|
سخنگوی گمرک:
ورود خودروهای خارجی هنوز به گمرک اظهار نشده است
طبق پیگیری که از سه گمرک جنوبی کشور به عمل آمده، مشخص شد که تا کنون چیزی به گمرک اظهار نشده است.
درپی مطرح شدن ورود خودروهای خارجی به کشور، گمرک اعلام کرد: هنوز چیزی مبنی بر ورود نخستین محموله خودروهای خارجی به داخل کشور به گمرکات کل کشور اظهار نشده است.
سید مرتضی امامی - سخنگوی گمرک - در گفتوگو با ایسنا، در مورد اخباری مبنی بر اینکه نخستین گروه خودروهای خارجی وارد کشور شدهاند، توضیح داد: طبق پیگیری که از سه گمرک جنوبی کشور به عمل آمده، مشخص شد که تا کنون چیزی به گمرک اظهار نشده است.
وی با تاکید بر اینکه اسناد و اظهارات باید به گمرک ارائه شود، گفت: ممکن است به زودی اسناد به گمرک ارائه شوند اما فعلا به گمرکات جنوبی چیزی اظهار نشده است.
وزیر ارتباطات:
کندی اینترنت به خاطر فیلترشکن است!
وزیر ارتباطات: سرعت کند اینترنت به خاطر فیلترشکن است، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده / سرعت دسترسی به سایت های داخلی بیشتر از سایت های خارجی ست / شبکه ملی اطلاعات در گستره ی جغرافیایی ایران است، اینترنت هم یکی از خدماتش است
وزیر ارتباطات در رابطه با وضعیت پیامرسانهای داخلی گفت: در رابطه با این پیامرسانها کار ویژهای در حال انجام است و آن اتصال تمام این پیامرسانها به یکدیگر تا دهه فجر است.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه صف اول در رابطه با آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، گفت: طبق آخرین گزارش دریافتی از همکاران، بیش از ۹۰ درصد از دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند و مابقی دستگاهها نیز تا یک ماه آینده به این پنجره واحد متصل خواهند شد.
وی ادامه داد: امسال تکلیف بر این بود که دستگاهها، یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند به مردم ارائه دهند؛ البته در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات مصوب شد که تا آخر امسال، دستگاهها ۵۰ درصد خدمات پرکاربرد خود را از این طریق به مردم ارائه دهند و ۵۰ درصد مابقی هم در سال آینده انجام شود تا مردم به تمام خدماتی که دستگاههای اجرایی ارائه میکنند از یک طریق دسترسی داشته باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مرحله نخست اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در حال تکمیل است و ما در گام بعدی به دنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این درگاه هستیم چرا که هم اکنون دستگاههایی وجود دارد که به این درگاه متصل شدهاند، اما کیفیت خدمات آنها مناسب نیست.
زارع پور افزود: در گامهای بعدی به دنبال آن هستیم که تا آن جایی که امکان دارد از مفاهیم هوشمندسازی؛ هوش مصنوعی و از اطلاعاتی که در اختیار ما به عنوان حاکمیت در بانکهای اطلاعاتی مختلف در دستگاههای مختلف است استفاده کنیم تا برخی از خدمات را بدون مراجعه حضوری، بدون دریافت مدرک و حتی بدون مداخله انسانی در سمت دستگاه، به مردم ارائه کنیم.
وی بیان داشت: مرتبط نشدن دستگاهها به یکدیگر یکی از موانع جدی عدم شکلگیری دولت هوشمند است که خوشبختانه با تصویب قانون “داده و اطلاعات ملی” در مجلس شورای اسلامی که حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد، ضمانتهای اجرایی بسیار خوبی برای اینکه دستگاهها موظف به اشتراک گذاری اطلاعات خود شوند در نظر گرفته شده است و حتی در این باره جرمانگاری صورت گرفته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه همه دستگاههای مشمول، موظف به اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند، خاطر نشان کرد: امنیت در سطوح مختلف این درگاه پیش بینی شده است لذا هیچ دستگاهی نمیتواند خود را از این تکلیف قانونی مستثنی کند و قانون هم هیچ استثنایی در این باره قائل نشده است.
