|
نیازمند تجربه برگزاری کارگاههای هنری در مکانهای مقدس هستیم
عبدالرضا سهرابی در بازدید از کارگاه هنری آبروی ری در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: تجربه خلق آثار هنری در آستان معنوی و متبرک ذوات مقدسه، تجربهای متمایز و الهامبخش است و برگزاری چنین کارگاههایی، هم برای هنرمندان و هم برای زائران و مجاوران، فرصتی کمنظیر و تجربهای ماندگار را رقم میزند. چون از یک سو امکان مواجهه مستقیم و بیواسطه هنرمندان و زائران با یکدیگر را فراهم میکند و از سوی دیگر فرصت گفت و گو درباره آثار هنری را در اختیار آنان قرار میدهد که در نوع خود اتفاق کمنظیری است و تاکنون کمتر در صحن مبارک ذوات مقدسه شاهد آن بودهایم. وی افزود: ما نیازمند تکرار تجربه برگزاری چنین کارگاههایی در مجاورت آستان نورانی ائمه(ع)، امامزادهها و اماکن مقدسه هستیم و مرکز هنرهای تجسمی از گسترش و ادامه چنین تجربههایی حمایت میکند. سهرابی پس از پایان بازدید خود از کارگاه آبروی ری به دیدار عباس سلیمی معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رفت. کارگاه هنری آبروی ری که به مناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و با هدف عرض ارادت هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به پیشگاه منور آن حضرت روزهای هفتم و هشتم آبان در حرم این حضرت با حضور هنرمندانی از رشتههای خوشنویسی، نقاشی و نقاشیخط در شهرری برپا شده بود، عصر روز گذشته (هشتم آبان) به کار خود پایان داد. نسخ خطی اهدایی به کتابخانه ملی امکان خروج از کشور ندارند
مدیرکل نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسخ خطی را بخشی از فرهنگ ایران اعلام کرد و افزود: دغدغه اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حفظ و نگهداری نسخ خطی است؛ با نگهداری نسخ به نوعی آنها را ترویج میدهیم و میتوانیم فرهنگ را به نسلهای جدید معرفی کنیم.
زهراسادات مدرسی با بیان اینکه مسئولان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تلاش دارند تا حد ممکن از نسخ بیشتری حفظ و نگهداری کنند، اظهار کرد: البته قطعا در زمینه بودجه مشکلاتی وجود دارد، اما همواره تلاش شده آثار برگزیده را حفظ کنیم و فرصت تهیه و نگهداری این آثار را از دست ندهیم. این دیدگاه کلیه مسئولان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و از ریاست تا اعضای کمیتهها و گروههای نسخ خطی برای هر کدام از نسخ اهمیت بالایی قائل هستند.
مدیرکل نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه کتابخانه ملی در نظر دارد تا جایی که در توان دارد نسخ خطی را جمعآوری و نگهداری کند، ادامه داد: نسخ خطی بخشی از فرهنگ ما است و با نگهداری نسخ به نوعی آنها را ترویج میدهیم. در این روند میتوانیم فرهنگ را به نسلهای جدید معرفی کنیم. بنابراین دغدغه اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حفظ و نگهداری نسخ خطی است.
نسخه خطی باید در کمیته ارزیابی و بررسی شود
به گفته او نسخه خطی باید در کمیته ارزیابی و بررسی شود که آیا به آن نسخه نیاز وجود دارد یا نه؛ این روند در کارگروهی که تخصصی است، بررسی میشود. کارگروهی بررسیهای اولیه و ارزیابی نسخه را انجام میدهد. در آخر جمعبندی کلی برای خرید انجام میشود. بعد از پرداخت، وقتی نسخه به شکل قطعی برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل شد، از آن اسکن گرفته میشود. اینگونه فایل الکترونیکی نسخ برای اعضا دسترسپذیر میشود، البته فایل الکترونیکی نفایس در دسترس اعضا قرار نمیگیرد و اعضا میتوانند حضوری اسکن آنها را ببینند.
بیشترین دقت برای نگهداری نسخ خطی انجام میشود
مدرسی با تاکید بر اینکه تجهیزات مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در ایران بیمانند است، توضیح داد: از نظر اطفاء حریق و سیستم دزدگیر، دما، نور (در مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی از لامپهای معمولی استفاده نمیکنیم. لامپهای خاص وارداتی استفاده میکنیم و نور مخازن با نور باقی قسمتهای کتابخانه ملی متفاوت است) سعی شده بیشترین دقت برای نگهداری نسخ خطی انجام شود.
مدیرکل نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه سعی میشود اصل نسخه در اختیار مراجعه کننده قرار نگیرد، افزود: بیشترین تلاش برای اسکن نسخهها است. اکثر نسخههای خطی در کتابخانه ملی اسکن شده و آنلاین آنها در اختیار مراجعهکنندگان و درخواست دهندگان قرار میگیرد. مگر نسخههایی که موضوعات خاصی داشتهباشد، این نسخ قابل رویت نیست و به شکل حضوری در خدمت مراجعه کنندگان قرار میگیرد.
