|
تایکا وایتیتی اینبار به همراه کمدی فوتبالی
وایتیتی در بخش فیلمنامه اقتباسی اسکار ۲۰۲۰ برای فیلم «جوجو خرگوشه» موفق به دریافت اسکار شدهاست. فیلم بعدی تایکا وایتیتی یک کمدی فوتبالی با بازیگرانی چون مایکل فاسبندر، ویل آرنت، الیزابت ماس، دیوید فین و بولا کول اسکار است. اکران این کمدی فوتبالی ابتدا برای آوریل سال آینده در نظر گرفته شده بود ولی حالا تا پاییز به تعویق افتاد. «برندههای هدف بعدی» برمبنای یک مستند بریتانیایی در سال ۲۰۱۴ به همین نام ساخته مایک برت و استیو جیسون شکل گرفته که درباره تیم ملی فوتبال ساموآی آمریکا و مربی آنها توماس روگن است که تلاش دارند تا بازندههای همیشگی را به تیمی با کیفیت جام جهانی فوتبال بدل کنند. تاخیری که در فیلم ایجاد شده به دلیل شکایت چند زن از آرمی هامر یکی از بازیگران این فیلم رخ داده که وی را به آزار جنسی در گذشته متهم کردند و سازندگان فیلم به دنبال آن وی را کنار گذاشتند و نقش وی را دوباره فیلمبرداری کردند. در نهایت ویل آرنت جایگزین هامر شد که نقش شخصیت مدیر اجرایی فوتبال تیم ساموآی را بازی کرده بود. وایتیتی آخرین بار با «ثور: عشق و تندر» از استودیو مارول که تابستان امسال اکران شد، دیده شده است.وی کارگردان، تهیهکننده، فیلمنامهنویس، بازیگر فیلم و تلویزیون، و طنزپرداز اهل نیوزیلند است که یک جایزه اسکار و ۲ نامزدی آن را در کارنامه دارد. وی همچنین ۲ بار برای جایزه امی نامزد شدهاست. فیلم «پسر» (۲۰۱۰) و «شکار انسانهای سرگردان» (۲۰۱۶) او به عنوان پرفروشترین فیلمهای نیوزیلند شناخته میشوند.
چارهای جز همکاری با متخصصان و الگوبرداری از نمونههای موفق خارجی نداریم؛
چالشهای فروشگاهداری در حوزه پوشاک به روایت میرزایی
مرتضی میرزایی از اواخر دهه 60 به همراه جمعی از دوستانش، استارت تأسیس فروشگاه پوشاک را زدهاند و امروز یکی از وسیعترین مراکز خرید پوشاک پایتخت با عنوان «ایرانیان» را مدیریت میکنند. او در گفتوگویی از تجربههای خود در این عرصه میگوید. مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
آقای میرزایی لطفاً ابتدا از نحوه ورودتان به عرصه فروشگاهداری با محور محصولات حوزه مد و لباس بگویید.
پس از پایان جنگ تحمیلی و در شرایطی که نیاز به ایجاد برخی زیرساختها در زمینه تأمین مایحتاج مردم بود، بهاتفاق جمعی از دوستانمان تصمیم گرفتیم فروشگاهی را بهمنظور فروش پوشاک بانوان تأسیس کنیم. آن زمان مانتوی اجتماع یکی از نیازهای مبرم جامعه بود و زمانی که کار خود را با یک فروشگاه 80 متری آغاز کردیم، بهجرات میتوان گفت برای نخستین بار یک مرکز خرید مانتو را با همکاری یکی از تولیدکنندگان بنام این حوزه راهاندازی کردیم. کمی بعد فضایی 400 متری را به مجموعه افزودیم و بعد از سه سال، فروشگاه را به فضایی بالغبر 4 طبقه و در هر طبقه 150 مترمربع زیربنا رساندیم. تمام آنچه گفتم در محله امامزاده حسن تهران رقم خورد. تا اواسط دهه 80 کار به همین منوال پیش رفت. یک پل هوایی در آن منطقه وجود داشت و سال 1385 زیر همان پل هوایی، سه ملک هرکدام به متراژ هزار مترمربع خریدیم و در شرایطی که بسیاری ما را بابت خریدن این زمین زیر پل هوایی سرزنش میکردند، سال 86 فروشگاه را به بهرهبرداری رساندیم. شاید بشود اسمش را شانس گذاشت که همان زمان، پل هوایی برداشته شد و اینگونه مجموعه ما درست در مرکز منطقه امامزاده حسن قرار گرفت. خیلی از کسبه اذعان داشتند که ازآنپس، فروشگاه پوشاک «ایرانیان» سبب رشد فزاینده آن منطقه شد.
