|
وزیر بهداشت عنوان کرد؛
ضرورت گسترش همکاریهای بهداشتی درمانی ایران و کوبا
وزیر بهداشت با اشاره به همکاریهای راهبردی ایران و کوبا، گفت: گسترش همکاریهای حوزه سلامت در دستور کار دو کشور قرار دارد.
بهرام عین اللهی، در دیدار «الیو رودریگز پردومو» معاون وزیر خارجه کوبا که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا با وزارت بهداشت و این کمیسیون، فرصت ارزشمندی برای گسترش روابط دو کشور است.
وی افزود: هجدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و کوبا امسال در تهران برگزار شد و چنین تعاملاتی به تحکیم روابط دو کشور کمک بزرگی میکند. در جلسات این کمیسیون، اسناد مشترک همکاری دو کشور امضا شد که تلاش ما بر اجرایی شدن این اسناد همکاری است.
وزیر بهداشت با اشاره به همکاریهای ایران و کوبا در حوزه سلامت به ویژه در زمینه ساخت واکسن کرونا گفت: خوشحالیم که فرهنگ انقلابی کوبا و مقاومت مردم این کشور در برابر تحریمهای ناجوانمردانه آمریکا به سایر کشورهای آمریکای جنوبی نیز گسترش یافته است.
عین اللهی تاکید کرد: ایران و کشورهای دوست و انقلابی مانند کوبا میتوانند با همکاری و همراهی یکدیگر، در مقابل ظلم و ستم آمریکا و نظام استکبار، ایستادگی کنند.
با شروع فصل سرد، بوی بد تهرانیها را آزار میدهد؛
هیچ کس یا گروهی پاسخگو نیست
️ لیلا شوقی
عضو شورای شهر تهران گفت: «در مطالعهای که اخیر درباره دلایل بوی بد شهر تهران منتشر شده، آمده است که عموما در فصل سرد سال و در مناطقی از تهران که در جنوب و مرکز واقعاند بوی بدی به مشام میرسد. دلیل این اتفاق هم بادهای جنوبی است، بادی که از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به سمت تهران میوزد.»
شهروندان پایتختنشین عادت کردهاند به این که با شروع فصل پاییز و زمستان در تهران، شاهد حوادثی تکراری باشند، یکی از مهمترین آنها استشمام بوی بد فاضلاب شهری است که از قضا همیشه در فصلهای سرد در هر منطقه از تهران، خودش را بیش از قبل به مشام تهرانینشینها می رساند. با وجود تداوم چند ساله بوی ناخوشآیند اما مشکل بودار حل نمیشود تا بوی نامطبوع در زمستان و پاییز جزو ویژگیهای شهری مانند تهران باشد. هرچند که از نظر کارشناسان دلیل بوی فاضلاب شهر تهران مدیریت نادرست شهری است، عضو شورای شهر تهران متهم اصلی را شرکت آبفای شهر و کارخانههای اطراف پایتخت می داند.
اولین بار در آبان ماه ۹۷ بود که بوی بد فاضلاب شهری به یکباره به مشام تهرانیها رسید و به مشکلی جدی تبدیل شد. همان زمان هم فاضلاب، مرکز آرادکوه و مازوت سوزی کارخانهها به عنوان دلایلی برای بوی بد فاضلاب شهری عنوان شدند. با این حال دلایل عنوان شده حل نشد تا هر سال در ماههای آبان و آذر در زمانی که هوا رو به سردی می رود و شهر رنگ پاییز و زمستان را به خود میگیرد، بوی بد هم سایه نامطبوع خود را روی سر پایتختنشین ها بیاندازد.
مدیریت فراموش شده شهری
بوی بد تهران حالا چند سالی میشود که خود را مهمان شهرنشینها کرده است، با وجود نارضایتی شهروندان اما این طور که به نظر می آید عزم جدی برای رفع منابع بودار وجود ندارد. محمدعلی پورنیا، کارشناس شهری با اشاره به افزایش بوی بد تهران در فصلهای سرد سال میگوید: «مدیریت شهری تهران در حوزه فاضلاب به شدت مشکل دارد و در این حوزه هم مدیران شهری کار دقیق و درستی انجام ندادهاند و به همین دلیل است که شهری با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر همیشه با مشکلات پسماند، فاضلاب و بازیافت دست و پنجه نرم میکند؛ و همه اینها باعث شده است که تهران پایتخت شاهد تجمع فاضلاب، زباله و بوی بد باشد.»
