ادامه داد: محورهای کاری این کنفرانس انتقال تجربه در خصوص بهرهبرداری از فرصتها و رفع چالشهای پیش روی بلاک چین و... است.
چهار محور اساسی تحت تأثیر فناوریهای دیجیتال
بهطورکلی چهار محور اساسی تحت تأثیر فناوریهای دیجیتال در قالب اقتصاد دیجیتالی قرار گرفتند که به شرح زیر هستند:
- چشمانداز اقتصاد کلان: چگونه میتوان اقتصاد دیجیتال و نتایج آن برای کل اقتصاد را سنجش و ارزیابی کرد؟
- تاروپود اقتصاد دیجیتال: شرکتها چگونه رقابت میکنند و عملکرد بازارها چگونه است؟ تفاوت این رقابت با رقابت سنتی چیست؟ فرصتها و موانع بر سر راه افراد و مشاغل کوچک کدام است؟
- تأثیرات بر تقاضا و مشارکت نیروی کار: آیا فناوریهای جدید نابرابری را افزایش میدهند؟ چه مهارتها، فناوریها و مؤسساتی نیاز است تا دسترسی بیشتر افراد و گروهها را به مزایای اقتصاد دیجیتال تسهیل کنند؟
- تغییرات سازمانی: محیط دیجیتال چگونه ساختار و عملیات شرکتها و مؤسسات و دولتها را تحت تأثیر قرار میدهد؟
هرکدام از این چهار حوزه تحت تأثیر فناوریهای دیجیتالی، سؤالات درخوری برای جامعه و دولتها به وجود میآورند که با توجه به مواضع کشورها و جوامع مختلف برخوردهای مختلفی با آنها شده است. ایران از ابتدا در زمره کشورهایی قرار گرفت که تفریحکنان(strollers ) به سمت تطبیق و ارتقای جامعه و شیوع اقتصاد دیجیتالی حرکت کرد و از ابتدا به سؤالات زمینهای و مهم این حوزهها پاسخ درخوری نداشت که دراینباره برنامهریزی و همچنین ساختار کشور اجازه طراحی درست و مناسب برای استفاده از منافع این فناوری در اقتصاد را نداده است. دراینباره در موضوع اول یعنی بحث چشمانداز اقتصاد کلان این سؤالات قابل طرح بوده و هستند که بعضا پاسخ منسجم و یکصدا به جامعه داده نشده است.
- پیشرانهای اصلی اقتصاد دیجیتالی در ایران چگونه باید شناخته و سنجیده شوند؟
- سرمایهگذاریهای در سطح صنعت و در سطح کل اقتصاد مرتبط با تجارت الکترونیک، شامل سرمایهگذاری در تجهیزات و نیروی کار شاغل در فناوری اطلاعات، کدام هستند؟
- نتایج برای رشد اقتصادی، اشتغال، بهرهوری و تورم کدام است؟
- چگونه میتوان منفعت و مشکلات نامشهود مصرفکننده را به حساب آورد؟
در موضوع «ساختار بازار و رقابت» نیز سؤالات متعددی برای گذار از شرایط اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتالی قابل طرح بوده و هست که هنوز حاکمیت و جامعه به جواب و اتفاقنظر و عمل روشنی دراینباره نرسیدهاند.
- چه روابط و تعاملاتی بین ویژگیهای اقتصادی فناوریها، تولیدات و خدمات دیجیتال با ساختار و درجه رقابتیبودن بازار وجود دارد؟
- تعیینکنندگان اصلی قیمتها (سطح کلی قیمتها، نوسان قیمتها، توزیع و پراکندگی قیمتها و موارد دیگر)، ساختار و کارآمدی بازار (رقابتی، غیررقابتی، تفکیکشده و موارد دیگر) و نوع رقابت (بر مبنای قیمت، بر مبنای سهم بازار) کداماند؟
- فعالیتهای تازهتأسیس و فعالیتهای کوچکمقیاس چه نقشی در بخشهای مختلف اقتصاد دیجیتال دارند؟ مشکلات موجود برای شروع فعالیت و توسعه فعالیتهای کوچکمقیاس کداماند؟
- اینترنت و تجارت الکترونیک چگونه و تا چه اندازه میتوانند برای کارآفرینان و شرکتهای کوچک و متوسط مفید باشند یا آنها را محدود کنند؟
در موضوع «بازار کار، نیروی کار و اشتغال» که موضوعی بسیار جدی است، با توجه به قرارداشتن ایران در شرایط «موهبت جمعیتی» برای تطبیق و انتقال اقتصاد به سمت دیجیتالیشدن، سؤالات مهمی پیش روی دولت و کشور قرار گرفته که هنوز پاسخ درخوری به آنها داده نشده است.
• تا چه اندازه میتوان به مدلهای موجود برای ترسیم اندازه و ترکیب بازارهای کار در مشاغلی که در آنها فناوریها بهسرعت در حال تغییر هستند، متکی بود؟ چطور میتوان این مدلها را بهبود داد؟
• رشد تجارت الکترونیک و سرمایهگذاری در اینترنت و فناوریهای وابسته، چگونه سطح و ترکیب تقاضای بازار کار را تحت تأثیر قرار میدهد؟ چگونه میتوان چنین تأثیری را از عوامل مؤثر دیگر جدا کرد؟
اخبار
گلایه عجیب خاندوزی؛
وقتی وزیر اقتصاد اصرار دارد به آمار تورم مرجع غیررسمی استناد کند
وزیر امور اقتصادی و دارایی کاهش ۱۹ درصدی تورم دوازده ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.
احسان خاندوزی در صفحه خود در شبکه فیلتر شده توییتر از ارائه آمار و نموذار صوری توسط برخی جریانها گلایه کرده است.
