|
دستور وزیر ورزش برای پیگیری تحریف نام «خلیج فارس»
در پی تحریف نام خلیج فارس در جریان مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و استفاده از این نام مجعول در صفحه مجازی منتسب به رئیس فیفا، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان با محکوم کردن این تحریف، از فدراسیون فوتبال خواست اقدامات مقتضی از جمله اعتراض رسمی و پیگیریهای قانونی را به سرعت در دستور کار قرار بدهد.
وزیر ورزش و جوانان با محکوم کردن تحریف نام خلیج فارس در مسابقات کشورهای عربی و استفاده از عنوانی جعلی توسط رئیس فیفا، خواستار رسیدگی جدی این موضوع شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در پی تحریف نام خلیج فارس در جریان مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و استفاده از این نام مجعول در صفحه مجازی منتسب به رئیس فیفا، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان با محکوم کردن این تحریف، از فدراسیون فوتبال خواست اقدامات مقتضی از جمله اعتراض رسمی و پیگیریهای قانونی را به سرعت در دستور کار قرار بدهد.
وزیر ورزش و جوانان همچنین دفتر امور بینالملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ویژه رسیدگی و پیگیری این موضوع با محوریت فدراسیون فوتبال کرد.
در گفتوگو با زنان افغان؛
ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان میترسد
️ مستوره برادران نصیری
ملیحه میگوید: «مدرسهها در کابل اغلب بسته شدهاند، فقط برخی مدارس باز هستند. برای حضور دختران در مدرسه نیز باید پدر یا برادرشان همراه آنها به مدرسه بروند، خواهرم نمیتواند تنها به مدرسه برود، حتما باید یک نفر از مردان خانواده همراهش باشد، از طرفی باید پوششمان طوری باشد که همه بدنمان را بپوشانیم، طالبان میگوید حتی چشمهایتان نباید دیده شود، چشمها را با روبنده یا عینک میپوشانیم تا بتوانیم رفت و آمد کنیم.»
برای ما و جهان یک خط خبر بود، «طالبان ادامه تحصیل زنان در دانشگاه را ممنوع کرد» اما برای ملیحهی ۲۲ ساله و همکلاسیهایش، آوار خبری که قرار است زندگیشان را تباه کند. روز چهارشنبه، ۳۰ آذر، وقتی ملیحه و بقیه همکلاسیهایش دانشگاه بودند، دو مرد از طالبان وارد ساختمان شدند و به همه گفتند از اینجا بیرون بروید و دیگر حق ندارید به دانشگاه بیایید.
جز این دو نفر چند نفری هم جلوی در ورودی بودند و دانشجویان را به بیرون از دانشگاه هدایت میکردند. ملیحه در دانشگاه علوم صحی فخری شهر کابل رشته مامایی میخواند، در دانشگاهی با حدود ۱۵۰۰ نفر دانشجو که از ابتدای روی کار آمدن طالبان، نه تنها کلاسهای دختران و پسران جدا شده بود که حتی در دو زمان متفاوت در دانشگاه حاضر میشدند، صبحها پسرها، عصرها دخترها.
با این حال همین را هم تحمل نکردند، با رعب و وحشت، بدون اعلام قبلی، بدون اینکه رئیس دانشگاه و استادان اطلاعی داشته باشند، دختران را از دانشگاه بیرون کردند. از آن روز به بعد هربار که ملیحه و دوستانش به دانشگاه مراجعه کردهاند تا خبری بگیرند، حتی به آنها اجازه ورود به فضای دانشگاه را هم ندادهاند. پاسخ همان است که از قبل گفتهاند:« تا امر ثانی دانشگاه بسته است.»
این وضع فقط شامل حال این دانشگاه نیست، کمی آنسوتر، در یک دانشکده خصوصی هم همین است، «شریفه» دانشجوی رشته خبرنگاری است، با هزار آرزو در همین شهر کابل. اما به او و همکلاسیهایش هم اجازه ورود به دانشگاه را نمیدهند، شریفه که از صدایش غصه میبارد، میگوید خسته شدهایم از این رفتارهای طالبان:« درحالی که جهان در فکر فتح کره مریخ است طالبان ما را از حقمان یعنی تحصیل در مدرسه و دانشگاه محروم کرده است.»