او البته توجهها را به زیرساخت های نامناسب فاضلاب شهری هم منعطف میکند و توضیح میدهد: «چندین سال پیش، طرحی با نام یکپارچهسازی فاضلاب شهری کلید خورد و قرار شد که سیستم جمعآوری فاضلاب در شهر تهران انجام شود؛ حتی پولی هم از شهروندان برای اجرایی شدن این طرح دریافت شد و شرکتهایی هم وارد عمل شدند، در عمل اما بعد از باریدن برف و باران و در فصل سرد سال، بوی بد فاضلاب دوباره تهران را پر کرد.»
این کارشناس شهری معتقد است: «شرکتها در طرح یکپارچهسازی میلیاردها تومان سود کردند اما از متریال بی کیفیت استفاده کردند و یا به شکلی کار را اجرایی کردند که به عنوان مثال یا شیب تخلیه فاضلاب مناسب نبود و یا لوله کشی اشکال داشت و همه اینها نه مشکلات فاضلاب شهری را برطرف کرد که به مشکلات آن افزود.»
پورنیا بیان میکند: «مشکل بوی بد فاضلاب شهری هم به مدیریت شهری و هم به زیرساخت های نامناسب برمی گردد. چراکه به نام طرح علمی، در عمل طرح غیرعلمی اجرا میشود. درواقع پای مدیریت شهری در اجرا می لنگد و منابع مالی، انرژی و امکانات به نادرست، به شکلی غیرمطلوب و غیرکارشناسانه اجرا میشود.»
ما مسئول نیستیم
حرف از زباله و پسماند و بوی بد فاضلاب که میشود همه نگاه ها به سمت شهرداری تهران می رود، شادی مالکی، معاون هماهنگی امور مناطق سازمان پسماند شهر تهران اما تاکید می کند که مشکلات فاضلاب پایتخت به شهرداری مربوط نمیشود.
مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «شهردای تهران مسئولیتی در قبال بوی بد شهری ندارد.» به مطالعه سازمان محیط زیست استان تهران اشاره میکند: «در مطالعهای که اخیر درباره دلایل بوی بد شهر تهران منتشر شده، آمده است که عموما در فصل سرد سال و در مناطقی از تهران که در جنوب و مرکز واقع اند بوی بدی به مشام می رسد. دلیل این اتفاق هم بادهای جنوبی است، بادی که از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به سمت تهران می وزد.»
باد جنوبی بوی نامطبوع فاضلاب و پسماند مجموعه دامداریها، شرکتهای لبنی و شرکت پسماند شهری را با خود به تهران می آورد و همین میشود که در فصل سرد بو همه جا را برمی دارد. بابایی البته تاکید میکند که منابع تولید این بو در محدوده مدیریتی شهری تهران قرار ندارد و بنابراین مدیران شهری هم نمی توانند برای رفع آن کاری انجام دهند. هرچند که سازمان محیط زیست تهران برای رفع این معضل قرارگاهی با حضور شهرداری تهران تشکیل داد و حتی شهرداری هم اقداماتی از جمله کمک به دفع پسماند و زباله این کارخانه ها و شرکت ها انجام داد اما بوی بد همچنان گریبان پایتختنشین ها را گرفته است و دست از سر تهران برنمیدارند.
سالهاست که منابع خارجی تهران به عنوان دلایل آلودگی هوا و بوی بد فاضلاب عنوان می شود. سوال اما این است که زیرساخت های شهری تا چه قدر در این بوی بد مقصرند؟ عضو شورای شهر تهران معتقد است که اتفاقا زیرساختهای شهر تهران بسیار مناسب است و تا ۸۰ درصد هم نوسازی در آن انجام شده و بسیاری از ایرادات آن در طرح یکپارچه سازی فاضلاب رفع شده است؛ با این حال او مسئول رسیدگی به فاضلاب شهری و بوی بد آن را شرکت آبفای تهران میداند. شرکتی که البته مدیران آن با وجود پیگیریهای مداوم تا نگارش این گزارش، به سوالات خبرآنلاین مبنی بر دلایل بوی بد تهران پاسخی ارائه ندادند تا حل معضل بوی فاضلاب شهری همچنان معمایی حل نشده باقی بماند.
