|
جعفر پناهی؛ وقتی خودش برای خودش نوشابه باز میکند
آخرین ساخته جعفر پناهی که به مانند تمامی ساختههای وی، به صورت قاچاقی، جلوی دوربین رفته است، ریتم کشدار و خستهکنندهای دارد. سوژهای دارد که بیشتر مناسب فیلم کوتاه است. اوج هنرنمایی پناهی در این اثر، ساختار شبهاپیزودیک آن است که با سطحیترین شکل ممکن، سرهمبندی شده و هیچ خلاقیتی در آن به چشم نمیخورد. تم واحد فیلم، جلای وطن است که طبق آنچه نشان داده میشود، بالاجبار صورت میگیرد. فیلمساز تا اندازهای ناشیانه به بحث ورود میکند که با اشاعه برخی مشکلاتی که در فیلم مطرح میشود، آن مسائل را مشکل سیستماتیکی در نظام اجتماعی ایران عنوان کرده و با ارائه تصویری بدوی از ایران، در پی مظلومنمایی است.
در یکی از این دو اپیزود، به مراسم اسم گذاشتن بر روی نوزادی که قرار است نافش بریده شود، اشاره شده و این بحث چنان باقدرت ادامه مییابد که به جریانی انحرافی تبدیل شده و باعث مرگ دختری میشود که نمیخواهد با کسی که اسم او را بر رویش گذاشتهاند، ازدواج کند. نیمی از فیلم به این رسم اشاره دارد و فیلمساز با ارجاعاتی که میدهد، این رسم را به سراسر مملکت تعمیم میدهد و برخلاف تمام تصاویری که از فیلم های کشورمان در فستیوالهای جهانی ارائه میشود، ایران و ایرانی را دارای مملکتی بدوی و تفکری واپسگرا و عقبمانده نشان میدهد.در جریان همین تصویرگری است که شمایلی که پناهی از خود در فیلم میسازد، یک قهرمان روشنفکر است. او که با نام خودش در فیلم ظاهر میشود و مدام با عناوینی چون استاد، خطاب قرار میگیرد، به این تفکر اعتراض میکند و مورد هجمه اهالی روستا قرار میگیرد. پناهی با این ترسیمگری، در پی این القا به مخاطب اروپایی و آمریکایی است که ایران، چنین سرزمینی و با چنین اندیشههایی است و من که مخالف چنین اندیشههایی هستم، مورد هجمه حداکثری قرار میگیرم. البته که دز این توهم و مظلومنمایی با عباراتی چون فیلمساز ممنوعالکار که برای خودش به کار میبندد، بیشتر هم میشود.خرس نیست، غلوآمیزترین فیلم پناهی تا به امروز است که تحمل آن تا دقیقه پایانی، کار بسیار دشواری است. ریتم آهسته، فقدان داستان مرکزی و نبود داستانک در پسزمینه، اغراقآمیز بودن صحنهها و شعارهای تاریخمصرفگذشته، ازجمله مواردی است که خرس نیست را از استانداردهای یک فیلم معمول، انداخته و آن را به یک بیانیه سیاسی تند و فاقدپشتوانه تبدیل کرده که اگر نام کارگردانش مشخص نباشد، مخاطب میپندارد که گروهی از کارتنخوابهایی که پولی برای خرید موادمخدر ندارند و نظام را مسئول این وضعیت خود میبینند، ساختهاند.
فارغ از این میزان ناشیگری، پناهی به مردم ایران توهین کرده و باید بابت چنین ساختهای، از تمام ایرانیان عذرخواهی کند. این فیلم اگر پخش شود، نهتنها آسیبی به اعتبار نظام و کشورمان وارد نمیآورد بلکه به زیان شخص کارگردان و ناامنی او تبدیل میشود چرا که قطعا با خشم مردم مواجه خواهد شد. حتما در فرصت مقتضی، خرس نیست را ببینید و در تمام دقایقی که طی آن تاسف میخورید به این گزاره، توجه ویژه داشته باشید که یک نویسنده و کارگردان، چگونه ممکن است پس از 30 سال، هنوز ابتداییترین متدهای نگارش، طرح مساله و قاببندی را نداند و تنها چیزی که بلد است، مظلومنمایی باشد و خرید ترحم.
