

|
ترسهای کودکیام را فیلم کردم
یاسر برزگر کارگردان فیلم کوتاه «یهچوم یهلنگ» که در بخش رقابت داستانی سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره ایده اولیه این فیلم گفت: ایده اولیه این فیلم از دوران مدرسه ابتدایی خودم شکل گرفته است؛ در آن دوران ترساندن دانشآموزان برای کنترل بهتر، کم و بیش رایج بود و به همین دلیل سالهای زیادی از دوران کودکی ما با ترس و دلهره طی میشد. این مساله برای من اهمیت داشت و همیشه علاقه داشتم از طریق سینما آن را به تصویر بکشم.
وی درباره فضاسازی فیلم نیز بیان کرد: فضای فیلم در مرحله نوشتن فیلمنامه برای من و همسرم؛ آرزو خانجانی که تهیه کنندگی کار را عهده دار است، روشن شد. از آنجا که من متولد شمال ایران هستم و دوران کودکی و نوجوانی خودم را در اقلیم شمال ایران گذراندم، میدانستم که بستر فیلم، بوم شمال و افسانههای شمالی خواهد بود.
برزگر در پاسخ به اینکه ساخت فیلمهایی نظیر «یهچوم یهلنگ» را چقدر سخت میداند، گفت: ناممکن که به هیچ وجه، چون بالاخره ممکن هست، چرا که با توجه به پیشرفت سینمای ایران در سالهای اخیر، ساخت انواع فیلم به نظر ممکن میآید اما ساخت چنین فیلمی بهویژه در سینمای کوتاه سختیها و مشکلات زیادی را برای گروه سازنده بههمراه دارد. با توجه به شرایط تهیه بودجه برای فیلم کوتاه که اغلب به صورت مستقل است، محدودیتهای فراوانی در بخش تهیه و تولید برای فیلمساز وجود دارد. البته علیرغم این محدویتها نظر شخصی من این است که فیلمسازان بهتر است به دنبال روایتهایی جدید در قالب ژانرهای متنوع باشند، چراکه سینمای جهان به روایتهایی نو نیاز دارد. وی درباره تأثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر مسیر فیلمسازی فیلمسازها توضیح داد: یکی از مهمترین انگیزههای یک فیلمساز در درجه اول داشتن مخاطبانی در اقلیم و بوم خودش است و چه بهتر که جشنواره معتبر داخلی، این امکان را برای او فراهم کند. جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در سالهای گذشته کمک فراوانی به معرفی فیلمسازان جوان چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی کرده است. به همین دلیل برای من به شخصه حضور در این جشنواره اهمیت زیادی دارد.
برزگر در پایان در مورد انتظارش از جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: انتظار من از جشنواره این است که هیأت داوران با توجه به رویکرد امسال جشنواره که تنوع ژانر هست و همچنین اهمیت نگاهشان برای فیلمسازان، نظر ویژهای به فیلمهایی که در قالب ژانر ارائه شدهاند، داشته باشند چراکه این رویکرد باعث ارتقای کیفی و تنوعی تولیدات آینده خواهد شد.
فیلم کوتاه «یهچوم یهلنگ» پنجمین تجربه فیلمسازی یاسر برزگر محسوب میشود و به گفته او، این فیلم کوتاه، به نوعی ادای دین به اقلیم و کودکیاش است. برزگر در این فیلم قصد داشته بخشی از جادوی روستا که از تولد با او بوده است، به تصویر بکشد. برزگر، سال ۱۳۹۰ اولین فیلم خودم را که فیلمی ۱۰۰ ثانیهای بود با نام «شب-داخلی- قرمز» ساخت و سال ۱۳۹۷ دومین فیلمش به نام «کامنت» که این بار ۱۵ دقیقه بود، ساخت. پس از فیلم کوتاه «رام» که توانست در بخش بینالملل موفقیتهای خوبی کسب کند، فیلم کوتاه «۳۵-۱۰» را تیرماه ۱۴۰۰ ساخت.