او درباره نسخی که آسیب دیدند و امکان اسکن ندارند، توضیح داد: در سازمان اسناد و کتابخانه ملی اولویت نگهداری و حفاظت از نسخ است. اگر اسکن از نسخ به آنها آسیب برساند این کار را نخواهیم کرد. در این صورت استفاده از آن نسخه خطی محدود به پژوهشهای خاص برای اساتید دانشگاه یا دانشجویانی خواهد شد که از دانشگاه نامه دارند.
مدرسی با تاکید بر ضرورت توجه مردم به سپردن نسخ خطی به کتابخانه ملی برای حفظ و نگهداری از آنها، توضیح داد: ترویج این رفتار میان مردم باید توسط رسانهها انجام شود، زیرا آنها زبان گویای جامعه هستند. رسانهها میتوانند اهمیت حفظ و نگهداری از نسخ خطی و ارتباط آن با فرهنگ ایران را برای مردم بازگو کنند. کتابخانه ملی میتواند امانتدار خیلی خوبی باشد. در تمام شهرها و مناطق ایران حتی به عنوان امانی و نه به عنوان اینکه کتابخانه ملی صاحب نسخ خطی شود، حاضریم از نسخ نگهداری کنیم.
او ادامه داد: از همه مردم میخواهیم تا به جای اینکه از نسخ در خانهها، مساجد و مکانها مختلف نگهداری کنند و به این سبب به آنها آسیب بزنند؛ نسخ را به کتابخانه ملی بیاورند؛ زیرا در این کتابخانه از آنها آفتزدایی (اگر یک نسخه بدون آفتزدایی به مخزن برود دیگر نسخ را هم آلوده میکند) و نگهداری میکنیم. برای حفظ و نگهداری نسخ خیلی بهتر است که در کتابخانه ملی از آنها نگهداری شود. همه باید برای حفظ و تعالی فرهنگ و ترویج نسخ خطی همت کنند تا ورود نسخ خطی به کتابخانه ملی بیشتر شود. زیرا وقتی نسخه به کتابخانه ملی سپرده میشود دیگر نسخه برای فرد نیست، برای کشور است و امکان خروج از کشور را ندارد.
درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟
تابلوی «Interchange» (مبادله) که در سال ۱۹۵۵ توسط ویلم دکونینگ ـ هنرمند آمریکایی ـ ترسیم شده است، دومین تابلوی گران قیمت جهان است.
این نقاشی که در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی ترسیم شده، به سبب مبلغ زیادی که بابت خریدش پرداخت شد، جنجال زیادی را به پا کرده بود.
«Interchange» در سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به فروش رسیده است. موسس شرکت سیتادل ( Citadel LLC) که یک شرکت آمریکایی است این تابلو را خرید.
تابلوی «Interchange» اکنون بعد از «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی، گرانترین نقاشی جهان است و معامله آن یکی از بزرگترین معاملههای هنری در جهان محسوب میشود.
مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا پدید آمد. در ابتدا تعداد کمی از گالریها حاضر بودند که نقاشیهای این سبک جدید را به نمایش بگذارند زیرا معتقد بودند این اشکال نقاشی نیستند؛ اما در دهه ۵۰ از قرن گذشته میلادی، اکسپرسیونیسم انتزاعی به گرایش هنری غالب تبدیل شد و نخستین جنبش هنری بود که برخلاف دیگر جنبشهای هنری که از اروپا سرچشمه میگرفتند، از آمریکا سرچشمه میگرفت. فلسفه پیروان این مکتب هنری این بود که آزادی، الهام بخش حقیقی هنری است و بوم نقاشی باید فضایی باشد تا هنرمند آزادانه افکارش را بر روی آن ترسیم کند؛ بدون اینکه به چهارچوب خاصی پایبند باشد یا ناچار باشد تصاویر آشنایی ترسیم کند.
به جز تابلوی ویلم دکونینگ ( ۱۹۹۷ ـ ۱۹۰۴)، تابلوهای دیگر این سبک نیز در لیست گران ترین نقاشیهای دنیا قرار گرفتهاند؛ برای مثال تابلوی «شماره۱۷ آ» اثر جکسون پولاک ـ نقاش آمریکایی ـ در جایگاه سوم گران ترین نقاشیهای جهان قرار گرفته است.
