|
سیگنال جدید فرزین به بازار ارز؛ خریداران از بازار رفتند
مریم فکری: بازار ارز دیروز کمترین نوسان را داشت؛ به طوری که معاملهگران عنوان میکردند سرمای شدید هوا و روز برفی، خریداران دلار در بازار را خانهنشین کرد.
در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار ۴۰ هزار و ۱۳۹ تومان است که نسبت به روز قبل، ۱۲۶ تومان کاهش نشان میدهد. در روز شنبه هر دلار آمریکا در بازار ۴۰ هزار و ۲۶۵ تومان قیمت داشت.
با این حال، بررسیها نشان میدهد که در طول یک هفته گذشته هر دلار آمریکا ۹۸ تومان گران شده است. روند دیروز بازار به گونهای بود که انگار کاهش شدید دمای هوا، بر روی نرخ ارز اثر گذاشته و به نوعی یخزدگی قیمتها در بازار مشاهده میشد. فعالان بازار در حال حاضر از رکود در خرید و فروش دلار در بازار سخن میگویند و به نوعی خرید و فروش دلار در بازار افت پیدا کرده است. در این میان، یک خبر جدید دیروز در بازار ارز پیچید کرد به نظر میرسد روی آینده بازار اثر خواهد گذاشت. محمدرضا فرزین، رییسکل بانک مرکزی دیروز در حاشیه جلسه نوبت عصر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۴۰۲ اعلام کرد: در این جلسه گزارشی از سیاستهای ارزی و پولی سال آینده ارائه کردم؛ البته ریاست کمیسیون تلفیق هم درخواست داشتند که ما یک برآورد هم از اثرات بودجه بر تورم سال آینده داشته باشیم که انشاءالله این گزارش در جلسه آینده به کمیسیون ارائه خواهد شد.
وزیر اقتصاد: اعمال سلیقه کارمندان در صدور مجوزهای کسب و کار را حذف می کنیم
رویکرد دولت، محدود کردن ویژه خواری و گسترش منفعت مردم است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رویکرد عملی دولت سیزدهم تا حد ممکن محدود کردن ویژه خواریها و گسترش منفعت مردم و سودآوری برای تولیدکنندگان نسبت به گذشته است.
سید احسان خاندوزی در میزگرد تبیین اثرات عرضه خودرو در بورس کالا در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: باید دسترسیها و قیمت گذاریهای منصفانه برای مصرفکننده و مردم که سمت مهم تقاضای صنعتی و محصولات تولیدی کشور را تشکیل میدهند فراهم شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گاه به بهای سودآور شدن بیشتر بتولیدکنندگان انصاف برای قیمت گذاری سمت مردم را فراموش میکنیم یا برعکس یعنی اینکه دولتها به دلیل کشش و تمایلی که به سمت مردم دارند افقهای سودآوری را برای تولیدکنندگان میبندند؛ بنابراین از نظر ما پیدا کردن راه میانه شاه راه حرکت به سمت پیشرفت و عدالت است.
وی ادامه داد: در این مسیر مقابله کردن با کسب درآمدهای ناشی از غیرتولید نه به هدف اول که سودآوری تولید است نه به دسترسی منصفانه مردم و قیمت مناسب منجر میشود.
خاندوزی اضافه کرد: در هر دوی این اهداف باید با سازوکارهایی که ویژهخواری را در کشور گسترش میدهد، مقابله کنیم. این اتفاق میتواند در دل ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی رخ دهد یا در فلان سیاست صنعتی که جمعی را به ویژه خواری سوق میدهد و یا اینکه در سیاست قیمت گذاری برخی از کالاهایی باشد که در نظام توزیع سنتی، مندرس و ناکارآمد ما حضور دارند و این شبکهها بیشتر از آن تغذیه میکنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در مجموع رویکرد عملی دولت سیزدهم تا حد ممکن محدود کردن ویژه خواریها و گسترش منفعت مردم و سودآوری برای تولیدکنندگان نسبت به گذشته است.