اخبار
«فریمهای خاطره»
به نمایش گذاشته میشود
روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نمایشگاه عکس فریمهای خاطره به مناسبت روز ملی سینما؛ ۲۱ شهریور، از ۲۰ تا ۲۵ شهریور در فضای باز موزه سینما برپا میشود و علاقهمندان به سینما میتوانند ۲۱ فریم عکس خاطرهانگیز از پشتصحنه فیلمهای کوتاه ۲۱ سینماگر مطرح سینمای ایران را تماشا کنند.
در این نمایشگاه که به همت آژانس عکس ایران برگزار میشود، نماهایی از پشت صحنه فیلمهای کوتاه کارگردانهایی همچون مهدی جعفری، داریوش یاری، شهرام مکری، وحید موسائیان، رهبر قنبری، ساعد نیکذات، بهرام توکلی، تورج اصلانی، نیما جاویدی، ارسلان امیری، آیدا پناهنده، آرمان فیاض، مسعود امینی تیرانی، کاوه مظاهری، امید شمس، عادل تبریزی، آرین وزیردفتری، سالم صلواتی، بهرام و بهمن ارک، محمدرضا خردمندان و کاظم دانشی در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد.
نمایشگاه عکس فریمهای خاطره یکشنبه (۲۰ شهریور) ساعت ۱۸ باحضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیاکبر صفیپور مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی کوچکی مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران و جمعی از ۲۱ کارگردان این نمایشگاه افتتاح خواهد شد.
غزل شاکری بازیگر «هفت خان اسفندیار» شد
روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، غزل شاکری در موسیقی-نمایش «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی نقش کتایون را ایفا میکند.
هفت خان اسفندیار برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به قلم محمد رضا کوهستانی و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی پاییز سال جاری در تالار وحدت روی صحنه میبرد.
سایر بازیگران، طراحان، آهنگسازان، رهبر ارکستر و سایر عوامل اجرایی موسیقی – نمایش «هفت خان اسفندیار» بزودی معرفی خواهند شد. یوسفعلی میرشکاک به عنوان مشاور محتوایی در این اثر حضور دارد.
«شراره» به تئاتر شهر میآید
نمایش «شراره » نوشته و کار محمد مهدی خاتمی از پنجم مهرماه سال جاری در سالن «سایه» تئاتر شهر به صحنه میرود.
در این نمایش که کار گروه تئاتر «خرداد» است ، نسرین نکیسا، مهری آل آقا، تکتم اخجوانی، امینا خاتمی، مرجان علوی ، امیر احسان امیریپور، مجتبی زادفر و غلامرضا عارفنژاد به عنوان بازیگر، سینا ییلاق بیگی طراح صحنه، رضا خضرایی طراح نور ، مرتضی برزگر زادگان طراح پوستر و بروشور، فرزانه عاقلی طراح لباس ، امیر احسان امیریپور و امینا خاتمی دستیاران کارگردان، امیر حسین خاتمی مدیرصحنه ، ویدا منصوری منشی صحنه و مهدی حسنی آهنگساز حضور دارند.
«شراره» عاشقانهای است تلخ به روایت شراره نامزدِ ابراهیم...
محمد مهدی خاتمی، آخرین بار نمایش «سه شنبههای لعنتی» را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد که این نمایش کاندیدای بخش نمایشنامه سی و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد.
نمایش «شراره» پیش از این در سالن بهار مجموعه تئاتر شهرِ مشهد به صحنه رفته است.
نرگس آبیار داور جشنواره ایتالیایی شد
نرگس آبیار به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بیست و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی سینمایی «مذهب امروز» در ایتالیا انتخاب شد.
بیست و پنجمین دوره جشنواره «مذهب امروز» از ۱۴ تا ۲۱ سپتامبر (۲۳ الی ۳۰ شهریور) در شهر ترنتو ایتالیا برگزار میشود و در این جشنواره ۱۷ فیلم سینمایی و همچنین مستند بلند و کوتاه شرکت دارند و آثار راه یافته به بخش مسابقه از کشورهای ایران، برزیل، مراکش، بلغارستان، نپال، مالزی، چین، ایتالیا، هند و … هستند.
فیلم سینمایی «۱۹» ساخته منیژه حمکت، مستند «رویای یک اسب» از مرجان خسروی، «قلعه برقرار» ساخته فرشاد فدائیان به همراه فیلمهای کوتاه «هلو» از مهدی حسینخانی، «کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته و «آرامگاه» از علی دارایی در این رویداد به روی پرده خواهند رفت.
