|
تهیهکننده «پسر دلفینی»: ایرانیها در تولید انیمیشن صاحب سبک هستند
محمدامین همدانی تهیه کننده فیلم سینمایی پسر دلفینی که از چهارشنبه در سینماها اکران شده است، در توضیح پیش بینی فروش این فیلم بیان کرد: فروش بستگی به عوامل متعددی دارد و شرایط گوناگونی در موفقیت یاد عدم موفقیت یک فیلم اثرگذارد.وی افزود: همچنان که در روزهای پیش رو موضوعاتی چون کرونا، بازگشایی مدارس، مراسم مذهبی ای همچون اربعین را داریم اما بازخوردهایی که در اکران افتتاحیه این فیلم داشتیم مشابه بازخودهایی که در روسیه داشتیم بود و این موضوع بسیار امیدوارکننده است.
این تهیه کننده ادامه داد: البته نباید دور از ذهن داشت که مردم مدت زیادی است که بچه هایشان را سینما نبرده اند و باید دید که این همت عمومی دوباره ایجاد خواهد شد که سینمای کودک دیده شود یا خیر. همدانی در پاسخ به این پرسش که شما در مصاحبه های قبلی گفته بودید که برای تولید این اثر به بررسی سایر آثار انیمیشنی توجه و تلاش شده که پسر دلفینی اثری برتر از آنان باشد؛ این توجه در چه حوزهای بوده است؟ گفت: این توجه در حوزه فیلمنامه بوده است؛ مثلا در فیلم سینمایی تارزان در دقیقه ۲۲ قهرمان فیلم، شخصیت ضدقهرمان را به قتل می رساند و بعد از آن ضدقهرمان دیگری وارد قصه می شود که این روند از نظر داستانی یک ضعف محسوب می شد.
وی افزود: ما در پسر دلفینی چون دو دنیای مختلف داریم که شخصیتهای هر دو باید تلفیق شود، سعی کردیم که ضدقهرمان این دو دنیا را مشترک نگه داریم. یعنی از ابتدای فیلم تا انتهای آن ضدقهرمان حفظ می شود.
همدانی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان این اثر را اثری شبیه به فیلم سینمایی لوکا - (Luca) یک پویانمایی رایانهای در ژانر ماجراجویی، فانتزی، و کمدی–درام به کارگردانی انریکو کازاروزا ساختهٔ پیکسار است که توسط والت دیزنی در سال ۲۰۲۱ منتشر شد - با حذف المان بومی عنوان کرد، گفت: این بحث ها باید علمی دنبال شوند. بسیاری از اوقات این اتهام وجود دارد که وقتی کاری ایرانی ساخته می شود، کپی شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که طراح شخصیت این پروژه کسی است که بارها از دیزنی دعوت نامه داشته و سوپروایزرهای دیزینی ایشان را دنبال می کنند، در نتیجه برای خودش صاحب سبک است ؛ بر این اساس اگر کسی واقعا چنین ادعایی دارد که این اثر کپی کار دیگری است، نظرش کاملا قابل بحث و مناظره است.
کارگردان انیمیشن دره زنجفیل اظهار داشت: یک ایرانی لزوما کپی کار نیست، می تواند صاحب سبک باشد؛ همچنان که در پسر دلفینی ما صاحب سبک بودیم و از ما کپی خواهد شد.
همدانی در پاسخ به این پرسش که اگر این فیلم گویای ایرانی بودن جغرافیایی قصه است، چرا هیچ المانی از فرهنگ ایرانی ندارد، یادآور شد: کجای دنیا نیانبان هست؟ یا کجای دنیا قیافه هایی که در این شخصیت ها هست را دارید؟ کجای دنیا خانم ها حجاب دارند؟ اینها همه المان های ایرانی و بومی این اثر است.
وی تصریح کرد: مشکلم با کسانی است که اعتماد به نفس ندارند و هرکار ایرانی ای که تولید شود را کپی شده می انگارند.
انیمیشن پسر دلفینی (Dolphin Boy) با موضوع خانوادگی، ماجراجویانه و کمدی محصولی از کشور ایران است. این انیمیشن به کارگردانی محمد خیراندیش، تهیهکنندگی محمدامین همدانی و نویسندگی محمد خیراندیش و یانا کوزمینا در سال ۱۳۹۹ ساخته و در سال ۱۴۰۱ منتشر شد.
اخبار
بازیگر «هری پاتر» هم به «جوکر ۲» پیوست
برندن گلیسون بازیگری جدید است که به خواکین فینیکس و لیدی گاگا در فیلم «جوکر ۲» پیوسته است.
