|
نخواستیم بدمن داشته باشیم؛ موضوع سریال برایم جذاب بود
رضا ابوفاضلی کارگردان «آتش سرد» درباره دغدغه خود از ساخت این سریال گفت: از سال ۸۹ تا امروز اکثر سریالهایی که کار کردهام دارای تم اجتماعی و مذهبی بوده است. اولین شرط من برای ساخت سریال این است که فیلمنامه خوب پیدا کنم و از آنجا که این سریال موضوعات اجتماعی، خانوادگی و مذهبی داشت و دارای قصههای مختلف در دل هم بود به همین دلیل برایم جذاب بود. طرح اولیه این سریال را دوست داشتم و این سریال پس از یک سال و نیم کار روی فیلمنامه توسط دوستان و گروه بازنویس، آماده تولید شد.
نخواستیم بدمن داشته باشیم این کارگردان درباره شخصیت های قصه هم بیان کرد: سعی کردیم بدمن نداشته باشیم که نقش منفی بازی کند و تلاش کردیم شخصیتها ملموس بوده و تک بعدی نباشند. مثلا شخصیت سعید در سریال آدمی است که تحت شرایط روزگار و کاری خود رگههای منفی دارد و بخاطر مشکلاتی که دارد دچار انحراف از مسیر اصلی زندگی است و ذاتا آدم بدی نیست. از سوی دیگر، آنطور نیست که شخصیتهای مثبت فیلم اشتباهاتی نداشته باشند؛ در مسیر داستان همه شخصیتها ملموس و باورپذیر هستند. ابوفاضلی با بیان اینکه ناظر کیفی سریال، هر شب در صورت وجود اصلاحیه به ما اطلاع میداد و آن را اصلاح میکردیم، عنوان کرد: درمجموع فیلمنامه همان چیزی بود که تایید شده بود و هر صحبت و نظر دوستان در سیما فیلم و گروه فیلم و سریال شبکه دو وجود داشت، پیش از تولید جمع آوری و در فیلمنامه لحاظ کردیم و اگر تغییری در فیلمنامه بوجود آمده باشد به لحاظ اجرایی و تولید بوده که با دوستان نویسنده و ناظر کیفی هماهنگ بودیم.
وی درباره انتخاب بازیگران این سریال نیز گفت: اکثر دوستانی که در «آتش سرد» حضور دارند کسانی هستند که پیش از این سریال تجربه کاری قبلی با آنها داشتم. البته در ابتدا چند بازیگر دیگر را مد نظر داشتیم و قرار بود در کنار ما حضور داشته باشند اما به دلیل شرایط کرونا نتوانستیم با آنها همکاری کنیم. بازیگران کنونی سریال هم از ابتدا همان بازیگرانی بودند که انتخاب کرده بودیم.این کارگردان درباره موضوع سریال «آتش سرد» گفت: در این سریال بیش از هر چیز موضوع خانواده برایم مهم بود. در واقع موضوع اصلی، مسئله دست درازی به مال یتیم بود که در دین ما جزو گناهان کبیره است. در لایههای زیرین این سریال، مسئله جوانان، کار و عشق را قرار دادیم که سریال جذابیت خود را داشته باشد. در این راه از نظر کارشناسان و مشاورهای مربوطه استفاده کردیم که امیدوارم نتیجه کار مطلوب بوده باشد. ابوفاضلی با بیان اینکه تولید این کار در شرایط کرونا انجام شد، گفت: تیمی ۵۰ نفره دور هم جمع میشدیم شرایط کار بسیار سخت بود چرا که اگر کسی بیمار میشد بقیه نیز مبتلا میشدند؛ ولی جدا از این مسائل، اعضای گروه انرژی مثبتی داشتند و اگر این همدلی نبود، این کار باید بارها متوقف میشد با این حال خوشبختانه انرژی خوب آنها باعث شد کار مسیر خود را طی کند و در همان زمان مقرر به اتمام برسد. به همین دلیل از حمایتهای تهیهکننده، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو و سایر دوستان که کمک کردند تا کار متوقف نشود، سپاسگزارم. وی در پایان درباره بازخوردهای سریال بیان کرد: تاکنون بازخوردها خوب بوده، نظراتی که مردم به روابط عمومی شبکه ارسال کردهاند و همچنین نظرات همکاران، منتقدان و مسئولان شبکه درباره این سریال مثبت بوده است و از نتیجه راضی هستیم. سعی کردم کار را بر اساس مدیوم تلویزیون بسازم و به قاببندی و دکوپاژ از این نظر نگاه کنم. تلاش کردم از پلان و سکانسی به راحتی نگذرم و با دل و جان آنها را اتمام برسانم.
