|
پایان اجرای چهار نمایش در تالارهای چهارسو، قشقایی و سایه
| تئاتر شهر آماده میزبانی از جشنواره تئاتر فجر میشود اجرای عمومی چهار اثر نمایشی در تالارهای چهارسو، قشقایی و سایه تئاتر شهر روز چهارشنبه ۲۸؛دیماه با قدردانی سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه از کارگردانان و اعضای گروههای اجرایی به پایان رسید. چهار نمایش به صحنه رفته در تالارهای چهارسو، قشقایی و سایه تئاتر شهر شامگاه روز چهارشنبه بیست و هشتم دی ماه با قدردانی سید محمد جواد طاهری رئیس مجموعه از کارگردانان و اعضای گروه اجرایی این آثار، به اجرای خود پایان دادند. نمایش«بهرام به روایت هفت پیکر» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی در تالار چهارسو ، نمایش «خانه برنارداآلبا» به نویسندگی فدریکوگارسیا لورکا، کارگردانی آرش امیری در تالار چهارسو، نمایش «کِه؟» به نویسندگی، کارگردانی بهمن علاقبندان در تالار سایه و نمایش «عقاب» به نویسندگی و کارگردانی ناصر آویژه در تالار قشقایی از جمله آثاری بودند که طی روزهای گذشته در مجموعه تئاتر شهر از مخاطبان میزبانی کردند. بر اساس این گزارش نمایش «پیرننا» به نویسندگی علیرضا سعیدی کیاسری و کارگردانی اکبر قهرمانی تا روز جمعه 30 دی ماه در کارگاه نمایش تئاتر شهر به اجرای خود ادامه میدهد.تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر از روز شنبه اول بهمن ماه میزبان آثار نمایشی به صحنه رفته در چارچوب جشنواره بینالمللی تئاتر فجر خواهند بود. پیامهای مدیر کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر منتشر شد
در آستانه آغاز چهلو یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر پیام کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و کوروش زارعی، دبیر این رویداد هنری منتشر شد.
متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی بدین شرح است:
«باسمه تعالی
حُسنت به اتّفاق ملاحت، جهان گرفت
آری به اتفاق، جهان میتوان گرفت
گستره متعالی و رو به آفتاب هنر تئاتر از آن روی که نزدیکترین گونه زیباشناسانه و اندیشهمدارانه به زندگی انسانی شمرده میشود؛ آیینهوار میتواند زیست فکری و رفتار اجتماعی آدمیان را نشان دهد.
هنری که دغدغههای درونی و کُنشهای بیرونی انسان امروز، بهویژه شهروندان مواجه با امواج ویرانی و تودههای مهاجم پریشانی را به دقت و ظرافت رصد میکند و با بازتولید و نقشآفرینی در ارائهای هنرمندانه آن را صادقانه و گسترده به مخاطب ارائه داده و او را به تماشا و تأمّل و بازگشت به ظرفیتها و توانمندیهای معنوی خویش دعوت میکند.
و از این منظر، اینک «چهلو یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر» نزدیکترین رخداد هنری است که خود را پیش روی هنرمندان متعهد و نواندیش گسترده است تا رویکردهای تبیینی هنر انقلاب و ارزشهای برخاسته از متن فرهنگ کهن ایرانی را با بن مایهای اصیل و کهن اما فراگیر و جهانی و روزآمد در قالب تئاتر و سایر گونههای نمایشی به همگان نشان دهد و با سری افراشته در میان و میانه جهان فرهنگی ایرانی و سایر قلمروهای همگرای دنیای امروز قامت بکشد.
