|
چرایی هدفگذاری در صنعت پوشاک مبتنی بر مد پایدار از آگاهی تا اخلاقمداری
فعالان صنایع نساجی و پوشاک ایران میتوانند ضمن آشنایی با شیوههای نوین تولید محصولات، نقش خود را در زمینه نجات محیطزیست از مخاطرات این صنایع ایفا کنند.صنعت مد بهطور باورنکردنی برای کره زمین مضر است. این صنعت پس از نفت، یکی از بزرگترین آلایندههای جهان بوده و مسئول ۲۰ درصد از آلودگی آبهای جهان است. برای خیلیها تعجبآور است که بیشتر لباسها درواقع از پلاستیک ساختهشدهاند و باعث ایجاد یک فاجعه میکرو پلاستیک در تولید میشوند.البته که تعهد برندها به پایداری نباید صرفاً در حد شعار باقی بماند و امروز بسیاری از برندهای مطرح جهان برآنند تا در بالاترین سطح ممکن به شیوههای تولید تجدیدپذیر، اخلاقی و سازگار با محیطزیست متعهد باشند.هرچند انطباق با مدلهای جدید در حوزه مد پایدار میتواند چالشبرانگیز باشد اما فضای بالقوه قابلتوجهی برای رشد دارد. در این مطلب با شیوههای جهانی مد پایدار در راستای حفاظت از مخاطرات صنعت فشن آشنا شوید: مد اخلاقی: تولید، شرایط کاری و شیوههای تجارت منصفانه را در برمیگیرد. مد اخلاقی یک موضع اخلاقی برای برندهاست تا اطمینان حاصل کنند که هیچ انسان یا حیوانی به دلیل شیوههای تولید محصولات آنها صدمه نخواهد دید. مد دایرهای: شاخهای از اقتصاد دایرهای است و مواردی مانند بازیافت، ارتقاء چرخه و صرفهجویی در فرایند تولید را در برمیگیرد. دست خالی شعر معاصر از جنبههای فکری حضرت زهرا(س)
حمیدرضا شکارسری با تأکید بر اینکه حفظ حرمتها از بایدهای شعر فاطمی است، میگوید: در شعر فاطمی علاوه بر کمی، رشد کیفی هم داریم اما در جنبههای دراماتیک و داستانی آن. شعر معاصر از جنبههای فکری و اندیشهای این بزرگواران، دست خالی است.
این شاعر در گفتوگویی درباره شعر فاطمی با اشاره به سابقه آن اظهار کرد: شعر فاطمی، سابقه طولانیای دارد، خود معصومین (ع) طبع شعر داشتند و حوادث مختلف را در فرم شعر ارائه میکردند و این زمینه فراهم شد تا بعدها شیعیان که از سیره معصومین (ع) تبعیت میکردند، شعر را برای بیان مفاهیم مورد نظرشان استفاده کنند؛ مثلا ما درباره مراسم عروسی حضرت فاطمه (س) و حضرت علی(ع) شعر داریم. همراهان و حتی رسولالله(ص) سطرهایی سرودهاند یا نصایح حضرت زهرا (س) برای امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در قالب شعر بوده است.
او با بیان اینکه شیعیان برای بیان حادثه شهادت حضرت زهرا (س) از شعر استفاده میکردند، افزود: نخستین شعرهایی که در آن به حضرت زهرا (س) اشاره شده، در مجلس یزید بن معاویه بوده است؛ یحیبنحکم برادر مروان با چنین مضمونی شعر گفته است: «سرهایی که در کنار «طف» جدا شد از نظر خویشاوندی نزدیکتر از پسر زیاد و بندهایست دارای نسب پستیست. اکنون امیه روزگاری دارد که دودمانش به شماره ریگهاست اما دختر رسول خدا دودمانی ندارد.»
این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام همیشه به دو حادثه اشاره میشده، یکی شهادت حضرت زهرا (س) و ماجراهای آن و داستان عاشورا و کربلا. در واقع شیعه هرگاه بخواهد به مسائل و مفاهیم مورد نظر خود اشاره کند، دو نوع گریز دارد؛ یکی گریز به زندگی حضرت زهرا (ع) و شهادت ایشان و دیگری حادثه کربلا و نهضت عاشورا. توجه به زندگی حضرت زهرا(س) در بین شاعران عرب سابقه بسیاری دارد و در بین شاعران فارسیزبان نیز آثار بسیاری از کسایی مروزی، قوامی رازی، رودکی، سنایی غزنوی، خواجوی کرمانی و حتی ناصر خسرو و..، شاعران دوره خراسانی و بعدها شاعران سبک عراقی درباره شخصیت و سیمای حضرت زهرا (ع) و شهادت آن بزرگوار داریم، مثلا امیر معزی شعری دارد «بود با زهرا و حیدر حجت پیغمبری/ لاجرم بنشاند پیغمبر سزایی با سزا» یا محمود بن یمینالدین میگوید «که خاتــون محشر گـــذر مــیکنــــد / ز آب مــژه خاک تــر مــی کنــــد» که اشاره به مصائب آن حضرت دارد. شعر شاعران کلاسیک ما پشتوانهای برای شاعران دوره معاصر است تا بتوانند به شیوههای مختلف به شخصیت این بزرگواران نزدیک بشوند.