اخبار
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد
تدوین پیشنویس آییننامه حفاظت مشارکتی برای ارایه به دولت
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست، استفاده از ظرفیت های جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه های زیستکره است.
حسن اکبری در آیین نکوداشت روز جهانی ذخیره گاه زیستکره که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ایران را یکی از کشورهای پیشرو در انتخاب ذخیرهگاهها و ایجاد مدلی برای حفاظت از آنها توصیف و اظهار کرد: در سال ۱۳۵۵ تعداد ۹ ذخیره گاه در کشور مصوب شد و در سالهای بعد با افزوده شدن چهار ذخیره گاه دیگر، تعداد ذخیرهگاههای ما به ۱۳ذخیرهگاه رسید.
وی افزود: وجه تمایز ذخیرهگاه زیستکره با دیگر مناطق حفاظت شده این است که نقش اصلی را در بهرهبرداری و حفاظت از این مناطق، جوامع محلی و ذینفعان بر عهده دارند بنابراین بهرهبرداری از ذخیرهگاه های زیستکره بهصورت پایدار صورت میگیرد.
به گفته اکبری، پراکنش ذخیرهگاههای زیستکره در ایران نسبتا مناسب است و توانسته اکوسیستمهای مختلف را پوشش دهد.معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: در دنیا ۷۳۸ ذخیرهگاه زیستکره در ۱۳۴ کشور وجود دارد که توسط شش سازمان منطقهای هدایت میشوند.وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که هزینه زیادی برای حفاظت انجام داده است، گفت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که همچون کشور ما تمام هزینه های حفاظت بر دوش دولت باشد.اکبری تصریح کرد: ما با وجود تمام چالشها توانستیم گونههای کاریزمای خود را حفظ کنیم. با این وجود، در استفاده مناسب از مدلهای مشارکتی و همکاری با جوامع محلی چندان توفیقی نداشتیم. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر توسعه همکاریهای منطقهای برای استفاده از مدلهای مدیریت مشارکتی در ذخیرههای زیستکره تاکید کرد.
اکبری در پایان بر ضرورت استفاده مدیران حفاظت محیط زیست استانها از ظرفیت های جوامع محلی تاکید کرد.
آمادگی همکاری های مشترک ایران با کشور زیمبابوه
نشست بانوان ایرانی در دیدار با همسر رئیس جمهور زیمبابوه امروز برگزار شد و معاون راهبردی امور زنان و خانواده از آمادگی همکاری های مشترک ایران با کشور زیمبابوه خبر داد. لیلا سادات زعفرانچی معاون راهبردی امور زنان و خانواده در این نشست اظهار داشت: کشورها باید تلاش کنند تا در زمینه کشاورزی به خودکفایی برسند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه اقتصادی و امنیت غذایی بخصوص پس از کرونا نیازمند خود کفایی هستیم. همچنین کشورها در حوزه کشاورزی بخصوص در حوزه تولیدات استراتژیک باید کوشا باشند.
زعفرانچی با اشاره به اینکه کشور زیمبابوه در حوزه کشاورزی توانمند است، اظهار کرد: به نظر میآید زیمبابوه با شرایطی که دارد در بحث امنیت غذایی، تغییرات اقلیمی و حتی بحثهای بین المللی و تحریمهای اقتصادی فرق دارد.
معاون راهبردی امور زنان و خانواده تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران از همکاری و مشارکتهای اقتصادی در حوزههای مختلف و دارای مزیت اقتصادی استقبال میکنیم.زعفرانچی با بیان اینکه بانوان ایرانی در حوزه محصولات دانش بنیان در سطح بالایی قرار دارند، گفت: تعداد زیادی از بانوان ما در حوزه آکادمیک دارای مدارک بالا و قابل توجهی هستند. ما میتوانیم در حوزه دانش بنیان به عنوان یکی از زمینههای مهم، قابل تأمل و موفق دوکشور همکاریهای اقتصادی داشته باشیم.وی تصریح کرد: زیمبابوه با توان نسبی خود در عرصه امنیت غذایی توانسته بسیار خوب عمل کند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی:
۳ میلیون وسیله نقلیه در تهران باید توقیف شود!