طالبان از زنان میترسد
کشور افغانستان حدود ۴۰ دانشگاه دولتی و حدود ۱۳۰ دانشگاه غیردولتی دارد، دانشگاه کابل، به عنوان نخستین نهاد آموزش عالی در افغانستان، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی تأسیس شد. با این حال فراز و فرودهای فراوان از جمله اشتغال و جنگهای داخلی طی دههای اخیر و خصوصا حضور طالبان در دو دروه، طی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ و از سال ۲۰۲۱ تاکنون، سبب شده، اجازه تحصیل خصوصا برای زنان با محدودیتهای زیادی روبهرو شود.
نرگس ۲۰ سال دارد و دانشجوی رشته خبرنگاری در هرات است. او میگوید: «من واقعا این رشته را دوست داشتم و مدتی هم در رادیو و تلویزیون کار کردم، میخواستم صدای مردمم باشم. من تنها عضو خانواده هستم که کار میکنم و نانآور خانواده محسوب میشوم، این مدت به سختی کار کردم، درس خواندم و سعی کردم قوی بمانم تا به آرزوهایم برسم.»
«شریفه» دانشجوی رشته خبرنگاری است، با هزار آرزو در همین شهر کابل. اما به او و همکلاسیهایش هم اجازه ورود به دانشگاه را نمیدهند، شریفه که از صدایش غصه میبارد، میگوید خسته شدهایم از این رفتارهای طالبان:« درحالی که جهان در فکر فتح کره مریخ است طالبان ما را از حقمان یعنی تحصیل در مدرسه و دانشگاه محروم کرده است.»
حالا از آخرین باری که نرگس توانسته به دانشگاه برود بیش از دو هفته میگذرد.
«بعد از آمدن طالبان شرایط بسیار سخت شد، این مدت بابت این مشکلات مدتی خودم را گم و گور کرده بودم، با این حال باز برگشتم به زندگی اما طالبان دیوار سختی به اسم دین روبهروی ما ساخته است. فشارهایی که به زنان میآید حتی باعث میشود که برخی از خانوادهها اجازه ندهند دختران از خانه بیرون بیایند.» او میگوید از لحاظ روحی صدمات شدید دیده است و این فشارها با روی کار آمدن طالبان چند برابر شده است:«طالبان از جامعه زن میترسد، نمیخواهد زنان پیشرفت کنند. آنها در کشور یک مشت بلهگو و چاپلوس دارند که از فساد، قومگرایی، جنایت، خیانت،برداشتهای افراطی از دین حمایت میکنند.درد ما این است که مردان جامعه ما فقط مینشینند و نگاه میکنند، حتی وقتی که هنگام اعتراضات، طالبان روی زنان با ماشین آب پاش، آب میریختند، تعدادی از مردان یا نظارهگر بودند یا میخندیدند.»
حتی چشمها را باید بپوشانیم
بر اساس اعلام یونسکو از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ - دوره بین حکومت طالبان - میزان حضور زنان در آموزش عالی ۲۰ برابر شده است. بیش از ۳.۶ میلیون دختر تا سال ۲۰۱۸ در مدارس ثبت نام کردهاند - بیش از ۲.۵ میلیون در مدارس ابتدایی و بیش از یک میلیون در دوره متوسطه. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، افزایش تعداد دختران در آموزش متوسطه به طور خاص قابل توجه بود، به طوری که در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۰ درصد در مقایسه با ۶ درصد در سال ۲۰۰۳ ثبت نام کردند. با این حال درس خواندن در مدارس و ادامه تحصیل در دانشگاه قرار است به یک رویا برای زنان افغانستانی تبدیل شود. زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، اعلام کردند که تحصیل برای پسران و دختران بالاتر از کلاس ششم ابتدایی به حالت تعلیق در خواهد آمد، اما از سال ۲۰۲۲، از سر گرفته خواهد شد. طالبان اعلام کرده بود که به زمان نیاز دارد تا بازنگری اساسی برای حذف موضوعات غربی از کتابهای درسی و انعکاس آموزههای دینی و اسلامی در کتابها را انجام دهد. جز این بهانه دیگری هم در کار بود، طالبان معتقد بود که یونیفورم و لباس مخصوصی باید برای دانشآموزان دختر درنظر گرفته شود.