زارع پور در ادامه این برنامه درخصوص سکوهای کسب و کار دیجیتال نیز اظهار داشت: در بهمن ماه سال گذشته، دولت کارگروهی را به عنوان “کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال” تشکیل داد و تمام اختیارات هیئت دولت در قالب اصل ۱۳۸ و اختیارات ریاست جمهور در قالب اصل ۱۲۷ به این کارگروه تفویض شد که مسئولیت این کارگروه با بنده است.
وی با بیان اینکه هدف از ایجاد این کارگروه این بود که موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور برداشته شود، گفت: در برخی کشورها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از تولید ناخالص ملی، مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال است که لایههای مختلف دارد؛ در یک سطح حوزه ICT است (سخت افزار، نرم افزار و صادراتی که می توانیم در این حوزه داشته باشیم) و در لایه بعدی بحث اقتصاد پلتفرمی یا سکوهایی است که کارهای روزمره مردم را انجام می دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اقتصاد دیجیتال لایه گسترده دیگری دارد که کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات در سایر بخشها را شامل میشود که در این رابطه میتوان به مفهوم کشاورزی و دامپروری هوشمند اشاره کرد.
زارع پور خاطر نشان کرد: هدف ما در دولت این است که حداکثر استفاده را از فناوریهای جدید داشته باشیم تا بتوانیم بهرهوری و رضایتمندی را در کشور افزایش دهیم و صنایع را متحول کنیم و این ماموریت ویژه کارگروه اقتصاد دیجیتال است که در همین فضا در جلسات مختلفی که داشتیم به دنبال مزیت بخشی به پلتفرمهای بومی خود در قیاس با پلتفرم هایی که در کشور فعالیت میکردند، بودیم.
وی افزود: ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال این بودیم که دو کار بزرگ برای پلتفرمها و سکوهای داخلی مخصوصا حوزه پیامرسان شبکه اجتماعی انجام دهیم تا بتوانند با نسخههای خارجی رقابت کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اولین اقدام این بود که پلتفرمهای داخلی بتوانند قابلیتهای خود را ارتقا دهند، سرعت و کیفیت داشته باشند و مزیتهای جدیدی برای آنها ایجاد کنیم که در پلتفرمهای خارجی وجود ندارد.
زارع پور بیان داشت: در آئیننامه حمایت دولت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، حمایتهایی برای سکوهای داخلی پیشبینی شده است که در این رابطه میتوان به معافیت مالیاتی و مزایایی که از استقرار در پارکهای علم و فناوری نصیب آنها میشود اشاره کرد.
معافیتهای مالیاتی کسب و کارهای فعال در پلتفرمهای داخلی
وی اظهار کرد: کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت میکردند مورد مواخذه سازمان امور مالیاتی قرار نمیگرفتند و نیازی به مجوز کسب و کار نداشت اما همین که بخواهد در یک پلتفرم داخلی فعالیت کند از آنجایی که تراکنش دارد همکاران ما در سازمان امور مالیاتی حتما به سراغ آنها خواهند رفت که در این آئیننامه پیشبینی شده است کسب و کارهایی که در پلتفرم های مشمول (از ۲۵ مجموع درخواستدهنده، ۵ سکو مورد تائید قرار گرفتند که تعداد این پلتفرم ها به مرور اضافه خواهند شد) کسب و کار خود را راه اندازی کنند تا دو سال از معافیت مالیاتی تا سقف حدودا دو میلیارد تومان درآمد در سال بهرهمند خواهند شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تعدد پیام رسانهای داخلی را یک فرصت و یک تهدید دانست و گفت: تعدد پیامرسانهای داخلی این فرصت را به افراد میدهد تا بتوانند با سلیقه خود، پیامرسان مورد علاقه خود را انتخاب کند و نقطه ضعف آن هم این است افراد در پیامرسانهای مختلف فعال هستند و شما باید در پلتفرمهای مختلف به دنبال افراد بگردید.
