|
۳ محموله جدید خودرو به کشور وارد می شود
با توجه به اینکه محموله نخست خودروهای وارداتی تنها شامل ۲۲ دستگاه بود، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که طبق پیش بینی ها تا پایان هفته ۳ محموله دیگر نیز وارد کشور خواهد شد.
پس از آزادسازی واردات خودرو از خرداد ماه سال جاری و طی شدن فرایند مربوط به ابلاغ آئین نامه و انجام ثبت سفارشها، هفته گذشته اولین کشتی حامل خودروهای وارداتی با ۲۲ دستگاه خودرو از برند کیا، بار خود را در گمرک بندر لنگه تخلیه کرد. طبق اطلاعات واصله، محموله مذکور به گمرک تهران رسیده که پس از طی کردن تشریفات گمرکی، وارد مرحله شماره گذاری شده و برای عرضه در بورس آماده میشود. در این بین با توجه به اینکه وزارت صمت وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی ۶ ماه آینده (۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال و ۱۰۰ هزار دستگاه در بهار ۱۴۰۲) را داده است، ورود تنها ۲۲ دستگاه خودرو، برای مردم ابهاماتی ایجاد کرده است. در این راستا، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: علاوه بر محموله نخست، یک محموله دیگر نیز در هفتهای که گذشت وارد کشور شد که پیشبینی میشود تا پایان هفته جاری نیز شاهد ورود سه محموله دیگر خودرویی به کشور باشیم و جریان واردات با سرعت بیشتری تا پایان سال ادامه داشته باشد.از سویی دیگر نیز با توجه به نیاز عمده بازار به تزریق خودروهای بیشتر، زمان عرضه این خودروها نیز بسیار حائز اهمیت است که قالیباف در این رابطه نیز گفته است که عرضه و فروش خودروها به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دیماه در بورس کالا برنامه ریزی شده است.
نماینده مجلس: قاطعانه میگویم بنزین در سال ۱۴۰۲ گران نمیشود
مردم دیگر توان افزایش قیمت را ندارند
نماینده سروستان اعلام کرد: مشکل کشور ما، گران کردن قیمت بنزین نیست. کافیست یک تحقیق ساده بشود تا ببینیم زمانی که بنزین را گران کردیم در میزان مصرف مردم، صرفهجویی شد یا نه؟ اینکه متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ الی ۱۲ لیتر بنزین مصرف میکنیم میتواند در روند انرژی ما اثر بگذارد یا اینکه مافیای خودرو در ایران را حذف کنیم تا برسیم به خودروهایی با ۱۰۰ کیلومتر کارکرد و سوخت چهار لیتر بنزین تا مصرف بنزین در کشور به یک چهارم برسد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی مصرف بنزین در کشور به لطف خودروهای باکیفیت، یک چهارم شود، آنگاه اگر قیمت بنزین چهار برابر هم شود، مردم چیزی را از دست نمیدهند، چون در هزینهکرد، مثل شرایط کنونی میشود.
چندی پیش، حسین حسینزاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت که اگر جامعه گنجایش داشت، بنزین را ۳۷ هزار تومان میفروختیم، هرچند او هم معتقد است که این کار با وضعیت فعلی امکانپذیر نیست، اما فشار تحریمها و عدم تحقق همه منابع دیده شده در بودجه، این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده که شاید بنزین به زودی افزایش قیمت را به خود ببیند.
مسئله بنزین همواره از مباحث جنجالی و بحث برانگیز قوانین بودجه در دولتها بوده است چرا که افزایش قیمت آن تاثیر مستقیمی بر گرانی سایر کالاها خواهد داشت.
هفته گذشته بودجه ۱۴۰۲ بالاخره از سوی دولت به مجلس تقدیم شد هرچند که یک عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده است تا زمانی که برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه نشود بودجه ۱۴۰۲ قابلیت بررسی در پارلمان را ندارد. هنوز مشخص نیست رقم پیشنهادی دولت برای قیمت هر لیتر بنزین چقدر است، اما آنچه مشخص است افزایش قیمت آن در سال آینده است و همین مسئله گمانهزنیها درباره قیمت آن را افزایش داده است.
خبری از افزایش قیمت بنزین نه امسال و نه سال آینده نیست
در همین خصوص، عبدالعلی رحیمیمظفری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: تحت هیچ شرایطی قیمت بنزین چه در این چند ماه باقی مانده سال جاری و چه در سال ۱۴۰۲، افزایش نخواهد یافت. من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم میرسانم که اصلاً خبری از افزایش قیمت بنزین نه امسال و نه سال آینده نیست.