این بازیگر که اکنون برای بازی در فیلم «بانشیهای اینیشیرین» به کارگردانی مارتین مکدونا از امیدداران اسکار است، قصد دارد از حال و هوای سواحل ایرلند به خیابانهای غمانگیز شهر گاتهام برود.
در ادامه جوکر خواکین فینیکس همچنان در نقش دلقک آشوبگر و لیدی گاگا در نقش هارلی کوین بازی میکنند.
تاد فیلیپس در ادامه «جوکر» همچنان به عنوان کارگردان حضور دارد و قرار است فیلم بیشتر در قالب موزیکالی شبیه «ستارهای متولد شده است» ساخته شود تا «داستان وستساید».
با توجه به اینکه «جوکر» فروشی بیش از یک میلیارد دلار در سطح جهان را ثبت کرد، ساخت ادامه آن پروژهای مهم برای کمپانی برادران وارنر است و به احتمال زیاد در دنیایی مستقل ادامه مییابد و ربطی به فضای سینمایی دیسی که در فیلمهای «لیگ عدالت» دیده میشود، نخواهد داشت.
برندن گلیسون ۶۷ ساله که بازیگر و کارگردانی ایرلندی است به تازگی در نقش دونالد ترامپ در فیلم «قانون کومی» دیده شد و در «تراژدی مکبث» هم بازی کرد. وی سه جایزه ایفتا، ۲ جایزه مستقل بریتیش و امی دریافت کرده و ۲ نامزدی بفتا و ۴ نامزدی گلدن گلوب را در کارنامه دارد.
وی بازیگر نقش آلیستر مودی در فیلمهای «هری پاتر» بود و در فیلمهای «شجاعدل»، «دارو دستههای نیویورکی»، «سافرجت» و «پدینگتون ۲» و شماری از فیلمهای دیگر هم بازی کرده است.
این بازیگر برای ایفای نقش وینستون چرچیل در فیلم «در توفان» در سال ۲۰۰۹ جایزه امی را دریافت کرده و سال ۲۰۲۰ در ردیف هجدهم از بزرگترین بازیگران ایرلندی «آیریش تایمز» جای گرفته است.
بازی کیت بلانشت در ونیز درخشید
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز دیروز بعد از ظهر شاهد نمایش فیلم جدید تاد فیلد با عنوان «تار» با بازی کیت بلانشت در نقش آهنگساز معروف و اولین رهبر ارکستر زن آلمانی بود. در پایان فیلم در حالی که تماشاگران در سالن سالاگرانده با شعار «براوو» سر پا ایستاده بودند، به مدت ۶ دقیقه فیلم، کارگردان و بازیگرانش را تشویق کردند.
به نظر میرسد «تار» یکی از پرطرفدارترین فیلمهای فصل اسکار باشد. نقدهای مشتاقانهای که بر این فیلم نوشته شده فقط در میزان تحسین فیلم با هم رقابت میکنند و به نظر میرسد بلانشت برای هشتمین بار نامزدی اسکار را کسب کند. وی تاکنون ۲ جایزه اسکار دریافت کرده که برای «هوانورد» در سال ۲۰۰۵ و «جاسمین آبی» در سال ۲۰۱۴ بود. به نظر میرسد وی با «تار» سومین مجسمه را به کلکسیون خود اضافه کند.فیلم «تار» که از ۷ نوامبر در سینماها به نمایش درمیآید در عین حال نشاندهنده بازگشتی پرقدرت برای تاد فیلد؛ کارگردانی است که پس از ۱۵ سال با این فیلم به دنیای سینما بازگشته است. پیش از نمایش فیلم در ونیز، علاقهمندان بلانشت بیرون فرش قرمز او را تشویق میکردند و پوسترهای فیلم را در دست داشتند. نینا هاس، نومی مرلانت، مارک استرانگ، جولیان گلاور، آلن کوردونر، سوفی کاور و سیلویا فلوت دیگر بازیگران این فیلم هستند. هیلدور گونادوتیرو آهنگساز ایسلندی که برای ساخت موسیقی فیلم «جوکر» در سال ۲۰۲۰ اسکار برد، سازنده آهنگهای این فیلم است.
بلانشت و تاد فیلد در یک کنفرانس مطبوعاتی هم حضور یافتند و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
فیلد در سخنانش گفت این نقش را برای بلانشت نوشته و بلانشت تاکید کرد که از ابتدای فیلمنامه دریافت ایفای این نقش چقدر پیچیده است. وی گفت این شخصیت مجموعهای از تناقضهاست و به یقین درگیر چیزی در گذشته خود یا خانوادهاش بوده است.
