|
علما از نوانمایش «شیشههای شهر سنگی» میگوید
ثمین علما گفت: از آنجا که تاکنون بسیاری از آقایان آثار مرتبط با ایام فاطمیه را روی صحنه آوردهاند، این دغدغه در ما ایجاد شد تا از دریچه نگاه زنها به این موضوع بپردازیم.
نوانمایش «شیشههای شهر سنگی» نوشته علیرضا ناسوتی و کار ثمین علما به تهیهکنندگی گروه فرهنگی هنری ریاحین از پنجم دی در دو نوبت ۱۵ و ۱۹ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است. بازیگران این نمایش مهرآسا الهیان، مطهره نکوکرداران، مهدیه امینی، زینب طلاچیان، فاطمه رستگار، فاطمه یزدی، ریحانه قربانی و ملیکا طلوع هستند.ثمین علما در گفتوگو با هنرآنلاین درباره روند شکلگیری نمایش «شیشههای شهر سنگی» گفت: گروه فرهنگی هنری ریاحین متشکل از افرادی است که از کودکی به فعالیت نمایشی مشغول هستند و اکنون که وارد دانشگاه شدهاند به صورت جدیتر این هنر را دنبال میکنند. فعالان این گروه فرهنگی هنری با توجه به شناختی که از من داشتند، درخواست کردند تا نمایشی را به مناسبت ایام فاطمیه روی صحنه آوریم.او در ادامه افزود: از آنجا که تاکنون بسیاری از آقایان آثار مرتبط با این ایام را که بیشتر زنانه است روی صحنه آوردهاند، این دغدغه در ما ایجاد شد تا از دریچه نگاه زنها به این موضوع بپردازیم. از این رو با آقای علیرضا ناسوتی وارد مذاکره شدیم و پس از مطالعه او در این خصوص و بررسیهای ما، سوژه انتخاب و نمایشنامه «شیشههای شهر سنگی» نوشته شد و روی صحنه آمد. علما موضوع و مضمون نمایش را اینگونه توضیح داد: «شیشههای شهر سنگی» داستان شخصیتی به نام ساره است که دنبال حضرت فاطمه(س) و حضرت امام علی(ع) به مدینه میرود و همه به او میگویند این امکان را ندارد تا به منزل دو حضرت نزدیک شود. ساره در این مسیر با حسیبه آشنا میشود و ماجراهایی رقم میخورد... این کارگردان همچنین اضافه کرد: این نمایش داستان تعدادی زن در شهر مدینه از دوران پیامبری حضرت محمد (ص) تا زمان شهادت حضرت زهرا (س) را روایت میکند.او ضمن اشاره به اینکه تمرینهای نمایش از اوایل مهرماه آغاز شد، درباره سبک و فضای اجرایی آن عنوان کرد: این نمایش به شیوه نوانمایش اجرا میشود که شکل کلاسیک آن برای نخستین بار در یونان اجرا شد اما ما در اجرا به اصول باستانی تئاتر بازنگشتیم و از آنجا که در ایام عزاداری اجرا میشود آن را به سبک نوانمایش روی صحنه آوردیم.
او در پایان صحبتهایش گفت: نمایش «شیشههای شهر سنگی» به صورت خودجوش با هزینه شخصی اعضای گروه فرهنگی هنری ریاحین با حمایت فرهنگسرای نیاوران روی صحنه آمده و هزینه بلیت تماماً صرف احیا و نشر نام اهل بیت علیهمالسلام خواهد شد.
در خلاصه داستان نوا نمایش «شیشههای شهر سنگی» آمده است: در شهری که خانهها کم ارتفاعاند و گلی اما دیوار بلند قلبها تماماً سنگ، باغی به آتش کشیده میشود. در خواب بیخبری اهالی، شعلههای گرسنه تا نزدیکی آخرین نهال میرسند که ناگهان نسیم از هر خانه پنجرهای میگشاید.