شکارسری با اشاره به تقسیمبندیهای مختلف در حوزه شعر فاطمی دوره معاصر، گفت: یک گونه شعری به حوادث زندگی آن حضرت مانند «ماجرای فدک» و شهادت آن بزرگوار میپردازد که یک نگرش «روایی و تاریخی» است. دومین گونه شعر به حوادث با نگرش «عاطفی و احساسی» میپردازد. نوع سوم شعرها اساسا مدح شخصیت ایشان است که طبعا تخیل در آن دخیل است. نوع آخر نگرش «فلسفی و کلامی» است که در این نوع تخیل جای کمی دارد. در این رویکردهای شعری، هرگاه شاعر احساسات و عواطف خود را پررنگتر کند یا تحت تأثیر قرار دادن مخاطب برایش مهم شود، این خطر به وجود میآید که از برخی از خطوط قرمز عبور کند.
این شاعر در ادامه تأکید کرد: باید حرمتها در شعرهایی که درباره شخصیت معصومین (ع) است، رعایت شود؛ حد و مرزهایی در نزدیک شدن به شخصیتها وجود دارد که باید رعایت شود. این شخصیتها نورهایی هستند که ازل وجود داشتند، این شخصیتها آنقدر والا هستند که نزدیکشدن به آنها، به شیوه زمینی نیست بنابراین از این منظر حرمتها باید رعایت شود. گاه به خاطر اینکه احساست و عواطف مخاطب را در تکایا و هیئتها تحت قرار دهند، با نگاه آدمهای معمولی درباره آنها صحبت میکنند، این بزرگواران انسانهای معمولیای نیستند و نزدیک شدن به وجوه مادی شخصیتها و دایره واژگان در این موارد دقت بسیاری میطلبد و از هر واژهای نمیشود استفاده کرد. نمیگویم طنز جایگاهی در این نوع شعرها ندارد، اما دقت بسیاری میخواهد.
او با اشاره به جناحبندیهای سیاسی در این روزگار ما، گفت: هرکدام از این جناحها بهگونهای خود را به معصومین منتسب میکنند. باید در این انتصابها دقت کنیم؛ زیرا آنچه ما انجام میدهیم درست یا غلط از طریق این شعرها به معصومین منتسب میشود و ممکن است مخاطب قضاوتهایی بکند. اینها خیلی مهم است و باید مورد توجه شاعران باشد. زمانی که درباره حضرت زهرا(ع) مینویسیم، باید دقت کنیم شعار ندهیم. در واقع به شعریت شعر باید توجه کنیم. اینکه صرفا اثری بسازیم که در هیأتها و تکایا استفاده شود، کفایت نمیکند. استحقاق معصومین بیشتر از این حرفهاست و شعریت اثر بسیار مهم است. در واقع در شعر شیعی و شعر فاطمی باید بتوانیم بین فرم و محتوا تعادل برقرار کنیم و چنین نشود فقط محتوا مهم باشد. جنبههای تکنیکی اثر به همان اندازه مهم است که جنبههای معنایی اثر مهم است.
اخبار
آقای «ونگوگ» هنوز جنجال به پا می کند!
«ونگوگ» همیشه در مرکز توجه بوده است اما سال ۲۰۲۲ فوق العاده قابل توجه بوده است. این سال شامل اکتشافاتی بود، مانند اثر انگشت وینسنت که بر روی نقاشی باغ زیتون در موسسه هنر مینیاپولیس یافت شد و یک خودنگاره مخفی که زیر سر یک زن دهقان در گالری ملی اسکاتلند نقاشی شده بود. از اتفاقات ناخوشایند نیز به حملات آزاردهنده معترضان آب و هوایی میتوان اشاره کرد که در جریان آن سه اثر ونگوگ در لندن و رم هدف قرار گرفتند.
با کم شدن همهگیری کرونا، نمایشگاههای ونگوگ هم رونق گرفتند. سال ۲۰۲۲ با خودنگارههای ونگوگ در گالری کورتالد لندن آغاز شد و در آن ۱۵ نقاشی از ۳۵ نقاشی به جای مانده از این هنرمند جمعآوری شد.
مسلماً مهمترین نمایشگاه سال ۲۰۲۲ ونگوگ در آمریکا در مؤسسه هنر دیترویت (۲ اکتبر تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳) است. این نخستین نمایشی است که داستان چگونگی کشف آثار وینسنت توسط هنردوستان آمریکایی را در اوایل قرن بیستم با بیش از ۷۰ اثر به نمایش می گذارد. طرفداران ونگوگ در ایالات متحده امسال با نمایشهایی از جمله «از نگاه وینسنت: ونگوگ و منابع او» در موزه هنر سانتا باربارا (۲۷ فوریه تا ۲۲ مه)، اوقات خوشی را سپری کردند.