خاندوزی اظهار کرد: در سال تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین، تولید کمتر از ظرفیتهای موجود، محصول سیاستهای کلان و نادرست است و در همین راستا برای رشد تولید و اشتغال باید سیاستهای صحیح اتخاذ شود. همچنین دسترسی منصفانه و قیمتگذاری منصفانه برای مردم و مصرف کننده و تولیدکننده از ضرورتهای تحقق این مهم هست. نکتهی دیگری که باید مدنظر قرار گیرد این است که نباید در حق مصرف کننده اجحاف شود، و هم زمان نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاستهای دستوری چشم انداز تولید را تیره و تار کرد.
وی تاکید کرد: اگر سازوکارهای کمهزینه و پر منفعتتر از سازوکارهایی که سالهای قبل آزمودهایم وجود دارد، ما استقبال میکنیم و پذیرای آن هستیم. در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روشهای اشتباه گذشته رجوع کنیم. بنابراین باید تحلیلهای دقیق را جایگزین تحلیلهای غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.
اعمال سلیقه کارمندان در صدور مجوزهای کسب و کار را حذف می کنیم
وزیر اقتصاد گفت: در نظر داریم سلیقه کارمندان در صدور مجوزهای کسب و کار را حذف کنیم و صدور مجوزها بر اساس مقررات و سامانه صدور مجوزها سریعاً ارائه شود.
، سید احسان خاندوزی امروز در هفتاد و سومین جلسه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار اظهار کرد: خود هیأت مقررات زدایی متمرکز بر مساله مجوز بوه است که اگر کسی مجوز فعالیت صنفی و صنعتی و.... نیاز دارد برای اخذ مجوز اولاً با شرایط روشن، شفاف و غیرقابل تفسیر مواجه باشد و همچنین بداند که بدون حضور و صرفاً از طریق درگاه ملی مجوزها میتواند درخواست خود را ارسال کند و پیگیریهای لازم را انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین فرد متقاضی باید بداند که ظرف چند روز و با چه هزینهای و کدام یک از دستگاههای کشور این مجوز را صادر میکنند یا لااقل پاسخ میدهند.
وی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به استعلامها میشود که از یک معنا از جهت نوع فشار و باری که بر دوش مردم و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دارد نقشش کمتر از مجوز نیست.
خاندوزی افزود: بسیاری از ترددهای مردم در پیچ و خم ادارات به خاطر استعلامات است؛ استعلامات متعددی که لازم است برای اخذ همان یک مجوزی که در مرحله اول سعی کردیم شفافش کنیم، صادر میشود.
وی تاکید کرد: از دستگاههایی که در این زمینه هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشدهاند، میخواهم که در مسیر قانون قرار بگیرند وبه این سامانه متصل شوند.
خاندوزی همچنین اظهار کرد: با مصوبه امروز هیأت مقرراتزدایی ۱۵۰ حکم از موارد دستوپاگیر برای صدور مجوزهای کسب و کار شناسایی شده و به دولت منتقل میشود تا این موارد حذف شود؛ امیدواریم با اولویتی که رئیسجمهور در مورد کسبکارها و رفع موانع مقرراتی دارد، این موانع مقرراتی سریعاً کنار گذاشته شود.
وی گفت: همچنین ۲۰ حکم دیگر که از سوی مجلس تدوین شده و مانع کسبوکارهاست، شناسایی و برای رونق کسب و کارها با همکاری مجلس و کمیسیون رونق تولید حذف میشود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در نظر داریم سلیقه کارمندان در صدور مجوزهای کسب و کار را حذف کنیم و صدور مجوزها بر اساس مقررات و سامانه صدور مجوزها سریعاً ارائه شود.
خاندوزی گفت: در ۲ هزار مجوز کسب و کار امکان اعمال نظر سلیقهای از سوی کارمندان را به صفر رساندهایم، به گونهای که مقررات دولت نباید دستاویزی برای تأخیر در صدور مجوزها باشد.
وی گفت: شرایطی مانند داشتن حداقل ۲۷ سال برای راهاندازی کسب و کارهایی که با سرمایه افراد انجام میشود، جایگاهی ندارد و باید این شرایط حذف شود.