انعکاس رنگ موسیقی اقوام در پایتخت
امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو ضمن اشاره به تمرکز ویژه جشنواره «ایران عزیز» بر موسیقی اقوام، عنوان کرد: رنگبندی زیبای مناطق و نواحی مختلف ایران، در موسیقی این مناطق هم به خوبی متجلی شده است.
وی گفت: موسیقی اقوام از دل زندگی و آئینهای اقوام برخاسته و به همین دلیل بسیار بکر و دستنخورده باقی مانده و شاید اگر این موسیقی شهری میشد، از بین میرفت و یا حداقل از جذابیتهای آن کاسته میشد. جذابیت موسیقی اقوام ما به دلیل ارتباطش با آئینها، سنتها و ریشههای اقوام است. مثلاً در موسیقی لرستان این موضوع به گونهای نمود دارد و در موسیقی شمال ایران که آمیخته با زندگی مردم آن منطقه است، شکلی دیگر دارد و به نوعی سرسبز و پر از انرژی و پویایی و شور زندگی است.
وی ادامه داد: در بخش خراسان موسیقی با عرفان و ریشههای آئینی و مذهبی گره خورده و در موسیقی خراسانی این مسئله پررنگ است. این رنگبندی زیبای مناطق و نواحی مختلف ایران، در موسیقی این مناطق هم به خوبی متجلی شده و سعی کردهایم به موسیقی بهعنوان یکی از موضوعات بسیار مهم در قومیتها، با دقت بپردازیم.
سمیعی با اشاره به استقبال فوقالعاده مخاطبان جشنواره «ایران عزیز» از موسیقی اقوام تصریح کرد: با توجه به جذابیت هنر موسیقی، انتظار چنین استقبالی را داشتیم. تهران شهری است که مردمی از همه اقوام در آن زندگی میکنند و هر صدایی از هر کدام از این موسیقی اقوام، طرفداران خود را به دریاچه شهدای خلیج فارس میکشاند. در میانه هر یک از اجراهای موسیقی اقوام، اجرای موسیقی پاپ هم پیشبینی کردهایم که تا کنون میزبان خوانندگان خوبی بودهایم.
«آفتاب پرست»؛ تکرار یک تکرار
مجموعه آفتاب پرست که از ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ از پلتفرم فیلم نت ارائه شده است تلاش مذبوحانهای برای تولید یک کمدی با چنگ انداختن به سناریوهای تکراری و قصههای پیش تر گفته شده است. این سریال که با سرمایه گذاری فیلم نت و در راستای برنامه ریزی این پلتفرم برای جذب تماشگر و قد علم کردن در کنار فیلمیو و نماوا تولید شده در جایی به شدت ضعف خود را نشان میدهد که به تکرار یک تکرار یا تقلید پررنگ از سریال رازبقا ختم می شود؛ راز بقا در حقیقت تولید قبلی فیلم نت در ژانر کمدی بود که با اقبال خوب مخاطبان همراه شد. پس از آن که راز بقا به محبوبترین تولید این پلتفرم بدل شد، شتاب زدگی فیلم نت برای حفظ مخاطب برجسته شد و خروجی اش همین تولید آفتاب پرست بود.بر این اساس بلافاصله پس از اتمام راز بقا در تیرماه ۱۴۰۱ فیلم نت آفتاب پرست را جایگزین آن کرد. این تکرار به امید موفقیت تا جایی پیش رفت که طراحی تیتراژ و جنس موسیقی این دو سریال، بسیار شبیه یکدیگر است.راز بقا البته عوامل بالقوه اثرگذاری را در خود داشت که موجب شد دیده و مقبول واقع شود؛ بازی بازیگران صاحب نامی چون بهرام افشاری و حسن معجونی در کنار قدرت و تجربه سعید آقاخانی در مقام سازنده اثر، راز بقا را به نتیجه مطلوبی رساند. مولفههایی که آفتاب پرست به نوعی از آنان محروم بود. بازی هزارباره پژمان جمشیدی در نقش آدمی که دست و پای کار را ندارد و قرار گرفتنش در موقعیت های کمدی و مدد گرفتن او از ادا و اطوارهایی که همواره بروز می دهد کلیشه ای است که معدود منتقدانی که به دنبال نکته ای مثبت در این سریال می گردند به آن اشاره می کنند.
