|
با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد
رویداد همگام با اربعین، همراه با فناوری
رویداد«همگام با اربعین، همراه با فناوری» به منظور عرضه توانمندی های شرکتهای دانش بنیان جهت تسهیل سفر معنوی اربعین برگزار شد.
در ابتدای جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکتهای دانش بنیان، هر کدام از شرکتهای حاضر در مراسم به ارایه گزارشی از خدمات خود برای مراسم اربعین پرداختند.
در ادامه این نشست عیسی زارع پور با بیان اینکه اربعین یک رویداد بین المللی، محلی، اجتماعی است و از جنبههای مختلف میشود به آن نگاه کرد، اظهار کرد: این رویداد خودجوش و مردمی است و دولت هم تمام قد ایستاده که ظرفیتهای لازم را پای کار قرار دهد و سفر را برای زائران راحت کند.
ه گفته او سالهای گذشته این انتظار میرفت که فقط اینترنت رایگان در اختیار زائران قرار بگیرد اما ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد؛ همچنین امسال اولین سالی است که به این شکل به این موضوع پرداخته می شود.
وی تاکید کرد: تلاش بسیاری انجام شد تا اینترنت پر سرعت با کمک فیبر نوری را در طول مسیر اربعین فراهم کنیم اما امسال اتفاق نیفتاد اما انشاءالله برای سالهای بعد انجام می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد:
جزئیات کاهش سهمیه سوخت ۳ هزار تومانی
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاکنون 250 لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود که از کارت شخصی و یا جایگاهدار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که میافتاد این بود که برخی، از کارت جایگاهدار اقدام به سوختگیری کرده و کارت شخصی خود را در اختیار عدهای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت میگرفت.
هادی بیگینژاد درباره ساز و کار جدید برای توزیع بنزین با نرخ آزاد (3000 تومانی) اظهار داشت: طبق آنچه از سوی وزارت نفت قرار است اجرا شود، هیچ تغییری در سهمیه دوم سوخت ایجاد نشده است، قبلا دارندگان خودرو به دو طریق از سهمیه دوم سوخت استفاده میکردند، یعنی یا میتوانستند از کارت شخصی استفاده کنند و یا اینکه با کارت جایگاهدار اقدام به دریافت سوخت سوخت میکردند.
وی افزود: تاکنون 250 لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود که از کارت شخصی و یا جایگاهدار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که میافتاد این بود که برخی از کارت جایگاهدار اقدام به سوختگیری کرده و کارت شخصی خود را در اختیار عدهای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت میگرفت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مجموعه پالایش و پخش به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از قاچاق، سهمیه واریزی سوخت آزاد را کاهش دهد. البته در سهمیه سوخت اول هم که تغییری بوجود نیامده است.
وی ضمن رد شائبه گرانی و یا کاهش سهمیه بنزین گفت: اگر قرار بود سهمیه کاهش پیدا کند و یا قیمت افزایش یابد باید کارت جایگاهداران کلا جمعآوری میشد.
بیگینژاد تاکید کرد: در مجموع سهمیه مردم کاهش پیدا نکرده و کسی که بیش از 150 لیتر در ماه مصرف داشته باشد، میتواند از کارت جایگاهدار با همان نرخ 3000 تومان سوختگیری داشته باشد.
وی جمع آوری کارت جایگاهدار در مناطق مرزی را هم رد کرد و گفت: قرار بود کارت جایگاههای مرزی جمعآوری شود اما این اتفاق نیفتاده است.
این نماینده مجلس ضمن تکذیب شایعات سهنرخی شدن بنزین گفت: ما هیچگاه از چند نرخی شدن کالاها از جمله بنزین سود نبردهایم، بنده تاکنون طرحی در این قضیه ندیدهام.
وی در ادامه با انتقاد از دولت و وزارت نفت بابت عدم تدوین یک طرح جامع در این حوزه گفت: باید یک طرح جامع تدوین شده، ابتدا ابعاد قضیه را بررسی کنند تا منجر به نگرانی مردم نشود.
