|
نامهنگاری زاکانی برای جانمایی آرامستان جدید پایتخت
شهردار تهران در مورد آخرین وضعیت ایجاد آرامستان جدید در پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.
علیرضا زاکانی، در پاسخ به سوالی در مورد سرانجام احداث آرامستان جدید پایتخت که گویا جانمایی شده و زمین آن نیز در اختیار یک نهاد است، گفت: نامه نگاری انجام شده تا بتوانیم در مورد زمین جانمایی شده، تفاهم کنیم.
وی با بیان اینکه هم در شرق تهران و هم در غرب تهران زمین هایی برای این مهم (ساخت آرامستان جدید) جانمایی شده است، درمورد زمان تفاهم برای این جانمایی، افزود: ما در حال تفاهم هستیم و دعا کنید تا زودتر به تفاهم برسیم.
زاکانی ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده این مهم محقق شود.
به گزارش ایسنا، چندی پیش مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از جانمایی احداث آرامستان جدید تهران در شرق پایتخت تا ۶ ماه آینده خبر داده بود و حتی نام این آرامستان را نیز «بهشت رضا»پیشنهاد داده بودند. هرچند که مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران پیش از این به ایسنا گفته بود که تعیین محل آرامستان جدید پایتخت و ساز و کار آن، نیازمند مصوبه شورای شهر و بررسی دقیق در پارلمان محلی است اما تاکنون این موضوع در شورا مطرح نشده است و بر همین اساس به نظر می رسد، این موضوع در حد مطالعات تخصصی باقی مانده است.
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران: چه شد تابستان امسال آنتیبیوتیک نایاب شد؟
امسال بدترین سال تامین دارو بعد از دوران جنگ
️ مظاهر گودرزی
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران میگوید: «اگر بودجه دارو در لایجه ترمیم نشود و بیمهها نتوانند پول داروخانهها را پرداخت کنند، داروخانهها هم بهدلیل کمبود نقدینگی نمیتوانند پول شرکتهای پخش را فراهم کنند و شرکتهای پخش هم دیگر پولی ندارند که به کارخانهها بدهند، لذا تولید دارو کاهش پیدا میکند. از طرفی اگر داروخانهها با بیمه همکاری نکنند و قیمت دارو را با مردم به نرخ آزاد حساب کنند، مردم بسیار ضرر خواهند کرد.» دارو کم و گران است، اما کمتر و گرانتر هم میشود، وقتی بودجه نباشد سهم جیب مردم برای تامین دارو بیشتر خواهد شد، آنهم برای مردمی که هنوز جیبی دارند، آنهایی که ندارند با نسخههای پیچیده نشده و هزینههای هنگفت، درمان شدن برایشان آروز میشود. حالا این وضعیت آهسته آهسته پررنگتر شده، البته قرار بود طرح دارویار بیاید و همه مشکلات دارویی را برطرف کند، اما وقتی پول نباشد، از دست دارویار هم کاری ساخته نیست، این را وضعیت این روزهای دارو که یک روز این قلم نیست و روز دیگر آن قلم ناموجود است گواهی میدهد، چه برسد به سال نیامده که بودجهای برای دارو ندارد. سازمان غذا و دارو پیشبینی کرده در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای دارو بودجه نیاز است، اما دست دولت روی نسخه بودجه سر نخورد تا فقط سهمی حدود ۶۹ هزار میلیاردی در لایحه بودجه نوشته شود، حتی چیزی کمتر از بودجه دارویی سال جاری که تقریباً ۷۳ هزار میلیارد تومان است. دکتر سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در واکنش به این بودجه معتقد است «فقط برای شش ماه است.» او میگوید: «اگر قانون بودجه نیاز دارویی کشور را تامین نکند، دود چنین وضعیتی به چشم مردم میرود.»
متن کامل این گفتوگو در ادامه آمده است.