تجمیع پیامرسانهای داخلی تا ایام دهه فجر
زارع پور تصریح کرد: ما تلاش کردیم تا رقابتی بین پلتفرمها ایجاد شود تا پلتفرمی که مردم نسبت به آن اقبال بیشتری دارند جای خود را پیدا کند اما کار ویژهای در حال انجام است که گمان میکنم تا ده فجر به نتیجه برسد و آن این است که تمام پیامرسان های داخلی به هم متصل خواهند شد به این ترتیب مثلا اگر فردی از پلتفرم« بله» استفاده میکند میتواند به فردی که از پلتفرم «ایتا» استفاده میکند پیام بدهد.
وی تصریح کرد: این کار شدنی است و تلاشمان بر این است که تا دهه فجر یا حداکثر تا پایان سال این کار انجام شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان فروش VPN که نشان میدهد همچنان رقبت به سمت سکوها و شبکههای اجتماعی خارجی است نیز اظهار کرد: ایده آل ما این است که ظرفیتهای داخلی ما در حوزه شبکه اجتماعی و پیام رسان آن قدر قوی شود که اگر نسخه قوی خارجی هم ایجاد شد بتواند با آن رقابت کند؛ از آنجایی که هنوز تصمیم شفافی در این حوزه اعلام نشده است بخشی از مردم همچنان از سکوها و شبکههای اجتماعی خارجی استفاده میکنند و امیدوارند که محدودیت این پلتفرمها برداشته شود اما عده دیگری از مردم از پلتفرمهای داخلی استفاده میکنند و تلاش ما بر این است که با مزیتهایی که برای سکوها و شبکههای اجتماعی داخلی ایجاد میکنیم حتی اگر محدودیتها برداشته شد ترجیح دهند که از پلتفرمهای داخلی استفاده کنند.
زارع پور در بخش دیگری از این برنامه درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز بیان داشت: عدهای شبکه ملی اطلاعات را مترادف با قطع اینترنت میدانند که به هیچ وجه چنین چیزی نیست بلکه شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پر سرعت و با کیفیت در گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران است که بر روی آن خدمات با کیفیت و پرسرعت به مردم داده میشود و اینترنت هم یکی از خدماتی است که در این شبکه به مردم عرضه میشود.
وی تصریح کرد: هر چه شبکه ملی اطلاعات پرسرعتر و با کیفیتتر باشد طبیعتا اینترنت هم در این شبکه با سرعت و کیفیت بیشتری خواهد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: شبکه ملی اطلاعات دو بال دارد که یک بال شبکه؛ ویژگیهای سرعت، کیفیت و امنیت و یکی دیگر بحث خدمات است. بحث این است که شبکه ملی اطلاعات پر سرعت و با کیفیت باشد تا اگر خدماتی را در داخل کشور به مردم ارائه می دهیم (مثل خدمات بانکی و خدمات خرید و فروش) لزومی نداشته باشد که این خدمات بر بستر اینترنت باشد و ما ترافیک بینالملل پرداخت کنیم و این بستهها به خارج از مرزها برود و برگردد کما اینکه هم اکنون هم تمام خدمات دولتی و خدمات پرکاربرد بخش خصوصی در داخل کشور میزبانی میشود که این موضوع هم جزء افتخارات کشور است که موجب افزایش سرعت خواهد شد.
زارع پور افزود: وقتی سرویسی راهاندازی میشود هر قدر سرویسدهنده آن به لحاظ فیزیکی به شما نزدیکتر باشد، زمان رفت و برگشت کمتر و سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.
وی بیان داشت: برای راهاندازی شبکه ملی اطلاعات حدود ۲۰۰ پروژه ریز و درشت تعریف کردیم که یکی از این پروژهها اتصال خانهها به فیبر نوری است.
