|
آغاز به کار هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان ؛
ادبیات مشترک ایران و تاجیکستان سرشار از معنویت و صلح است
7 مدیرکل مطبوعات داخلی: نباید با هر بهانهای به جامعه خبرنگاری تاخت
آزادی 8 روزنامهنگار بازداشتی
2 گزارش «امتیاز» در مورد صادرات ایران
تراز یا ناترازی تجارت؟
3 سرمقاله
به مردم راه نشان دهید
هومن جعفری
این روزها نوشتن سرمقاله ای که هم درد مردم داخلش باشد، هم حساسیت های محافل دولتی را جلب نکند و هم قابل انتشار باشد، کار دشواری شده. باید ساعت ها فکر کنی از چه بنویسی که هم بتوانی منتشرش کنی، هم مخاطب احتمالی آن را پس نزند و نگوید که نویسنده مطلب انگار در ایران زندگی نمی کند و هم اینکه باعث ایجاد تبعات حقوقی برای روزنامه نشود! سختی نوشتن پیرامون اتفاقات ایران در این نیست که توی روزنامه نگار بلد نیستی راهی میانه این اختلافات و اعتراضات و اغتشاشات بیابی. مشکل اینجاست که این راه میانه به شدت دچار مشکل شده و دیگر نمی شود این وسط میانه روی کرد. اگر اجازه بدهید اغتشاش گران و تجزیه طلبان و موارد اینچنینی را از بازی حذف کنیم و برسیم به دوگانه دولت/شهروندان یا / معترضان یا هر اسمی که روی دو طرف خیابان میگذارید. مردم ایران به چیزهایی معترضند. هیچ ایرادی هم ندارد. در آمریکا و سوییس و سوئد و انگلیس و فرانسه هم مردم می توانند به چیزهای مختلف اعتراض داشته باشند. خاصیت داشتن یک جامعه داینامیک و پویا این است که مردم مدام بیشتر بخواهند ودولتها به عنوان کارگزاران قدرت بیشتر بسازند. سوال امروز ایران این است که در مقابل خواسته های مردم، دولت یا باید چه واکنشی نشان دهند؟ یادمان باشد نمی توانیم به مردم سیگنال های متفاوت ارسال کنیم. نمی توانیم یک روز به مردم بگوییم شما ولی نعمت انقلابید و شما سرمایه ید و شما همه چیز دولت هستید ولی وقتی مردم به چیزی اعتراض می کنند یا خواسته ای دارند، رویمان را بکنیم آن سمت!در میانه اتفاقات خشونت بار ماه گذشته، اصل اعتراض مردم و حق اعتراض مردم نباید فراموش شود. نباید از یاد برود که مردمی که چهل سال، جنگیده اند، ترور شده اند، در صف های مختلف ایستاده اند، تحریم شده اند، ضربه خورده اند، تورم های کمرشکن و فشارهای اقتصادی را تحمل کرده اند، حقی برای بیان نظرات خود نداشته باشند. در سال های 96 و 98 هم همین وضعیت ها پیش آمد و مقامات مدام از مردم می خواستند که صف خود را از اغتشاش گران جدا کنند بی آنکه توضیح بدهند معنای این جمله چیست!فارغ از اینکه این وضعیت کی تمام می شود، دولت باید در اولین فرصت بیان کند که مردم چگونه می توانند بدون ترس و نگرانی از برخوردهای امنیتی، به موضوع خاصی اعتراض کنند یا از دولت درخواست خاصی داشته باشند که نتیجه آن، رفتن به صف دشمن نباشد. با تضعیف احزاب و رسانه ها، عملا راهی برای بیان اعتراضات مردمی و رساندن آن به گوش مقامات کشور نیست!
دولت/ باید خیلی سریع و نه در آینده ای نامعلوم، راهی به مردم نشان بدهند که بشود صدای اعتراض را به گوش آقایان رساند. وگرنه قصه قصه خیابان است و بلندگو و فریاد و اعتراض که بعدش می شود اغتشاش! به گفتگوی ملی نیازمندیم اما آداب گفتگو، احترام دو طرفه است.
سخنگوی دولت:
شاهد موجی از بازگشت نخبگان به کشور هستیم
2 کندی اینترنت بلای جان صنعت گردشگری
بیش از ۹۰ درصد تورهای خارجی کنسل شد
2 در مورد پدیده موسوم در جامعه مطرح شد؛
انتقاد انسیه خزعلی از «آغوش رایگان»
2 موج انتقاد نمایندگان از وضعیت تولید و بازار خودرو تا اقیانوس رانت و هضم در مافیا
فاطمیامین چگونه از استیضاح گریخت؟
3 وزنکشی بازیکنان پرسپولیس در روز بیستم آبان!