* مدتی است که مشکلات تامین دارو وجود دارد، منشا آن چیست؟
سرمنشا همه مشکلات دارویی که ما امسال داشتیم، سالی که شاید سختترین سالِ بعد از جنگ درخصوص تامین دارو برای کشور بود، مربوط به کمبود بودجه و اعتبارت است.
* اما طرح دارویار که چند ماه قبل اجرایی شد برای حل همین مشکلات بود؟
با اجرای طرح دارویار هزینههای شرکتهای تولید کننده زیاد شد، طوریکه آنها برای واردات مواد اولیه دارو به نقدینگی ۶ تا ۷ برابری نیاز پیدا کردند، چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو به حدود ۲۸ هزار تومان رسید، بنابراین فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شد.
اما قرار شد تولید کنندگان بتوانند داروها را گرانتر بفروشند تا بخش عمدهای از هزینههایشان جبران شود و مردم مجدد شاهد کمبود دارو نباشند، ضمن اینکه بیمه هم قرار شد افزایش قیمت دارو را تحت پوشش قرار دهد تا سهم جیب مردم کم شود.
بله، اما چون دولت بزرگترین مصرف کننده دارو است و بهعبارتی مشتری اصلی دارو خودش است، روی قیمتگذاری دارو به دلیل محدودیت منابع دستوری عمل میکند، طوریکه امسال نتوانست با برخی از تولید کنندگان دارو بر سر قیمت توافق کند، از جمله آنتیبیوتیکها، لذا در ماههای مرداد و شهریور تولید آنتیبیوتیک در ایران کم شد و سبب شد در ماههای مهر و آبان که مصرف آنتیبیوتیک ناگهان افزایش پیدا میکند، دچار کمبود دارو شویم.
* شما گفتید منشا مشکلات دارویی کمبود منابع است، برای سال آینده بودجه دارو چقدر پیشبینی شده است؟
بودجهای که سازمان غذا و دارو، برای دارو پیشبینی کرده چیزی میان ۱۰۵ الی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، اما چیزی که سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ارائه کرد خیلی ناچیز است، حتی کمتر از بودجه سال جاری است. به عبارتی ۶۹ هزار میلیارد تومان اصلاً جوابگوی نیاز دارویی کشور نیست و شاید حدود ۶۰ درصد نیازها را پاسخگو باشد، این یعنی فقط نصف سال آینده را با این بودجه میشود سر کرد.
* بهنظرتان این بودجه سببساز چه مشکلاتی میشود؟
قاعدتاً مشکلاتی برای کارخانههای داروساز بوجود میآورد، اما مهمتر از همه برای پرداخت یارانهی دارو توسط دولت مشکلات زیادی ایجاد میکند. برعکس سیستم قبل، دولت بهجای اینکه یارانه را به شرکتهای تولید کننده به عنوان حلقه اول تامین دارو پرداخت کند، آن را توسط بیمهها به حلقه آخر زنجیره تامین که داروخانهها هستند پرداخت میکند، وقتی دولت پولی نداشته باشد که بخواهد پول داروخانهها را بدهد، طبیعتاً داروخانهها با سیستم بیمه نمیتوانند همکاری کنند.
* اگر داروخانهها با بیمهها همکاری نکنند قیمت داروها رشد فزاینده خواهد داشت، اینطور نیست؟
الان مانند قبل نیست که پرداختی هزینه دارو از جیب مردم در وضعیت بیمه بودن یا نبودن چندان فرقی نکند، چراکه امروز اختلاف هزینه داروی تحت پوشش بیمه و خارج از بیمه خیلی زیاد شده، این اختلاف چیزی حدود ۱۰ برابر و حتی بیشتر است، بنابراین پرداخت این هزینهها از توان مردم برنمیآید، نهایت اینکه اگر قانون بودجه نیاز دارویی کشور را تامین نکند اصطلاحاً دود چنین وضعیتی به چشم مردم میرود.
* یعنی چه اتفاقی برای داروی کشور در سال آینده میشود متصور بود؟
یعنی تبدیل به کمبود دارو میشود و اینکه شاید حتی نشود با بیمه همکاری کرد.