پیشرفت ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه تاکنون شبکه ملی اطلاعات تا حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: با راهاندازی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها، این کار شتاب خواهد گرفت ضمن اینکه در حال راه اندازی ۴ قطب مرکز داده در راستای توزیع ترافیک در کشور هستیم که دیتا سنترهای بزرگ در کشور در این ۴ قطب راهاندازی خواهد شد تا بتوانند نیازمندیهای مردم را در فاصله نزدیکتر به آنها فراهم کنند.
زارع پور در رابطه با گلهمندی مردم از سرعت اینترنت در کشور هم اظهار داشت: بخشی از سرعت کند اینترنت مربوط به فیلتر شکنها است وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده. البته در این ایام حملات بسیار شدیدی را هم که اصطلاحا به آن منع سرویس گفته میشود داشتیم که بسیاری از آنها در وزارت ارتباطات دفع میشود اما ممکن است بر تجربه کاربری مردم تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه گفت: سرعت دسترسی به سایت های داخلی بیشتر از سایت های خارجی ست.
توصیه و خواهش یک اقتصاددان؛ تورم بالا، معیشت مردم را سخت میکند
هشدار بزرگ درباره بودجه ۱۴۰۲
️ مریم فکری
یک کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد: اگر لایحه بودجه دولت بدون توجه به افزایش کسری بودجه تنظیم شود، میتواند برای همین سه ماه پایان سال هم التهاب را بیشتر کند. گفته میشود بودجه ۱۴۰۲ فردا به مجلس خواهد رفت؛ بودجهای که هماکنون این نگرانی را در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد برای اقتصادیون ایجاد کرده که آیا کسری بودجه را عمیقتر خواهد کرد یا دولت تصمیمی جدی برای حل این مصیب بودجهای خواهد داشت. تحلیلگران اقتصادی عنوان میکنند که بودجه ۱۴۰۱ به دلیل پیشبینی درآمدهای اقتصادی، دچار کسری عمیق شد. در همین خصوص، وحید شقاقیشهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه میگوید: سال قبل وقتی تصمیمات غلط دولت گرفته شد، هشدار دادم و یکی از تصمیمات اشتباه، افزایش حقوق و دستمزدها در برخی زمینهها یا درآمدهای غیرواقعبینانه بود که در لایحه بودجه دیده شده بود و امسال هم دیدیم که محقق نشد. آنچه در ادامه میخوانید، مشروح گفتوگو با وحید شقاقیشهری درباره بودجه ۱۴۰۲ با خبرگزاری خبرآنلاین است.
* دولت سیزهم در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس تاخیر داشته است. به نظر شما ارسال دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس، چه تبعاتی برای اقتصاد ایران دارد؟
ارسال دیر یا زود لایحه بودجه مهم نیست، مهم این است که لایحهای به مجلس برود که حداقل کسری را داشته باشد و مثل لایحه ۱۴۰۱ نباشد که کسری بالایی داشته و عملا غیرواقعبینانه بوده و مشکلات عدیدهای ایجاد کرد که مهمترین آنها تورم بود.
با توجه به اینکه لایحه بودجه هنوز به مجلس نرفته، نمیتوانیم درباره محتوای آن صحبت کنیم، ولی تمام امید ما این است که لایحهای تدوین شده باشد که کسری حداقلی را برای سال آینده در پی داشته باشد، چون امسال تورم در کشور اعداد بالایی را ثبت خواهد کرد و احتمالا به نزدیک ۵۰ درصد خواهد رسید.
* گزارش اخیر مرکز آمار نشان میدهد که تورم نقطه به نقطه به ۴۸.۵ درصد و تورم سالانه به ۴۵ درصد رسیده است.
نزدیک به ۵۰ درصد احتمالا تورم امسال خواهد بود. امیدواریم دولت لایحهای برای سال آینده تدوین کند که درآمدها واقعبینانه و هزینهها نیز با سختگیری همراه باشد تا بتوانیم امیدوار باشیم که کسری بودجه به حداقل برسد و انضباط مالی و بودجهای در کشور حاکم شود؛ در غیر این صورت هر گونه لایحهای که حکایت از کسری بودجه بالا باشد، انتظارات تورمی را برای سال آینده افزایش میدهد.