«چپ دست» از جشنواره فیلم زنان سئول جایزه گرفت
فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و تهیهکنندگی فریبا عرب (کمپانی CHOSEN IMAGE) به بخش رقابتی جوایز آسیایی بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول راه پیدا کرد.
در بخش رقابت آسیایی که سه جایزه داشت، نسرین محمدپور برای «چپ دست» جایزه nbp را که توسط ۵ داور تعیین میشود، از آن خود کرد. جایزه nbp توسط یک شرکت هنری به یک فیلم تعلق میگیرد. بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم زنان سئول ۲۵ آگوست تا اول سپتامبر ۲۰۲۲ در سئول برگزار شد و «چپ دست» در این دوره در بخش فیلمهای کوتاه با ۱۹ فیلم کوتاه دیگر رقابت کرد. جشنواره بین المللی فیلم زنان سئول یکی از بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم زنان در سطح بینالمللی محسوب میشود که آثار فیلمسازان زن را از سراسر دنیا در بخشهای رقابتی و غیررقابتی به نمایش میگذارد.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «چپ دست» ۱۵ دقیقهای آمده است: «مریم تصمیمی بزرگ در سر دارد و قصد دارد کاری انجام دهد و خود را برای این کار آماده میکند اما ... .»
یاسمن نصیری، رهام اسدی، سهیل رضایی، لیلا دلیر، رضا موسی زاده گلستانی، علی جوان، ناصر شجاعیفر، رضا لیودانی، رحیم اسدی، شهرزاد خوشخو، مصطفی رضایی، مسعود خانزاده، تکتم محمدی و محمدامین مجدی، بازیگران این فیلم کوتاه هستند. پخش «چپ دست» برعهده مجتبی عبدالرحیم خان است.
چالش های سیروس همتی برای یک نقش و وضعیت تئاتر
سیروس همتی، بازیگری است که نقش این جوان عاشق و مبارز را در نمایش «خانه خراب» بازی میکند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر هم از حضورش در این اثر نمایشی میگوید، هم از وضعیت نمایشی که خودش میخواهد کارگردانی کند و هم از تبعیض در تخصیص امکانات دولتی تئاتر.او با انتقاد از برخورد تبعیضآمیز در تخصیص امکانات دولتی به گروههای نمایشی میگوید: وقتی گروهی از هفتخوان اجرا گذر کرده و نمایش خود را به صحنه رسانده است، یعنی نمایش او شایسته حمایت دولت است؛ حال این حمایت میتواند به شکل دریافت کمکهزینه باشد یا بهرهمند شدن از امکانات و سالنهای دولتی تئاتر.او اضافه میکند: تشخیص اینکه چه کسی شایسته دریافت کمک هزینه و امکانات دولتی تئاتر است، با کیست. اگر شورای نظارت تایید کرده که به کاری مجوز اجرا بدهد، یعنی آن اثر در راستای اهداف عالی شوراست. پس چرا در تخصیص کمک هزینه این گونه برخورد میکنند.
همتی با بیان اینکه رویه مشخصی در پرداخت کمک هزینه گروههای نمایشی وجود ندارد، میافزاید: مدتی تخصیص کمکهزینه برداشته شد. اما ظاهرا در حال حاضر این کمک به بعضی گروهها تعلق میگیرد که این موضوع هم منصفانه نیست. تمام مدیران گذشته عملکرد دینی داشتهاند و از سوی دیگر ادعای مدیریت جدید مرکز هنرهای نمایشی درباره اجرای آثار دینی، قابل تامل است. اگر قرار باشد نمایشهایی که برخورد منتقدانه دارند، از امکانات دولتی مانند سالنهای دولتی بیبهره بشوند، پس رسالت منتقدانه تئاتر و جسارت آن چه میشود. همتی ادامه میدهد: چالشهای این نقش را بسیار دوست میداشتم. جوانی که نقشش را بازی میکنم، تیز و بز و هوشمند است و اربابش هم به او فضا میدهد.
بلیت شناور گیشه سینما را تکان میدهد؟
افت مخاطب و رکود در سینما اگرچه به طور مقطعی با اکران بعضی فیلمها به طور نسبی بهبود پیدا کرده اما همچنان مسئلهای است که به دغدغه و نگرانی جدی این روزهای سینما بدل شده و در همین راستا اخیرا شورای راهبردی اکران تصمیم گرفته به طور موقت برای سه ماه اجازهی فروش بلیت با قیمت شناور را به سینماها بدهد.