* منظورتان همکاری داروخانهها با بیمهها است؟
بله، شما تصور کنید اگر به دلیل تامین نشدن مطالبات داروخانهها توسط بیمه، این همکاری قطع شود چه اتفاق ناخوشان رخ خواهد داد. الان نظام پرداخت طوری شده که به داروخانهها میگویند از سرمایه خودت داروها را به قیمت بیمه به مردم تحویل بده بعد هر وقت بیمه پول داشت، پول شما را پرداخت میکند، این هر وقت قبلاً دو الی چهار ماه طول میکشید و سبب فشارهای زیاد مالی به داروخانهها میشود، اگر همین فشارها برای سال آینده ادامه داشته باشد، اولین جایی که در بحث دارو اصطلاحاً میبرند (از ادامه فعالیت خسته میشوند) همین داروخانهها هستند.
لذا اگر بودجه دارو در لایجه ترمیم نشود و بیمهها نتوانند پول داروخانهها را پرداخت کنند، داروخانهها هم بهدلیل کمبود نقدینگی نمیتوانند پول شرکتهای پخش را فراهم کنند و شرکتهای پخش هم دیگر پولی ندارند که به کارخانهها بدهند، لذا تولید دارو کاهش پیدا میکند. از طرفی اگر داروخانهها با بیمه همکاری نکنند و قیمت دارو را با مردم به نرخ آزاد حساب کنند، مردم بسیار ضرر خواهند کرد.
* اما طرح دارویار قرار بود نجات دهنده وضعیت دارو در کشور باشد، درحالیکه به نظر میرسد مشکلات زیادی ایجاد کرده است؟
به نظرم خود طرح ایرادی ندارد، اما در اجرای آن باید یکسری پیشبینیها انجام میشد که متاسفانه نشد، پیشبینیهای لازم برای توافق با تولید کنندگان دارو نیاز بود که انجام نشد، کمک بانکها به شرکتها برای تامین نقدیگی نیاز بود که پیشبینی آن انجام نشد، لذا عدم این پیشبینیها اثرات خودش را در کمبود دارویی کشور در سال ۱۴۰۱ نشان داد، در سال ۱۴۰۲ اگر برای این وضعیت فکری نشود شرایط خیلی بدتر خواهد شد.
* شما گفتید سال جاری بدترین دوران تامین دارو بعد از سالهای جنگ بود اما با شرایطی که ترسیم کردید به نظر میرسد اگر منابع و تامین آن اصلاح نشود با وضعیت بدتری از امسال مواجه میشویم.
بله، واقعا هر روز تحمل مردم هم از نظر کمبود دارو و هم از نظر قیمت دارو طاق (تمام شدن) شده است.
* درحال حاضر برای کدام داروها با کمبود مواجه هستیم؟
امروز برای داروهای بیهوش کننده برای بخش جراحی بیمارستانها کمبود داریم، هنوز کمبودهای سرم و آنتیبیوتیکها بهطور کامل برطرف نشده است، داروهای مربوط به بیماران اعصاب و روان دچار کمبود است و درهمین ایام اسپریهای تنفسی جزو مواردی هستند که با کمبود مواجه هستیم.
* اما در وضعیت آلودگی شدید هوای این روزها بیماران به اسپریهای تنفسی نیاز دارند.
بله، حتی افرادی سالمی که بیمار نبودند به دلیل آلودگی هوا مراجعهشان به متخصصان ریه بیشتر شده است.
«امتیاز» از روند ایمن سازی ساختمان های ناایمن شهر گزارش میدهد؛
نقش شهروندان در کاهش بمب های ساعتی
️ فرزاد واسعی
اخبار ناخوشایند ساختمانهای ناایمن پایتخت از اخباری ویژه به عادی تبدیل شده است؛ تردد در مکانهای ناایمن هم اینگونه است؛ این موضوع را میتوان به آسانی از جمعیت زیاد ترددکنندگان در ساختمانها و مجتمعهای تجاری ناایمن پایتخت دریافت. ریزش ساختمان متروپل آبادان هشداری بود برای شهروندان تهرانی و مدیران شهری که از وجود ۱۲۹ بمب ساعتی در شهر تهران خبردار شوند، ساختمانهایی که نمونه متروپل هستند و ممکن است هر لحظه فرو ریزند و خسارت به بار آورند.نمونههای ساختمان متروپل در سراسر کشور دیده میشود و در قلب پایتخت نیز نمونههای بسیار زیادی از آن وجود دارد.
