|
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر داد؛
رشد ۶۶ درصدی پروازهای خارجی
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) جزئیات آمار جابجایی مسافران در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ را بیان کرد و از افزایش ۸۸ درصدی تعداد مسافر خبر داد.سعید چلندری سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از افزایش ۸۸ درصدی تعداد مسافر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خبر داد. چلندری افزود: بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ از ۴۷ مقصد و به ۲۶ کشور اعزام و پذیرش شده اند که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۶۱۷ هزار مسافر ورودی و ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار مسافر خروجی بوده اند.وی تعداد پروازهای ۹ ماهه ۱۴۰۱ را بیش از ۳۵ هزار و ۴۰۰ پرواز عنوان کرد و گفت: تعداد پروازها به نسبت سال قبل ۶۶ درصد افزایش داشته است که از این تعداد ۱۷۷۰۴ پرواز ورودی و ۱۷۷۰۵ پرواز خروجی بوده اند. به گزارش دفتر ارتباطات، اطلاع رسانی و امور بین المللی خاطرنشان کرد: مقدار بار همراه مسافر در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۷۵ تن بوده است که این میزان در مقایسه با سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشته است.گفتنی است چلندری در پایان خاطرنشان کرد: شرکتهای هواپیمایی ماهان، ایران ایر و ترکیش بیشترین حجم پروازها را میان ۳۳ شرکت داخلی و خارجی انجام داده اند که بیشترین مسافر به مقاصد استانبول، نجف و دبی جابجا شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی:
استفاده از ناوگان خارجی برای انتقال بار ایران به روسیه
رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفتار مسئولان بندر آستاراخان در مقابل پذیرش کشتیهای ایرانی و ترجیح روسها برای جابه جایی بار ایران با ناوگان خود تاکید کرد: این موضوع را از معاون وزیر حمل و نقل روسیه پیگیری کردم و در جلسات آینده هم مطرح خواهیم کرد اما روسها این موضوع را به شدت تکذیب میکنند.
علیاکبر صفایی درباره وضعیت بنادر شمالی و انباشت کالا در این بنادر اظهار داشت: در بنادر شمالی ظرفیتهایی را مهیا کردیم البته مشکلاتی در بخش تجهیزات بندر وجود داشت که در حال رفع این مشکلات هستیم. یکی از محدودیتهای ما در دریای خزر، کمبود کشتی بود. برای اینکه کشتیها به میزان مناسب در خزر تردد داشته باشند، اقداماتی برای افزایش ناوگان انجام شد.
وی ادامه داد: بار مازادی که در حوزه خزر وجود دارد چه صادرات برای کشور به روسیه چه کالاهای روسیه برای واردات که عمدتا از کالاهای اساسی هستند، در روند و فرایند جابهجایی قرار دارند. تمام کالاها چه کالاهایی که از روسیه در پروسه تجارت خارجه این کشور باید به صورت ترانزیت از سرزمین ما عبور کند و چه سایر کالاها در ایران به مقصد روسیه در حال جابه جایی هستند.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به افزایش ناوگان خزر گفت: برای تامین 8 فروند کشتی باری سرمایه گذاری و این تعداد کشتی تامین شدهاند و علاوه بر این؛ چندین فروند کشتی هم خریداری شده و در دست انتقال است و بعد از اینکه رودخانه ولگا از حالت یخ زدگی خارج شد یعنی احتمالا اردیبهشت ماه، انتقال کشتیهای جدید انجام خواهد شد.
صفایی افزود: 4 فروند هم در حال ساخت داریم و به این ترتیب تعدادی کشتی وارد دریای خزر میشوند که در امتداد این برنامهها، کشتی سازی خزر و گردشگری و مسافرتهای دریایی در خزر را هم دنبال میکنیم.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که تجارت دریایی با روسیه بعد از آغاز جنگ این کشور با اوکراین از مسیر ایران افزایش نیافته و روسیه تنها یک درصد تجارت دریایی خود را به منطقه خزر اختصاص داده که گفته میشود که یکی دلایل این روند ناکافی بودن زیرساختهای بنادر شمالی و ناوگان دریایی در خزر بوده، اظهار داشت: در خزر میزان جابهجایی کالاهای صادراتی افزایش پیدا کرده و کالاهای وارداتی هم از روسیه به ایران افزایش یافته است به طوریکه در بندر انزلی در حالی که حدود 6 ماه گذشته با رشد منفی 45 درصدی مواجه بودیم، امروز که با شما صحبت میکنم این عدد به رشد منفی 1.5 درصد رسیده و امیدواریم تا پایان سال مثبت هم شود.