اگر لایحهای که روز یکشنبه هفته جاری به مجلس میرود، حداقلها را نداشته باشد، میتواند برای همین سه ماه پایان سال هم التهاب را بیشتر کند. به هر حال وقتی فعالان اقتصادی لایحه بودجه را بررسی کنند، متوجه خواهند شد که برای سال آینده، یک بودجه مقاوم و واقعبینانه هست یا خیر. اگر احساس کنند که لایحه بودجه برای سال آینده با کسری بالایی همراه است، میتواند دوباره یک موج افزایش انتظارات تورمی را در پی داشته باشد و علامت منفی را به اقتصاد ارسال کند.
* البته دولت برخلاف اظهارات شما، اعتقاد دارد که کسری بودجه نداریم.
مفهوم کسری بودجه این است که وقتی درآمدهای پایدار را با هزینههای پایدار مطابقت میدهید، مجبور میشوید اموال بفروشید یا اوراق منتشر کنید. انتشار اوراق مالی اسلامی یا فروش اموال برای هزینههای جاری، مصداق کسری بودجه است. برای مثال، یک فرد با خانوادهاش به رستوران میخواهد برود و پول ندارد. بنابراین فرش زیر پای خود را میفروشد یا از برادر یا خواهر خود قرض میکند تا با خانوادهاش به رستوران برود. اعتقاد من این است که رستوران رفتن در زمانی که درآمد ندارید، واجب نیست. شما میگویید من کم نیاوردم، اما من میگویم شما باید سال آینده این پول را برگردانی، تازه با سودش هم باید برگردانید.
بر این اساس، زمانی ما میتوانیم بگوییم دولت کسری بودجه ندارد که درآمدهای پایدار و مطمئن، کفاف هزینههای پایدار را بدهد. انتشار اوراق مالی اسلامی یا فروش اموال برای پوشش هزینههای جاری، یک سیاست و راهبرد اشتباه است که هم مصداق آیندهفروشی است و هم مصداق عدم تعادل هزینه و درآمد. این مصیبت اقتصادی ما را در آینده سنگینتر میکند. ما هزینههای جاری را فقط باید با درآمدهای پایدار و به خصوص مالیات پوشش دهیم. اگر دولت میخواهد اوراق منتشر کند یا اموال بفروشد، فقط برای بودجه عمرانی باید هزینه شود. یعنی خط قرمز کشور برای فروش اموال یا انتشار اورق، فقط برای بودجه عمرانی است. در کشور ما نباید اموال را فروخت و با پول آن، هزینههای جاری را پرداخت کرد. با پول انتشار اوراق که نباید حقوق کارمندان را پرداخت. ما فقط میتوانیم اموال بفروشیم یا اوراق منتشر کنیم؛ آن هم صرفا برای سرمایهگذاری دولتی و بودجه عمرانی و پوشش زیرساختها؛ نه برای هزینههای جاری.
ما دو سه سال است که عادت کردیم اوراق منتشر کنیم و با انتشار اوراق، حقوق کارمندان را پرداخت کنیم. این مصداق آیندهفروشی است و خطای راهبردی و مصیبتی است که کشور را گرفتار خواهد کرد و کسریهای بودجه را عمیقتر میکند.
* شما چشماندازی میبینید که دولت برای سال آینده بودجهای بدون کسری تدوین کند؟
ما تا زمانی که لایحه بودجه را ندیدیم، نمیتوانیم قضاوت کنیم. باید اجازه دهیم لایحه بودجه منتشر شود و به پیشواز تحلیل بودجه نرویم. زمانی که لایحه بودجه منتشر شود، میتوانیم راحتتر تحلیل کنیم. شواهد و تصورات ذهنی را الان نباید در تحلیلهای کارشناسی دخالت دهیم، فقط میتوانیم خواهش، توصیه و تمنا از دولتمردان کنیم که کسری بودجه را مراقبت کنند، چون با توجه به اینکه ۴، ۵ سال است گرفتار تورمهای بالای ۴۰ درصد هستیم، تداوم این تورمها معیشت یک ملت را تحتتاثیر قرار میدهد و واقعا تداوم زندگی را ناممکن میکند. یکی از مهمترین ریشههای تورم نیز باید بپذیریم که کسری بودجههایی است که دولتها ایجاد میکنند. بر این اساس، اگر کسری بودجه همچنان برای سال آینده تداوم پیدا کند، دوباره گرفتاری از حیث تورمی بالا را باید منتظر باشیم که البته از توان یک ملت خارج است.
