|
گویندگی رادیو را به گزارشگری ترجیح میدهند
مدیر رادیو ورزش با اشاره به کاهش گزارشگری رادیو عنوان کرد که افراد بیشتر گویندگی میکنند و برنامهها استودیو محور شده است.
مهدی آذرمکان مدیر شبکه رادیویی ورزش درباره سیاستهایی که باعث ترویج مستندسازی در رادیو میشود گفت: حمایتهای مالی در واحد طرح و برنامهریزی سازمان میتواند موجب توسعه اقداماتی برای این منظور شود.
وی ادامه داد: تعیین موظفی نیروهای تعهدی سازمان در تولید برنامههای مستند نیز قابل بازنگری است و البته اینجا فرصتی است که باید از پیگیری معاون محترم صدا در تبدیل وضعیت استخدامی برگزیدگان جشنواره مستند با توجه به عنایت رییس محترم سازمان صداوسیما سپاسگزاری کرد. قطعاً این اقدامات شورآفرین خواهد بود.مدیر رادیو ورزش برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: حرکتی که به واسطه جشنواره مستند پژواک از سال گذشته در رادیو آغاز شده است را باید قدر دانست. جشنوارهها یکی از جریانهای مقوم مستندسازی هستند. البته این ایجاد انگیزه در کنار حمایتهای مادی و تقویت برآورد تولید و انتخاب زمان پخش مناسب برای آن میتواند این جریان را تقویت کند. در حال حاضر هم بخش مهمی از تعهدات شبکهها به ساختار مستند اختصاص دارد که میتوان با تشکیل کارگروههای ویژه در درون شبکهها این تعهدات را کیفی سازی کرد. وی اضافه کرد: جشنوارهها محل جلوهگری تولیدات کیفی خواهد بود و هرچه تولیدات کیفیتر شوند مخاطب بیشتر به رادیو اقبال خواهد داشت. علاوه بر آن بخشهای مردمی جشنوارهها حضور مخاطبان را در رسانه تسهیل میکند و مشارکت آنان را افزایش خواهد داد. چرا که در هر جشنواره ارتباط مخاطبان با رادیو افزایش پیدا میکند. همچنین اینگونه جشنوارهها با تبلیغات و سهمی که از سبد رسانه کشور به خود اختصاص میدهند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا خواهند داد. به ویژه برای رسانهای همچون رادیو که باید بیشتر دیده شود. آذرمکان درباره انتظارش از یک مستند رادیویی گفت: اگر یک مستند رادیویی بتواند در کشف یک حقیقت تلاش کند میتواند انتظار مخاطب را برآورده سازد. بدیهی است شناخت حقیقت جز با تحقیق و پژوهش میسر نخواهد بود و بنابراین یک مستند رادیویی بدون یک پشتوانه تحقیقی نمیتواند انتظار را برآورده سازد. مدیر شبکه رادیویی ورزش درباره کشف استعدادهای برنامهسازی در حوزه مستند رادیویی نیز عنوان کرد: جشنوارهها مهمترین ساز و کار برای شناخت استعدادهای برنامهسازی هستند، به ویژه اینکه با اضافه شدن بخش مردمی میتوان دامنه شناخت را گسترش داد و در اقصی نقاط کشور استعدادهای برنامهسازی را کشف کرد. البته صرفاً شناخت استعداد کافی نیست بلکه استعداد باید حمایت شود. پیشنهاد میکنم بخشی از جوایز جشنواره را حمایت از تولیدات آتی قرار داد. آذرمکان، کم توجهی به شغل گزارشگری رادیو به عنوان مهمترین عامل تولید یک برنامه مستند را یکی از دلایلی دانست که با مستند در رسانه رادیو کمتر توجه شده و افزود: امروزه افراد علاقمند هستند به جای گزارشگری، گوینده باشند چرا که دستمزد یک گزارشگر بیش از یک گوینده نیست و علاوه بر آن از سختی کار بیشتری هم برخوردار است، بنابراین برنامههای خارج از استودیو به تدریج کمرنگ و جای خود را به برنامههای استودیو محور داد. برآورد پایین تولید برنامههای مستند خود قصه پر غصهای بوده که همچنان هم به نقطه مطلوب نرسیده است، هرچند اقدامات امیدوارکنندهای در این راستا شکل گرفته است.
اخبار
بازیگر فیلم «گلادیاتور ۲» معرفی شد
پاول مسکال بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گلادیاتور ساخته ریدلی اسکات بازی میکند.
