|
موشکافی «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ»
کمیک استریپ یا داستان مصور، مجموعهای از تصاویر است که داستانی را روایت میکند.
کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» شامل ۳۱ فصل تحت عناوین «نخستین کمیک استریپ تاریخ»، «شکلگیری کمیک استریپ در امریکا»، «قهرمانان وارد میشوند»، «آغاز عصر طلایی ابر قهرمانان»، «ابر قهرمانان انتشارات دیسی»، «کمیک استریپهای کارتونی»، «تولد مارول»، «کمیک استریپهای روزنامهای»، «ژانرهای غیر ابرقهرمانی»، «سیاهترین دوران کمیک استریپ»، «بازگشت قهرمانان»، «مارول انقلاب میکند» «گسترش عالم تخیلی مارول»، «مرد عنکبوتی»، «داستانهای مصور قهرمانی و تحول تازه»، «رونق مجدد داستانهای حماسی و ترسناک»، «ورود قهرمانان خشن»، «پیوند کمیک استریپ و سینما»، «آغاز همکاری مشترک مارول و دیسی»، «کمیک استریپهای مستقل»، «دوران جدید در کمیک استریپ»، «نفوذ ادبیات به کمیک استریپ»، «خانه تکانی در انتشارات دیسی»، «استقلال هنرمندان کمیک استریپ»، «دوران زلم زیمبوه»، «کمیک استریپهای فرانسوی-بلژیکی»، «کمیک استریپ در انگلستان»، «کمیک استریپ در ایتالیا»، «کمیک استریپ در ژاپن»، «کمیک استریپ در هند» و «کمیک استریپ در کشورهای عرب» است. پیشسخن سیدمسعود صفوی و پیشنوشتار امیرمسعود علمداری ضمیمه اثر است. نقل داستان با بهرهگیری از تصاویر از زمان مصر باستان وجود داشته است. برخی از کارشناسان قدمت کمیک استریپ را به عصر حجر و به انسانهای اولیه نسبت میدهند نمونه تصاویر کشیده شده بر دیوار سنگی غارها، شاهد این مدعاست.کمیک استریپ یا داستان مصور، مجموعهای از تصاویر است که داستانی را روایت میکند. کمیک استریپ توسط طراح، تصویر شده و نویسندهای آن را به رشته تحریر میآورد. گاهی طراح و نویسنده، یک نفر است.کمیک استریپها از طریق رسانههایی مانند روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت عرضه میشود. البته در عرصه جهانی واژه کمیک استریپ برای داستانهای مصور به چاپ رسیده در روزنامهها به کار میرود. این آثار معمولا سیاه و سفید است. چنانچه داستان مصور در قالب مجله و با انتشار منظم و متوالی عرضه شود به کمیک بوک معروف است. کمیک بوکها معمولا بهصورت رنگی عرضه میشود.در کتاب «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ» آنچه کمیک استریپ نامیده شده همان کمیک بوک است. البته در فصلی مجزا به بررسی کمیک استریپهای روزنامهای نیز پرداخته شده است.بسیاری از کارشناسان، کشور ایالات متحده را خاستگاه کمیک استریپ میدانند. عقیده عمومی بر آن بوده که «کودک زردپوش» نخستین کمیک استریپ تاریخ بوده است. اما در سال ۱۹۹۸ با پیدا شدن کمیک استریپی در کالیفرنیا ثابت شد که قدمت این مجلات مصور به دورهای میرسد که اصطلاحا آن را «دوره ویکتوریایی» مینامند.گفته میشود اولین کمیک استریپ تاریخ «ماجراهای ابادیا الدباک» نام داشته است که سال ۱۸۳۷ به چند زبان مختلف اروپایی چاپ شد. این کمیک استریپ در سال ۱۸۴۱ به زبان انگلیسی ترجمه شد و یک سال بعد همان نسخه در شهر نیویورک مجدد به چاپ رسید و بدین شکل اولین کمیک استریپ تاریخ امریکای شمالی شکل گرفت.خالق این کمیک استریپ رادولف تاپفر از کشور سوئیس بود. او که در اروپا و امریکا بهعنوان پدر داستانهای مصور شناخته شده است نخستین داستان گرافیکی تاریخ را در سال ۱۸۲۷ خلق کرد.