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان از وجود ۱۸ هزار خودرو در پارکینگ خبر داد و اعلام کرد که طرح ترخیص خودروهای رسوبی با امکان قسطبندی جرائم ادامه دارد.
سردار سید کمال هادیانفربا تاکید بر اینکه شرایط باید به گونهای باشد که بتوانیم قانون را اجرا کنیم، گفت: به عنوان مثال طبق گزارش مراکز معاینه فنی تهران، سه میلیون وسیله نقلیه در تهران مشمول معاینه فنی است و پلیس باید براساس ماده ۶ اینها را توقیف کند اما اینکه به چه شکلی و کجا توقیف کنیم ؟ این ها مسائلی هستند که دولت باید در موردشان صحبت کند.
هادیانفر تصریح کرد: به نظرم باید در قانون مذکور بازنگری صورت بگیرد ولی آنچه که بر اساس سیستم ها انجام می دهیم و در بحث معاینه فنی به صورت مستمر اتفاق می افتد، این است که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربین ها جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی برایشان اعمال می شود که در قانون گذشته اشاره شده بود.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کشور اظهار کرد: امروز ما ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و در سال جاری تا کنون ۷۴۶ هزار خودرو نیز اضافه شده و انتظار می رود که این افزایش با توجه به مصوبه واردات و میزان تولیدات داخلی تا دو میلیون خودرو هم برسد.
رئیس سازمان جوانان هلال احمر خبر داد؛
راه اندازی سامانه شتاب در جهت کاهش جدی مشکلات محیط زیستی
رئیس سازمان جوانان هلال احمر، درباره راه اندازی سامانه شتاب در جهت کاهش جدی مشکلات محیط زیستی، برنامههای هلال احمر برای جوانان، طراحی کانون غنچههای هلال احمر و…، توضیحاتی ارائه داد.
رئیس سازمان جوانان هلال احمر ادامه داد: طرح هر خانواده یک سلامتگر با هدف مشارکت دانش آموزان در کاهش شیوع کرونا و در جهت حفظ سلامت دانش آموزان و خانوادههایشان برگزار شد.
وی همچنین گفت: سامانه شتاب با توجه به تغییرات اقلیمی در جهت کاهش جدی مشکلات محیط زیستی با همکاری جوانان راه اندازی میشود و نتایج بسیاری به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به حمایت هلال احمر از کسب و کارهای خرد گفت: ابتدا در ۶ استان و تا اردیبهشت سال آینده در همه استانها نمایشگاه کارآفرینی جهت حمایت از جوانان کارآفرین و اشتغال آنها برگزار میشود.
وی از عقد تفاهم نامه آموزشی با وزارت آموزش و پرورش جهت آموزش سرفصلهای امدادی به وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در قالب ۷۴ ساعت آموزش همه پرسنل کادر فرهنگی این وزارتخانه آموزش داده میشود. همچنین برگزاری نخستین دوره آموزشی کاربینی طرح دادرس برای ۸۰ هزار دانش آموز از سه هزار و ۵۱ مدرسه انجام شد تا دانش آموزان با موضوعات امدادی و تشکیلات مرتبط آشنا شوند.
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
۱۰ هزار میلیاردی از املاک مازاد آموزش و پرورش در صف «فروش»
وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه ساماندهی املاک مازاد در حال انجام و معاونت حقوقی در تلاش است تا بتوانیم تهاترهایی داشته باشیم عنوان کرد: املاک مازاد شناسایی شده اند. باید بتوانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان املاک مازاد را به فروش برسانیم تا بتوانیم به تعهدات خیرین برسیم. تعهدات بسیاری نسبت به خیرین داریم.
یوسف نوری در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ گفت: هم بنده و هم آقای رخشانی مهر از شهرهای دور و مرزی آمدیم. من از مرز جنگی آمدم و تا سال ۶۷ چیزی از ایلام نمانده بود و هر هواپیمایی بمب اضافه میآورد روی این شهر میریخت. اینکه فردی از دور دست بیاید و در مسئولیتی قرار بگیرد از توفیقاتی است که فراهم شده، اگر قدر بدانیم.