در حال حاضر در کلانشهرها برای پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی برای ساختمانسازی و رعایت مقررات حائز اهمیت است که برای روند فعالیتهای ساختوساز و حفاظت از نیروی انسانی نیز مورد تاکید است.رعایت نکات ایمنی در ساختمانسازی از ضرورتهای اصلی است، ریزش ساختمانهایی مانند متروپل آبادان، پلاسکو و موارد دیگر نشان میدهد که حادثه، ساختمانهای ناایمن بلندمرتبه را تهدید میکند، باید ساختمانسازی در کلانشهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد.
ناایمن شدن ساختمانها در شهرها به دلایل مختلفی اتفاق میافتد، برای جلوگیری از ساختوساز ساختمانهای ناایمن در شهر رعایت مقررات ساختمانسازی و برخوردهای قانونی نقش مهمی دارد.
بسیاری از مشاغل با سایر شغلها تفاوتی بسیار دارند و افرادی خاص، آنها را انتخاب میکنند. آتشنشانان جزو این افراد هستندکه جانشان همیشه در خطر است و در رویارویی با حوادث و همچنین بلایای طبیعی، در صف اول امدادرسانی حضور داشته و دارند. چندین بار، شاهد آن بودیم که حوادث ریز و درشت مانند سیل و زلزله، ساختمانهای زیادی را در شهرهای مختلف کشور ویران کرده است. این دست اتفاقات، درباره حوادثی مانند آتشسوزی واحدهای فرسوده نیز رخ میدهد. این در حالی است که رعایت نکردن نکات ایمنی در زمان ساخت، یکی از علتهایی است که باعث میشود بسیاری از ساختمانها با کوچکترین آسیب ویران شوند. سازمان آتشنشانی نیز در واکنش به این اتفاقات تاکید دارد، رعایت نکات ایمنی در روند ساخت به سازندگان تاکید شده و صاحبان اماکن نیز ضرورت هشدار رعایت نکات ایمنی را دریافت میکنند، با این همه در ظاهر رعایت نکات ایمنی دارای ضمانت اجرایی نبوده و همهچیز در حد نامههای اخطار و هشدار باقی میماند. صمت در این گزارش به بررسی نظارت آتشنشانی بر ساختوساز و ساختمانهای ناایمن پرداخته است.
آتشنشانی مسئول نظارت است
برخی معتقدند سازندگان ساختمانها، کمتر به نکات ایمنی توجه میکنند و ساختوساز اصولی را در نظر نمیگیرند. باتوجه به هشدارهای سازمان آتشنشانی و نظارت بر ساختوسازهای اصولی، همچنان شاهد ساخت ساختمانهای پرخطر و در معرض ریزش هستیم. شواهد، حاکی از آن است که گاهی سازندگان، بهدلیل هزینهبر بودن ایمنسازی ساختمانها، توجهی به هشدارهای سازمان آتشنشانی نمیکنند و قوانین ساخت را نادیده میگیرند. سازمان آتشنشانی بهلحاظ قانونی، مسئول نظارت بر هرگونه اقدامی است که در صورت رعایت نشدن، میتواند برای مال و جان مردم خطرآفرین باشد. تاریخچه آتشنشانی در ایران به حدود ۱۵۰ سال پیش بازمیگردد. طبق مدارک و اسناد بر جای مانده، نخستین واحد آتشنشانی در شهر تبریز آغاز به کار کرد. با مستقر شدن نیروهای روسی در تبریز، نخستین سازمان آتشنشانی در آن شهر توسط روسها احداث شد، اما تاریخچه آتشنشانی به چند سالی که گفته شد، محدود نمیشود و قبل از آن هم، این خدمات انجام میشد، اما در قالبهای دیگری و نه به اسم آتشنشان و سازمان یا نهادی به نام آتشنشانی. تاریخچه آتشنشانی در تهران به سال ۱۳۰۳ بازمیگردد. نخستین واحد آتشنشانی در تهران در یک گاراژ احداث شد. این گاراژ حسنی نام داشت و توسط یک ژنرال ارتشی و با همکارای 15نفر از پرسنل درجهدار آغاز به کار کرد. این مرکز با تجهیزات اطفای حریق اندک و توسط4 دستگاه اتومبیل، با سرپرستی یک تیمسار ارتشی که در آن زمان سرپرست بلدیه تهران بود، کار اطفای حریق را انجام میداد. به مرور زمان، شهرنشینی توسعه پیدا کرد و شهرداریها در شهرهای کوچک و بزرگ احداث شدند. صنایع گسترش پیدا کرد و انجام اقدامات برای ایمنی ضروری شد، بههمین خاطر، تعداد زیادی از مراکز آتشنشانی در شهرهای مختلف ایران تاسیس و آغاز به کار کردند، که این روند تا به امروز نیز ادامه دارد.