پروژه جدید زاها حدید با ادای احترام به میراث معماری دانمارک
معماران زاها حدید با همکاری معماران منظر Tredje Natur و دفتر مهندسین مشاور Sweco برای طراحی ورزشگاه جدید فوتبال آرهوس در دانمارک انتخاب شدند.
این ورزشگاه با نام «محوطه جنگل» در جنگل مارسلیسبورگ شهر آرهوس ساخته میشود و بازدیدکنندگان در تمام طول سال میتوانند از فضاهای عمومی و نماهایی که مناظر اطراف را به نمایش میگذارند، استفاده کنند.
این مجموعه با مساحت ۶۹۹۱۲ مترمربعی که شامل بازسازی ساختمان مجاور استادیوم و محوطه آرهوس که در سال ۱۹۱۸ توسط معمار اکسل هوگ هانسن تکمیل شده، در سال ۲۰۲۶ افتتاح خواهد شد.
طراحی ساختمان جدید با استفاده مجدد از مصالح موجود استادیوم، کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش تجربه و ارزش تاریخی انجام میشود. ورزشگاه آرهوس فعلی در سال ۱۹۲۰ افتتاح شد و مجموعهای از بازسازیها بین سالهای ۱۹۴۸ و ۲۰۰۴ در آن انجام شد اما استادیوم موجود دیگر استانداردهای لازم برای میزبانی رویدادهای بزرگ را برآورده نمیکند. علاوه بر این، فاصله طولانی بین تماشاگران و زمین فوتبال در ورزشگاه فعلی مانعی برای تجربه واقعی بازی بود.
این محوطه جدید شامل مناطق عمومی جدید برای طیف گستردهای از کاربریهای مدنی، تفریحی و فرهنگی توسط جامعه محلی و بازدیدکنندگان پارک خواهد بود. استادیوم از ستونهای باز چوبی به ارتفاع ۴۷ متر و سقف شفاف جدید ساخته میشود و پتانسیل میزبانی مشترک رویدادهای بزرگ را خواهد داشت.
باتوجه به فضای داخلی، صندلیهای استادیوم به شکلی طراحی شدهاند که تا حد امکان به زمین بازی نزدیک باشند. برخلاف استادیوم قدیمی، هواداران به زمین بازی بسیار نزدیک خواهند بود و یک رویارویی همه جانبه را برای همه در این مسابقه ایجاد خواهند کرد.
روایت صادقانه از زندگی واقعی هنرجویان یک کارگاه
پریسا محمدی گفت: در نمایش «پیکرتراشی» سعی کردهام به هنرجویانم بیاموزم در ۶۰ دقیقه لحظاتی با صداقت و خلوص را با مخاطب به اشتراک بگذارند.