بیگینژاد تاکید کرد: گله ما این است که باید از قبل این موضوع بررسی میشد، اگر تصمیم را همراه با بررسی نقد کارشناسانه اتخاذ کنند ممکن است عدهای هم مخالف باشند اما اکثریت راضی خواهند بود، زیرا به هرحال همه قبول داریم که ما نسبت به تمام دنیا سرانه مصرف بالاتری در حوزه انرژی داریم و همه بر این موضوع اذعان داریم که مصرف حاملهای انرژی در کشور باید ساماندهی شود، مردم هم وقتی ببینند تصمیم درست است، استقبال میکنند.
«امتیاز» در مورد ایجاد امنیت و کاهش جرم خیزی در محیط های شهری گزارش میدهد؛
مقابله با پدیده ناامنی عینی و ذهنی
️ احمد رسایی
انسان همواره به دنبال تأمین امنیت به عنوان یکی از نیازهای اساسی خود است و احساس امنیت به عنوان یکی از شاخصهای مهم کیفیت زندگی شهری، مورد توجه قرار گرفته است. رضایت خاطر فرد معمولا با احساس آرامش در ارتباط است. آرامش یک حس درونی و ذهنی است که با فضاهای شهری رابطه تنگاتنگی دارد و امنیت یکی از شاخصههای مهم و تعیین کننده در میزان رضایتمندی شهروندان است. وجود ناهنجاریهای اجتماعی در فضاهای شهری، امنیت جامعه شهری را تحت تاثیر قرار داده و موجب آزار و اذیت سایر افراد جامعه میشود، برای ایجاد امنیت بیشتر در فضاهای شهری، مدیریت شهر باید شرایط را به گونهای مهیا کند که تامین امنیت با مشارکت شهروندان ایجاد شود.
هر اقدامی که آرامش، آسایش جسمی، روحی و آزادی های مشروع و طبیعی افراد را سلب کند نوعی اقدام ضد امنیتی است. یکی از راه های برقراری امنیت از طریق مداخلات در کالبد شهرهاست و البته مهم تر از کالبد هر مکانی روح غالب بر آن مکان است که ناشی از روابط اجتماعیو مردمی است که به یک دیگر وابسته هستند یعنی کالبد بر رفتار تأثیر می گذار است و رفتارها بر نحوه استفاده از کالبد شهر تأثیر می گذارند.
رضایت خاطر فرد معمولا با احساس آرامش در ارتباط است، آرامش یک حس درونی و ذهنی است که با فضاهای شهری رابطه تنگاتنگی دارد و امنیت یکی از شاخصههای مهم و تعیین کننده در میزان رضایتمندی شهروندان است.
فردی که در یک فضای شهری زندگی میکند یا اوقات فراغت خود در آنجا میگذراند به دنبال آرامش خاطر است چنانچه این آرامش و امنیت در فضای مذکور تامین شود میزان رضایتمندی و ماندگاری در فضاهای شهری بالا میرود، اما در صورتی که شهروندان حس خوبی نسبت به محل زندگی یا گذران اوقات فراغت خود نداشته باشند سعی میکنند مکان مورد نظر را ترک کنند
فقدان حس امنیت در فضاهای شهری و نبود توجه کافی مدیران شهر به این فضاها زمینه را برای ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی فراهم میکند و زیست پذیری شهرها را تحت تاثر قرار میدهد البته مبحث امنیت ابعاد متفاوتی را شامل میشود که شامل ابعاد اجتماعی، کالبدی و مدیریتی است.
موضوع ایجاد امنیت و کاهش جرم خیزی در محیطهای شهری، یکی از مباحث بسیار مهم و بحث برانگیز مجامع علمی دنیا میباشد که لزوم توجه به ارتباط این بحث با امر طراحی شهری و فضاهای قابل دفاع شهری روز بروز بیشتر احساس میشود. اگر بتوانیم ارزشها را در یک جامعه زنده نگه داریم و اجازه ندهیم غبار فراموشی بر آنها بنشیند، به امنیت دست خواهیم یافت. بنابراین مهمترین اصل در این زمینه این است که شهروندان و مسئولان همواره معتقد و پایبند به ارزشهای کلی مانند حقوق دیگران، عدالت، آزادی، تسامح و دیگر فضایل انسانی بمانند .برای ایجاد اعتماد اجتماعی باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا مردم در کنار هم احساس امنیت کنند. امنیت را زمانی میتوان برقرار کرد که از یک طرف موارد خلاف هنجار برطرف شود و از طرف دیگر ثبات در کلیه ارکان جامعه، مخصوصا در ابعاد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی حاصل شود .