بازیگر فیلم «بعد از آفتاب» و سریال «مردم معمولی» در حال صحبت برای بازی در قسمت دوم فیلم مورد انتظار «گلادیاتور» ساخته ریدلی اسکات است. فیلمی که در سال 2000 ساخته شد و از راسل کرو یک سوپراستار ساخت و بهترین اسکار فیلم سال را کسب کرد.
این فیلم یک پیشدرآمد برای گلادیاتور نیست و قرار نیست مسکال گذشته ماکسیموس را بازی کند بلکه در عوض، مسکال نقش لوسیوس، پسر لوسیلا (با بازی کانی نیلسن در فیلم اصلی) را بازی خواهد کرد.
اسکات در کنار کارگردانی همراه با اسکات فری و داگ ویک و لوسی فیشر از Red Wagon Entertainment تهیه کننده این فیلم خواهند بود.
فیلمنامه این فیلم را دیوید اسکارپا نوشته است و کمپانی پارامونت تولیدکننده این فیلم خواهد بود. یونیورسال که از اولین فیلم همراه با DreamWorks از فیلم اول حمایت کرد، حق مشارکت در فیلم را دارد.
مسکال به خاطر بازی در نقش پدری که دچار مشکلاتی در فیلم «AFTERSUN» است، برای رسیدن به اسکار سروصدا کرده است. او برای بازیاش در سریال «مردم معمولی» نامزد امی شد.
مسکال در «غریبهها» ساخته اندرو هی در کنار اندرو اسکات و کلر فوی و همچنین در «دشمن» گارث دیویس با سائورس رونان ظاهر خواهد شد.
ریدلی اسکات قبل از اینکه به رم بازگردد، فیلم «ناپلئون» را کارگردانی میکند که خواکین فینیکس در آن نقش مستبد فرانسوی را بازی میکند.
«مهدی نقویان»
رییس جدید مرکز سیمافیلم شد
با حکم «محسن برمهانی» معاون سیما، «مهدی نقویان» به سمت رییس مرکز سیمافیلم منصوب شد.
با حکم «محسن برمهانی» معاون سیما، «مهدی نقویان» به سمت رییس مرکز سیمافیلم منصوب شد.
در حکم محسن برمهانى خطاب به مهدی نقویان آمده است؛
ایران اسلامی در طول تاریخ پرافتخار خود از گنجینههای ممتاز و بینظیر داستانپردازی، تصویرسازی و هنرهای روایی بهرهمند بوده و امروز با توجه به رقابتهای روزافزون منطقهای و جهانی و ضرورت تاریخی و تمدنی، احیای این جایگاه و جهش در هنرهای نمایشی و روایت هنری، اهمیت مضاعف پیدا کرده است. انقلاب اسلامی نیز از یک سو بر گنجینه ماجراهای ملی و قهرمانان مردمی و قصههای پرفراز و فرود و تجربه زیست ممتاز ملت افزوده و از دیگر سو چشمودل تودهها و نخبگان بسیاری از ملتهای جهان را مشتاق شنیدن از ایران عزیز کرده است.
معاون سیما ارتقای کیفی، محتوایی و کمی آثار نمایشی و مجموعههای داستانی رسانه ملی را مأموریت مهم رییس جدید مرکز سیمافیلم برشمرده و خطاب به نقویان تأکید کرده است:
برنامهریزی برای تحول در سازماندهی تولید و بهکارگیری سازوکارهای مؤثر برای استفاده حداکثری از سرمایهها و استعدادهای موجود در عرصه هنرهای نمایشی و جلوگیری از انحصار، کاهش بروکراسیهای غیرلازم و افزایش کیفیت ساخت مجموعههای داستانی متناسب با راهبردهای مصرّح در سند تحول، هماهنگی کامل با دفتر فیلمنامه رسانه ملی در جهت همافزایی راهبردی و عملیاتی، قانونمند کردن نظارت منطقی و مؤثر بر تولید در ابعاد مالی، نیروی انسانی، محتوایی و... در بازه زمانى مشخص پیگیرى شود.
همچنین کاهش هزینههای غیرضروری، افزایش بهرهوری و گسترش زیرساختهای تولید حرفهای و صنعتی، رصد، رتبهبندی، ارتباط و بهکارگیری مجموعه ظرفیتهای انسانی، حرفهای، مادی و سختافزاریِ تولید نمایشی فراتر از پایتخت، همافزایی با بخشهای دولتی و خصوصی در راستای جهش چشمگیر کیفی و کمی آثار نمایشی با رویکرد تمدنسازی در چشماندازهای ملی، منطقهای و جهانی از دیگر تأکیدات در این حکم است.