وجود ۱۶ هزار ساختمان ناایمن در پایتخت
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت: ۱۶ هزار ساختمان نا ایمن در پایتخت وجود دارد که برخی از ساختمان های بلندمرتبه همچون متروپل هر لحظه امکان ریزش دارند.
علی نصیری افزود: در ارزیابی های اولیه ما ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه و مهم تهران شناسایی شدند که نا ایمن هستند.
وی اظهارداشت: ایجاد «قرار کالبدی ایمنی شهر تهران» نشان از عزم جزم شهرداری تهران در این باره دارد که نسبت به موارد ناایمنی شهر بی تفاوت نیستیم. اما بضاعت ما محدود است.
نصیری گفت: هر کدام از این ساختما نها باید با یک چک لیست ۱۷ صفحهای ارزیابی شوند؛ یعنی به جز بحث حریق از زوایای مختلف مانند موضوع سازه، تأسیسات و HSE ارزیابی میشوند و اگر ساختمانی در نگاه اول ناایمن تشخیص داده شود، برای ارزیابیهای تخصصی بعدی نسبت به آنها اقدام میشود.
وی افزود: از این تعداد ساختمان ناایمن، از آبان ماه تاکنون ۶۰۰ ساختمان ارزیابی شده و نتایج بررسی به سازمان مربوطه اعلام شده است.
نصیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل اعلام نکردن اسم این ساختمان ها، گفت: تصمیم نداریم به دلیل ایجاد ترس عمومی اسامی این ساختمان ها را اعلام کنیم اما اسامی این ساختمان ها را به مراکز قضایی اعلام کردیم.
روند ایمن سازی ساختمان های ناایمن
کُندی روند ایمن سازی ساختمان های ناایمن در شهر تهران مشهود است؛ موضوعی که مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات صحن شورای شهر تهران به آن اشاره کرد و گفت: هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد کوچک و بزرگ شاهد رخداد حوادث و آتش سوزی در ساختمان ها و اماکن ناایمن هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان در پی آنها به خطر می افتد و در مواردی هم اخبار تأسف باری را به دنبال دارند.
وی یادآور شده بود، حوادثی همچون فروریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران که از بی توجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهم تر نداشتن عزم و اراده راسخ در بین مسئولین ذی ربط برای تحقق دستورالعمل های ایمنی در شهر نشأت میگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرده بود که فهرست ۱۲۹ ساختمان، به عنوان ساختمان های بسیار پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش نشانی شناسایی شده اند که در صورت بروز حریق در آنها به دلیل بار تصرف، باراشتعال بسیار زیاد، عدم رعایت اصول ایمنی و آتش نشانی و نداشتن هیچ گونه اقدام پیشگیرانه، تلفات جانی و مالی سنگینی را به دنبال خواهند داشت، مطابق مفاد دستورالعمل پیوست مصوبه «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزی» به تفکیک مناطق به شهرداران مناطق ۲۲ گانه جهت ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالکین ارایه شده است.