مفهوم فضای شهری امن
مفهوم فضای شهری امن در مقابل مفهوم فضای شهری ناامن قرار دارد. پدیده ناامنی دارای دو جنبه عینی و ذهنی است و کلیه عرصههای زندگی را در برمیگیرد. مقوله ناامنی از جنبه عینی، کلیه مظاهر ناامنی از جمله سرقت، قتل، خشونت و … را شامل میشود و مقوله ناامنی از جنبه ذهنی، شامل داوری در خصوص امنیت منطقه و فضا است. ناامنی پدیدهای همانند فقر است و میتوان گفت که فقر مقدمه دیگر پدیدههای آسیب شناختی از جمله ناامنی، خشونت شهری و غیره است.
از لحاظ کمی و آماری ناامنی را میتوان با تعداد پرخاشگریها، تعداد مکانهای وقوع جرم، ماهیت، جنسیت و سن افراد قربانی محاسبه نمود. این جنبهها، از لحاظ تعریفی و طبقه بندی نیازمند مطالعات خاص آماری هستند. بخش دیگر ناامنی شهری، رهیافت ذهنی پدیدهها به معنی احساس ناامنی است. اهمیت ناامنی معمولاً در بعد نمادی و فرهنگی آن با آثار مختلف از جمله اضطراب و غیره همراه میباشد. این بعد نمادی و فرهنگی معمولاً در دوران بحران خصوصاً در عصر فراصنعتی بیشتر محسوس است؛ در این شرایط بعضی مکانها توسعه یافتهتر از دیگر جاها میباشد و تقریباً سمبلهای ناامنی را در متروها، پارکهای شهری، مجتمعهای بزرگ، محلهها و … به وجود میآورد. مفهوم ناامنی، علی رغم کنترلهای بیش از حد پلیس، هنوز یکی از ویژگیهای اجتماعی خطرناک به شمار میرود (ربانی، ۱۳۸۳).
فضای شهری به عنوان یک مکان و مسئله ناامنی در آن و احساس ترسی که پدیده مجرمانه در آن ایجاد میکند، از موضوعات شناخته شده در علم جرم شناسی است. در اینجا برای رسیدن به بحث فضاهای شهری امن در تبیین عوامل موثر در پیدایش آنومی و جرم، آنها را در قالب سه دسته و سطح مورد بررسی قرار دادیم:
سطح کلان (Macro): عوامل موثر در پیدایش آنومی در جامعه (جامعه فراشهری)
سطح میانه (Medium): عوامل موثر در پیدایش آنومی در هر شهر
سطح خرد (Micro): عوامل موثر در پیدایش آنومی در مکانها و موقعیتها (فضاها)
بنابراین در تبیین مفهوم «فضای شهری امن» میبایست این سطوح مورد توجه قرار گیرد، چرا که این مفهوم صرفاً نمیتواند محدود به همان فضا باقی بماند و در هر صورت عوامل موثر سطوح بالاتر، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم خود را در سطح پایینتر خواهند داشت. به عنوان مثال در صورت وقوع جنگ و بمباران شهری عدم احساس امنیت میتواند بر هر شهری و بر هر فضایی در هر شهر حاکم گردد که اساساً عامل آن در همان سطح قابل بررسی نباشد و یا در صورت وجود بحرانهای اجتماعی و اقتصادی در یک جامعه، نظام اجتماعی و اقتصادی همه شهرها زیرمجموعه آن جامعه را دستخوش نابسامانی سازد و در اثر آن ناامنی در فضاهای شهری شدت یابد.
همچنین مهاجرپذیری زیاد یک شهر، طبق نظریههای موجود میتواند انسجام اجتماعی آن جامعه شهری را تضعیف کند و در اثر آن زمینههای بروز رفتارهای آنومیک در همه نقاط شهر از جمله فضاهای شهری رو به افزایش نهد.
بنابراین مفهوم یک فضای شهری امن به صورت جامع شامل همه عوامل موثر در سطوح سه گانه مذکور میشود. به عبارت دیگر یک فضای امن شهری در صورتی معنا مییابد که در همه سطوج عوامل بازدارنده نقش خود را به صورت مطلوب ایفا نمایند و سطوح بالاتر به عنوان چتر حمایتی مانع ریزش، انتشار و ایجاد ناهنجاری به سطوح پایینتر گردند.