وی درباره مشکلات ناوگان ایرانی در بندر آستاراخان روسیه و همچنین یخزدگی مسیر ولگا و نامناسب نبودن شرایط بندر سالیانکا برای پذیرش کشتیهای ایرانی و اینکه چرا در این شرایط شرکتهای کشتیرانی بنادری مانند علیا را برای انتقال کالا استفاده نمیکنند، گفت: تردد کشتیها از سوی شرکتهای کشتیرانی چه کشتیرانی خزر و چه سایر شرکتها با نظارت سازمان بنادر انجام میشود و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چه یک شرکت دولتی محسوب شود و چه شرکت خصوصی؛ سازمان به عملکرد این مجموعه ورود میکند. اما باید توجه داشت که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این منطقه حدود 28 فروند کشتی دارد حال اینکه در خزر 53 فروند کشتی در حال فعالیت هستند که با 8 فروند کشتی جدید تعداد ناوگان فعال در این حوزه به 61 فروند میرسد که بخش عمدهای از این کشتیها در اختیار بخش خصوصی هستند.
صفایی ادامه داد: شرکت کشتیرانی خزر براساس یک برنامه زمانبندی که سازمان بنادر آن تعیین کرده، تردد میکند و سازمان کشتیرانی را مکلف کرده که کشتیها را به صورت لاینر فعال کند و در حال حاضر این برنامه به اجرا رسیده و همین الان مشخص است که کدام کشتی در چه تاریخ و چه در روزی برنامه حرکت دارد و این سرویس لاینر در حال حاضر برقرار است. اما حسب شرایطی که بنادر روسیه دارند، مشکلاتی برای برنامه تردد ایجاد شده و در برخی از این بنادر روسیه مدت ماندگاری کشتیها به دلیل پایین آمدن تراز آب بالا رقته و کشور روسیه نتوانسته لایروبی این بنادر را هم انجام دهند و از این رو برخی از بنادر روسیه برای پهلودهی به کشتیها با مشکل و محدودیت مواجه شدهاند.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفتار مسئولان بندر آستاراخان در مقابل پذیرش کشتیهای ایرانی و ترجیح روسها برای جابه جایی بار ایران با ناوگان خود تاکید کرد: این موضوع را از معاون وزیر حمل و نقل روسیه پیگیری کردم و در جلسات آینده هم مطرح خواهیم کرد اما روسها این موضوع را به شدت تکذیب میکنند. روسیه اعلام کرده که به علت اینکه در بنادر این کشور کالا انباشت شده، برای تخلیه آنها، کشتیهایی که خالی هستند را سریعتر پذیرش میکنند تا کشتیهایی که حاوی بار هستند بنابراین این احتمال وجود دارد که کشتی خالی چه ایرانی چه دیگری در نوبت آخر باشد اما به دلیل اینکه خالی بوده زودتر پذیرش شود.
وی درباره ورود ناوگان کشورهای دیگر برای جابه جایی بار ایران به روسیه گفت: از ناوگان کشتیهای کشورهای دیگر هم برای جابه جایی بار ایران به روسیه استفاده میشود چراکه ظرفیت ناوگان کشتیرانی تکمیل شده و اساسا به همین دلیل 8 فروند کشتی به ناوگان خزر اضافه کردیم. واقعیت این است که در خزر با کمبود کشتی مواجه هستیم و در عین حال میزان تردد بار در این منطقه افزایش یافته و به همین دلیل است که به دنبال افزایش ناوگان هستیم.
رکورد زنی درآمد عوارض خروج از کشور
بر این اساس و طبق آمار، مسافران در ۹ ماه سال جاری نیز ۱۵۶۳ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردهاند.
با توجه به افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور ، شاهد بالارفتن مبلغ درآمد عوارض خروج از کشور هستیم.
درحالی میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور در ۹ ماه سال جاری به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که دولت در بودجه، میزان درآمد از این محل را برای کل سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی کرده بود.
عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور طی سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که میزان عوارض خروج از کشوری که دریافت شد ۱۲۰۴ میلیارد تومان بود.
این درحالی است که در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰۸۵ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است که این میزان در هفت ماه امسال به بیش از ۱۲۶۱ و در هشت ماه سال ۱۴۰۱ نیز به ۱۴۱۳ میلیارد تومان رسیده است.
این ارقام و آمار حاکی از آن است که میزان مالیاتی که دولت از مسافران برای خروج از کشور اخذ کرده، در هشت ماه سال جاری از کل سال ۱۴۰۰ بیشتر است.
بر این اساس و طبق آمار، مسافران در ۹ ماه سال جاری نیز ۱۵۶۳ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردهاند.
عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که میزان آن هر سال در لایحه بودجه تعیین میشود. اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر خلاف سال های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد و فقط به طور کلی در بخش درامدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود.برخلاف سالهای گذشته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد بلکه بهطور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۱۵۰۰میلیارد تومان پیشبینی شده بود.
در این بین، افزایش عوارض خروج از کشور واکنشهایی را در زمان ارائه لایحه برانگیخت و از آنجا که در لایحه بودجه رقم دقیقی برای عوارض خروج از کشور تعیین نشده بود و برخی اعداد متفاوتی را برای عوارض خروج از کشور اعلام کردند؛ در آن زمان رئیس سازمان برنامهوبودجه گفت اینگونه نیست و پیشنهاداتی در دولت درباره عوارض خروج از کشور مطرح است که از جمله آن تعیین درصدی از قیمت بلیت است، ولی هنوز هم این پیشنهاد بررسی و تایید نشده است.
تشکیل صندوق پژوهش و فناوری نیرو
وزیر نیرو گفت:برنامهریزی برای تبدیل صندوق پژوهشوفناوری صنعت برق وانرژی به صندوق پژوهش وفناوری نیرو درجهت توسعه منابع وتسهیلات به همه بخشهای صنعت آب وبرق در دستور کار وزارت نیرو قراردارد.
علیاکبر محرابیان در جلسه پانزدهم ستاد راهبری و هماهنگی حمایت از تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین در صنعت آب و برق، افزود: «حمایت از شرکتهای دانشبنیان باید بر اساس نیاز صنعت و برای حل مسائل وزارت نیرو متمرکز بوده و لازم است دراینخصوص اولویتبندی مسائل آب و برق صورت گیرد».
وی خاطرنشان کرد: بررسی روند توسعه صنعتی در کشورهای پیشرفته و همچنین ایران نشان میدهد که علم، پژوهش و فناوری میتواند نقش مؤثری در پیشرفت همهجانبه کشور و رشد تولید ناخالص ملی ایفا کند.
وزیر نیرو گفت: آمارها همچنین نشاندهنده پیشرفت محسوس کشور در حوزه علم و پژوهش است.
محرابیان افزود: دستاوردهای علمی باید تبدیل به محصول فناورانه شده و حمایتهای دولت و سایر ارکان حاکمیتی از عناصر زیستبوم نوآوری در جهت رفع نیازمندیهای صنعتی و اقتصادی کشور باشد.وی خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی شرکتهای دانشبنیان در وزارت نیرو با همین رویکرد، بهویژه در محورهای بهینهسازی و مدیریت مصرف، رشد بهرهوری و کاهش تلفات، هوشمندسازی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت آب و برق موردتوجه قرار دارد.وزیر نیرو به محورهایی چون بومیسازی و خودکفایی در بخشهای استراتژیک، استحصال آبهای ژرف و نامتعارف، بازیافت پساب، توسعه آب شیرینکنها، کاهش تلفات در زنجیره تولید و شبکه آب و برق و انرژیهای تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: تبادلهای انرژی با کشورهای همسایه و صادرات کالا و خدمات مهندسی دیگر محورهایی است که در رویکردهای دانش بنیانی حوزه آب و برق محور توجه است.
محرابیان دررابطهبا سیاستهای حمایتی وزارت نیرو از شرکتهای دانشبنیان فعال در صنعت آب و برق نیز خاطرنشان کرد: امسال اختصاص تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان و فناور حوزه آب و برق از منابعی چون بند «ط» تبصره ۱۵ قانون بودجه برنامهریزی و اجرایی شد.
