|
افزایش نرخ سود در نظام بانکی عملیاتی شد
همزمان با مجوز انتشار اوراق گواهی با سود ۲۳ درصدی، فضای رقابتی بین بانکها وارد فاز جدیدی شده تا جایی که برخی بانکهای دولتی نرخ سود سپرده را به ۲۵ درصد هم افزایش دادند. مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدتدار ویژه سرمایهگذاری عام در نشست روز سوم دیماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. این اوراق با نرخ سود علیالحساب ۲۳ درصد منتشر میشود و فروش آن صرفاً برای افراد حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال مجاز است، مدت این اوراق حداکثر یکساله است، اما بانک مرکزی به بانکها این اجازه را داده است که این اوراق را با سررسیدهای زیر یک سال نیز منتشر کنند.این تصمیم زمانی به نظام بانکی ابلاغ شد که بانک مرکزی رسما از طرح موضوع افزایش نرخ سود در شورای پول و اعتبار خبر داده و تأکید کرده بود: به دنبال تغییر نرخ سود هستیم. این سیاست مورد دفاع فرزین رییس کل جدید بانک مرکزی نیز است؛ او در گفتوگوی ویژه خبری اعلام کرد که از ابزار نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد، ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعداً اعلام میکنیم.ولی بعد از ابلاغ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی برخی بانکها به خصوص بانکهای دولتی نرخ سود سپردههای بانکی را افزایش دادند. مشاهدات خبرنگار تسنیم نشان میدهد نرخ سود سپرده در بانکهای دولتی هم اکنون تا ۲۵ درصد هم افزایش یافته است. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
تدوین برنامه تحول و اصلاح شهرهای جدید ظرف یکسال آینده
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مجموعه دولت پیشنهادهای نمایندگان مجلس را برای تامین منابع مالی اجرای طرحهای مسکن بررسی میکند بر اصلاح قانون شهرهای جدید تاکید کرد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دیروز 12 دی با حضور در مجلس شورای اسلامی و دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی اجرای قانون جهش مسکن از برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهای جدید خبر داد.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه صحبتهای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شهرهای جدید از زمان تاسیس تاکنون از بیماری مزمن رنج میبرد حرف نادرستی نیست، گفت: شهرهای جدید طبق قانون مصوب در سالهای متمادی و در دولتهای مختلف اجرا شده و هماکنون به وضعیت موجود رسیدیم که البته مشکلاتی را نیز در شهرهای جدید داریم.
یکی از کانونهای هدف برای تولید مسکن شهرهای جدید است
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز یکی از کانونهای هدف وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن، شهرهای جدید است. به نظر میرسد که قانون شهرهای جدید نیاز به اصلاح دارد که در صدد هستیم در همراهی با مجلس آن را اصلاح کنیم.
بذرپاش با اشاره به اینکه عملکرد شهرهای جدید در برخی وجوه مثبت و در برخی وجوه ایراداتی دارد که باید رفع شود، گفت: در دوره جدید اولویت وزارت راه و شهرسازی اصلاح قانون شهرهای جدید است.
روح حاکم بر شهرهای جدید بر پایه نظام شهرسازی ایرانی- اسلامی اصلاح میشود
وی یکی از اصلیترین مشکلات شهرهای جدید را نبود روح متعالی نظام شهرسازی و زیست مومنانه ایرانی-اسلامی عنوان کرد و در بیان دلایل این وضعیت توضیح داد: بخشی از مشکلات موجود در شهرهای جدید به دلیل نبود منابع و تامین خدمات روبنایی، بخشی به دلیل نبود طراحی از قبل و بخشی نیز به دلیل ایرادات قانونی بوده است. بنابراین وقتی در ادوار مختلف رویکرد درآمد هزینهای به شهرهای جدید داشتیم ناچار شدیم تا اراضی را در این شهرها بفروشیم و این وضعیت ماحصل سالهای طولانی است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش گفت: ناچار شدیم اراضی را در شهرها به فروش برسانیم تا خدمات زیربنایی و روبنایی را در شهرهای جدید تامین کنیم و اساسا مسکن بسازیم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اعضای کمیسیون عمران مجلس بر ارایه پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تامین منابع مالی و تکمیل طرحهای باقیمانده مسکن و اجرای کلان پروژه نهضت ملی تاکید کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در اجرای طرحهای فوریتی همچون اجرای طرح مسکن مهر، اقدام ملی، نهضت ملی مسکن منابعی به غیر از منابع بانکی دیده نشد و بخشی از مشکلات نیز به همین دلیل است که منابعی که در اختیار دولتها بوده برای اجرای پروژهها مهم از جمله تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی مسکن کافی نبوده است. هماکنون نیز یکی از استمدادهای ما از کمیسیون عمران مجلس همین تامین منابع مالی کلان پروژه کشور است که در جلسه رای اعتماد نیز بر آن تاکید داشتم.