نمایش «پیکرتراشی» نوشته حسن برزگر و کار پریسا محمدی از 22 آذر ساعت 18:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفته و آریو امیری، امیرحسین امیریراد، علی ایزدی، تانیا بیات، ستایش خوشطینت، محمدرضا دهگان، حسین رضایی، صبا سبحانی، محمد سپهری، امیررضا علمداری، ملیکا فراهانی، علی کرمانی، سمیرا محمدی، پیام میرمصطفی و امیرمحمود نورایی به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش میکنند. پریسا محمدی، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتوگو با هنرآنلاین درباره روند شکلگیری این نمایش گفت: «پیکرتراشی» ماحصل کارگاهی تحقیقی و پژوهشی به اتفاق حسن برزگر نویسنده نمایشنامه است که هشت ماه پیش آغاز شد. تفاوت این کارگاه با دیگر نمونههای مشابه این است که نمایشنامه بر اساس هنرجویان نوشته نشده بلکه در روند قصه، بچهها وارد شده و داستان واقعی زندگی خود را روایت میکنند.او ضمن اشاره به اینکه «پیکرتراشی» براساس بدن بازیگر است، عنوان کرد: داستان نمایش از این قرار است که تعدادی انسان تصمیم میگیرند بدن و جسم خسته خود را تغییر دهند. دختری پس از جراحی و پیکرتراشی به هوش نمیآید و کل داستان بر محور چرایی این قضیه است و... این کارگردان با بیان اینکه با توجه به حال و هوای عمومی جامعه شرایط خوبی برای اجرای نمایش نداریم، اظهار کرد: از آنجا که اجرای این نمایش تعهد من به هنرجویان این کارگاه بود بر آن شدم تا نمایش را روی صحنه آورم اما در مجموع حال من هم خوب نیست و در صورتی که قرار بود نمایشی را با حرفهایهای تئاتر اجرا کنم شاید از آن صرفنظر میکردم. با این حال اعلام موافقت یا مخالفت برای اجرای تئاتر نمیکنم.
خلق پارادایم فرهنگی و هنری تا پزشکی و زیستفناوری
این روزها در تقویم رسمی کشور، هفته پژوهش را پشت سر میگذاریم؛ عرصهای که پسزمینه تمام فعالیتهای موفق و آتیهدار است و در این میان، صنعتی به بزرگی و پراهمیتی فشن نیز از مدتها پیش، راه خود را به سمت ایجاد موقعیتهای پژوهشی با قدرتی فزاینده باز کرده است. عرصهای که فارغ از نیازهای فیزیولوژیکی و روانی مردم، همراه همیشگی روند توسعه تمدن بشری بوده و نظریههای موجود در آن، ارتباط مستقیمی با زوایای فکری و فرهنگی در جوامع گوناگون دارد.
گفتن ندارد که باید برای یافتن مسیر آینده در صنعت مد بیشتر فکر کرد تا عمل. این هم تکرار مکررات است که برندهای موفق در عرصه مد و لباس، واحدهای تحقیق و توسعه توانمندی دارند و با روند تکاملی نیازهای بشر سازگارند.
و اما به قلم بسیاری از پژوهشگران جهان، اساس و ماهیت صنعت مد، نهفقط توجه به اصول زیباییشناسی که امری فراتر از اینهاست. مردم این روزها دیگر به دنبال آنند تا به لطف آنچه میپوشند، نشان دهند کاوشگری هستند از دنیای مدرن و متفکری در سیر تاریخ. طراحان پوشاک هم مدام در حال خلق پارادایمها یا همان الگووارههایی هستند که لباس را به عنصری کارآمد برای زندگی انسان امروزی مبدل سازد.امروزه مسائلی همچون چند فرهنگی و چند ملیتی بودن، حفاظت از محیطزیست و هوشمند سازی پوشاک به موضوعاتی مهم در عرصه پژوهش تبدیلشده و درک مرزهای هنر در طراحی لباس، یکی از مهمترین اصول در چرخه تولید مد به شمار میرود.
مطالبات مردم برای حفظ محیطزیست در کشورهای توسعهیافته سالیان سال است که به گوش فعالان صنعت فشن رسیده و پژوهشگران در کشورهای پیشرفته، طی حرکتی علمی و آیندهنگر تلاش کردهاند تا این حوزه را در مرکز توجه به اصول بنیادین در روند حفظ سلامت انسانها قرار دهند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10894/32518/114338
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10894/32518/114339
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10894/32518/114340
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10894/32518/114341
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10894/32518/114342
|
عناوین این صفحه
- موشکافی «تاریخچه تحلیلی کمیک استریپ»
- پروژه جدید زاها حدید با ادای احترام به میراث معماری دانمارک
- روایت صادقانه از زندگی واقعی هنرجویان یک کارگاه
- خلق پارادایم فرهنگی و هنری تا پزشکی و زیستفناوری