وزیر نیرو ادامه داد: همچنین برنامهریزی برای تبدیل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی به صندوق پژوهش و فناوری نیرو در جهت توسعه منابع و تسهیلات بهتمامی بخشهای صنعت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.
انتقاد کارشناسان از بلاتکلیفی بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه؛
سردرگمی دولت و مجلس در ارائه برنامه هفتم
️ مریم فکری
یک کارشناس اقتصادی در واکنش به عدم ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس،میگوید:«برنامه هفتم توسعه را که یکشبه نمینویسند؛ سوال اینجاست که دولت در ۱۶ ماه گذشته چه میکرده است؟»
۱۶ روز از زمستان هم گذشت، اما تکلیف بودجه سال آینده روشن نشده است. به نظر میرسد تقدم برنامه هفتم توسعه بر لایحه بودجه ۱۴۰۲ باعث شده که مجلس از اعلام وصول لایحه بودجه امتناع کند؛ این در شرایطی است که دولت لایحه بودجه را عصر روز دوشنبه، پنجم دیماه به مجلس ارسال کرده است. آنطور که حسینعلی حاجیدلیگانی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته، «براساس آنچه که قبلا رییس مجلس گفته، مجلس تا زمانی که تکلیف برنامه ۵ ساله هفته توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول و بررسی نمیکند.»
حال شنیدهها حاکی از آن است که سه دوازدهم شدن بودجه قوت گرفته است. طبق اظهارات جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، «دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس یک ماه تاخیرداشته و با تاخیر بودجه را تحویل دارد و این در حالی است که عدهای در مجلس اصرار دارند که دولت در ابتدا برنامه هفتم را ارائه دهد و مشخص است که این دعوا بر سر بودجه و برنامه هفتم، مشکلاتی را در کشور اضافه میکند.»
به گفته او، «برای فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران سند بودجه و برنامه هفتم بسیار مهم است؛ حال اینکه هر دوی این سند در ابهام هستند و همین ابهام آسیبهایی را به اقتصاد وارد میکند.»
کوچکینژاد به ایلنا عنوان کرده؛ «آییننامه داخلی میگوید اگر ١۵ آذر بودجه تحویل نشد و در صورت ارائه با تاخیر، کار به ارائه بودجه سه دوازدهم میکشد. مجلس هفته آینده مشغول کار خواهد بود، اما هفته بعد آن، نمایندگان در حوزه انتخابی مشغول به کار خواهند بود و ارائه بودجه به بهمن ماه میافتد.»
وی متذکر شده؛ «بهمن ماه دیگر زمانی نیست که مجلس بتواند به بررسی بودجه در دو ماه باقیمانده بپردازد. در این شرایط تنها راه ارائه بودجه سه دوازدهم است.»
قرار نیست فیل هوا کنیم
مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در واکنش به بلاتکلیفی بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه میگوید: «دولت سال گذشته هم که بودجه را ارائه داد، جز اینکه هزینههای دولت را افزایش داد، کار دیگری نکرده بود. الان هم به بهانه برنامه هفتم توسعه، بودجه را دیر به مجلس ارائه دادند. این در حالی است که این اتفاق در این شرایط اثر منفی در اقتصاد دارد.»
وی میافزاید: «به نظر من این بلاتکلیفی، انتظارات تورمی را در جامعه به دلیل بیانضباطی مالی بیشتر میکند. اتفاقا اینجا انتظار از مجلس است که از دولت بخواهد تکلیف برنامه را روشن کند.»
این کارشناس اقتصادی تصریح میکند: «دولت ۱۶ ماه است که مستقر شده است. در این مدت چه میکرده است؟ برنامه را ارائه میداد. اگر به خاطر داشته باشید، آقای رییسی در انتخابات ریاستجمهوری اعلام کرده بود که من ۷ هزار صفحه برنامه دارم. لطف کنند ۷ صفحه را منتشر کنند.»