بذرپاش تاکید کرد: وقتی منابع اجرای طرحهای کلان مسکن دولت متکی بر فقط منابع بانکی است یکی از سهل الوصولترین روشها فروش زمین است. اینکه زمین را بفروشند و هزینه آمادهسازی بدهند و هرجایی که کمبود منابع بود حتی به عملیات احداث برسند که نمونه آنها را در باقیماندههای مسکن مهر شاهد هستیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تکمیل حدود 50 هزار مسکن مهر باقیمانده از محل فروش زمینها اقدام شده است. دولت در تکمیل این تعداد واحد باقیمانده مسکن مهر متعهد شده است تا واحدها را تکمیل کند زیرا با افزایش قیمتها مردم متضرر شده اند و برخی از آنها نیز عملیات اجرایی نداشته و فقط زمین است و هیچ کاری روی اراضی انجام نشده است. بنابراین برای تکمیل واحدها چون منابع متکی به منابع بانکی است باید از محل فروش اراضی تامین منابع انجام، واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شوند.
وی تصریح کرد: چنانچه مجلس راه دیگری را به دولت پیشنهاد میدهد تا از مسیرهای دیگر برود همچون تملک دارایی یا روشهای دیگر تامین منابع مالی بر روی آن توافق و تصمیمگیری میکنیم تا تعهداتی که برعهده حاکمیت در خصوص تامین مسکن است انجام شود.
بذرپاش با تاکید بر اینکه در شهرهای جدید کارهای خوبی نیز انجام شده است، گفت: چنانچه اعضای کمیسیون عمران موافق باشند، برنامه تحول و اصلاح شهرهای جدید ظرف یکسال آینده تهیه شود تا هرجا لازم است اصلاح لازم انجام شود.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهای جدید در همراهی با مجلس، برنامههای آتی را برای اجرایی شدن روح حاکم بر شهرهای جدید بر مبنای ایرانی- اسلامی تعیین و ارایه خواهد کرد.
«امتیاز» در مورد تجارت خارجی ایران گزارش میدهد؛
صادرات زیر سایه دیپلماسی کیفیت
️ ثمانه ماکویی
تجارت خارجی ایران در حدود سه سال و نیم گذشته بیش از هر عاملی تحت تاثیر تحریمهای اقتصادی آمریکا قرار داشته است. این تحریمها از سویی باعث شد توجه مقامات اقتصادی و تصمیمگیران در سطح کلان بیش از گذشته به صادرات غیرنفتی جلب شود که در بلندمدت برای اقتصاد ایران نتایجی مثبت بر جای خواهد گذاشت ولی از سوی دیگر با توجه به محدودیتهای بین المللی توسعه صادرات و حضور در بازارهای هدف با دشواریهایی جدی دست به گریبان بوده است.
در صورت تداوم تحریمها، گسترش تجارت ایران با کشورهای اروپایی و مقاصد دورتر در آفریقا، آمریکا یا شرق آسیا همچنان محدود خواهد ماند و همین موضوع دستیابی به هدف گذاریهای کلان صادرات غیرنفتی کشور را با دشواری مواجه میکند.
