|
حقوق کارکنان و بازنشستگان چقدر بالا میرود؟
جزییات جدید درباره بودجه ۱۴۰۲
با وجود اینکه در خبرهای غیررسمی، از احتمال افزایش حدود ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت سخن به میان آمده، اما براساس اعلام رییسجمهور، افزایش حقوق و پرداخت حقوق کارکنان دولت از سال آینده براساس بهرهوری و میزان کارکرد آنها صورت میگیرد. رییسجمهور تعدادی از اعضای دولت را مامور کرد تا راهکارهای پرداخت حقوق براساس میزان بهرهوری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود. احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز در گفتوگویی در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش ۲۰درصدی حقوق است، البته این پیشنهاد قطعی نیست و ممکن است در نهایت در هیات دولت مصوب نشود. وی افزود: به طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوقها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که بهجای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهکهای کمدرآمد (کارکنان دولت) بیشتر باشد. بهگفته وزیر اقتصاد، با وجود بررسی احکام پیشنویس لایحه بودجه تصمیمگیری درخصوص افزایش حقوق کارمندان به جلسات روز شنبه موکول شده است. توضیح سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها درباره تغییر دهکبندی خانوار
یارانه خریداران ارز سهمیهای قطع شد؟
️ مریم فکری
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها درباره قطع شدن یا نشدن یارانه خریداران دلار سهمیهای توضیح داد.
در حالی در نیمه آبانماه و همزمان با صفهای طولانی فروش ارز که به دنبال روند جهشی قیمت دلار ایجاد شده بود، خبری منتشر شد که خریداران دلار سهمیهای با خطر قطع یارانه معیشتی مواجه میشوند، اما سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها میگوید برای آذرماه فردی برای حذف یارانه بابت خرید ارز دولتی به سازمان معرفی نشده است.
البته پاییز سال گذشته ارز سهمیهای برای مسافرتهای خارجی حذف شد، اما در خرداد امسال دوباره بازگشت. هر فرد می تواند سالانه ۲۰۰۰ یورو و ۲۲۰۰ دلار، ارز از صرافی ملی دریافت کند. نکته این که به هر فرد حدود ۲۰۰۰ یورو تحویل میدهند. سهمیه ای که هر سال فقط یک بار به افراد داده میشود و قیمت آن همیشه از بازار آزاد کمتر است.
در این شرایط هر گاه که بین ارز دولتی و ارز بازار آزاد فاصله قابل ملاحظهای شکل میگیرد، سروکله سوءاستفادهکنندگان در بازار پیدا میشود و یکی از شگردهای رایج نیز این است که در ازای پرداخت اندکی پول با جمعآوری کارت ملی اشخاص نیازمند از سهمیه ارزی ۲ هزار دلاری آنها برای خرید ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد استفاده میکنند.
انتشار خبر احتمال قطع یارانه خریداران ارز سهمیهای در همان دوره تا حدی صفوف خرید ارز را جمع کرد، اما پس از مدتی دوباره سروکله سوءاستفادهکنندگان در بازار پیدا شد.
با این حال، طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در پاسخ به سوالی در مورد ارسال اطلاعات افرادی که با استفاده از کارت ملی خود ارز از دولت دریافت کردند و تغییرات احتمالی دهکبندیها، اعلام کرد: کار دهکبندی توسط وزارت رفاه انجام میشود. اینکه دریافت ارز نیز به عنوان معیار دهکبندی قرار گرفته یا خیر نیز از جمله مواردی است که به صورت تخصصی به این وزارتخانه و پایگاه رفاه ایرانیان مربوط میشود.
حسینی به تسنیم گفت: در حال حاضر به سازمان هدفمندسازی یارانهها فردی برای حذف یارانه معرفی نشده است به این معنا که فردی نبوده که تا پیش از این یارانه دریافت میکرده اما یارانه او از این ماه قطع شود.
وی عنوان کرد: البته همچنان امکان ثبتنام یارانهها وجود دارد که آزمون وسع در خصوص آنها انجام میشود. ضمن اینکه تعدادی از معترضین نیز هر ماه به جمع یارانهبگیران افزوده میشوند.
بنا به این گزارش، هشتمین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماههای گذشته بیستم آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.
در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهکهای اول تا سوم باشد، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان آنهم بهازای هر نفر دریافت میکند. در صورتیکه سرپرست جزو دهکهای چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش میرسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرضالحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم میشود.