وی افزود: آقای خانمحمدی هم خدماتی در مناطق مستعد ولی نیازمند کمک ارائه داده و در آنجا حضور داشته است.
نوری با بیان اینکه ساماندهی املاک مازاد در حال انجام و معاونت حقوقی در تلاش است تا بتوانیم تهاترهایی داشته باشیم عنوان کرد: املاک مازاد شناسایی شده اند. باید بتوانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان املاک مازاد را به فروش برسانیم تا بتوانیم به تعهدات خیرین برسیم. تعهدات بسیاری نسبت به خیرین داریم.
وزارت نفت عقبتر ازتعهدات؛ ۵۰درصد دوربینهای طرح ترافیک فاقد کدجریمه
بیش از ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، وزن کیفیت اجرای قانون هوای پاک را ضعیف یا متوسط خواند؛ چراکه برخی از مواد آن تاکنون اجرایی نشدهاند. وی گفت: بر اساس مطالعه وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با جمعیت تقریبا ۳۵ میلیون نفر مشخض شد در سال ۱۴۰۰ میزان مرگهای منتسب به ذرات معلق در کشور، ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که از این میان سهم تهران ۶۴۰۰ مرگ اعلام شد.
دکتر عباس شاهسونی درباره پدیده آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها همزمان با فصل سرما و همچنین وضعیت اجرای قانون هوای پاک از زمان تصویب تا کنون، گفت: ناظر اجرای قانون هوای پاک سازمان محیط زیست است و وزارت بهداشت هم وظایف خاص خود را مطابق این قانون بر عهده میگیرد. گزارشی اواخر سال ۱۴۰۰ از سوی مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شد که نشان داد از بین مواد مختلف قانون هوای پاک و آیین نامه فنی این قانون، ۲۲ ماده یا اصلا اجرا نشده است و یا به شکل ضعیف اجرا شده است، ۱۷ ماده متوسط و ۱۷ ماده هم به خوبی اجرا شده است. با توجه به این گزارش وزن کیفیت اجرای قانون هوای پاک ضعیف یا متوسط است؛ زیرا برخی از مواد قانونی اصلا اجرایی نشدند.
او تاکید کرد: وظیفه قانونی سازمان حفاظت از محیط زیست نظارت بر حسن اجرای قانون هوای پاک است که باید این کار به درستی انجام شود. هرچند که سامانهای برای پایش وظایف دستگاهها راهاندازی کردند و دستگاهها شرح عملکرد خود را بارگزاری میکنند اما صرف راهاندازی سامانه کافی نیست و باید از دستگاهها با قوت بیشتری درخواست شود که به وظایف خود عمل کنند.
فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلتهای کشور
وی با اشاره به این که در مورد خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها اتفاق مثبتی رخ نداده است که منجر به کاهش ایجاد آلودگی هوای آنها شود، بیان کرد: در مورد معاینه فنی موتورسیکلتها اقدامی صورت نگرفته است؛ به شکلی که ما ۱۱.۵میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که ۹۰ درصد این تعداد فرسوده هستند و عمدتا معاینه فنی آنها انجام نمیشود. از سوی دیگر یکی از تاکیدات طی سالهای اخیر تولید موتورسیکلتهای برقی بوده است که با توجه به قیمت بالای آن استقبالی از تولید این موتورسیکلتها انجام نشد. در مورد کامیونها و خودروهای دیزلی هم میبایست این خودروها مجهز به فیلتر دوده شوند که این اقدام هم انجام نشده است.
وزارت نفت، عقبتر از تعهدات خود
او درباره نقش کیفیت سوخت بر بروز آلودگی هوا نیز تصریح کرد: یکی از عوامل موثر در آلودگی هوا کیفیت سوخت است. طبق قانون هوای پاک، وزارت نفت موظف است روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین یورو۴ تولید کند که از این میزان تنها روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین یورو۴ تولید میشود که فاصله زیادی با حد مقرر در قانون دارد. از سوی دیگر باید روزانه ۵۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ تولید شود که این مقدار هم اکنون ۲۸ میلیون لیتر در روز است.