وی افزود: در موضوع قیمت بنزین دو بحث است؛ یک بحث ضرورت است و دیگری اقدام. ضرورت ایجاب میکند که افزایش قیمت بنزین رخ دهد، ولی وقتی زمینه برای این کار فراهم نیست، ضرورت کنار میرود. در حال حاضر، کشور نه زمینه اقتصادی آن را دارد و نه مردم تاب و توان این افزایش را دارند و نه زیرساختها اجازه چنین کاری را میدهد.
نماینده سروستان تصریح کرد: مشکل کشور ما، گران کردن قیمت بنزین نیست. کافیست یک تحقیق ساده بشود تا ببینیم زمانی که بنزین را گران کردیم در میزان مصرف مردم، صرفهجویی شد یا نه؟ اینکه متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ الی ۱۲ لیتر بنزین مصرف میکنیم میتواند در روند انرژی ما اثر بگذارد یا اینکه مافیای خودرو در ایران را حذف کنیم تا برسیم به خودروهایی با ۱۰۰ کیلومتر کارکرد و سوخت چهار لیتر بنزین تا مصرف بنزین در کشور به یک چهارم برسد.
رحیمیمظفری اظهار داشت: وقتی مصرف بنزین در کشور به لطف خودروهای باکیفیت، یک چهارم شود، آنگاه اگر قیمت بنزین چهار برابر هم شود، مردم چیزی را از دست نمیدهند، چون در هزینهکرد، مثل شرایط کنونی میشود.
گناه مصرف بالای انرژی، گردن مردم نیست
وی یادآور شد: در حال حاضر، نسبت به صرفهجویی در مصرف بنزین با رویکردی که اشاره کردم، غفلت شده و همین غفلت باعث بروز چنین چالشهایی شده است. مدتهاست در کمیسیون انرژی مجلس صحبت بر سر این است که گناه مصرف انرژی با این شیوه، بر گردن کیست؟ یک نفر هم از اعضای کمیسیون نیستند که بگویند گناه مصرف بالای انرژی، گردن مردم است. بیتردید روشهای نامناسب در سیاستگذاریهای انرژی در سالهای متمادی، ما را به این نقطه رسانده است.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: برای نظم و نسق دادن به حوزه مصرف انرژی و مخصوصاً بنزین، باید یکجانبهنگری را کنار گذاشت. اینکه توجه نکردیم که بزرگترین سرمایه ما در کشور «انرژی» است و این «انرژی» را فدای خیلی از موضوعات کماهمیتتر کردیم، کار را پیچیدهتر از همیشه کرده است.
مدیرعامل آبفای استان تهران در نشست خبری نمایشگاه صنعت آب:
۴۳ درصد آب استان تهران در حوزه شرب مصرف میشود
محمدرضا بختیاری گفت: میانگین کشوری مصرف آب در حوزه شرب حدود ۷ تا ۸ درصد است و حدود ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف میشود.
به گزارش امتیاز و به نقل از وزارت نیرو، «محمدرضا بختیاری» در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آب و تأسیسات آبفا افزود: با وجودی که ۱۰ روز از آغاز فصل زمستان گذشته، تا این لحظه برخلاف سایر نقاط کشور، میزان بارشها در تهران مناسب نبوده و این امر تقریباً در ۵۰ سال اخیر بیسابقه است.
بختیاری گفت: حجم آب سدهای تهران ۲۳۸ میلیون متر مکعب است در حالی که نسبت به پارسال که ۳۴۵ میلیون مترمکعب بود حدود ۷۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ این رقم در شرایط نرمال باید به ۵۹۰ میلیون مترمکعب برسد.
به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران در این استان سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف میشود که حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن در شهر تهران و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سایر شهرهای این استان مصرف میشود.
وی در خصوص شیوه برخورد با مشترکان بد مصرف تهرانی گفت: به مشترکان بد مصرف طی سه مرحله اخطار داده میشود و در صورتی که تغییری در رفتار مصرف حاصل نشود، آب انشعاب آنها به صورت موقت قطع میشود و تا سه برابر مبلغ قبض آب، جریمه خواهند شد.
بختیاری افزود: افزایش تعرفه مشترکان بد مصرف امسال به صورت پلکانی اعمال شده است با این وجود در تهران هیچ قبضی بالاتر از رقم ۸۰۰ هزار تومان صادر نشده است.
