|
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران:
امسال بدترین سال تامین دارو بعد از دوران جنگ
2 امتیاز از روند ایمن سازی ساختمانهای ناایمن شهر گزارش میدهد؛
نقش شهروندان در کاهش بمبهای ساعتی
2 پیشبینی نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ؛
معیشت سختتر میشود!
3 سرمقاله
در فقدان گفتمان زیست محیطی
هومن جعفری
با تشدید بحران آلودگی هوا در روزهای اخیر، بحث درباره دلایل، راه حل ها و همچنین مواجه گروه های مختلف با این پدیده بالا گرفته است. و البته درباره اینکه آیا در وضعیت موجود راهی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد؟ و یا اینکه پدیده ای است که هر سال در فصول سرد مهمان کلان شهرهای ایران می شود و چه مهمان ناخوانده ای. گروهی از سیاسی شدن این پدیده انتقاد میکنند؛ اینکه نباید آلودگی هوا را دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن رقبای سیاسی کرد. می شود با این انتقاد همنوایی کرد، چرا که خیر عمومی، یا آنچه که مستقیماً معطوف به سلامت و زندگی شهروندان است باید فراتر از ملاحظات روز سیاسی تحلیل و بررسی شود. با اینحال دلالت های سیاسی مسائل اقلیمی و زیست محیطی انکار ناپذیر است و امروزه در دانشگاه ها شاخه ای از دانش یا به عبارت بهتر رشته ای دانشگاهی با عنوان بوم شناسی سیاسی(political ecology) به همین روابط متقابل بین تصمیمات صاحب منصبان و مسائل زیست محیطی می پردازد.
مسئله در ایران اتفاقا می تواند این باشد که این وجه سیاسی به رسمیت شناخته نمی شود، دولت ها احساس مسئولیت چندانی نمیکنند. آن هم با دانستن این نکته که بخش عمده ای از این بحران های زیست محیطی، ناشی از سیاست های خود آنها بوده است. یعنی در کنار برخی روندهای طبیعی کلان که در سطح بین المللی مطرح است، مثل گرمایش زمین، این مجموعه سیاست ها و طرح ها و برنامه های دولتی در چند دهه اخیر و شاید یک قرن اخیر بوده که وضعیت اقلیمی امروز ایران را چنین شکلی بخشیده است. از احداث بدون برنامه سدها گرفته، تا مجوز ساخت و ساز برج در کلان شهرها، سیاستهای صنعتی و موارد بسیار دیگر. منظور از مسئولیت پذیری یعنی اینکه تصمیم گیران اولا باید اهمیت مسائل زیست محیطی را به رسمیت شناخته و دوما به بازاندیشی و اصلاح رویه های موجود و اتخاذ راهبردهای مناسب جدید بپردازند. در ایران هنوز «گفتمانی» جدی در زمینه مسائل زیست محیطی شکل نگرفته است. در برنامه های انتخاباتی سیاستمداران و احزاب مختلف نشان چندانی از توجه و «برنامه ای» ویژه برای محیط زیست وجود ندارد. نهایتا اشاراتی پراکنده دیده می شود به یک مورد خاص مثلا دریاچه ارومیه. برنامه ای جدی، باید پیشینه سیاستهای زیست محیطی، پیامدهای این سیاست ها و طراحی رویه های جدید کارشناسی شده را در دستور کار قرار دهد. کاری که البته هزینه بر است؛ ولی کیست که برضرورت در دستور کار قرار گرفتن آن تردید داشته باشد. سویه دیگر شکل نگرفتن گفتمان زیست محیطی، را باید از پایین، یعنی در سطح جامعه و یا جامعه مدنی ردیابی کرد. در این قسمت نیز متاسفانه با وجود فعالیتهای پراکنده ، تلاش منجسمی که بتواند محرک و اهرم فشاری هم برای شهروندان و هم برای متصدیان باشد صورت نگرفته است. بسیاری از جنبش های زیست محیطی موفق در سطح جهانی، در کنار استفاده از ظرفیت های دولتی، اساسا برخواسته از متن اجتماع و سازمان های غیردولتی فعال در این زمینه هستند. یعنی جامعه می تواند پدیده ای را به عنوان یک «مسئله» بر اصحاب قدرت تحمیل کند. حل چنین مسئله ای نیازمند همگرایی جدی نیروهای اجتماعی و سیاسی است. شاید حاد شدن وضعیت تلنگری باشد برای تکوین چنین گفتمانی. البته اگر دیر نشده باشد
وزیر کشور احتمال داد:
تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس
1 نامهنگاری زاکانی برای جانمایی آرامستان جدید پایتخت
2 قرعه کشی جام حذفی انجام شد؛
جدال جذاب پرسپولیس-سپاهان در اصفهان
4 وزیر ارشاد: جشنواره تئاتر فجر از نظر توجه به استعدادهای استانی کمنظیر است
8 وزیر کشور احتمال داد:
تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس
وزیر کشور از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.