دیگر عوامل نمایش عبارتند از کارگردان فرم و بازیگردان: صفورا کاظمپور، گروه فرم: مهدیا کلوئی، فاطمه محمدی، مهدیه ولیمنش، زینب اخباری، محیا اشرافی، نرگس خرمی و یاسمین فقیهی، مشاور پروژه: علیرضا عمرانی، مدیر روابطعمومی: هدی برومند، نوا: گروه فرهنگی هنری آیه، طراح نور: میلاد مهرابی، طراح لباس: طهورا ابراهیمی و زهرا خاتونآبادی و طراح گریم: سپیده سلیمانی.
مرجانه گلچین و حمید لولایی در یک سریال طنز جدید
روابط عمومی گروه اجتماعی شبکه سه سیما از پخش سریال طنز «چشم بندی» با بازی مرجانه گلچین و حمید لولایی در روزهای پیش رو خبر می دهد.
احتمال می رود سریال «چشم بندی» از روز جمعه (نهم دی ماه) حوالی ساعت ۲۰ روانه آنتن تلویزیون شود؛ هرچند روابط عمومی شبکه سه هنوز زمان پخش را تایید نکرده است.
سریال «چشم بندی»، داستان کارخانه ای است که دچار حریق شده و افرادی درگیر این داستان شده اند.
در این سریال بازیگرانی چون حمید لولایی، مرجانه گلچین، شهرام قائدی، سروش جمشیدی، سیاوش مفیدی، نعیمه نظام دوست، سعید پیردوست، شهین تسلیمی، مجید شهریاری، مختار سائقی، فرزانه سهیلی، داریوش سلیمی، ماهان عبدی، مهسا هاشمی، شقایق فتاحی، مجید علیزاده، مهناز دادفر، شهریار حیدری، رضا امینیان، شهاب احمدلو، با معرفی مهدی خزلبانی، پرستو الماس، ملیکا منصوری و با حضور امید روحانی به ایفای نقش پرداخته اند.
این سریال جدیدترین مجموعه شبکه سوم سیما است که با مشارکت بیمه مرکزی ج. ا. ا و صندوق تامین خسارت های بدنی با نظارت گروه اجتماعی تولید شده است.
شاهد احمدلو کارگردان و امیر ابیلی سرپرست نویسندگان هستند و تهیه کنندگی این سریال بر عهده سلیم ثنائی است.
دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از :
نویسندگان: محمد رعیت پور، حامد آبکنار، مسعود غزنچایی، مدیر تصویر برداری: حسین ناظریان، طراح صحنه و لباس: حسین مجد، طراح گریم: آرمین اسماعیلی، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، مدیر برنامه ریزی و دستیار یک کارگردان: داوود بابایی، تدوین: کاوه ایمانی، مدیر تولید: حسین باقریان.
پژوهشی درباره «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی»
جهانگیر نصریاشرفی، نویسنده و پژوهشگر با این توضیح که مشغول تدوین «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی» است گفت: پژوهش و فیشبرداری این دانشنامه موسیقی چند سال پیش آغاز شد ولی مدتی متوقف بود؛ حدود یک ماه است دوباره این پروژه سنگین در اولویت کاری قرار گرفته است.او افزود: مجموعهای ۶ جلدی است که فلات ایران را دربرمیگیرد. یک جلد مختص البرز است که بهصورت الفبایی تمام لحنها، نغمات، رپرتوارها، سازها و هر چه راجع به موسیقی است در آن معرفی میشود. جلد دیگر مربوط به زاگرس و تمام اقوام آن است. جلد سوم به خراسان بزرگ اختصاص دارد از خراسان شروع میشود تا تاجیکستان و ازبکستان. جلد دیگر برای حاشیه خلیج فارس است شامل بوشهر، خوزستان و هرمزگان؛ جلد پنجم دربرگیرنده حاشیه دریای عمان است. همه این مجلدها منطقهای است.