بنا به گزارشها از اردبیهشت ماه امسال تاکنون، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمع یارانهبگیران اضافه شدند.
البته سازمان هدفمندی یارانهها در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده که کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بودند که از این تعداد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳ میلیون نفر در دهکهای درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.
«امتیاز» در مورد بهترین راه تکمیل پروژههای ریلی گزارش می دهد؛
سرنوشت کریدورهای بینالمللی در ایران
️ یکتا ابوالحسنی
توسعه روزافزون تولید و مصرف در جوامع متعدد، حمل و نقل کالا و مسافر میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر نموده و همه ساله مقدار قابل ملاحظه ای از انواع کالاهای ساخته شده و مواد اولیه میان کشورهای دور و نزدیک جابجا می گردد.
در این میان راه آهن به عنوان حمل و نقلی با مزیت های نسبی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل در جهت توسعه مسیرهای خود و همچنین ایجاد ساز کارهایی جهت سهولت حمل و نقل بین المللی اقدام جدی به عمل آورده و سازمانهای متعدد متولی این امر سازماندهی و نسبت به تعریف کریدورهای بین المللی حمل و نقل ریلی اقدام نموده اند که هر یک از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
ایران نیز با درک موقعیت جغرافیایی خاص در جهت بسط کریدورهای عبوری از قلمرو خود اقدام و بر آن است تا سهم درخوری از بازار حمل و نقل بین المللی به ویژه توسط راه آهن را کسب نماید.بدیهی است نیل به این اهداف همراه با چالشها و موانع می باشد که مجموعه حاضر بر آن است تا ضمن بررسی کریدورهای عبوری از ایران مزیت ها و موانع موجود را بر شمرده و برای هر یک راهکارهایی را نیز ترسیم و پیشنهاد نماید.
شبکه راهآهن ج.ا. ایران از غرب کشور (مرز رازی )به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، از شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان ، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال ، از شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچه برون و لطف آباد) به ترکمنستان و آسیای میانه ، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز میر جاوه) به پاکستان و از جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.
کریدورهای بین المللی مختلفی از ایران عبور می نمایند که پیوند دهنده خاورمیانه و آسیا به اروپا می باشند. عبور کریدور راهآهن سراسری آسیا، کریدور شمال ـ جنوب (از سه شاخه)، کریدور چین-اروپا، کریدور آلماتی-بندر عباس، آلماتی-استانبول و نیز کریدور ترکیه-ایران-پاکستان از جمله مسیرهایی هستند که از طریق آنها کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و جنوب آسیا به آبهای آزاد بین المللی و اروپا متصل می شوند.
فرصت درآمدزایی ایران بهواسطه کریدورهای بینالمللی
موقعیت ویژه جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق-غرب و اتصالدهنده خاورمیانه، آسیا و اروپا، میتواند درآمدزایی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
ایران در مسیر کریدورهای بینالمللی مختلفی قرار دارد که خاورمیانه و آسیا را به اروپا متصل میکند. کریدورهای بینالمللی در خطوط اصلی راهآهن و در جابجایی گسترده کالا و مسافر دخیل بوده و از قلمرو چندین کشور عبور میکنند.
شبکه ریلی ایران از غرب کشور (مرز رازی) به ترکیه و از آنجا به اروپا، از شمال غربی کشور (مرز جلفا) جمهوری آذربایجان، از شمال کشور از طریق بنادر امیرآباد، نکا و ترکمن قابلیت دسترسی به دریای خزر و بنادر ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه فدرال، از شمال شرقی کشور (مرز سرخس، اینچهبرون و لطفآباد) به ترکمنستان و آسیای میانه، روسیه و چین، از جنوب شرقی کشور (مرز میرجاوه) به پاکستان و از جنوب کشور از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد.
کریدور شمال-جنوب (از سه شاخه)، کریدور چین-اروپا، کریدور آلماتی-بندر عباس، آلماتی-استانبول و نیز کریدور ترکیه-ایران-پاکستان از جمله مسیرهایی هستند که از طریق آنها کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و جنوب آسیا به آبهای آزاد بینالمللی و اروپا متصل میشوند.