ملیحه که خودش از تحصیل در دانشگاه باز مانده، در همین باره به مشکلات خواهرش اشاره میکند:« مدرسهها در کابل اغلب بسته شدهاند، فقط برخی مدارس باز هستند. برای حضور دختران در مدرسه نیز باید پدر یا برادرشان همراه آنها به مدرسه بروند، خواهرم نمیتواند تنها به مدرسه برود، حتما باید یک نفر از مردان خانواده همراهش باشد، از طرفی باید پوششمان طوری باشد که همه بدنمان را بپوشانیم، طالبان میگوید حتی چشمهایتان نباید دیده شود، چشمها را با روبنده یا عینک میپوشانیم تا بتوانیم رفت و آمد کنیم.»
ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان میترسد/ میگویند زن باید چشمش را هم بپوشاند/ از زنان معترض اعترافات اجباری میگیرند
دروغی به اسم اعتدال
در حالی که طالبان در اولین دوره قدرت خود بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تحصیل و کار را برای زنان ممنوع کرده بود، با این حال دختران اجازه داشتند به مدرسه بروند. در دوره جدید علیرغم وعدههای اولیه که طالبان قول حکومت معتدلتر در مورد احترام به حقوق زنان و اقلیتها را داده بود اما به مرور به طور گسترده تفسیر خود از قوانین اسلامی را سختگیرانهتر دنبال میکند. ابتدا کلاسهای درس دانشجویان دختر و پسر را جدا کردند، اجازه تدریس استاتید مرد به دختران ممنوع شد و در نهایت در روزهای آخر پاییز امسال، حق ورود زنان به دانشگاه را ممنوع کرد.معصومه که ۲۷ سال سن دارد و در دانشگاهی در کابل مبانی حقوق تدریس میکرد. او میگوید: «آخرین بار پنجشنبه دو هفته پیش دانشگاه رفتم، روز قبلش طالبان فرمان ممنوعیت حضور زنان در دانشگاهها را صادر کرد، البته تا پیش از این هم کلاسها جدا بود، پسرها و دخترها در زمان و روزهای متفاوت به دانشگاه میرفتند، اما حالا اجازه ورود هم نمیدهند. چندباری که خواستهایم برویم دانشگاه و پیگیری کنیم که این ممنوعیت تا کی ادامه پیدا میکند، حتی اجازه ورود به ما ندادند.»
«طالبان زنان معترض را بازداشت میکند و از آنها اعترافات اجباری میگیرد که بگویند از خارج از کشور و یا از جبهه مقاومت دستور میگیرند تا به خیابان بیایند، بعد با سند خانه و وثیقه آنها را آزاد میکنند و قبل از آزادی از خانواده آنها تعهد میگیرند که دیگر در تجمعات شرکت نمیکنند و حتی تعهد میگیرند که زنان معترض خاک افغانستان را ترک کنند.»این مدرس دانشگاه میگوید: «طالبان اعلام کرده است که این ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاهها موقت است و برای تغییرات در ساختار دانشگاهها و مباحث درسی شکل گرفته است، اما به نظر میرسد این موضوع فقط برای توقف اعتراضها و فشارهای بینالمللی است و تصمیم بر تداوم این محدودیت باشد، چراکه پیش از این و هنگام بستن مدارس برای دختران هم اعلام شد که موقت است و دلیلش را به مباحث درسی ربط دادند و گفتند که کتابها براساس آموزههای غربی تالیف شده و خلاف دستورات اسلام است اما حالا بیش از یکسال از تعطیلی مدارس گذشته و خبری نشده است.»