شکلگیری دیپلماسی استاندارد و کیفیت در راستای توسعه صادرات
مهرماه بود که معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران از شکلگیری مفهوم دیپلماسی استاندارد و کیفیت در راستای توسعه و تسهیل صادرات خبر داد.
«احسان ساده» افزود: این ایده برای نخستین بار از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد (ایزو) مطرح شد که یکی از سیاستهای جدید این سازمان در دوره تحولی است.
وی گفت: این مفهوم به معنای بهکارگیری هنر و فنون دیپلماسی درخصوص الزامات استاندارد کالاها و خدمات است که رایزنی هوشمند با کشورهای طرف تجاری ایران برای محصولات و شیوههای ارزیابی کالاها را میطلبد و تسهیلکننده صادرات خواهد بود.
این مقام مسوول سازمان ملی استاندارد ایران بیانداشت: امسال ایران ریاست «ریسکام» (موسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای عضو اکو) را بر عهده دارد که توافقات ذیل این موسسه میتواند تسهیلگر فعالیتهای اقتصادی کشورمان با کشورهای عضو اکو باشد.
ساده، در ادامه بر لزوم توجه به استانداردهای بومی تاکید کرد و آن را اساس یک نظام استاندارد کارآمد برشمرد و ادامهداد: این مهم و پرهیز از استانداردهای ترجمهای، از نخستین سیاستهای این سازمان در دولت سیزدهم است.
وی، یکی دیگر از سیاستهای سازمان ملی استاندارد ایران را ورود به حوزه خدمات برشمرد و اظهارداشت: در زمانه حاضر خدمات بخش اعظم تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص میدهد اما در سالهای گذشته مغفول مانده است.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه اخیر این سازمان برای نخستین بار در ۱۰۰ سال سابقه خود به حوزه استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات ورود کرد و حوزه های خدمات مالی، خدمات آموزشی، خدمات حوزه سلامت و خدمات ورزشی در اولویت قرار گرفت.
وی همچنین از استانداردسازی کالاها و خدمات دانشبنیان و نوظهور و تدوین بسته ویژهای برای این مهم خبر داد.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران همچنین از راهبری نظام کیفیت در کشورهای جهان اسلام و منطقه از سوی این سازمان خبر داد و افزود: در حال معرفی این مدل از طریق موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) به کشورهای اسلامی هستیم و در این راستا جایزه کیفیت استاندارد کشورهای اسلامی را نیز معرفی خواهیم کرد.
وی گفت: سازمان ملی استاندارد تنها مرجع اعطای نشان استاندارد حلال در کشور است و توجه به موضوع ارزیابی انطباق حلال میتواند یکی از ارکان تجاریسازی در بازار بیش از یک میلیارد نفری جهان اسلام باشد.
ساده خاطرنشانکرد: در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰۰ پروانه ارزیابی انطباق حلال در کشور شکل گرفته است.
وی تصریحکرد: سازمان ملی استاندارد با پرهیز از مماشات در انجام فعالیتهای نظارتی، از انجام تکالیف قانونی و پاکدستی حمایت میکند و توصیه و سفارشپذیر نیست.
وی خاطرنشانکرد: سازمان ملی استاندارد ایران با نگاه فرابخشی خود، در انجام فعالیتهای مربوطه از نظرات و دیدگاه های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و وزارتخانههای اقتصادی برای رونق امور اقتصادی کشور بههره میگیرد. مسیر صادرات با کمک استانداردها ارتقاء مییابد
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، با بیان اینکه مسیر صادرات با کمک استانداردها ارتقاء می یابد، گفت: برای صادرات کالای باکیفیت و حفظ و گسترش بازارهای صادراتی همکاری موثر دو دستگاه صمت و استاندارد بیش از پیش ضروری است.
«سید محمد موسوی» در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۲۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی، افزود: با اجرایی شدن این تفاهم نامه انتظار می رود این رقم دستکم رشد ۱۰۰ درصدی را در بازه زمانی کوتاه تجربه کند.