درصورت وقوع حقیقی جرایم و خشونت درهر فضا و منطقهای، اگر مردم احساس ناامنی کنند و توانایی داشته باشند، آن فضا و منطقه را ترک خواهند نمود. اگر خیابانی در شهر فضای ناامنی به وجود آورد و مردم در آن احساس ناامنی کنند، کمتر از آن استفاده خواهند کرد، حتی در این صورت خیابان مذکور ناامنتر خواهد شد.
با این اوصاف، یک فضای شهری امن تحت تأثیر عوامل مختلف و در سطوح متعددی تولید میشود. فضای شهری امن قدر مسلم فضایی است که هم از نظر عینی و هم از نظر ذهنی امنیت و آسایش خاطر برای حاضرین، عابرین و ناظرین به وجود آورد.
شهر امن چه مزایایی برای شهروندان دارد؟
فریاد پرهیز، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری میگوید: در یک فضای امن و راحت، شهروندان تمایل دارند که یکدیگر را ببینند، چنین فضایی قابلیت اجتماعی شدن دارد و اتصالات به پیرامون یا دسترسیهای آن فضا راحتتر خواهد بود و مکان خوبی برای انجام بعضی فعالیتها میشود و با جذابیت خود در اذهان عموم مردم ماندگار میماند.
وی با بیان اینکه بهطور کلی یکی از نشانههای اصلی یک فضای امن شهری، رونق و حیات جاری در آن است، ادامه میدهد: حتی ادارههای مربوط به تأمین امنیت از جمله پلیس نیز تأیید کردهاند که تأمین امنیت یک مکان پر رونق برای آنها بسیار راحتتر از یک مکان خالی از همان نوع است.
این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری با اشاره به ویژگیهای پروژه فضای امن، که در سال ۲۰۰۲ مطرح شده است، خاطرنشان میکند: بهرهوری، قابلیت دسترسی و ارتباط، راحت بودن و احساس آرامش و داشتن روابط اجتماعی از جمله این ویژگیها است.
وی با اشاره به بهرهوری در حوزه فضای امن، تاکید کرد: شهروندان انتظار دارند از شرایط محیطی و امکانات یک فضا برای فعالیتهای خود استفاده کنند؛ اگر شهروندان در فضای اجتماعی، امنیت لازم را برای فعالیتهای خود احساس نکنند، از حضور در فضاهای اجتماعی امتناع میورزند.
پرهیز با بیان اینکه در زمینه قابلیت دسترسی و ارتباط حوزه فضای امن یکی از معیارهای ارزیابی محیط امن، قابلیت دسترسی به امکانات در آن است، میگوید: در زمینه راحت بودن و احساس آرامش نیز، شهروندان ضمن آنکه راحت بودن در فضا را مشاهده میکنند، باید تصور ذهنی خوشایندی از آن داشته باشند.
وی اضافه میکند: در زمینه داشتن روابط اجتماعی، شهروندان باید در روابط اجتماعی خود با دیگران در یک فضا احساس امنیت کنند و بتوانند در شبکه تعاملی فعال شوند؛ در این میان شهرها اثرات بسیاری بر محیط و ساکنان خود در زمان فعلی و بر نسلهای آینده میگذارند.
این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری با بیان اینکه شهرنشینی، طیف وسیعی از تهدیدات جدید برای بهداشت عمومی، امنیت و رفاه را ایجاد کرده است، ادامه میدهد: گسترش سریع و برنامهریزی نشده شهرها به ازدحام بیش از حد، آلودگی، فقر، بیماری و جرم منجر شده است و شهرهای امروزی با رشد روزافزون، تمرکز جمعیت شهری و پراکندهرویی به سمت مناطق جغرافیایی گستردهتر و رشد سریع کلانشهرها مواجه شده است.
وی اضافه میکند: امروزه اجرای مفهوم امنیت عمومی در شهرها به یکی از مهمترین دستور کارهای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است و بدون توجه به جنبههای امنیت، زندگی در یک منطقه شهری برای رفاه شهروندان سخت خواهد بود؛ شهری که از تمام تهدیدهای فیزیکی، نابسامانیهای اجتماعی و اختلالات روانی فارغ باشد، در برابر عوامل تهدید کننده رفاه جامعه، محافظت شده است و به ایجاد یک محیط مرفه، امن و راحت کمک خواهد کرد.