به گفته معصومه در حال حاضر مدارس فقط در مقطع ابتدایی یعنی از کلاس اول تا ششم برای دختران باز است و دختران فقط در این مقاطع میتوانند تحصیل کنند که آن هم با محدودیتهایی همراه است.
او معتقد است: «این محدودیتها و سختیها فقط شامل حال زنان نمیشود، مردان نیز دچار مشکلات زیادی هستند، بارها شده که مردان را بدون دلیل بازداشت میکنند تا مطمئن شوند که مثلا از جبهه مقاومت نباشند.به لباس و پوشش مردان گیر میدهند، آنها را مورد آزار قرار میدهند که چرا ریش ندارید. من خودم شاهد آزار و شکنجه وحشتناک یک فرد معتاد از سوی ماموران طالبان بودم که گوشه خیابان نشسته بود و حال خوبی هم نداشت.»
اخبار
شهردار منطقه یک:
عملیات برف روبی از نخستین ساعات بامداد اجرا و تردد روان بود
شهردار منطقه یک از آماده باش کارگران شهرداری برای بارش برف و آغاز پاکسازی معابر از ساعت ۲ بامداد روز پنجشنبه ۱۵ دی ماه و تردد روان وسایل نقلیه در معابر شمال تهران خبر داد.
به گزارش امتیاز؛ سید مهدی صباغ در مورد وضعیت معابر منطقه یک در پی بارش شدید برف در شمال تهران، گفت: از ساعت ۲۲ چهارشنبه ۱۴ دی ماه شهرداری منطقه با توجه به هشدارها و پیش بینیهای هواشناسی در آماده باش قرار گرفت و از ساعت ۲ بامداد روز پنجشنبه ۱۵ دی ماه همزمان با بارش برف، عملیات پاکسازی معابر را آغاز کرد به طوری که معابر باز و تردد بدون مشکل انجام می شد.
صباغ با بیان اینکه ۲۰۰ کارگر به همراه بیش از ۱۴۰ ماشین آلات برف روبی از جمله ۴۰ خودروی مکانیزه، ۱۵ کامیون ده چرخ، ۵۲ خاور،۷ لودر و... پاکسازی معابر منطقه یک را بر عهده داشتند، گفت: خودروهای مکانیزه و کامیونهای ده چرخ دارای تیغههای برف روب هستند که همزمان علاوه بر پخش محلول، کار برف روبی را نیز انجام میدهند.
وی با بیان اینکه منطقه یک از نظر وضعیت جوی و جغرافیایی نسبت به سایر مناطق از بارش بیشتر برف برخوردار بود و بارش برف اخیر در منطقه یک بیشتر در نواحی ۶، ۹ و ۱۰ یعنی ارتفاعات بارید، گفت: با بارش برف، سریع محورهای پر تردد پاکسازی شد و هیچگونه مشکلی در تردد شهروندان و وسایل نقلیه ایجاد نشد به گونهای که بزرگراههای ارتش، صدر، صیاد شیرازی، امام علی (ع) کاملا برف روبی و باز بود و در کوچههای فرعی که امکان ورود خودروها در آن وجود نداشت نیز از قبل کیسه های شن مخصوص جانمایی شده بود تا بر روی سطوح لغزنده پخش شود که با کمک مردم و کارگران شهرداری این کیسهها در سطح معابر ریخته شد و حتی برخی شهروندان از این کیسهها برای رفع لغزندگی رمپ های پارکینگ منازل خود استفاده کردند.
شهردار منطقه یک در مورد وضعیت برف تکانی درختان منطقه نیز گفت: کارگران فضای سبز نسبت به برف تکانی درختان اقدام کردند تا حجم زیاد برفی که بر روی درختان نشسته بود موجب صدمه زدن به آنها نشود.
دستگیری ۱۳ نفر از لیدرهای ناآرامیهای اخیر در بهشت زهرا (س)
سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیهای از دستگیری ۱۳ نفر از لیدرهای ناآرامیهای اخیر در بهشت زهرا(س) تهران خبر داد.
سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران روز شنبه در اطلاعیهای اعلام کرد: با شروع اغتشاشات در کشور، رسانههای معاند و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی به طرق مختلف بارها و بارها با شایعهپراکنی و دروغپردازی و موجسواری در فضای مجازی و القای حس ناامنی در جامعه سعی در ملتهب کردن و تشویش اذهان عمومی و تحریک جوانان و نوجوانان برای حضور میدانی در آشوبهای شهری را داشته که البته هربار این نقشههای شوم دشمن با بصیرت و درایت مردم همیشه آگاه و بصیر ایران و البته اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در مجموعههای امنیتی و انتظامی کشور، بیاثر و خنثی شده است.
«امتیاز» از برنامه ویژه دولت برای آموزش، فرهنگ و گردشگری گزارش میدهد؛
گسترش کیفى فرهنگ
️ تینا اسدی
بررسی روند موفق توسعه پایدار اقتصادی برخی کشورها در سالهای اخیر، که تحت تاثیر مستقیم و بر اساس عناصر فرهنگی به وقوع پیوسته است، بیان گر اهمیت و جایگاه فرهنگ در توسعه اقتصای و به طور عامتر در به وقوع پیوستن مفهوم توسعه است. بین فرهنگ و توسعه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. بطوری که نمی توان نقش فرهنگ را در توسعه جوامع بخصوص توسعه اقتصادی آنها نادیده انگاشت. همچنین لازم به توضیح است آنان که سنگ دنباله روی از کشورهای غربی را به سینه می زنند و معتقدند تنها راه رسیدن به توسعه، الگوبرداری بی چون و چرا از غربیان است سخت در اشتباهند و دنباله روی از آنان فقط ما را به یک بن بست می رساند که نتیجه آن از دست دادن تمام آن چیزهایی است که در طول تاریخ بدست آورده ایم.
فرهنگ از نگاه رهبر معظم انقلاب آیینه تمام نمایی از هنر، آداب و رسوم آیین ها و رفتار های برجسته و قابل توجه یک ملت است که می تواند در حرکت متعالی و رو به رشد جامعه بیشترین تاثیر را داشته باشد. ایشان در بخشی از بیانات خود فرموده اند: «فرهنگ شامل ادبیات، هنر، علم، عادات و اخلاق جامعه و سنن موجود و شامل خصلتهاى ملى است.»
اما توجه به حرکات حساب شده و دور از شتاب زدگی که نتایج قابل تامل و کیفی خوبی در بر داشته باشد از دیگر نکات گوشزد شده توسط ایشان است. به این جمله دقیق از بیانات ایشان توجه کنید:»آنچه که براى کشور ما و براى عناصر فرهنگى مهم است، گسترش کیفى فرهنگ است.»
بی تردید تلاش برای رفع موانع اقتصادی در شرایط کنونی کشور باید هدف تمام مسئولین و مردم باشد اما اینکه امروز شرایط سخت معیشتی را بهانه کنیم و در حوزه فرهنگ خدای ناکرده دچار نقصان و کم کاری شویم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست چرا که روند رشد اقتصادی هیچ جامعه ای بدون ایجاد زیر ساخت های فرهنگی مناسب شکل نخواهد گرفت برای درک این موضوع کافی ست تا به این جمله معظم له توجه داشته باشیم که فرمودند: «فرهنگ مهمتر از اقتصاد است و اگر رخنهای در فرهنگ پیدا شود قابل جبران نیست.»
بی تردید تکیه بر تولید با کیفیت داخلی و توان ملی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ست اما درک عمیق این مساله در کجا باید ایجاد شود؟ کدام نهاد و ارگانی موظف است تا حساسیت این موضوع را برای جامعه روشن کند فارغ از تمام شعارهایی که در این زمینه می دهیم حقیقت آن است در عرصه عمل آنچنان که باید و شاید این موضوع حساس و حیاتی را جدی نمی گیریم. این موضوع را می توان از آمار بالای واردات کالای های خارجی که بعضا نمونه های داخلی با کیفتی نیز دارند متوجه شد، امری که در سایه تبلیغات گسترده رسانه های خارجی که عموما بر مبنای نظام سرمایه داری شکل می گیرد.