پازوکی عنوان میکند: «من اعتقاد دارم این کار به بیانضباطی اقتصادی و پولی میانجامد. ما وقتی با انضباط کار میکنیم و نظم در سیستم بودجهریزی و نظم در ارائه برنامه وجود دارد، این قطعا به نفع منافع ملی و توسعه و پیشرفت کشور است. در حال حاضر اقتصاد ایران به شدت از بیانضباطی رنج میبرد.»
وی با تاکید بر اینکه قرار نیست فیل هوا کنیم، میگوید: «الان هم سیاست خارجی و هم سیاست داخلی ایراداتی دارد و در این شرایط به طور قطع تیم اقتصادی دولت باید احیا شود.»
این کارشناس اقتصادی یادآور میشود: «برنامه هفتم توسعه را که یکشبه نمینویسند؛ سوال اینجاست که دولت در ۱۶ ماه گذشته چه میکرده است؟»
برنامه و بودجه در حد کاغذ است
اما در شرایطی بررسی بودجه سال آینده معطل برنامه هفتم توسعهای مانده که برخی کارشناسان اعتقاد دارند که تاکنون بودجهها و برنامههای توسعهای فقط در حد چند برگ کاغذ بودهاند و هر کدام برای خود کار کردهاند.غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص موضوع میگوید: «در حال حاضر برنامههای توسعهای برای خودشان کار میکنند و بودجه هم برای خود کار میکند. کدام برنامه ما در این سالها طبق آنچه که برنامهریزی شده بوده، اجرا شده است.»
وی میافزاید: «ما در هر برنامه توسعهای از رشد اقتصادی ۸ درصدی صحبت میکنیم. چه زمانی به این رشد اقتصادی رسیدیم؟ چه زمانی به ارتقای بهرهوری رسیدهایم؟ اصلا چه زمانی تلاشی کردیم که به اهداف برنامه برسیم؟ همه اقدامات، برخلاف هدفگذاریهای برنامه بوده است.»
این کارشناس اقتصادی تصریح میکند: «تا زمانی که اقتصاد در خدمت سیاست باشد، زیاد نمیشود روی هدفگذاریها تمرکز کرد. وقتی سیاست در خدمت اقتصاد باشد، میتوان از این مسایل انتظاری که در همه جای دنیا هست، داشته باشید.»
سلامی عنوان میکند: «اینکه حالا برنامه هفتم باشد یا نباشد، سوال اینجاست که در برنامه ششم یا پنجم چه کردیم یا چه اقدامی طبق برنامه صورت گرفت؟ چه ارتباطی بین بودجه و برنامه اصولا دیدهایم که الان نگران باشیم برنامه هفتم آمده یا نیامده است؟»
وی یادآور میشود: «برنامههای توسعهای اصلا در کشور ما مفهوم خود را از دست داده است و استراتژی اقتصادی نداریم.»
اخبار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:
۴۰ هزار مشترک تهرانی
پاداش خوش مصرفی میگیرند
شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: ۴۰ هزار قبض (معادل سه درصد مشترکان) از یک میلیون و ۱۰۰ هزار قبض صادر شده، خوش مصرف شده و پاداش دریافت خواهند کرد.
محمدرضا بختیاری افزود: مشترکان پرمصرفی که مصارفشان را به خط الگو و یا زیر الگو رسانده باشند بهازای هر مترمکعب ۳ هزار و ۶۶۲ تومان پاداش دریافت میکنند و این پاداش خوش مصرفی در قبض ماه آیندهشان اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: طرح پاداش مشترکان خوش مصرف آب به دستور وزیر نیرو اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: آببهای مشترکانی که کمتر از پنج مترمکعب در ماه مصرف آب داشته باشند رایگان خواهد بود.
بختیاری افزود: الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ مترمکعب برای هر خانوار (سه ونیم نفر) تعیین شده است.
وی ادامه داد: مشترکانی که ماهانه ۱۴ مترمکعب و کمتر آب مصرف کنند «خوش مصرف»، آن دسته از مشترکان که بین ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی تا دوبرابر الگو مصرف کنند، «پرمصرف» و مشترکانی که بیش از دوبرابر الگو مصرف کنند «بد مصرف» هستند.
مدیرعامل آبفای کشور عنوان کرد:
تدابیر جدی برای جلوگیری از بحران
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: سهمیه بندی آب در تهران وجود ندارد و برنامهای ریزی هایی برای جلوگیری از رسیدن به آن مرحله در دستور کار است.