آنچه مسلم است، نقص قوانین در ادامه روند کُند ایمن سازی بی اثر نبوده است، نقصی که کمیته ایمنی شورای شهر را ملزم به ایجاد کارگروهی برای احصای نواقص قانون برای ایمن سازی ساختمان های قدیمی کرده است.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: در پی جلسات مختلفی که با مسئولان اجرایی در حوزه ایمنی شهر داشتیم، به ویژه سازمان آتش نشانی، در موضوع رسیدگی به وضعیت ساختمان های ناایمن قدیمی اعلام می کردند که مشکل کمبود و نبود قوانین در این حوزه برای پشتیبانی لازم از سازمان آتش نشانی وجود دارد.
او افزود: به همین دلیل کارگروهی تشکیل دادیم که نقص قوانین در این حوزه را جمع آوری و احصاء کرده و پیشنهادات لازم از طریق تصویب در شورای اسلامی شهر تهران به شورای عالی استان ها ارسال و از طریق شورای عالی در قالب طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
به گفته وی، پیش از این لایحه ای در وزارت کشور تهیه شوده بود اما متاسفانه چندین بار ویرایش شده و بعد از این ویرایشها، لایحه ای متفاوت شد و حتی به مجلس شورای اسلامی نیز ارائه نشده است.
بابایی با تاکید بر اینکه کمیته ایمنی در چنین شرایطی وظیفه دانست که به موضوع ورود کند، اظهار داشت: نخستین جلسه این کارگروه برگزار شده و حتی قرار شد که از کلان شهرهای کشور نیز افراد که به حوزه ایمنی مربوط هستند و قوانین این حوزه را آشنایی دارند، در کارگروه دعوت شوند تا طرح تدوین و پس از تصویب در شورای شهر، به شورای عالی استان ها ارسال شود.
بر اساس آمار بیشترین ساختمان های ناایمن در مرکز شهر و مناطقی از جمله منطقه ۱۱ تهران واقع شده اند؛ پاساژ آزاد یکی از مجتمع های تجاری قدیمی تهران بود که چندی پیش از سوی مدیریت شهری پلمب شد و قرار است که طرح ایمنی را به شهرداری ارائه کنند تا پس از تایید اجرا و این مجتمع مجددا باز شود؛ پلمب این مجتمع شاید آغاز دیر هنگام راهی باشد که قرار است پایان آن به افزایش ایمنی شهر و شهروندان ختم شود؛ هرچند اخبار و عدم تغییر آمار ساختمان های فرسوده طی سال های گذشته حاکی از انباشته شدن مشکل ساختمان های ناایمن در سطح شهر دارد اما سخنان مسئولان امر، امیدواری هایی را به شهروندان می دهد که قرار است ایمن سازی به شکل جدی تر مورد توجه باشد.
لیست ساختمان های ناایمن بازهم منتشر نشد
۲۸ دی ماه بود که مهدی عباسی رئیس کمیسون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از انتشار لیست ساختمانهای ناایمن خبر داد.
وی اعلام کرد که وظیفه آتشنشانی پایش ساختمانهاست و اگر لیست منتشر نشده مشکل از شوراست، و شهرداری موظف به بارگذاری لیست ساختمانهای ناایمن در سامانه شفافیت است.
عباسی همچنین تاکید کرد: ما باز پیگیری میکنیم تا به تکلیف قانونیاش عمل بکند. این ساختمانها به هر تعدادی که رسید مجدداً لیست به روز شده را به صورت رسمی در اختیار خبرگزاریها میگذارم. شنبه ۱ بهمن لیست ساختمانهای ناایمن را منتشر میکنم و در اختیار تهران ۲۰ میگذارم.