اخبار
«فریاد خاموش» رادیو فرهنگ نامزد جایزه «ای بی یو» شد
روابط عمومی برنامه، «فریاد خاموش» در بخش آنونس خدمات اجتماعی (CSA) اثری است که با موضوع آسیب های وارده به کودکان به بخش نهایی جشنواره Abu Prizes ۲۰۲۲ راه پیدا کرده و نامزد شده است. دیگر رقبای این بخش یعنی «آنونس خدمات اجتماعی» از کشورهای چین، اندونزی و ویتنام هستند.
نازنین حاج سیف الله تهیه کنندگی و محدثه صارمی گویندگی «فریاد خاموش» را بر عهده داشتهاند.
Abu Prizes جشنواره رادیویی و تلویزیونی اتحادیه رسانههای آسیا و اقیانوسیه یکی از معتبرترین رویدادها در نوع خود است. اتحادیه رسانهای آسیا و اقیانوسیه موسوم به ABU با بیش از ۲۶۰ عضو از ۷۰ کشور جهان در چهار قاره و بیش از سه میلیارد مخاطب در کشورهای مختلف، بزرگترین و گستردهترین تشکل رادیو و تلویزیونی در جهان به شمار میرود، این اتحادیه از سال ۱۹۶۴ با هدف همکاری، هماهنگی، فعالیتهای مشترک و رایزنی در حوزههای برنامهای، فنی، آموزشی، ورزشی، حقوقی و نیروی انسانی در میان اعضا برای تقویت و توسعه رادیو تلویزیونهای منطقه آسیا و اقیانوسیه فعالیت و شروع به کار کرده است.
Abu Prizes یکی از معتبرترین مسابقات در زمینه رسانه است و سالانه از بهترین محتوای رادیویی، تلویزیونی و رسانههای جدید از سازمانهای عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه تجلیل میکند.
«مل گیبسون» علیه تهیهکننده متجاوز شهادت میدهد
یک قاضی حکم داد که «مل گیبسون» می تواند برای شهادت علیه «هاروی واینستین» در دادگاه آتی این تهیه کننده متهم به تجاوز جنسی در لس آنجلس فراخوانده شود.
«مل گیبسون» بازیگر و کاگردان برنده اسکار قرار است در مورد یکی از شاکیان پرنده تجاوز جنسی «هاروی واینستین» مرتبط با سال ۲۰۱۰ به دادگاه برود چرا که شاکی پرونده ادعا کرده پس از تجاوز، «مل گیبسون» را در این باره مطلع کرده است.
رابطه میان «مل گیبسون» و «هاروی واینستین» از پیش تیره است چرا که «واینستین» با انتقاد از فیلم «مصائب مسیح» در کتابی با عنوان «چشماندازه مصائب مسیح»، فیلم موفق «گیبسون» را به چالش کشیده بود، موضوعی که وکیل «واینستین به آن اشاره کرده و شهادت احتمالی «مل گیبسون» در دادگاه را نتیجه کینه و مشکل شخصی دانسته است.
«واینستین» ۷۰ ساله، دو سال پیش و در دادگاه نیویورک پس از محکوم شدن به چند مورد تجاوز جنسی، حکم ۲۳ سال زندان گرفت و حالا دادگاهی جدید در مورد چند پرونده مشابه برای این تهیهکننده بدنام در حال برگزاری است که میتواند با ۱۴۰ سال حبس دیگر برای همراه شود.