وی با اشاره به بخش های مختلف صنایع ماشین آلات در این معاونت، تصریح کرد: اجرای این تفاهم نامه در سایر بخش های صنایع ماشین آلات و تجهیزات می تواند رشد کیفیت و توسعه صادراتی را به دنبال داشته باشد. جدای از تحریمها، بحث عضویت یا عدم عضویت ایران در گروه مالی اف ای تی اف نیز همچنان محل جدال است. قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این گروه باعث شده تبادلات مالی و بانکی کشور با دشواریهای فراوانی روبه رو شود و همین موضوع در مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات به ایران محدودیتهایی را به وجود آورده است..
توسعه صادرات با مشارکت در تدوین استاندارهای بینالمللی
در همین راستا «پرویز درویش» معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اهمیت استانداردهای تخصصی گفت: به هر میزان که در تدوین استانداردهای بین المللی مشارکت داشته باشیم، علاوه بر کسب تجارب فنی، میتوانیم سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم و جهش بزرگی را در توسعه صادرات رقم بزنیم.
وی با اشاره به تدوین ۳۴ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی، خاطرنشانکرد: در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران، کیفیسازی استانداردهای ملی در اولویت سازمان قرار دارد.
درویش با بیان اینکه ۴۰۰ کمیته فنی متناظر با کمیته های بین المللی و همچنین ۳۵ کمیته تدوین استانداردهای ملی ساماندهی شده است، تصریحکرد: همه تولیدکنندگان و ذی نفعان می توانند در این کمیته ها مشارکت داشته باشند و با فعال سازی بیشتر این کمیته ها دانش فنی روز را به ویژه در زمینه ماشین آلات و تجهیزات کسب کنیم.
این تفاهم نامه با هدف همکاری، هماهنگی و هم افزایی فنی، علمی، آموزش، پژوهشی، فرهنگی و همچنین تسهیل و تسریع فعالیت های مرتبط استانداردسازی و استفاده بهینه از امکانات، استعدادها و توانایی های طرفین به امضای معاون تدوین و ترویج استاندارد و معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید.
مشارکت در تدوین پیش نویس استانداردهای ملی و بین المللی، انجام طرح های مشترک تحقیقاتی و مطالعاتی، ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد در کشور، مشارکت در تدوین استانداردهای جامع محصولات و خدمات دانشبنیان و فناورانه و انعکاس اولویت های پژوهشی و نیازهای فناورانه طرفین در این تفاهم نامه مورد توجه قرار دارد.
تاثیرگذاری کشورهای توسعهیافته در تدوین استانداردها
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نامهای به دبیرکل ایزو با انتقاد از وضع خطمشیگذاریهای عمومی این سازمان، پیشنهادکرد: کمیتهای برای تعیین راهبردهای ایجاد تعادل و تقارن در موضوع مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و توانمندسازی کشورها تشکیل شود.
در نامه «مهدی اسلامپناه» به «سرجیو موجیکا» دبیرکل سازمان بینالمللی استانداردسازی (ایزو) آمده است: با توجه به رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد ایران در راستای ارتقای مشارکت موثر در تدوین استانداردهای بین المللی و تجربه حضور در نشستهای مجمع عمومی ایزو در سپتامبر گذشته (شهریور- مهر ۱۴۰۱)، برای من دغدغههایی درباره چگونگی استفاده موثر از استانداردهای ایزو و تقابل مقررات فنی و خط مشیگذاریهای عمومی کشورهای توسعه یافته با استانداردهای بین المللی ایجاد شده است که مایلم با شما در میان بگذارم.
وی در این نامه ادامهداد: در اجرای منشور اخلاقی ایزو اساس کار بر تدوین استانداردهای بینالمللی قابل قبول و مناسب برای کل جهان به شیوهای پاسخگو و منصفانه بر اساس اجماع نظر متخصصان است، در حالی که باید همه اعضای ایزو متعهد به پایبندی به این اصول باشند، اما وضع خطمشیگذاریهای عمومی و مقررات فنی سختگیرانهتر از استانداردهای بین المللی دقیقا در تضاد و تقابل با مفاد منشور اخلاقی و استانداردهای بینالمللی است.