بجز ارائه بلیت با قیمت کمتر، راهکار دیگری که همواره از سوی اهالی سینما و سینماداران بر آن تاکید شده نمایش فیلمهای جذاب و مخاطبپسند بوده تا سبب آشتی دوباره مردم با سینما شود. در این مورد برخی پخشکنندهها و سینماداران سراغ اکران فیلمهای خارجی رفتند که اتفاقا برخی از آنها تماشاگر زیادی هم داشت.
به همین بهانه از نهم شهریور ماه یک فیلم هندی محصول سال ۲۰۲۱ با نام «خیزش غرش آتش» به چرخه اکران سینماها اضافه شد که تا پایان پنجشنبه شب (دهم شهریور) با ۱۱۴۰ نفر مخاطب ۴۸ میلیون تومان عایدش شد.
اگرچه این فیلمهای خارجی پس از ممیزی مجوز نمایش میگیرند با این حال در یکی دو سال گذشته اکران تعدادی فیلم خارجی در سینماها با استقبال نسبتا خوب مردم مواجه شده بود تا جایی که فیلم «احضار۳» در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۸ هزار بلیت با رقم حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخت.
بعد از آن فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد بیشترین تعداد مخاطب را جذب کرده که با حدود ۲۸۸ هزار بلیت نزدیک به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. همچنین «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار که از اواخر مرداد روی پرده رفته تا کنون ۲۴۱ هزار نفر تماشاگر داشته و بیش از هشت میلیارد تومان هم فروش داشته است.
خاستگاه سازمان سینمایی را مثبت ارزیابی میکنم
هر عملکردی جنبههای مثبت و منفی دارد و اگر میخواهیم نقد کنیم باید بررسیمان دوسویه باشد. من در مجموع خاستگاه سازمان سینمایی را از نظر نیت و هدف و برنامه ریزی که دارد مثبت ارزیابی میکنم. اما مواردی است که شاید مورد نقد باشد.
تقاضا دارم در ممیزی ها و صدور پروانه ساخت و نمایش متعادلتر رفتار شود. باید اعتماد بیشتری به هنرمندان بشود و همچنین به نیاز مردم بیشتر توجه کنند. توصیه می کنم که دولت به مسائل بخش خصوصی و اصناف ورود نداشته باشد. تعامل خیلی خوب است ولی دخالت کمتر مسئولیت پاسخگویی کمتری را برای دولت به وجود خواهد آورد.
یک سالی که از استقرار دولت سیزدهم گذشته زمان زیادی نیست که بتوانیم بگوییم محصول عملکرد این دولت را میتوانیم ببینیم. ضمن این که در بخش سینمایی با آمد و رفت دولت ها تغییر آنچنانی ایجاد نمی شود.
آقای خزایی، معاون سینمایی و مدیران اطرافشان همگی مورد وثوق و مورد تایید هستند. من به لحاظ منش این افراد را قبول دارم و باید درباره روشهایشان بحث کنم. در مجموع خاستگاه سازمان سینمایی را از نظر نیت و هدف و برنامه ریزی که دارند مثبت ارزیابی می کنم.
نحوه اکران و چینش فیلم ها و آیین نامه های نمایش بهتر است بر اساس تجربه کسانی که خودشان در دل کار هستند صورت بگیرد. اگر جایی چالش و اختلافی بود باید دولت به عنوان یک بزرگتر وارد شود.
دولت در بخش محتوایی باید با دید بازتر و با اعتماد به فیلمسازان کار را جلو ببرد. نتیجه بیاعتمادی به فیلمساز ساخته شدن برخی سوژهها در خارج از کشور است. اگر اجازه ندهیم بچهای در خانواده حرف بزند، غریبهای زودتر حرفهای او را میشنود
قصهای تاریخی در یک سریال جدید
همزمان با فرا رسیدن ۱۲ شهریور، روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس، مجموعه جدید تاریخی «بهادران تنگستان» در ۱۵ قسمت از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می شود.مجید نظری نسب، سردبیر مجموعه تاریخی «بهادران تنگستان» در این باره گفت: داستان این نمایش در ۱۵ قسمت و در دو مقطع تاریخی روایت می شود. به عبارتی قبل از مبارزه رئیسعلی دلواری که در دوره محمد شاه از مبارزان به نام مشروطه خواه و رهبر قیام جنوب درتنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول بود، احمدخان تنگستانی پرچم مبارزه با استعمار را در دست داشت که در تاریخ کمتر از او یاد شده و به همین دلیل بسیاری رئیسعلی دلواری را سردمدار مبارزات در بوشهر می دانند. قصهای تاریخی در یک سریال جدیدسردبیر پیشکسوت رادیو ضمن اعلام این مطلب افزود: ویژگی اصلی این متن، زبان اثر است و با اینکه علی دنیوی ساروی نویسنده آن شمالی است اما تحقیق بسیار زیادی درباره واژگان بوشهری کرده که سبب شده کلمات آن برای مخاطبان شنیدنی شود. مجید نظری نسب در پایان گفت: مجموعه «بهادران تنگستان» در ۱۵ قسمت به صورت پیوسته از رادیو نمایش پخش می شود که فصل اول آن به احمدخان تنگستانی و فصل دوم آن به رئیسعلی دلواری اختصاص دارد.