احمد وحیدی در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی مدارس به جهت آلودگی هوا، اظهار کرد: تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه بخاطر سلامتی فرزندانمان است. مصوبهای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروههای اضطراری استانها براساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند.
وی اضافه کرد: در هرحال این موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین کنیم تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس مان را تعطیل کنیم.
وحیدی که در جمع خبرنگاران و در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور سخن میگفت درباره این نشست اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد بررسی در این نشست، مولدسازی داراییها بود که با حضور وزیر اقتصاد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. چارچوبهای مقرراتی مولدسازی داراییها در دولت فراهم شده است. این کار بسیار مهم، ظریف و دقیق است که هم باید با سرعت لازم و هم دقت کافی انجام شود. لازم بود چارچوب مسائل با حضور استانداران بحث شود چون اجرای این تصمیم در استانها بر عهده استانداران است. با بحث های انجام شده در موقیعت بهتری برای اجرای تصمیم مولدسازی داراییها قرار گرفتهایم.
وی ادامه داد: موضوع دوم درباره مسائل اداری و استخدامی بود که رئیس این سازمان نکات مدنظر خود را مطرح کرد. موضوع بهرهوری مورد تاکید رئیس جمهور است و در این جلسه این موضوع مورد گفتوگو قرار گرفت. همچنین درباره سرمایه انسانی ، کمبودها و توانمندسازی هایی که مورد نیاز است، بحث شد.
وزیر کشور با اشاره به بررسی موضوع اشتغال با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: در این نشست آمارهای بسیار خوبی که بر اثر ایجاد اشتغال پدید آمده و بر پایه سامانه رصد تا مرز 1 میلیون شغل میرسد، بررسی شد. کارهای خیلی خوبی در استانها انجام شده است. برای تقویت اشتغال که مهمترین مساله روز کشور است هم وزارت رفاه و هم استانداران آماده هستند. در سال 1402 منابع لارم اختصاص داده می شود تا در جذب این تبصرههای 16 و 18 قویتر عمل کنیم. بانکها هم باید همکاری کنند برخی بانکها خوب همکاری کردهاند؛ ولی برخی بانکها باید همکاری بهتری کنند. امسال سال خوبی در جهت ایجاد اشتغال داشتهایم و امیدوارم سال آینده هم این روند ادامه پیدا کند.
سخنگوی وزارت صمت:
وزارت صمت تصمیمگیرنده عرضه خودرو در بورس نیست
سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه این وزارت خانه نهاد تصمیمگیرنده در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا نیست عنوان کرد: در شرایطی که عرضه کمتر از تقاضاست و اختلاف قیمت بین کارخانه و کف بازار مشهود است، بنابراین عرضه در بورس کالا از نظر وزارت صمت روش قابل دفاع و مورد حمایت است، اما تصمیم در این زمینه با مسوولان مربوطه خواهد بود. روز ٢ بهمن ماه، سید محمدرضا سیدنورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت) در نامهای خطاب به مجید عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)، کلیه محصولات ایرانخودرو (جز دو محصول هایما و تارا) و ساپیا را انحصاری اعلام و تاکید کرده است که خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شوند. به دنبال این موضوع سخنگوی وزارت صمت در گفتوگو با ایسنا، گفت که در شرایط فعلی ( فزونی تقاضا به عرضه و اختلاف قیمت زیاد بازار و کارخانه) ما از عرضه در بورس کالا حمایت میکنیم؛ چرا که مدل موفقی از عرضه خودرو بود که توانست قیمتها را با قیمت به مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه کند. اما در شرایط عادی که بازار متعادل است و خودروسازان در حداکثر توان تولید و نیاز داخل را برآورده میکنند، همچون گذشته (خارج از قرعهکشی) میتواند فروش انجام شود و دیگر ابزار یا واسطهای لازم نیست. در شرایط عادی، اختیار نحوه فروش خودرو، با خودروساز است و میتواند تصمیم بگیرد که روند عرضه در بورس ادامه پیدا کند یا خیر و موضوع درون صنعتی است اما تاکید میکنیم که این روند در شرایط عادی بازار میتواند اجرایی شود.
ساتور ساترا به سریال نوید محمدزاده رسید!