* فکر میکنید دولت سیزدهم در مهار تورم چقدر موفق بود؟
ببینید، یکی از ریشههای اصلی تورم، بیانضباطیهای بودجهای دولت است. سال قبل هم وقتی تصمیمات غلط دولت گرفته شد، هشدار دادم. یکی از تصمیمات اشتباه، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران بود که وزارت کار روی آن اصرار داشت و یک مصیبت برای کشور ایجاد شد. همچنین افزایش حقوق و دستمزدها در برخی زمینهها یا درآمدهای غیرواقعبینانه که در لایحه بودجه سال گذشته دیده شده بود و امسال هم دیدیم که محقق نشد.
ما باید به یاد داشته باشیم که سال آینده امکان دارد که دیگر درآمد نفتی بالا را نداشته باشیم، چون احتمالا قیمت نفت در سال آینده به کمتر از ۷۰ دلار خواهد رسید. امسال دورانی بود که قیمت نفت تا ۱۲۰ دلار هم بالا رفت و به طور قطع در سال آینده قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار خواهد رسید. هم به دلیل اینکه در رابطه با جنگ اوکراین و روسیه یک یادگیری در دنیا اتفاق میافتد و هم اینکه تدابیری در دنیا در نظر گرفته میشود که بتوانند قیمت انرژی را کنترل کنند. از این منظر اعتقاد دارم که سال آینده قیمت نفت اعداد زیر ۷۰ دلار را خواهد داشت.
بر این اساس، احتمال اینکه تحریمها همچنان ادامه پیدا کند، وجود دارد، بنابراین ما نمیتوانیم روی منبع درآمدهای نفتی حساب ویژه باز کنیم. از این منظر میخواهم بگویم دولت هر لایحهای را هم که میخواهد به مجلس بفرستد، باید مبتنی بر درآمد واقعبینانه مالیات و درآمد واگذاری بنگاهها باشد.
توصیه من این است که از فروش اموال یا از درآمدهای ناپایدار نمیشود برای هزینه پایدار عملا خرج کرد. یعنی هزینه پایدار، درآمد پایدار میخواهد. میشود برای هزینههای موقتی از درآمد موقتی استفاده کنیم. من امسال دیدم که برای مثال، میخواستند حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها را افزایش بدهند؛ این به عنوان یک هزینه پایدار بود. اما محل تامین آن را فروش اموال گذاشته بودند. من گفتم که با فروش اموال که نمیتوان یک هزینه پایدار ایجاد کرد. وقتی که حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه یا حقوق معلمان را بخواهید افزایش دهید، این حقوق تا پایان عمرشان ادامه پیدا خواهد کرد. نمیشود که با درآمد ناپایدار، یک حقوق و دستمزد پایدار را تصویب کرد. بر این اساس، باید مراقبت شود که برای هزینههای پایدار، به درآمدهای ناپایدار اتکا کنیم.
* با توجه به اینکه دولت در حال تدوین برنامه هفتم است و گفته میشود سال اول اجرای برنامه هفتم با بودجه سال آینده همزمان است. آیا میشود بودجه ۱۴۰۲ را بدون برنامه هفتم تصویب کرد؟
چارهای نیست، این تاخیر اتفاق افتاده است. درست این بود که باید برنامه هفتم نوشته میشد. بودجههای سنواتی برنامههای سالانه برنامه میانمدت هستند. برنامه هفتم، یک برنامه ۵ ساله است که برای برنامه ۵ ساله، ۵ برنامه سالانه میخواهیم. اصول این بود که باید برنامه هفتم آماده میشد و بودجه سال ۱۴۰۲ باید اولین برنامه سالانه برنامه هفتم میبود. متاسفانه الان برنامه هفتم آماده نشده و تا این برنامه آماده شود، زمانبر است. این برنامه تا تبدیل به قانون شود، چند ماه زمان میبرد.