ماجرای رسوایی اخلاقی «هاروی واینستین» که اولین بار توسط هفتهنامه نیویورکر فاش شد، آغاز جنبش Metoo# در هالیوود را موجب شد که هدف آن افزایش توجه به شیوع سوءاستفاده جنسی از زنان در سینمای هالیوود است.
«واینستین» در ابتدا یکی از بنیانگذاران کمپانی «میرامکس» بود که ساخت فیلمهای موفق و مستقلی چون «داستان عامه پسند» را در کارنامه داشت و سپس به همراه برادرش «باب» در سال ۲۰۰۵ کمپانی فیلمسازی «واینستاین» را راهاندازی کردند.
وی برای تهیهکنندگی فیلم «شکسپیر عاشق» در سال ۱۹۹۸ موفق به کسب جایزه اسکار شد و همچنین برای تهیهکنندگی تعداد زیادی از نمایشها هفت بار برنده جایزه تونی شده است.
قرار بود دوره سیزدهم را برگزار کنیم
افشین معصومی تهیه کننده موسیقی و مدیر برگزاری پروژه موسیقایی «چند شب» در گفتگویی ضمن ارائه گزارشی درباره توقف ۲ ساله این پروژه موسیقایی بیان کرد: خوشبختانه از تیر سال ۱۳۹۶ که پروژه موسیقی چند شب با کنسرتهای «چند شب تار» در تالار رودکی تهران آغاز شد، شرایط به گونهای پیش رفت که با وجود تمام مشکلات مالی که در این زمینه داشتیم اما هم به واسطه حضور موثر هنرمندان توانمند حوزه موسیقی ایرانی، هم استقبال مخاطبان فهیم این حوزه و هم همراهی رسانهها استقبال خوبی از برنامهها شد و ما را ترغیب کرد که این پروژه را ادامه دهیم.
این تهیه کننده موسیقی که طی سالهای اخیر آلبومها متعددی را در ژانرهای تخصصی موسیقی منتشر کرده، در ادامه گفت: بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام داده بودیم، قرار بود دوره سیزدهم پروژه «چند شب» بعد از ۲ سال توقف به دلیل ماجرای کرونا از آذرماه سال جاری با ویژه برنامه «چند شب تار و کمانچه» در تالار رودکی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که متاسفانه شرایط و اتفاقات اخیر جامعه عملاً باعث شد که ما نتوانیم شاهد برگزاری این رویداد باشیم. این در حالی است که ما حتی مراحل مربوط به رزرو سالن را نیز انجام داده بودیم. اما به طور حتم شرایط فعلاً به گونهای نیست که بتوانیم در آرامش روانی مناسبی میزبان مخاطبان و هنرمندان باشیم.معصومی در پایان صحبتهای خود اظهار کرد: آنچه اکنون برای بنده و همکارانم در پروژه چند شب حائز اهمیت بوده و هست، لذت بردن از موسیقی ایرانی در تمرکز و آرامش روانی است که امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم شرایط میزبانی از هنرمندان و تماشاگران فرهیخته موسیقی ایرانی را به دست آوریم و بتوانیم بعد از ۲ سال توقف در فعالیتهایمان حول محور پروژه چند شب» دوباره شاهد تماشای هنرنمایی دست اندرکاران این عرصه باشیم.
بردهداری مدرن به سبک «دوستان کمدی»
بابک توسلی کارگردان نمایش «دوستان کُمُدی» درباره اجرای این اثر نمایشی و فراهم نبودن امکان تبلیغات در شرایط کنونی گفت: نمایش «دوستان کمدی» از ۲۰ مهر ماه اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است. متأسفانه به دلیل شرایط این روزها و محدودیتهای اینترنتی فرصت تبلیغ برای ما در حد صفر است به شکلی که حتی در آخرین مرحله به ارسال پیامک تبلیغاتی نیز فکر کردیم که ظاهراً این امکان نیز فراهم نیست و عملاً فرصت تبلیغی برای تئاتر وجود ندارد.
