|
اولین دوره لیگ فیفای «بازی ویزیون» در باغ کتاب تهران
اولین دوره لیگ فیفای «بازی ویزیون» همزمان با هفته ملی نوجوان با جوایز ویژه برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، برنامه تلویزیونی بازی ویزیون در آستانه جام جهانی قطر اولین دوره لیگ بازیهای دیجیتالی خود را با جوایز ویژه در جشنواره «ایران آینده» در باغ کتاب تهران ویژه نوجوانان برگزار خواهد کرد.
جشنواره بازی و سرگرمی «ایران آینده» در روزهای پایانی خود و در آستانه جام جهانی قطر میزبان یک رویداد هیجان انگیز است.
در این رویداد، برنامه تلویزیونی بازی ویزیون اولین دوره از لیگ مسابقات خود را در قالب رشته FIF22 ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال برگزار می کند.در انتها نیز به نفر اول یک پلی استیشن ۵، کیف، دسته اضافه و دو عدد بازی اوریجینال و نفر دوم یک پلی استیشن ۵ به عنواه جایزه اهدا خواهد شد.
این مسابقات از روز چهارشنبه آغاز شده، تا انتهای روز جمعه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می توانند از طریق لینک fifa-league.arp۱.ir برای شرکت در این مسابقات ثبت نام کنند.
همزمان با هفته ملی نوجوان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشنواره بازی و سرگرمی ایران آینده را از ۱۱ تا ۲۰ آبان هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ با برنامههای متنوع در باغ کتاب تهران برگزار میکند.
«مست و سنگستان» روایت بدون تعارف دوران اسارت است
پانزدهمین نشست طعم کتاب با محوریت نقد و بررسی کتاب «مست و سنگستان» نوشته حجتالله ایروانی که توسط انتشارات ۲۷ بعثت منتشر شده، با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و خبرگزاری کتاب ایران و خانه کتاب برگزار شد.
روایت صادقانه کتاب «مست و سنگستان» انگیزهای برای چاپ شد
جواد کلاتهعربی، مدیرمسئول انتشارات ۲۷ بعثت نیز در سخنانی کوتاه گفت: آنچه ما را مصمم کرد به چاپ این کتاب، روایت صادقانه راوی بود. روایت بدون تعارفی از اسارت عزیزان ارائه شده بود و از طرفی نویسنده هم از جنس خود راوی است که این موضوع به کیفیت اثر کمک کرده است.
هدف و انگیزه ام از نوشتن این کتاب تنها زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس است
در این نشست حجتالله ایروانی، نویسنده کتاب «مست و سنگستان»، با اشاره به ویژگیهای شخصیتی عزیزالله فرخی و رشادتهای او در قبل و بعد از انقلاب گفت: آقای فرخی که راوی این کتاب است، فقط به بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و زمان اسارتش پرداختند و متأسفانه خاطرات دوران قبل از انقلاب و حین انقلاب اسلامی هنوز به رشته تحریر درنیامده است. دلیل این مسئله هم زیاد شدن حجم کتاب و درخواستی بود که آقای سرهنگی از ما داشتند.
نویسنده کتاب «مست و سنگستان» آشنایی خود با فضای جنگ و حضور در جبههها را عامل فهم درست از گفتهها و خاطرات راوی خواند و گفت: بنده از سال ۶٣ تا پایان دوران دفاع مقدس در عملیاتهای مختلفی حضور داشتم که این موضوع عاملی برای درک بهتر سخنان راوی و دوست عزیزم، آقای فرخی است. هدف و انگیزه من در نوشتن این کتاب تنها زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس و برکاتی است که از این دوران برای ایران به ارمغان آمده است. البته این اثر اولین کار بنده نیست و من اولین کاری که قلم زدم، کتاب «تپههای لاله سرخ» بوده است.