4 تلاش برای افزایش بودجه صندوق اعتباری هنر
8 یادداشت
دیر بهتر از هرگز
️ فریبرز ناطقی الهی - استاد نمونه کشور
دهه ها است یکه و تنها بدون حمایت نفر دومی بعنوان یک معلم در رشته راه و ساختمان با ایده ساخت مسکن ملی در ابعاد بلند مرتبه سازی، گران سازی، ساخت بی کیفیت و آسیب پذیر در برابر زلزله مقابله می کنم و هر از چندی هم مقالهای نیز از دلایلم می نویسم.
الحمدالله دولت و وزارت راه و شهرسازی بلاخره با تاخیر و بعد از سی و اندی سال به همان حرف بنده و نتیجه من رسیدند!
کدام بی معرفتی مسکن برای قشر ضعیف را بلند مرتبه که حداقل ٥ برابر گرانتر از یکی دو طبقه است و شاید هم ٧ الی ٨ برابر می سازد ؟ ساختمان بلند، گرانتر طراحی می شود، نیاز به ماشین الات گرانتر دارد، نیروی متخصص تر برای ساخت لازم دارد، مصالح بیشتر می خواهد، فونداسیون قویتر لازم دارد، اسکلت خیلی قویتر و هزینه برتر می خواهد، گرمایش و سرمایشش گرانتر است، لوله و تاسیساتش بسیار پر هزینه تر است، برق و گازرسانی و آب رسانی اش به طبقات بالاتر خیلی گرانتر است، آسانسور لازم دارد، پله و راه پله اضطراری حتما باید باشد، ساختش بیشتر طول می کشد، تاسیسات آتش سوزی گران لازم دارد، نگهداری و تعمیر می خواهد، ... خلاصه تماما یک پسوند «گران تر» همیشه به هر قسمت آن آویزان است. مسکن های ملی و یا مهر یا هر مسکنی که برای قشر ضعیف بصورت بلند مرتبه ساخته شد فقط برای پیمانکاران و شرکت ها سود داشت ! مردم بیچاره اسیر شدند و عاقبت یک مسکن کاملا آسیب پذیر تحویل گرفتند ! خداوند به مالکان آن ها در زمان زلزله، آتش سوزی و ... رحم بفرماید.
خب معلوم بوده و است که همه مشاوران و پیمانکاران از طرحهای گرانتر حمایت کنند ولی چرا ما باید گول آنها را در وزارت راه و شهرسازی یا دولت بخصوص برای مردم کم در آمد باید در طول سالیان خورده و بدام آنها گرفتار شویم ! مردم کشور نیاز به مسکن ارزان قیمت که حق تک تک مردم هر کشوری است دارند و روشش دقیقا همان است که در مقالاتم سالهاست عرض کردهام. مسکن کوتاه مرتبه ! ما که زمین داریم و زیر ساخت ها خیلی ارزانتر تولید می شوند تا بلند مرتبه سازی !
زیر و بم موفقیت در ساخت مسکن ملی را در دو مقاله زیر عینا آوردهام، امیدوارم بطور کامل مطالعه شود
یادداشت اول / یادداشت دوم
الحمدالله امروز خبر زیر را دیدم که کلمه «ویلا» حسب مقاله اول حقیر در بالا اصلاح و کلمه «کم تراکم» بجای آن و ساخت کوتاه مرتبه عین همان مقاله اول و دوم نگارنده بعنوان «سیاست جدید وزارت» اعلام و جایگزین شده است، که بسیار مسرورم کرد.
بقول یک ضرب المثل خارجی
bette late than never، دیر بهتر از هرگز) مجدادا متذکر می شوم فقط نظارت در این بخش بر ساخت و ساز کاملا جدی و در قالب سازمان یافته تعریف شود تا خدای ناکرده، منابع مردم و ثروت ملی تبدیل به ساخت و ساز های آسیب پذیر نشود. عین خبر :
آغاز گام دوم نهضت مسکن در شهرهای جدید
معاون وزیر راه و شهرسازی:
*️این هفته مرحله دوم طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را با ظرفیت ۱۰۰ هزار واحد آغاز میکنیم که سیاست جدید، ساخت مسکن با تراکم پایین خواهد بود./ایسنا
وزیر نیرو؛
پرداخت پاداش هزار و ۳۷۰ میلیاردی به مشترکان برق
محرابیان گفت: نزدیک به هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی بخش خانگی شد که مجموع این اقدامات، منجر به ارائه برق بیشتری به بخشهای خدمات و صنعت شد.