️انتقاد تهیه کننده آکتور از عدم تعامل ساترا با شبکه نمایش خانگی
️تهیهکننده سریال «آکتور»: بعد از سه ماه از ارسال سریال برای ارائه نظر ساترا، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکردهایم.چند ماه قبل همراه با نویسنده و کارگردان سریال «آکتور»، به مجموعه ساترا رفتیم و در حضور معاونان و نماینده شورای بازبینی، شرح کاملی از قصه و سریال ارائه کردیم. در این جلسه به طور مفصل به سوالات و ابهامات مدنظر ساترا پاسخ دادیم و توافق کردیم با توجه به تداوم فیلمبرداری سریال، سه قسمت از سریال را برای بازبینی در اختیارشان قرار دهیم. در کمال تعجب روز گذشته نامهای به دستم رسید که گویی در آن جلسه هیچ گفتگو و مذاکرهای صورت نگرفته و ساترا خطاب به مدیر فیلیمو بار دیگر تمام مباحث مطرح شده در آن جلسه را به عنوان سوال و مطالبه مطرح کرده است!علاوه بر توافق صورت گرفته، سه قسمت و بیش از ۳۰۰ دقیقه راش سریال (حدودا بیش از ۶ قسمت) سه ماه است که در اختیار ساترا بوده و همچنان هیچ اصلاحیه و نظری به ما منتقل نشده و این در حالی است که سریال آکتور موافقت اصولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد و مشکل پروانه ساخت هم ندارد. به نظر میرسد بنای ساترا همراهی با شبکه نمایش خانگی و صنعت سینما نیست؛ برای همین هم در نامه جدید برخلاف تعامل صورت گرفته، ارسال هفت قسمت دیگر را درخواست کردهاند که یعنی هم نسبت به فرایندهای تولید، تسلطی ندارند و هم ظاهرا بیش از آنکه دنبال تعامل باشند دنبال مانعتراشی برای پخش و تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی هستند و این رویه برای تمام تولیدات شبکه نمایش خانگی و همه پلتفرمها به صورت مستمر اتفاق میافتد.
توسط بانک گردشگری؛
پرداخت بیش از 2300 میلیارد تسهیلات ازدواج، ودیعه مسکن و فرزندآوری
بانک گردشگری در 9 ماهه منتهی به پایان آذر 1401 در راستای تسهیلات تکلیفی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حدود 3000 فقره تسهیلات به مبلغ 2311 میلیارد و 640 میلیون ریال در بخشهای ازدواج، ودیعه مسکن و فرزندآوری پرداخت کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، میزان پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج 859 فقره به مبلغ 1159 میلیارد و 500 میلیون ریال، تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری 1352 فقره معادل 489 میلیارد و 600 میلیون ریال و ودیعه مسکن 745 فقره به مبلغ 662 میلیارد و 540 میلیون ریال بود. بانک گردشگری به عنوان یک بانک خصوصی در سال 1400 نیز در مجموع یک هزار و 650 فقره تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به مبلغ 1317 میلیارد ریال پرداخت کرده بود. در بخش ودیعه مسکن نیز در سال گذشته 3787 فقره تسهیلات به مبلغ 2509 میلیارد و 885 میلیون ریال تسهیلات در تهران و 985 فقره تسهیلات ودیعه مسکن در سایر استانها به مبلغ 318 میلیارد و 90 میلیون ریال پرداخت شد.این گزارش حاکیست: اکثر متقاضیان تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری با مراجعه به شعب بانک گردشگری و تکمیل مدارک، از تسهیلات مذکور بهرهمند شدند و این روند همچنان ادامه دارد.
30 دی ماه، سالگرد تاسیس بانک گردشگری است.
بانک گردشگری 100 شعبه در سراسر کشور دارد.
یادداشت
فرصتها و تهدیدهای انتخابات آینده مجلس
️ شعاطفه مرادی اسلامی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
نویسنده در یادداشت حاضر اصلاحاتی را مطرح می کند که می تواند گامی موثر در تقویت همبستگی اجتماعی و ارتقای ادراک عمومی نسبت به نتیجه بخشی مشارکت سیاسی و انتخابات تلقی شود.
تاکنون مطالعات تجربی فراوانی پیرامون تحلیل رفتار رای دهندگان در انتخابات در ادبیات اقتصاد سیاسی و علوم اجتماعی انجام شده ؛ و البته روند صعودی کاهش مشارکت سیاسی شهروندان در کشورهای مختلف به مثابه یک نگرانی اصلی برای محققان و سیاست گذاران نقل محافل اندیشه ورزی واقع شده است.
مطالعات نشان می دهد که تصمیم برای رای دادن توسط یک رابطه متقابل پیچیده از عوامل اجتماعی-اقتصادی و روانشناختی مشخص می شود. عدم مشارکت در فرایندهای سیاسی اغلب ریشه در بی تفاوتی(۱) و بیگانگ(۲) با سیاست و همچنین میزان اعتماد عموم (۳) به سیاستگذاران داشته و زمینه های مختلفی همچون درک عمومی نسبت به اثربخشی سیاس(۴)دارد.