نقش زنان در کتاب «مست و سنگستان» کمرنگ است
در ادامه محمد قاسمیپور که منتقد این نشست بود، با ضروری خواندن نقد آثار و ادبیات دفاع مقدس که حاصلش ارتقای محتوای کتابهاست گفت: کتاب «مست و سنگستان» از نوع ادبیات اسارت است. ادبیات اسارت، ادبیات پرمخاطب و جذابی است. این نوع و گونه از ادبیات صرفاً مربوط به کشور ما هم نیست و در کشورهای دیگر هم وجود دارد؛ کما اینکه ما در آثار ادبیاتی برجایمانده از جنگهای جهانی هم این گونه را مشاهده میکنیم. این کتاب پیشانی خاطرات اسارت و جنگ است که در آن از جریانات جنگ و بازداشتگاه و زندان و اسارت روبهرو میشویم. این عوامل باعث گردیده تا «مست و سنگستان» کتابی کاملاً مردانه شود.
قاسمیپور با کمرنگدانستن و حتی حذف نقش زنان در این کتاب گفت: صرف بیان حوادث و جریانات زندان و اسارت که معطوف شده است به جنس مرد، کتاب را کاملاً مردانه کرده است. کتاب درست است که زنده است؛ اما ما حضور زنان جامعه را نمیبینیم. نقشی از بانوان در این کتاب بررسی نشده؛ اما زندگی اینگونه نیست و زن و مرد در هر حادثهای مکمل همدیگر هستند. اینطور نیست که ما بگوییم چون ادبیات، ادبیات جنگ و اسارت است، پس زن نقشی ندارد.
منتقد کتاب «مست و سنگستان» با دستهبندی مخاطبان کتاب به مخاطبان خاص و مخاطبان عام، به موضوع جذب مخاطب اشاره کرد و گفت: این کتاب مخاطبان خاص دارد. این افراد همان رفقا، همرزمان و همبندهای آقای فرخی هستند که با مطالعه کتاب لذت میبرند؛ چراکه قبل از این با شخصیت راوی (عزیزالله فرخی) آشنا بودند و حتی با او زندگی کردند. اما یک دسته از مخاطبان، مخاطب عام هستند که راوی کتاب را نمیشناسند. شخصیت اصلی کتاب برایشان مبهم است. این نکته میطلبید که کتاب به معرفی ایشان نیز بپردازد.
وی افزود: ما کتاب را در حالتی آغاز میکنیم که به جز دو کد، چیزی از شخصیت داستان نمیدانیم؛ یعنی مخاطب عام نمیتواند این شخصیت را خوب بشناسد. کدهای زیادی از شخصیت وجود ندارد که مخاطب را وادار کند و انگیزه آن را برای مطالعه کتاب بیشتر کند. شما ببینید مشاهیر غربی ابتدا در رسانهها برجسته و معرفی میشوند و بعد خاطرات و زندگینامههای آنان وارد بازار میشود. اما در ایران قضیه برعکس است. حرکت ما باید به سمت جذب مخاطب عام باشد.
قاسمیپور دلیل اصلی پرمخاطب بودن ادبیات اسارت را تجربههای سخت شخصیت داستان معرفی کرد و گفت: انسان که محصور میشود، در یک فضای بسته قرار میگیرد و حرکت او متوقف میشود. داستان ضدبشری میشود و پر میشود از گرهافکنیهای مستمر. آنگاه کسی توانسته در این شرایط سخت دوام بیاورد و برگردد و به زندگی اجتماعیاش ادامه بدهد. مخاطب میخواهد بداند رمز این تحمل و استقامت چیست. میخواهد این تجربه را با او شریک شود. از همه مهمتر انگیزه اوست. ما انسانها اگر انگیزه داشته باشیم، حرکتهای شگرفی انجام میدهیم. نقطه مقابل را اما در فرهنگ غرب داریم که اسارتگاهها تلفات بسیار زیادی دارد.