اسلامپناه اضافهکرد: از طرفی موافقتنامه وین نیز منجر به یک عدم تعادل و کمرنگ شدن نقش سایر کشورها بوده و مانعی برای رشد و مشارکت موثر سایر کشورهای فعال در استانداردسازی است و منجر به هژمونی کشورهای توسعه یافته صادرکننده و تاثیرگذاری در تدوین استانداردهای بین المللی شده است. بر این اساس پیشنهاد میشود برای رفع جدی این دغدغه که احتمالا مشکل کشورهای دیگر نیز هست، کمیتهای با مشارکت کمیتههای COPOLCO و DEVCO و کشورهای علاقهمند به این موضوع از جمله جمهوری اسلامی ایران برای آسیب شناسی تقابل مقررات فنی و استانداردهای بین المللی، تعیین راهبردهای ایجاد تعادل و تقارن در موضوع مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و توانمندسازی کشورها بهویژه در حوزه آسیا و اقیانوسیه تاسیس شود.
وی افزود: حضور منفعلانه کشورهای ساکت و مشارکت نکردن جدی در تدوین استانداردهای بینالمللی منجر به انتشار استانداردهایی همسو با منافع ملی کشورهای عموما توسعه یافته شده است. با تقدیر از تلاشهای ایزو برای مشارکت فعالتر کشورها، ضروری است برای صیانت از اعتبار استانداردهای ایزو به عنوان اسناد مورد تایید برای تبادلات تجاری، از کم رنگ شدن نقش استانداردها و جایگزین شدن مقررات فنی بومی سختگیرانه جلوگیری کرد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشانکرد: یکی از دلایل عضویت و مشارکت کشورها در سازمانهای بینالمللی استانداردسازی، رشد و بهبود کیفیت محصولات و خدمات و بهبود تجارت و کسب بازارهای بیشتر و جلوگیری از ایجاد انحصار بازار برای برخی کشورها است. کشورها با استفاده از استانداردها درصدد ارتقای فناوریها و توان تجاری خود هستند، در حالی که تدوین مقررات فنی و خطمشیگذاریهای عمومی توسط برخی کشورها منجر به سوء استفاده کشورهای توسعه یافته از استانداردهای بینالمللی در صادرات شده و بدین طریق دروازه صادرات به همه کشورها را برای ایشان باز و رسیدن محصولات و خدمات سایر کشورها، منطبق بر استانداردهای ایزو را به بازارهای خود محدود و سخت میکنند.
در ادامه نامه، اسلام پناه اظهار داشت: معتقدم در صورتی که این تقابل چارهجویی نشود برنامه عملیاتی سازمان ایزو برای افزایش نقش راهبری کشورهای در حال توسعه در تدوین استانداردهای بین المللی اثربخش نخواهد بود و به همین منظور آمادگی خود را برای اجرایی شدن این پیشنهاد و هدایت یک کارگروه ویژه برای تعیین راهکارهای جلوگیری از این عدم تعادل در استفاده از استانداردها و ارتقای سطح مشارکت و توانمندسازی کشورها حسب برنامه عملیاتی ایزو برای کشورهای در حال توسعه اعلام میکنم و مصرانه پیگیر تعیین راهکارهای ایزو در زمینه جلوگیری از وضع مقرراتفنی بازدارنده بهویژه توسط کشورهای توسعهیافته هستم.
وی در خاتمه بیانداشت: فرصت مغتنمی است که با توجه به سیاست تعامل منطقهای سازمان ایزو در زمینه هدف شما در شنیدن صدای همه اعضا و برگزاری نشست های منطقهای، پیشنهاد میشود این موضوع در اجلاس آتی حوزه آسیا اقیانوسیه در یک میزگرد مطرح شده و در تعامل با اعضا بنا به مصوبات نشست پیگیری شود.
فاصله ۳.۵ میلیارد دلاری تا حذف نفت از تراز تجاری ایران
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات کشور با حرکت شتابنده رو به رشد است و فقط ۳.۵ میلیارد دلار تا حذف نفت از تراز تجاری کشور فاصله داریم.