یعنی در نقد این سریال همین بس که کلیشه نقش و بازی پژمان جمشیدی تنها نقطه مثبت این سریال ارزیابی شده است.
ستودهی موسیقی اصفهان درگذشت
نعمتالله ستوده،هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرپرست سابق گروه رادیو اصفهان در سکوت خبری دار فانی را وداع گفت.
احمدرضا درّی، از دوستان نزدیک این هنرمند گفت: مرحوم استاد نعمتالله ستوده، هنرمند پیشکسوت موسیقی و نوازنده نی و سهتار بود که روز گذشته ساعت ۲ بامداد به دلیل بیماری و کهولت سن فوت کرد و صبح دیروز نیز به خاک سپرده شد.
درّی با بیان اینکه آشنایی او با مرحوم ستوده به حضور در یکی از محفلهای موسیقیایی خانه شاطر رمضان بازمیگردد، ادامه داد: استاد ستوده مردی وارسته و بینظیر و بیریا بود، نمونهای از ویژگی او همین است که وصیت کرده بودند در زمان فوتشان هیچگونه مراسمی برای او برپا نشود و حتی خاکسپاری او را نیز اعلام نکنند تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود. حتی وصیت کرده بود که در قطعه هنرمندان به خاک سپرده نشود و به همین دلیل به وصیت این استاد وارسته عمل شد.
او گفت: استاد ستوده بازنشسته آموزشوپرورش بود و در کنار آن به فعالیت در زمینه موسیقی و نواختن نی و سهتار نیز میپرداخت و مدتها در کنار دیگر بزرگان عرصه موسیقی در برنامه گلها نیز فعالیت داشت.
سید نعمتالله ستوده یکم فروردینماه سال ۱۳۲۰ خورشیدی در شهر اصفهان متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه و مقطع لیسانس دانشگاهی را در زادگاه خود اصفهان به پایان برد و سپس در سال ۱۳۴۱ برای تحصیل در مقطع فوقلیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به تهران آمد و همزمان موسیقی را آغاز کرد. او ابتدا به نواختن نی روی آورد و بعدازآن برای فراگیری و نواختن سنتور و فلوت نزد ایرج طاهری رفت و همزمان به مشق سهتار نزد احمد عبادی پرداخت. سپس در محضر عبدالحسین خان برازنده ردیفهای موسیقی اصیل ایرانی را بر روی نی پیاده کرد.
«کورساژ» بهترین فیلم جشنواره لندن شد
«کورساژ» ساخته «ماری کروتزر» جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی شصت و ششمین جشنواره سالانه فیلم لندن را از آن خود کرد.
اسکرین، «کورساژ» با نقشآفرینی «ویکی کریپس» که روایتی از زندگی الیزابت اتریش-مجارستان است، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد. ساخته «ماری کروتزر» که امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن رونمایی شد و در ادامه در جشنوارههایی چون سارایوو، تورنتو و سن سباستین هم به نمایش گذاشته شد، نماینده رسمی سینمای اتریش در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار است. فیلم «سرزمین خدا» ساخته «هالینور پالماسون» تقدیر ویژه جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد و جایزه بهترین فیلم اول جشنواره هم به فیلم «۱۹۷۶» به کارگردانی «مانئلا مورتلی» رسید و فیلم «جوی لند» از «سعیم صدیق» هم تقدیر ویژه این بخش را دریافت کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10850/32138/111375
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10850/32138/111376
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10850/32138/111377
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10850/32138/111378
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10850/32138/111379
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10850/32138/111380
|

عناوین این صفحه
- ترسهای کودکیام را فیلم کردم
- انعکاس رنگ موسیقی اقوام در پایتخت
- «آفتاب پرست»؛ تکرار یک تکرار
- ستودهی موسیقی اصفهان درگذشت
- «کورساژ» بهترین فیلم جشنواره لندن شد