اما با وجود اینکه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در برنامه زنده تلوزیونی و مقابل رئیس سازمان آتش نشانی از الزام به انتشار لیست ساختمانهای ناایمن صحبت کرده بود این لیست امروز نیز در اختیار شورای شهر تهران قرار نگرفت.
مشخص شده است که رئیس کمیسون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران طی نامهای به رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خواستار انتشار لیست ساختمان های ناایمن شده بود.
در این نامه آمده است: با عنایت به ضرورت رسیدگی به موضوع ساختمان های بسیار پرخطر شهر تهران خواهشمند است نسبت به ارسال آخرین لیست بروزرسانی شده ساختمان های مذکور به همراه گزارش اقدامات آن سازمان در خصوص ایمن سازی ساختمانها در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر تهران اقدام فرمائید.
همچنین مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با بیان اینکه امروز مکاتبهای با سازمان آتش نشانی شهرداری تهران داشته ام گفت: طی مذاکره شفاهی دوستان سازمان آتش نشانی از بنده مهلت یک هفتهای برای پایش مجدد ساختماهای ناایمن گرفتند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران را مکلف میکنیم تا لیست را به شورای شهر ارائه دهد.
عباسی با بیان اینکه بعید میدانم کسی مخالف انتشار لیست ساختماهای ناایمن باشد اظهار کرد: قطعاً شهردار تهران هم دغدغه انتشار لیست ساختماهای ناایمن را دارد و فعلاً تا شنبه منتظر شهرداری میمانیم و امیدوارم اگر کسی مخالف انتشار ساختمانهای ناایمن است به حقوق شهروندان توجه کند و آنرا به جا بیاورد.
نقش شهروندان بر افزایش ایمنی ساختمانها
در حقوق عامه مباحثی همچون حق بر ایمنی شهروندان مطرح است که شهروندان با مطالبهگری میتوانند در سیاستهای مدیریت شهری موثر واقع شوند این در حالیست که اطلاعات ناکافی شهروندان از مخاطرات و خسارتهای ناشی از عدم تاب آوری و ایمنی ساختمانها – نه تنها به عنوان دغدغه برای مردم مطرح نیست بلکه خود ذینفعان در خصوص رعایت الزامات تابآوری و ارتقا ایمنی ساختمانهای شهری حداقل در ساختمان خود از پرداخت هزینههای مربوط غفلت میکنند، البته در پی حوادث اخیر زمزمههایی در جهت تبدیل شدن این موضوعات با اهمیت در حوزه مدیریت شهری به مطالبه گروههای مرجع و اساتید دانشگاهها به گوش میرسد، با این حال، چنانکه مسائل ایمنی در حوزه ساختمان بطور عام به مطالبات مردم و گروهها و آحاد ذینفعان تبدیل شود، بناهای ناایمن شهری از جانب مدیریت شهری بیشتر مورد مداقه و تجهیز قرار خواهند گرفت.
در کنار مواردی که مطرح شد، در جهت افزایش ایمنی تابآوری ساختمانها میتوان با کنترل کیفیت در طراحی با توجه به منطقه استقرار ساختمانها، کنترل کیفیت در مصالح، کنترل کیفیت در مطابقت با آییننامههای روز، ممانعت از نفوذ سوداگران در این حوزه، تصویب و تهیه قانون درآمدهای پایدار برای شهرداریها و الزام شهرداریها به خطرزدایی از ساختمانهای ناایمن موجود و الزام به پوشش کامل بیمه در کل سیستم ساختوساز اعم از فعالیت ذینفعان، طراحان، سازندگان و پیمانکاران قدمهای موثری در این راستا برداشت.
اخبار
طرح بهار آزادی ، راهیان نور انقلاب
در ایام فجر برگزار می شود
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: امسال طرح بهار آزادی ، راهیان نور انقلاب در ایام دهه مبارک فجر توسط شهرداری تهران در سطح شهر برگزار می شود.