رئیس سازمان بورس:
قیمت گذاری، خودروسازان را آتش زد؛ خودرو باید در بورس عرضه شود
رئیس سازمان بورس ضمن تاکید بر تداوم و افزایش عرضه خودرو در بورس برای بهبود شرایط، گفت: قرعه کشی خودرو شبیه به یک بخت آزمایی و لاتاری ملی به منظور توزیع رانت بی هدف است.
مجید عشقی در در میزگرد تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا در دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این چالش و معضلی که سالهاست گریبانگیر مردم و تولید کننده شده را حل کنیم و این صنعت را توسعه دهیم، اظهار کرد: صنعت خودروسازی کشور حدود ۴ درصد ارزش بازار سرمایه را در دست دارد اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقهمندی سرمایهگذاران به این صنعت است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این صنعت شبیه بیماری است که عارضههای مختلفی از جمله قیمتگذاری دستوری، مقیاس تولید، چالشهای مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعفهای مدیریت اجرایی دارد و طی سالیان متمادی ضعیف شده است.
زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیاردی خودروسازان
وی به زیاندهی خودروسازان اشاره کرد و گفت: یقیناً انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان قابل ادامه نبود چراکه این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتماً با یک توقف تلخ مواجه میشد.
عشقی تاکید کرد: تداوم روند قبلی امکانپذیر نیست و از سویی دیگر با نیش و کنایه دستگاهها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمیشود بلکه باید با برنامهریزی به فکر اصلاح آن بود.
تداوم عرضه خودرو در بورس میتواند اوضاع را بهبود بخشد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اگر چند ماه فرایند عرضه خودرو در بورس تداوم یابد و عرضه با نظم بیشتری صورت گیرد و به تقاضاها پاسخ دهد قطعاً میتوانیم به نتایج خوبی برسیم.
از ۱۲ میلیون نفر صاحب شرایط، ۱۰ میلیون نفر در قرعه کشی خودرو شرکت کردند
وی گفت: قطعاً تقاضای بازار خودرو تقاضای فعلی که میبینیم نیست؛ به عنون نمونه دیروز بر اساس آخرین آمار ثبت نامی یک شرکت خودروسازی، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو ثبت نام کردند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمیتوانستند در قرعه کشی خودرو شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است.
وی ادامه داد: در یک بخت آزمایی میخواهیم خودرو بفروشیم که یک توزیع رانت بی هدف است. این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد که یک دفعه ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را درگیر لاتاری میکنیم و کلاً ۲۰ هزار خودرو دست مردم میدهیم.
قیمت گذاری دستوری، خودروسازان را آتش زد
عشقی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باعث زیاندهی خودروسازان شده است به شکلی که موجب شده هیچکدام از اصلاحاتی که لازم به نتیجه نرسد، گفت: در یک سال گذشته بحثهای زیادی درمورد واگذاری این خودروسازها مطرح شد اما قیمت گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکتها عدد عجیبی شود. انگار میخواهیم بگوییم «آقای سرمایه گذار اگر جرأت داری این شرکت را بخر!» درحالی که شرکت را آتش زدیم میگوییم بخر. مشخص است کسی جرأت نمیکند با این ساختار مالی این ریسک را کرده و در این صنعت سرمایه گذاری کند. عشقی ادامه داد: باید برنامهای وجود داشته باشد تا فرایند قیمت گذاری دستوری، ساختار مالی و واگذاری اصلاح شود. در سازمان بورس یکی از برنامهها که با همکاری وزارت صمت و خودروسازها و سازمان خصوصی سازی انجام شد، بحث ورود خودرو به بورس و فروش خودرو در بورس است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت: هیچ کشوری خودروی چند نرخی ندارد
کارت ملی مادران مشمول خودرو صد میلیون قیمت پیدا کرد
️ زهرا علی اکبری
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قرار است نیمی از تولیدات این ماه و ماه آینده صنعت خودرو به طرح حمایت از مادران اختصاص یابد.
خودرو در بازار ایران حالا چندنرخی است. نرخ خودرو در کارخانه با نرخ خودرو در بازار فاصلهای بسیار معنادار دارد و در این میان عرضه خودروها در بورس نیز نرخ سومی را برای خودروهای ایرانی ایجاد کرده است.
امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه متاسفانه کلیت اقتصاد ایران در شرایط بحرانی است و مسئولان نیز هر روز با تصمیمات و صحبتهای خود بر دامنه بحران اضافه میکنند، گفت: قرار بود بازار خودرو به سامان برسد اما تصمیمات عجیب و غریب مانعی بر سر راه تحقق این وعده است.
وی در توضیح این مطلب افزود: طبق تصمیمات اتحاذ شده قرار است پنجاه درصد خودروهای تولیدی این ماه و ماه آینده به طرح حمایت از مادران اختصاص یابد. از سوی دیگر بیست درصد تولیدات نیز اجباری صرف طرح تعویض خودروهای فرسوده خواهد شد. آیا چنین تصمیمی برای ایجاد بحران در بازار خودرو کفایت نمیکند؟
خرید و فروش کارت ملی مادران مشمول خودرو
کاکایی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیماتی که اتخاذ شده است، کارت ملی مادران مشمول دریافت خودرو به قیمت صد میلیون تومان خرید و فروش میشود. این رانت عظیم باید مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد.این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حمایت از فرزندآوری باید از محل بودجه دولت صورت گیرد، گفت: در حال حاضر این حمایت از جیب سهامدار صورت میگیرد و این یک مشکل بزرگ است. وی با اشاره به اینکه در آخرین طرح قرعهکشی بیش از ۹ میلیون نفر شرکت کردهاند، گفت: بالاخره شما یک لاتاری مفت و مجانی را دارید که بروید شرکت کنید و ببینید شانس برنده شدن پیدا میکنید یا خیر.
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: طبق آمارها یک چهارصدم این افراد موفق میشوند خودرو دریافت کنند اما خوب نه میلیون نفر صف میکشند تا در این قرعهکشی شرکت کنند و این جای تامل برای سیاستگذار دارد.
سه راه حل برای یک مشکل
کاکایی با اشاره به اینکه برای حل بحران بازار خودرو سه راهحل وجود دارد، گفت: راهحل اول این است که خودروساز به قیمت حاشیه بازار خودرویش را عرضه کند که به دلیل شرایط کشور چنین امکانی فراهم نیست. از سوی دیگر سالهاست که با طرح قیمتگذاری دستوری پیش رفتهایم و مشکلمان حل نشده اما همچنان اصرار داریم این طرح را ادامه دهیم در نتیجه راه دوم یعنی عبور از سیاست قیمتگذاری دستوری نیز مقدور نیست. راه سومی باقی میماند که البته راهی است که اختراع ایرانیهاست.
وی گفت: این راه عرضه خودرو در بورس است که متاسفانه هر روز حرفی درباره آن میزنند و باعث میشوند تشنج جدید در بازار ایجاد شود.
کاکایی تاکید کرد: یک روز میگویند عرضه خودرو در بورس باعث حل مشکلات است، یک روز میگویند این راه غیرقانونی است. عرضه خودرو در بورس یکباره نمیتواند مشکل را حل کند اما برخی چون عادت دارند به جای مدیریت اقتصاد، رانت را مدیریت کنند، به تکاپو میافتند و هر روز علیه این ماجرا صحبت کنند.
وی با اشاره به اینکه نمایندگانی که به رییس شورای رقابت درباره غیرقانونی بودن فروش خودرو در بورس نامه نوشتند، خودشان ترتیبات قانونی را رعایت نکردهاند، گفت: کاش این وکلای محترم پاسخ دهند در این سالهایی که وکیل بودهاند کدام مشکل را از سر راه زنجیره تولید خودرو در ایران برداشتهاند.
وی گفت: تا قبل مشکل فقط مخصوص خودروساز بود اما حالا حتی در بخش لوازم یدکی و روغن و ... مشکل داریم، پس معلوم است که ما درگیر بحرانی جدی هستیم که کل اقتصاد و زنجیره صنعت خودرو را نشانه رفته است .
وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس تنها راه کنونی است، گفت: همه خودروهای تولیدی باید در بورس عرضه شوند تا مشکل حل شود در حالی که هفتاد درصد تولیداتی مانند ۲۰۷ خارج از بورس عرضه میشود.