اجرای «اهمیت ارنست بودن» در تماشاخانه ارغوان
نمایش «اهمیت ارنست بودن» کاری از مهسا چیذری از ۱۹ دی در تماشاخانه ارغوان روی صحنه می رود.
«اهمیت ارنست بودن» به کارگردانی مهسا چیذری از ۱۹ دی در تماشاخانه ارغوان (سیمرغ) روی صحنه می رود.
«اهمیت ارنست بودن» نوشته اسکار وایلد به ترجمه ایوب آقاخانی روایتگر زندگی ۲ دوست صمیمی در انگلستان است که هر ۲ برای خوشگذرانی خود دروغ هایی به خانواده می گویند اما در این بین ماجراهای عاشقانه ای برایشان پیش می آید که همه چیز را تغییر می دهد.
نمایش «اهمیت ارنست بودن» به عنوان یک کمدی سنگین انگلیسی شناخته می شود و دارای گفتگو های ظریف و بذله گویی های مفرح است و برپایه کمدی موقعیت جلو می رود. این نمایش در واقع طنزی از جامعه دوره ویکتوریا را نشان می دهد؛ جامعهای که مردم آن با حفظ ظاهری موقر و متین، اعمال فاسد و تفکرات زشت خود را می پوشانند. در این نمایش محمد وثوقی، دیانا جاوید موسوی، احمد بیستونی، زهرا مدبر، سمیرا لطفی، فاطمه طاهری، ژالیا شاکری، میثم عزیزی و مهسا چیذری به ایفای نقش می پردازند. مهسا چیذری طراح و کارگردان، محمد وثوقی دستیار کارگردان و تهیه کننده، احمد بیستونی مشاور کارگردان، نسرین کمالی طراح و مجری گریم، لیلی اشتیاق، محمد وثوقی، محمد چیذری طراح پوستر و بروشور، محمد چیذری عکاس و تولید محتوا ، پایگاه تحلیلی خبری سینما آفیش مشاوررسانه ای و مهدی سربازی مدیر روابط عمومی این اثر هستند.
نمایش «اهمیت ارنست بودن» از ۱۹ دی تا ۵ بهمن به مدت ۷۵ دقیقه در تماشاخانه ارغوان روی صحنه است.
تماشاخانه ارغوان (سیمرغ) در خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، بعد از تقاطع رازی، بن بست زیبا واقع است.
افتتاح نمایشگاه آثار قدیریان در فرهنگسرای نیاوران
محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح و... از حاضران در این افتتاحیه بودند.مراسم با سخنان کوتاه ابوالفضل همراه، رئیس فرهنگسرای نیاوران آغاز شد و در ادامه نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به نسل طراحان و نقاشان فعال در حوزه هنری گفت: ما را هنرمندان حوزه هنری میدانستند که آثار هنری را به خط مقدم و منطقه میبردیم. برای اینکه نقاشی برگرفته از مفاهیم انقلاب شکل بگیرد، خیلیها کار کردند اما آنکه بیش از همه کوشید و مسیر را ادامه داد، آقای قدیریان بود.مجید شاهحسینی دیگر سخنران برنامه افتتاحیه نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» بود که گفت: من به خلوص و اتصال قدیریان غبطه میخورم. سالهاست ایشان را میشناسم و با هنرنماییهای او در سینما آشنا هستم. از آغاز مسیر نورانی اربعین، مسألهای تازه میبینیم و برای شخص من آثار آقای قدیریان در این زمینه جالب بود. جنسی از نور در تابلوهای ایشان هست که نشانی و هویتی از نور میدهد و منشأ آن کاملاً مشخص است. شهامت موجود در قلم قدیریان نشان از شناخت معارف و مفاهیم دارد که برخی حتی جرأت زمزمه کردن آنها را هم ندارند.
در پایان نوبت به آفریننده آثار نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» رسید. قدیریان گفت: روزگاری که در پی یافتن مرد خدا بودیم، دنبال پیرمردی سالک میگشتیم اما زمانه عوض شده و حالا سرداری داریم که تمام ابعاد وجودی او زیرمجموعه عبد بودن است. وارد فضایی شدیم که شتابان سمت ظهور میرویم و طبعا همه راهکارها را باید بر همین اساس بچینیم.