پرهیز تاکید میکند: در سده بیستم، فرایند شهرنشینی بیشتر بهعنوان رشد برنامهریزی نشده، غیر نظاممند و قارچگونه بدون مدیریت اصولی و هدفمند مقامات محلی دیده شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای امن، نقطه مقابل شهرهای ناامن تلقی میشود، تصریح میکند: شهرهای ناامن به دلیل نورپردازی ضعیف، خیابانهای تاریک، سیستمهای عمومی و حملونقلی خطرناک و نیروهای پلیس ناکافی، خطرات زیادی برای ساکنان (بهویژه فقرا) به همراه دارد، از این رو همواره در معرض تهاجمهای ناگهانی و ترس از جرم و جنایت قرار دارند.
امنیت اجتماعی و روانی و امنیت جانی
یک کارشناس شهرسازی معتقد است: «بحث امنیت به دو دسته امنیت اجتماعی و روانی و امنیت جانی تقسیم میشود.»
فرزاد مومنی میگوید: امنیت فضاهای شهری گاهی از نظر تامین امنیت جانی مطرح میشود، اما امنیت فضاهای شهری در بیشتر مواقع در حوزه مسائل اجتماعی بررسی میشود.
وی میافزاید: وجود ناهنجاریهای اجتماعی در فضاهای شهری، امنیت جامعه شهری را تحت تاثیر قرار داده و موجب آزار و اذیت سایر افراد جامعه میشود، برای ایجاد امنیت بیشتر در فضاهای شهری مدیریت شهر باید شرایط را به گونهای مهیا کند که تامین امنیت با مشارکت شهروندان ایجاد شود.
این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه حضور شهروندان در فضاهای شهری نقش به سزایی در افزایش امنیت این فضاها دارد، ادامه میدهد: هیچ نهاد یا ارگانی به تنهایی توانایی تامین امنیت را ندارد و مشارکت مردم در این زمینه یک ضرورت است، ایجاد فضاهای تجاری، فضاهایی برای مکث و ماندگاری شهروندان همچنین ایجاد پاتوقهایی در فضاهای شهری موجب افزایش امنیت میشود.
مومنی تصریح میکند: سایر ارگانها زمانی وارد عمل میشوند که امنیت فضای شهری دچار چالش شده باشد در حالی که نهادی مثل شهرداری باید نقش پیشگیرانه ایفا کند و بسترهای لازم را برای ایجاد فضاهای امن شهر فراهم کند.
وی خاطر نشان میکند: نقش شهرداری در تامین امنیت فضاهای شهر بسیار مهم است و مدیریت شهری باید برای تامین هزینههای مورد نیاز از مشارکت اجتماعی و عمومی استفاده کند.
رعایت تناسبات کالبدی موجب احساس امنیت شهروندان میشود
این کارشناس شهرسازی عنوان میکند: چگونگی طراحی یک فضای کالبدی در احساس امنیت شهروندان موثر است به طور مثال زمانی که یک خیابان یا کوچه بیش از اندازه عریض باشد عابران یا ساکنان محله احساس ناامنی میکنند از طرفی چنانچه همین معبر بیش از اندازه تنگ باشد نیز حس ناامنی برای شهروندان ایجاد میشود.
مومنی میافزاید: رعایت تناسب در طراحی فضاهای کالبدی بسیار مهم است، اعداد طلایی به نسبتهای دو به سه یا یک به سه استفاده میشود به طور مثال نسبتهای طلایی در طراحی میدان نقش جهان در نظر گرفته شده است و افراد با حضور در این مکان احساس نا امنی یا خستگی نمیکنند.
وی تاکید میکند: چنانچه در طراحی اولیه یک فضای شهری به محصوریت فضایی و تناسب کالبدی به درستی توجه شود، حس ناامنی در بین شهروندان از بین میرود و آنان احساس بهتری نسبت به حضور و ماندگاری بیشتر در این فضا دارند.