ایرانیها هنر خانوادگی خود را حفاظت میکنند
سیفعلی الیعربی درباره روابط گردشگری ایران و عمان اظهار داشت: بیشک روابط ایران و عمان در زمینه گردشگری و همکاری و سرمایهگذاری در این حوزه پیوسته در حال گسترش است؛ تعداد زیادی سرمایهگذار ایرانی در حوزه های مختلف در عمان مشغول فعالیتهای اقتصادی هستند.سردبیر خبرگزاری عمان (ONA) افزود: عمان فرهنگ و تمدن قدیمی و ریشهداری دارد، قلعهها و آثار تاریخی زیادی در عمان وجود دارد و گردشگران، علاقهمند به بازدید از آن هستند. اتفاقا گروههای زیادی گردشگر ایرانی نیز برای آشنایی با فرهنگ عمان به کشور ما میآیند.وی خاطر نشان کرد: عمانیها ملت ایران را دوست خود میدانند و بسیار علاقه دارند به ایران سفر کنند، عمانیها برای درمان و در چارچوب گردشگری سلامت و درمان و همچنین برای دیدن مناطق طبیعی زیبا به خصوص طبیعت استانهای شمال ایران میآیند.الیعربی با اشاره به سفر به تهران، اصفهان و شیراز گفت: این شهرها واقعا زیبا هستند؛ در اصفهان آثار هنری و معماری و صنایعدستی بسیار زیبایی از فرش تا قلعه و پلها و خانههای قدیمی، دیدهام که در کمتر شهری از جهان سراغ دارم. سردبیر خبرگزاری عمان گفت: ایرانیها بسیار به هنر به ویژه فرش دستباف بها میدهند. رشد و توسعه این هنرها که در جهان هم مشهور شدهاند، نشان میدهد که مردم و دولت ایران از صنایعدستی حمایت میکنند تا جایی که میدانم بیشتر ایرانیها با این که متخصص و فارغ التحصیل دانشگاه هستند، هنوز در این هنر و صنایعدستی و حرفه و مهارت خانوادگی و اجدادی خود فعال هستند و آن را فراموش نکرده اند. الیعربی درباره اقدامات دولت عمان برای بهرهبرداری از فرصت جام جهانی قطر ۲۰۲۲، گفت: ما برای جذب گردشگر و تماشاچیانی که به قطر میآیند برنامههای متنوع فرهنگی و تفریحی بزرگی تدارک دیدهایم که هدف اصلی از آن، آشنا کردن گردشگران با فرهنگ و تمدن عمان است. با قطریها در این زمینه همکاری نزدیکی داریم و تلاش میکنیم از این رویداد به نحو شایسته استفاده کنیم.
اخبار
۱۰۰۰ تن کاغذ ایرانی بین ناشران کشور توزیع شد
علی رمضانی گفت: بازدید از کارخانه چوب و کاغذ مازندران و خط تولید کاغذ تحریر در راستای قراردادی انجام شد که خانه کتاب و ادبیات ایران و این کارخانه برای تامین هفت هزار تن کاغذ ناشران کشور تا پایان سال دارد. در این بازدید با مسئولان کارخانه درباره کیفیت کاغذ و فرآیند تولید آن و همچنین روشهای ارتقاء کمّی و کیفی آنچه برای نشر کشور از سوی این کارخانه تامین میشود، گفتوگو شد.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: طی قراردادی که خانه کتاب و ادبیات ایران با این کارخانه دارد، تاکنون بیش از هزار تُن کاغذ دریافتی را بین ناشران کشور توزیع کردیم و مرحله به مرحله درحال دریافت و توزیع این کاغذها میان ناشران هستیم. تعاملات و رفت و آمد میان مجموعه مصرفکنندگانی که خانه کتاب و ادبیات ایران واسطه دریافت کاغذ آنهاست با تولیدکننده، زمینهساز ارتقاء کیفی کار خواهد شد و انتقال نظرات آنان کمک میکند که ادامه مسیر راحتتر و سریعتر طی شود.
اعضای هیات علمی پانزدهمین
جایزه ادبی جلال منصوب شدند
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکام جداگانه ای محمد رضا سنگری، حسین فتاحی، اکبر صحرایی، حمید حسام، محمد سرشار، حجت الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده، راضیه تجار، وجیهه سامانی و مهدی کرد فیروزجایی را به عنوان اعضای هیات علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.
در متن این احکام آمده است:
بنا به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده شما در زمینه ادبیات داستانی، به موجب این حکم، به عنوان عضو هیئت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب میشوید.
شایسته است بر اساس وظایف مندرج در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص این جایزه، اقدامات مقتضی را به نحو احسن، به عمل آورید.
پیش از این نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی وجیهه سامانی را به عنوان دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرده بود.
آغاز ثبتنام کتابفروشیها در
«سامانه خرید از کتابفروشی»
کتابفروشیهای سراسر کشور میتوانند از سهشنبه (دهم آبانماه ۱۴۰۱) با مراجعه به پایگاه اینترنتی ketab.ir نسبت به ثبتنام در سامانه خرید از کتابفروشی اقدام کنند.
سامانه خرید از کتابفروشی با هدف گستردن ویترین کتابفروشیها به وسعت ایران اسلامی و افزایش تعداد خریداران و مراجعان به کتابفروشیها، طراحی و راهاندازی شده است.
در این سامانه خرید به صورت غیرحضوری است و علاقهمندان میتوانند از هر نقطه کشور، کتابهای عرضه شده از سوی کتابفروشان عضو سامانه را خریداری کنند.
سامانه خرید از کتابفروشی همزمان با سیامین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار خواهد کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10860/32219/111773
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10860/32219/111774
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10860/32219/111775
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10860/32219/111776
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10860/32219/111777
|
- نیازمند تجربه برگزاری کارگاههای هنری در مکانهای مقدس هستیم
- نسخ خطی اهدایی به کتابخانه ملی امکان خروج از کشور ندارند
- درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟
- ایرانیها هنر خانوادگی خود را حفاظت میکنند
- اخبار