با هجوم کالاهای رنگارنگ مخاطبانی مصرف گرا تربیت می شوند که موجب شده در برخی از افراد میل به مصرف کالای خارجی فارغ از بحث کیفیت به نوعی تفاخر جاهلانه بدل شود و تولیدکنندگان داخلی در این عرصه نابرابر توان رقابت و توسعه را نداشته باشند.
اینجاست که باید فعالان حوزه فرهنگ وارد عمل شده و با برنامه ریزی دقیق و منسجم برای ایجاد زیر ساخت های مناسب فرهنگی تولید محتوا کنند.
ارتباط فرهنگ با توسعه
بهر حال پیشرفت و ترقی حاصل یک نگرش خاص به عالم است و بدون ایجاد این نگرش خاص، پیشرفت و ترقی ممکن نیست و این نگرش خاص بیانگر لزوم وجود یک فرهنگ مناسب برای توسعه است. محور توسعه، انسان است و انسان، اساسی ترین نقش را در توسعه ایفا می کند و همانطور که می دانیم انسان همواره درگیر انتخاب است و فعالیتهای اقتصادی نیز در قالب این انتخاب شکل می گیرند. مجموعه فعالیتهای اقتصادی انسانها، سیمای کل اقتصاد جامعه را می سازد. در واقع اگر جامعه ای به توسعه دست می یابد این توفیق را مرهون فعالیت و تلاش گسترده اعضای خویش است که با انجام انتخابهای خاص و بدنبال آن فعالیتهای اقتصادی خویش آنرا غنیمت بخشیده اند. انتخاب انسانها و بدنبال آن فعالیتهای اقتصادی آنها که نتیجه انتخاب است سخت تحت تاثیر عوامل فرهنگی شکل می گیرند. انتخاب معیار می خواهد و معیار یک مساله ارزشی است و هر مساله ارزشی جزئی از فرهنگ است و لذا ارتباط تنگاتنگی بین توسعه و فرهنگ وجود دارد. بعبارت دیگر می توان چنین گفت که توسعه ملی بویژه توسعه اقتصادی، مستلزم رفتارهای خاص بویژه در زمینه های مختلف زندگی انسانی است و شدیدا به فرهنگ و باورهای فرهنگی وابسته است. در واقع فرهنگ، تغییرات اساسی در طرز تفکر و شیوه رفتار افراد بوجود می آورد که بنیان توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی بر آن استوار است.
عوامل فرهنگی موثر بر توسعه اقتصادی
بخاطر پیچیدگی نوع و نیز برداشتهای متفاوت از فرهنگ، درباره عوامل فرهنگی موثر بر توسعه یا بعبارت دیگر درباره پیشنیازهای فرهنگی توسعه اختلاف نظر وجود دارد. حسین عظیمی معتقد است عناصر فرهنگی زیر از جمله عوامل موثر بر توسعه اقتصادی است.
1- حاکمیت نگرش علمی بر باورهای فرهنگی جامعه
2- باور فرهنگی به برابری انسانها
3- باور فرهنگی به لزوم احترام به حقوق دیگران
4- باور فرهنگی به لزوم نظم پذیری جمعی
5- باور فرهنگی به لزوم توجه معقول به دنیا و وسایل مادی
عزم دولت سیزدهم برای ایجاد فضایی عادلانه در توزیع امکانات فرهنگی
چدی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۶۰ سفر خود به مناطق مختلف کشور گفت: عزم جزم خود را جزم کرده ایم تا فضایی عادلانه در توزیع امکانات فرهنگی ایجاد کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی ۱۱ آذر در سفر به شهرستان اردستان گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۶۰ سفر به مناطق مختلف کشور داشته ایم که در تمامی این سفرها بدون واسطه پای صحبت ها و دغدغه های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نشسته و از نزدیک شاهد استعدادهای درخشان حوزه های مختلف بوده ایم و بر همین اساس عزم خود را جزم کرده ایم تا با ایجاد فضایی عادلانه در توزیع امکانات فرهنگی به رشد و تعالی حوزه فرهنگ و هنر در سراسر کشور کمک کنیم.