به نظر میرسد خطلاب وی به کسانی است که آمارهای ارائه شده از سوی وی و سایر مقامات دولتی در خصوص تورم 60 درصدی را زیر سئوال می برند . او در این توییت نوشته است:« در مکتب ما مغالطه جایز نیست به ویژه از سوی خواص. شاید آمار و نمودار صوری ساختن در دیگر دولتها امری رایج بوده اما… کاهش ۱۹ درصدی تورم دوازده ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.»
وی در حالی به آمارهای بانک مرکزی استناد میکند که طبق قانون مرجع رسمی آمار در ایران مرکز آمار یاران است . این نکته حتی از سوی رییس کل نهادی که خاندوزی به آمارهایش استناد کرده، مورد تایید قرار گرفته است. پیش از این در اوایل تیرماه بود که علی صالح آبادی در خصوص عدم اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمارهایی را در زمینه نرخ تورم تهیه میکنند، اما چند سالی است که بانک مرکزی آماری را در زمینه نرخ تورم اعلام نمیکند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران اعلام میشود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمیکند؟ گفت: این تصمیم طی سالهای گذشته و در دولت قبل گرفته شده و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم به عموم اعلام میشود.به نظر میرسد وزیر امور اقتصادی و دارایی ترجیح میدهد آمارهایی که نرخ تورم در گذشته را بالاتر گزارش میکنند را مورد استناد قرار دهد ، حتی اگر امارها از سوی مرجع رسمی اعلام امار ارائه نشده باشند.براساس امار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مرداد ماه امسال برای خانوارهای کشور به ٤٥,٢ درصد رسید.
این نرخ در شهریور ماه برابر با ۴۵.۸ درصد گزارش شده است. با این حال وزیر امور اقتصادی و دارایی ترجیح میدهد نرخ تورم را به استناد گزارش بانک مرکزی که رقمی بالاتر را عنوان میکند، اعلام نماید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
ذخیره سدها در معرض خطر قرار هستند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سدهای ذخیرهای ما باتوجه به بارشی که اتفاق افتاده است در معرض خطر قرار دارند. علی سلاجقه درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر از مدار خارج شدن «سد اکباتان» استان همدان گفت: یکی از مسائلی اساسی که در حال حاضر شدیدا منابع آبی کشور را تحت تاثیر قرار داده مسئله تامین منابع است. سدهای ذخیرهای ما باتوجه به بارشی که اتفاق افتاده است حتما در معرض خطر قرار دارند و دقیقا این مسئله درست است. سد اکباتان همدان تقریبا کمتر از یک میلیون متر مکعب حجم دریاچه است و قابل استحصال نیست.رئیس سازمان محیط ادامه داد: خوشبختانه با تمهیداتی که اتخاذ شده است انتقال آب از چند مسیر به صورت آب پایدار در حال انجام است و مطمئن باشید هیچ مشکلی در بحث آب شرب اتفاق نخواهد افتاد. وی خاطرنشان کرد: این اتفاقات ما را به این مسئله میکشاند که طی سالهای آتی حتما به سمت و سویی برویم که به صورت اصولی با طبیعت برخورد کنیم و بر مبنای مدیریت جامعه حوزه آبخیز نسبت به انجام عملیات آبخیزداری و با در نظر گرفتن همه پارمترهای زیستی بتوانیم به نحو مطلوب منابع پایدار ایجاد کنیم زیرا راه دیگری وجود ندارد. سلاجقه درباره آخرین اقدامات کارگروهی که پیرامون مقابله با گرد و غبار تشکیل شده است، بیان کرد: خوشبختانه به صورت عملیاتی کار انجام میشود. اوایل مهرماه کارشناسان تخصصی کشور ما در ۳ دستگاه وزارتخانه جهاد، نفت و نیرو و سازمان محیط زیست که به عنوان دستگاه ناظر است به کشور عراق سفر میکنند و انشاالله در اولین اقدام مباحث مربوط به بحث منشاء گرد و غبار در دستور کارشان قرار گرفته است.وی تاکید کرد: در بحث عملیاتی از دستگاههای مسئول مخصوصا وزارتخانههای نیرو، جهاد و نفت به صورت عملیاتی وارد بحث شدهاند، کارهای کارشناسی در حال انجام است و در مسئله تبادل نظرات کارشناسی هم کارها به زودی به صورت میدانی آغاز خواهد شد.رئیس سازمان حفاظت محیظ زیست درباه آخرین وضعیت «پیروز» توله پلنگ ایرانی گفت: حالش خوب است. خبر جدید این است که پایش را روی زمین میگذارد. در مجموعه پردیسان جست و خیر میکند اما به دلیل اینکه توسط دایه انسانی پرورش پیدا کرده خصوصیات حیوانی کمتر در او نمود پیدا کرده است که کم کم باید به شکار عادت کند که این اتفاق میافتد.وی درباره اینکه آیا «پیروز» از سوی مادرش پذیرفته شده است، بیان کرد: پیروز مادرش را تحویل نمیگیرد انسان را بسیار بهتر از مادرش تحویل میگیرد.
کاهش قیمت سکه؛ سکه طرح جدید به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه شنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد تهران تا لحظه تنظیم این گزارش، با کاهش حدود ۱۵۰ هزار تومانی به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه نیم سکه ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳ میلیون تومان است.قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۳۳ دلار و ۷۲ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۴۰ تومان است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10822/31904/109995
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10822/31904/109996
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10822/31904/109997
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10822/31904/109998
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10822/31904/109999
|
عناوین این صفحه
- اعلام میزان جدید سهمیهها در کارتهای سوخت
- بازار ارز را آرام کردیم؛ قیمتها ارزان شد؟
- نردبان بلند خدمات در اقتصاد دیجیتال
- اخبار