نصریاشرفی با این توضیح که یک جلد نیز به ترکها اختصاص یافته، اظهارداشت: چون ترکها یکجا استقرار ندارند یک جلد به آنها تعلق گرفته است. در حقیقت فرهنگ موسیقی ترکی متشکل از ترکی اویغوری، قزاقی، ترکی ترکمنی، ترکی آذربایجانی و انواع گویشهای ترکی است که فرهنگهای متفاوتی دارند.او این فرهنگ ۶ جلدی را دارای ۶۰ هزار مدخل دانست و ادامهداد: ۲۰ هزار مدخل اصلی و حدود ۴۰ هزار مدخل فرعی. نزدیک به ۸ هزار عکس دارد. در مقدمه هر کتاب مثلا اگر راجع به موسیقی زاگرس صحبت میشود ساختار و رپرتوار کردی، بختیاری و لری توضیح داده شده سپس وارد مدخل میشویم که در آن همه عناوینی که موسیقایی است همچون آهنگها، نغمات، لحنها، سازها، آیینها و تشریفات موسیقایی مثل موسیقی سوگ و سرود بهطور الفبایی است ارائه خواهدشد.نصریاشرفی با بیان اینکه «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی» در نشر درنگستان بنیاد دانشنامه مازندران منتشر میشود، اضافهکرد: برای به سرانجام رساندن این فرهنگ نفرات زیادی مشغول فعالیت هستند از محققان موسیقی قومی ایران، خنیاگران صاحب اطلاعات، مترجمانی که بخشهای از اشعار خنیایی که ترجمه نشده را ترجمه میکنند. این فرهنگ در مرحله تدوین، تصحیح و ویراستاری است. صفحهآرایی سختی هم دارد چون برای همه سازها و تشریفات آیینی عکس داریم و باید این عکسها در صفحات جاگذاری شود.
طراحی ساختمان مثلثی؛ سبکی مدرن، ایدهآل و منحصربهفرد
استودیو محلی Starh یک ساختمان اداری و مسکونی را در زمینی مثلثیشکل با بالکنهای کنسولی به سمت دریا در شهر وارنا بلغارستان طراحی کرده است. ساختمان EOS که در شرق مرکز شهر قرار دارد توسط پارک عمومی «باغ دریایی» از دریای سیاه جدا میشود و تضمین میکند که ساختمان نور خورشید صبح زود را دریافت میکند. به گفته معماران پروژه، شکل مثلثی ساختمان مستقیماً از شکل زمین موجود گرفته و با یک جاده و بلوکهای آپارتمانی مجاور احاطه شده است.اسوتوسلاو استانیسلاوف، بنیانگذار Starh گفته است: «برای اولین بار ما فرصت کار روی چنین طرح عجیب و غریبی را داشتیم و از این فرصت استفاده کردیم تا یک منشور مثلثی طراحی کنیم. شکل مثلثی را میتوان در گوشه بالکنها، تراسها و ردپای ساختمان مشاهده کرد. داشتن چشماندازی خیرهکننده به سمت دریا و باغ چیزی بود که نباید از دست میدادیم. بنابراین با طراحی بالکنها با دید ۳۶۰ درجه به جلو، این تاثیر را افزایش دادیم.»این ساختمان با کاربری مختلط دارای واحدهای مسکونی از طبقه سوم تا هشتم است، با دفاتر تجاری که در طبقات اول و دوم بالای ساختمانهای تجاری در کنار سرسرا ورودی در طبقه همکف قرار دارند. آسانسور اتومبیل، دسترسی به دو سطح زیرزمین را برای پارکینگ فراهم میکند. نمای بیرونی ساختمان نمای افقی محکمی را نشان میدهد که با روکش سفید و شفاف پوشیده شده است که بازتاب زیباییشناسی معماری غالب این استراحتگاه ساحلی است. محله ای که ساختمان EOS در آن قرار دارد چند دهه پیش توسط دولت بلغارستان برنامهریزی شده بود تا دارای یک زبان معماری و زیباییشناسی واحد باشد که معماران هنگام انتخاب مصالح برای نما، به آن توجه ویژهای کردهاند. طراحی آپارتمانها به شکلی برنامهریزی شدهاند که فضای داخلی آنها دارای طرحهای متعامد هستند و فقط ایوانهای رو به شرق دارای خطوط مثلثی هستند. همچنین تراسها در گوشه شرقی ساختمان به سمت بیرون طراحی شده تا از مناظر حداکثر استفاده را ببرند و طول این بالکنهای کنسولی در طبقات بالا به هشت متر هم میرسد. پایان یک مسئولیت ۲۰ ساله و سختیهای ساخت فیلم