علی اکبر محرابیان با اشاره به اجرایی نشدن برخی از احکام قانون حمایت از صنعت برق و برنامه ششم توسعه در سنوات گذشته، گفت: عمده اقدامات وزارت نیرو برای رفع ناترازی تولید و مصرف برق از ابتدای دولت سیزدهم را میتوان در دو حوزه افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور و مدیریت مصرف با در نظر گرفتن منطق اقتصادی تقسیم بندی کرد.
وی در خصوص افزایش ظرفیت نیروگاهی افزود: نتیجه اقدامات وزارت نیرو، حاکی از افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاهی، شامل نیروگاههای حرارتی، تجدیدپذیر و ارتقا توان و بهره وری نیروگاههای موجود بود.
آقای محرابیان درباره اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف هم گفت: در بخش خانگی با برقراری منطق اقتصادی، مردم از صرفه جویی و مصرف زیر الگو استقبال کردند به طوری که حدود ۴۲ درصد مشترکان، صرفه جویی داشتند.
وزیر نیرو افزود: افزایش ظرفیت نیروگاهی در کنار همکاری مردم برای صرفه جویی در مصرف برق، منجر به تأمین برق بیشتر در بخشهای خدمات و صنعت شد.
در جریان سفر وزیر نفت به روسیه؛
ایران و روسیه ۴ سند همکاری امضا کردند
ایران و روسیه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف گسترش روابط دو کشور چهار سند همکاری امضا کردند.
سند راهبردی توسعه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز (سهشنبه، دهم آبانماه) به امضای جواد اوجی، وزیر نفت بهعنوان ریاست هیئت ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و الکساندر نواک، معاون نخستوزیر روسیه رسید.تفاهمنامه اخذ وام برای برقیسازی پروژه خط ریلی اینچهبرون - گرمسار نیز بین علی فکری، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با ولادیمیر ایلیچوف، معاون وزیر اقتصاد روسیه امضا شد.افزون بر این، تفاهمنامه دوجانبه همکاریها در حوزه سلامت بین محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاریهای بینالملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سرگی گلاگولوف، معاون وزیر بهداشت فدراسیون روسیه امضا شد.
همچنین محمد زیار، مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا از ایران و میخائیل سیلانتیف، مدیرعامل شرکت دولتی پرومسی ریوایمپورت روسیه نیز تفاهمنامه همکاری برای اجرای پروژههای EPC خطوط لوله انتقال فرآورده منعقد کردند.اوجی، وزیر نفت در آئین افتتاحیه شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، برقراری همکاریهای بانکی گسترده برای ایجاد یک نظام پرداخت مناسب و قابل اتکا بهمنظور تسهیل تجارت و سرمایهگذاری، سوآپ حاملهای انرژی بهویژه گاز، نفت خام و فرآوردههای نفتی و توسعه بازارهای صادراتی گاز ایران با مشارکت و سرمایهگذاری طرف روس در بخشهای مختلف صنعت نفت ایران بهخصوص توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی، پالایش نفت و توسعه میدانها، فعال کردن کریدور شمال - جنوب بهویژه با تمرکز بر استفاده کامل از ظرفیت موجود و توسعه زیرساختها را از جمله محورهای کاری میان دو کشور دانست که باید فعال شوند.وی همچنین پذیرش متقابل نظام استاندارد دو کشور با هدف توسعه تجارت، تبادل محصولات کشاورزی شامل واردات غله از روسیه و صادرات محصولات کشاورزی گرمسیری به روسیه و استفاده از موقعیت ایران بهعنوان هاب ترانزیتی و سوآپ محصولات کشاورزی روسیه، ایجاد صندوق مشترک برای سرمایهگذاریهای منطقهای و جهانی و توافق صندوقهای ضمانت دو طرف برای صدور ضمانتنامه متقابل برای شرکتهای هر طرف با هدف کاهش ریسک تجارت و سرمایهگذاری را از دیگر محورهای کاری میان دو کشور برشمرد.
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:
اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزی قراردادی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای حمایت از تولیدات بخش کشاورزی ۱۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزی قراردادی اختصاص یافته است.