رسیدگی به وضعیت زمینهای خاکستری و بافتهای حاشیهای برای تامین امنیت شهر ضروری است
مومنی تاکید می کند: زمینهای خاکستری فضاهای رها شدهای در شهر هستند که بستر خوبی برای شکلگیری پاتوقهای نا امن فراهم میکنند، بنابراین مدریت شهری باید با برنامهریزی درست و دقیق امنیت این فضاها را تامین کند و در صورت نیاز تعاملات سازندهای را با سایر نهادهای شهری برای تعیین تکلیف این زمینها داشته باشد.
وی ادامه میدهد: بافتهای حاشیهای شهر به دلیل نبود نظارت اجتماعی مناسب به فضاهای نا امنی تبدیل شده در حالی که نظارت اجتماعی در بافتهای مرکزی شهر بیشتر و به تبع آن امنیت نیز بیشتر است.
این کارشناس شهرسازی اظهار می کند: هویتمندی در مراکز شهرها نسبت به بافتهای حاشیهای بیشتر است زیرا بافت اجتماعی مناطق حاشیهای عمدتا از مهاجرانی تشکیل شده است که ریشه و هویتی در شهر ندارند البته انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی کوتاه مدت و میان مدت در این مناطق به ارتقاء کیفیت زندگی در محلات و تامین امنیت آنها کمک فراوانی میکند.
اخبار
مایندگان مجلس از رئیس جمهوری درخواست کردند
۳ ساله شدن مهلت رفع تعهد ارزی فرش
رئیس مرکز ملی فرش از مطالبه ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای درخواستی از رئیس جمهوری مبنی بر اصلاح قانون حداکثر مهلت زمانی بازگشت ارز و ایفای تعهد صادرکنندگان فرش دستباف به ۳۶ ماه خبر داد.فرحناز رافع، اظهار کرد: حضور و بازدید تعداد زیادی از مسئولان و نمایندگان مجلس از بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، باعث پیگیری مشکلات این صنعت در مجلس شورای اسلامی شد. این نمایشگاه که از ۳۱ مرداد تا ششم شهریور در نمایشگاه بینالمللی برگزار شده بود، مهمترین رویداد تخصصی در حوزه فرش دستباف در جهان به شمار میرود.به گفته وی وضعیت صادرات فرش دستباف کشور و برخی مشکلات قانونی پیش روی این هنر- صنعت، به ویژه مهلت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین درخواست مرکز ملی فرش ایران و فعالان تولید و عرضه فرش دستباف ایران، باعث مطالبه ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای درخواستی از رئیس جمهوری مبنی بر اصلاح قانون حداکثر مهلت زمانی بازگشت ارز و ایفای تعهد صادرکنندگان فرش دستباف به ۳۶ ماه شد.رئیس مرکز ملی فرش افزود: همچنین برای ایجاد انگیزه و افزایش صادرات فرش دستباف به کشورهای هدف و با توجه به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس درخواست کردهاند که رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کمتر از ۹۰ درصد تعیین و تصویب شود.
منتظر سقوط آزاد قیمت این خودروها در بازار باشید؛
پیشبینی عجیب یک کارشناس از قیمت خودرو پس از آزادسازی واردات
یک کارشناس صنعت خودرو درباره آییننامه واردات خودرو گفت: بازار خودروهای وارادتی قدیمی بیتاثیر از این مصوبه خواهند بود و خودروهای خارجی قدیمی در کلاسهای دی به بالا همچنان با معاملات خودروهای کهنه روزگار خواهد گذراند.فربد زاوه درباره آییننامه واردات خودرو گفت: به هر شکل ساختار این مصوبه فارغ از شناور بودن تعرفه که تاثیر آن بر قیمت بازار رفع شده و قیمت متناظر با عرضه و تقاضا در بازار تعیین میشود، بر بازار را میتوان اینگونه شناسایی کرد. وی افزود: بازار خودروهای وارادتی قدیمی بیتاثیر از این مصوبه خواهند بود و خودروهای خارجی قدیمی در کلاسهای دی به بالا همچنان با معاملات خودروهای کهنه روزگار خواهد گذراند. این به این معنی است که خودروهایی مانند راو۴، سانتافه، انواع بنز و بیامو عمده محصولات هیوندای کیا و تویوتا همچنان با محصولات قدیمی ادامه حیات میدهند و لذا تاثیری بر قیمت آنها محقق نمیشود.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بازار خودروهای چینی مونتاژی با این مصوبه تاثیر چندانی نخواهد یافت و خودروهای مونتاژی چینی که با بهای گزاف در بازار عرضه میشوند، همچنان با سودآوری خوبی بیتهدید خواهند ماند.