آبیار پیش از به عنوان داور در هجدهمین دوره جشنواره سینمای «کازان» نیز انتخاب شده بود که در آن فیلمهایی از کشورهای ایران، آلمان-لبنان، سریلانکا، روسیه، هند، ترکیه، قزاقستان، بنگلادش، مصر با یکدیگر به رقابت میپردازند.
در این باره بیشتر خوانید: نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی این رویداد سینمایی ۷ تا ۱۱ سپتامبر (۱۶ تا ۲۰ شهریورماه) در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار میشود.
خوانشی تازه از «دوازده مرد خشمگین» با همراهی همایون ارشادی و هوتن شکیبا
روابطعمومی نمایش، دوازده عنوان نمایشی است که با طراحی و کارگردانی رامتین کیانپور و تهیه کنندگی علی کیانپور از یکشنبه ۲۰ شهریور در عمارت نمایشی سیمرغ روی صحنه میرود و روایتگر داستان یک قتل و قضاوتی است که پس از آن ذهن گروهی از افراد را به تسخیر خود در میآورد.
متن نمایشنامه «دوازده» برگرفته از فیلم سینمایی «دوازده مرد خشمگین» نوشته رجینالد رز محصول ۱۹۵۷ آمریکا است که در فضایی متفاوت اجرا خواهد شد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «پسری ۱۸ ساله به جرم قتل پدرش متهم میشود و دوازده نفر اعضای هیئت منصفه باید برای گناهکاری یا بی گناهی او تصمیم بگیرند.» بازیگرانی که در «دوازده» نقش آفرینی به ترتیب حروف الفبا عبارتند از رضا برزن، شهرزاد خانزاده، مهدی ذاکر، علیرضا رشیدی، رویا ریختهگرها، علی رجبسعیدی، پرهام صداقت، پرستو علیزاده، مازیار فرجی، رامتین کیان پور، محمدرضا هاشمپور، سعید یاری، شیرین یگانه مرادی و با همراهی همایون ارشادی و هوتن شکیبا.
سایرعوامل این نمایش عبارتند از، برنامهریز و دستیار کارگردان: کیمیا شاهرخی، مشاور کارگردان: پونه پارسایی، مدیر تولید: کیمیا شاهرخی و رامتین کیان پور، مجری طرح: شاهین صادقیان، طراح گریم: بهنام معیریان، مجریان گریم: صنم براتی و مهسا سرفراز، دستیار گریم: بهاره امیدوار، طراح صحنه و ساخت دکور: علی صادقی، دستیاران صحنه: علی جوادی، علی کلاته، عرفان رجب زاده و سعید یاری، طراح نور: علی کلاته، طراح لباس: زهره کاظمی، مجری و دستیار لباس: نگار راجیان و با همکاری آتنا موسوی، دوخت لباس: مهرناز محمدی، آهنگساز: داوود قاسم لو و طراح گرافیک: بهزاد نوحسینی.
تدارک موزه سینما برای روز سینما
بازدید از تالارها از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر برقرار است و فیلمهای روز همچون «بانکزدهها»، «ابلق»، «تی تی»، «پسر دلفینی»، «شین»، «درخت خاموش»،«تارا»، «دو زیست» و... در سالنهای سینماتوگراف، فردوسی، تمدن به نمایش درمیآیند. همچنین محوطه باز موزه سینما از ۲۱ شهریور به مدت پنج روز پوستر فیلمهای خاطره انگیز سینمای ایران را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه شامل پوستر فیلمهایی همچون: مادر ساخته زنده یاد علی حاتمی، عقابها ساخته ساموئل خاچیکیان، اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی، بازمانده زنده یاد سیف الله داد، کفش های میرزا نوروز ساخته محمد متوسلانی، ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی، حکم ساخته مسعود کیمیایی، مهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی،خانه دوست کجاست ساخته زنده یاد عباس کیارستمی، دونده ساخته امیر نادری، غریبانه ساخته احمد امینی، سفر به چزابه ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور، رنگ خدا ساخته مجید مجیدی، دوئل ساخته احمدرضا درویش،روسری آبی ساخته رخشان بنی اعتماد، شکارچی شنبه ساخته پرویز شیخ طادی، باشگاه سری ساخته جمال شورجه، از کرخه تا راین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، خواهران غریب ساخته کیومرث پوراحمد، دو فیلم با یک بلیت ساخته داریوش فرهنگ، دزد عروسک ها ساخته محمدرضا