وی درباره هزینه تولید هر مترمکعب آب گفت: این رقم در سال گذشته در شهر تهران ۵,۰۰۰ تومان بوده است در حالی که تنها ۲,۷۰۰ تومان آن از مشترک دریافت میشود، یعنی هر مشترک حدود نیمی از قیمت تمامشده آب را میپردازد؛ البته این رقم برای مشترکان بد مصرف تا ۱۲ هزار تومان هم بوده است.
عضو اتاق بازرگانی تهران تحلیل کرد:
سه شرط برای آرام شدن دلار
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میگوید که باید از برنامههای بانک مرکزی برای آرام کردن بازار ارز استقبال کرد اما توجه داشت که تکرار تجربههای غلط گذشته نمیتواند برای بازار نتیجهای متفاوت به وجود بیاورد. عباس آرگون، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در ماهها و هفتههای گذشته عجیب به نظر میرسید این بود که انگار بانک مرکزی بازار را رها کرده و ما هر روز شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، از این رو وقتی رییس کل جدید بانک مرکزی از ورود به بازار و تلاش برای آرام کردن آن صحبت میکند، باید آن را به فال نیک گرفت اما در عین حال این سوال را پرسید که آیا در کوتاه مدت و بلندمدت این شیوه جواب خواهد داد؟ وی با اشاره به برخی تجارب دولتهای قبل در مدیریت بازار ارز، تشریح کرد: ما یک بار شاهد آن بودیم که اعلام شد نرخ ارز در ۱۲۲۶ تومان ثابت خواهد ماند و پس از آن در دولت گذشته از نرخ ۴۲۰۰ تومان رونمایی شد. تجربه نشان داد که نه تنها بازار از این نرخهای دستوری تبعیت نکرد که در نهایت این چند نرخی شدن ارز خود به یک بستر جدید برای رانت بدل شد. عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از مهمترین تصمیمات دولت سیزدهم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به تبع آن رانت حاصل از این ارز بود اما اگر بنا باشد ما بر این موضوع اصرار کنیم که نرخ ارز نیما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بماند، باز هم خطر شکل گیری رانت و تقاضای کاذب برای واردات به وجود می آید که به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. آرگون با بیان اینکه دولت باید بهترین شرایط را برای صادرکنندگان فراهم کند، گفت: جدا از شرکتهای دولتی و پتروشیمیها که میتوانند خوراک را با قیمتی پایینتر تهیه کنند و از این رو امکان فروش ارز خود با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دارند، باید توجه داشت که صادرکنندگان بخش خصوصی، تمام ارز و مواد اولیه خود را با ارز نیمایی دریافت نمیکنند و همین موضوع هزینهها را بالا میبرد. اینکه ما توقع داشته باشیم صادرکننده با به جان خریدن تمام دشواریهای تحریم، صادرات خود را ادامه دهد اما ارز خود را با قیمتی بسیار پایینتر از بازار بفروشد چندان منطقی نیست و تداوم این شرایط میتواند به کاهش انگیزه برای صادرات غیرنفتی کشور منجر شود. وعدههای وزیر صمت عملی نشد؛
سیگنال بازار ارز به خودرو چیست؟
️ مریم فکری
با توجه به وعده اخیر وزیر صنعت که اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند، این سوال و ابهام مطرح است که در صورتی که با سیاستهای جدید بانک مرکزی، قیمتها در بازار ارز نزولی شود، آیا خودرو به قیمتهای قبلی باز خواهد گشت؟ افزایش پی در پی قیمت دلار در هفته و سقفشکنی تاریخی آن در کانال ۴۴ هزار تومان، بازارها را به شدت با خود همسو کرده بود، به طوری که طی یک هفته گذشته بازار خودرو عددهای جدیدی را ثبت کرد.
گزارشهای میدانی خبرگزاری خبرآنلاین نشان میدهد که در هفته گذشته خودرو پرفروش پراید مدل ۱۱۱ در حدود ۲۵ میلیون تومان گران شد و به ۲۶۵ میلیون تومان رسید و پراید ۱۳۱ نیز افزایش ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.
بنا به این گزارش، در بین خودروهای پژو نیز پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۳۵ میلیون تومان گران شد و به ۴۷۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ابتدای هفته تا امروز ۲۵ میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۴۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
در این میان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ رشد عجیبی را ثبت کرد و ۱۷۰ میلیون تومان گران شد و به قیمت یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان رسید.
دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ هم با افزایش ۳۵ میلیون تومانی، ۵۷۰ میلیون تومان قیمت خورد و دنا توربوپلاس دندهای مدل ۱۴۰۰ نیز از ابتدای هفته تا امروز ۲۰ میلیون تومان گران شده و ۶۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
گزارشها نشان میدهد که تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ در هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان گران شد و به ۳۰۰ میلیون تومان رسید. کوییک دندهای مدل ۱۴۰۱ نیز از ۲۸۰ میلیون تومان در ابتدای هفته گذشته به ۳۰۰ میلیون تومان رسید.
قیمت دلار با بازار خودرو چه کرد؟
این افزایش قیمتها در حالی در بازار خودرو ثبت شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته، شرایط بازار ارز را عامل مهم افزایش قیمتها دانسته بود.
سیدرضا فاطمیامین در خصوص علت افزایش قیمت خودرو گفته بود: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر میگذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور میکنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش مییابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا میرود. اما این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.
وی اضافه کرده بود: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است.
وزیر صنعت تصریح کرده بود: آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمتهای بازار است. قیمتهای بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و افرادی که میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو میروند.
فاطمیامین متذکر شده بود: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو نیز بالا میرود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای گذشته نیز دقیقا قیمتهای بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است. وی تاکید کرده بود: راه حل این است که ما در درجه نخست بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم.
یک سوال
در این فضا، با توجه به تغییر و تحولات جدید بانک مرکزی، برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، پیشبینی کاهش قیمت دلار در بازار را دارند. به باور آنها، احتمالا دلار دوباره به زیر کانال ۴۰ هزار تومان بازگردد. حال با توجه به اظهارنظر وزیر صنعت درباره اینکه گفته بود وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند، قیمت خودرو نیز بالا میرود و اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند، این سوال و ابهام مطرح است که در صورتی که با سیاستهای جدید بانک مرکزی، قیمتها در بازار ارز نزولی شود، آیا خودرو به قیمتهای قبلی باز خواهد گشت؟
ابهام از این جهت وجود دارد که اسفند سال گذشته هم فاطمیامین وعده کاهش قیمت خودرو را داده و در نشستی با خبرنگاران اعلام کرده بود: قرار است تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ برابر بیشتر شود و به واسطه این افزایش، قیمت تمام شده خودرو ۱۵ درصد کمتر میشود.
این در حالی است که در مدت ۱۶ ماهه وزارت فاطمیامین برای مثال پراید به طور میانگین هر ماه ۷ میلیون تومان قیمت را تجربه کرده است. قیمت پراید ۱۱۱ در ابتدای شهریور پارسال ۱۵۲ میلیون تومان بود که هماکنون به ۲۶۵ میلیون تومان رسیده است. یا پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۴۵ میلیون تومان به ۴۷۰ میلیون تومان تغییر قیمت داشته است. این یعنی به طور میانگین ماهی ۱۶ میلیون تومان این خودرو رشد قیمت داشته است. تیبا۲ هم از ۱۶۰ میلیون تومان در ابتدای شهریور پارسال به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. پژو ۲۰۰۸ هم از ۹۷۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان تغییر کرده است.
البته پیش از این منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت پیشبینی کرده بود که قیمت خودرو تا خرداد آینده به تعادل میرسد. با گفته او، زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود، بورس به عنوان یک مرحله و راهکار، کنار گذاشته میشود.
اخبار
ثبت مصرف بیسابقه بنزین در دیماه
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از توزیع بنزین سوپر در مراکز استانها خبر داد و گفت: از ابتدای دیماه بهطور میانگین روزانه حدود ۱۱۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که برای فصول سرد سال عددی بیسابقه است و نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۱۶ درصد افزایش نشان میدهد.
علیاکبر نژادعلی درباره روند توزیع سوخت کشور گفت: در روز شنبه (سوم دیماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عدد بسیار بزرگی برای فصل زمستان است.
وی تأکید کرد: مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد میرسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بینشهری به نحوی قابلملاحظه کاهش مییابد، بیسابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سالهای گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به این که میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دیماه ۱۴۰۱)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف بنزین کشور بهسرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را بهدنبال خواهد داشت.
افزایش ۶.۵ درصدی تولید بنزین کشور
نژادعلی از افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دیماه خبر داد و بیان کرد: بهواسطه بعضی از طرحهای بهینهسازی، کیفیت و مقدار تولید در بعضی از واحدهای پالایشی افزایش یافته است، اما با افزایش روزافزون مصرف، باز هم فاصله تولید و مصرف کاهشی است و برای پوشش این حجم عظیم، خطوط لوله انتقال فرآورده کشور را به بنزین اختصاص داده و بهناچار، سوخت تحویلی به نیروگاهها با نفتکشها و مخزندار ریلی جابهجا میشود.