تهیهکننده «عروس آتش» که سالهاست فیلمی در سینما تولید نکرده، میگوید: خیلی دوست دارم شرایطی پیش آید تا آن چیزی را که دوست دارم بسازم ولی انگار بیشتر ترجیح میدهند فیلمهایی ساخته شود که فقط بگوید ما چقدر خوبیم. قاسم قلیپور که تهیهکنندگی فیلمهایی همچون «عروس آتش» و «آتش سبز» را با کارگردانی دو فیلمساز قدیمی یعنی زندهیاد خسرو سینایی و محمدرضا اصلانی در کارنامه کاری خود دارد، حدود ۲۰ سال است که مسئولیت شورای داوری و حل اختلاف خانه سینما را برعهده داشته و البته مدتی است که از این سمت کنارهگیری کرده است.او دلیل این استعفا را مسائل شخصی و خستگی عنوان میکند و با اشاره به اینکه علی آشتیانیپور جایگزین وی شده، یاداوری میکند که در تمام این سالها، داوری در خانه سینما بر مبنای صرف زمان طولانی برای گفتوگو با طرفین یک اختلاف بوده تا بهترین نتیجه حاصل شود. قلیپور در گفتوگویی کوتاه درباره اینکه آیا پس از این مشغله، قصد ساخت فیلم ندارد؟ گفت: بیتردید اگر فرصتی پیش آید این کار را انجام میدهم چون (فیلمسازی) تنها کاری است که بلد هستم؛ منتها باید در مسیری باشد که بر آن اِشراف دارم. او با اشاره به اینکه فعلا پروژهای برای ساخت در دست ندارد، ادامه داد: هنوز نمیدانم چه کاری را باید شروع کنم چون فقط میدانم چه چیزی را دوست ندارم و شاید به همین دلیل کمی طول بکشد تا آنچه را میخواهم پیدا کنم. وی با اشاره به سختیهای ساخت فیلمی مثل «عروس آتش» و اینکه مشخص نیست در این دوره با چه موانعی روبرو میشد، گفت: به نظر نمیرسد شرایط خیلی فرق کرده باشد چه بسا الان برای ساخت فیلمی مشابه «عروس آتش» مشکل ایجاد شود چرا که آن نوع نگاهی که در مدیریت حاکم است، تفاوت چندانی نکرده؛ بنابراین ساخت فیلمهایی مثل «عروس آتش» و «آتش سبز» و اساساً این نوع کارها به نظر نمیرسد راحت باشد. الان خیلی از فیلمها پسر پولدار و دختر فقیر دارند یا برعکس و یا اینکه نشان میدهند که ما چقدر خوب هستیم، این فیلمها را هم خیلیها میسازند و اصلا انگار بیشتر ساخت این نوع فیلمها ترجیح داده میشود اما من بلد نیستم که از این فیلمها بسازم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32577/114699
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32577/114700
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32577/114701
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32577/114702
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32577/114703
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10901/32577/114704
|
- علما از نوانمایش «شیشههای شهر سنگی» میگوید
- مرجانه گلچین و حمید لولایی در یک سریال طنز جدید
- پژوهشی درباره «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی»
- طراحی ساختمان مثلثی؛ سبکی مدرن، ایدهآل و منحصربهفرد
- پایان یک مسئولیت ۲۰ ساله و سختیهای ساخت فیلم