|
۳۹۰ قلم داروی جدید زیر پوشش بیمه رفت
میرهاشم موسوی گفت: در قبل از انقلاب ۲۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیونی زیر پوشش بیمه ای بودند اما هم اینک ۷۲ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی زیر چتر حمایتی بیمه ها رفته اند که حدود ۵۳ درصد این افراد بیمه تامین اجتماعی و مابقی نیز در سایر بیمه ها قرار دارند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: ۳۹۰ قلم داروی جدید به جمع داروهای بیمه ای افزوده شد و بیماریهای خاص نیز زیر پوشش کامل بیمه ای قرار گرفت. میرهاشم موسوی پنجشنبه شب در آیین گشایش درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بهار با اشاره به اینکه باید در راستای ایجاد ارزش افزوده در حفظ اموال بیمه گذاران تلاش کرد، افزود: هم اینک ۷۳ درصد جامعه زیر پوشش تامین اجتماعی هستند که خدمات متنوع بیمه ای را دریافت می کنند.میرهاشم موسوی یادآور شد: در قبل از انقلاب ۲۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیونی زیر پوشش بیمه ای بودند اما هم اینک ۷۲ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی زیر چتر حمایتی بیمه ها رفته اند که حدود ۵۳ درصد این افراد بیمه تامین اجتماعی و مابقی نیز در سایر بیمه ها قرار دارند. موسوی با بیان اینکه ظرف چند ماه گذشته نیز جمعیتی افزون بر پنج و نیم میلیون نفر به شمار بیمه شدگان اضافه شده اند، گفت: در زمینه فرزند آوری هم همه خدمات مربوط به ناباروی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.وی با اشاره به اینکه هم اینک سه طرح مهم در زمینه ساخت مراکز درمانی در استان همدان در حال احداث است، تصریح کرد: فاز دوم طرح دامداری شهر رزن نیز ظرف ۶ ماه آینده با هزار راس دام اجرایی می شود. مخالفت صریح با واردات خودروهای فاقد یورو۶ ؛
کیفیت و سوخت خودروهای وارداتی زیر ذرهبین پلیس
«چرا باید مجور ورود و تردد در جادهها و شهرهای کشور به خودروهایی را بدهیم که قرار است در طول عمر چهل، پنجاه ساله خود، آلایندگی بالایی تولید کنند در صورتی که وزارت نفت در ماههای پیشِ رو، تولید سوخت یورو ۶ را آغاز خواهد کرد.
واردات خودروهای خارجی به کشور تصمیمی است که گرچه در ابتدای امسال اتخاذ شد، اما تاکنون هیچ خودرو سواری جدیدی وارد کشور نشده تا بحث درباره نوع، مدل و کشور سازنده این خودروها همچنان داغ بماند، خودروهایی که کیفیت و استاندارد سوخت مصرفیشان مورد انتقاد پلیس راهنمایی و رانندگی نیز واقع شده است.
نگرانی پلیس از کیفیت خودروهای وارداتی
پس از آن اظهارات متعددی از سوی مسئولان مختلف در وزارت صمت، پلیس راهور و ... درباره واردات خودرو انجام شد و از جمله مهمترین آنها اعلام زمانهای مختلف برای ورود اولین محموله خودروهای وارداتی به کشور بود. زمانهایی که البته بارها موعد آن رسید اما محمولهای از خودروهای خارجی وارد کشور نشد. (شمارش معکوس به صفر رسید؛ خودرویی وارد نشد)
در این میان اما یکی دیگر از موضوعات پیرامون واردات خودرو مربوط به کشور سازنده این خودروها، کیفیت خودروها و نیز استاندارد آنها بود. موضوعی که اطلاعات کاملی از آن به شکل رسمی منتشر نشده اما چندی پیش سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که بارها انتقادات صریحی را از کیفیت خودروهای ساخت داخل مطرح کرده و از موافقان واردات خودرو نیز محسوب میشود، به آن پرداخت و در نشستی خبری گفت:« اگر از واردات حمایت کردیم دلیلش ارتقاء ایمنی و کیفیت خودروها بود.