در حال حاضر، این مرکز خرید در چه مساحتی مشغول فعالیت است؟
در حال حاضر فروشگاه ما در فضایی به مساحت 10 هزار مترمربع در پنج طبقه فعال است و خدمات خود را ارائه میدهد. البته یک سال پیش از شیوع ویروس کرونا، درست روبروی همین مجتمع فروشگاهی، ساختمانی دیگر به مساحت هزار و چهارصد مترمربع خریدیم و آنجا به مرکز فروش کیف و کفش اختصاص یافت. هر چند افتتاح این فروشگاه مقارن شد با آمدن کرونا به ایران و لطمههای بسیار جدی را به من و همکارانم وارد ساخت.
آیا در حال حاضر و با توجه به اینکه همچنان یکی از بزرگترین مراکز خرید پوشاک در کشور هستید، آماری از مشتریان مجموعه خود دارید؟
بله. امروز مجموعه «ایرانیان» دارای یک میلیون نفر مشترک است و فقط بیش از 10 هزار مدل مانتو در این مرکز عرضه میشود. بر اساس رصدی که روزانه انجام میشود، ایستایی خانمها در مرکز خرید بالغبر دو و نیم تا 3 ساعت است و روزانه از 10 تا 25 هزار نفر از این فروشگاه بازدید میکنند.
با توجه به اینکه در ابتدای امر و بر اساس وضعیت موجود تجربه چندانی از مدیریت یک مرکز خرید به این وسعت نداشتید و احتمالاً با چالشهای پیش رو چندان آشنا نبودید، چه تمهیداتی اندیشیدید که کمترین آسیب متوجه شما شود؟
ما از روز نخست، به دو نکته توجه کردیم. تصمیم بر آن شد که بیجهت ارزان نفروشیم و البته جنس باکیفیت به مشتری بدهیم. من آن زمان مدیریت برند پوشاک «بهپوشان» را هم داشتم و شاید ما از معدود برندهایی بودیم که بههیچعنوان در زمان فروش به مشتریان تخفیف نمیدادیم. البته این نکته از درسهایی بود که آقای هاکوپیان در اواخر دهه 70 به من گوشزد کردند. واحدی نیز با عنوان امور مشترکین ایجاد کردیم تا با مشتریان مجموعه در ارتباط باشیم و ضمن کسب نظر، انتقاد و پیشنهاد آنها، مخاطبانمان را در جریان خدمات مجموعه قرار دهیم. البته ابتدا کار بسیار سختی داشتیم. به دلیل شرایط فرهنگی آن زمان، مشتریان حتی بهسختی حاضر بودند شماره تماس خود را در اختیار همکاران ما قرار دهند اما ما تلاش میکردیم آنها را متقاعد سازیم که عضوی از خانواده بزرگ ما هستند و بهمنظور ارائه خدمات بهتر به ما اعتماد کنند.
مجموعه شما فعالیتهایی در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز انجام میدهد. لطفاً در این زمینه توضیح دهید.