کریدورهای حملونقل عبوری از ایران شامل کریدور بینالمللی شمال-جنوب، کریدور قزاقستان- ترکمنستان - ایران، کریدور اسلامآباد- تهران - استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم از چین به ترکیه و اروپا، کریدور ایران- افغانستان-تاجیکستان- قرقیزستان- چین، کریدور آلماتی- بندرعباس و آلماتی-استانبول و کریدور جنوب -غرب میشود.
مبدأ کریدور شمال-جنوب، اروپای شمالی (کشور فنلاند) و مقصد آن، جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی است. این کریدور با عبور از کشورهای فنلاند، روسیه و آذربایجان به کشورهای جنوب خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی میرسد.
کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰ در سنپترزبورگ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاریهای حملونقلی بین اعضاء تأسیس شد. این کریدور اقیانوس هند و خلیجفارس را از طریق ایران به دریای خزر سپس از طریق روسیه به سنپترزبورگ و شمال اروپا متصل میکند.
آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه اعضای این کریدور هستند و بلغارستان نیز به عنوان عضو ناظر در این کریدور حضور دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشور امین انتخاب شده که وظیفه دارد طرفهای متعهد را در خصوص پیوستن سایر کشورها به این موافقتنامه یا کنارهگیری هر یک از طرفهای متعهد از آن مطلع کند.
این کریدور اهدافی مثل توسعه مناسبات حملونقلی به منظور ساماندهی حملونقل کالا و مسافر در کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب، افزایش دسترسی طرفهای متعهد این موافقتنامه به بازارهای جهانی از طریق تسهیلات حملونقلی ریلی، جادهای، دریایی، رودخانهای و هوایی، مساعدت در جهت افزایش حجم حملونقل بینالمللی کالا و مسافر، تأمین امنیت سفر، ایمنی محصولات و همچنین حفظ محیط زیست بر اساس استانداردهای بینالمللی، هماهنگسازی سیاستهای حملونقل و همچنین پیریزی قوانین و مقررات مورد نیاز حملونقل برای اجرای این موافقتنامه و تأمین شرایط برابر جهت عرضهکنندگان انواع خدمات حملونقل کالا و مسافر در کشورهای متعهد در چارچوب کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب را دنبال میکند.
کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران (شرق دریای خزر) که در قالب پروژه راه ابریشم پیگیری میشود از اهمیت بسیاری برای ایران و کشورهای منطقه برخوردار است.
کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول، به طول ۶۵۶۶ کیلومتر دیگر کریدور عبوری مهم کشور بوده که مبدا آن اسلامآباد پاکستان و مقصد آن استانبول ترکیه است. این کریدور میتواند کشورهای جنوب آسیا را به آسیای مرکزی، خلیج فارس و اروپا متصل کند. همچنین این کریدور به کاهش ترافیک جادهای کمک کرده و با اتصال زاهدان به رازی و سپس به ترکیه، افزایش حملونقل را به همراه دارد.
کریدور استانبول-آلماتی (مصوب سازمان اکو) با مبدا استانبول ترکیه و مقصد قزاقستان آلماتی به طول ۶۲۰۸ کیلومتر است که ۱۶۱۹ کیلومتر آن در ایران قرار دارد.
کریدور بندرعباس-آلماتی با مبدا بندرعباس در ایران و مقصد؛ قزاقستان در آلماتی به طول ۳۷۶۵ کیلومتر است که ۱۶۱۹ کیلومتر آن در ایران قرار گرفته است و پس از ایران از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان عبور میکند.
کریدور چین- قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران با مبدا چین و مقصد ایران و اروپا، در امتداد غرب به شرق قرار گرفته و دارای گسستگی طولانی در خاک افغانستان است. با تکمیل این کریدور، چین و کشورهای مشترکالمنافع به ایران به سپس اروپا متصل شده و حمل ونقل تزانزیت در آسیا و اروپا بهبود خواهد یافت.
کریدور جنوب-غرب یکی از مهمترین کریدورهای کشور است که به ابتکار راهآهنهای ایران، آذربایجان و گرجستان در سال ۲۰۱۶ با هدف حمل بار از جنوب شرق آسیا، هندوستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس آغاز شده و مورد استقبال کشورهای مسیر قرار گرفت.
بهمنظور فعالسازی پروژه کریدور «جنوب– غرب» و برای جذب بار در مسیر کشورهای عضو جلسات متعددی میان راهآهنهای عضو برگزار شده است.