قاسمیپور تشریح روال عادی زندگی روزمره و کنشهای مختلف در زندگی را در این کتاب لازم دانست و خاطر نشان کرد: در بیان خاطرات و نوشتن ادبیات اسارت میتوان زندگیمحور نوشت. بسیاری از مواقع بیان خاطرات زندگی در ادبیات اسارت جذابیتهای روایت را بیشتر نشان میدهد. البته نکاتی خوب و قوی در کتاب وجود دارد که برای نمونه میتوان به نداشتن سرفصلهای تکراری اشاره کرد؛ اما ای کاش کتاب دربارۀ برخی از مناسبتها و حوادث حول آنها سخن میگفت.
وی ادامه داد: از امتیازات خوب دیگر که در روایتهای اردوگاهی محسوب میشود، اشاره به برخی از اسوهها همچون آقای ابوترابی است که این موضوع قابل تقدیر است.
زبان کتاب بهشدت به راوی نزدیک است
قاسمیپور با اشاره به زبان کتاب و نثر نوشتاری خوب و نزدیک به لحن بیانی راوی افزود: زبان کتاب بهشدت به راوی نزدیک است. این وفاداری نویسنده را میرساند. نثر بسیار ساده و روان بود. هیچ اختلافی بین نوشته نویسنده و راوی وجود ندارد.
اخبار
«خاطرات یک زامبی در قرنطینه»
به بازار نشر آمد
کتاب «خاطرات یک زامبی در قرنطینه» نوشته سپیده نیکرو در ۸۸ صفحه و بهای ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات قدیانی منتشر شد. این رمان طنز نوجوان در حال و هوای اولین قرنطینه نوروز در زمان کرونا نوشته شده است.
قهرمان این رمان که در قالب خاطرهنویسی نوشته شده؛ دختر نوجوانی است که به واسطه قرنطینه کرونا در خانه احساس بیحوصلگی میکند و به همین خاطر با دوست صمیمیاش برای سرگرمی، یک مسابقه برگزار میکند. این مسابقه منجر به اتفاقاتی طنز میشود که حال و هوای قرنطینه نوروزی را تغییر میدهد.در پشت جلد کتاب نوشته شده است: «اولین دفترچهی خاطراتم را در اولین عید کرونایی زندگیام کادو گرفتم. آن وقت فکر میکنید نباید توی آن، ماجراهای قرنطینه را مینوشتم؟ من که فکر میکنم چارهای نداشتم. اولش فکر میکردم این عید مزخرف، خیلی بیمزهطور و تکراری میگذرد. اما بعد به خاطر مسابقهی من و فرنوش ماجراهای زیادی اتفاق افتاد …» سپیده نیکرو، نویسنده، شاعر و ترانهسراست. از دیگر آثار منتشر شده او میتوان به این عناوین اشاره کرد: «سفره هفت خون»، «درخت سوال نمیکند، میافتد»، «کارگاه خانم جان»، «گروه مخفی» و…
مراسم سالگرد شهید مدافع حرم حسین هریری برگزار میشود
مراسم سالگرد شهید مدافع حرم حسین هریری رواق دارالهدایه روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه در مشهد مقدس واقع در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار میشود.
در اینمراسم سردار سرتیپ پاسدار حاج حسن رستگار پناه مسول امنیت پایدار ستادکل نیروهای مسلح سخنرانی خواهد کرد. همچنین روایت گری این مراسم برعهده علیرضا دلبریان است. برنامه مورد اشاره با حضور خانواده معظم شهید و دیگر شهدای مدافع حرم و اجرای گروه سرود و دیگر برنامههای فرهنگی همراه خواهد بود. اینمراسم روز یکشنبه ۲۲ آبان از ساعت ۱۴:۳۰ به همراه اقامه نماز مغرب و عشا برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10866/32269/112088
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10866/32269/112089
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10866/32269/112090
|
عناوین این صفحه
- اولین دوره لیگ فیفای «بازی ویزیون» در باغ کتاب تهران
- «مست و سنگستان» روایت بدون تعارف دوران اسارت است
- اخبار