مدتهاست به تبعیت از شیرخوارگاه آمنه و پس از مشورت و همفکری با مدیران این مجموعه، اقدام به راهاندازی یک شیرخوارگاه کردهایم و همچنین بهمنظور افزایش سرانه ورزش در منطقه 17 تهران که اتفاقاً به لحاظ وسعت کوچک است اما جمعیت بسیار بالایی دارد یک ورزشگاه به مساحت 7 هزار مترمربع تأسیس کردهایم.
شما از مدیران یک مرکز خرید بسیار بزرگ در پایتخت هستید. آیا برندهای پوشاک بهآسانی حاضر به همکاری با شما و گروهتان هستند.
اتفاقاً یکی از بزرگترین مشکلات ما جلب نظر برندها و تولیدکنندههاست. آنها بهسختی به ما اعتماد میکنند و حتی گاهی میگویند حضور آنها در این مرکز خرید سبب افزایش قدرت ما خواهد شد نه آنها. اما واقعیت این است که مد در تمام جهان یک جریان سیال است و گاه برندها قادر نخواهند بود بهتنهایی مسیر رشد و توسعه را طی کنند. در تمام دنیا مراکز خرید کمک میکنند ضمن ایجاد رقابت میان فعالان عرصههای گوناگون، فضایی امن برای تعامل آنها با مشتریان ایجاد شود.
اخبار
نگارش «در میانه غبار» با بهرهگیری از فرهنگ سیستانوبلوچستان
عطیه خراسانی مجموعه داستان «در میانه غبار» را با بهرهگیری از فرهنگ سیستانوبلوچستان در ژانر درام نوشته است.
خراسانی با این توضیح که «در میانه غبار» شامل ۱۰ داستان کوتاه است گفت: «هارلی کویین»، «سوختن ماهی»، «در میانه غبار»، «باجیرائو و مستانی»، «آبی رویا»، «انگشتهای بیناخن»، «بند»، «اورکت سبز آمریکایی»، «مردآزما» و «عطش» عنوان داستانهاست که در نشر لگا به چاپ رسیده.
او با بیان این که محتوای داستانها حرمان و سرخوردگی انسانهایی است که علاوهبر جبر تقدیر در اسارت محرومیت جغرافیایی هم گرفتار شدند، افزود: باورها و خرافه جامعه بسته، تاثیر بسزایی در سرنوشت کاراکترهای داستانها دارد. کاراکترهایی که در کسوت قهرمانهایی خاکستری ظاهر شدهاند و دستشان در پی بهرهگیری از ابتداییترین امکانات بشری بوده است.
خراسانی مجموعه داستان «در میانه غبار» را حاصل تلاشی چهار ساله دانست و ادامهداد: برخی از داستانها برگزیده جشنوارههای داستاننویسی بودهاند. «انگشتهای بیناخن» در تابستان ۱۳۹۷ جز داستانهای برگزیده چهارمین دوره جایزه «فرشته» با عنوان (آژیر قرمز) بوده است. «عطش» نیز در همان سال جز ۱۵ اثر برگزیده و چاپ شده در اولین دوره جایزه «جمالزاده» است. داستان «آبی رویا» در چهارمین دوره مجموعه داستان کولیها به چاپ رسیده است. «هارلی کویین» نیز در بهار امسال در زمره سی اثر برگزیده مسابقه «آینهخانه» بود؛ این مسابقه از سوی نشر ثالث برگزار شد.
او با این توضیح که سبک داستانها رئالیستی است و با بهرهگیری از فرهنگ سیستانوبلوچستان در ژانر درام به رشته تحریر درآمده، تصریحکرد: در جایگاه نویسندهای که در دیار آتش و شنباد رشد یافته، برآن بودهام تا گوشههایی از رنج ولایتی را که هستیام را مدیون آن هستم به نمایش درآورم. فاصله طاقتفرسای جغرافیایی دیار مرا از سایر هممیهنان فهیمم دور ساخته اما مصرانه براین باورم که جملگی اعضای یک پیکریم و برای شناخت فرهنگ و باورهای همدیگر بیش از پیش نیازمند عرصه هزار نقش هنر هستیم و خواهیم بود.