ببینید در تمام جهان خودروسازها چهار عامل کیفیت، ایمنی، زیبایی و قیمت را در تولید محصولات خود جزو اولویتها قرار میدهند. من با زیبایی و حتی قیمت هم کاری ندارم چون تخصص من نیست اما طرف من طرف مردم است و باید خودروی با کیفیت تولید شود. منظور ما از واردات خودرو این نیست که برویم خودرو بی کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر اینطور بود خب همان پراید بی کیفیت که در داخل تولید میشد. حالا برویم و یک خودرو از خارج از کشور وارد کنیم و بعد هم مثل پراید و پیکان تا ۳۰ سال درگیر مشکلات ناشی از آن باشیم.»
خودروهای وارداتی باید استاندارد سوخت یورو۶ داشته باشند
حالا در تازهترین اظهارات درمورد واردات خودرو، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا به استاندارد یورو۶ خودروها اشاره کرد و به ایسنا گفت:« در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیز هیئت وزیران در خصوص ماده ۴ آییننامه فنی، موضوع دوم قانون هوای پاک اصلاحیهای را به عنوان تبصره این ماده اضافه کردند که در آن به صراحت قید شده بود که خودروهایی وارد کشور شوند که از استاندارد سوخت یورو ۶ برخوردار باشند.
حالا نباید به بهانه قادر نبودن به تولید سوخت یورو ۶ در داخل، این اصلاحیه را نقض و به غلط تصمیم به حذف این تبصره گرفته شود. پلیس خود را حامی مردم میداند و قرار نیست که در مقابل تصمیمات اشتباه عکسالعمل نشان ندهیم. این موضوع با پیشنهاد وزارت صمت به هیات دولت رفته و من امیدوارم که دولت محترم همچنان بر همان استاندارد یورو۶ پافشاری کند»
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در مورد آییننامه واردات خودروهای خارجی به کشور و مفاد آن گفت:« این آییننامه بعد از مدتها و با تلاش و پیگیری پلیس راهور و چند دستگاه متولی به تصویب رسید و بر همین اساس، تأکید شد تا تمامی وسایل نقلیه پس از دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد، برای استفاده مردم تا دیماه سال جاری به صورت مستقیم در بازار بورس عرضه شوند.
قانون واردات خودروهای خارجی پس از رفت و برگشت و نامهنگاریهای فراوان میان دولت و مجلس، با تأکید بر قیمت مناسب و کیفیت روز دنیا به تصویب رسید و این امر، باعث شد تا مردم به موضوع وارادات خودرو، امیدوارانه نگاه کرده و مطمئن باشند که سرانجام وضعیت بازار خودرو در کشور به ثبات میرسد و میتوانند از خودروهای با کیفیت و استاندارد روز دنیا بهرهمند باشند. »
مخالفت پلیس با کاهش استاندارد سوخت خودروهای وارداتی به یورو ۴ و ۵
وی با تأکید بر اینکه بر اساس لایحهای که آذرماه سال جاری به مجلس ارائه شد، آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها تغییر یافت، افزود: «بر مبنای این لایحه، قرار شد تا دارا بودن استاندارد یورو ۶ برای خودروهای وارداتی الزامی نباشد و واردکنندگان خودرو بتوانند خودروهای یورو ۴ و ۵ وارد کنند که این به معنای این است که مردم ما بار دیگر از خودروهای دارای استاندارد روز دنیا محروم نگه داشته میشوند هیئت وزیران، علت تصویب این اصلاحیه را ناتوانی در تولید سوخت یورو ۶ در کشور، اعلام و تأکید کردهاند که تنها سوخت قابل توزیع در جایگاهها، سوخت یورو ۴ است.
همانطور که گفتم بنده به شدت با این اصلاحیه مخالف بوده و با صراحت اعلام میکنم که در اسفندماه سال گذشته، هئیت وزیران در مورد ماده ۴ آییننامه فنی موضوع ۲ (قانون هوای پاک) اصلاحیهای را به عنوان تبصره این ماده اضافه کرد که در آن به صراحت قید شده بود تا خودروهایی وارد کشور شوند که از استاندارد یورو ۶ برخوردار باشند. »
حسینی ادامه داد:« ببینید اگر خودرویی وارد کشور شود، دیگر بحث یک سال و دوسال نیست، بحث بیش از ۳۰ سالی است که یک خودرو در معابر تردد میکند. ممکن است یک سال سوخت یورو۶ نداشته باشیم، اما بعدش که حتما این سوخت را خودمان تولید خواهیم کرد. آیا این درست است که به بهانه عدم تولید این سوخت در کشور، تا ۳۰ سال یا حتی ۴۰ سال خودرویی در معابر تردد کند که فاقد استاندارد یورو ۶ است؟
وزارت نفت بر اساس قوانین مندرج در قانون هوای پاک، مکلف به تولید سوخت یورو ۶ از سال ۱۴۰۰ بوده ولی به علت کسری بودجه، زمان تولید را به ماههای بعد موکول کرده و درخواست به تعویق افتادن تولید این نوع سوخت را به دولت اعلام داشته است. البته وزارت نفت گفته است که بعد از برطرف شدن مشکلات موجود، به تولید سوخت یورو ۶ خواهد پرداخت و در تولید آن هیچگونه مشکلی ندارد، پس به نظرم نباید به این بهانه از ورود خودروی استاندارد به کشور جلوگیری کنیم یا استانداردهای آن را کاهش دهیم.»