به گزارش امتیاز؛ در سومین جلسه هم اندیشی مدیران گردشگری مناطق ۲۲گانه شهر تهران که در باغ نگارستان به میزبانی شهرداری منطقه 12 برگزار شد، امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به اقدامات و برنامه های این ستاد به مناسبت دهه مبارک فجر گفت: امسال با همت مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران برنامه های دهه فجر متفاوت تر از سال های گذشته برگزار می شود و دستاوردها و پیشرفت های انقلاب طی این چند دهه به خوبی به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.وی اظهار کرد: امسال طرح بهار آزادی ،راهیان نور انقلاب به مناسبت دهه مبارک فجر در ۳۵۲ محله شهر تهران اجرایی می شود و تورهای گردشگری دراماکن مرتبط باانقلاب وپیشرفت توسط تمام محلات برگزار خواهد شد.رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون در برخی از محلات تهران ستادهای مردمی دهه فجر تشکیل شده، افزود: در این ایام نشست های تخصصی انقلاب، تاریخ شفاهی محلات در انقلاب، نمایشگاه عکس های تهران در دوره ی انقلاب اسلامی، موزه گردی و همچنین شب سپید موزه ها در مناطق ۲۲گانه اجرایی خواهد شد.قاسمی در ادامه با تاکید بر اینکه جاذبه های گردشگری می توانند منبع درآمد باشند، تصریح کرد: لیدر تورها می توانند از صنعت گردشگری برای محلات شهر تهران درآمدزایی داشته باشند.قاسمی در ادامه با بیان اینکه شعار ستاد گردشگری شهرداری تهران؛ گردشگری ارزان است، گفت: باید اقداماتی انجام شود که قیمت گردشگری کاهش یابد و در سبد معیشتی خانوارها قرار گیرد. معتقدم گردشگری باید به سَمتی هدایت شود که خدمات آن برای عموم جامعه ارزان شود. وی اضافه کرد: بدون تردید گردشگری در محلات هزینه دارد اما برای اقشار خاص می تواند به صورت رایگان نیز برگزار شود. رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران به اکران پویش ایران ما در فضاهای شهری پایتخت اشاره کرد و گفت: به زودی تصاویر جاذبه های گردشگری شهر تهران با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران در فضاهای شهری پایتخت اکران می شود و اکران این تصاویر می تواند در راستای توسعه و معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری پایتخت بسیار موثر باشد. قاسمی در پایان اظهار کرد: همه پتانسیل و ظرفیت های حوزه گردشگری باید برای تبدیل تهران به عنوان مقصد گردشگری و تحقق شعار تهران ؛کلانشهر الگوی جهان اسلام استفاده شوند.
۳۰۰دلال ارزی دستگیر شدند؛
شناسایی ۵۷ کارگاه جعل اسکناس و ارز
سخنگوی پلیس از دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر از دلالان ارزی خبر داد.
سردار مهدی حاجیان معاون فرهنگی اجتماعی پلیس و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه به فعالیت قرارگاه امنیت اقتصادی پلیس اشاره و اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ نفر از افرادی که عامدانه در بازار ارز اخلال میکردند شناسایی و دستگیر شده که در بین افراد دستگیر شده تعدادی سرشبکه وجود دارند.
شناسایی ۵۷ کارگاه جعل اسکناس و ارز/ دستگیری ۳۰۰دلال ارزی
وی به موضوع جعل اسکناس و ارز پرداخت و گفت: پلیس ۵۷ کارگاه جعل اسکناس و ارز را از اول سال شناسایی کرده و ۱۷۰ نفر را در این زمینه دستگیر کرده است.
سردار حاجیان ادامه داد:بیش از ۱۰ میلیون انواع واحد ارز تقلبی و ۶۳۲ سکه تقلبی کشف و ضبط شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32739/115546
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32739/115547
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32739/115548
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32739/115549
|
عناوین این صفحه
- نامهنگاری زاکانی برای جانمایی آرامستان جدید پایتخت
- امسال بدترین سال تامین دارو بعد از دوران جنگ
- نقش شهروندان در کاهش بمب های ساعتی
- اخبار