سناریو این بود که سال آینده بودجه سه دوازدهم در نظر گرفته شود، اما به نظر میرسد با رایزنیای که بین دولت و مجلس صورت گرفته، این مساله مرتفع شده و دولت هم قرار است لایحه بودجه سال آینده را بدهد. من فکر نمیکنم الان برنامه هفتم بتواند فرآیند تصویب را طی کند و مبتنی بر برنامه هفتم، بودجه ۱۴۰۲ داده شود. الان دیماه است و این در حالی است که بودجه آذرماه باید به مجلس میرفت. حداقل ۱۸ روز از مهلت قانونی دولت گذشته و عملا بودجه سال آینده بدون برنامه هفتم مسیر خود را طی خواهد کرد.
اخبار
پیشبینی جدید از قیمتها؛
طلا و سکه بخریم
یا همچنان منتظر بمانیم؟
افزایش عجیب و غریب قیمت طلا و سکه در بازار ادامه دارد و بازار همچنان در حال سقفشکنی قیمتهاست.
هفته گذشته در روز پنجشنبه و در آخرین لحظه معاملاتی هفته، قیمت سکه وارد کانال ۱۹ میلیون تومان شد و هر گرم طلای ۱۸عیار هم یک کانال بالا آمد و به عدد یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.
بررسی روند بازار نشان میدهد که در حال حاضر هر قطعه سکه امامی در بازار ۱۹ میلیون و ۱۸ هزار تومان است. ابن در شرایطی است که سکه تمام بهار آزادی به ۱۸ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان، نیمسکه ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربعسکه ۹ میلیون و ۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید.
در این میان، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
اما روند بازار طلا حاکی از آن است که قیمت طلای ۱۸عیار در طول یک هفته گذشته ۲.۴ درصد و به عبارتی، ۴۳۷ هزار تومان گران شده است.
همچنین طی یک هفته گذشته قیمت سکه امامی ۱۰۱ هزار تومان و به عبارتی ۰.۵ درصد افزایش داشته است.
حباب سکه بزرگتر میشود
قیمت.ها در بازار در حالی است که حباب سکه در حال بزرگتر شدن است. بنا به این گزارش، حباب سکه امامی هماکنون به یک میلیون و ۹۶۴ هزار تومان، سکه بهار آزادی به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، نیمسکه ۳ میلیون و ۵۳۳ هزار تومان، ربع سکه به ۴ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان افزایش یافته است.
پیشبینی جدید بازار
در این شرایط اما نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر گفته؛ امیدوار هستیم که طی هفتههای پیشرو شاهد مدیریت بانک مرکزی پیرو سیاستهایی که اعلام شده ، باشیم و به سمتوسویی حرکت کنیم که نگرانی مردم از وضعیت بازار برطرف شود.
وی به ایسنا افزوده؛ مردم در حال حاضر نگران از نوسانهای فعلی و ادامهدار شدن یا نشدن افزایش قیمتها هستند.
بذرافشان پیشبینی کرده؛ بهاعتقاد بنده، افزایش قیمتها به اوج خود رسیده است و توصیه ما همانطور که پیشتر نیز تاکید شد، این است که فعلا مردم سعی کنند به این بازارها ورود نکنند و منتظر اجرای سیاستها و مدیریت بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز و تاثیر آن بر بازارهای داخلی و همچنین کاهش و ثبات نرخ ارز باشند.
وی تاکید کرده؛ افزایشهای فعلی کاذب هستند که بایستی کاهش پیدا کنند و احتمال این کاهش وجود دارد.