بیتردید آثار رسیده به این مرحله و عرصه، نشانههایی برآمده از پس چهل سال پختگی و فرزانگی در بستر مفاهیم و مولفههای انقلاب اسلامی این مردم و ارزشها و فضیلتهای حاضر در بطن باورهای اجتماعی این ملت حسینی(س) است که علاوه بر آن که نمایش سرمایههای هنگفتیست، برآمده از همکاری عمیق و موثر انجمنهای نمایشی سراسر کشور و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با اداره کل هنرهای نمایشی؛ همچنین سیری تکاملی و تکوینی از جشنوارههای شهرستانی، استانی و منطقهای را به تماشا میگذارد که همچون جویباری چشمنواز از دوردستهای تلاش و تجربههای جوان به حوزههای روشن و امیدآفرین بخش کشوری و بینالمللی این هنر تحوّلزا رسیده است.
این همافزایی مبتنی بر اعتماد و دستاوردهای همدلانه را مغتنم دانسته و امیدوار آنیم که این تجربه کم نظیر بتواند چراغهایی نامیرا در صحنههای نمایشی ایران بزرگ به روی تئاتر و مخاطبان فهیمش، پرفروغتر و والاتر برافروزد.
و این مهم، یقینا از توانمندیهای این هنر رسا و روزآمد و دیرین و گسترده و از تجربه و اندیشه فعالان این عرصه از پیشکسوتان تا جوانان امیدبخش امروز، آرمانی دور از انتظار نیست.
جهان همگیمان، روشن به عنایات حضرت حق و دیدار رخدادهایی گستردهتر و موثرتر از آن دست که به راستی فروغ خود را از مرزهای آسمانی فرهنگ و هنر ولایتمدار این سامان برگیرد.»
پیام کوروش زارعی دبیر چهلو یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر
در ادامه پیام کوروش زارعی، دبیر چهلو یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر به شرح زیر آمده است:
«به نام خالق زیباییها
ما پاسداشت فجر پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران کهن را در قاب «صحنه» بازنمایی میکنیم. جهان تئاتر برای ما راهیان صراط اسلام ناب محمدی (ص) نتیجه تجلی وحدت در ساحت کثرت است. این تجلی به شیوهای خیرهکننده، وحدت اصل الهی، وابستگی همه چیز به خدای یگانه، فناپذیری جهان و کیفیات مثبت وجود عالم هستی را نشان میدهد و ما به قدر رویی که به «نورالنور» داریم در جهان تئاتر واکنشهای مثالی را در قالب نظام مادی که حواس بیواسطه آدم قادر به درک آن است را آشکار میسازیم.
جهان تئاتر ما مبتنی بر معرفتی است که سرشت روحانی دارد و پیوندی ناگسستنی با «حکمت» در جان آن عیان است. جهان تئاتر ما، تئاتر قدسی با بینشی اساطیری است که قدرتهای الهی در آن تشخص مییابند و در مقیاس کیهانی ایفای نقش میکنند و به مدد الهام آسمانی، تجلیبخش حقیقت است.
ما در این هنگامه با ادراک رسالتی که امانت خداوندی بر دوش ماست، قدم بر صحنه میگذاریم و با استشمام ذرهای خاک «نینوا»ی حسینی و لمحهای از لمحات به واسطه «سنت» رسولالله، میکوشیم به ستارهای در آسمان هنر مبدل شویم و جاودانه بمانیم که این جاودانگی در این برهه حساس، مظهر جاودانگی خداست. وظیفه اصلی ما در این برهه استثنایی، این است که «خود» اصیل خویشتنمان را بشناسیم و اسیر چنبره شیطان بزرگ نشویم و در میدان «جهاد تبیین» که حکم پیر و مراد ماست، مخاطب را آگاهی بخشیم.
هنرمندان باورمند ما، برفراز غوغا و هیاهویی که روح لطیف آدمی را به رخوت و بیماری میکشاند، بال گشودهاند تا نوای آرامش و سلم و شادی سر دهند و همگام «مخاطب» پا به وادی آرامشی بگذارند که انسان برای وصول به آن آفریده شده است.