لزوم اجرای طرح ترافیک در تمام کلانشهرها
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مباحث مطرح مبنی بر بازنگری در طرح ترافیک و نقش وزارت بهداشت در این باره، اظهار کرد: تقاضایی از وزارت بهداشت نشده است که نمایندهای در جلسات بازنگری طرح ترافیک داشته باشد. یکی از تاکیدات قانون هوای پاک موضوع اجرای طرح ترافیک است که در سه شهر تهران، مشهد و قم اجرا شده است اما در سایر کلانشهرها یا این کار انجام نشده است و یا به درستی به اجرای طرح ترافیک توجه نشده است. مشکل دیگر این است که دوربینهای موجود به پلیس راهور متصل باشند و خودروهای متخلف در حوزه طرح ترافیک را جریمه کنند. اکنون در شهر تهران تقریبا ۵۰ درصد از دوربینهایی که نصب هستند کد جریمه ندارند؛ یعنی ۵۰ درصد احتمال اینکه افرادی که وارد طرح میشوند جریمه نشوند وجود دارد. در واقع دوربین وجود دارد اما کد جریمه برای آن تعریف نشده است که موید عدم اجرای کامل و صحیح طرح ترافیک است.
تنها دو روز هوای پاک پایتخت در سال ۱۴۰۰
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره تعداد روزهای با هوای پاک در کشور، گفت: وزارت بهداشت در ۲۷ شهر مطالعات انجام داده است و مشخص شده است که طی سال ۱۴۰۰ تنها ۱۶.۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده خوب یا پاک بوده است و ۶۲.۶ درصد هوا در محدوده قابل قبول بود است یعنی تقریبا ۸۰ درصد از روزهای سال هوای قابل قبول در سطح کشور داشتیم. البته در کلانشهرها درصد روزهای با هوای خوب و پاک خیلی کمتر بوده است؛ مثلا در تهران طی سال قبل ۸۹ روز هوا ناسالم برای گروههای حساس بوده است که یعنی وضعیت هشدار داشتهایم، شش روز هوا ناسالم برای همه مردم بوده است. ۰.۵۴ درصد روزهای سال هوای تهران خوب بوده است که یعنی حدود دو روز هوای پاک در این استان داشتهایم و ۷۳ درصد هم در محدوده قابل قبول بوده است.
۵ شهر دارای آلودهترین هوای کشور
او در خصوص شهرهای دارای آلودهترین هوای کشور، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشتند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک هم مربوط به شهر زابل بوده است که ۱۵ روز هوای خطرناک داشته است.
بیش از ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا
وی درباره مرگهای منتسب به مواجهه با ذرات معلق نیز به ایسنا اظهار کرد: بر اساس مطالعه وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با جمعیت تقریبا ۳۵ میلیون نفر مشخص شد در سال ۱۴۰۰ میزان مرگهای منتسب با ذرات معلق در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که از این میان سهم تهران ۶۴۰۰ مرگ اعلام شد.
نقش تحریمها بر افزایش تعداد روزهای آلوده
او با اشاره به تاثیر تحریمها بر موضوع آلودگی هوا، گفت: وقتی اقدامی انجام نشود قاعدتا تعداد روزهای با آلودگی هوا افزایش مییابد. هرچند که نمیتوان از عدم عمل دستگاهها به وظایفشان چشمپوشی کرد، اما یکی از چالشهای مهم هم به دلیل تحریمهای ظالمانه است که ما توانایی وارد کردن تکنولوژی جدید این موضوع را نداریم یا به منابع مالی خود دسترسی نداریم تا نوسازی ناوگان فرسوده را انجام دهیم و این سبب شده است که تعداد روزهای با هوای آلوده افزایش یابد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111954
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111955
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111956
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111957
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111958
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111959
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10864/32252/111960
|
عناوین این صفحه
- ضرورت گسترش همکاریهای بهداشتی درمانی ایران و کوبا
- هیچ کس یا گروهی پاسخگو نیست
- اخبار
- ۳ میلیون وسیله نقلیه در تهران باید توقیف شود!
- راه اندازی سامانه شتاب در جهت کاهش جدی مشکلات محیط زیستی
- ۱۰ هزار میلیاردی از املاک مازاد آموزش و پرورش در صف «فروش»
- بیش از ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا