|
شروع پیک جدید کرونا در ایران رسما اعلام شد
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سه سویه جدید کرونا به نامهای BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده است، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.دکتر حسین فرشیدی - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص دادند بنابراین تعداد سویه های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است. وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA۵ را در اروپا را رصد میکنیم میبینیم که با شیوع سویه BQ۱ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان به سرعت درگیر شدند.فرشیدی با تاکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دز سوم و چهارم کرونا را تزریق کرده اند و پیش بینی میشود ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد و به اوج خود میرسد. فرشیدی در عین حال تاکید کرد که از امروز پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است و ما از همه بیمارستان ها و کادر درمان خواستهایم که آماده باش باشند چرا که طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود میرسد. وزیر رفاه اعلام کرد:
جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیکی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات انجام شده در این وزارتخانه طی دو ماه و نیم گذشته را برشمرد و گفت: یکی از مشکلات ما، کسورات بازنشستگی بازنشستگان بود که به لحاظ نبود منابع اتفاق میافتاد که خوشبختانه کسورات بازنشستگان را پرداخت کردیم.
صولت مرتضوی که ۷۳ روز از تصدی وی بر مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میگذرد، با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه دالّ مرکزی خدمت را اجرای عدالت قرار داریم، گفت: هم عدالت در توصیف و هم عدالت در توزیع مدنظر است.
وی افزود: جامعه هدف این وزارتخانه بسیار گسترده است. ۵۵ درصد از مردم بیمه پرداز صندوق تامین اجتماعی هستند. بر اساس سیاستهای دولت، عدالت محوری، فسادستیزی و کارآمدی را در دستورکارمان قرار دادیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزههای مسئولیتیِ بسیار گسترده وزارت کار خدمات قابل توجهی ارائه میشود و همواره جامعه هدف را به منظور تحقق شعار دسترسی آسان به خدمات و شفافیت در پاسخگویی مورد توجه قرار داده ای گفت: توسعه تعاونیها، تقویت و گسترش تعاونیهای دانشبنیان، توسعه زنجیره ارزش تعاونیها، تسریع در واگذاری شرکتهای دولتی به تعاونیها، تقویت کارآفرینی و اشتغال، ارتقای دانش و مهارت مشاغل راهبردی و پایداری خدمات رفاهی از جمله محورهایی است که در همین راستا در دستورکار ما قرار گرفته است.
مرتضوی ادامه داد: در ۷۳ روزی که از توفیق خدمتم در این وزارتخانه گسترده میگذرد اقداماتی انجام شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم. در برنامههای تقدیمی به مجلس، نظام مسائل وزارتخانه را احصا کردیم و پس از آن کارگروههای مختلف در معاونتهای متعدد و صندوقهای وابسته تشکیل شد تا به صورت تدریجی نسبت به حل مسائل اقدام کنیم.
بدهی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوقها
وی با بیان اینکه صندوقهای ما از طلبکارهای عمده دولت هستند گفت: دولتها در سنوات گذشته تعهدات گستردهای برای صندوقها از جمله تامین اجتماعی ایجاد کرده اند، اما منابع آن تامین نشده است. چیزی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته گذشته مجموعه صندوقهای ما از دولت بوده که همه بارش روی دوش این دولت افتاده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در یک بازه زمانی دولت سیزدهم ۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهیهای گذشته تامین اجتماعی را پرداخته کرده و در همین ۷۰ روز اخیر هم ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت نفت شازند اراک را بابت مطالبات معوقمان دریافت کردیم که با دستور آیتالله رئیسی انجام شد و گام بلند و اثرگذاری بوده است.
مرتضوی با اشاره به اینکه خوشبختانه در لایحه تقدیمی بودجه ۱۴۰۲ نیز پیشبینیهای لازم هم از محل تهاتر نفت و هم از محل واگذاری سهام شرکتها صورت گرفته است گفت: امیدواریم در سال آینده بخش دیگری از مطالبات به جامانده از سالهای گذشته را از دولت دریافت کنیم.
وی افزود: اقدام مهم دیگری که در این مدت صورت گرفته مربوط به حوزه دارو است. در دو سه ماه گذشته کمبود سرم و آنتی بیوتیکها را شاهد بودیم. بخش قابل توجهی از تولید دارو در هولدینگ تیپیکو وابسته به شستا انجام میشود. میزان تولید آنتی بیوتیک در یک بازه زمانی ۴۵ روزه بالغ بر سه میلیون واحد افزایش یافت. خط تولید جدید سرمسازی نیز راهاندازی شد و تا یکی دو ماه آینده از سه میلیون واحد تولید سرم به شش میلیون خواهیم رسید و بخش قابل توجهی از نیاز داخلی کشور برطرف میشود. به این ترتیب در آینده نزدیک امکان صادرات هم وجود خواهد داشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات، کسورات بازنشستگی بازنشستگان بود که به لحاظ نبود منابع اتفاق میافتاد گفت: خوشبختانه کسورات بازنشستگان را پرداخت کردیم. کار خوب دیگر توسعه بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی بود. بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی با ۸۰ درصد افزایش تعهدات نسبت به سال قبل منعقد شد. اکنون بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی میتوانند با آسایش خاطر از مراکز درمانی مورد نظر خدمات دریافت کنند.
جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیکی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساختها آماده نبود. البته قانون گذار اشاره کرده است کالابرگ میتواند به انحای مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.
مرتضوی افزود: برای توزیع کالابرگ، نیاز به تامین زیرساختها داشتیم که آماده شده و ابتدا در چهار شهرستان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه با هماهنگی مسئولین استان هرمزگان، بناداریم طرح را این استان تحت سامانه ملی اعتبار یا همان کالابرگ الکترونیکی آغاز کنیم گفت: استفاده از این امکان، ۱۰۰ درصد اختیاری است و یارانه بگیران میتوانند زودتر از موعدِ واریز یارانهها با استفاده از مبلغی که در کارت پول آنها تعبیه میشود، از ۱۱ قلم کالای تعیین شده انتخاب و خریداری کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: درواقع افراد میتوانند تا قبل از زمان واریز یارانه نقدی، خرید کالا داشته باشند و اگر تمایل نداشتند در موعد مقرر یارانه همزمان با سایر نقاط کشور به حسابشان واریز میشود. همانطور که گفته شد این امکان کاملا اختیاری است و الزامی برای خرید کالا وجود ندارد. فرصتی است که فراهم شده و میتوانند این ۱۱ قلم را از فروشگاهها در سطح استان خریداری کنند و امیدواریم هرچه سریعتر از هرمزگان شروع کنیم و به دیگر استان ها برسیم.
مرتضوی با بیان اینکه طرح فعلا آزمایشی است و محدودیتی وجود ندارد که بگوییم مقدر اجناس چه قدر باشد گفت: افراد به فراخور نیاز میتوانند از هرکدام از ۱۱ قلم به هر مقدار که اعتبار داشته باشند کالا بخرند.
وی اضافه کرد: بعد از ارزشیابیها، اگر طرح مورد اقبال مردم قرار بگیرد در گستره ملی هم اجرایی خواهد شد. بسترها آماده است و پیگیر تامین منابع هستیم و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی را نظر به اینکه تستهای مختلف انجام شده آغاز خواهیم کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به چالشهای صندوق های صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گت: عدم تعادل منابع و مصارف از چالش های اساسی صندوق ها است. کاهش نرخ پشتیبانی صندوق ها بسیار کاهش یافته است. نسبت کسورپردازها به بازنشستگان بسیار پایین آمده و روی هم رفته بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق ها را شاهدیم.
گفتگو
رئیس سازمان نظام روانشناسی ومشاوره کشور مطرح کرد:
نگرانی از شیوع موج اختلالهای روانی در ایران
اگرچه آمار اختلال روانی در ایران طی سالهای اخیر زیر ۲۰ درصد بود، اما شیوع کرونا و نتایج جانبی آن یک جهش بزرگ در این آمار پدید آورد. حالا و متاثر از اتفاقات سه ماه اخیر ایران آیا باید منتظر جهش بزرگتری در این آمار باشیم؟
نمودار اختلالات روانی در ایران در سالهای اخیر روی موج صعودی حرکت کرده و چند رویداد مهم هم، چون کاتالیزوری بر سرعت آن افزوده است. در یکی دو سال اخیر همه نگران اثرات ناشی از همهگیری کرونا روی وضعیت روانی ایرانیان بودند. مسئلهای که البته به درستی آثاراش را نشان داد و آمار رسمی اختلالهای روانی در ایران را از ۳۰ درصد عبور داد. با این پیشزمینه این نگرانی وجود دارد که متاثر از اتفاقات سه ماه اخیر ایران شاهد رشد صعودی این امار باشیم و با موجی از اختلالهای روانی مواجه شویم.
محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتگو با فرارو در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط سالهای اخیر آیا باید در آیندهای نه چندان دور شاهد موج اختلالهای روانی در کشور باشیم، گفت: ما از یک سال پیش به مسئولین محترم هشدار میدادیم که به دلیل شرایط بحرانی قرنطینهی کرونا، مسائل معیشتی و فشارهای روانی که مردم تحمل میکردند، جایی سرریز خواهد کرد و به شکلی خود را نشان میدهد، مخصوصا اگر شرایط به سمت عادی سازی از نظر شیوع کرونا برود؛ که این اتفاق هم افتاد و نرخ اختلالهای روانی را در کشور افزایش داد و این ضرورت داشت تا برنامههایی را برای مقابله با این شرایط تنظیم کنند.
وی در مورد اینکه آیا باید آمادگی برای اوج اختلالهای روانی در جامعه را داشت، اضافه کرد: آمادگی باید در هر شرایطی وجود داشته باشد، چون بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی ده درصد به نرخ اختلالهای روانی افزوده شده که از هر سه نفر، یک نفر به خدمات بالینی روانشناختی نیاز دارند و باید اقدامات لازم را برای آنها انجام دهیم. مخصوصا اقشار در معرض خطر و کم درآمد که نمیتوانند به مشاور و روانشناس مراجعه کنند. باید بیمههای پایه و تکمیلی را برای خدمات روانشناسی و مشاوره وضع کنند تا مردم کم درآمد در این شرایط اقتصادی از آن استفاده کنند. یکی از راهکارهایی که پیشنهاد میشود همین وضع کردن بیمههای پایه و تکمیلی است.
حاتمی با تاکید بر پیشنهاد در نظر گرفتن بیمه برای خدمات سلامت روان، ادامه داد: ما خیلی پیشنهاد و نامه خدمت آقای رئیس جمهور ارسال کردیم، ایشان هم دستور دادند و در شورای عالی بیمه سلامت این موضوع مطرح است. حتی ما نامه نوشتیم که، چون بودجه را در مجلس تنظیم میکنید، این قضیه در بودجهی سال ۱۴۰۲ پیش بینی شود تا مردم بتوانند از بیمههای پایه و تکمیلی خود برای خدمات سلامت روان استفاده کنند. الان منتظر هستیم ببینیم در وزارت بهداشت برای این موضوع چکار میکنند، ولی امیدواریم اتفاق بیفتد.
این روانشناس میگوید: درخواست ما مشخصا برای دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره است، یعنی فردی که به مشاوره مراجعه میکند، مهر روانشناس اعتبار داشته باشد تا از بیمههای پایهی دفترچهی خود استفاده کند.
وی در پاسخ به اینکه آمار مشخصی از اختلالهای روانی کشور وجود دارد یا نه؟ اضافه کرد: باید به آمارهای رسمی اکتفا کرد، همانطور که گفتم قبل از شیوع کرونا وزارت بهداشت آمار ۲۸ درصد را اعلام کرده بود که بعد از کرونا وزارت بهداشت اعلام کرد با افزایش صورت گرفته ناشی از شرایط کرونایی این عدد به حدود ۳۳ و ۳ دهم درصد رسیده است.
«امتیاز» در مورد لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان گزارش میدهد؛
تکلیف در بلاتکلیفی
️ سودابه اکبرزاده
لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در سال ۱۳۹۰ توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم تدوین شد اما به دلیل ماهیت قضایی آن در سال ۱۳۹۶ به قوه قضائیه ارسال شد. پس از طی مراحل متعدد، سرانجام این لایحه با عنوان «ارتقای امنیت و پیشگیری و حمایت از زنان در برابر آسیب ها» در آذر سال جاری، مراحل بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس را پشت سر نهاد و اکنون در انتظار طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
این لایحه ضمن توجه جدی به حمایت های میان دستگاهی از زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، سازوکارها و امکانات قانونی لازم برای بسترسازی ارتقای جایگاه زنان در جامعه و نیز مسئله مهم پیشگیری از بزه دیدگی زنان را مورد توجه قرار میدهد.
لایحه یادشده ضمن اهتمام به تشدید مجازات متعدیان به حقوق زنان از جمله زنان آسیب پذیر نظیر زنان زیر ۱۸ سال، باردار، شیرده، بیمار، سالمند، کم توان ذهنی یا جسمی، حسی و روانی، بی خانمان و آواره، زنان قربانی خشونتهای خانگی، زنان آسیب دیده فاقد تمکن مالی، زنانی که از محل زندگی طرد شدهاند، زنان آسیب پذیری که مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاند، زنان زندانی سرپرست خانوار که در جرایم غیرعمد مشمول محکومیتهای مالی شدهاند، حمایتهای قانونی و کیفری به عمل میآورد.
پیشنهادهای ستاد حقوق بشر برای اصلاح لایحه حمایت از زنان به مجلس ارائه شد
معاون امور بینالملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این ستاد به منظور حفظ و ارتقاء هرچه بیشتر حقوق زنان، پیشنهادهایی برای اصلاح لایحه «ارتقای امنیت و پیشگیری و حمایت از زنان در برابر آسیب ها» به کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس ارائه کرد.
کاظم غریبآبادی اظهارداشت: ستاد حقوق بشر با هدف تقویت هرچه بیشتر و نزدیکتر شدن متن این لایحه و پیشگیری از خشونت علیه زنان، پیشنهادهایی را به کمیسیون اجتماعی مجلس و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.
وی ادامه داد: لزوم تبیین جامع و مانع اقسام «خشونت» یا به بیانِ این لایحه، «آسیب» هایی که زنان را تهدید میکند؛ ضرورت تعمیم حمایتهای لایحه به همه زنان ایرانی هرچند در ایران سکونت نداشته باشند و نیز توسعه آن به همه زنان غیرایرانی قربانی خشونت که در ایران حضور دارند مانند گردشگران یا پناهندگان و پیشبینی شعب تخصصی برای رسیدگی به پروندههای موضوع این قانون و حضور قاضی مستشار زن حسب مورد در دادگاههای کیفری با تعدد قاضی از جمله پیشنهادهای ستاد حقوق بشر در مورد این لایحه است.
غریب آبادی افزود: شنیدن گزارش کارکنان سازمان بهزیستی در موارد وقوع آسیب علیه زنان و رسیدگی فوری به موارد مطرح شده توسط مراجع انتظامی و قضایی؛ لزوم جرم انگاری و تعیین مجازات برای جرایمی مانند تعرض، هرگونه آزار جنسی و مزاحمت برای بانوان و تکلیف دستگاههای اجرایی به جلوگیری از خشونت دیدگی ثانوی، در صورت مراجعه یا حضور زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده به آن دستگاهها از دیگر پیشنهادهای ستاد حقوق بشر به مجلس شورای اسلامی است.
دبیر ستاد حقوق بشر گفت: لزوم پیشبینی صندوق حمایت مالی از زنان قربانیان خشونت که متهم مربوطه متواری یا نامشخص است و ضرورت حفظ محرمانگی همه اطلاعات پروندههای خشونت علیه زنان و مجازات متناسب برای هر فردی که مرتکب افشای این اطلاعات شود، پیشنهاد ستاد حقوق بشر برای اصلاح لایحه «ارتقای امنیت و پیشگیری و حمایت از زنان در برابر آسیب ها» است.
طرحها و لوایح حمایت از زنان در بهارستان خاک میخورد
آذرماه سال جاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح حمایت و صیانت از زنان در مقابل آسیبهای اجتماعی خبر داد.
سید سلمان ذاکر گفت: این طرح در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی است. در این طرح جایگاه زن ایرانی مورد توجه قرار گرفته است و عامل یا عواملی که زن ایرانی را تهدید میکند، مشخص شده است و دولت باید از آن پیشگیری کند.
نخستین بار نیست که برای قانونگذاری در حمایت از زنان اقدام میشود. پیش از این نیز در لوایح و طرح های مختلف موضوع حقوق و حمایت و صیانت از زنان مطرح شده است.
بلاتکلیفی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان
اسفندماه سال ۱۳۹۰ پیشنویس لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت طی یک فرآیند در معاونت امور زنان و خانواده دولت دهم در قالب پنج فصل و ۹۲ ماده تدوین شد. در آذر سال ۹۱ به پنج فصل و ۸۱ ماده تغییر پیدا کرد. با پایان عمر دولت دهم، لایحه مذکور در دولت یازدهم بازنویسی و به پنج فصل و ۷۷ ماده تغییر یافت.
پس از فراز و فرودهای بسیار و اصلاحات این لایحه در قوه قضاییه سرانجام در ۱۴ دی ۱۳۹۹ در دولت تصویب و ۲۴ دی همان سال به مجلس فرستاده شد که با گذشت چندسال هنوز در صحن علنی مطرح نشده است.
سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس درباره تعلل مجلس درباره این طرح میگوید: جلسات مختلفی را با نهادهای مختلف برای انجام اصلاحات مورد نظر برگزار شد تا هنگام ارائه آن به صحن علنی رأی آورد و مجددا به کمیسیون بازنگردد.
«صد درصد اعضای فراکسیون زنان پشت تصویب این لایحه هستند؛ چراکه بهمنظور حفظ کرامت، حفظ جایگاه بانوان و جلوگیری از انواع خشونتهایی که اعمال میشود به نفع زنان ماست.»
«این لایحه هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد و مهمترین نقطه قوت آن این است که ما میتوانیم از منظر قانونی با یکسری از آسیبهای حوزه زنان بهویژه در آسیب خشونت مقابله کنیم.»
بیمه زنان خانهدار در گیرودار تامین مالی با بیتفاوتی
بیمه زنان خانهدار و حمایت از زنان سرپرست خانوار از دیگر قوانین حمایتی زنان است که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت.
در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانهدار دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند، در جزئیات الف قانون مذکور آمده در خصوص مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری صد درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت میشود و همچنین در بند، ب تاکید شده؛ تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمهای بیمهگذار افزوده میشود.
با گذشت چندین سال از طرح موضوع بیمه زنان خانهدار و حمایت از زنان سرپرست خانوار در قانون به ویژه قانون برنامه ششم توسعه و همچنین قوانین بودجه و آخرین بار در قانون بودجه ۱۴۰۱، این قانون همچنان به یک سند محدود مانده و در اجرای آن همچنان محل اما و اگر های مجریان قانون است.
فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، مهمترین عامل درست اجرایی نشدن بیمه زنان خانهدار را بیتوجهی به الزامات بودجهای و نهادی میداند و میگوید: اگر تاکنون دستگاهها نتوانستهاند به این تکلیف خود به درستی پاسخ دهند، بیشتر مربوط به تأمین مالی بوده، نه بیتوجهی یا عدم اراده به انجام.
به گفته وی «موضوع بیمه زنان خانهدار در اوایل دهه ۸۰ مطرح شد و از همان زمان مسیر پرفراز و نشیبی را به لحاظ قانونی و بودجهای طی کرد. در عرصه سیاستگذاری در موضوعات مختلف، عدم طرح درست مساله، شناسایی ابعاد دقیق آن، کارشناسی صحیح و موثر، ایجاد اجماع نخبگانی و اقناع جامعه هدف و در نهایت بیتوجهی به الزامات بودجهای و نهادی میتواند در فرآیند اجرای قانون مشکلاتی را ایجاد کند. در خصوص بیمه زنان خانهدار نیز چنین اتفاقی رخ داده و موجب شده در طی این سالها همواره مجریان قانون نتوانند ریلگذاری صحیحی برای اجرای آن تعریف کنند.»
«برنامهریزان بودجهای هم نتوانستهاند بودجه آن را به خوبی تأمین کنند. از سویی بیمه زنان خانهدار مطالبه بخش مهمی از جامعه زنان است و لازم است به نحوی سیاستگذاران و برنامهریزان به این مطالبه پاسخ دهند.»
حمایت های شعاری از زنان
بیش از یک دهه از لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و همچنین طرحهای مشابه میگذرد و هنوز هیچکدام در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.
بلاتکلیفی طرحها و لوایح حمایتی زنان و بی تفاوتی مجلس و دولت به سرانجام این قوانین در شرایطی است که زنان در سالهای اخیر با انواع و اقسام آسیبها و نابرابریهای اجتماعی روبرو بودهاند.
هر بار که خبری از خشونت علیه زنان رسانهای میشود، حقوق و مطالبات زنانه نیز به عنوان در سخنان دولتمردان و نمایندگان مجلس قرار میگیرد و پس از چند روز به فراموشی سپرده میشود.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، ۷۷ هزار و ۶۳۷ مورد معاینه مربوط به همسرآزاری جسمانی انجام شده که ۹۶.۷ درصد از این معاینات مربوط به زنان بوده است.
به عبارتی ۷۵ هزار و ۱۳۰ مورد معاینه جسمانی و ۱۲۷ مورد معاینه روانی بر روی زنانی که شاکی همسرآزاری بودند، انجام شده است.
همچنین بنا بر آماری که یک جامعهشناس سال گذشته از نتایج یک پژوهش علمی اعلام کرده است «۷۷.۲ درصد زنان حداقل یکی از انواع خشونت را در دوران قرنطینه تجربه کرده بودند که از این میان، ۹۱.۲ درصد خشونت روانی، ۶۵.۸ درصد خشونت جسمی، ۴۲.۶ درصد خشونت جنسی و ۳۸.۲ درصد خشونت منجر به صدمه را تجربه کرده اند».
با وجود آمارهای نگرانکننده و شعارهایی که از سوی نمایندگان و مسئولان ذیربط در ارتباط با حقوق و حمایت از زنان سر داده میشود، حفظ کرامت و حمایت از زنان اغلب در اسناد مکتوب و ایراد سخن خلاصه میشود.
نادیده گرفتن حقوق و مطالبات زنان فقط به موضوعات اجتماعی و اقتصادی از جمله بیمه و خشونت و اسیدپاشی محدود نمیشود بلکه قوانین برای پیگیری امور حقوقی و قضایی مربوط به زنان نیازمند بازنگری است.
ارائه لوایح و طرحهای حمایتی در ارتباط با زنان زمانی فایدهمند خواهد بود که دارای ضمانت اجرایی باشد در غیر اینصورت فقط تلف کردن وقت و هزینه است و هیچ گرهای از مشکلات و آسیبهایی که جامعه زنان را در تنگنا قرار داده است باز نمیکند.
به گفته ذاکر «عزت و کرامت زن ایرانی باید حفظ شود. به محض اینکه این طرح کامل شود، بند به بند آن به سمع و نظر مردم خواهد رسید. در این طرح توجه ویژهای به دختران و مادران ایرانی شده است. احیای حقوق زنان ایرانی در این طرح مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب جسمی و روحی زنان ایرانی در نظر گرفته شده است. این طرح جدید است و با لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تفاوت دارد.»
با وجود طرحها و لوایح بر زمین مانده، آنگونه که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است، نمایندگان طرحی دیگر را در حمایت از زنان تهیه کردهاند که طرحها و لوایح پیشین در بهارستان خاک میخورد.
حفظ کرامت زنان و حمایت از آنان در صورتی محقق خواهد شد که قوانینی با ضمانت اجرایی مصوب شوند تا ضمن کرامت زنان امنیت و آسایش روانی و اجتماعی خانواده ها نیز حفظ شود.
چهار مصوبه در دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده دولت سیزدهم
دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور برگزار شد و 4 طرح پیشنهادی دبیرخانه این ستاد به تصویب رسید.
7دی ماه 1401، دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی زن و خانواده، دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر این ستاد و وزرا و نمایندگان دستگاهها از سه قوه برگزار شد.
در این جلسه دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده 4 طرح پیشنهادی در حوزه کاهش آسیب طلاق به کمک مشاوره زوجین نوپا، نظام واره شغلی زنان، نظام جامع آماری زن و خانواده و تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت ارائه و به تصویب رسید.
1. تصویب مشاوره رایگان نوهمسران
مشاوره 4سال اول زندگی زوجین که سال اول آن به صورت رایگان، و سال دوم تا چهارم برای دهک 1تا 4 رایگان است. این طرح برای سال اول برای 5 استان پرطلاق به صورت آزمایشی اجرا خواهدشد.
2.تصویب تدوین نظام واره شغلی زنان
موافقت با طرح تدوین بازآرایی وضعیت اشتغال بانوان در این جلسه صورت گرفت و مقرر شد این طرح با توجه به مسئولیت های چندگانه زنان تنظیم و پس از تدوین در جلسه آتی ستاد به تصویب رسد.
3. طرح تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده به تفکیک جنسیت با همکاری کلیه دستگاه های اجرایی
برای یکپارچه سازی داده های آماری مرتبط با و طراحی زیست بوم زن و خانواده و اطلس ویژه زنان در برشهای گوناگون به تصویب رسید.
4. تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت
این طرح با هدف برجسته سازی جایگاه زنان در مقابله با آسیبهای اداری و اجتماعی و کاهش آسیب های گوناگون در دستگاههای دولتی و اداری به تصویب رسید. این طرح در دو بخش ملی و بین المللی فعال خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10904/32613/114838
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10904/32613/114839
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10904/32613/114840
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10904/32613/114841
|
- شروع پیک جدید کرونا در ایران رسما اعلام شد
- جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیکی
- گفتگو
- تکلیف در بلاتکلیفی