کشورهای عضو این کریدور ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اکراین و جمهوری لهستان هستند.
کریدور تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) از اروپای شرقی (بلغارستان، رومانی، اکراین) شروع شده و پس از عبور از دریای سیاه وارد بنادر پوتی و باتومی در گرجستان میشود، ضمن آن که از شبکه حملونقل قفقاز جنوبی و ارتباط زمینی ترکیه هم استفاده میکند. سپس از آذربایجان با استفاده از فریبوتهای دریای خزر (باکو-ترکمنباشی، باکو -آکتائو) مسیر تراسیکا به شبکههای ریلی کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قزاقستان میرسد.
هدف این کریدور حمایت سیاسی و اقتصادی از استقلال جمهوریها و افزایش ظرفیتهای آنها از طریق دسترسی به بازارهای اروپایی و جهانی به کمک مسیرهای متعدد حملونقل یادشده و البته اهداف دیگری از جمله افزایش همکاریهای منطقهای میان کشورهای عضو، استفاده از تراسیکا به عنوان کاتالیزوری برای جذب حمایت سازمانهای مالی بینالمللی و بخشهای خصوصی و اتصال تراسیکا به شبکه ترانس-اروپا را هم دنبال میکند.
برنامه کریدور تراسیکا در ماه می ۱۹۹۳ میلادی در نشست وزرای حملونقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه و طی آن یک کریدور حملونقل شرق-غرب از طریق دریای سیاه -جمهوری قفقاز-دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد.
تراسیکا بهعنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوریهای آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است و آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه و اوکراین اعضای این کریدور هستند.
موقعیت ویژه جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق-غرب و اتصال دهنده خاورمیانه، آسیا و اروپا جایگاه ویژهای برای کشورمان در حوزه ترانزیت فراهم کرده است که میتواند درآمدزایی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
کریدور ریلی ایران با روسیه گره میخورد؟
هنوز حضور روسها در تکمیل راهآهن رشت-آستارا اجرایی نشده و حالا در پروژهای دیگر، قرار است روسیه نحوه مشارکت خود را در پروژه ریلی اینچهبرون-گرمسار اعلام کند تا کریدورهای ریلی ایران با همکاری این شریک تجاری گره بخورد.
راهآهن اینچهبرون-گرمسار یکی از پروژههای ریلی است که در مسیر برقی شدن قرار دارد و در انتظار همکاری و حضور روسیه برای تکمیل این خط ریلی است. به گفته شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی، روسیه قرار است تا ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) نحوه حضور و مشارکت خود را در پروژه ریلی اینچهبرون-گرمسار اعلام کند که به این ترتیب عملیات اجرایی برقی کردن این خطآهن نیز تسریع میشود.
پیش از این ایگور لویتین -دستیار رئیس جمهور روسیه- با مسئولان راه و شهرسازی دیدار و در خصوص افزایش همکاریهای حمل و نقلی گفتوگو کرده بود؛ او در این خصوص گفته بود: ما بر اساس دستور رییسجمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقیسازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیتهای همکاریهای حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه به ایران سفر کردیم.
شرکت راهآهن به این موضوع تاکید کرده که تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی تضمینکننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت، با دوخطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشمانداز افق طرح، ترانزیت تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی شده است.
با وجود این، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند که فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسئولان باید چشمههای بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راهاندازی خط ریلی برای سرمایهگذار صرفه ندارد؛ کمااینکه مرز اینچهبرون در گلستان به روسیه وصل است اما بار ترانزیتی ندارد.
رستم قاسمی- وزیر فقید راه و شهرسازی- با انتقاد از عملکرد دولتهای قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی، گفته بود: متأسفانه در سالهای گذشته به این کریدورها توجه نشده است؛ هرچند که زیرساختهای ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جادهای در مسیر ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد. همچنین بهدنبال تکمیل کریدور شمال-جنوب، شرق–غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. خطآهن ۹۰۰ کیلومتری رشت-زاهدان در دستور کار است و اصلاح کریدور شمالی اینچهبرون-گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.