خودروی چندنرخی مختص ایران است
کاکایی ادامه داد: هیچ کشوری خودروی چندنرخی ندارد. آقایان حاضر نیستند زیر بار روش بازار بروند و ترجیح میدهند روش چینی را برای مدیریت اقتصاد به کار بگیرند اما متاسفانه همان روش چینی را نیز درست به کار نمیگیرند. در نتیجه ما نه روش ژاپنی و کرهای که روش اقتصاد بازاری است را اجرا میکنیم و نه روش دولتی چین را درست اجرا میکنیم و این وسط نه مانند چین میشویم نه مانند ژاپن و کره .
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: از سال ۹۸ قرار بود سهام تودلی ایران خودرو و سایپا واگذار شود، اما قانون اجرایی نشده است و هر جا نیز قانون به نفع نباشد، آن را تغییر میدهند و بعد مدعی میشویم چرا مشکلات حل نشد، طبیعی است که وقتی حتی قانون تجارت به درستی اجرا نمیشود نباید انتظار حل بحران را داشت.
او در توضیح این مطلب افزود: حکم میدهند خودرو باید ارزان باشد، در ماده ۹۰ اصل چهار قانون تجارت صراحتا گفته است چه کسی باید خسارت ارزانفروشی را بدهد.وقتی دولت خواستار ارزانتر فروخته شدن خودرو است باید خسارتش را نیز بدهد. حالا میبینیم که حتی از جیب سهامدار میخواهند طرح تشویق فرزندآوری را اجرا کنند و این بحران جدی است.
اخبار
خبر مهم رئیس بانک مرکزی؛
افتتاح بازار مبادله ارز و طلا در بهمن
رئیس کل بانک مرکزی از افتتاح بازار مبادله ارز و طلا برای تامین نیازهای مردم از نیمه اول بهمنماه خبر داد و گفت: سیاستهای جدید ارزی در چارچوب سیاستهای تثبیت اقتصادی خواهد بود.
به گزارش امتیاز و به نقل از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در حاشیه جلسه نوبت عصر یکشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این جلسه گزارشی از سیاستهای ارزی و پولی سال آینده ارائه کردم، البته ریاست کمیسیون تلفیق هم درخواست داشتند که ما یک برآورد هم از اثرات بودجه بر تورم سال آینده داشته باشیم که این گزارش در جلسه آینده به کمیسیون ارائه خواهد شد.
فرزین افزود: میانگین نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومان در سامانه نیما مبنای خرید و فروش ارز است، همچنین در نیمه اول بهمنماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح میکنیم تا در این بازار بقیه نیازهای خدماتی - ارزی مردم تأمین شود و انشااله به سمتی حرکت میکنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تأمین شود.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سیاستهای ارزی در چارچوب سیاستهای تثبیت اقتصادی است و انشاالله ما امسال این موارد را در بودجه منظور میکنیم تا در سال آینده این سیاستها دنبال شود.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سیاست انقباضی یا انبساطی خواهد بود، گفت: این سوال را باید سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد، ولی در مورد اینکه سیاست انبساطی یا انقباضی است باید بگویم معتقدیم سیاستها باید در راستای سیاستهای تثبیت اقتصادی باشد، بنابراین اگر این سیاستها شدیداً انبساطی باشد، قطعاً منجر به تثبیت نخواهد شد و اگر به طور شدید انقباضی باشد هم ما از بابت رشد دچار مشکل خواهیم شد به همین دلیل این سیاستها باید به گونهای باشد که در زمینه تثبیت اقتصادی در سال آینده به ما کمک کند.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر تلاش دولت در زمینه کنترل تورم در سال ۱۴۰۲ گفت: در کمیسیون تلفیق عرض کردم تورم سال آینده دو بال دارد. یک بال آن بودجه است که دست مجلس و دولت است و یک بال آن هم سیاستهای بانک مرکزی است.