به همین جهت است که ما فارغ از نفرین و آفرینها سر به سجده کعبه محمدی (ص) نهادیم تا قداست را بشناسیم و خود را تمام و کمال در برابر اراده و مشیت الهی تسلیم کنیم. ما اینک در میدانی که شیطان بزرگ و اذنابش با تمام امکانات و جنگ ترکیبی به مصافمان آمدهاند به دفاع ایستادهایم و هیچ هراسی از «شهادت» نداریم که اگر لیاقت داشته باشیم «حسینی» خواهیم شد.
و اگر سعادت «حسینی» بودن نصیب ما نشد، به سوگندی که یاد کردهایم و میثاقی که بستهایم، «زینبی» خواهیم شد و پیامدار حقیقت خداوندی میمانیم که «یزیدی» نباشیم. چرا که باور داریم تئاتر ما در این برهه حساس پژواکی از «آخرت» در زهدان هستی ناپایداری است که آدمایان در آن «زندگی» میکنند.»
نگاهی به کتاب «برنامهریزی همکارانه»
چرایی اهمیت مناطق شهری
کتاب «برنامهریزی همکارانه» با زیرعنوان شکلدهی مکانها در جوامع ازهمگسسته نوشته پَتسی هیلی با ترجمه منوچهر طبیبیان و پانتهآ لطفی کاظمی به فارسی منتشر شده است.
کتاب حاضر به چرایی اهمیت مناطق شهری در سیاست اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و چگونگی سازماندهی اجتماعهای محلی سیاسی برای ارتقای کیفیت مکانهایشان میپردازد. در بخشی از مقدمه نویسنده کتاب «برنامهریزی همکارانه» آمده است: «دوره تکوین این کتاب طولانی بوده و خاستگاه آن درکی است که از لزوم پیوند دادن نظریه اجتماعی درباره فضا و زمانِ پویاییهای تغییر منطقه شهری با نظریه سیاست مربوط به حکمروایی بر این پویاییها یافتم. به دلیل تجربهام در عمل برنامهریزی (چندین سال قبل) و تحقیق در عمل برنامهریزی و فرآیندهای توسعه املاک، از لزوم داشتن درکی ظریف از ماهیت عمل فردی و سازمانی در متن نیروهای گستردهتری که محرّک جریان عمل هستند ـ آگاه شدهام. در کاوش انگاشتهای مناسب برای نشان دادن این ارتباط آنگونه که آن را از طریق عملام (به عنوان یک برنامهریز)، تحقیقام و تجربه زندگیام دریافتهام طیف گستردهای از حوزههای بحث و تبادل نظر را مورد استفاده قرار دادهام؛ از جمله اقتصاد سیاسی شهر، پدیدارشناسی، مردمشناسی اجتماعی، جامعهشناسی نهادی، تحلیل سیاست و نظریه برنامهریزی.» مخاطبان این کتاب جامعۀ دانشگاهی و تمامی دست اندکاران مسائل شهری هستند. به ویژه برنامهریزانی که تلاش میکنند با گوش کردن عمیق به نظرات و جهانبینیهای مختلف اعضای یک اجتماع شهری به هم رأیی دست یابند. اما فراتر از این امر، نویسنده کتاب خود را سهمی درتلاش برای بازاندیشیدن و تغییر دادن دیدگاهها میداند. نویسنده امید دارد بحثها و استدلالهای ارائه شده در کتاب «برنامه ریزی همکارانه» برای کسانی که سعی دارند از قید و بندهای مسیرهای گذشته رها شوند و چارچوبهای نهادی خاصی را برای کمک به رشد و شکوفایی اجتماعهای محلی باز طراحی کنند، مفید واقع شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10916/32715/115406
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10916/32715/115407
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10916/32715/115408
|
- پایان اجرای چهار نمایش در تالارهای چهارسو، قشقایی و سایه
- پیامهای مدیر کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر منتشر شد
- چرایی اهمیت مناطق شهری