لزوم مدیریت بهینه مصرف سوخت کشور
وی ضمن تأکید بر لزوم مصرف بهینه سوخت افزود: دلایل مختلفی از جمله قاچاق سوخت بهدلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاعرسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه آن از جمله دلایل این افزایش خیرهکننده مصرف فرآورده در کشور است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ضمن ابراز امیدواری برای همکاری مردم در مدیریت مصرف سوخت کشور بهویژه در فصل زمستان بهدلیل نیاز صنایع و بخشهای نیروگاهی به سوخت دوم بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به افزایش تولید در برخی از واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران و شازند اراک، بتوانیم ذخیرهسازی مناسبی برای ایام نوروز انجام دهیم.
نژادعلی همچنین از آغاز توزیع بنزین سوپر در شهر تهران از هفته گذشته خبر داد و گفت: عرضه بنزین سوپر بهواسطه عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با محدودیت روبهرو شد که با پایان این عملیات، از هفته گذشته عرضه بنزین سوپر در تهران و از روز سهشنبه (۶ دیماه) در همه مراکز استانها آغاز شده است.
وی همچنین درباره روند توزیع بنزین یورو در کشور گفت: توزیع بنزین یورو در کلانشهرها، جزو تعهدات قانونی ما بوده و همواره سعی شده که در همه کلانشهرها، بنزین با کیفیت یورو توزیع میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کیفیت بنزین سوپر با یورو را ناچیز دانست و گفت: عدد اکتان بنزین یورو بیش از ۹۱ و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ است و بیشتر خودروهای داخل کشور میتوانند از هر دو نوع استفاده کنند.
افزایش ۴ درصدی تولید نفتگاز در سال ۱۴۰۱
نژادعلی میانگین تولید روزانه نفتگاز کشور را چهار درصد بیشتر از پارسال اعلام کرد و گفت: مصرف این فرآورده از ابتدای امسال بهطور میانگین ۵.۵ درصد رشد یافته است که امیدواریم این تراز مثبت حفظ شود.
وی با اشاره به مصرف بخش عمدهای از تولیدات نفتگاز پالایشگاهی در بخشهای ناوگان حملونقل، کشاورزی، اصناف و صنعت گفت: حدود ۲۵ درصد از تولید نفتگاز کشور در بخش نیروگاهی و حدود ۷۳ درصد در بخش غیرنیروگاهی مصرف میشود.
دلار در کانال 38 هزار تومانی؛
شیب نزولی در بازار ارز
نرخ ارز در بازار دیروز روند کاهشی داشته است که به گفته برخی کارشناسان، علت آن تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاستهای جدید ارزی است.
قیمت ارز در بازار دیروز روندی برعکس آنچه در گذشته رخ داده بود، داشت و کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال هر دلار آمریکا (توافقی) که تا ظهر پنجشنه هفته گذشته با نرخ ۳۹ هزار ۸۵۰ تومان قیمت گذاری شده بود، در بازار امروز به ۳۹ هزار ۱۰۰ تومان رسید. البته آخرین نرخ ثبت شده برای دلار توافقی در سایت کانون صرافان ۳۸ هزار و ۴۳۷ تومان است.
هر یورو نیز تا ساعات اولیه بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته (به عنوان آخرین ساعات معاملات هفته گذشته) ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان بود که امروز در بازار آزاد تقریبا تغییری نکرد. البته نرخ یورو توافقی در سایت کانون صرافان به ۴۲ هزار و ۳۰۷ تومان رسیده است.
برخی کارشناسان بازار ارز معتقدند که کاهش نرخ ارز به ویژه دلار در بازار دیروز به علت تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاستهای جدید ارزی است و اگر رئیس کل جدید رویههای سابق را در بانک مرکزی تغییر دهد و برخلاف رئیس سابق، از کارشناسان حوزه ارز به ویژه متخصصان این بازار در بخش خصوصی استفاده کند میتوان نسبت به ساماندهی بازار ارز در کشور امیدوار بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32601/114775
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32601/114776
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32601/114777
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32601/114778
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32601/114779
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32601/114780
|
- ۳ محموله جدید خودرو به کشور وارد می شود
- مردم دیگر توان افزایش قیمت را ندارند
- ۴۳ درصد آب استان تهران در حوزه شرب مصرف میشود
- سه شرط برای آرام شدن دلار
- سیگنال بازار ارز به خودرو چیست؟
- اخبار