اخبار
بستر رودخانه دربند آزادسازی شد
بستر رودخانه دربند با هدف جلوگیری از خطرات ناشی از سیل و حوادث احتمالی با حضور نیروهای عملیاتی شهرداری منطقه یک از تخت های فلزی و سایر منصوبات پاکسازی شد.
به گزارش امتیاز، سید مهدی صباغ شهردار این منطقه اعلام کرد: دربند یکی از مسیرهای مهم گردشگری در شمال تهران است که شهروندان بسیاری برای گذران اوقات فراغت به این محله مراجعه می کنند و حفظ ایمنی آنها از موارد مورد اهمیت است که متاسفانه برخی رستوران ها برای جذب بیشتر مشتری اقدام به نصب تخت در مسیر رودخانه و ایجاد خطر برای شهروندان نمودند که با اجرای طرح ضربتی، نیروهای عملیاتی خدمات شهری، یگان حفاظت، پلیس کوهستان، سامانه ۱۳۷، نیروهای حریم بان، شهر بان، معبر بان و...این منطقه با حضور در این رستوران ها اقدام به جمع آوری منصوبات و آزادسازی حریم رودخانه کردند.
صباغ گفت: جمعآوری و آزادسازی مسیر رودخانه ضمن صیانت از کیفیت آب های سطحی موجب جلوگیری از وقوع حوادث مالی و جانی می شود که با اجرای این طرح تخت های مستقر در رود دره دربند و پلکان های دسترسی به آنها که توسط رستوران داران تعبیه شده بود جمع آوری و به انبار مربوطه منتقل شد.
زمستان امسال خیلی سرد نیست؛
تداوم خشکسالی در فصل سرما
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با ارائه گزارشی از میزان دما و بارش طی ماه گذشته اظهار کرد: در فصل زمستان نیز بارندگیهایی کمتر از حدنرمال و دمایی بیش از نرمال ۳۰ سال گذشته پیشبینی میشود.
احد وظیفه درباره دمای هوا طی یک ماه گذشته و از ابتدای سال آبی جاری اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری و حتی طی ماه گذشته، دمای هوا حدود ۱.۴ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال و یا میانگین بلندمدت بود.
وی درباره میزان بارشها نیز اظهار کرد: بسیاری از نقاط کشور، کمبارش بودهاند. از جمله این مناطق، استان تهران، البرز، سمنان و مناطق جنوبی البرز همچون قزوین همچنین مناطق غربی کشور از جمله کرمانشاه، همدان و ایلام بارندگیهایی زیرحد نرمال داشتهاند.
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با ذکر مثالی گفت: بارندگیهای تهران حدود ۷۰ درصد زیرنرمال است و با توجه به اینکه دوسال گذشته هم بارندگیها بهشدت زیر نرمال بود، اثرات مخرب خشکسالی در برخی استانها حتی در آب شرب نیز نمود خواهد یافت که این وضعیت اصلا مناسب نیست.وی افزود: ما در سال جاری نیز کم و بیش شرایط سال گذشته را داریم و بارندگیها کمتر از حد نرمال و الگوهای بزرگ مقیاس جوی کاملا نشاندهنده شرایطی مشابه سال گذشته است.
احتمال افزایش بارش از نیمه دوم زمستان
به گفته وظیفه با توجه به تغییراتی که در دور پیوندها و پهنه آبهای مجاور کشور ایجاد میشود، احتمال اینکه در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار وضعیت بارندگیها بهتر از سال گذشته شود، وجود دارد.
وی تاکید کرد: بهطور کلی نمیتوان انتظار زمستان پر بارشی داشت و بارندگیها کمتر از حدنرمال پیشبینی میشود اما نکته قابل توجه این است که امسال سومین سال کمبارش است و اثرات خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور حتی شدیدتر از سال گذشته خودنمایی خواهد کرد.
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: این خشکسالی در بخشهای کشاورزی، تولید انرژیهای برق آبی و چرخههای هیدرولوژی و ... به دلیل اینکه سومین سال خشکسالی پیاپی است تاثیرات بسیار زیادی داشته است.
وظیفه در پایان درباره دمای هوا در فصل زمستان نیز اظهار کرد: دمای کشور تاکنون بیش از حد نرمال بوده است بنابراین انتظار زمستان خیلی سرد و زیر حد نرمال را نداریم. طی یک پیشبینی فصلی نمیتوانیم انتظار دمای کمتر از میانگین فصلی در زمستان داشته باشیم و دما در محدوده نرمال و بیش از نرمال ۳۰ سال گذشته پیشبینی میشود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده :
جوانی جمعیت مهمترین مولفه قدرت کشور است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:جوانی جمعیت مهمترین مولفه قدرت کشور است.
انسیه خزعلی در مراسم رویداد ملی طراحی برای کودک با بیان اینکه عامل و مؤلفه اصلی قدرت کشور ما در مسئلهای نهاده شده که متأسفانه در دورهای دچار کمتوجهی شد، گفت: میزان منابع، مساحت کشور، توانمندیهای علمی و اقتصادی همه از مؤلفههای تأثیرگذار در قدرت کشورهاست اما مادامی که جمعیت جوان و نیروی انسانی کارآمدی برای بهرهبرداری از این مولفهها وجود نداشته باشد عملاً قدرت کشور رو به زوال خواهد رفت.
وی با بیان اینکه تنها جمعیت جوان کشور است که میتواند از علم برای بهبود اقتصاد و از منابع برای رفاه مردم استفاده کند، اظهار داشت: سرمایه عظیم انسانی با درنظر گرفتن کمیت و کیفیت میتواند مانع ضررهای مهم آینده هر کشور شود.معاون رئیس جمهور با تاکید بر نقش زنان در جوانی جمعیت و رشد جمعیت تصریح کرد: نقش زنان و اهمیت بانوان برای نهادینه کردن ضرورت تشکیل خانواده و پایداری خانواده بسیار تأثیرگذار و مهم است.این مسئول با اشاره به اینکه اگرچه شرایط اقتصادی در فرزندآوری مؤثر است اما نباید از تأثیر عوامل دیگر غافل شد، عنوان کرد: من منکر تأثیر اقتصادی نیستم اما احیای فرهنگ ایثار، فرهنگ حیات بخشی، فرهنگ بقا و علاقه به ادامه نسل میتواند از عواملی باشد که خانواده را به فرزندآوری تشویق کند.
وزیر بهداشت:
۵٠٠ نوع گیاه دارویی در نقاط مختلف کشور داریم
بهرام عیناللهی: تلاش میکنیم تمام داروهای گیاهی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا برای درمان بیماریها بیشتر مورد استفاده مردم قرار گیرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: زمانی خواهیم توانست جلوی واردات دارو و گیاهان دارویی را به کشور بگیریم که محصولات تولید شده داخلی ضمن داشتن کیفیتهای لازم، تولیدکنندگان هم بتوانند نیاز کشور را تامین کنند.بهرام عیناللهی امروز، یکم دی ماه، در حاشیه بازدید از بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی کشور در شهرک صنعتی کاشمر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرتبط با گیاهان دارویی چه زمانی جلوی واردات را خواهید گرفت؛ گفت: مهم برای ما کیفیت است.وی تصریح کرد: اگر کیفیت و حجم تولید بر اساس نیاز کشور باشد قطعا جلوی واردات را خواهیم گرفت، هر چیزی که در کشور از جمله دارو، تجهیزات و... که کیفیت بالایی داشته باشد و بتواند نیازهای کشور را تامین کند، قطعا وارد نخواهیم کرد.وزیر بهداشت عنوان کرد: جلوگیری از واردات بستگی به کیفیت محصول تولید شده و نیاز داخل کشور دارد، شاید برخی مواقع کیفیت خوب باشد ولی نتواند نیاز کشور را تامین کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه کاشمر دارای کارخانه بزرگ و استثنایی در زمینه تولید اسانس گیاهان دارویی در کشور است، خاطرنشان کرد: تقویت طب ایرانی و گیاهان دارویی در اسناد بالادستی یکی از سیاستهای رهبر معظم انقلاب است.