وی افزود: ما در سیاستهای خودمان قطعاً با انضباط پولی در بانکها تلاش میکنیم که تورم را کاهش دهیم ولی در سیاستهای مالی و سیاستهایی که در لایحه بودجه گنجانده میشود، در زمینه درآمدها و هزینهها هم باید به ما کمک شود تا ما بتوانیم تورم سال آینده را کاهش دهیم.
پیشبینی جالب یک کارشناس از قیمت مسکن
خانه بخریم یا نخریم؟
دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است: تکانههای دو ماه گذشته هنوز اثر خود را در حوزه مسکن نشان نداده و در ماههای آینده نشان خواهد داد.
فرشید پورحاجت در پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ می گوید: آنچه که مشخص است، اینکه با افزایش نهادههای تولید در ماههای آینده مواجه خواهیم بود. نمیشود که دلار در کشور به ۴۰ هزار تومان برسد و انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان نهادههای ساختمانی کماکان با دللار ۲۶ هزار تومانی یا دلار ۳۰ هزار تومانی محصولات خود را عرضه کنند. وی می افزاید: به اعتقاد من نهادههای ساخت مسکن در آینده دچار افزایش قیمت خواهند شد و به تبع آن، هزینههای ساخت پیدا میکند.
پورحاجت عنوان می کند: به اعتقاد من، تکانههای دو ماه گذشته هنوز اثر خود را در حوزه مسکن نشان نداده و در ماههای آینده نشان خواهد داد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای خبر داد؛
تا پایان دی ماه تمامی در خواست های کارت سوخت صادر می شود
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از رفع مشکل تولید کارتهای سوخت خبر داد و گفت: تا پایان دی، تولید همه ۹۰۰ هزار درخواست باقیمانده کارتهای سوخت انجام میشود.
به گزارش امتیاز و به نقل از شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، علیاکبر نژادعلی با بیان وارداتی بودن «چیپست» موجود در بدنه کارتهای سوخت اظهار کرد: انحصار تولید این بخش از بدنه کارت سوخت، در اختیار چند کشور محدود است و شرکتهای واردکننده آنها نیز به مشکل برخوردند؛ به همین علت، تولید کارتهای سوخت با تأخیر همراه شد. فریمی که چیپست روی آن سوار میشود، در کارگاههای داخلی تولید و پس از تبدیل به کارتهای خام، شخصیسازی کارتها انجام میشود.
وی ادامه داد: امسال حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار درخواست صدور کارت سوخت داشتیم که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد مربوط به خودروهای نوشماره و ۲ میلیون بقیه، مربوط به کارتهای هوشمند سوخت المثنی بود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر اینکه اکنون مشکل تأمین کارتهای خام رفع شده و روند تولید کارت هوشمند سوخت، به روند عادی خود بازگشته است، گفت: از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار درخواست ثبتشده، تولید ۹۰۰ هزار کارت سوخت باقیمانده است که امیدواریم تا پایان دیماه، تولید آنها نیز انجام شود.
نژادعلی ادامه داد: کارتهایی که تاکنون تولید شدهاند، به نشانی افراد ارسال میشوند، اما در این فرآیند نیز مشکلاتی مانند وجود نشانی اشتباه در مرحله صدور سند خودرو وجود دارد. این کارتها، به باجههای معطله پست بازمیگردند و هموطنان میتوانند با مراجعه به سامانه epolice.ir یا post.ir متوجه شوند کارتشان در چه مرحلهای قرار دارد.
وی بیان کرد: گاهی کارکنان پست تا دو مرحله به منزل متقاضی دریافت کارت سوخت مراجعه میکنند، اما مالک کارت سوخت حضور ندارد که باز هم کارت به باجههای معطله پست ارجاع داده میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10914/32697/115293
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10914/32697/115294
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10914/32697/115295
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10914/32697/115296
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10914/32697/115297
|
عناوین این صفحه
- سیگنال جدید فرزین به بازار ارز؛ خریداران از بازار رفتند
- رویکرد دولت، محدود کردن ویژه خواری و گسترش منفعت مردم است
- قیمت گذاری، خودروسازان را آتش زد؛ خودرو باید در بورس عرضه شود
- کارت ملی مادران مشمول خودرو صد میلیون قیمت پیدا کرد
- اخبار