«سید رضا فاطمی امین فزود: سال گذشته ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و در مقابل ۵۲ میلیارد دلار واردات برای کشور به ثبت رسید که حاکی از روند رو به رشد صادرات غیرنفتی است.
وی بر لزوم اقدامات عاجل و فوری در حوزه استاندارد اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید بر سه اقدام تمرکز کرد که در حوزه صادرات غیرنفتی، هماهنگی با موسسات و نهادهای استاندارد دیگر کشورها بهشدت نیاز است.
فاطمی امین ادامه داد: در این راستا باید به استاندارد محصولات پیچیده نظیر برخی داروها، تجهیزات و غیره که کشورهای کمتری قادر به تولید آنها هستند، توجه کرد.
وزیر صمت بیان داشت: اکنون رتبه پیچیدگی ایران در جهان ۶۵ است که تلاش میشود تا این رتبه در چهار سال آینده به کمتر از ۴۰ برسد.
وی اظهار داشت: اقدام دیگر، نیاز به یکپارچگی در حوزه استاندارد است که در جلسه اخیر شورایعالی استاندارد مطرح و از سوی رییسجمهوری نیز مورد پذیرش قرار گرفت.
فاطمی امین بر لزوم تعامل با کشورهای طرف تجاری برای تایید استانداردهای یکدیگر تاکید کرد و گفت: این مهم نقطه عطفی برای کشورمان خواهد بود تا از تولیدات و صادرات منبعپایه به صادرات محصولات پیچیده سوق یابیم و در همین راستا باید دقت و صحت برخی استانداردها اصلاح شود.
وزیر صمت یادآوری شد: استاندارد سه کارکرد دارد که نخستین آن احراز حداقل کیفیت است که بیشتر برای کالاهای نهایی موضوعیت دارد. وی، ایجاد زبان مشترک و مدیریت دانش را دیگر کارکردهای استاندارد برشمرد که همه این کارکردها در پنج سطح محصول، فرآیند، سازمان، جامعه و زندگی موضوعیت مییابد.
وی به چالش استاندارد ترجمهای نظیر یورو۴ و یورو۵ اشاره کرد و گفت: چرا نباید مرجعیت استاندارد و استاندارد بومی در کشور داشته باشیم؟ و این یک حوزه کاری وسیع است بهطوری که میتوان با سازوکاری حتی اعضای هیات علمی دانشگاهها را به سمت تدوین استانداردها در کنار ارائه مقالات پژوهشی سوق داد و در نظام رتبهبندی آنان موثر کرد.
اخبار
اتفاقی بی سابقه در 50 سال اخیر؛
سد های تهران فقط 89 روز آب دارند
در سد لتیان ۳۰ متر ارتفاع آب پایین آمده و به قدری سطح آب افت پیدا کرده که میتوانیم به راحتی کف دریاچه سد لتیان را ببینیم.
دریاچه کوچک شده و ۵۰ متر دورتر خشکی دیده میشود و دریاچه تمام شده است تپههای دورتا دور دریاچه هم برفی روی آن قرار نگرفته است داغی آب روی بدنه سد هم مشخص میباشد مابقی سدهای تهران مثل سد لار وضعیت آن هم بدتر از سد لتیان است.
برای تامین آب تهران از آب چاه و چاه کشاورزی کمک میگیرند تا بتوانند آب را در شبکه آب برای تهران پایدار نگه دارند در این لحظه مصرف اب تهرانیها ۳۸ هزار لیتر بر ثانیه میباشد هنوز هم بسیار زیاد است برای فصل زمستان باید ۳۵ هزار لیتر بر ثانیه اگر باشد آن وقت شرایط پایدار میباشد.
به گفته مدیر عامل آبفای تهران برای تهیه آب شرب تهران شرایط بسیار سخت است اگر هر نفر ۵۰ لیتر کاهش مصرف آب داشته باشد شرایط بهتر میشود.