کدام خودروها باید مالیات بدهند؟
زاوه ادامه داد: خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند انواع خودروهای هاچبک و مونتاژیهای کوچک و خودروهای جدید داخلی از این مصوبه متاثر میشوند و قیمت آنها کاهشی میشود.وی یادآور شد: در این بین خصوصا مونتاژیهای کرهای پسابرجامی و وارداتیهای هاچبک کرهای ژاپنی بیشترین تاثیر کاهش قیمت را تحربه میکنند.این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای داخلی هم تاثیر کمی از این مصوبه خواهند داشت. در بازه قیمتی ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان، بیشترین تاثیر بر محصولات بازار خواهد بود و محصولات پایینتر، تاثیرپذیری کمتری خواهد داشت.زاوه خاطرنشان کرد: در عین حال، محصولات مونتاژی چند سال ساخت مثل سیتروئن سی۳ و ۲۰۰۸ سراتو مونتاژی از این مصوبه تاثیر میگیرند.
فشار سنگین دلار و برجام به بازار خودرو
نوسان قیمتها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد.
بازار خودرو که مدتی بود تنها رنگ نزولی به خود گرفته بود، اما چند روزی است یه دلیل افزایش قیمت دلار و فضای پرابهام درباره برجام، صعودی شده است و قیمتها در حال پرش به پلههای بالاتر هستند.به نظر میرسد پیچیدگی شرایط بازار خودرو تا مشخص شدن وضعیت قطعی برجام و قیمت دلار، ادامه خواهد داشت.
سود بین بانکی باز هم صعودی شد
در ادامه، سود بین بانکی تا اواسط مردادماه به نرخ ۲۰.۵۹ درصد رسید اما در هفتههای اخیر باز هم روند صعودی این نرخ شروع شده و براساس آخرین تغییرات در سود بین بانکی، این نرخ به ۲۰.۷۴ درصد رسیده است. آخرین وضعیت سود در بازار بین بانکی حاکی از آن است که این نرخ به ۲۰.۷۴ درصد رسیده و در هفتههای اخیر روند صعودی داشته است. سود بین بانکی در اواخر تیرماه امسال رشدی را تجربه کرد و به ۲۱.۳۱ درصد رسید که با واکنش منفی بورسیها مواجه شد.در پی این واکنش، در جلسه مسئولان بانک مرکزی با فعالان بازار سرمایه بر کنترل نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاستهای پولی تاکید شد که پس از این جلسه و مصوبه آن، روند کاهشی این نرخ آغاز شد و به ۲۱.۱۳ درصد رسید. در ادامه، سود بین بانکی تا اواسط مردادماه به نرخ ۲۰.۵۹ درصد رسید اما در هفتههای اخیر باز هم روند صعودی این نرخ شروع شده و براساس آخرین تغییرات در سود بین بانکی، این نرخ به ۲۰.۷۴ درصد رسیده است. در این بین، ماجرای اعتراض بورسیها به افزایش سود بین بانکی به این برمیگردد که فعالان بازار سرمایه، افزایش این نرخ را بر روند منفی این بازار و خروج سرمایه از آن تاثیرگذار میدانند، درحالیکه کارشناسان پولی و بانکی معتقدند این نرخ تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ در ماههای اخیر نیز ناشی از فشار تورمی بوده، نه سیاستهای ضدتورمی.طبق این گزارش، سود بین بانکی که بهعنوان یکی از انواع نرخهای بهره در بازار پول به نرخهای سود یا بهره در سایر بازارها جهت میدهد، در واقع قیمت ذخایر بانکهاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاهمدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر میشوند، از سایر بانکها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض میکنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10824/31917/110079
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10824/31917/110080
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10824/31917/110081
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10824/31917/110082
|
عناوین این صفحه
- رویداد همگام با اربعین، همراه با فناوری
- جزئیات کاهش سهمیه سوخت ۳ هزار تومانی
- مقابله با پدیده ناامنی عینی و ذهنی
- اخبار