«ونگوگ و درختان زیتون» دیگر نمایشگاهی بود که در سال جاری میلادی در موزه هنر دالاس برگزار شد و سپس در موزه ونگوگ در آمستردام ادامه پیدا کرد.
از دیگر نمایشگاههایی که در موزه ونگوگ واقع در آمستردام برگزار شد، به «سیبزمینیخورها: اشتباه با شاهکار؟» میتوان اشاره کرد.
در این سال شاهکارهای «ونگوگ» از موزه کرولر ـ مولر در هلند به ژاپن و ایتالیا سفر کردند.
اما نمایشگاههای مشهور به نمایشگاههای غوطهور بودند که جمعیت زیادی از مردم را در شهرهای مختلف جهان به آثار هنری این هنرمند جذب کردند.
در سالهای اخیر نمایشگاه «ونگوگ زنده: تجربه کردن» در مجموع ۸.۵ میلیون بازدیدکننده داشته است.
در مورد اضافه شدن آثار هنری «ونگوگ» به موزهها نیز به اضافه شدن چهار اثر این هنرمند به موزه هنر متروپولیتن نیویورک میتوان اشاره کرد. یک موزه در مونیخ نیز یکی از نخستین آثار هنری این هنرمند را به مجموعه خود اضافه کرد. البته تمام این آثار روی کاغذ خلق شدهاند. تابلوهای نقاشی «ونگوگ» تقریبا همیشه برای موزهها بسیار گران بودهاند. اما فروش آثار این هنرمند در سال جاری نیز نکات قابل توجهی به همراه داشت. تابلو نقاشی «باغ میوه و سرو» در ماه نوامبر در حراجی کریستیز به قیمت ۱۱۷ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی یکی از آثار هنری بود که از مجموعه متعلق به «پل آلن»، بنیانگذار فقید مایکروسافت در حراجی ارائه شد. با این فروش رکورد جدیدی برای آثار «ونگوگ» به ثبت رسید. هویت خریدار جدید این نقاشی مشخص نیست.
انتصاب دبیران جایزه «کتاب سال»
محمدمهدی اسماعیلی طی احکامی، حجتالاسلام حمید پارسانیا را بهعنوان دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و محمدباقر خرمشاد را بهعنوان دبیر علمی سیاُمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
در متن حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به حمید پارسانیا، آمده است: «نظر به مراتب پژوهشی و علمی ارزشمند و پیشینه گرانسنگ جنابعالی در حوزه کتاب و فرهنگ، بر اساس این حکم بهعنوان «دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب میشوید.
امید میرود با استعانت از خداوند متعال و هماندیشی و همکاری استادان، اندیشمندان و صاحبنظران و با درایت و پشتکار در گسترش دانایی و اعتلای علم و فرهنگ در ایران اسلامی، موفق و مؤید باشید.»
در معرفی حمید پارسانیا آمده است: او دانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دبیری سیونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، معاون آموزشی و عضویت در شورای معاونان مجمع عالی حکمت اسلامی، عضویت در هیأت امناء دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عضویت در هیأت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم، ریاست قطب فکری ـ فرهنگی «بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عضویت در مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در هیأت امناء پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ریاست کمیسیون نشریات علمی حوزوی، عضویت در هیأت ممیزه مشترک مراکز و مؤسسههای آموزش عالی و پژوهشی حوزهای ـ دانشگاهی و عضویت در شورای پژوهش حوزههای علمیه نیز از سوابق علمی و اجرایی او است.
همچنین در متن حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به محمدباقر خرمشاد آمده است: «نظر به مراتب ارزشمند علمی و تخصص و پیشینه گرانمایه جنابعالی در حوزه پژوهش و فرهنگ، به موجب این حکم بهعنوان «دبیر علمی سیاُمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب میشوید. امید است با استعانت از خداوند متعال و همفکری و همکاری استادان، اندیشمندان و صاحبنظران، این جایزه ذیقیمت و معتبر که سهم مهمی در پویایی و توسعه دیپلماسی فرهنگی دارد، بیش از گذشته در رشد و گسترش پژوهشها و مطالعات اسلامشناسی و ایرانشناسی در جهان نقشآفرین باشد.» در معرفی محمدباقر خرمشاد آمده است: او استادتمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مدیریت دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیری جشنواره بینالمللی فارابی ازجمله سوابق وی محسوب میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32576/114696
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32576/114697
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32576/114698
|
- چرایی هدفگذاری در صنعت پوشاک مبتنی بر مد پایدار از آگاهی تا اخلاقمداری
- دست خالی شعر معاصر از جنبههای فکری حضرت زهرا(س)
- اخبار