هنرمند، دستهای آلوده ساخته سیروس الوند، چهارشنبه سوری ساخته اصغر فرهادی، زرد قناری ساخته رخشان بنی اعتماد، کیما ساخته احمدرضا درویش، همسر ساخته مهدی فخیم زاده، سناتور ساخته مهدی صباغ زاده، گلهای داوودی ساخته رسول صدرعاملی و شیرسنگی ساخته مسعود جعفری جوزانی می باشد. و روابط عمومی انجمن سینمای جوان هم اعلام کرده است، نمایش عکسهای پشتصحنه از فیلمهای کوتاه ۲۱ فیلمساز در نمایشگاه «فریمهای خاطره» از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ در محل موزه سینما برپا میشود و علاقهمندان به سینما میتوانند ۲۱ فریم عکس خاطرهانگیز از پشتصحنه فیلمهای کوتاه ۲۱ سینماگر مطرح سینمای ایران را تماشا کنند. آمار بخش ملی «فیلم کوتاه تهران» اعلام شد
ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، آمار فیلمهای ارسال شده به بخش «سینمای ملی» سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر اعلام میشود: تعداد کل فیلمهای ارسالی به جشنواره ۱۹۹۶ اثر است که ۱۳۶۴ فیلم داستانی، ۲۶۱ فیلم مستند، ۲۶۴ فیلم تجربی و ۱۰۷ فیلم پویانمایی را شامل میشود. همچنین ۶۰۴ اثر از شرکت کنندگان تهران و معادل ۳۰ درصد، ۱۳۹۲ اثر از سایر شهرها برابر با ۷۰ درصد آمار آثار متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران هستند.از این میان ۱۶۷۶ شرکتکننده آقا و ۳۲۰ شرکتکننده خانم هستند که به ترتیب ۸۴ و ۱۶ درصد از فیلمسازان متقاضی حضور در جشنواره را دربرمیگیرند. تعداد شرکتکنندگان این دوره از جشنواره به تفکیک استانها به ترتیب زیر است: استانهای تهران با ۶۰۴ اثر، اصفهان با ۱۷۲ فیلم، خراسان رضوی با ۱۳۸، فارس با ۱۰۸، خوزستان با ۱۰۶ و گیلان با ۷۸ فیلم در رتبههای اول تا ششم فهرست بیشترین تعداد شرکتکنندگان قرار دارند.
همچنین استانهای آذربایجان شرقی و لرستان با ۶۵، مازندران با ۵۱، کرمان با ۴۹، کردستان با ۴۶، البرز با ۴۳، آذربایجان غربی با ۴۲، همدان با ۳۹، مرکزی با ۳۸، کرمانشاه با ۳۲، بوشهر با ۳۱، قزوین و قم با ۳۰، اردبیل با ۲۹، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری با ۲۷، یزد با ۲۶، گلستان با ۲۳، سمنان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷، سیستان و بلوچستان و زنجان با ۱۴، خراسان شمالی با ۱۱ و خراسان جنوبی با ۷ فیلم از لحاظ تعداد فیلمهای ارسال کرده به جشنواره سیو نهم در رتبههای بعدی قرار دارند.
سهم فیلمهای متقاضی که به تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شدهاند از آمار فیلمهای ارسال شده به بخش ملی، ۲۴۰ اثر است.
وقتی ماهواره باعث بلوغ زودرس میشود
سارا روستاپور مجری و برنامهساز حوزه کودک درباره فعالیتهای این روزهای خود بیان کرد: در حال حاضر فصل سوم «مهد پویا» را با محور آموزش پیش دبستانی برای شبکه کودک میسازیم. وی ادامه داد: این برنامه به خاطر نیازی که خردسالان دارند، جزو برنامههای شاخص است و مهم است که بعد از کرونا که خیلی از بچهها نتوانستند مهد کودک بروند مرجعی برای آموزش داشته باشند که این برنامه طی این مدت تلاش کرد این نیاز را رفع کند. روستاپور درباره برنامه توضیح داد: این برنامه مجری ندارد، راوی دارد که عذرا وکیلی عهدهدار روایت آن است و خودم هم تهیهکننده و کارگردانی کار را بر عهده دارم.تلویزیون هنوز برای مخاطب کودک پرطرفدار است وی درباره برنامههای کودک تلویزیون که هنوز میان مخاطبانش پرطرفدار است بیان کرد: سری اول این مجموعه پربینندهترین برنامه شبکه کودک شد و با نظرسنجی خود صداوسیما حدود ۶۴ درصد مخاطب داشت. شبکه پویا هنوز هم پرمخاطب است چون خانوادهها اطمینان دارند که فرزندشان با خیال راحت میتواند پای این برنامهها بنشیند. کارشناسان این شبکه تحصیلکرده هستند و در همه مراحل مراقبت و نظارت وجود دارد.