وی ادامه داد: به نظر میرسد تنها راه تبلیغ تئاتر در این وضعیت حمایت رسانههای رسمی و اطلاع رسانی دهان به دهان است. با توجه به اینکه پردیس شهرزاد مخاطبان مشخصی دارد اگر تماشاگران حوصله کنند و به دیدن نمایشها بنشینند، میتوانند دیدن یک اثر نمایشی را به افراد دیگر نیز توصیه کنند.
توسلی درباره ویژگیهای نمایش بیان کرد: نمایش «دوستان کمدی» نوشته گابور روسو یک فانتزی تلخ درباره برده داری مدرن است. این نمایش یک کمدی تلخ اجتماعی است که بردهداری مدرن را به تصویر میکشد و مخاطب با دیدن این نمایش میتواند دنیای بردهداری مدرن را در آیندهای خیلی نزدیک تصور کند.
وی با اشاره به رویکردی که به متن داشته است، عنوان کرد: نمایشنامه برای اجرا ایرانیزه نشده است اما وفاداری صد در صد به متن هم نداشتیم و خوانش خودمان را از نمایشنامه به صحنه بردهایم.
این کارگردان تئاتر در پایان صحبتهایش متذکر شد: فضای فانتزی این نمایش به سمت طنز نمیرود بلکه کار از لحاظ سبک و سیاق اجرایی حال و هوای فانتزی دارد. در طراحی صحنه نمایش نیز به سمت فضاسازی مینیمال و در عین حال فرمال رفتهایم.
ماجرای احیای یک پیانوی قدیمی
روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش همزمان با خاکسپاری زنده یاد امیرحسن ندایی یادداشتی را به نگارش درآورد.
وی در این یادداشت نوشت: «حوالی غروب جمعه پاییزی ۲۲ مهر، تماس سعید اسلام زاده به سوگم نشاند. خبر تلخ بود و بهت آور: دکتر امیرحسن ندایی پرکشید.
از نخستین بار که ایام نوجوانی با صدا و سیمایش در نقدهای سینمایی تلویزیون آشنا شدم، تا این اواخر که با «نقدآورد» رادیونمایش (برنامه تخصصی تحلیل میان رشتهای سینما از منظر علوم انسانی) همراهمان بود، خاطرش را جز به نیکی و آموزگاری نمی شناسم. دانشمند بود و عمیق، فرزانه بود و فروتن، پربار بود و افتاده.
آخرین خاطره مان در «استودیو هشت» ارگ کهنسال رادیو، شیرین و ماندگار رقم خورد: ماجرای پیانوی بی نوای وزارت اطلاعات!
زبان بسته را از هم گسسته، له و لورده، انداخته بودند گوشه ای. پیانوی رویال دو پداله ای که در مکاتبه با شرکت سازنده اش پتروف روشن شد نمونه ای خاص است که بیش از شصت سال از عمرش می گذرد و از طرف دولت وقت چکسلواکی به ایران اهدا شده است. یک روز، بعد از ضبط برنامه به پیشنهاد دکتر ندایی نازنین بر بالینش رفتیم. چون طبیبی دلسوز و نگران، کلاویه هایش را نواخت و مژده داد که از پس آن همه جور هنوز زنده است… از طنز ماجرا آن که علی آقا، نیروی قدیمی خدمات در حین جا به جایی پایه ها درآمد که: «عه، بدبخت شدیم، این جا نوشته وزارت اطلاعات!». مرد ساده دل دوست داشتنی نمی دانست منظور وزارت اطلاعات و جهانگردی آن روزگار است که نقشی معادل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ایفا می کرد و رادیو را هم تحت مدیریت داشت.