افزایش 2 و5 درصدی واردات فولادیها در 8 ماهه امسال
آمار واردات زنجیره فولاد از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نشان میدهد که علاوه بر صفر شدن واردات آهن اسفنجی و اسلب به کشور، در هشت ماهه امسال میزان واردات مقاطع طویل دو درصد و واردات مقاطع تخت و محصولات فولادی حریم پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال 1400، بیشتر شده است.
بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا، قرار گرفت، از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، میزان واردات مجموع مقاطع طویل دو درصد، محصولات فولادی و مجموع مقاطع تخت هریک پنج درصد نسبت به میزان واردات آن در مجموع هشت ماهه 1400 بیشتر شده و میزان واردات شمش فولاد تغییری نکرده است. واردات شمش فولاد به کشور هم که مدتهاست صفر شده و کشور نیازی به واردات شمش فولاد نداشته است.
بیشترین میزان واردات فولادی در مدت مذکور سال جاری مختص محصولات فولادی معادل 558 هزار تن است که نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل 533 هزار تن، پنج درصد بیشتر شده است. این درحالیست که میزان واردات آن تا نیمه نخست امسال کمتر از شش ماهه اول سال 1400 بود.
میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در هشت ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد بیشتر شده و از 474 هزار تن در مجموع واردات طی هشت ماهه 1400 به 498 هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است.
مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده طی فروردین تا آذر 1401 نسبت به همین مدت در سال گذشته تنها دو درصد بیشتر شده و از 59 هزار تن به 60 هزار تن رسیده است.
طبق آمار، در واردات شمش فولادی، طبق روال، همچنان میزان واردات اسلب صفر ثبت شده است اما 4000 تن بیلتوبلوم وارد کشور شده که بیش از میزان واردات آن در هشت ماهه 1400 (2000 تن) است.
در نهایت نیز همچنان طی روال سالهای اخیر، واردات آهن اسفنجی به کشور صفر است.
رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران؛
توزیع اینترنتی گوشت قرمز
تنظیم بازاری آغاز شد
رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران از آغاز توزیع گوشت قرمز منجمد در سامانه ستکاوا برای واحد های توزیعی خبر داد.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کمال ربانیزاده، رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران، اعلام کرد: گوشت منجمد تنظیم بازاری از امروز از طریق سامانه توزیع هوشمند (ستکاوا) عرضه شده است. وی افزود: از فردا در تمام استان تهران گوشت قرمز از طریق این سامانه توزیع خواهد شد. ربانیزاده با بیان این که در حال حاضر توزیع با استان تهران شروع شده است، گفت: در استانهایی که سامانه توزیع هوشمند (ستکاوا) راهاندازی شده است، توزیع گوشت قرمز منجمد به زودی آغاز خواهد شد. بر اساس این گزارش، سامانه ستکاوا برای خرید گوشت قرمز و مرغ توسط واحد های توزیعی ایجاد شده است و مردم به طور مستقیم نمی توانند از این سامانه خریدی داشته باشند.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن:
اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر سرعت میگیرد
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: روند ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت طبق تفاهمنامه جدید این بنیاد با معاونت مسکن و ساختمان و سازمان ملی زمین و مسکن سرعت مییابد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «حمیدرضا سهرابی» افزود: بر همین اساس مقرر شده تا شناسایی اراضی، الحاق، تفکیک، طراحی و آماده سازی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعت توسط بنیاد مسکن انجام شود.
وی از انعقاد تفاهمنامه سهجانبه بین معاونت مسکن و ساختمان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ملی زمین و مسکن برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت تحت مسئولیت بنیاد خبر داد و تصریح کرد: طی این تفاهمنامه مقرر شد تا صفر تا 100 عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود.معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: همچنین مقرر شده تا موضوعاتی از جمله تامین زمین، تهیه طرح و آماده سازی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10905/32618/114879
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10905/32618/114880
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10905/32618/114881
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10905/32618/114882
|
- افزایش نرخ سود در نظام بانکی عملیاتی شد
- تدوین برنامه تحول و اصلاح شهرهای جدید ظرف یکسال آینده
- صادرات زیر سایه دیپلماسی کیفیت
- اخبار