رییس مرکز برنامهریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی:
افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲
رییس مرکز برنامهریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: سقف درآمدهای مالیاتی از 454 هزار میلیارد تومان امسال به 680 هزار میلیارد تومان میرسد که این به معنای رشد 50 درصدی در مجموع درآمدهای مالیاتی در سال آینده است.
مهدی موحدی بکنظر درباره مالیات 680 هزار میلیارد تومانی در بودجه 1402 و نگرانیها درباره افزایش مالیات کسبه و اصناف اظهار داشت: میزان مالیات مصوب در بودجه سال 1401 چیزی حدود 454 هزار میلیارد تومان بوده و در بودجه سال 1402 طبیعتا با توجه به رشد متعارف ارقام کلان بودجه در بخش هزینهای و درآمدی، باید میزان درآمدهای مالیاتی هم افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد: هنوز جمعبندی نهایی در دولت انجام نشده اما فعلا نظر دولت بر این است که سقف درآمدهای مالیاتی دربودجه سال آینده 680 هزار میلیارد تومان باشد بنابراین سقف درآمدهای مالیاتی از 454 هزار میلیارد تومان امسال به 680 هزار میلیارد تومان میرسد که این به معنای رشد 50 درصدی در مجموع درآمدهای مالیاتی در سال آینده است.
رییس مرکز برنامهریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: بخش قابل توجهی از این افزایش 50 درصدی به دلیل تورم سالانه کشور است که پیشبینی میشود تورم سالانه بالای 40 درصد باشد بنابراین اگر 10 درصد باقیمانده از افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از اقدامات مالیاتی در ابعاد مختلف باشد به افزایش 50 درصدی درآمدهای مالیاتی میرسیم. از این رو دولت فعلا به دنبال پایههای جدید مالیاتی نیست و پایه جدید مالیاتی در بودجه سال آینده معرفی نشده است و نرخ مالیات همان نرخ سنوات گذشته است و تلاش شده صدمهای به حوزه تولید و بخش واقعی اقتصاد وارد نشود.
موحدی بکنظر ادامه داد: با توجه به میزان سهمی که درآمدهای مالیاتی در کل هزینههای کشور دارد که این سهم به حدود 50 درصد میرسد تلاش میشود این سهم 50 درصدی در سال آینده هم حفظ شود.
وی افزود: البته این میزان افزایش درآمدهای مالیاتی تنها به افزایش نرخ تورم متکی نیست و نگاه ما بر این است که معوقات مالیاتی یا فرار مالیاتی را به درآمدهای مالیاتی تبدیل کنیم و این درآمدهای مالیاتی با توجه به تجربیات و اقدامات موفق سازمان امور مالیاتی در سال جاری در حوزه شناسایی فرار مالیاتی یا مودیان جدید محقق شود.
رییس مرکز برنامهریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: فرض بر اینکه نتوانیم فرار مالیاتی را هم شناسایی کنیم، بخش قابل توجهی از این افزایش، به دلیل رشد نرخ تورم است اما به این دنبال نبوده که به اندازه نرخ تورم مالیات را افزایش دهیم بلکه با روشهایی و راهحلهایی اقداماتی در جهت شناسایی مودیان جدید و کاهش فرار مالیاتی و شناسایی فرصت و ظرفیتهای خفته مالیاتی درآمدها را افزایش دهیم.
موحدی بکنظر تاکید کرد: صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی نگران نباشند و قرار نیست این افزایش درآمدهای مالیاتی از محل افزایش نرخها باشد و فعلا دولت به دنبال افزایش پایههای جدید مالیاتی نیست و احتمال دارد طبق سنوات گذشته در بخشهایی از اقتصاد که در رکود هستند کاهش 5 درصدی نرخ مالیات اعمال شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32555/114569
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32555/114570
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32555/114571
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32555/114572
|
عناوین این صفحه
- ورود خودروهای خارجی هنوز به گمرک اظهار نشده است
- کندی اینترنت به خاطر فیلترشکن است!
- هشدار بزرگ درباره بودجه ۱۴۰۲
- اخبار