نظریه اثربخشی جمع(۵) به دو عامل روانشناختی کلیدی اشاره می کند که بر رأی دادن یک فرد تأثیر میگذارند؛ اثربخشی درونی و اثربخشی بیرونی.
اثربخشی سیاسی درونی منعکس کننده باور افراد به توانایی آنها برای ایجاد تغییر از طریق مشارکت مدنی است(۶) بنابراین ریشه در خودکارآمدی دارد و بر توانایی درک شده و تأثیرگذاری بر سیاست تمرکز دارد واثربخشی خارجی این درک را منعکس می کند که آیا سیستم سیاسی به نیازها و منافع رأی دهندگان پاسخ می دهد؟ (۷)
بنابراین، گفت وگوها در مورد راهکارهای افزایش مشارکت مدنی و سیاسی شهروندان باید در کنار گفت وگوهایی پیرامون عدالت انتخاباتی، شمولیت و تنوع نامزدها انجام شود . در واقع فرایندهای انتخاباتی فی نفسه عامل موثری در ترغیب و یا طرد رای دهندگان نسبت به مشارکت محسوب می شود.
با توجه به کاهش معنادار آمار مشارکت در انتخابات مجلس در دو دوره گذشته و تبعات اجتماعی حاصل از اعتراضات اخیر به نظر می رسد که بازنگری در فرایندهای انتخابات و واقع بینی نسبت به کارکردهای نمایندگی مجلس می تواند گامی مثبت برای ترمیم اعتماد عمومی تلقی شود.
قابل توجه است که در مطالعه موردی عوامل اجتماعی مشارکت شهروندان تهرانی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، نتایج پژوهش حاکی از آن است که موضوع اعتماد اجتماعی بیشترین تاثیر را بررفتار انتخاباتی شهروندان داشته است و دلایلی همچون عدم پایبندی منتخبین به وعده های انتخاباتی و معطل ماندن مطالبات مردمی ذیل این موضوع قرار می گیرد.(۸)
لازم به ذکر است که وعده های دروغین با وعده های خارج ازصلاحیت یک تمایز اصلی دارد؛ مقامی که وعده های خارج از صلاحیت می دهد بعضا قصد دروغ پراکنی و فریب افکار عمومی را ندارد بلکه خود را محق و مختار در اعمال صلاحیت هایی می داند که فی الواقع ندارد. این مساله بعضا به عنوان یک زنگ خطر هم برای حاکمیت و هم برای مردم مطرح می شود چرا که اگر این نامزد رای بیاورد و براساس رویه های قانونی نتواند اعمال صلاحیت بکند حاکمیت را متهم به ایجاد اختلال در انجام وظایف می کند.
چنانچه در بند ۵ سیاست های کلی انتخابات ابلاغی در تاریخ ۲۴مهرماه۱۳۹۵ نیز به ممنوعیت قانونی این وعده دهی ها اشاره شده است.
برای حل مساله تعدیل انتظارات عمومی و خود تنظیمی رفتار نمایندگی، باید اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، با رویکرد تعیین شفاف حدود و ثغور کارکرد نمایندگی و تعیین حوزه پاسخگویی خدماتی نماینده در حوزه های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
لازم به ذکر است که طرح اصلاح این قانون در تابستان سال گذشته مورد قبول نماینده ها واقع نشد و پیش نویس جدیدی آماده بررسی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفته است.همچنین در ماه های اخیر موضوع تحقق سیاست های کلی درقالب اصلاح نظام انتخابات مجلس، رفت و برگشت های متعددی در صحن وکمیسیون شوراهای مجلس و شورای نگهبان داشته است که در آخرین اقدام، طرح مذکور جهت اصلاح و بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع داده شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115550
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115551
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115552
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115553
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115554
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115555
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115556
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115557
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115558
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115559
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115560
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115561
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10919/32740/115562
|
عناوین این صفحه
- امسال بدترین سال تامین دارو بعد از دوران جنگ
- نقش شهروندان در کاهش بمبهای ساعتی
- معیشت سختتر میشود!
- سرمقاله
- تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس
- نامهنگاری زاکانی برای جانمایی آرامستان جدید پایتخت
- جدال جذاب پرسپولیس-سپاهان در اصفهان
- وزیر ارشاد: جشنواره تئاتر فجر از نظر توجه به استعدادهای استانی کمنظیر است
- تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس
- وزارت صمت تصمیمگیرنده عرضه خودرو در بورس نیست
- ️انتقاد تهیه کننده آکتور از عدم تعامل ساترا با شبکه نمایش خانگی
- پرداخت بیش از 2300 میلیارد تسهیلات ازدواج، ودیعه مسکن و فرزندآوری
- یادداشت