سید جواد ساداتینژاد با تاکید بر حمایت از تولید و کشاورزی گفت: در راستای حمایت از کشاورزان، بحث کشاورزی قراردادی در داخل کشور آغاز شده است. وزیر جهاد کشاورزی افزود: مهمترین ابزار حمایت از کشاورزان و تولید در دنیا کشت قراردادی است و این در حالی است که فقط یک درصد از محصولات تولیدی در بخش کشاورزی در کشورمان از این روش تولید میشد، اما به صورت متوسط در دنیا ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی از طریق کشت قراردادی و تأمین مالی از این روش تولید میشود. وی بیان داشت: با اقدامات و بررسیهایی که سال گذشته در دولت انجام شد، امسال تقریباً در بخش غلات، کشاورزی قراردادی را آغاز کردهایم و حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز برای آن در نظر گرفتهایم.ساداتینژاد گفت: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نیز کمک کردند و شیوهنامهای که در این زمینه لازم بود تهیه و ابلاغ شد و لذا بانک مرکزی بر اساس این شیوهنامه از شرکتهای پشتیبان در بحث کشاورزی قراردادی حمایت میکند.وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تعدد تشکلها اظهار داشت: تعدد تشکلها گاهی موجب سردرگمی میشود. این در حالی است که در حوزه تولید و مصرف تشکلهای کشاورزی نقش مهمی را ایفا میکنند، اما به دلیل تعدد آنها گاهی در کارها اختلال ایجاد میشود و باعث بهمریختگی میشود.
یادداشت
غیبت نخبگان در جامعه ایران
️ محمد عثمانی - دانش آموخته دکتری سیاسی
سیاست در جهانی که ما در قرن بیست و یکم با آن زندگی می کنیم، بسیار تخصصی و متکی به دانش و علم شده است. در دوران کلاسیک، امورسیاسی بسیار عزیز و امور اداره یک جامعه در قامت حکمرانی پیچیده نبوده است.
لذا افراد حاکم در ساختارهای شاهنشاهی، امپراطوری و یا هر ساختار دیگر، به مثابه دانای کل، اداره امور جامعه تا مقدرات افراد تحت حاکمیت خود را در اختیار داشته است. حاکم آمر و ناهی و هدایت کننده قلمداد می شد. دو سیاست اقتصادی و خارجی، مهم ترین مسئله بوده با تدبیر حاکم به پیش می رفته است. رفاه تمام افراد تحت حاکمیت مطرح نبوده؛ چرا که در بینش انسان سنتی، قدرت امر الهی بوده که از برای سعادت انسان به فردی برگزیده واگذار می شده است. حاکم با علم به سیاست های الهی از برای سعادت، رهبری جامعه را برعهده می گیرد. سعادت نیز امری دنیوی نبوده؛ بلکه آدمی در جهان فانی سعادت و بهزیستی نمی جوید. رنج و سختی در هستی برای رسیدن به سعادت و آرامش ابدی به حساب می آمده است. از این رو تمام جنگ ها در عهد سنت با هدف هدایت انسان ها به حق و حقیقت انجام می شده است. انسان در ذیل هر ایده حکومت اندیشانه در عصر کلاسیک می زیسته، خدا را در قامت حاکمی الهی تجسد یافته می دیده است؛ لذا تبعیت و اطاعت، بایسته تعالی انسان به حساب می آمده است. در این تفکر دو مولفه مردم و یا شورش علیه حاکم جایگاهی ندارد. ثبات و تداوم مستمر قدرت، دالی بر مدلول الهی قلمداد می شد. ساختار قدرت به نام خدا و تجلی آن در حاکم آغاز و به حاکم هم پایان می پذیرفته است. مقام وزارت، جایگاهی اجرایی که سیاست ها را با توجه به سپهر عمومی سیاسی که دال مرکزی آن خدا و حاکم است به اجرا در آورد. حال اگر وزیر دانایی در کنار حاکم قرار داشته، تعالی انسان در زیست مادی او مورد توجه قرار گرفته است؛ اما از آن جا که رهیافت تبعی و اطاعت گرایانه حاکم بر ذهنیت عمومی در قبال قدرت، کاردانی مسئله اصلی کارگزاران نبوده است.