مساله آب یکی از موضوعاتی است که شکل بحران را به خود گرفته و نگرانیهایی را برای مردم و دولت به وجود آورده این موضوع تا جایی پیش رفته که احتمال جیره بندی آب آن هم در تهران وجود دارد در همین رابطه اتابک جعفری، مدیرعامل آبفای کشور گفت: باتوجه به کاهش بارندگیها در چند ماه اخیر و خشک سالی شدید در چند سال گذشته وجود داشت چنین گمانه زنیهایی وجود دارد اما با توجه به مدیریت مصرف نرم افزای و سخت افزاری در تهران شاهد جیره بندی آب نخواهیم بود.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی های میان مدتی که به همراه وزیر انجام شده است تهران برای کوتاه مدت و بلند مدت مشکلی پیش رو نخواهد اشت.
مدیر عامل آبفای کشور در پاسخ به این سوال که زمزمههایی مبنی بر سهمیه بندی آب تا پایان سال وجود دارد آیا چنین مسألهای صحت دارد، گفت: سهمیه بندی آب در تهران وجود ندارد و برنامهای ریزی ها و تدابیر جدی برای جلوگیری از رسیدن به آن مرحله در دستور کار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی:
مردمی سازی، چاره کار نوسازی
در بافتهای فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت:دولت و شهرداریها به تنهایی قادر به نوسازی وسعت بسیار زیاد بافت های فرسوده نیستند و چاره کار، مردمیسازی است که این فرایند از دو ماه نیم گذشته آغاز شد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: با گذشت دوماه و نیم از ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه به شهرداریهای کشور شاهد اتفاقات خوبی دراین زمینه هستیم، برای نمونه صدور پروانه ساختمانی در محلات هدف، پاییز امسال رشد ۵۷ درصدی و در بعضی از مناطق تهران رشد ۸۵ درصدی داشت.
آئینی افزود: پایین بودن توان اقتصادی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری که عموماً از دهکهای کمدرآمدی به شمار میآیند از عوامل کند بودن نوسازی این مناطق به شمار میآید.
وی با دعوت از سازندگان، توسعهگران و انبوهسازان در مشارکت با ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری برای کمک به دولت و شهرداریها در نوسازی افزود: از مجموعه سازندگان، توسعهگران، انبوهسازان و سرمایهگذاران دعوت میکنیم که با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای فنی، مالی و اجرایی در راستای نوسازی محلات هدف شهری با ساکنان و مالکان این مناطق شریک شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد به علت وسعت و حجم بالای کار در بافتهای فرسوده، دولت و شهرداریها بهتنهایی قادر به انجام کار نوسازی نیستند و چاره کار نوسازی در بافتهای فرسوده، مردمیسازی است.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: دولت با ارائه بستههای تشویقی جامع به سازندگان و ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری از موضوع مردمیسازی در بافتهای فرسوده حمایت کامل دارد.
آئینی گفت: هم اکنون شهرداریها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که در برخی موارد این تخفیفها به ۱۰۰ درصد هم میرسد.
وی افزود: در زمینه تسهیلات اداری تاکنون شهرداریها همکاری خوبی داشتهاند و به طور میانگین ۸۵ درصد تخفیف به متقاضیان ارائه شده است.
به گفته آئینی، در صورتی که تخفیفهای ارائه شده به سازندگان و توسعهگران از سوی شهرداریهای سراسر کشور کمتر از ۵۰ درصد باشد، یا زمان صدور پروانه ساخت طولانی شود و یا بستههای تشویقی شهرسازانه مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از سوی شهرداری مورد توجه قرار نگرفت، متقاضیان میتوانند شکایتها و گزارشهای خود را از طریق تارنمای شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس ( www.udrc.ir) و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع دهند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32646/115018
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32646/115019
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32646/115020
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32646/115021
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32646/115022
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32646/115023
|
- رشد ۶۶ درصدی پروازهای خارجی
- استفاده از ناوگان خارجی برای انتقال بار ایران به روسیه
- رکورد زنی درآمد عوارض خروج از کشور
- تشکیل صندوق پژوهش و فناوری نیرو
- سردرگمی دولت و مجلس در ارائه برنامه هفتم
- اخبار