جلد اول «تکگویی در سینمای ایران» به بازار آمد
جلد نخست مجموعه سهجلدی «تکگویی در سینمای ایران» بهقلم رسول نظرزاده نشر یافت.نظرزاده با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: جلد نخست این مجموعه روندی تاریخی دارد و با مرور سینمای ایران از سال ۱۳۱۱ تا ۱۳۵۹ به هر فیلمی که در آن تکگویی استفاده شده پرداختهام.این نویسنده و پژوهشگر، پیدا کردن و بازبینی فیلمها را در دهههای گوناگون کاری سخت و طاقتفرسا دانست و افزود: با تمام تلاشی که انجام گرفته است برخی فیلمها پیدا نشد و یا نسخهای از آن ها موجود نبود. دیدن تمام فیلمهای سینمای ایران و یادداشتبرداری حدود پنج سال بهطول انجامید. فیلمها از منابع گوناگون شخصی، کانالهای مجازی، آرشیو دانشگاهی، دوستان و اطرافیان تهیه و به امانت گرفته و یا خریداری شدهاند. متاسفانه در ایران مرکزی برای آرشیو و بایگانی فیلمنامههای سینما وجود ندارد و بخش زیادی از اسناد سینما در حال نابود شدن هستند.نظرزاده با این توضیح که تکگوییها، نزدیک شدن به حرفهای ناگفته و دنیای درونی نقشها هستند و اغلب در تنهایی بهصورت مونولوگ درونی یا بیرونی بیان میشوند و حجمی از اطلاعات ضروری فیلم را به مخاطب ارائه میدهند، ادامهداد: این صداها جنبههای پنهانی بحرانهای حل نشده نقشهای اصلی فیلمها را بیان میکنند. صحنههایی که در آن میتوان صدای بغضها، رنجها، خطاها، اعترافها، درد دلها و از سویی رجزخوانیها و خودگوییهای نقشهای اصلی یا فرعی را شنید. صداهایی که در آن صدای درونی زنها، مردها و قشرهای مختلف مردم با لحنهای مختلف در دهههای مختلف را میتوان پیگیری کرد.او با بیان این که مطالعه «تکگویی در سینمای ایران» نشان میدهد لحن، زبان و واژهها چگونه تغییر میکنند، اظهارداشت: زبان تکگوییها طی سالها و دهههای مختلف کمکم، کابردیتر، درونیتر و محاورهایتر شدهاند و لغات و اصطلاحات تازهای به آنها وارد و از حالت اندرزی خارج شدهاند. تکگوییهای این کتاب میتواند الهامی برای بازیگران و فیلمنامهنویسان سینمای ایران باشد. انتقاد پسر یک کارگردان در پی شکایت دو بازیگر
پسر «فرانکو زفیرلی» از طرح شکایت دو بازیگر اصلی فیلم اقتباسی کارگردان فقید ایتالیایی در سال ۱۹۶۸، انتقاد کرده است. «اولیویا هاسی» و «لئونارد وایتینگ» که در زمان ساخت فیلم «رومئو و ژولیت» در سال ۱۹۶۸ به ترتیب ۱۵ و ۱۶ ساله بودند، ادعا کرده اند که «فرانکو زفیرلی» آنها را وادار کرده است که صحنه ای را به صورت برهنه اجرا کنند و حالا این بازیگران از کمپانی پارامونت به خاطر کودک آزاری شکایت کردند و خواهان دریافت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری شدهاند. «پیپو زفیرلی» فرزند این کارگردان ایتالیایی که همچنین رئیس بنیاد« فرانکو زفیرلی» است، در بیانیهای در واکنش به شکایت بازیگران فیلم «رومئو و ژولیت» عنوان کرد که پدرش همواره مخالف استفاده از هرزهنگاری در فیلم بود و صحنههای به تصویر کشیده در فیلم تنها بیانگر زیبایی بوده و هیچ احساس بیمارگونهای نداشته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/114997
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/114998
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/114999
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/115000
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/115001
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/115002
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32641/115003
|
- گویندگی رادیو را به گزارشگری ترجیح میدهند
- اخبار
- اجرای «اهمیت ارنست بودن» در تماشاخانه ارغوان
- افتتاح نمایشگاه آثار قدیریان در فرهنگسرای نیاوران
- جلد اول «تکگویی در سینمای ایران» به بازار آمد
- انتقاد پسر یک کارگردان در پی شکایت دو بازیگر