عینالهی خاطرنشان کرد: با توجه به دستگاههای بسیار پیشرفتهای که توسط بخش خصوصی در این پالایشگاه ایجاد شده این امکان را میدهد که بتوانیم توفیقات خوبی در این زمینه داشته باشیم.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵٠٠ نوع گیاه دارویی در نقاط مختلف کشور داریم که به روشهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، تلاش میشود این گیاهان تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرند که در این راستا تاکنون ۵٧ نوع گیاه دارویی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم تمام داروهای گیاهی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا برای درمان بیماریها بیشتر مورد استفاده مردم قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه از این پالایشگاه باید حمایت بیشتری بشود، گفت: مدیران کارخانه باید پیگیر مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو باشند، اگر به تولید شربت و قطره برسند دیگر نباید همه داروها وارد کشور شود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار کاشمر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بخش های مختلف کارخانه گیاهان دارویی پرند بازدید و ضمن آشنایی با تولیدات این مجموعه در جریان مشکلات و دغدغه های آن قرار گرفت.
ناصری سرای خبر داد؛
تأیید تخلفات ۷۰ نفر از عوامل شهرداری بر اساس گزارشهای مردمی
رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی ۱۳۷ پلاس از پیگیری بیش از هشت هزار و ۵۰۰ گزارش ویژه مردمی در این سامانه خبر داد و گفت: تخلفات ۷۰ نفر از عوامل شهرداری تایید شد. رضا ناصری سرای، با بیان اینکه در بازه زمانی هشت ماهه امسال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ فقره پیام مردمی بعد از رسیدگی از سوی حوزههای اجرایی و بازخوردسنجی، با رویکرد کنترل و نظارت ستادی مورد بررسی سیستمی و بازدید میدانی قرار گرفته است، گفت: ماحصل آن احصای بیش از ۲۰ هزار مترمربع تخلف ساختمانی و استیفای حقوق مالی شهرداری بوده است. رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی ۱۳۷ پلاس همچنین از شناسایی و تأیید تخلفات ۷۰ نفر از عوامل شهرداری بر اساس گزارشهای مردمی به سامانه ۱۳۷ پلاس در طی هشت ماهه جاری خبر داد و افزود: علاوه بر آن، بیش از ۱۰۰ پرونده تخلفاتی دیگر، بعد از تشخیص اولیه در حوزه نظارت و رسیدگی سامانه برای تأیید و رسیدگی نهایی در دستور کار واحدهای بازرسی مناطق ۲۲ گانه و دستگاه نظارتی قرار گرفته و تا حصول نتیجه و برخورد با تمام عوامل متخلف، حسب ضوابط پیگیری و اقدام خواهد شد. وی هدف از کنترل و نظارت بر فرایندهای رسیدگی را افزایش اثربخشیها، اعتمادسازی و تلاش برای ایجاد رضایتمندی عمومی از یکسو و احقاق حقوق شهرداری، حرکت در مسیر ارتقای سلامت اداری و ناامنسازی فضا برای افراد متخلف از سوی دیگر عنوان کرد. رهر آنچه که باید درباره BQ.۱.۱ بدانید
زیر سویه جدید اومیکرون؛ مقاوم در برابر تمام آنتیبادیها و انتقال سریع
️ الهه جعفرزاده
محققان کشف کردند که آنتیبادیهای تأییدشده قادر به خنثی کردن جدیدترین زیرسویه اومیکرون (BQ.۱.۱) نیستند و این زیرشاخه ویروسی، توانایی مقاومت در برابر تمام آنتیبادیها را دارد.
در پی ابتلا به بیماری عفونی کرونا و یا دریافت واکسن، نوعی ایمنی در بدن افراد حاصل میشود که منجر به ایجاد آنتیبادیهایی میشود که ویروس را خنثی کرده و در برابر ابتلای مجدد به عفونت کووید یا شدت یافتن بیماری، از فرد محافظت میکنند. آنتیبادیهای خنثیکننده با چسبیدن به پروتئین اسپایک (که حامل اصلی ویروس است)، از بدن محافظت کرده و از نفوذ ویروس به سلولها جلوگیری میکنند.