توضیحات تازه درباره تابلوی «پیکاسو» در موزه ملی ایران
پس از اصالتسنجی تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در مخزن موزه ملی ایران نگهداری میشود، رییس این موزه، اطلاعات و جزئیات بیشتری را درباره این تابلو ارائه کرد.
پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پس از آزمایش و بررسی روی یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی، که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اعلام کرد که «این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.» اکنون، جبرئیل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ با ارائه توضیحات تکمیلیتر درباره این تابلو، گفت: «تابلو منسوب به پیکاسو بخشی از مجموعه اموال توقیفی است که در موزه ملی ایران نگهداری میشود.»
او با اشاره به بررسی این تابلو توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در سال گذشته، اظهار کرد: «نتایج این پژوهش نشان داد اثر مورد نظر یک چاپ دیجیتال روی بوم از یکی از آثار معروف پابلو پیکاسو موسوم به «مرد دلقک در حال نواختن گیتار» است که اصل آن در سال ۱۹۱۸ با تکنیک رنگ و روغن اجرا شده و بعدها یک شرکت ایتالیایی این اثر را روی کرباس در تعداد مشخص به صورت دیجیتالی برای عرضه به بازار محصولات هنری چاپ کرده است که نام و لوگوی شرکت تولیدکننده و شماره سریال آن نیز روی حاشیه تابلو دیده میشود.»
پژوهشگران حفاظت و مرمت آثار تاریخی که اصالتسنجی این اثر، اعلام کردند که روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی را انجام دادهاند. آنها همچنین احتمال میدهند این تابلو در اواخر دوره پهلوی خریده شده باشد.
در بهترین حالت، میتوانی امیدوار باشی فقط یک مهران رجبی، گیرت بیاید
صداوسیما یک استارتآپ تازه راه افتاده توسط مشتی جوان متخصص و خوشقریحه اما خام نیست! یک «ابرسازمان» است با میزان زیادی کارمند و مدیر و مشاور و «ابربودجه کلان» و برخوردار از رانتی همیشگی و با این همه انگار آنها نیز در «وضعیت عدم قطعیت» سر میکنند.
در بهترین حالت، میتوانی امیدوار باشی فقط یک مهران رجبی، گیرت بیاید که دستکم خودش کمی بداهه و خلاقیت دارد و شاید بتواند بار کاستیهای دیگران را یا بکشاند یا گردن بگیرد.
برنامههای شب یلدای سیما در روزهای قحطی پاییزی/زمستانی سلبریتیها چه بود؟ اینکه هرکسی تلفنش را جواب داد و حاضر شد بیاید را بیاوری پشت میز یلدا و بگویی که یکی دو ساعت هرچه به ذهنتان رسید را بیان کنید؟ اینکه اصلا برایتان مهم نباشد آدمهایی که میآورید، اصلا در پشت یک میز جمع میشوند یا نه؟ اینکه سامان گوران را بیاورید بگذارید کنار ابوالفضل پورعرب، از ذهن کدام دانشمندی تراوش کرده؟
یلدا گذشت و شما از خواب انحصار بیرون نیامدید. چشم به هم بزنید نوروز میرسد و به چندین شبکهای که میخواهند ویژهبرنامه عید داشته باشند تنها یک مهران رجبی میرسد. شما به بازار رقابتی وارد شدهاید. رقابت کردن با خودتان. بلدید بدون رانت با خاطرات سالهای بهتر خودتان رقابت کنید؟
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10900/32568/114643
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10900/32568/114644
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10900/32568/114645
|
عناوین این صفحه
- تایکا وایتیتی اینبار به همراه کمدی فوتبالی
- چالشهای فروشگاهداری در حوزه پوشاک به روایت میرزایی
- اخبار