«چرا من کولبرم؟» متقاضی سینما حقیقت
مستند «چرا من کولبرم؟» به تهیهکنندگی و کارگردانی آرتان فتحالهی با به پایان رساندن تولید برای اولین نمایش خود به جشنواره سینماحقیقت میرود. طبق گزارش رسیده، آرتان فتحالهی تهیهکننده و کارگردان مستند «چرا من کولبرم؟» از تازهترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره آخرین وضعیت این اثر خبر داد و گفت: تولید این مستند به تازگی و پس از گذشت تقریبا یک سال و ۶ ماه به پایان رسیده است و برای حضور در شانزدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» به مرکز گسترش ارسال شده است.او ادامه داد: تمام این مستند در مناطق کوهستانی استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است و در همه لحظات درحال مصاحبه و گفتگو با کولبران هستم و ما شنونده مشکلات، معضلات و سختیهای این افراد از زبان خودشان هستیم. در این مسیر سختیهای فراوانی را نیز به همراه این کولبران تحمل کردیم چراکه در فصل سرما و کولاک قرار داشتیم و همراه شدن با آنها تا روستایی مرزی در عراق همراه با تحمل سرما و برف و کولاک بسیار بود.فتحالهی درباره مستند «چرا من کولبرم؟» و علت ساخت آن بیان کرد: از آنجایی که من خود در همین منطقه متولد شدهام همیشه دغدغه ساخت اثری درباره مصائب کولبران و مشکلاتی که با آن رو به رو هستند را در ذهن داشتم که در نهایت با ارایه این طرح به مرکز گسترش با ساخت آن موافقت شد. متاسفانه باید بگویم شرایط برای جوانان در این منطقه بسیار سخت است و هیچ راهی جز روی آوردن به کولبری ندارند، دولت و مسئولان نیز به جای رسیدن به یک راه حل درست و کارآمد، صورت مسئله را پاک میکنند و ما جوانان بسیاری را سالانه در این مسیر از دست میدهیم. لطفا به موسیقی نواحی توجه بیشتری کنید
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی احمدی سرپرست گروه موسیقی «آوا» که در سومین روز جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به اجرای برنامه پرداخت، موسیقی اقوام را زیرساخت موسیقی کشور دانست و بر ضرورت توجه بیشتر به این نوع موسیقی تاکید کرد.
وی درباره مشخصات گروه موسیقی «آوا» توضیح داد: گروه موسیقی آوا به جز زبان کردی کرمانشاهی که زبان اصلی ماست، در گونهها و لهجههای مختلف زبان کردی مانند کلهری، سورانی، جافی و هورامی به اجرای موسیقی میپردازد. این گروه ۱۵ سال سابقه فعالیت دارد و در این مدت ۱۸ مقام اول در جشنوارههای مختلف منطقهای، استانی و کشوری کسب کرده است.
این هنرمند با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کمرنگ شدن فعالیتهای موسیقی گفت: پیش از کرونا جشنوارههای بسیار زیادی برگزار میشد و ما شاهد فعالیت گروههای موسیقی بیشتری در کشور بودیم، ولی بعد از کرونا این اجراها کمتر شده است. اما قطعاً در راه فرهنگسازی موسیقی هر چه جشنوارههایی مانند «ایران عزیز» بیشتر در سطح کشور برگزار شود، در افزایش شناخت مردم از موسیقی اقوام مؤثر است.سرپرست گروه موسیقی آوا درباره استقبال مخاطبان از موسیقی اقوام گفت: به نظر من موسیقی محلی از جمله کُردی، موسیقیای است که هیچ گاه با ریزش مخاطب روبهرو نمیشود. به طور خاص موسیقی کُردی یکی از بهترین، شادترین، کاملترین و مفرحترین انواع موسیقی حتی در سطح جهان است. موسیقی اقوام در تمام ادوار با ذائقه مردم سازگار بوده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111322
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111323
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111324
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111325
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111326
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111327
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111328
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10849/32123/111329
|
- نخواستیم بدمن داشته باشیم؛ موضوع سریال برایم جذاب بود
- اخبار
- قرار بود دوره سیزدهم را برگزار کنیم
- بردهداری مدرن به سبک «دوستان کمدی»
- ماجرای احیای یک پیانوی قدیمی
- «چرا من کولبرم؟» متقاضی سینما حقیقت
- لطفا به موسیقی نواحی توجه بیشتری کنید