البته پیش از این هم حضور روسیه برای تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا مطرح شده بود و طی آخرین اخبار حدودا یک ماه پیش اعلام شد روسها طرح مالی خود را برای این پروژه ارائه داده و اعلام آمادگی کردند و این طرح در وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل است؛ اما هنوز از نحوه حضور روسیه در پروژه راهآهن رشت-آستارا خبری نشده و اکنون در پروژهای دیگر، باید دید با رسیدن ضربالاجلی که برای پروژه ریلی اینچهبرون-گرمسار هم به روسیه داده شده، درنهایت ریلهای ایران با روسها گره میخورد یا خیر.
بهترین راه تکمیل پروژههای ریلی، سرمایهگذاری مشترک است
به اعتقاد دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، بهترین روش برای تکمیل کریدور بینالمللی شمال-جنوب و سایر خطوط ریلی ترانزیتی کشور، این است که ایران به همراه کشورهای بهرهمند از مسیر در سرمایهگذاری پروژه برای ساخت، بهرهبرداری و انتقال سهیم باشند تا عبور بار کافی بهنحو حداکثری تضمین شود و هیچ یک در هنگام بهرهبرداری عرصه را خالی نکند.
سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی درباره سرمایهگذاری در حوزه حملونقل ریلی بیان کرد: در بخش ناوگان نیز با توجه به ظرفیت محدود صنایع ریلی داخلی در مقایسه با تقاضای فراوان سالهای پیش رو، لازم است زمینه سرمایهگذاری برای حضور سرمایهگذاران خارجی در صنعت حملونقل ریلی کشور فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای توسعه شبکه ریلی و به ویژه رفع نواقص کریدورهای ریلی بینالمللی باید بهدنبال جذب سرمایه خارجی بود، گفت: یکی از مهمترین خلأها در کریدور ریلی بینالمللی شمال-جنوب عدم تکمیل خط ریلی رشت-آستارا است؛ اگر چه در فاصله رشت به آستارا که هنوز مسیر ریلی ساخته نشده، امکان ترانزیت به شیوه ترکیبی وجود دارد اما با تکمیل خطآهن در این قطعه، دیگر نیازی به حمل ترکیبی نیست و با ریلی شدن ۱۰۰ درصدی فاصله بندرعباس تا آستارا، هزینههای ترانزیت کاهش خواهد یافت و این میتواند به جذب بار بیشتر کمک کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته ادامه داد: بهترین روش برای تکمیل این کریدور و سایر خطوط ریلی ترانزیتی کشور، این است که ایران به همراه کشورهای بهرهمند از مسیر در سرمایهگذاری پروژه به صورت B.O.T (ساخت، بهرهبرداری و انتقال) سهیم باشند تا عبور بار کافی در دوران بهرهبرداری بهنحو حداکثری تضمین شود. قاعدتاً از حالا باید سرمایهگذاریها بهصورت مشترک (بهصورت تجمیع سرمایهگذاریهای این کشورها) انجام شود تا هیچ یک در هنگام بهرهبرداری عرصه را خالی نکند.
اخبار
بذرافشان: تقاضا برای خرید تکان نخورد
پشت پرده گرانی طلا و سکه در بازار
مریم فکری - بازار طلا و سکه همچنان به روند صعودی خود ادامه میدهد و همین موضوع بهتبع بازارهای داخلی کشور را تحتتاثیر قرار میدهد و موجب افزایش قیمتها میشود.
روز یکشنبه هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار به یک میلیون و ۶۴۶ هزار تومان رسید و هر قطعه سکه امامی ۱۷ میلیون و ۷۸۲ تومان قیمت پیدا کرد.
این قیمتها در حالی در بازار دیده میشود که در طول یک ماه گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۱۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه امامی یک میلیون و ۸۴۷ هزار تومان گران شده است.
نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار اظهار داشت: در طول یک ماه گذشته روند افزایشی را در بازار طلا و سکه شاهد بودیم و یک دلیل آن، نوسانات جهانی بازار طلا بود.
وی افزود: در طول یک ماه گذشته حدود ۴۵ دلار به طور میانگین افزایش قیمت اونس جهانی طلا را داشتیم.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: همین موضوع بهتبع بازارهای داخلی کشورها را تحتتاثیر قرار میدهد و موجب افزایش قیمتها میشود.
بذرافشان عنوان کرد: بخش دیگر افزایش قیمت طلا و سکه در هفتههای گذشته به بازار داخلی کشور همچون ارز مربوط میشود.