وی با اشاره به فعالیت قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این قرارگاه از سال گذشته در مناطق شرق و جنوب شرقی کشور راه اندازی شد و نزدیک به ۴۰ هزار نفر در رشته های هنری به صورت رایگان آموزش دیده اند و در گام بعدی با تسهیل گری در اعطای مجوز به موسسات فرهنگی و هنری شرایط اشتغال زایی حوزه فرهنگ و هنری در این مناطق فراهم می شود. همچنین گام دوم فعالیت های قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر به زودی در سایر مناطق کشور به ویژه منطقه شمال استان اصفهان اجرایی خواهد شد.
اسماعیلی ادامه داد: دولت مردمی همواره در حوزه فرهنگ به دنبال آن است تا تمرکز و توجه به مقوله فرهنگ و هنر را از یک موضوع خاص طبقاتی در حوزه های نمایشی، هنرهای تجسمی و سایر بخش ها خارج کند. زیرا طی سالیان گذشته، مقوله فرهنگ به ویژه برخی برنامه ها و محصولات هنر تبدیل به کالایی لوکس شده بود. مثلا بیش از ۹۰ درصد آثار نمایشی مربوط به فضاهای جغرافیایی و فرهنگی یک گروه و طبقه خاص بود که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده است و آئینه ای از عظمت فرهنگ ایرانی اسلامی در آن به چشم نمی خورد. بر همین اساس، دولت انقلابی با شعار عدالت فرهنگی به دنبال تحول حوزه فرهنگ و هنر کشور است و در راستای تحقق عدالت فرهنگی به دنبال توجه به استعدادهای اهالی فرهنگ و هنر در همه نقاط ایران عزیز هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی به تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: نگاه جدی و تحولی به حوزه فرهنگ در برنامه هفتم توسعه الزامی است و وزارت فرهنگ در این خصوص از همه ظرفیت های موجود استفاده خواهد کرد و در این حوزه با برپایی جلساتی کارشناسانه به دنبال اعتلای برنامه های فرهنگی در برنامه هفتم توسعه هستیم.
وی با اشاره به راهبردهای مورد تاکید رهبری معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و رسانه گفت: بازآرایی رسانه ای کشور، اصلاح انقلابی ساختارهای فرهنگی و توجه به جبهه فرهنگی و جوانان از جمله موضوعاتی است که باید در کنار اسناد بالادستی و سیاست های کلی در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد. در مجموع در تنظیم لایحه برنامه هفتم توسعه که مسئولیت کمیته فرهنگی و رسانه مجازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاکنون احکام بسیار خوبی را پیش بینی کرده ایم که امیدواریم ضمن تصویب در دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر باشیم.
اسماعیلی به اهمیت تدوین سند تحول فرهنگی استان ها اشاره کرد و گفت: تاکنون این سند مهندسی فرهنگی را در ۱۱ استان رونمایی کرده ایم و از سویی به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها به صورت جدی تاکید شده تا با مشارکت نخبگان، سند تحول فرهنگی استان خود را آماده کنند و در استان اصفهان نیز این سند باید در اولین فرصت با مشارکت نخبگان فرهنگی و هنری استان آماده شود. همچنین امسال در لایحه بودجه برای اجرای این سند، پیش بینی خوبی در دولت انجام شده است.
برنامه ویژه دولت برای آموزش، فرهنگ و گردشگری در بودجه ۱۴۰۲
بر اساس اطلاعات منتشر شده از لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت تدابیر ویژهای برای بخش آموزش، فرهنگ و گردشگری اتخاذ کرده و خبرهای خوبی برای دانشجویان و اساتید، فعالان صنایع دستی و گردشگری در لایحه بودجه آمده است.