این مجری و برنامه ساز کودک با اشاره به فضای بدون مراقبت در شبکههای ماهوارهای اظهار کرد: الان اینقدر مدیاها و رسانهها گسترش پیدا کرده است و گروهها و شبکههای مختلف کار میکنند که برای کودک باید به محتوای امن و مطمئن رجوع کنند، شبکههای ماهوارهای فارسی زبان به این حوزه ضربه میزنند و در انیمیشنها و محتوایی که پخش میکنند کلماتی استفاده میشود که مناسب نیست. ممیزی اصلاً وجود ندارد و حتی در برخی کارتونها روابط دختر و پسر و خیلی مسائل را برجسته میکند به گونهای که در فرهنگ ما کودک حساس میشود.
بچههایی که به بلوغ زودرس میرسند.
دفاع اولیور استون در ونیز از انرژی هستهای
«هستهای» یا «نوکلیر» جدیدترین فیلم اولیور استون، مستندی است که در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با اینکه درباره بحران زیستمحیطی ساخته شده با لحنی خوشبینانه و غیرمعمول از استون، ساخته شده است.
استون در کنفرانس مطبوعاتی پیش از نخستین نمایش فیلمش گفت: باید ذهنیت ترس را از خودمان دور کنیم. من هم مثل دیگران فیلم «یک حقیقت ناخوشایند» را سال ۲۰۰۶ دیدم و واقعاً ترسناک بود. مدام اخبار را میخواندم و میدیدم وضع بدتر میشود.
وی در ادامه گفت فیلمها، برنامههای تلویزیونی و کتابها همه و همه درباره تغییرات آب و هوایی از جنبهای منفی نگاه میکنند و او در این فیلم بر آن بود تا با تمرکز بر عمل و با ارایه راهحلهای موثر این موضوع را مطرح کند.
استون افزود همه این راهحلها را در کتابی با عنوان «آیندهای روشن: چگونه برخی کشورها تغییرات آب و هوایی را حل کردند و بقیه هم میتوانند همین کار را دنبال کنند» که سال ۲۰۱۹ به قلم جاشوا اس.گلدشتاین استاد دانشگاه آمریکایی نوشته شده، کشف کرده است.
این فیلمساز با تاکید بر اینکه امیدوارکننده بودن کتاب را دوست داشت، گفت: نگاهش مثبت است و به شما میگوید میتوانیم در این زمینه کار کنیم و قربانی نباشیم.
در این کنفرانس استون و گلدشتاین از ابتکارهای انرژی توسط فرانسه، سوئد و کانادا تجلیل کردند و خواستار همکاری بیشتر با روسیه شدند.
استون در آخرین بخشهای کنفرانس مطبوعاتی بر همکاری با روسیه تاکید کرد و گفت: ما باید روسیه را ترغیب کنیم. آنها میخواهند همراهی کنند و همیشه این کار را کردهاند. هر چه در مورد این جنگ فکر کنید میبینید یک شکست است، نه فقط برای اروپا، بلکه برای جهان. بهترین چیزی که میتواند اتفاق بیفتد همکاری است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110377
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110378
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110379
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110380
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110381
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110382
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110383
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10829/31958/110384
|
- جعفر پناهی؛ وقتی خودش برای خودش نوشابه باز میکند
- اخبار
- خوانشی تازه از «دوازده مرد خشمگین» با همراهی همایون ارشادی و هوتن شکیبا
- تدارک موزه سینما برای روز سینما
- آمار بخش ملی «فیلم کوتاه تهران» اعلام شد
- وقتی ماهواره باعث بلوغ زودرس میشود
- دفاع اولیور استون در ونیز از انرژی هستهای