اما مطالعات جدیدی که توسط دانشمندان آلمانی صورت گرفته، نشان میدهد آخرین زیرسویه اومیکرون یعنی BQ.۱.۱ در برابر تمام درمانهای آنتیبادیِ تأییدشده مقاوم است.
مقاومت زیرسویه BQ.۱.۱
در برابر واکسن چگونه است؟
تعدادی از واریانتهای ویروس کرونا، به ویژه واریانت اومیکرون، با فرار از دست آنتیبادیهای خنثیکننده و به دلیل جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینهشده یا بیمارانی که در دوره نقاهت هستند، علائم بیماری را در فرد تشدید میکنند یا سبب ابتلای دوباره میشوند.
این مکانیزم درواقع عملکرد سیستم ایمنی را دور میزند و ویروسها را فراری میدهد. این شرایط برای گروههای پرخطر، اعم از افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.
زیرسویه اومیکرون BQ.۱.۱ اولین گونه مقاوم در برابر تمام درمانهای آنتیبادی است که تا کنون توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده است.
جهشهای ویروسی، عامل مقاومت
در برابر واکسن
اغلب گروههای پرخطر حتی پس از واکسیناسیون نیز ایمنی کافی جهت محافظت در برابر بیماری را کسب نمیکنند. برای محافظت از این افراد، آنتیبادیهای تولیدشده از طریق بیوتکنولوژی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا بهعنوان یک درمان اولیه پس از تأیید عفونت کووید تجویز میشوند.
جهش در پروتئین اسپایک به نوبه خود در ایجاد مقاومت در برابر درمانهای آنتیبادی نقش دارد. بنابراین مهم است که همواره نظارتهای لازم در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود آیا آنتیبادیهای درمانی همچنان در برابر زیرسویههای ویروسی اثربخش هستند یا خیر.
زیرسویه جدید اومیکرون
در کدام نقاط جهان شایعتر است؟
سویه اومیکرون اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ شناسایی شد و زیرسویههای معروف آن عبارتند از: BA.۲ که در بهار و زیرسویه BA.۵ در اواخر تابستان شیوع یافتند. از اواخر پاییز هم زیرسویههای B.Q.۱ و B.Q.۱.۱ قدم به عرصه نهادند و به ویروس غالب در ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای اروپایی تبدیل شدند.
طبق آخرین اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، زیرسویه جدید اومیکرون تقریباً ۷۰ درصد از موارد ابتلا به بیماری در ایالات متحده را تشکیل میدهد.
این زیرسویه با قابلیت انتقال سریع و توانایی فرار ایمنی ظاهر شده است. با این حال، شدت بیماری ناشی از زیرسویه BQ.۱.۱، با سایر زیرسویههای اومیکرون تفاوت چشمگیری ندارد؛ چرا که میزان بیماران بستری و میزان مرگومیر در کشورهای درگیر، افزایش قابل توجهی نداشته است.
علائم زیرسویه BQ.۱.۱ اومیکرون چیست؟
طبق گفته متخصصان بیماریهای عفونی، زیرسویه BQ.۱.۱ جزو مسریترین زیرسویههاست و گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، سردرد و دردهای عضلانی از علائم اصلی آن هستند.
علائمی نظیر تب، ضعف عمومی، اسهال، تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی یا چشایی نیز از سوی بیماران گزارش شده است.
همچنین گفته میشود وجه تمایز زیرسویه جدید اومیکرون با زیرسویههای پیشین، بیاشتهایی و گرفتگی صداست.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114537
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114538
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114539
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114540
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114541
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114542
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10898/32551/114543
|
- ۳۹۰ قلم داروی جدید زیر پوشش بیمه رفت
- کیفیت و سوخت خودروهای وارداتی زیر ذرهبین پلیس
- اخبار
- جوانی جمعیت مهمترین مولفه قدرت کشور است
- ۵٠٠ نوع گیاه دارویی در نقاط مختلف کشور داریم
- تأیید تخلفات ۷۰ نفر از عوامل شهرداری بر اساس گزارشهای مردمی
- زیر سویه جدید اومیکرون؛ مقاوم در برابر تمام آنتیبادیها و انتقال سریع