پس از آنکه مجلس دولت را مکلف به ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه پیش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کرد، تاریخ ارسال لایحه بودجه سال آتی به پس از تدوین و ارسال لایحه برنامه هفتم موکول شد. با این حال دولت کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را چندی پیش به مجلس تقدیم کرد.
با پیگیریهای خبرنگار اقتصادی ایرنا، اطلاعاتی از تدابیر سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال آتی به دست آمد. در گزارش حاضر به تدابیر دولت در حوزه آموزش، فرهنگ و گردشگری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره میشود.
کاهش هزینهها و افزایش اعتبارات مدارس
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مدارس رعایت کننده الگوی مصرف از پرداخت هزینههای برق، گاز و آب معاف شدهاند. همچنین مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعابات قانونی معافیت ۵۰ درصدی خواهند داشت. امکان استفاده مدارس از سهم ۲۷ صدم واحد ارزش افزوده، تقویت اعتبارات تغذیه دانش آموزان و تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین از دیگر بخشهای مهم لایحه بودجه در حوزه آموزش و پرورش است.
رشد اعتبارات آموزش عالی؛ تدابیر ویژه برای دانشجویان و اساتید
رشد عملی و تقویت تحقیقات دانشگاهها در راستای حل مشکلات کشور از سیاستهای مهم دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است، از این رو منابع صندوق تحقیقات علوم و فناوری تقویت شده و امکان اخذ تسهیلات مالی خارجی برای تجهیز دانشگاهها، آزمایشگاهها و مراکز فنی و حرفهای با تضمین دولت نیز پیشبینی شده است.
برقراری ارتباط یک درصد پژوهش با صندوق تحقیقات علوم و فناوری و سامانه نظام اطلاعات و اجازه استفاده متمرکز استانها از یک درصد اعتبارات هزینهای دستگاههای جاری که به امور پژوهشی اختصاص دارد؛ از دیگر تصمیمات دولت در لایحه بودجه برای حمایت رشد عملی و توسعه تحقیقات است.
لایحه بودجه، سه بخش خوب برای دانشجویان هم دارد؛ افزایش اعتبارات برای تغذیه دانشجویی، تقویت اعتبارات صندوق رفاه دانشجویی و افزایش منابع برای تعمیر و احداث خوابگاه با اولویت خوابگاه دانشجویی از جمله مصوبات دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است. خبر خوب برای اساتید هم اینکه کارانه پزشکان و حقالتدریس، حقالتحقیق و عناوین مشابه از سقف حقوق پرداختی به اساتید خارج شده است.
حمایت جدی دولت از گردشگری
یکی از اجزاء مهم افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور توجه به صنعت گردشگری و صنایع دستی است؛ در هر دو حوزه، کشور دارای ظرفیتهای بیشماری است که نیاز به توجه و حمایت دارد؛ از همین رو تقویت اعتبارات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد صندوق حمایت از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، معافیت منابع ارزی حاصل از صادرات صنایع دستی از اخذ تعرفه، عوارض صادراتی و تعهد ارزی برای صادرات صنایع دستی و کاهش تعرفه گاز مصرفی شرکتهای فعال در حوزه گردشگری از جمله مصوبات خوب دولت در لایحه بودجه برای حمایت از این بخش است.
در بخش فرهنگ هم با توجه به هجمههای گسترده به فرهنگ ایرانی اسلامی، تقویت اعتبارات این بخش مدنظر قرار گرفته است؛ بر همین اساس به دستگاههای اجرایی اجازه داده شده بخشی از اعتبارات خود را به امور قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند. همچنین دستگاهها مجازند تا دو درصد از اعتبارات خود را برای هزینه در حوزه فرهنگ هزینه کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32647/115024
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32647/115025
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32647/115026
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10908/32647/115027
|
عناوین این صفحه
- دستور وزیر ورزش برای پیگیری تحریف نام «خلیج فارس»
- ممنوعیت تحصیل زنان؛ طالبان از زنان میترسد
- اخبار
- گسترش کیفى فرهنگ