وی با اشاره به خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطرح دنیا، متذکر شد: بخش دیگر تغییرات قیمتها به بخش تقاضا برمیگردد که البته خوشبختانه بازار نسبت به دفعات قبل که همزمان با افزایش قیمت، تقاضا هم بیشتر میشد، خوشبختانه در طول یک ماه گذشته این اتفاق نیفتاده و بازار روال عادی خود را طی میکند.
رییس اتحادیه طلا و سکه گفت: در کل بیشترین و مهمترین دلیل افزایش قیمت طلا و سکه، نوسان قیمت ارز در بازار بوده است.
اولین وانت برقی کشور به بازار میآید
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر از تولید وانت برقی داد که محصول مشترک میان دو شرکت زامیاد و مپنا خواهد بود.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر از تولید وانت برقی داد که محصول مشترک میان دو شرکت زامیاد و مپنا خواهد بود.
وی ضمن تأکید بر افتخارآفرینی و موفقیتهای مپنا در صنعت خودروسازی کشور، به ساخت نسخههای برقی نیسان لانگ و ون تجاری ۱۴ نفره با همکاری این شرکت اشاره کرد.
هر چند که در حال حاضر زیرساختهای مناسب برای تولید خودروهای برقی وجود ندارد و عمده تمرکز خودروسازان روی تولید خودروهای هیبریدی معطوف شده است، توسعه زیرساختهای لازم با همکاری شرکت دانشبنیان مپنا میتواند شرایط لازم را جهت ورود به فاز بعدی تولید خودروهای الکتریکال فراهم آورد.
خودروهای جدید زامیاد در حوزه مسافربری و حمل بار، گزینههای عالی برای برقیسازی هستند. ون ۱۴ نفره زامیاد در خطوط حملونقل عمومی بهکار گرفته میشود و نیسان لانگ یک گزینه عالی برای جایگزینی خودروهای کامیونت است. خودروهای برقی بهطور قابلملاحظهای موجب کاهش آلودگی هوا شده و با توجه به بحران فعلی سوخت، بهترین راهحل برای سیستم حملونقل کشور در آینده نزدیک به حساب میآیند.
زامیاد و مپنا، تفاهمنامهای را در زمینه برقیسازی خودروهای تجاری به امضا رساندهاند و نسخههای الکتریکی ون ۱۴ نفره و نیسان لانگ، نخستین خودروهای برقی مشترک میان زامیاد و مپنا خواهند بود که در آینده نزدیک وارد سیستم حملونقل میشوند.
هدف و مسئولیت اصلی مپنا در این پروژه بلندمدت، تکمیل زیرساخت و ایجاد تکنولوژی برای ارتقای بستر لازم جهت تولید خودروهای برقی است. درحقیقت، گروه مپنا تخصص اصلی خود را ایجاد زیرساخت و توسعه فعالیتهای برقیسازی در بخش الکترونیک قدرت میداند. این شرکت در زمینه کنترل، ساخت باتری و ذخیرهسازی انرژی به خودروسازان کمک میکند.
تفاهمنامه میان زامیاد و مپنا یک نقطه آغاز برای اجرای فعالیتهای بزرگ است که نتیجه آن علاوه بر بهبود صنعت خودروسازی کشور، موجب خدمترسانی بیشتر و رفاه حال هموطنان خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد؛
مصرف گاز از مرز
۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرد
معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که با کاهش دمای هوا، ۷۲ درصد تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف میشود.
مجید چگنی دیروز (دوشنبه، ۲۱ آذرماه) در گفتوگویی با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی و تجاری با افزایش برودت و سرمای هوا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته (۲۰ آذرماه) به ۶۰۷ میلیون مترمکعب رسید.
وی با اشاره به مصرف ۷۲ درصد تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری در این روزهای سرد، گفت: با افزایش مصرف گاز در این بخش، محدودیتهایی در بخش صنایع و پتروشیمیها اعمال میشود و ناچار به مصرف سوخت مایع خواهند بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان از همه مردم و مشترکان درخواست کرد که در مصرف گاز طبیعی صرفهجویی کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10891/32490/114163
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10891/32490/114164
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10891/32490/114165
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10891/32490/114166
|
- جزییات جدید درباره بودجه ۱۴۰۲
- یارانه خریداران ارز سهمیهای قطع شد؟
- سرنوشت کریدورهای بینالمللی در ایران
- اخبار