مجموعه نمایشی تاریخی «بهادران تنگستان» به نویسندگی علی دنیوی ساروی، سردبیری مجید نظری نسب، کارگردانی محمد پورحسن،تهیه کنندگی شهریار کرمی ، افکتوری نازنین حسن پور، صدابرداری جعفر جودتی و با هنرمندی رضا عمرانی، کرامت رودساز، میرطاهرمظلومی، فریبا متخصص، شیما جانقربان، مجید حمزه، بهرام سروری نژاد، بهادر ابراهیمی، محمد پورحسن، محمد شریفی مقدم، سعید سلطانی، فرشید صمدی پور، عباس توفیقی، فریبا طاهری، عباس شادروان و حمید یزدانی از روز شنبه ۱۲ شهریور ماه، ساعت ۲۲ از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت ۳ بامداد روز بعد تکرار آن است.
همایون شجریان به کنسرت های کانادا نرسید
همایون شجریان که پیشتر اعلام کرده بود قرار است ۱۱ تا ۲۰ شهریور (دوم تا ۱۱ سپتامبر) در شهرهای تورنتو، مونترال، ونکوور و کلگری کشور کانادا به روی صحنه برود، اکنون یک روز پیش از آغاز این کنسرتها، از تغییر زمان برگزاری آنها خبر داده است.شجریان در توضیح علت این اتفاق در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «علاقهمندان گرامی ضمن عرض پوزش بابت مشکل ایجاد شده لازم میدانیم شما را در جریان شرایط ایجاد شده قرار دهیم. روز یکم سپتامبر ۲۰۲۲ متاسفانه آخرین فرصت دریافت ویزای همایون شجریان و تعدادی از اعضای گروه سیاوش از دست رفت. این در حالی است که پس از گذراندن مراحل طولانی اخذ ویزا و انتظار هر روز ما و پیگیریهای وکیل پروژه نیمی از اعضا در تورنتو و نیمی دیگر به همراه همایون شجریان در ایران منتظر هستند.در حال حاضر ۱۲ نفر از اعضای ایرانی و غیر ایرانی گروه سیاوش که نیازمند دریافت ویزا نبودهاند برای تمرینهای نهایی از محل اقامتشان به تورنتو رسیدهاند. اما برای حضور دیگر اعضا متاسفانه امروز پس از اخرین پیگیریهای وکیل متوجه آن شدیم که ویزای چند تن از هنرمندان اصلی گروه سیاوش همچنان در پروسه اداری است و هنوز به مرحله صدور نرسیده است.از آنجایی که اجرا بدون حضور این هنرمندان امکان پذیر نیست و کیفیت و اجرای بیکم کاست بر همه چیز اولویت دارد، مجبور هستیم برای تحقق این امر و اطمینان از دریافت ویزای کامل اعضای گروه تاریخ برنامههای تور کانادا را به ماه ژانویه موکول کنیم.
تاریخ دقیق این اجراها تا هفته آینده به اطلاع عموم خواهد رسید و برای کسانی که بلیط تهیه کردهاند ایمیل خواهد شد.
عزیزانی که بلیط تهیه کردهاند میتوانند بر اساس همان بلیط و همان شماره صندلی در روز های جدیدی که متعاقبا اعلام خواهد شد در کنسرت شرکت نمایند و حقشان تمام و کمال برای حضور محفوظ است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110026
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110027
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110028
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110029
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110030
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110031
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110032
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10823/31914/110033
|
عناوین این صفحه
- تهیهکننده «پسر دلفینی»: ایرانیها در تولید انیمیشن صاحب سبک هستند
- اخبار
- چالش های سیروس همتی برای یک نقش و وضعیت تئاتر
- بلیت شناور گیشه سینما را تکان میدهد؟
- خاستگاه سازمان سینمایی را مثبت ارزیابی میکنم
- قصهای تاریخی در یک سریال جدید
- همایون شجریان به کنسرت های کانادا نرسید