این تلقی از حکومت اندیشی در طول تاریخ حکمرانی ایرانی مسلط بوده است. برای اولین بار مشروطیت این تصور از قدرت را دگرگون ساخت؛ اما در عرصه واقع به دلیل ذهنیت عمومی اطاعت محور و تبعی، ساختار خدا، شاه، میهن یا مردم ادامه یافته است. در دوران پس از انقلاب اسلامی در ایران، دوران اصلاحات را می توان در ادامه مشروطیت بازخوانی کرد. تلاشی در راستای تحدید قدرت به وسیله قانون گرایی و قدرت بخشی به نقش و خواست عمومی از طریق برسازی و تقویت جامعه مدنی بوده است. جامعه مدنی، مهم ترین عرصه برای تجلی خواست و اراده عمومی از طریق انعکاس مطبوعات، رسانه و نیز سازماندهی آن در قامت یک برنامه منظم سیاستگذارانه در احزاب مشاهده کرد. همچنین نهادهای جامعه مدنی نقش رابط قدرت با مردم و برعکس را برعهده دارد. همچنین ساماندهی و حتی هدایت افکار عمومی در این بخش جامعه صورت می پذیرد. پیچیدگی سیاست در زیست جهان کنونی، ناشی از توسعه علم و تاثیر آن بر مناسبات و زیست انسانی بوده است؛ انعکاس این مناسبات در هم تنیده و پیچیده بر امر سیاسی به مثابه تدبیر امور جامعه بر پایه منفعت و مصلحت عام سایه انداخته است. دیگر امکان ندارد که با تدبیر سیاسی مبتنی بر گذشته و حتی دانش های گذشته گرا جوامع علم زده امروزین را اداره کرد. بر این اساس حوزه جامعه مدنی به فراخور وضعیت جامعه، تخصصی ودر قامت چشم بینای جامعه از موضع انتقادی و مشورت، سیاستگذاری ها را پیگیری می کند.
جامعه مدنی در جامعه ما براثر نگاه بداندیش حاکم بر امر سیاسی با آسیب های فراوانی روبرو شد. احزاب و نهادهای مردمی واقعی و رسانه های ضروری جای خود را به کاریکاتورهایی از آن جنس داده و چونان محتضر( موجود در حال مرگ که فقط نظاره گر است) رفتار می کنند. آسیب به این بخش از جامعه سیاسی، تاثیر منفی بر سیاستگذاری ها و تصمیمات در حوزه حکمرانی گذاشته است. تداوم این رفتار سیاسی در جامعه امروزین آسیب های غیرقابل جبران به اعتماد عمومی زده است. براین اساس و در غائب نهادهای حقیقی جامعه مدنی، دانشگاه و نخبگان علوم انسانی خود آگاه، باید به مثابه چشم بینای جامعه از موضع انتقادی و مشورت عمل نمایند.
جامعه ایران در طول تاریخ حکمرانی خود، متکی به بینش نخبگان جامعه بوده که در حفاظی کیان ایران و ایرانی عمل کرده اند. از بزرگمهر تا خواجه نظام الملک، خواجه نصیر و قائم مقام فراهانی و امیرکبیر بگیرید تا در دوره معاصر افرادی چون فروغی این نقش جامعه مدنی دربخش امر سیاسی را بدوش کشیده اند. البته باید در این مقام تاکید کنم که با نگاه نخبه گرایانه به سیاست چندان همراه نیستم؛ اما اکنون در غایاب جامعه مدنی از باب حفظ مصالح و منافع ملت، این نقش را باید بر عهده نخبگان علوم انسانی و به خصوص سیاسی قرارگیرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111785
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111786
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111787
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111788
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111789
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111790
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111791
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111792
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111793
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111794
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111795
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111796
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111797
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111798
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10861/32226/111799
|
عناوین این صفحه
- ادبیات مشترک ایران و تاجیکستان سرشار از معنویت و صلح است
- آزادی 8 روزنامهنگار بازداشتی
- تراز یا ناترازی تجارت؟
- سرمقاله
- شاهد موجی از بازگشت نخبگان به کشور هستیم
- بیش از ۹۰ درصد تورهای خارجی کنسل شد
- انتقاد انسیه خزعلی از «آغوش رایگان»
- فاطمیامین چگونه از استیضاح گریخت؟
- وزنکشی بازیکنان پرسپولیس در روز بیستم آبان!
- تلاش برای افزایش بودجه صندوق اعتباری هنر
- یادداشت
- پرداخت پاداش هزار و ۳۷۰ میلیاردی به مشترکان برق
- ایران و روسیه ۴ سند همکاری امضا کردند
- اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزی قراردادی
- یادداشت